Kooikerhondje

rodusta kiinnostunut

Koiran hankintaa tässä suunnittelen ja olen päätymässä em. rotuun. Kuulisin mielelläni muitten kokemuksia rodusta ja etenkin siitä, sopeutuuko pieneen (40 m2) asuntoon..?

11

6569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Debbie_86

      Sopeutuu hyvin pieneenkin asuntoon, kunhan saa tarpeeksi aktivointia. Aktivointia tarvitsee tietty myös isommissa asunnoissa....

      Kooikerhondje on aktiivinen ja hyvin energinen rotu, ja tylsän hetken tullessa pahimmillaan purkaa energiansa vaikka sohvan syöntiin. Meillä tosin ei ole suurempia ongelmia ollut, on niin tapauskohtaista!

      Kannattaa tutustua riittävästi rotuun ja eri kasvattajiin, ennen kuin ottaa koiran. Eri kasvattajilla on selkeästi eri luonteisia koiria...

      Miten päädyit valitsemaan Kooikerhondjen?
      Kysy ihmeessä lisää, jos tulee jotain mieleen...

      • ketjun aloittaja

        Mielessä on tosiaan jo jonkin aikaa ollut koiran hankinta. Tosin tämänhetkinen elämäntilanne on sellainen, ettei koirahaaveen toteuttaminen onnistu ainakaan vuoteen (opiskelukiireitä). Tässä on siis hyvää aikaa hankkia tietoa ja vinkkejä ja tutustua siten rotuun.

        Kooikerhondje oli entuudestaan täysin vieras rotu, mutta satuin näkemään kuvan eräästä rotunsa erittäin näyttävästä edustajasta ja ihastuttuani rodun ulkonäköön aloin etsiä tarkemmin siitä tietoa. Uskon, että voisin tarjota sille tarpeeksi aktiivisen ja muutenkin hyvän kodin, tosin metsällä en itse käy eikä kukaan tuttavakaan...onko se suurikin puute, kun olen saanut käsityksen harrastajien puheista, että moni käyttää tätä rotua nimenomaan metsästyskoirana?


      • Debbie_86
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Mielessä on tosiaan jo jonkin aikaa ollut koiran hankinta. Tosin tämänhetkinen elämäntilanne on sellainen, ettei koirahaaveen toteuttaminen onnistu ainakaan vuoteen (opiskelukiireitä). Tässä on siis hyvää aikaa hankkia tietoa ja vinkkejä ja tutustua siten rotuun.

        Kooikerhondje oli entuudestaan täysin vieras rotu, mutta satuin näkemään kuvan eräästä rotunsa erittäin näyttävästä edustajasta ja ihastuttuani rodun ulkonäköön aloin etsiä tarkemmin siitä tietoa. Uskon, että voisin tarjota sille tarpeeksi aktiivisen ja muutenkin hyvän kodin, tosin metsällä en itse käy eikä kukaan tuttavakaan...onko se suurikin puute, kun olen saanut käsityksen harrastajien puheista, että moni käyttää tätä rotua nimenomaan metsästyskoirana?

        Oletpa hienosti löytänyt ne harvat kooikerin omistajat jotka käyvät metsällä...:)
        Minun koirani kennelin kasvateista ei taida yksikään käydä metsällä. Mitä itse olen kuullut harva harrastaa suoraan metsästystä. Verijälkeä jne harrastetaan jonkin verran. Me ei olla edes koitettu...

        Eli ei ole suuri puute...
        Me harrastellaan lenkkeilyn lisäksi näyttelyitä ja agilityä. Kotioloissa myös tokoilua... Kooikeri sopii lähes kaikkeen harrastamiseen.
        Oletko käynyt katsomassa rotuyhdistyksen sivuja: www.kooikerhondje.fi ? sieltä löytyy tietoa. Keskustelupalstakin on. Harmi vain että suurin osa palstasta on vain jäsenten nähtävillä. Mutta sinne voi laittaa kysymyksiä, niin pääsevät muutkin vastaamaan.

        Eri kasvattajilla on erilaisia sukulinjoja, toiset ovat metsästysviettisempiä kuin toiset. Itse olen huomannut suuria eroja luonteessa, lähinnä rohkeuden osalla. Osa kooikereista on hirmu arkoja toiset taas erittäin ihmisrakkaita eivätkä pelkää juuri mitään... Myös energisyydessä on pieniä eroja.
        Toivottavasti oma koira joskus löytyy, oli se minkä rotuinen tahansa!


      • Koiran hankkija
        Debbie_86 kirjoitti:

        Oletpa hienosti löytänyt ne harvat kooikerin omistajat jotka käyvät metsällä...:)
        Minun koirani kennelin kasvateista ei taida yksikään käydä metsällä. Mitä itse olen kuullut harva harrastaa suoraan metsästystä. Verijälkeä jne harrastetaan jonkin verran. Me ei olla edes koitettu...

        Eli ei ole suuri puute...
        Me harrastellaan lenkkeilyn lisäksi näyttelyitä ja agilityä. Kotioloissa myös tokoilua... Kooikeri sopii lähes kaikkeen harrastamiseen.
        Oletko käynyt katsomassa rotuyhdistyksen sivuja: www.kooikerhondje.fi ? sieltä löytyy tietoa. Keskustelupalstakin on. Harmi vain että suurin osa palstasta on vain jäsenten nähtävillä. Mutta sinne voi laittaa kysymyksiä, niin pääsevät muutkin vastaamaan.

        Eri kasvattajilla on erilaisia sukulinjoja, toiset ovat metsästysviettisempiä kuin toiset. Itse olen huomannut suuria eroja luonteessa, lähinnä rohkeuden osalla. Osa kooikereista on hirmu arkoja toiset taas erittäin ihmisrakkaita eivätkä pelkää juuri mitään... Myös energisyydessä on pieniä eroja.
        Toivottavasti oma koira joskus löytyy, oli se minkä rotuinen tahansa!

        Hei! Täällä juuri samaa asiaa mietiskelevä. Noin kuukauden päästä lähden katsomaan pentuja ja elokuussa saan tietää, onnistaako. :) Kyseisen kasvattajan pennut ovat melkeinpä kaikki mennyt metsästys käyttöön ja itselläni on samanlaisia suunnitelmia. Miehelläni on entuudestaan pointteri ja ajattelimme kokeilla koirien yhteen sopivuutta metsällä kun toinen on seisoja ja toisen voi kouluttaa vaikka noutajaksi. Toki muitakin harrastuksia on mielessä mikäli metsästys ei ole koikkerin mieleen.
        Itse olen löytänyt rodusta mielettömästi tietoa, vaikkei se niin yleinen rotu olekaan.
        Onnea koiran hankintaan!


      • ketjun aloittaja
        Koiran hankkija kirjoitti:

        Hei! Täällä juuri samaa asiaa mietiskelevä. Noin kuukauden päästä lähden katsomaan pentuja ja elokuussa saan tietää, onnistaako. :) Kyseisen kasvattajan pennut ovat melkeinpä kaikki mennyt metsästys käyttöön ja itselläni on samanlaisia suunnitelmia. Miehelläni on entuudestaan pointteri ja ajattelimme kokeilla koirien yhteen sopivuutta metsällä kun toinen on seisoja ja toisen voi kouluttaa vaikka noutajaksi. Toki muitakin harrastuksia on mielessä mikäli metsästys ei ole koikkerin mieleen.
        Itse olen löytänyt rodusta mielettömästi tietoa, vaikkei se niin yleinen rotu olekaan.
        Onnea koiran hankintaan!

        Mistä/miltä kasvattajalta olette koiran hankkineet/hankkimassa? Kovasti kiinnostaa tietää, kuinka paljon (tai vähän) Suomessa on muita kasvattajia kuin kennelnimen omaavat...


      • Debbie_86
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Mistä/miltä kasvattajalta olette koiran hankkineet/hankkimassa? Kovasti kiinnostaa tietää, kuinka paljon (tai vähän) Suomessa on muita kasvattajia kuin kennelnimen omaavat...

        En itse viitsi kasvattajamme nimeä täällä kertoa.
        Todennäköisesti kaikilla kasvattajilla on kennelnimi, ei ainakaan tällä hetkellä tule mieleen yhtään kennelnimetöntä pentuetta lähiaikoina. Vuonna 2006 on viimeksi syntynyt rekisteröity kennelnimetön pentue. Jotkut kasvattajat voivat tehdä niin, että kun heidän kasvatti saa pentueen uudessa kodissa, se tulee heidän kennelin nimen alle...
        Erilaisia tapoja on.
        Millaista/mihihn harrastuksiin olet kooikeria etsimässä?


      • ketjun aloittaja
        Debbie_86 kirjoitti:

        En itse viitsi kasvattajamme nimeä täällä kertoa.
        Todennäköisesti kaikilla kasvattajilla on kennelnimi, ei ainakaan tällä hetkellä tule mieleen yhtään kennelnimetöntä pentuetta lähiaikoina. Vuonna 2006 on viimeksi syntynyt rekisteröity kennelnimetön pentue. Jotkut kasvattajat voivat tehdä niin, että kun heidän kasvatti saa pentueen uudessa kodissa, se tulee heidän kennelin nimen alle...
        Erilaisia tapoja on.
        Millaista/mihihn harrastuksiin olet kooikeria etsimässä?

        Kun aloin kartoittaa sopivia rotuja omaa koiraa ajattellen, kriteereinä olivat pienehkö koko (kätevä auto-, vene- yms. matkoilla) ja aktiivinen ja innokas luonne. Niinpä päädyin koikkeriin, sillä ainakin lukemani ja kuulemani perusteella se on loistava agilityrotu ja muutenkin aina menossa mukana. Esteiden ylittämisen ja tunnelien läpimenemisien lisäksi ajattelin tulevan koirani viedä myös toko-kentille. Virtaa kun taitaa riittää muuhunkin kuin peruslenkkeilyyn!?


      • Debbie_86
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Kun aloin kartoittaa sopivia rotuja omaa koiraa ajattellen, kriteereinä olivat pienehkö koko (kätevä auto-, vene- yms. matkoilla) ja aktiivinen ja innokas luonne. Niinpä päädyin koikkeriin, sillä ainakin lukemani ja kuulemani perusteella se on loistava agilityrotu ja muutenkin aina menossa mukana. Esteiden ylittämisen ja tunnelien läpimenemisien lisäksi ajattelin tulevan koirani viedä myös toko-kentille. Virtaa kun taitaa riittää muuhunkin kuin peruslenkkeilyyn!?

        Varmasti sulle hyvä rotuvalinta! Aktiivisuutta ja intoa löytyy! Katso vain ettet ota arkaa koiraa, vaikkei niissä mitään vikaa olekkaan. Eivät vain mun käsityksen mukaan ole niin kovasti menossa ainakaan vieraissa paikoissa... (kooikereissa löytyy paljon arkoja koiria...) Toki arempikin koira voi sopia mainiosti harrastuksiin!
        Varmasti jaksaa kooikeri lenkkeilyn lisäksi muutaman harrastuksen.
        Onnea sulle koiran etsintään! Toivottavasti löydät itsellesi sopivan!


      • Koiran hankkija
        Debbie_86 kirjoitti:

        Varmasti sulle hyvä rotuvalinta! Aktiivisuutta ja intoa löytyy! Katso vain ettet ota arkaa koiraa, vaikkei niissä mitään vikaa olekkaan. Eivät vain mun käsityksen mukaan ole niin kovasti menossa ainakaan vieraissa paikoissa... (kooikereissa löytyy paljon arkoja koiria...) Toki arempikin koira voi sopia mainiosti harrastuksiin!
        Varmasti jaksaa kooikeri lenkkeilyn lisäksi muutaman harrastuksen.
        Onnea sulle koiran etsintään! Toivottavasti löydät itsellesi sopivan!

        En viitsi minäkään kertoilla kasvattajan nimeä. Yllättävän paljon niitä kuitenkin on, vaikka aluksi vaikutti toivottomalta. Hirveän harva kennel antaa koiran vain kotikoiraksi ja vaativatkin näyttelyissä ja radoilla käyttämistä. Minusta tämä vaatimus on aika hassu, sillä kukaan ei voi tietää, millainen koirasta tulee isona. Voi olla, että näyttelyyn hankitulla koiralla onkin purentavika tai metsästykseen tarkoitetulla ei minkäänlaista metsästysviettiä. Koira tulee ottaa/antaa omanlaisena persoonanaan sen kummempia vaatimuksia asettamatta. Aktiviteetteja kuitenkin pitää olla ja koiralle mieleistä puuhaa.
        Koikkeri onkin kätevän kokoinen joka paikassa, niin kuin edelläkin jo pohdiskeltiin. Meillä tosin on tämä pointteri, joka on isompi koira. Onkos muilla kokemusta siitä, miten koikkeri tulee muiden koirien kanssa toimeen? Pennusta saakka kasvattettuna ja totutettunna varmaan ei mitään ongelmaa.?


      • Debbie_86
        Koiran hankkija kirjoitti:

        En viitsi minäkään kertoilla kasvattajan nimeä. Yllättävän paljon niitä kuitenkin on, vaikka aluksi vaikutti toivottomalta. Hirveän harva kennel antaa koiran vain kotikoiraksi ja vaativatkin näyttelyissä ja radoilla käyttämistä. Minusta tämä vaatimus on aika hassu, sillä kukaan ei voi tietää, millainen koirasta tulee isona. Voi olla, että näyttelyyn hankitulla koiralla onkin purentavika tai metsästykseen tarkoitetulla ei minkäänlaista metsästysviettiä. Koira tulee ottaa/antaa omanlaisena persoonanaan sen kummempia vaatimuksia asettamatta. Aktiviteetteja kuitenkin pitää olla ja koiralle mieleistä puuhaa.
        Koikkeri onkin kätevän kokoinen joka paikassa, niin kuin edelläkin jo pohdiskeltiin. Meillä tosin on tämä pointteri, joka on isompi koira. Onkos muilla kokemusta siitä, miten koikkeri tulee muiden koirien kanssa toimeen? Pennusta saakka kasvattettuna ja totutettunna varmaan ei mitään ongelmaa.?

        Minusta taas on hyvä, että kasvattajat toivovat koiran kanssa harrastamista, oli se sitten näyttelyitä tai muita harrastuksia. Tulee rotu tutuksi, ja kun toivomus on esitetty voi uusi omistaja ottaa paremmin todesta sen, että koira vaatii aktivointia... Tietenkään kaikki ei harrasta koiran kanssa mitään, eikä tarvitsekkaan, jos on koiralla tarpeeksi virikkeitä.

        Meidän uros tulee toimeen toisten koirien kanssa melko hyvin. Tietty niiden kanssa parhaiten, jotka on pennusta asti tuntenut. Nartuista on erittäin kiinnostunut, vaikkei juoksuja olisikaan!! Kooikeri uroksille taitaa olla tyypillinen piirre, vai onko kaiken rotuiset uros koirat tälläisiä, en tiedä..?? Joillekkin uroksille vähän isotellaan (ainakin vielä, on kuitenkin nuori koira...), varsinkin isoille uroksille. Rauhalliset ja sopuisat uroksetkin ottaa kaveriksi ja on valmis leikkimään. Näyttelyissä ja muissa koira tapahtumissa ei edes yritä isotella muille, sitä tapahtuu vain lenkeillä, tiedä sitten mistä johtuu??
        Kooikereissa on jonkin verran koiria, jotka eivät tule lainkaan toimeen muiden kanssa. Se, että onko sitten kyse sukulinjoista vai koulutuksesta, on varmaan tapauskohtaista... Voi olla että se liittyy jollain tapaan rodussa ilmenevään arkuuteen ja pehmeyteen. Tai siihen että kooikeri ottaa helposti huomaamatta johtajan paikan (suloinen katse tehoaa mihin vain :D), ja luule, että on sen tehtävä puolustaa laumaa...
        Tähänki pätee aika hyvin se, että kasvattajien linjoilla on eroja. Toki koulutuksella ja pennun sosiaalistamisella on suuri merkitys.


    • Epätoivoisestietsivä

      Heij, olisiko kellään tietoa onko lapissa kooikerhondje kenneleitä? Emme viitsi lähteä ajamaan 300km lähimmälle kennelille katsomaan pentuja saati sitten sen jälkeen hakemaan. Laittakaa vastaukset sähköpostiin, kun ei tule täällä paljoa oltua. [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1676
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1315
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1176
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1173
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1065
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      977
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      854
    Aihe