Nyt meni hermot! (villakoirat)

inhottavaa käytöstä

Onko villakoiria kenties vaikea kouluttaa vai onko ne mielipuolia?!?

Täällä lähistölläni asuu ainakin 5 villakoiraa ja vissii 1 niistä on kiltti! Kaikki muut räksyttää ja vetää, koirani lähelle.
Kerran tuli yksi keskikokoinen villakoira vapaana vastaan kun olin koirani kanssa lenkillä.(kun koirani oli pentu, sitä puri villis) Se vain juoksi ja haukkui koiraani kohti, no nostin koiran syliin, mutta lyhyenä ihmisenä se ylläsi Onniini. Tai ensinnäkin se likasi vaatteeni kun hyppi minua vasten ja toiseksi se näykkäsi koiraani hännästä joka on todella arka paikka sille!

Alkaa jo hiukan ärsyttämään nuo villakoirat kun vielä vanhukset ottavat niitä, eivätkä osaa kouluttaa!

23

7973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jke

      Villakoira on nopea oppimaan, helppo kouluttaa, yksi älykkäimmistä koiraroduista Maan päällä. Siitä se ongelma juurikin johtuu. Älykäs koira vaatii paljon aktiviteetteja, harrastuksia ja hyvän peruskoulutuksen sekä vahvan johtajan, jottei se ota ohjia omiin käsiinsä ja ala itse itseään viihdyttää haluamillaan tavoilla.

      Se on ikävää, että mm. juuri villakoira on "esineistetty" ja siitä on muodostettu tuollainen kiva ja kaunis koriste kotiin ja puutarhaan. Kyseessä kuitenkin aktiivinen, itsevarma ja älykäs vedestä noutava lintukoira.

      • kaksi villakoiraa

        Itselläni on kaksi villakoiraa, ja ne on koulutettu. Harrastan niiden kanssa tokoa, agilitya, koiratanssia ja näyttelyitäkin. Villakoira todellakin tarvitsee koulutuksen, tekemistä ja virikkeitä. Mutta kun sen kanssa harrastaa ja toimii, se on todella oppivainen, rauhallinen ja ystävällinen koira. Kuulostaa todella omituiselta purevat villakoira, villakoirahan on luonteeltaan hieman vetäytyvä sivusta seuraaja, eikä mikään rähisevä purija. Mutta olenkin tavannut vain harrastavia ja koulutettuja villakoiria.


      • ...
        kaksi villakoiraa kirjoitti:

        Itselläni on kaksi villakoiraa, ja ne on koulutettu. Harrastan niiden kanssa tokoa, agilitya, koiratanssia ja näyttelyitäkin. Villakoira todellakin tarvitsee koulutuksen, tekemistä ja virikkeitä. Mutta kun sen kanssa harrastaa ja toimii, se on todella oppivainen, rauhallinen ja ystävällinen koira. Kuulostaa todella omituiselta purevat villakoira, villakoirahan on luonteeltaan hieman vetäytyvä sivusta seuraaja, eikä mikään rähisevä purija. Mutta olenkin tavannut vain harrastavia ja koulutettuja villakoiria.

        ..kannattaa ottaa oma koira syliin, jos toinen koira tulee luokse. Varsinkin pienten koirien omistajalla ensimmäinen reaktio, joka ei t o d e l l a k a a n ole järkevää.
        Vieras koira kokee sinun koirasi syliinnoston arvoasemansa kyseenalaistamisena ja innostuu kahta kauheammin.


      • parhaiten koulutettavissa o...
        ... kirjoitti:

        ..kannattaa ottaa oma koira syliin, jos toinen koira tulee luokse. Varsinkin pienten koirien omistajalla ensimmäinen reaktio, joka ei t o d e l l a k a a n ole järkevää.
        Vieras koira kokee sinun koirasi syliinnoston arvoasemansa kyseenalaistamisena ja innostuu kahta kauheammin.

        rotu.

        Ihminen on syypää siihen jos koiransa juoksee vapaana ja hyppii vasten vieraita.
        Yleensä tällaisia koiria ei osata tai haluta kouluttaa.

        Myös räksytys ja karkailu, kotona ylenpalttinen seuraaminen, näykkäily, äriseminen: kaikki poiskoulutettavissa.

        Villakoira on koira siinä kuin muutkin rodut. Se oppii myös ikäviä tapoja helposti. Isovillakoirani pyydysti nuorinta lastani aikanaan kun huomasi, ettei pieni lapsi pysty puolustautumaan. Aika kovat otteet otin käyttööni ja vasta sitten lakkasi lapsen syöminen. Nuorimman lapsen kanssa on saatu tehdä töitä, jotta sen arvoasema on saatu nousemaan villakoiran yläpuolelle.

        Kas kun teillä on siellä noin monta huonosti käyttäytyvää villakoiraa. Meilläpäin huonosti käyttäytyviä rotuja löytyy niin labradoreista kuin metsästyskoiristakin ja kaikkea siltä väliltä. Yleisin syy on se, ettei haluta kieltää koiralta mitään vaan sen annetaan olla kuten haluaa.


      • Senja24
        parhaiten koulutettavissa o... kirjoitti:

        rotu.

        Ihminen on syypää siihen jos koiransa juoksee vapaana ja hyppii vasten vieraita.
        Yleensä tällaisia koiria ei osata tai haluta kouluttaa.

        Myös räksytys ja karkailu, kotona ylenpalttinen seuraaminen, näykkäily, äriseminen: kaikki poiskoulutettavissa.

        Villakoira on koira siinä kuin muutkin rodut. Se oppii myös ikäviä tapoja helposti. Isovillakoirani pyydysti nuorinta lastani aikanaan kun huomasi, ettei pieni lapsi pysty puolustautumaan. Aika kovat otteet otin käyttööni ja vasta sitten lakkasi lapsen syöminen. Nuorimman lapsen kanssa on saatu tehdä töitä, jotta sen arvoasema on saatu nousemaan villakoiran yläpuolelle.

        Kas kun teillä on siellä noin monta huonosti käyttäytyvää villakoiraa. Meilläpäin huonosti käyttäytyviä rotuja löytyy niin labradoreista kuin metsästyskoiristakin ja kaikkea siltä väliltä. Yleisin syy on se, ettei haluta kieltää koiralta mitään vaan sen annetaan olla kuten haluaa.

        niin syliinotto ei kannata juuri siksi, että toinen koira vain siitä innostuu. ja toinen on se että se syliinotettava koira voi kokea sen aivan kauheana kun pitää syliin ottaa, "apua tämä on varmaan ihan hirveän kauhean pelottava tilanne kun omistaja ottaa minut syliin".


      • villispentu

        niiiiiiiiiiiiii ooooooooooooon oikein sä sentää tiiätttXD:D


    • vika on omistajassa

    • Kääpiövillakoira

      Itselläni on kokemusta 2 villiksestä. Villakoirat ovat tottelevaisia ja oppivat helposti. Uskon ettei villiksien omistaja ollut kouluttanut niitä joten ne ovat millaisia ovat. Kannattaa antaa tälle hieman palautetta.

      • jaaaha

        On se kiva kun muutama tuollainen näyttää pilaavan koko rodun maineen. :P Multakin löytyy 2 villistä, molemmat tokoilee ja tottelee. ;) Hyvin tulevat myös toimeen muiden koirien kanssa ja lenkillä ohittavat nätisti. Tällaisia on myös suurin osa tuntemistani villiksistä (ja niitähän tunnen, kun aktiivisesti villapiireissä pyörin ;D).


      • unelma4

        minulla on kokemusta niin että yleensä pienet villakoirat ärhentelevät mutta isot ovat paljon rauhallisempia.Villakoirienkin kanssa pitäisi ola tarkempia ettei levitettäs rodun sairauksia tai huonoa luonnetta eli jos koira räkyttää narun päässä niin ei silloin saisi teettää pentuja ja näyttelyissähän nämä luonne ongelmat selviävät itse ostaisin vain hyvin näyttelyissä menestyneen koiran pennun..varsinkin luonnetta kehutun villakoiran pennun haluaisin ostaa


    • villlispentu on mulla ja .....

      vittu ettekö tajua mullaon ollu 14 vuotta vilakkoira ja toinen villis tulossa 2 viikon päästä ne on super killtejä toisinku teijän oonnii

      • Mirkku

        Etsiskelin tietoja villakoirista ja päädyin tälle sivustolle. Itseäni kun puri eilen tuttavani villakoira ykskaks yllättäen. Koira tuli luokseni ja silitin tätä, äkikseltään tämä rähähti ja puri kättäni. Joten ei ihan superkilttejä ole kaikki villakoirat..


    • vivvis

      mun kääpiövillisnarttu on kans aika kipakka tapaus.. koulutettu ei ole sen kummemmin mutta vapaana sitä voi pitää kaikkialla, ei koskaan poistu kauas jaloista. jos sattuu harhaantumaan kauemmaksi, tulee välittömästi luokse kun kutsuu. lapsista ei tykkää lainkaan (meillä ei itsellä ole lapsia eikä perhepiirissäkään). hirvittävän mustasukkainen on "omista" ihmisistään. ja omista tavaroistaan myös. purrut ei ole koskaan ketään mutta rähähtää tosi herkästi, saattaa näykätäkin. muutaman kerran käynyt seuraavalla tavalla; koira oli mulla sylissä kaikessa rauhassa, kun viereeni pelmahti joku mukula ja ojensi kätensä kohti koiraa. siinä vaiheessa hampaat kalahti.. tämä koira ei juuri varoittele vaan iskee heti. mutta onneks ei siis puremalla pure sentään.

    • o.o?

      Meijän toyvillakoira on ihan hyvätapanen eikä tollee hauku ja murise. Se ei oo koskaa murissu mun kuullen. Siis sehän onki vasta 5 kuukautta suunnilleen ja osaa jo pari käskyä. Villakoirat oppii nopeesti ku ne on tosi älykkäitä koiria, mut ne tarvii jotain virikkeitä. Huonotapasia koieia meiltäpäin löytyy vaa chihuahuoja, joita mä vihaan kaikista eniten.

    • leotyttö

      Mulla ei villiksistä oo huonoja kokemuksia, vaikuttaa olevan ihan kivoja koiria (: Meiän lähellä aiheuttaa tosi monet muut koirat ongelmia, esim:

      -pariskunta lenkittämässä kahta koiraansa, suomenajokoiraa ja sileäkarvaista noutajaa. Me kun mennään meidän kolmen koiran kanssa edes näköetäisyydelle, niin alkaa niin julmettu huuto. Kumpikin koirista tempoo ja seisoo takajaloillaan ja murisee ja räksyttää täyttä kurkkua. Meidän seropi on aika suojeluhaluinen ja murisee takaisin mutta ei sentään yritä käydä kiinni. Juuri ja juuri ollaan ohi päästy luovimaan. Koirien omistajat siihen että "mites nämä nyt näin, ei ne muille kun noille teidän koirille koskaan vihoittele" vaikka olen monenkin ystäväni suusta kuullut saman tarinan kyseisistä koirista.

      -vanhempi pariskunta, joka muutama vuosi sitten hankki itselleen sakemannin. Sisällä 23 ja puoli tuntia päivästä, jossei takapihan pissatuksia lasketa. Minimaalinen lenkki, koira säntäilee, murisee, räköttää yms muiden, edes ihmisten tullessa vastaan. On niin vaarallisen näköinen että jos lenkillä tulee vastaan niin yleensä olen uparit tehnyt ja lähteny toiseen suuntaan.

      Yms. tähän kuuluu myös lähes kaikki terrierit ja mäyräkoirat tästä läheltä. Että ei ne villikset ainakaan täällä mitään harmia ole aiheuttanu (:

    • ASIAA!!!

      VILLAKOIRALLA ON ONGELMAKÄYTÖSTÄ SIKSI, ETTÄ SE ON HYVIN FIKSU, JOTEN SE OPPII N-O-P-E-A-S-T-I HYVÄN KUN HUONONKIN KÄYTÖKSEN. SE EI OLE EHDOTTOMASTI KOIRAN OMA VIKA, JOS SEN OMISTAJA ON LAISKA!!!!!!!

    • tappajapuudeli

      En suosittele villakoiraa sohvan koristeeksi. Se on aktiivisen ja ahkeran koiraihmisen lemmikki. Villakoira vaatii päivittäin hoitamista sekä liikuntaa. Turkin päivittäinen harjaus on ehdoton, sillä villakoiran turkki kasvaa kokoajan samoin kuin hiukset ihmisellä. Jos harjaus ei ole huolellista turkki alkaa huopaantumaan pohjalta. Se on koiralle haitallinen, sillä se on tukalan kuuma sekä ihosairaudet alkaa kytemään. Sitä ei enää saa selvitettyä vaan turkki on ajeltava nahkaa myöten. Villakoira tarvitsee älykkyyttään vastaavaa aktiivista elämää. Staattisuus saa sen levottomaksi, jolloin siitä tulee kuin ADHD-hökeltäjä. Levoton ja agressivinen. Se saattaa alkaa haukkumaan kaikkia ääniä mitä ulkoa tai esim. rappukäytävästä kuuluu.

      Villakoiran älykkyydestä kertoo mm. seuraavat. Olen opettanut villakoirauroksemme puhumaan muutamia sanoja. Se osaa sanoa moi, hellou, anna, namnam, kinkku, jano ja p4ska;) Lisäksi se tunnistaa värejä. Kun sanon, että anna punainen pallo, niin se osaa antaa sen punaisen jne. Lisäksi se tuntee leluja nimeltä, kuten luu, helistin, nukke jne. Kun se on ottamassa suuhunsa esim pesuainepulloa, niin sanon sille "hyi, pahaa" niin hän irvistää ja jättää pullon rauhaan. Hän on saanut suuhunsa pahanmakuista pesuainetta, joten hänellä on siitä muistissa negatiivinen kokemus.

      Muita taitoja on mm. jalkapallon päällä tasapainoilu, hyppynaruhyppely, tanssi, etukäpälillä kävely, ryömintä, tassu/molemmat tassut, maahan, ylös, istu, paikka, ylävitonen, ja mm. "nyt olit tuhma" jolloin hän menee maahan ja laittaa tassut silmille. Lisäksi hän osaa tehdä tiettyjä asioita pelkästään käden ja sormien liikkeillä. Näitä on touhuttu koiran kanssa lähes päivittäin, mutta kun olimme sairaana ja toipilaana lähes kaksi kuukautta, niin siinä ajassa jo ehti alkaa levottomuus ja turhautuneisuus puskea läpi.

      Jos et ole valmis uhraamaan isoa osaa elämästäsi villakoiralle, niin suosittelen lämpimästi jättämään väliin ko. koirarotu.

    • Jonkun verran

      seurannut villakoiran omistajien käsitystä asioista ja heidän mielestään näyttää olevan sen mahtavampaa mitä idioottimaisemmin heidän koiransa käyttäytyy.

      Ehkä he ovatkin juuri näitä joiden mielestä koiraa ei saa kieltää tekemästä mitään, kun pikku hauvan pitää saada toteuttaa itseään niinkuin se itse haluaa. Vapaa kasvatus niinkuin nykyisillä lapsillakin, jotka sitten hakkaavat opettajia ja vanhuksia.

    • villis90

      Minullakin on keskikokoinen aprikoosin värinen villakoira ja kyllä olen sen kouluttanut että näin.

    • Koirasielu

      Olen joskus harkinnut isovillakoiraa Koska villakoirat ovat älykkäitä ja helposti oppivia. Esim. sirkuskoiria. Kaikki koirat pitää kouluttaa muutoin on homma hukassa. En vain halua villakoiraan mitään leijonaleikkausta koska minusta se on typerä. Eikö voi pitää tasaista noin kahden sentin karvaa jonka pesee ja harjaa säännöllisesti. Minulla on ollut Dobermanneja (koirien kuningas) Venäjän tuontikoiria Huippupalkittuja Huippukoulutettuja siitosuroksia. Kaikki ovat olleet tosi ystävällisiä kaikille ihmisille ja toisille koirille. Uskoisin että villakoiran voi kouluttaa mihin tehtävään hyvänsä. Kouluttajien muukaan Border Collie on älykkäin koira villakoira taitaa olla kakkonen ja Dobermanni kolmas tai neljäs Sakemanni tulee aika lailla perässä.
      Vieläkin näkee koiria jotka on jätetty kettingin päähän ulos sidottuna pakkaseen ja sateeseen.

      • eirodullaniinväliä

        Koira jota ei kouluteta, ei ole älykkäästi käyttäytyvä ihmisen mielestä, koska koira ei silloin tiedä mitä siltä halutaan.Vaikka koiran rotu, olis järkeväksi,viisaaksi tutkittu, koira voi käyttäytyä silti typerästi, hu0onosti.Aivan sama mitä rotua on.Jos koiraa ei kouluteta, se ei ole hyvä tapainen, eikä osaa tehdä käskyjen mukaan, olipa sen rotu mikä tahansa.Joten on aivan se ja sama, minkä rodun ottaa, ei se järkevästi ihmismailmassa käyttäydy, jos sitä ei kouluteta hyvätapaiseksi.Bcollieitakin on näykkiviä,haukkuvia, ei kovin järkevänomlosia.Ei auta siihen, vaikka joku olisi rodun viisaaksi tutkinut, yksilö voi olla täysin päinvastainen.
        Villakoira, voi olla järkytttävä haukkuja, vaikka sirkuksessa tottelevat jokaista käden heilahdusta, se oma, ei välttämättä olekaan ihan sellainen.Dobermanneissa harvemmin näkee rauhallisesti käyttäytyvää yksilöä, näyttelyissä hermostuneita, ja edes takas liikkuvia kyllä.Sakemanneissa on niin heikkohermoisia yksilöitä,että pelkästään kävelyllä käynti ympäristössä jossa on vieraita koiria, ei onnistu ilman remmirähjäämistä,ja jatkuvaa vetoa, ei kovin järkevää käytöstä sekään.
        Joten on ihan turhaa ja typerää tuudittautua siihen, monesko rotu on älykkyydessä, se oma yksilö, voi olla täysin muuta, jos odotetaan sen syntyjään osaavan tehdä samat temput kuin Rex, tai muut elokuvien koirat,joita todellisuudessa näyttelee kymmenet yksilöt.Koska yksi, ei niin paljoa osannut.
        Koira joka ei hauku vieraita, ei ole vihainen kenellekkään,ei hypi päälle, ei rähjää muille koirille, pysyy irti vierellä, on minusta viisas, hyvinkäyttäytyvä yksilö, olipa rotu mikä tahansa.


    • Anonyymi

      Noh, ainakin kaikki minun tuntemani villakoirat ovat hyvin ihania, ne ei pure eikä näyki, vaan paremminkin nuolee ja noutaa palloja. Että eivät villakoirat kyllä mitään mielepuolia ole...

      • Anonyymi

        Siis nuolee esimerkiksi käsiäni*


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe