värikuula ase paintball

ikärajoja???

Meidän pojat 9v 11v ja 12v on muutamia kertoja kokeilleet ns värikuula-aseita vaikka sanaa ase ja sota ei saisikaan käyttää.
Puhutaan merkkaimesta ja paint ball came:sta.
Olen itse sitä paljon pelannut ja poikien ja naapurin iskän ja poikien kanssa vuokrattiin viime viikonlopuksi vehkeet ja huh huh että oli hikistä ja hauskaa. Täytyy sanoa että en oikein tiedä kuka antoi kenellekin laatuaikaa mutta en muista koska minulla ja pojillani olisi ollut niin aidon hienoa ja koko ilta saunassa ja saunan jälkeen hyvän dvd-elokuvan parissa kun vielä naapurin miehetkin oli mukana.
Suosittelen kaikille.
Mutta nyt pitäisi ostaa nämä vehkeet meille ja naapurille, heillä kaksi poikaa.
merkkaimet, siis suomeksi kuula-aseet maksaa alkaen noin € 200:-, siis sellaiset joilla jotain virkaa yleensä on.
Maastopukuja saa Hong Kongista halvalla, muut suojaimet ja toki paljon kuulia, kaikella on hintansa.
Mutta onko perheitä joissa tästä asiasta olisi keskusteltu. Onko tällä palstalla yleensä isiä.
Oletan että tämän lukee 95% äidit. Komentakaa se iskä nyt sieltä kommentoimaan.

29

8464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie.mie

      Itse olen yhden vajaa 14 -vuotiaan pojan sisko. Veli aloitti kuulapyssyillä pelaamisen tuossa pari vuotta sitten. Itse rahoittaa harrastustaan, muistaakseni yli 400€ aseenkin ainakin melkein kokonaan itse maksoi. Mutta se siitä.
      Vanhempien täytyy lapsilleen aseet ostaa, muuten ei sen erikoisempia ikärajoja lain mukaan ole. Pelaajille tulee kuitenkin painottaa, että aseen piippuun ei katsella, eikä sillä riehuta missään ja pelataan vain asianmukaiset varusteet päällä asianmukaisessa paikassa sääntöjä kunnioittaen. Veljeni on aina ollut erittäin tarkka sääntöjen noudattamisessa eikä ole hölmöillyt mitään eikä mitään vaurioitakaan ole sattunut.
      Varmasti on parempaa tekemistä lapsille kuin pelailla päivät pitkät tietokoneella!

      • virtuaali

        Hei sepä tässä onkin hienoa että kun ensin pelaa pelejä tiatsikalla niin sitten oikeassa pelissä joko maastossa tai pelikentällä huomaa miten vaikeaa on osua tai selvitä ilman osumia ja kun on selkeät säännöt - osuma ja pois siitä erästä, niin sitä jollainlailla yrittää maastoutuakin.
        Kyllä mun mielestä paintball on yksi makeimmista ulkoleikeistä jossa ei ole yläikärajaa.
        Meillä on mahdollisuus pelata pienimuotoista asutuskeskustaisteluakin maatilalla jossa asun, runsaasti ulkorakennuksia ja olemme vanhempien kanssa sopineet että päärakennukseen ei saa osua eikä siis muihinkaan ulkorakennuksiin silmittömästi räiskitä. Mm vanha navetta ja sen vierellä olevat kaksi muuta ulkorakennusta, ai että kuluu aika ja on hienoa.
        En tiedä mitään muuta näin yhdistävää peliä jossa vielä pelin jälkeinen saunailta ja juuri mm tuo alustajan mainitsema hyvä elokuva illan päätteeksi, se jos joku yhdistää ihmisiä.
        Nyt kaikki pelaamaan paintballia. Hei lähe säkin mukaan, tän siistimpää ei oo. Terv. Veikka 16v


      • poikahaluupyssyn
        virtuaali kirjoitti:

        Hei sepä tässä onkin hienoa että kun ensin pelaa pelejä tiatsikalla niin sitten oikeassa pelissä joko maastossa tai pelikentällä huomaa miten vaikeaa on osua tai selvitä ilman osumia ja kun on selkeät säännöt - osuma ja pois siitä erästä, niin sitä jollainlailla yrittää maastoutuakin.
        Kyllä mun mielestä paintball on yksi makeimmista ulkoleikeistä jossa ei ole yläikärajaa.
        Meillä on mahdollisuus pelata pienimuotoista asutuskeskustaisteluakin maatilalla jossa asun, runsaasti ulkorakennuksia ja olemme vanhempien kanssa sopineet että päärakennukseen ei saa osua eikä siis muihinkaan ulkorakennuksiin silmittömästi räiskitä. Mm vanha navetta ja sen vierellä olevat kaksi muuta ulkorakennusta, ai että kuluu aika ja on hienoa.
        En tiedä mitään muuta näin yhdistävää peliä jossa vielä pelin jälkeinen saunailta ja juuri mm tuo alustajan mainitsema hyvä elokuva illan päätteeksi, se jos joku yhdistää ihmisiä.
        Nyt kaikki pelaamaan paintballia. Hei lähe säkin mukaan, tän siistimpää ei oo. Terv. Veikka 16v

        Olen 12 vuotiaan pojan äiti, ja poika haluaa kuulapyssyn, onko se siis sama homma kun tämä mistä puhutte ?
        Joku äiti sanoi ettei Helsingissä ole paikkoja "sotia" noin pienille, turha ostaa, pihoilla ja lähimetsiköissä ei saisi ammuskella ja sotapaikkoihin pääsee vain 18 vuotiaat, joihinkin ehkä ikäraja 15 vee.
        Mitäs teen?


      • mie.mie
        poikahaluupyssyn kirjoitti:

        Olen 12 vuotiaan pojan äiti, ja poika haluaa kuulapyssyn, onko se siis sama homma kun tämä mistä puhutte ?
        Joku äiti sanoi ettei Helsingissä ole paikkoja "sotia" noin pienille, turha ostaa, pihoilla ja lähimetsiköissä ei saisi ammuskella ja sotapaikkoihin pääsee vain 18 vuotiaat, joihinkin ehkä ikäraja 15 vee.
        Mitäs teen?

        Itsekin kerroin tuossa edellisessäni veljen kuulapyssyilystä, en niinkään paintballista. olen pahoillani jos vein jonkun harhateille viestilläni!
        Luulisi Helsingin kokoisessa kaupungissa olevan suurempiakin metsiä, missä pojat voivat järjestää omia pelejään. Niin ainakin mun kotipaikkakunnalla, ei heillä sinällään ole ikärajoja!


      • poikahaluupyssyn
        mie.mie kirjoitti:

        Itsekin kerroin tuossa edellisessäni veljen kuulapyssyilystä, en niinkään paintballista. olen pahoillani jos vein jonkun harhateille viestilläni!
        Luulisi Helsingin kokoisessa kaupungissa olevan suurempiakin metsiä, missä pojat voivat järjestää omia pelejään. Niin ainakin mun kotipaikkakunnalla, ei heillä sinällään ole ikärajoja!

        Onko muovikuula-aseilla sotimiseen paikkoja Helsingissä 12-13-vuotiaille ?
        Olen ymmärtänyt että pitäisi mennä johonkin radalle, turvallisuussyistä, ei saisi ammuskella missään lähimetsiköissä, osa aseista on niin tehokkaita että myydäänkin vain 18 vuotta täyttäneelle.
        En ole niin hullu että ostaisin sellaisen ja annan 12-vuotiaalle käteen ja sanon että mene tuohon lähikentälle tai metsikköön ammuskelemaan.......
        Hyvät neuvot on tarpeen!


      • poikasi haluaa
        poikahaluupyssyn kirjoitti:

        Olen 12 vuotiaan pojan äiti, ja poika haluaa kuulapyssyn, onko se siis sama homma kun tämä mistä puhutte ?
        Joku äiti sanoi ettei Helsingissä ole paikkoja "sotia" noin pienille, turha ostaa, pihoilla ja lähimetsiköissä ei saisi ammuskella ja sotapaikkoihin pääsee vain 18 vuotiaat, joihinkin ehkä ikäraja 15 vee.
        Mitäs teen?

        Softarin eli muistaakseni noin 5-6 millin halkaisijaltaan olevia muovikuulia ampuvan pyssyn joka on siis aivan niin oikean pyssyn näköinen kun vain voi olla. Se on ilma-ase joka ampuu kovalla ilmanpaineella piipusta tuon kovan muovikuulan joka läheltä esim silmään osuessaan aiheuttaa ilman muuta silmän tuhon.
        Älä missään tapauksessa edes keskustele poikasi kanssa moisen aseen hankkimisesta jos asutte kaupungissa eikä poikasi kuulu mihinkään seuraan joka harrastaa tätä softari-peliä ohjatusti ja valvotusti.
        Kaikki aseet ja aseen kaltaiset pelivälineet ovat väärin käytettynä vaarallisia.
        No se ase josta alutuksessani kirjoitin on paint-ball merkkain eli myös aseen näköinen.
        Sillä ammutaan noin 15 milliä halkaisijaltaan olevia kuulia joissa ohut muovikuori ja sisällä sanottakoon nyt vaikka - neonväristä jugurttia eli merkkausväri massaa - siitä sana värikuula-ase.
        Tälläkin "aseella" kuula lähtee todella lujasti ilman paineella piipusta ja osuessaan esim paljaalle iholle alle 10 metristä aiheuttaa pahan ihon alaisen verenpurkauman ja silmään osuessaan on peli selvä.
        Molemmilla aseilla pelatessa on kaiken a ja o että on asialliset turvavarusteet ja ykkösenä niistä on silmä ja kasvosuojaimet.
        Esim kovalla helteellä värikuula-ase peli on hikistä hommaa ja mielellään ei haluttaisi pistää paksusti vaatetta päälle joka kyllä suojaisi kivulta sillä värikuula aseen osuma sattuu kun se osuu piukkaan paikkaan vaikka housun päällekin.
        No sitten jos pelaa t-paidassa niin mustelmat näkyy kyllä kuukaudenkin päästä.
        Toisaalta talvella ei voi pelata värikuula-peliä kun se kuulan sisä-neste jäätyy ja huh huh että voi sattua, hmm mutta talvella voi pitää kylläkin paksummasti vaatetta päällä.

        Molemmat lajit vaatii kontorolloivia kypsiä vanhempia jotka tietää missä poika on aseen kanssa. Sitä ei voi ostaa 12v pojalle leikkikaluksi siinä on oltava tiukka.

        Paikoista on todella puute. Jos poikasi tuntee jonkun kaverin kenellä on softari eli tuo ensin mainitsemani pyssy joka ampuu valkoisia pieniä kuulia niin ota selvää tietääkö tämän pojan iskä missä mennään ja onko heillä mahdollisesti joku paikka missä pojat voi pelata vaikka kaksin.
        Homma on todella kivaa vaikka 10 vuotiaille jos se on kontrollissa ja käytetään kunnon suojavarusteita.
        Muuten jos jaksoit tähän asti lukea niin kerron vielä senkin että softari-pyssyt maksaa alkaen sadasta eurosta - siis sellaiset joilla nyt yleensä jotain tekee ja edes yhden kesän kestää.
        Värikuula-aseet maksaa € 300- 1000:- eli ovat jopa kalliimpia kun oikeat tuliaseet, nimittäin halvimman 9mm pistoolin saa tänään noin € 300:-.
        Nykyään kun on niin trendikkäitä leikkejä.
        Ei silti, pleikkari 3 maksaa yli 400 ja siihen aina yksi levyke alkaen € 50 ja ne leikit leikitään sisätiloissa huonolla ryhdillä silmät verestävinä. Suosittelen ulkoleikkejä vaikka ne vähän maksaisikin. JOS ON KONTROLLI.


      • poikahaluupyssyn
        poikasi haluaa kirjoitti:

        Softarin eli muistaakseni noin 5-6 millin halkaisijaltaan olevia muovikuulia ampuvan pyssyn joka on siis aivan niin oikean pyssyn näköinen kun vain voi olla. Se on ilma-ase joka ampuu kovalla ilmanpaineella piipusta tuon kovan muovikuulan joka läheltä esim silmään osuessaan aiheuttaa ilman muuta silmän tuhon.
        Älä missään tapauksessa edes keskustele poikasi kanssa moisen aseen hankkimisesta jos asutte kaupungissa eikä poikasi kuulu mihinkään seuraan joka harrastaa tätä softari-peliä ohjatusti ja valvotusti.
        Kaikki aseet ja aseen kaltaiset pelivälineet ovat väärin käytettynä vaarallisia.
        No se ase josta alutuksessani kirjoitin on paint-ball merkkain eli myös aseen näköinen.
        Sillä ammutaan noin 15 milliä halkaisijaltaan olevia kuulia joissa ohut muovikuori ja sisällä sanottakoon nyt vaikka - neonväristä jugurttia eli merkkausväri massaa - siitä sana värikuula-ase.
        Tälläkin "aseella" kuula lähtee todella lujasti ilman paineella piipusta ja osuessaan esim paljaalle iholle alle 10 metristä aiheuttaa pahan ihon alaisen verenpurkauman ja silmään osuessaan on peli selvä.
        Molemmilla aseilla pelatessa on kaiken a ja o että on asialliset turvavarusteet ja ykkösenä niistä on silmä ja kasvosuojaimet.
        Esim kovalla helteellä värikuula-ase peli on hikistä hommaa ja mielellään ei haluttaisi pistää paksusti vaatetta päälle joka kyllä suojaisi kivulta sillä värikuula aseen osuma sattuu kun se osuu piukkaan paikkaan vaikka housun päällekin.
        No sitten jos pelaa t-paidassa niin mustelmat näkyy kyllä kuukaudenkin päästä.
        Toisaalta talvella ei voi pelata värikuula-peliä kun se kuulan sisä-neste jäätyy ja huh huh että voi sattua, hmm mutta talvella voi pitää kylläkin paksummasti vaatetta päällä.

        Molemmat lajit vaatii kontorolloivia kypsiä vanhempia jotka tietää missä poika on aseen kanssa. Sitä ei voi ostaa 12v pojalle leikkikaluksi siinä on oltava tiukka.

        Paikoista on todella puute. Jos poikasi tuntee jonkun kaverin kenellä on softari eli tuo ensin mainitsemani pyssy joka ampuu valkoisia pieniä kuulia niin ota selvää tietääkö tämän pojan iskä missä mennään ja onko heillä mahdollisesti joku paikka missä pojat voi pelata vaikka kaksin.
        Homma on todella kivaa vaikka 10 vuotiaille jos se on kontrollissa ja käytetään kunnon suojavarusteita.
        Muuten jos jaksoit tähän asti lukea niin kerron vielä senkin että softari-pyssyt maksaa alkaen sadasta eurosta - siis sellaiset joilla nyt yleensä jotain tekee ja edes yhden kesän kestää.
        Värikuula-aseet maksaa € 300- 1000:- eli ovat jopa kalliimpia kun oikeat tuliaseet, nimittäin halvimman 9mm pistoolin saa tänään noin € 300:-.
        Nykyään kun on niin trendikkäitä leikkejä.
        Ei silti, pleikkari 3 maksaa yli 400 ja siihen aina yksi levyke alkaen € 50 ja ne leikit leikitään sisätiloissa huonolla ryhdillä silmät verestävinä. Suosittelen ulkoleikkejä vaikka ne vähän maksaisikin. JOS ON KONTROLLI.

        Suunnilleen tuon saman tiedon sain netistä, ja poika tietää, ongelma on vaan se kun ei oikein ole paikkoja Helsingissä missä ammuskella.
        Poika oli kuullut että Kivikon rata on lopetettu, ja uudesta sellaisesta paikasta ei ole tietoa minne on 12-vuotiaalla asiaa.
        Minä en aio ostaa pyssyä, vaikka poika miten kinuaa, kiusallista on vaan se että joillakin kavereilla on, ja minua pidetään tiukkapipona kun en suostu ostamaan omalleni, siis tätä muovikuula-asetta.
        Tiedän olevani oikeassa, mutta arvaa olenko nyt suosittu pojan ja kaverien keskuudessa!
        En viitsi toisen lapsia alkaa kasvattaa, jos vanhemmat ei välitä vaan antavat ammuskella pihoilla tällaisilla tykeillä, kohta on tosiaan joltakulta silmä puhki.
        Ei ole helppoa olla murkkuikään tulevan järkevä äiti !
        Ja puhut asiaa, edellinen vastaaja, että kivaa hommaa se varmaan olisi, parempaa kuin tietokoneella pelailu, kunhan olisi turvallinen paikka ja asialliset varusteet.
        VAan enpä tiedä missä on, ja niin kauan ei pyssyä osteta.
        PUM!


      • elmo
        poikahaluupyssyn kirjoitti:

        Suunnilleen tuon saman tiedon sain netistä, ja poika tietää, ongelma on vaan se kun ei oikein ole paikkoja Helsingissä missä ammuskella.
        Poika oli kuullut että Kivikon rata on lopetettu, ja uudesta sellaisesta paikasta ei ole tietoa minne on 12-vuotiaalla asiaa.
        Minä en aio ostaa pyssyä, vaikka poika miten kinuaa, kiusallista on vaan se että joillakin kavereilla on, ja minua pidetään tiukkapipona kun en suostu ostamaan omalleni, siis tätä muovikuula-asetta.
        Tiedän olevani oikeassa, mutta arvaa olenko nyt suosittu pojan ja kaverien keskuudessa!
        En viitsi toisen lapsia alkaa kasvattaa, jos vanhemmat ei välitä vaan antavat ammuskella pihoilla tällaisilla tykeillä, kohta on tosiaan joltakulta silmä puhki.
        Ei ole helppoa olla murkkuikään tulevan järkevä äiti !
        Ja puhut asiaa, edellinen vastaaja, että kivaa hommaa se varmaan olisi, parempaa kuin tietokoneella pelailu, kunhan olisi turvallinen paikka ja asialliset varusteet.
        VAan enpä tiedä missä on, ja niin kauan ei pyssyä osteta.
        PUM!

        En haluaisi olla itsekään tiukkapipo, mutta nuo aseethan on luvallisia vain suljetulla radalla ja jossain maaseudulla. Meidän lähiössämme 10-vuotiaat kuljeskelee kuula-aseiden kanssa niinkuin ne olisivat vesipyssyjä.
        Oman nuoruuden ilmakiväärit ja -pistoolit eivät olleet yhtä vaarallisia. Niitä oli raskas virittää, pienimmät eivät olleet käyttäjinä, ainakaan ilman valvojaa. Lisäksi ne on suunnattu enemmän maaliammuntaan kuin toisten ampumiseen.
        Osa yrittää "harrastaa" ammuskelua oikein suojin varustautuneena, mutta kyllä siinäkin on helposti muut lapset ja ulkoilijat tulilinjalla.
        Kännykän käytöstä ajaessa tai punaista vasten kävelystä saa rikesakon....ei noita voi nyt ihan verrata, mutta kuula-aserikkomus on minusta vakavampi asia eikä siihen puutu kukaan.


      • sasdf
        elmo kirjoitti:

        En haluaisi olla itsekään tiukkapipo, mutta nuo aseethan on luvallisia vain suljetulla radalla ja jossain maaseudulla. Meidän lähiössämme 10-vuotiaat kuljeskelee kuula-aseiden kanssa niinkuin ne olisivat vesipyssyjä.
        Oman nuoruuden ilmakiväärit ja -pistoolit eivät olleet yhtä vaarallisia. Niitä oli raskas virittää, pienimmät eivät olleet käyttäjinä, ainakaan ilman valvojaa. Lisäksi ne on suunnattu enemmän maaliammuntaan kuin toisten ampumiseen.
        Osa yrittää "harrastaa" ammuskelua oikein suojin varustautuneena, mutta kyllä siinäkin on helposti muut lapset ja ulkoilijat tulilinjalla.
        Kännykän käytöstä ajaessa tai punaista vasten kävelystä saa rikesakon....ei noita voi nyt ihan verrata, mutta kuula-aserikkomus on minusta vakavampi asia eikä siihen puutu kukaan.

        Kuka vattu ampuu toista ilmakiväärillä


      • fsfdfd
        elmo kirjoitti:

        En haluaisi olla itsekään tiukkapipo, mutta nuo aseethan on luvallisia vain suljetulla radalla ja jossain maaseudulla. Meidän lähiössämme 10-vuotiaat kuljeskelee kuula-aseiden kanssa niinkuin ne olisivat vesipyssyjä.
        Oman nuoruuden ilmakiväärit ja -pistoolit eivät olleet yhtä vaarallisia. Niitä oli raskas virittää, pienimmät eivät olleet käyttäjinä, ainakaan ilman valvojaa. Lisäksi ne on suunnattu enemmän maaliammuntaan kuin toisten ampumiseen.
        Osa yrittää "harrastaa" ammuskelua oikein suojin varustautuneena, mutta kyllä siinäkin on helposti muut lapset ja ulkoilijat tulilinjalla.
        Kännykän käytöstä ajaessa tai punaista vasten kävelystä saa rikesakon....ei noita voi nyt ihan verrata, mutta kuula-aserikkomus on minusta vakavampi asia eikä siihen puutu kukaan.

        Ja muutenkin LUVATTOMALLA peli-alueella pelaavia kakaroita täytyy rankaista mahollisiman kovalla kädellä, Airsoft alueeseen pitää saada lupa ja ne airsoft-aseet on AINA K-18, Älkää helvetti ostako niitä alle 15v lapsillenne koska ne puhkoo toistensa silmät 110% todennäköisyydellä.


      • daadsa
        poikahaluupyssyn kirjoitti:

        Suunnilleen tuon saman tiedon sain netistä, ja poika tietää, ongelma on vaan se kun ei oikein ole paikkoja Helsingissä missä ammuskella.
        Poika oli kuullut että Kivikon rata on lopetettu, ja uudesta sellaisesta paikasta ei ole tietoa minne on 12-vuotiaalla asiaa.
        Minä en aio ostaa pyssyä, vaikka poika miten kinuaa, kiusallista on vaan se että joillakin kavereilla on, ja minua pidetään tiukkapipona kun en suostu ostamaan omalleni, siis tätä muovikuula-asetta.
        Tiedän olevani oikeassa, mutta arvaa olenko nyt suosittu pojan ja kaverien keskuudessa!
        En viitsi toisen lapsia alkaa kasvattaa, jos vanhemmat ei välitä vaan antavat ammuskella pihoilla tällaisilla tykeillä, kohta on tosiaan joltakulta silmä puhki.
        Ei ole helppoa olla murkkuikään tulevan järkevä äiti !
        Ja puhut asiaa, edellinen vastaaja, että kivaa hommaa se varmaan olisi, parempaa kuin tietokoneella pelailu, kunhan olisi turvallinen paikka ja asialliset varusteet.
        VAan enpä tiedä missä on, ja niin kauan ei pyssyä osteta.
        PUM!

        Peleihin ei pääse alle 18v tai 16v vanhempien kirjellisellä suostumuksella, Se on hyvä se.


      • vastuuntuntoinen lapsi
        daadsa kirjoitti:

        Peleihin ei pääse alle 18v tai 16v vanhempien kirjellisellä suostumuksella, Se on hyvä se.

        Joo nyt palo hermot. olen itse 14 ja harrastan softausta. Itse olen aina peleihin päässyt koska peleissä ei ole ikärajaa. kenenkään silmään en ole koskaan ampunut.
        Suosittelen puhumaan lapsen kanssa ja antamaan hänelle tiukat rajat aseen käytöstä esim. pihassa ampuminen kielletty ja ase voi olla esim vanhemmilla säilössä josta se annetaan aina pelipäivänä. vanhemmat voisivat viedä lapsensa pelialueelle ja hakea sieltä. Lisäksi lasta pitää muistuttaa sitä, että ase on todellakin vaarallinen ja suojalasit pitää olla AINA päässä siitä lähtien kun ensimmäiset aseet on otettu laukuistaan. Mielestäni vanhempien pitäisi ostaa pojalle kunnon suojalasit jotka varmisti kestävät yliviritetynkin aseen osuman lähietäisyydeltä.


      • Jordel
        elmo kirjoitti:

        En haluaisi olla itsekään tiukkapipo, mutta nuo aseethan on luvallisia vain suljetulla radalla ja jossain maaseudulla. Meidän lähiössämme 10-vuotiaat kuljeskelee kuula-aseiden kanssa niinkuin ne olisivat vesipyssyjä.
        Oman nuoruuden ilmakiväärit ja -pistoolit eivät olleet yhtä vaarallisia. Niitä oli raskas virittää, pienimmät eivät olleet käyttäjinä, ainakaan ilman valvojaa. Lisäksi ne on suunnattu enemmän maaliammuntaan kuin toisten ampumiseen.
        Osa yrittää "harrastaa" ammuskelua oikein suojin varustautuneena, mutta kyllä siinäkin on helposti muut lapset ja ulkoilijat tulilinjalla.
        Kännykän käytöstä ajaessa tai punaista vasten kävelystä saa rikesakon....ei noita voi nyt ihan verrata, mutta kuula-aserikkomus on minusta vakavampi asia eikä siihen puutu kukaan.

        Jaa suljetulla radalla vain luvallisia? Missäs niin on kirjoitettu?


      • kuula_ase
        poikahaluupyssyn kirjoitti:

        Olen 12 vuotiaan pojan äiti, ja poika haluaa kuulapyssyn, onko se siis sama homma kun tämä mistä puhutte ?
        Joku äiti sanoi ettei Helsingissä ole paikkoja "sotia" noin pienille, turha ostaa, pihoilla ja lähimetsiköissä ei saisi ammuskella ja sotapaikkoihin pääsee vain 18 vuotiaat, joihinkin ehkä ikäraja 15 vee.
        Mitäs teen?

        on täällä vuosaaressa 3 paikkaa missä saa kaiken ikäiset harrastaa kuulasotaa


      • Kyllä muuten voi
        poikasi haluaa kirjoitti:

        Softarin eli muistaakseni noin 5-6 millin halkaisijaltaan olevia muovikuulia ampuvan pyssyn joka on siis aivan niin oikean pyssyn näköinen kun vain voi olla. Se on ilma-ase joka ampuu kovalla ilmanpaineella piipusta tuon kovan muovikuulan joka läheltä esim silmään osuessaan aiheuttaa ilman muuta silmän tuhon.
        Älä missään tapauksessa edes keskustele poikasi kanssa moisen aseen hankkimisesta jos asutte kaupungissa eikä poikasi kuulu mihinkään seuraan joka harrastaa tätä softari-peliä ohjatusti ja valvotusti.
        Kaikki aseet ja aseen kaltaiset pelivälineet ovat väärin käytettynä vaarallisia.
        No se ase josta alutuksessani kirjoitin on paint-ball merkkain eli myös aseen näköinen.
        Sillä ammutaan noin 15 milliä halkaisijaltaan olevia kuulia joissa ohut muovikuori ja sisällä sanottakoon nyt vaikka - neonväristä jugurttia eli merkkausväri massaa - siitä sana värikuula-ase.
        Tälläkin "aseella" kuula lähtee todella lujasti ilman paineella piipusta ja osuessaan esim paljaalle iholle alle 10 metristä aiheuttaa pahan ihon alaisen verenpurkauman ja silmään osuessaan on peli selvä.
        Molemmilla aseilla pelatessa on kaiken a ja o että on asialliset turvavarusteet ja ykkösenä niistä on silmä ja kasvosuojaimet.
        Esim kovalla helteellä värikuula-ase peli on hikistä hommaa ja mielellään ei haluttaisi pistää paksusti vaatetta päälle joka kyllä suojaisi kivulta sillä värikuula aseen osuma sattuu kun se osuu piukkaan paikkaan vaikka housun päällekin.
        No sitten jos pelaa t-paidassa niin mustelmat näkyy kyllä kuukaudenkin päästä.
        Toisaalta talvella ei voi pelata värikuula-peliä kun se kuulan sisä-neste jäätyy ja huh huh että voi sattua, hmm mutta talvella voi pitää kylläkin paksummasti vaatetta päällä.

        Molemmat lajit vaatii kontorolloivia kypsiä vanhempia jotka tietää missä poika on aseen kanssa. Sitä ei voi ostaa 12v pojalle leikkikaluksi siinä on oltava tiukka.

        Paikoista on todella puute. Jos poikasi tuntee jonkun kaverin kenellä on softari eli tuo ensin mainitsemani pyssy joka ampuu valkoisia pieniä kuulia niin ota selvää tietääkö tämän pojan iskä missä mennään ja onko heillä mahdollisesti joku paikka missä pojat voi pelata vaikka kaksin.
        Homma on todella kivaa vaikka 10 vuotiaille jos se on kontrollissa ja käytetään kunnon suojavarusteita.
        Muuten jos jaksoit tähän asti lukea niin kerron vielä senkin että softari-pyssyt maksaa alkaen sadasta eurosta - siis sellaiset joilla nyt yleensä jotain tekee ja edes yhden kesän kestää.
        Värikuula-aseet maksaa € 300- 1000:- eli ovat jopa kalliimpia kun oikeat tuliaseet, nimittäin halvimman 9mm pistoolin saa tänään noin € 300:-.
        Nykyään kun on niin trendikkäitä leikkejä.
        Ei silti, pleikkari 3 maksaa yli 400 ja siihen aina yksi levyke alkaen € 50 ja ne leikit leikitään sisätiloissa huonolla ryhdillä silmät verestävinä. Suosittelen ulkoleikkejä vaikka ne vähän maksaisikin. JOS ON KONTROLLI.

        Päin vastoin talvella voi pelata banitballia nykyään löytyy talvikäyttöön olevia kuulia ja aseita


      • softausjäikaverintyhmyyd
        fsfdfd kirjoitti:

        Ja muutenkin LUVATTOMALLA peli-alueella pelaavia kakaroita täytyy rankaista mahollisiman kovalla kädellä, Airsoft alueeseen pitää saada lupa ja ne airsoft-aseet on AINA K-18, Älkää helvetti ostako niitä alle 15v lapsillenne koska ne puhkoo toistensa silmät 110% todennäköisyydellä.

        K-18 paitsi vanhempien suostumuksella.


    • Thoni

      Itse noin viisi vuotta harrastaneena voisin sanoa mistä puhun.

      Ensin lainsäädäntöä ja yleisiä kansallisia sääntöjä:

      Ase ei saa MISSÄÄN TAPAUKSESSA olla ampumakunnossa mikäli ampujalla ja lähiympäristössä olevilla henkilöillä ei ole asianmukaisia silmäsuojaimia. Hammassuojat ovat vapaaehtoiset, mutta suositeltavat.

      Muovikuula-asetta ei saa myydä alle 18 vuotiaalle. Muovikuula-aseella saa kuitenkin pelata käytännössä minkä ikäinen tahansa, meidän porukoissa taitaa nuorin olla kymmenen pintaan.

      Peleissä on selkeät säännöt joita jokaisen tulee noudattaa.

      Lisäksi järjestöillä on lähes poikkeuksetta LUVALLISET pelialueet, joita usein myös itse rahoittavat. Toisin kuin jääkiekkoilijat hallejaan ja kuskit ratojaan, kaupungilta heruu erittäin harvoin avustuksia, koska kyseessä on "väkivaltalaji", väkivallalla ja muovikuulapelaamisella taas ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

      Helsingin peleistä kannattaa lukea: http://www.pks-airsoft.net/

      Jotain epäselvää?

      Toni

    • asgas

      Mä mietin että voiko enee mihinkään paintball paikkaan mennä alle 18 vuotiaat ja jos voi niin missä olisi joku hyvä paintball paikka? koska sitä ei voi oikein missään lähimetsissä harrastaa.

    • Softaajatyttö

      Olen 14-vuotias TYTTÖ, ja olen harrastanut softausta (kuulasotaa) jo monta vuotta. Siinä ei todellakaan satu mitään mustelmia pahempaa, jos on asianmukaiset varusteet, ja oikea paikka.

      Minä ja kaverini softaamme aina lähimetsässämme, ja katsomme ettei kukaan väärä henkilö osu paikalle ennen pelin alkua. Ja myös aina ennen pelin alkua kaikki, laittavat suojavarusteet päälleen.

      Myös 12-vuotia pikkuveljeni on osallistunut "kuulasotaan" aina, ja hän on yksi parhaista pelaajistamme, ja on pelannut jo 9-vuotiaasta saakka.

      fdsafd: Kukaan ei puhko silmiään jos on maski tai suojalasit, ja meidän porukoilla on ainakin tapana, että henkilöä jolla ei ole maskia tai oikeita kuulasotaan tarkoitettuja suojalaseja, niin ei pääse mukaan, ellei jollain ole vara maskia tai suojalaseja mukana.

      Kunnollisissa kuula-aseissa on kyllä ikärajana 18, mutta jos olet alaikäinen niin sinulle ei myydä kuula-asetta ellei sinulla ole toinen vanhemmista mukana.

      Softaus on myös erittäin hyvä liikunnallinen harrastus, sillä kun juokset metsässä muutaman tunnin hyppien kaikkien puunjuurien ja kivien yli, niin kyllä kunto kasvaa.

      Siinä myös tulee paljon joukkue, ja pelihenkeä, ja tietenkin jännitystä. Kannattaa kokeilla ehdottomasti, mutta kuula-aseen kanssa pitää olla kuitenkin tarkat säännöt, niinkuin Thoni jo sanoikin, niin en viitsi alkaa kertaamaan niitä.

    • naapuri2

      Ja milläs pidät kakaras kurissa?

      Se on ihan saletti että pennut "kokeilee" lelujaan myös jossain muualla kuin harrastukseen varatulla alueella.

      Myös alaikäinen on korvausvelvollinen vaikka ei olekaan rikosoikeudellisessa vastuussa.

      Palaa asiaan kun vanhin täyttää 18, siihen asti ostat niille vaan lennokkeja ja autoratoja.

    • Jordel

      Hahah! Miksei sais käyttää sanoja ase tai sota? =D
      Vittu mitä paapomista, sanoja ne on siinä missä muutkin.

      Sitäpaitsi se on GAME, ei CAME.

    • ÄÄLIÖT

      se on kyllä niin että olen 12v poika softaan lähimetsässä ja hankkikaa elämä te LAPSENNE TURVALLISUUTTA VALVOVAT VANHEMMAT ny jos lapset eivät kokeile aseita ne tekee sen joskus ja sillon on kyseessä todennäköisesti oikea ase ja maalitaulu on kaverin pää että miettikää sitä

    • No moro

      Itseasiassa kannattaa olla varovainen kun on kaikkia hulluja viroissa.
      Kannattaa opettaa pojista sormiväreillä leikkiviä hinttejä, paras olisi varmuudeksi kuohituttaa ettei tule kolmas maailmansota.
      Meillä kävi lastensuojeluntädit, olivat aivan kauhuissaan kun lapsella on kuulapistooli, jolla muovikuula lentää n. 20m.
      Lisäksi oli Tiimarin koriste-esineritsa lapsen nimellä varustettuna,
      meillä on kotona ilmeisesti heidän mielestään joku sissileiri.
      Kyselivät lisäksi että onko vanhemmilla jääkiekkovarusteita jotka tekevät
      vanhemmat luodinkestäviksi.
      Ja ei: Tämä tarina ei ole satua, vaan lastensuojelun asiakasperheen arkea.

    • 14 softari

      juu mä oon 14 vuotias softari ja kavereitten kanssa softaan aina joka viikon sunnuntai ja joskus useemminkin äiti oli vastaan aseen hommaamista ja eka ase olikin AK-47 ja vähän ajan päästä äitikään ei enää valittanut vaani tse asiassa pakotti menemään softaamaan iskä sanoi kun olisin halunnut metalliverkko maskin joka ei menisi huurruun toisin kuin pleksi maski mutta iskä osti mulle sitten sen pleski maskin ja ihan tyytyväinen olen ja niinkun joku sanoi ei se satu ellei ammu pakaraan yli viritetyllä tai sormeen tai takaraivoon et vanhemmatki voisivat ostaa lapsilleen aseet ja maskit ja vaikka toppa haaraleirra menee pelaamaan ni ei satu ainakaan kannattaa ostaa alkuunsa maruin aseet laadukkaat maskit mieluiten pleksi se ei hajoa millään toisinkuin verkko maski ja suosittelen hanskoja ja käskekää lukea aseen ohjeet ja jos ase hajoaa viedä huoltoon eikä itse alkaa korjaa.

    • poikasaunoo =DD

      Itse olen 13 vuotias ja ostin omat airsoft kamat ja aseet maksoi yhteensä600e ja airsoft ase on itsellä sniper ja ak47 /pistooli niin kannattaa tilata netistä kiva harrastus ainakin itsetykkään:))

    • grkbmgl

      Meilläpäiin ainaki oli jokkku tyypit sotta ilmakivääreillä!!!!

    • 41rS0f744j4

      Jos 9v poikakin rupee painttia harrastamaan, niin ite suosittelisin airsoftia.
      Perustelut:
      - Paintball kuula sattuu läheltä ammuttaessa ihan *piip* paljon.
      - Kuulat tosi kalliita verrattuna airsoft- kuuliin
      - Paintball on yleensä kilpailupeli, jossa on todella pieni maasto. Airsoftissa pelikentät ovat yleensä monia hehtaareja.
      - Airsoftissa isoissa peleissä voi olla vaikka 200 pelaajaa.

      Harrastan itse molempia lajeja, mutta pidän airsoftista enemmän
      Airsoft aloituspaketin saa noin 200€ riippuen aseesta ja valmistajasta.
      Ja ennen kun tämmösiä tulee tänne "ÄLÄ IKINÄ OSTA AIRSOFT-ASETTA POJALLES SE RYÖSTÄÄ KAUPAN!!!!!!!! AIRSOFT PITÄS KIELTÄÄ LAISSA" niin on kauppoja ryöstetty pesismailallakin et eikös pesis pitäis kieltää myös jos softaus kielletään tuon takia.

    • Vaihtopenkkiläinen

      haahha


      1. ne ei satu ihan ''piip'' paljon
      2. totta
      3. paintbalissa kentätä voivat olla ihan samankokoisia kuin softauksessa.
      4. Oletko kuullutkaan suurpelistä?

      Harrastan itsekin molempia, mutta suosittelen peinttiä, koska

      - Sosiaalisempaa ja vanhempaa porukkaa, jotka varmasti euvovat ja opastavat.
      - valvotummat turvallissusrajat
      - kavereita (itse olen saanut paljon enemmän kavereita paintin kuin airsoftin kautta)
      - mahdollisuus urheilellisempaan muotoon! (tämä sai minut pelaamaan :))

    • dsafdd

      Tietääks kukaan Salon lähistöllä paintball paikkaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe