Muksulle lisää viikkorahaa?

Iskä74

Muksu täyttää kymmenen ja kyselee lisää viikkorahaa. Ajattelin nostaa viikkorahan viidestä eurosta kymppiin. Saa luvan vielä tuon ikäiselle riittää.

Hämmästyin lukiessani tänään Talsasta, että kuusi kymmenestä lapsesta ei saa viikkorahaa lainkaan? Pienikin viikkoraha opettaa lapselle miten rahaa tulee käsitellä ja säästää. Viikkorahan ei tarvitse olla iso, mutta se laittaa lapsen ajattelemaan kulutusta eri tavalla.

http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/05/22/nain-suomalaislapset-saavat-viikkorahaa/200813964/139?rss=4

272

41455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttötyttö

      tässä mietin vielä markka-aikaa, ja en kyllä kymmenen vuotiaalle antaisi reilua viittä kymmentä markkaa viikkorahaksi! riippuu tietenkin mihin sen viikkorahan sitten annatte käytettäväksi ja kuinka muuten rahaa opetatte käyttämään..eli en osaa hirveästi neuvoa..

      meillä kuitenkin tehtiin näin (siis kun itse olin pieni), ja toimi muuten hyvin, että raha vastasi aina ikää. esimerkiksi kuusivuotiaana sai kuusi markkaa, seitsemän vuotiaana seitsemän jne. jossain vaiheessa kun alkoi olla enemmän vastuuntuntoakin n 14 - 15-vuotiaana aloimme siskon kanssa saamaan kuukausirahaa, n 80e kuussa, mikä tarkoitti sitä, että vaatteet ja karkit ym ostettiin itse. takit ja kengät maksoivat tietenkin vanhemmat edelleen. mutta voin sanoa, että tämä toimi ja olen oppinut vastuulliseksi rahankäyttäjäksi! :) tätä taktiikkaa aion sitten käyttää myös omille lapsilleni :)

      • jenna--

        Elikkäs.. minä en koskaan ole saanut minkäänlaista viikkorahaa.. ja minusta sitä ei kuulukkaan saada. Lapsihan oppii siihen että vaikka se ei mitään tekis ni aina tulee joka viikko rahaa... enemmän olen kuukausirahan kannalla.. Ja sitäkin saisi vain jos olisi tehnyt jotain.. kotitöitä.. Ikään sopivalla tavalla..

        En siis koskaan saanut mitään säännöllistä rahaa... mutta aina kun vaatteita tai jotakin tarvitsin niin vanhemmat osti.. en tiedä mihin ne rahat olisin laittanut jos olisin saanut.. todennäköisesti kaiken olisin tuhlannut heti..

        Ja se että millaisia rahankäyttäjiä lapsista tulee.. niin ei kyllä voi tuosta riippua.. Minulla on kolme sisarusta.. ja meistä kukaan ei ole saanut mitään säännöllistä rahaa koskaan... ja mitä meistä on tullut... minä tuhlaan kaiken minkä saan.. ostan turhuuksia jne.. ja sitten taas minun kaikki kolme sisarusta ovat hyvinkin säästäväisiä.. että enpä tiedä onko millään tommosella mitään merkitystä..

        Mutta 10 vuotiaalle 10euroa viikossa tuntuu kyllä aika paljolta....


      • Fortuna70

        Markka aikaan on vaan huono verrata se on totta että 50mk oli iso raha silloin. Nyt vaan se 10€ ei ole lähelläkään sen arvoa nykyhinnoilla. 10€ vastaa enemmin 15mk kun sitä 50mk. Siksi onkin aikas iso pulma millainen sen viikkorahan tulisi olla. Tietenkin riippuen mihin se on tarkoitettu. Ja kuitenkin aikas monelle se 10€ on iso raha pienissä tuloissa mutta sen ostovoima on lähes nolla.


      • ei tartte ihmetellä
        Fortuna70 kirjoitti:

        Markka aikaan on vaan huono verrata se on totta että 50mk oli iso raha silloin. Nyt vaan se 10€ ei ole lähelläkään sen arvoa nykyhinnoilla. 10€ vastaa enemmin 15mk kun sitä 50mk. Siksi onkin aikas iso pulma millainen sen viikkorahan tulisi olla. Tietenkin riippuen mihin se on tarkoitettu. Ja kuitenkin aikas monelle se 10€ on iso raha pienissä tuloissa mutta sen ostovoima on lähes nolla.

        Ei kyllä tartte yhtään ihmetellä kun lapset paisuu ku pullataikina. Jos kymmenen euroa per viikko menee karkkiin ja limunaatiin. Itse kaupassa töissä olevana voin kertoa että joillakin se rahamäärä on vielä isompi. joka päivä ku käy ostamassa pullon limua ja pussin karkkia niin hyvin menee ja vanhemmilla on hyvä omatunto ku lapsella on mukavaa.


      • arvosta
        Fortuna70 kirjoitti:

        Markka aikaan on vaan huono verrata se on totta että 50mk oli iso raha silloin. Nyt vaan se 10€ ei ole lähelläkään sen arvoa nykyhinnoilla. 10€ vastaa enemmin 15mk kun sitä 50mk. Siksi onkin aikas iso pulma millainen sen viikkorahan tulisi olla. Tietenkin riippuen mihin se on tarkoitettu. Ja kuitenkin aikas monelle se 10€ on iso raha pienissä tuloissa mutta sen ostovoima on lähes nolla.

        Yhden aikuisen kuukauden ruokaraha on toimeentulotuessa 189 €/kk.
        Se on 6,3 euroa päivää kohti.
        Alle 13v. lapsi lasketaan kertoimella 0,3 Eli alle 13 v. on 56,7 euroa / kk joka on 1,89 euroa päivää kohti.
        Rahan arvo on mitä on, mutta viikkorahalla kuukausirahalla tai palkkiolla voi lasta opettaa pikku hiljaa rahan käyttöön.

        Itse pitäisin jonkun tietyn tehtävän hoitamista pienen palkkion arvoisena. esim. hoitaa ja huoltaa luetut lehdet ja paperin paperin keruu laatikkoon.
        Siinä oppisi samalla, miten asia hoidetaan ja huomaamaan vastuun, kun ei joka päivä vietäisi. Astianpesukoneen tyhjennys, astiat paikalleen apuna monessa pikku työssä...


      • huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ!
        jenna-- kirjoitti:

        Elikkäs.. minä en koskaan ole saanut minkäänlaista viikkorahaa.. ja minusta sitä ei kuulukkaan saada. Lapsihan oppii siihen että vaikka se ei mitään tekis ni aina tulee joka viikko rahaa... enemmän olen kuukausirahan kannalla.. Ja sitäkin saisi vain jos olisi tehnyt jotain.. kotitöitä.. Ikään sopivalla tavalla..

        En siis koskaan saanut mitään säännöllistä rahaa... mutta aina kun vaatteita tai jotakin tarvitsin niin vanhemmat osti.. en tiedä mihin ne rahat olisin laittanut jos olisin saanut.. todennäköisesti kaiken olisin tuhlannut heti..

        Ja se että millaisia rahankäyttäjiä lapsista tulee.. niin ei kyllä voi tuosta riippua.. Minulla on kolme sisarusta.. ja meistä kukaan ei ole saanut mitään säännöllistä rahaa koskaan... ja mitä meistä on tullut... minä tuhlaan kaiken minkä saan.. ostan turhuuksia jne.. ja sitten taas minun kaikki kolme sisarusta ovat hyvinkin säästäväisiä.. että enpä tiedä onko millään tommosella mitään merkitystä..

        Mutta 10 vuotiaalle 10euroa viikossa tuntuu kyllä aika paljolta....

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!


      • jenna--
        huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ! kirjoitti:

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

        Kylläpä on tylyä luettavaa... Hyvä vanhempi on siis sellainen joka antaa paljon rahaa lapselleen?? Kyllä on joku mennyt pieleen jos tuolla tavalla ajattelee...


      • jenna--
        huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ! kirjoitti:

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

        No ei elä aikuiset 10 eurolla.. mutta lapsen ei tarvitsekkaan itse ostaa ruokaansa tai maksaa asumisesta.. Jos laskee sen mitä aikuinen ostaa itselleen kuukaudessa.. pelkästään itselleen.. Esim vaatteita tai uuden kännykän ym. Niin kyllä 600 eurolla pärjäis jo aika hyvin.. Kovin monelle ei varmasti jää käteen 600 euroa laskujen ja ruokaostosen jälkeen.. Ja tottakai se ryyppää ku sillä sitä rahaa kerta on.. Itse olen tällä hetkellä opiskeljia.. asumismenojen jälkeen opintotuesta jää käteen 18 euroa.. ja sillä pitäisi koko kuukausi elää... Jos olisin joskus saanut 600euroa/kk vanhemmiltani.. niin kyllä nyt olisi aika kova paikka pärjätä =) Nyt olen viime kesätyön palkalla elänyt...


      • ei tartte ihmetellä kirjoitti:

        Ei kyllä tartte yhtään ihmetellä kun lapset paisuu ku pullataikina. Jos kymmenen euroa per viikko menee karkkiin ja limunaatiin. Itse kaupassa töissä olevana voin kertoa että joillakin se rahamäärä on vielä isompi. joka päivä ku käy ostamassa pullon limua ja pussin karkkia niin hyvin menee ja vanhemmilla on hyvä omatunto ku lapsella on mukavaa.

        Riippuu mitä muuta syö karkkipussin ja limsapullon kanssa.

        Olen täysin varma että pussilla karkkia ja kevytkolalla päivässä ei liho, vaan kuolee.


      • Kesäfriidu
        huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ! kirjoitti:

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

        Ei rasismia ole ainakaan rahalla voitettu.

        Ei lapsi käy kaupassa, maksa kuluja/laskuja saatika vie autoa leimalle, tankkaa, käy töissä.
        Lapsi on lapsi ja alkaa tarvita rahaa vasta kun oikea aikuisuuden elämä alkaa jolloin muutetaan omaan kotiin ja aloitetaan itsenäinen elämä. Teini- iässä on hyvä saada lapsilisät jolla sitten kustannetaan aivan kaikki ja hyvin riittää siihen ikään. Tätä ennen opetellaan elämän perustaitoja. Lapsi oppii rahasta jo siinä kun se ei ole tabu. Mitä mikäkin maksaa ja milloin mitäkin hankitaan.

        Mitä tulee lapsen kasvatukseen itse ottaisin koko kuun rahan pois. Lapselle tuommoinen summa on vain olan kohautus tuosta rahasta.

        Ei tukku rahaa lasta opeta kunnon kansalaiseksi tai kiitolliseksi. Kokemusta on.

        Itse olen tyytyväinen siihen että olen ollut rakastettu lapsi isosta perheestä ja saanut kokonaisuudelta rikkaan kasvatuksen ja lapsuuden.

        Paljon on kavereita ollut tuolta kaliberilta kasvatettuja ja suuresti huonommin menee!!. Moni ei käy edes töissä kun aina on rahaa sadellut miksei sitten aikuisenakin vähän porukoilta pyydettäis. Turhuuteen on mennyt nuo rahat milloin mihinkin ja kun oikeasti sitä rahaa tarvittais ollaan monttu auki.
        Töihin kynnys on tullut kun rahaa kasvaa puista - on opetettu.
        t. karkkipussin kannattaja ja lapsea aidosti rakastava


      • apila70
        jenna-- kirjoitti:

        Kylläpä on tylyä luettavaa... Hyvä vanhempi on siis sellainen joka antaa paljon rahaa lapselleen?? Kyllä on joku mennyt pieleen jos tuolla tavalla ajattelee...

        meillä ei saa lapset viikkorahaa 2v ja 8v isompi säästää rahat joita saa pikkuhommista ja isovanhemmilta ja sit niillä ostaa pienen rahat menee vielä possuun jos lähdetään kaupunkiin ehkä kerran kuussa niin sit annan omaa rahaa ehkä 10e maalla asumisen iloja ei ole kioskia joka nurkalla:)


      • 11v
        jenna-- kirjoitti:

        Elikkäs.. minä en koskaan ole saanut minkäänlaista viikkorahaa.. ja minusta sitä ei kuulukkaan saada. Lapsihan oppii siihen että vaikka se ei mitään tekis ni aina tulee joka viikko rahaa... enemmän olen kuukausirahan kannalla.. Ja sitäkin saisi vain jos olisi tehnyt jotain.. kotitöitä.. Ikään sopivalla tavalla..

        En siis koskaan saanut mitään säännöllistä rahaa... mutta aina kun vaatteita tai jotakin tarvitsin niin vanhemmat osti.. en tiedä mihin ne rahat olisin laittanut jos olisin saanut.. todennäköisesti kaiken olisin tuhlannut heti..

        Ja se että millaisia rahankäyttäjiä lapsista tulee.. niin ei kyllä voi tuosta riippua.. Minulla on kolme sisarusta.. ja meistä kukaan ei ole saanut mitään säännöllistä rahaa koskaan... ja mitä meistä on tullut... minä tuhlaan kaiken minkä saan.. ostan turhuuksia jne.. ja sitten taas minun kaikki kolme sisarusta ovat hyvinkin säästäväisiä.. että enpä tiedä onko millään tommosella mitään merkitystä..

        Mutta 10 vuotiaalle 10euroa viikossa tuntuu kyllä aika paljolta....

        Juuh kyllähän se en mäkään saa mitään tosta vaan eli istun koneella oon pihalla ei vaan mun pitää auttaa ja siittäkin saan hyvä jos 8e tai vähemmän


      • hmmm...
        huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ! kirjoitti:

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

        nyt varmaan puhutaan jo vähän isommasta pojasta


      • tyttötyttö
        jenna-- kirjoitti:

        Elikkäs.. minä en koskaan ole saanut minkäänlaista viikkorahaa.. ja minusta sitä ei kuulukkaan saada. Lapsihan oppii siihen että vaikka se ei mitään tekis ni aina tulee joka viikko rahaa... enemmän olen kuukausirahan kannalla.. Ja sitäkin saisi vain jos olisi tehnyt jotain.. kotitöitä.. Ikään sopivalla tavalla..

        En siis koskaan saanut mitään säännöllistä rahaa... mutta aina kun vaatteita tai jotakin tarvitsin niin vanhemmat osti.. en tiedä mihin ne rahat olisin laittanut jos olisin saanut.. todennäköisesti kaiken olisin tuhlannut heti..

        Ja se että millaisia rahankäyttäjiä lapsista tulee.. niin ei kyllä voi tuosta riippua.. Minulla on kolme sisarusta.. ja meistä kukaan ei ole saanut mitään säännöllistä rahaa koskaan... ja mitä meistä on tullut... minä tuhlaan kaiken minkä saan.. ostan turhuuksia jne.. ja sitten taas minun kaikki kolme sisarusta ovat hyvinkin säästäväisiä.. että enpä tiedä onko millään tommosella mitään merkitystä..

        Mutta 10 vuotiaalle 10euroa viikossa tuntuu kyllä aika paljolta....

        riipu välttämättä kasvatuksesta. Mutta kyllähän tuo viikkorahan/kuukausirahan antaminen opettaa lapsille mitä se raha on, ja kannustaa varmasti myös suunnittelemaan rahankäyttöä. Ja tietenkin viikkoraha/kuukausiraha on (oli ainakin meillä) täysin riippuvainen kotitöistä. Eli oma huone pitää pitää siistinä, tavarat paikoillaan ja siivousta ynnä muuta sopimuksen mukaan, esim siivouslista monesti toimii.. Opimme siis ettei raha vain ilmesty tilille, vaan se on vaihtotavaraa työstä.

        Pidin vissiin niin itsestään selvyytenä että viikkoraha pitää ansaita, etten sitä tarkemmin selittänyt tuossa.

        Ja vaikka meilläkin tosiaan yritettiin kovasti rahankäyttöä opettaa, niin minusta tuli säästäväinen ja siskostani tuhlaaja.....jokainen vetää omat johtopäätöksensä :)


      • tyttötyttö
        huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ! kirjoitti:

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

        Tällä hetkellä olen yliopisto-opiskelija, ja opintotuki opintolaina tekevät yhteensä n. 700e kuussa. Siitä vuokra, vesilasku, sähkölasku, nettilasku ja puhelinlasku, niin käteen jää n. 400/kk. Tällä opiskelutahdilla ei töitä sivussa ehdi tekemään, mutta kaikki lomat menevät töitä tehden..

        Ja kyllä minä "aikuinen" 10 eurolla viikossa eläisin jos vuokra, muut laskut ja ruoka maksettaisiin valmiiksi.

        Onko tässä enää mitään suhteellisuudentajua??


      • tyttötyttö
        tyttötyttö kirjoitti:

        Tällä hetkellä olen yliopisto-opiskelija, ja opintotuki opintolaina tekevät yhteensä n. 700e kuussa. Siitä vuokra, vesilasku, sähkölasku, nettilasku ja puhelinlasku, niin käteen jää n. 400/kk. Tällä opiskelutahdilla ei töitä sivussa ehdi tekemään, mutta kaikki lomat menevät töitä tehden..

        Ja kyllä minä "aikuinen" 10 eurolla viikossa eläisin jos vuokra, muut laskut ja ruoka maksettaisiin valmiiksi.

        Onko tässä enää mitään suhteellisuudentajua??

        Siis nuo käteen jäävät rahat menevät sitten ruokaostoksiin. Ja näillä elätän kaksi. Tiukkaa tekee jos tulee yllättäviä menoja, esim olin sairaana kuukauden, lääkkeet ja lääkäri maksoi. Onneksi on säästöjä...


      • tyttötyttö
        Fortuna70 kirjoitti:

        Markka aikaan on vaan huono verrata se on totta että 50mk oli iso raha silloin. Nyt vaan se 10€ ei ole lähelläkään sen arvoa nykyhinnoilla. 10€ vastaa enemmin 15mk kun sitä 50mk. Siksi onkin aikas iso pulma millainen sen viikkorahan tulisi olla. Tietenkin riippuen mihin se on tarkoitettu. Ja kuitenkin aikas monelle se 10€ on iso raha pienissä tuloissa mutta sen ostovoima on lähes nolla.

        Mutta sen voisi sitten suhteuttaa vaikka karkkipussin hintaan. Esim kahdella eurolla saa ihan hyvä kokoisen karkkipussin. Ja kahvin saa eurolla. Riippuu missä käy ja mistä ostaa. Voihan kahvikupposeenkin tuhlata lähemmäs kaksikymppiä...


      • tyttötyttö
        tyttötyttö kirjoitti:

        Mutta sen voisi sitten suhteuttaa vaikka karkkipussin hintaan. Esim kahdella eurolla saa ihan hyvä kokoisen karkkipussin. Ja kahvin saa eurolla. Riippuu missä käy ja mistä ostaa. Voihan kahvikupposeenkin tuhlata lähemmäs kaksikymppiä...

        esimerkiksi kahden päivän terveelliset ja ravitsevat ruoat kahdelle aikuiselle.


      • $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$...
        11v kirjoitti:

        Juuh kyllähän se en mäkään saa mitään tosta vaan eli istun koneella oon pihalla ei vaan mun pitää auttaa ja siittäkin saan hyvä jos 8e tai vähemmän

        ei oo pakko uskoo mut saan 100 € viikos ja riittää kun istun koneella pelaamassa jos et usko niin voin lähettää videon mailiin.. ja muita todistuksia.........


      • jokuuuuu
        huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ! kirjoitti:

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

        MIkä helvetin lellikki sun lapsestas on tullu?!?! 600e/kk!!! Siivoaa vaan oman huoneensa ja että koulu sujuu. Nyt se helvetin kuukausiraha pois ja tuntipalkka sen tilalle! Ehkä 3e/tunti.


      • dsdf
        huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ! kirjoitti:

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

        Tämä ei ole se jonne kerrotaan satuja


      • ????????
        huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ! kirjoitti:

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

        Käsitykseni mukaan vanhemmat aina yrittävät parhaansa. Mitä hävettävää on vanhemmilla, jotka eivät pysty antamaan tuollaisia määriä rahaa lapsilleen? Eiväthän he välttämättä itsekään saa tuollaisia määriä. Hyvin usein on niin, että vanhemmat haluaisivat tehdä yhtä sun toista, antaa rahaakin, mutta kun yksinkertaisesti siihen ei ole mahdollisuutta. Mitä hävettävää siinä on?
        Ehkä he kuitenkin pystyvät antamaan aikaa, rakkautta, huolenpitoa ja välittämistä. Ehkä he ovat elämässä ja ajassa mukana, ja se jos mikä on asia josta voisi vaikka ylpeillä. Mutta eiväthän he yleensä ylpeile, sillä sehän kuuluu elämään enemmän kuin raha.


      • normaali ihminen
        huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ! kirjoitti:

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

        600 € mitä v@ttua joku ajattelee ootko vähän huono kasvattaja.










        kuule hanki elämä


      • äityli2
        huonotkasvattajat HÄVETKÄÄ! kirjoitti:

        Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

        Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

        Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

        Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

        HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

        Itse maksanut nurisematta pojan menot ja nyt sylkee silmille:( Raha on ainut mil hallita ja se on merkki epäonnistumisesta vanhemmuudessa.Valitettavasti näin on.Kaikki on hyvin niin kauan kun ei sano mistään mitään ja maksaa nurisematta menot.Tänään viimeeksi ilmoitti kun kysyin milloin syömään ni nuori herra ilmoitti ahdistumisestaan.Ilmoittaen ettemmei enää näe pentua jos tämmöinen kysely jatkuu...RAHA EI VOI OLLA AINUT VÄLITTÄMISEN MITTARI.


    • täyttää

      11 ja hänellä ja kaksi vuotta nuoremmalla pikkusiskolla on ollut 5 euroa viikkorahana vuoden verran käytössä. tosin se vitonen edelllyttää, että oma huone pidetään siistinä, peti pedataan, kouluun noustaan narisematta, aamutoimet tehdään ilman kovin monia kehotuksia ym. joskus on viikkoraha jäänyt em seikkojen vuoksi jäänyt saamatta tai vähentynyt.

      en antaisi kymppiä, minusta vitonenkin on paljon. silloin voisin harkita kymppiä jos sillä sitten huolehdittaisiin kaikki karkkitarpeet ym hömppä, vaatteet ym tietysti tulisi vanhemman pussista.

      meillä tuon vitosen saa käyttää ihan mihin vaan. joskus se menee leluihin, krääsään, joskus jopa säästöön jos ollaan hankkimassa jotakin isompaa, kuten nyt on mennyt. minä ostan sitten kaiken muun, eli karkit lauantaina ym tarpeet. karkkeja viikkorahalla ei saa eikä kannata ostaa, koska niitä saa syödä vain lauantaina ja jos ostaa ylimääräista itse, joutuu tarjoamaan koko perheelle.

      • Wilman isä

        14 vuotiaalle 150 euroa viikossa.


      • sfdbv
        Wilman isä kirjoitti:

        14 vuotiaalle 150 euroa viikossa.

        eikös tuo 150€ ala olla jo vähän liikaa??!! sehän tekee kuukaudessa jo 600€ kuukaudessa!!! vai ostaako hän itse vaatteensa ja ruokansa? jos ei, niin oppii mielestäni turhan helppoon elämään. ei raha kasva puussa, eikä lasten pitäisi oppia saamaan noin paljoa ennen kuin tekevät työtä sen eteen. oletko miettinyt että jos lapsesi ei löydäkään työpaikkaa aikuisena ja joutuu elämään esim. kelan rahoilla, jolloin summa todennäköisesti jää tuonkin alle?? osaako hän säännöstellä rahankäyttöään vai onko koko ajan peeaa??


      • suurperheellinenäiti
        Wilman isä kirjoitti:

        14 vuotiaalle 150 euroa viikossa.

        Mun 14 vuotiaani saa viikossa 10€, tämä sisältää kaikkien annettujen tehtävien hoitamisen. Jos ei riitä, ni saa mennä ite töihin. Tottakai jos on jotain erityistä ni voi saada rahaa lisääkin, joskus, ei kokoajan säännönmukaisesti. Ruoka, vaatteet ja kerran viikossa karkit talon puolesta. Kotitöistä ei makseta, ei niistä maksa kukaan mullekaan, yhdessä pidetään kaikki taloa pystyssä!


      • liikaa?
        sfdbv kirjoitti:

        eikös tuo 150€ ala olla jo vähän liikaa??!! sehän tekee kuukaudessa jo 600€ kuukaudessa!!! vai ostaako hän itse vaatteensa ja ruokansa? jos ei, niin oppii mielestäni turhan helppoon elämään. ei raha kasva puussa, eikä lasten pitäisi oppia saamaan noin paljoa ennen kuin tekevät työtä sen eteen. oletko miettinyt että jos lapsesi ei löydäkään työpaikkaa aikuisena ja joutuu elämään esim. kelan rahoilla, jolloin summa todennäköisesti jää tuonkin alle?? osaako hän säännöstellä rahankäyttöään vai onko koko ajan peeaa??

        Vilman ka. koulussa.9.6...tuskin työttömäksi jää.Hän ostaa vaatteensa itse,maksaa harrastuksensa...osaa käyttää kyllä oikein rahansa.


      • !!!!!!!!!!!!!!
        suurperheellinenäiti kirjoitti:

        Mun 14 vuotiaani saa viikossa 10€, tämä sisältää kaikkien annettujen tehtävien hoitamisen. Jos ei riitä, ni saa mennä ite töihin. Tottakai jos on jotain erityistä ni voi saada rahaa lisääkin, joskus, ei kokoajan säännönmukaisesti. Ruoka, vaatteet ja kerran viikossa karkit talon puolesta. Kotitöistä ei makseta, ei niistä maksa kukaan mullekaan, yhdessä pidetään kaikki taloa pystyssä!

        Meillä toimitaan samoin kun suurperheenäitikin asian hoitaa. Meillä 13v. poika. Isommista töistä voi saada ylimääräistä. Raha kun ei kasva puussa... Lapselle täytyy mielestäni osoittaa elämän reaaliteetit ettei aikuisena tule ongelmia. Sehän on vaan positiivinen yllätys jos rahaa on aikuisena enempi.


      • tyttö14v1
        Wilman isä kirjoitti:

        14 vuotiaalle 150 euroa viikossa.

        saa ostettua monta mäyräkoiraa


      • siinä
        !!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Meillä toimitaan samoin kun suurperheenäitikin asian hoitaa. Meillä 13v. poika. Isommista töistä voi saada ylimääräistä. Raha kun ei kasva puussa... Lapselle täytyy mielestäni osoittaa elämän reaaliteetit ettei aikuisena tule ongelmia. Sehän on vaan positiivinen yllätys jos rahaa on aikuisena enempi.

        kaksi varsinaista asiantuntijaa siis se toinen elikä wilman isä ja sinä 600€ ei elvetti kyllä te kumpikin tarvitsette oikein isän kädestä.ootte kyllä paskanpuhujia ääliöitä,ei muuta.


      • wilman isä
        tyttö14v1 kirjoitti:

        saa ostettua monta mäyräkoiraa

        tai pääsee käymään Japanissa,johon tyttäreni noista rahoista säästää.Ei tykkää myös kaljasta.punaviini lasillinen ruuan kanssa on maistunut.


      • itsekin menestynyt
        wilman isä kirjoitti:

        tai pääsee käymään Japanissa,johon tyttäreni noista rahoista säästää.Ei tykkää myös kaljasta.punaviini lasillinen ruuan kanssa on maistunut.

        nyt menee brassailun puolelle! vaikka olisi itselläkin antaa, en uhraudu. ei lapsi vie vanhempaansa, vaan vanhempi ohjaa lastaan. myös meillä matkaillaan maailmalla ja syödään sekä juodaan sivistyneesti, silti en antaisi punaviiniä 14-vuotiaalle edes ruokajuomaksi.


      • wilman isä
        itsekin menestynyt kirjoitti:

        nyt menee brassailun puolelle! vaikka olisi itselläkin antaa, en uhraudu. ei lapsi vie vanhempaansa, vaan vanhempi ohjaa lastaan. myös meillä matkaillaan maailmalla ja syödään sekä juodaan sivistyneesti, silti en antaisi punaviiniä 14-vuotiaalle edes ruokajuomaksi.

        minä siihen olen jos et anna rahaa tai viiniä lapsellesi.Meillä homma toimii.Ja tytöstä kasvaa hyvin itsenäinen ja ajatteleva,menestynyt aikuinen.


      • kyllä
        suurperheellinenäiti kirjoitti:

        Mun 14 vuotiaani saa viikossa 10€, tämä sisältää kaikkien annettujen tehtävien hoitamisen. Jos ei riitä, ni saa mennä ite töihin. Tottakai jos on jotain erityistä ni voi saada rahaa lisääkin, joskus, ei kokoajan säännönmukaisesti. Ruoka, vaatteet ja kerran viikossa karkit talon puolesta. Kotitöistä ei makseta, ei niistä maksa kukaan mullekaan, yhdessä pidetään kaikki taloa pystyssä!

        14-vuotias saa 20 euroo kuukaudessa, toinen 7 euroa viikossa.


      • rahalla ...kamalaa...
        wilman isä kirjoitti:

        minä siihen olen jos et anna rahaa tai viiniä lapsellesi.Meillä homma toimii.Ja tytöstä kasvaa hyvin itsenäinen ja ajatteleva,menestynyt aikuinen.

        tos on...mees Jaappaniin...isi menee duuniin....


      • tyttö12v
        kyllä kirjoitti:

        14-vuotias saa 20 euroo kuukaudessa, toinen 7 euroa viikossa.

        En ite oo saanu koskaan viikkorahaa. Toisaalta hyvä vaan, koska se menisi kuitenkin vaa karkkii. :D


      • wilman isä
        rahalla ...kamalaa... kirjoitti:

        tos on...mees Jaappaniin...isi menee duuniin....

        isi lähtee harrastamaan,HD Fat Boy.Ja suhde tyttöön on TOSI hyvä ,ja kunnossa....


      • Mikius teodorakis
        liikaa? kirjoitti:

        Vilman ka. koulussa.9.6...tuskin työttömäksi jää.Hän ostaa vaatteensa itse,maksaa harrastuksensa...osaa käyttää kyllä oikein rahansa.

        Eihän tälläisellä tehdastyöläiselläkään ole 150 € viikossa kiinteiden kulujen jälkeen.

        Ettei nyt vaan olisi vähän liikaa...
        voi kun karu arki iskee ja menee mäkkiin kesätöihin :)

        Tosin toki itse tiedät paremmin tilanteenne.


      • asiallista
        wilman isä kirjoitti:

        tai pääsee käymään Japanissa,johon tyttäreni noista rahoista säästää.Ei tykkää myös kaljasta.punaviini lasillinen ruuan kanssa on maistunut.

        mutta yksinkö hän japaniin lähtee?? :D


      • wilman isä
        asiallista kirjoitti:

        mutta yksinkö hän japaniin lähtee?? :D

        Yksin,mangaa myös harrastavan kirjeenvaihtokaverinsa luo :)


      • onha se paljo
        Mikius teodorakis kirjoitti:

        Eihän tälläisellä tehdastyöläiselläkään ole 150 € viikossa kiinteiden kulujen jälkeen.

        Ettei nyt vaan olisi vähän liikaa...
        voi kun karu arki iskee ja menee mäkkiin kesätöihin :)

        Tosin toki itse tiedät paremmin tilanteenne.

        mikäs siinä jos on varmaa maksaa noin isoa viikkorahaa. Toki tavallaan viikkoraha vähän pienempi koska osa siitä menee muutenkin pakollisiin menoihin


      • toinen känniääliö
        itsekin menestynyt kirjoitti:

        nyt menee brassailun puolelle! vaikka olisi itselläkin antaa, en uhraudu. ei lapsi vie vanhempaansa, vaan vanhempi ohjaa lastaan. myös meillä matkaillaan maailmalla ja syödään sekä juodaan sivistyneesti, silti en antaisi punaviiniä 14-vuotiaalle edes ruokajuomaksi.

        Mielestäni olisi vain hyvä asia jos alkoholi juomat miellettäisiin ruokajuomiksi nautittaisiin viinin muodossa ruuan kanssa, mielestäni hieno homma jos lapsi saadaan opetettua tähän.

        eli mielestäni ihan oikein antaa lapsen juoda viiniä ruuan kanssa.

        Suomessa yleensä alkoholipitosiset juomat valitettavasti mielletään aina vain siihen "kännäilyyn"


    • akaasi

      Olen itsekin vielä kotona asuva 18-vuotias nuori. 10e viikossa kuulostaa minullekin todella ruhtinaalliselta, sillä meilläkään ei ole koskaan ollut minkäänlaista viikko-/kuukausirahasysteemiä. Tottakai on hyvä, että rahaa on jonkin verran käytettävissä, mutta eihän sitä summaa pakko tuplata ole, parin tai kolmenkin euron korotus on mielestäni jo hyvä. Kannattaa varmaan miettiä, mikä peruste rahamäärän nostamiselle on ja mitä se lapselta edellyttää (ja ennen kuin nyt kukaan ehtii kommentoida omaai ikääni ja "sinä mistään mitään tiedä", en kasvatuksen näkökulmasta kommentoida osaakaan, kunhan vain ajattelin maalaisjärjellä).

      Jos 10v. saa rahaa 10e viikossa, paljonkas se sitten on vaikka 15-vuotiaana? Tuplaaminen käy vanhemmankin kukkarolle aika kalliiksi.

      • !!!!!!!!!!!!!!

        Vaikutat fiksulta ja vastuuntuntoiselta nuorelta joka ymmärtää rahan merkityksen. Hienoa..:)


    • poikani kanssa...

      Minun 16 v.poikani saa 10€/viikossa.Siihen kuuluu sängyn petaus,huoneen pitäminen "suhteellisen siistinä" koulutyöt hoidettava.Jos hän haluaa enempi rahaa hän voi "tienata",leikkaamalla nurmikon,imuroimalla,käydä kaupassa,tekemällä lumityöt,pesemällä auton ym.Hyvistä arvosanoista koulutöistä palkitsen myös.
      Pienempänä otin viikkorahasta pois jos hän ei tehnyt kaikkia sovittuja "töitä". Huomasin että on parempi pitää viikoraha vähän pienempänä ja palkita ylimääräisestä työstä.

      • kritisoida...

        Olen kuitenkin sitä mieltä, että 16-vuotiaan lapsen kuuluu tehdä kotitöitä ilman, että siitä saa ylimääräistä korvausta. Siis kohtuudessa määrin.

        Toisaalta, jos teille tuollainen järjestely sopii, niin miksipäs ei sitä käyttäisi :)


      • yksmutsi
        kritisoida... kirjoitti:

        Olen kuitenkin sitä mieltä, että 16-vuotiaan lapsen kuuluu tehdä kotitöitä ilman, että siitä saa ylimääräistä korvausta. Siis kohtuudessa määrin.

        Toisaalta, jos teille tuollainen järjestely sopii, niin miksipäs ei sitä käyttäisi :)

        14v poika saa noin kympin viikossa. Säästää tai käyttää- oma asia. Kokemus opettaa ;)
        MUTTA leffaraha tai muu virkistysmeno tulee aina erikseen. Ei kait kukaan vanhemmista oikeesti kuvittele että viikkorahasta pitäis leffalippuun säästää...haloo! Nuorellakin on oikeus nauttia elämästä koulutyönsä ohella. Ei oo tarkotus kituuttaa ja vaan odottaa päivää että pääsee duuniin ja aikuistuu. Mutta, olenpa pannut merkille että siten ajattelevissa perheissä ei nuo suhteet niin kovin avoimet ja luottamukselliset aina oo muutenkaan...
        Kotitöitä meillä tehdään erikseen pyydettäessä ja aina on järjestynyt :)
        Äidit on arkisia keittiöhommia varten, ei oo nuorten miesten maailmaa. Imurointi, roskien vieminen yms raskaammat kyllä ok.
        Eikä me ryvetä rahassa. On oikeain antaa jos on mistä antaa!


      • ja säästää
        yksmutsi kirjoitti:

        14v poika saa noin kympin viikossa. Säästää tai käyttää- oma asia. Kokemus opettaa ;)
        MUTTA leffaraha tai muu virkistysmeno tulee aina erikseen. Ei kait kukaan vanhemmista oikeesti kuvittele että viikkorahasta pitäis leffalippuun säästää...haloo! Nuorellakin on oikeus nauttia elämästä koulutyönsä ohella. Ei oo tarkotus kituuttaa ja vaan odottaa päivää että pääsee duuniin ja aikuistuu. Mutta, olenpa pannut merkille että siten ajattelevissa perheissä ei nuo suhteet niin kovin avoimet ja luottamukselliset aina oo muutenkaan...
        Kotitöitä meillä tehdään erikseen pyydettäessä ja aina on järjestynyt :)
        Äidit on arkisia keittiöhommia varten, ei oo nuorten miesten maailmaa. Imurointi, roskien vieminen yms raskaammat kyllä ok.
        Eikä me ryvetä rahassa. On oikeain antaa jos on mistä antaa!

        kymmenvuotiaasta asti! No, muistanpa kun 5-vuotiaana sain 5mk rahaa, 3mk meni karkkiin, loput säästöön. Karkeistakin säästin osan (lopulta ne sitten homehtui johonkin laatikkoon :D). Ehkä porukat ajatteli kun kerran olen näin säästäväinen luonteeltani saan sitten säästää muutenkin.

        Nyt sitten kituutellaan ruoastakin opiskelija budjetilla. Töissä on pakko käydä tai ei mitenkään pärjää... Vanhemmilta en ole koskaan halunnut tai kehdannut mitään pyytääkkään, ja tiedän ettei sieltäpäin paljoa heruisikaan. Vanhemmat ovat kyllä keskimääräistä parempituoloisia. Vaikka kyllä ihan hyvin ovat kasvattaneet, eivätkä nyt sentään heitteille jättäneet.. Mutta tätä keskustelua lukiessa alkoi miettiä, että olisivat voineet minunkin vanhempani hieman toisin voineet toimia, niin ei olisi koko tähänastinen elämäni kituuttamista ollut...(Esim. aina halvimmat vaatteet, kirpparilta, leffassa pystynyt käymään ehkä 1krt/v, karkkia nyt ei juuri tullut mieleenkään ostaa, kun rahaa on mennyt koulun tapahtumiin ym.)


    • olen

      kohta 17-vuotias opiskelija. En saa mitään opintotukia enkä asumislisää vanhempien tuloista johtuen, joten vanhempani maksavat vuokran, ruuat ja vaatteet silloin kun tarvin ja itse saan 40e/kk, siihen mitä itse haluan ostaa.

      • opiskelija minäkin

        Itse muutin 17-vuotiaana kotoa. Onneksi olin säästänyt kesätöistäni ym. sillä vanhempien tulojen takia en tukia saanut. Niillä pärjäilin kunnes pääsin korkeakouluun eikä vanhempien tulot enää vaikuttaneet. Kituuttelua on ollut kyllä. Olethan onnellinen ja kiitollinen kun vanhempasi näin upeasti tukevat sinua!


    • luin, että

      viikkorahan saaminen edellyttää oman huoneen siistinä pitämistä etc. Meillä kuuluu pitää omasta huoneesta huolta, jos sellainen on, eihän äidillenkään kukaan maksa kodin siivouksesta erikseen. Tietyt kotihommat on vain hoidettava ilman maksua. Meillä autetaan vanhempia ilman, että on rahankiilto silmässä.
      Miten viikkorahan maksaminen opettaa esim. säästäväisyyteen? Turhuuteen ja soppailuun kaupungilla ne näyttää menevän. Kuinka moni oikeasti säästää viikkorahoistaan johonkin suurempaan?

      • Ökypoju

        mä saan katos 120€/viikko faijalta. ei tarvii tehä mitään kotitöitä kun se on sitä mieltä että saa elää millasessa sikolätissä tahtoo. rahat käytän kaikkeen siistiin. saan pian ostettua videotykin kun oon säästänyt loput synttärirahoista jotka käytin mopoauton ostamiseen. sitten vielä pitäis hankkia kunnon äänentoisto siihen mut se varmaan hoituu kun sain nyt hyvät arvosanat sähköpuolelta.


      • kekkonenkekkonenkekkonen

        Mikä tää "ei kukaan maksa äidillekkään" juttu on. Lapset ja äiti on eri asia! Mielestäni on hyvä palkita lapsi työnteosta.


      • ei saada

        siskon kanssa rahaa :ll


      • luolassa eläneet hämmästyy

        meillä ei makseta huoneen siistinä pitämisestä, vaan sen unohtamisesta ennemminkin rangaistaan ottamalla viikkoraha pois. kyllä viikkoraha opettaa lapsia jos se ei ole liian suuri, sillä onhan heillä aikuisenakin paljon pieniäkin menoja... kaikkea ei tarvitse säästää mihinkään isoon, mutta osa on hyvä laittaa jemmaan


      • !!!!

        Kyllä lapset oikeasti säästää suurempiinkin hankintoihin esim. pyöriin, ei vanhemmat aina siitä lapsille osta !


      • JennaJee 13
        kekkonenkekkonenkekkonen kirjoitti:

        Mikä tää "ei kukaan maksa äidillekkään" juttu on. Lapset ja äiti on eri asia! Mielestäni on hyvä palkita lapsi työnteosta.

        Tämä totta... :D


      • akaasi
        !!!! kirjoitti:

        Kyllä lapset oikeasti säästää suurempiinkin hankintoihin esim. pyöriin, ei vanhemmat aina siitä lapsille osta !

        Kyllä osaavat säästää, sitä nuorempana itsekin ahkerasti harrastin mutta eihän se ole varsinaisesti 'omillaan' ostamista kun ne rahat kuitenkin tulee vanhemmilta. Tosin säästäminen itsessään on tottakai hyvin opettavaista, en halua sitä vähätellä ollenkaan.


    • mamaliini

      Meillä on kuukausirahat ja niitä maksetaan seuraavasti. 7-11v 20 e kuussa, 12-14v 30e, 15v- 45e. Rahasta pitää ostaa karkit yms. omat menot. Leffaan maksan joka toinen kuukausi jos useammin maksaa itse.
      Yli 15v saavat lisäksi kuukausittain 45e ns. vaaterahaa, jolla ostavat vaatteensa päällysvaatteita ja kenkiä lukuunottamatta.
      Tämä on toiminut hyvin, lasten mielestä rahaa saisi antaa enemmänkin, mutta ...

      • !!!!!!!!!!!!!!

        Meillä poika 13v saa 20e kuukaudessa ja se maksetaan joka toinen viikko (10e). Kuukausirahaa nostetaan sitten kun hommat sujuu suuremmitta ongelmitta ja hommat opitaan tekemään kerralla kunnolla. Mutta kukin taaplaa tavallaan...


      • JennaJee 13

        siis tollanen rahamäärä on liikaa... Mä olen itse 13 ja en saa ollenkaan rahaa, ellen tee töitä sen eteen. Ostan silti ite mun melkeen kaikki vaatteet... Ja joskus mulla ei ole sitä rahaa, ni se on voi voi. RAHAN ETEEN TÄYTYY TEHDÄ TÖITÄ!


    • tekee sillä

      viikkorahallaan? Siitä paljolti riippuu, onko nostamiseen tarvetta vai ei. Itse pidän 10 euroa viikossa 10-vuotiaalle todella isona summana. Opettaa lähinnä, että raha kasvaa puissa.

      Viikkorahan saaminen ei ole niin yksinkertaista. Lasteni kavereista moni on saanut viikkorahaa jo alle kouluikäisinä, mutta omani ovat nyt ekalla ja eskarissa, eivätkä ole kykeneväisiä edes pitämään rahojaan tallessa koko iltaa. Lähivuosina todennäköisesti se viikkoraha tulee käyttöön, mutta samalla poistuu ainakin karkkietu, eli niitä en sitten enää osta lapsille. Tosin harvoin nytkään niitä saavat.

    • -.-

      No itte oon 16v ja mikään 10€ ei todellakaan riitä viikoksi! 100 kilometriä menee mopolla helposti rikki päivässä ja bensan hintakin on noussut joten kyllä pitää tämänikäisillä olla isompi raha! bensan lisäksi myös varaosat yms. karkit, vaatteet netinkäyttöä varten (esim. WOW jos ootte kuulleet siitä) yms. yms.

      • rayban

        Plajonko itse saat viikkorahaa? Minun mielestäni 15 ja siitä ylöspäin rahat tulisi tienata itse tekemällä työtä........ Ja mitä tohon WOWiin tulee, lopeta ihmeessä sen pelaaminen jos tuossa iässä sitä vielä pelaat..


      • vastuunkanto

        WOW oletko kuullut sanaa KESÄTYÖ tai TYÖ?
        voit mennä kauppaan apulaiseksi tai jotain,saisit edes itse tienattua jotain rahaa, ettei aina vanhemmat ole kaikkea kustantamassa.
        lehtien jakelu sopii myös opiskelijalle.ota selvää eri työskentely vaihtoehdoista.

        SÄ OLET HEI 16!ETKÄ MIKÄÄN PIKKUKAKARA...
        ota itse jo vähän vastuuta..kaikkea ei voi saada...


      • Nimetön
        vastuunkanto kirjoitti:

        WOW oletko kuullut sanaa KESÄTYÖ tai TYÖ?
        voit mennä kauppaan apulaiseksi tai jotain,saisit edes itse tienattua jotain rahaa, ettei aina vanhemmat ole kaikkea kustantamassa.
        lehtien jakelu sopii myös opiskelijalle.ota selvää eri työskentely vaihtoehdoista.

        SÄ OLET HEI 16!ETKÄ MIKÄÄN PIKKUKAKARA...
        ota itse jo vähän vastuuta..kaikkea ei voi saada...

        1. Kesätyöpaikkoja ei ole aina vapaana, joten ajattelin vain jos ei ole työpaikkaa niin voi pyytää sitä viikkorahaa! (itselläni on työpaikka)

        2. Olenko sanonut että pelaan WOWia? Annoin vain esimerkin...

        3. En itse saa viikkorahaa vaan saan aina silloin tällöin muutaman euron sieltä täältä!

        4. Kesätyöllä ei paljoa itteä elätellä :/ miettikää sitä!


      • Nimetön
        rayban kirjoitti:

        Plajonko itse saat viikkorahaa? Minun mielestäni 15 ja siitä ylöspäin rahat tulisi tienata itse tekemällä työtä........ Ja mitä tohon WOWiin tulee, lopeta ihmeessä sen pelaaminen jos tuossa iässä sitä vielä pelaat..

        No tässä sitten paras. Olen saanut aina omaan käyttööni lapsilisäni. Olen 22 asun omassa asunnossani omistusasunnossani, käyn duunissa mutta faija maksaa vieläkin mun laskut. lellitty tai ei. silti hyvän kasvatuksen saanut


      • !!!!!!!!!!!!!!

        Mielestäni mopoikäiset saavat tienata bensarahat itse töitä tekemällä. Meillä poika säästää mopoonkin rahat itse.


      • toisaalla toisin

        minäkin olen 16v. pienenä sain viikkorahaa, mutten enää moneen vuoteen (ostin aina siskojeni kanssa karkkia).. vanhemmat sponsaavat linkkilipun kouluun (20km) kuukausittain ja pyydettäessä usein antavat rahaa. töissä olen ollut muutaman kerran viikossa jo muutaman vuoden ajan joten sen käyttää mitä tienaa. kesätyöpalkat (kolmen vuoden ajalta) ovat menneet kaikki säästöön, enkä ole niitä yhtään vielä käyttänyt.. 10€viikossa olisi kyllä aika iso raha, joten ehkä sinunkin kannattaa miettiä enemmän tuota työkokemuksen hankkimista (muutamasta tunnista viikossa saat helposti 15€)..


      • ite 16v
        Nimetön kirjoitti:

        1. Kesätyöpaikkoja ei ole aina vapaana, joten ajattelin vain jos ei ole työpaikkaa niin voi pyytää sitä viikkorahaa! (itselläni on työpaikka)

        2. Olenko sanonut että pelaan WOWia? Annoin vain esimerkin...

        3. En itse saa viikkorahaa vaan saan aina silloin tällöin muutaman euron sieltä täältä!

        4. Kesätyöllä ei paljoa itteä elätellä :/ miettikää sitä!

        aina saa töitä, turha sitä on siellä kotona koneella itkeskellä että ei ole. AINA saa töitä kun viitsii hakea. kyllä oma 1150€/kk kesätyöpalkka riittäisi hyvin moniin bensoihin. itseni kyllä ei tarvitse sitä edes käyttää(säästän kaiken) koska tienaan ympäri vuoden..


      • Nimetön kirjoitti:

        No tässä sitten paras. Olen saanut aina omaan käyttööni lapsilisäni. Olen 22 asun omassa asunnossani omistusasunnossani, käyn duunissa mutta faija maksaa vieläkin mun laskut. lellitty tai ei. silti hyvän kasvatuksen saanut

        Kielioppi ei kuitenkaan ole hallussa.


      • minä vain
        Nimetön kirjoitti:

        1. Kesätyöpaikkoja ei ole aina vapaana, joten ajattelin vain jos ei ole työpaikkaa niin voi pyytää sitä viikkorahaa! (itselläni on työpaikka)

        2. Olenko sanonut että pelaan WOWia? Annoin vain esimerkin...

        3. En itse saa viikkorahaa vaan saan aina silloin tällöin muutaman euron sieltä täältä!

        4. Kesätyöllä ei paljoa itteä elätellä :/ miettikää sitä!

        olen itse käynyt 14 vuotiaasta asti ilta töissä. vanhempani opettivat että töissä pitää käydä jos haluaa rahaa. hyvä pointti sinänsä mutta siinä iässä kun pääsi rahan makuun oli koko ajan töissä ja jäivät koulu hommat pienemälle huomiolle joka näkyi todistuksissa roimana numeroiden laskuna, eli aina se työn teko ei sovi kouluikäiselle. siksi kannatan omien lasteni kanssa vain kesätöitä ja kouluaikana annan tarpeen mukaan rahaa. yleensä kyllä ostamme yhdessä kaupasta tarvittavan. lapset syövät nykyaikana aivan liian paljon karkkia joten viikkoraha on sinänsä aika huonoasia. riippuu tietenkin tapauksesta eiväthän kaikki osta viikkorahoillaan kasapäin herkkuja eli eiköhön jokainen vanhempi tunne lapsensa niin hyvin että tietää mikä on hänelle parasta. niin ja omat vanhempani tiesivät että minullla on kunnianhimoa menestyä joten he eivät huolestuneet arvosanoistani, opiskelin kokiksi ja sen jälkeen menin ammattikorkeaan ja opiskelin restonomiksi, nyt olen keittiöpäällikkönä ja opiskelen samalla yliopistolla spykologiaa eli kyllä vanhempani tiesivät mikä minulle on parasta .


      • uuden ajattelun
        minä vain kirjoitti:

        olen itse käynyt 14 vuotiaasta asti ilta töissä. vanhempani opettivat että töissä pitää käydä jos haluaa rahaa. hyvä pointti sinänsä mutta siinä iässä kun pääsi rahan makuun oli koko ajan töissä ja jäivät koulu hommat pienemälle huomiolle joka näkyi todistuksissa roimana numeroiden laskuna, eli aina se työn teko ei sovi kouluikäiselle. siksi kannatan omien lasteni kanssa vain kesätöitä ja kouluaikana annan tarpeen mukaan rahaa. yleensä kyllä ostamme yhdessä kaupasta tarvittavan. lapset syövät nykyaikana aivan liian paljon karkkia joten viikkoraha on sinänsä aika huonoasia. riippuu tietenkin tapauksesta eiväthän kaikki osta viikkorahoillaan kasapäin herkkuja eli eiköhön jokainen vanhempi tunne lapsensa niin hyvin että tietää mikä on hänelle parasta. niin ja omat vanhempani tiesivät että minullla on kunnianhimoa menestyä joten he eivät huolestuneet arvosanoistani, opiskelin kokiksi ja sen jälkeen menin ammattikorkeaan ja opiskelin restonomiksi, nyt olen keittiöpäällikkönä ja opiskelen samalla yliopistolla spykologiaa eli kyllä vanhempani tiesivät mikä minulle on parasta .

        Monet opiskelut jäävät kesken, jos opiskeluun sisältyy työharjoittelu jossa maksetaan palkkaa.

        Nuori on palkattu harjoittelu työhönsä, siinä ei ole vanhempia kuunneltu, koulu on jäänyt kesken!?

        Tulee aika, kun jää työssään alikoulutetuksi.
        Vaikka työt kehittyvät palkkaus perustana on aina opiskelu pätevyys..


      • amisopiskelija07
        uuden ajattelun kirjoitti:

        Monet opiskelut jäävät kesken, jos opiskeluun sisältyy työharjoittelu jossa maksetaan palkkaa.

        Nuori on palkattu harjoittelu työhönsä, siinä ei ole vanhempia kuunneltu, koulu on jäänyt kesken!?

        Tulee aika, kun jää työssään alikoulutetuksi.
        Vaikka työt kehittyvät palkkaus perustana on aina opiskelu pätevyys..

        sorry vaan mutta aina ei siitä työharjoittelustakaan makseta palkkaa!
        työharjoittelu sisältyy koulutukseen!

        ja tuo on vain sinun oma asenteesi työtä ja opiskelua kohtaan!tunnen monia meidän luokalta jotka samalla käyvät töissä ja opiskelevat, ja heillä menee koulussakin hyvin.että turha yleistää.


      • jepajep
        uuden ajattelun kirjoitti:

        Monet opiskelut jäävät kesken, jos opiskeluun sisältyy työharjoittelu jossa maksetaan palkkaa.

        Nuori on palkattu harjoittelu työhönsä, siinä ei ole vanhempia kuunneltu, koulu on jäänyt kesken!?

        Tulee aika, kun jää työssään alikoulutetuksi.
        Vaikka työt kehittyvät palkkaus perustana on aina opiskelu pätevyys..

        opiskelen ammattiin ja suoritan samalla ylioppilastutkintoa.. käyn opiskeluaikaan töissä ja kyllä sen verran järki kulkee päässä että ymmärrän loppuun asti opiskella


      • ja pelaa
        rayban kirjoitti:

        Plajonko itse saat viikkorahaa? Minun mielestäni 15 ja siitä ylöspäin rahat tulisi tienata itse tekemällä työtä........ Ja mitä tohon WOWiin tulee, lopeta ihmeessä sen pelaaminen jos tuossa iässä sitä vielä pelaat..

        WOW:ia, pelaaminen ei ole iästä kiinni.


      • saa pelata
        ja pelaa kirjoitti:

        WOW:ia, pelaaminen ei ole iästä kiinni.

        omilla rahoillaan! Itse olen 'joutunut' maksamaan poikaystäväni pelaamiset...Tiedän, omaa tyhmyyttäni.. Mutta jos jatkaa 8h/pv pelaamista niin sitten saa maksaa myös oman kämppänsä ja ruokansa. Minä en nimittäin jää sellaista katselemaan!


      • kertoa, että
        ite 16v kirjoitti:

        aina saa töitä, turha sitä on siellä kotona koneella itkeskellä että ei ole. AINA saa töitä kun viitsii hakea. kyllä oma 1150€/kk kesätyöpalkka riittäisi hyvin moniin bensoihin. itseni kyllä ei tarvitse sitä edes käyttää(säästän kaiken) koska tienaan ympäri vuoden..

        ei niitä töitä niin vain aina saakkaan vaikka kuinka pirusti yrittäisi! Esimerkiksi itse aloitin työnhaun tammikuussa, että olisi kesälomalle rahaa vuokranmaksuun ja muuhun elämiseen. Arviolta 60kpl hakemuksia lähetellyt ja ollut rekisteröitynä vaikka mihin! Eipä ole töitä kuulunut.. Riippuu paikkakunnasta mutta täällä on niin tuuripeliä sattuuko töitä saamaan. Kuitenkin olen kaksikymppinen ahkera ja työhön kykenevä, ihan fiksu yliopisto-opiskelija. Edes siivoojaksi en ole päässyt, koska kovan tarjonnan vuoksi siihenkin kaivataan nyk. koulutus! Samoin tiskariksi! Provikkapohjaisiin puhelintöihin varmasti pääsee, mutta niistä niin huonot kokemukset itselläkin, ettei uskalla lähteä mukaan (itse en hommaa kestänyt ja palkka oli niin huono ettei sillä kulujani makseta (kulut siis n. 600e/kk))

        Vuodatusta tuli nyt, anteeksi, mutta ahdistaa kun ei mitään ole tiedossa, tässä sitä kituutellaan. En osaa tekemättömänäkään olla, ja pistää kyllä mielen matalaksi kun vanhemmat ihmiset jotka eivät nykytilanteesta hirveästi tiedä toitottavat että kyllä töitä aina löytyy! Yritys on kova, mutta jos ei niin ei. Tai sitten olen vain niin huono etten kellekään kelpaa :(


    • Minulla itsellä on 16v tyttö ja tämän ikäisellä tietysti menot on suuremmat kun 10- vuotiaalla.itse näen myös asian niin, että rahattomuus lapsilla voi johtaa näpistelyyn kaupasta..Itse olen ainakin pitänyt tärkeänä, että tyttärelläni on vähän omaa rahaa käytössä, vaikka ihan se 2-3 euroa ja suurempia hankintoja voi osta sitten vanhempien kanssa yhdessä..Lisääntyneistä näpistelyistä on jo uutisoitu ja niitä ei tee vain lapset ja nuoret vaan myös vanhemmat ihmiset..Mutta ottakaa kantaa!

      • !!!!!!!!!!!!!!

        Olen samaa mieltä, kunhan muistetaan kohtuus siinä rahan antamisessa...


      • täti68
        !!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, kunhan muistetaan kohtuus siinä rahan antamisessa...

        Olen työssäni kaupassa huomannut, ettei ole väliä saako sitä viikkorahaa vai ei näkyy tuota näpistelyä olevan vaikka pätäkkää olisi (jännityksenhakuisuutta). Itselläni on kaksi teinipoikaa(13v ja 15v) ja koskaan en ole viikkorahaa maksellut. Mukanani töissä ovat rahaa tienanneet ja tarvittaessa saavat käteistä muutaman kolikon, jos käyttötarkoitus on perusteltu.


      • teinien äiti

        kanssasi. Teinit ainakin tarvitsevat omaa rahaa esim. kortsujen ostoon ellei sitten niitäkin ole kotona kaapissa vapaasti otettavissa. Tuttavapiirissäni tytöt aloittaa seksikokeilut n.14v ja pojat vuotta myöhemmin.


      • ei ikinä viikkorahaa

        SÄ HEMMOTTELET LASTASI!
        jos se kaipaa rahaa niin sano että hakee jonkun työpaikan, koska töihin pääsee aina jos vain haluaa,se on asennekysymys.mene katsomaan vaikka mol.fi sivuille, siellä haetaan työntekijöitä vaikka kuinka.
        sun lapses on hei 16!amisikäinen!eikä mikään pikkukakara enää jota pitää joka suhteessa paapoa!ja ei se näpistely johdu rahanpuutteesta,se on yleensä kaveriporukan yllytyksen tulos!"et oo kovis jos et pölli tota,hitto kun oot nössö", olen itse joskus kuullut tuollaista haastamista kaupassa, en mitään että "hitto kun ei o rahaa, nyt täytyy varastaa"...
        ihan tiedoksi, itse en koskaan saanut viikkorahaa!enkä sitä osannut kaivatakaan.jos mentiin vaateostoksille kun entiset vaatteet olivat menneet jo huonoksi, rahat otettiin meidän säästötililtä, silloin oppi miettimään paljonko kannattaa ottaa mukaan kun oli kyse omista rahoista.
        toki pienempinä saimme ne lauantaikarkit.mutta kaiken maailman viikkorahat jäi pois, koska oli jokaisen meidän lapsen velvollisuus myös siivota kotia ja pitää huoneet siistinä, ei äitikään saa palkkaa tiskaamisesta.
        tuntuu vähän että tuo viikkoraha on vähän varakkaampien vanhempien hommaa. ei tahdota että lapsi rasittaa itseään tekemällä töitä, vaan pitää antaa tyhjästä rahaa. viikkorahojen takia lapset saavat ostettua ne kaljansa ja viinansa, kun aina kaveri tai tuttavaporukasta löytyy joku täysi-ikäinen tampio joka haluaa olla hyvä tyyppi ostamalla viinaa ja kaljaa tai mitä tahansa.
        tulisi aika kova paikka jos lapsi ei saisi viikkorahaa, mutta joutuisi pyytämään rahan vanhemmiltaan..mitäs sitten sanotaan jos vanhemmat kysyvät että mihin se raha menisi..
        tosin nuoret ja lapsethan sitä perheen arkea tuntuvat pyörittävän..eivät aikuiset, lapsihan nykyään määrää kaiken kun vanhemmat ovat niin miellyttämisenhaluisia...sellainen ei voi johtaa mihinkään kovin hyvään...


      • juuri näin
        täti68 kirjoitti:

        Olen työssäni kaupassa huomannut, ettei ole väliä saako sitä viikkorahaa vai ei näkyy tuota näpistelyä olevan vaikka pätäkkää olisi (jännityksenhakuisuutta). Itselläni on kaksi teinipoikaa(13v ja 15v) ja koskaan en ole viikkorahaa maksellut. Mukanani töissä ovat rahaa tienanneet ja tarvittaessa saavat käteistä muutaman kolikon, jos käyttötarkoitus on perusteltu.

        Kokemusta on.Oma nuoreni syyllistyi pieneen näpistykseen(meikkiä) ja hänellä ihan varmasti oli rahaa,olisi voinut ostaakin sen.Oli lapselleni tosi rankka juttu ja selvitimme sitä sosiaalipuolella,kun pyydettiin sinne keskusteluun.Kertoi,että kaverit oli kehuneet ,että näpistäminen on niin helppoa,ei siitä kiinni jää.Kuinkas kävikään ja hyvä niin.Sai sellaisen opetuksen,ettei varmasti enää tee sellaisia kokeiluita.


    • Nimetön

      Meillä on kaksi tytärtä jotka ovat 11 ja 15 v. Koskaan meillä ei ole ollut viikkorahaa. Olemme laittaneet rahaa lasten tilille tai antaneet käteisenä rahaa esim. joulu- ja kesälomalle jäädessä. Kannustuksena ahkeruudesta koulussa ja hyvästä todistuksesta. Rahaa on kertynyt tilille eikä ole mennyt turhuuteen. Jos isompaa ostettavaa tytöille, niin ovat itse ehdottaneet että heidän tililtä voi ottaa osan. Rahapussissakin säilyy vähän rahaa jolla ostavat sitten jotakin pientä.
      Siivouksesta tai muista kotitöistä ei makseta.

      • rayban

        Tuossa on jo jotain itua. Kuunnelkaa tätä ihmistä!


      • kokemusta on

        ostat sille 15v kortsuja kotiin vapaasti otettavaksi. Tuon ikäisistä suurin osa harrastaa jo seksiä mutta on sen verran lapsellisia ettei kehtaa pyytää rahaa vanhemmilta ehkäisyvälineisiin.


    • Viikkomani

      Minun 15 v tytöllä on oma tili jonne menee lapsilisä ja elatustuki jonka saa äidiltään eli yhteensä noin 240 euroa kuukaudessa. Tuon ikäinen tarviikin käyttörahaa. Lisäksi maksan kotitöistä erikseen; roskat, siivous yms noin 10 euroa viikko bussimatkat ja harrastukset. Lähes kaikki hän onnistuu tuhlailemaan shoppailuun. Itse olen tavallisissa töissä käyvä, mut ansiot riittää elämiseen ja vuokranmaksuun. Pari-kolme kertaa vuodessa matkaillaan ja aina patistan säästämään, että on käyttörahaa matkoillakin. Näin meillä on ollut viimeiset kolme vuotta.

      • rayban

        Ei sitten niin mitään järkeä ole tuossakaan... Jaa ihmeessä tuo 240 näin alkajaisiksi vaikka neljällä.


      • No Oho

        Kunhan ei menis sidukkaa neki fyffet


      • Viikkomani
        No Oho kirjoitti:

        Kunhan ei menis sidukkaa neki fyffet

        Joka ilta tyttö on kotona 21.00. Viimeiset kolme vuotta keskiarvo on ollut yli 9 että on erittäin kunnianhimoinen. Shoppailee vaatteita ja tarvekamaa niin sanotusti. Tarjoilee ystävällisesti kavereilleen hampurilaismestassa tai leffalippuja yms. Ei tuollainen 250-300 rahaa ole mitään tämän päivän hinnoilla. Ei sillä montaa rättiä saa. Ja paljonko lie hampurilaisen tai leffalipun hinta poppareineen ja limuineen ja karkkeineen? Ei hajuakaan, mutta tuskin niitä eurolla saa.


      • !!!!!!!!!!!!!!

        Melkoisia summia.. Oppiiko lapsesi kohtuullista rahan käyttöä tuollaisilla vapauksilla? Enpäs usko..


      • olen juhlapäiväinen
        Viikkomani kirjoitti:

        Joka ilta tyttö on kotona 21.00. Viimeiset kolme vuotta keskiarvo on ollut yli 9 että on erittäin kunnianhimoinen. Shoppailee vaatteita ja tarvekamaa niin sanotusti. Tarjoilee ystävällisesti kavereilleen hampurilaismestassa tai leffalippuja yms. Ei tuollainen 250-300 rahaa ole mitään tämän päivän hinnoilla. Ei sillä montaa rättiä saa. Ja paljonko lie hampurilaisen tai leffalipun hinta poppareineen ja limuineen ja karkkeineen? Ei hajuakaan, mutta tuskin niitä eurolla saa.

        Tämäkin on vain tällainen esimerkki, ehkä ihan hyvä tietää että onhan näitä "pienemmän viikkoranhan lapsia" useita.

        Hehe. Minulla ka 9.6, kotiin klo 20, kotitöihin menee sellaiset 2-3 h viikossa. Viikkorahaa tulee mahtavat 3 €. Vanhemmat maksavat yleisistä kuluista sen mitä muidenkin vanhemmat yleensä (tämän palstan mukaan).


      • Harkintaa

        Varmastikin tuonikäinen tarttee rahaa jonkun verran, mutta ei ehkä tuollaisia summia. Riippuu tietenkin siitä, mihin hän rahanssa käyttää. Ihmettelen kuitenkin rahamäärää verrattuna siihen mitä aikuinen ihminen saa kaikenkaikkiaan elämiseen, siis kaikkeen mahdolliseen mitä elämään kuuluu, jos on työtön. En tiedä varmaksi, mutta luulen sen olevan noin 400 euroa tai korkeintaan 500 euroa kuukaudessa.
        En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta uskon, että joku muukin ihmettelee kuukausirahan suuruutta.
        Kysynkin aloittajalta: ettette vaan opettaisi lasta tuhlailevaiseksi. Entäpä, jos sitten aikuisena täysi-ikäisenä paljastuu karu totuus siitä ettei sitä rahaa niin vaan tulekaan.
        Toinen valitettavampi totuus on se, että vanhemmat kustantavat vielä aikuisenakin lapsiaan. Näitäkin esimerkkejä on olemassa.


    • kadonnut täysin

      Ennen 60 markkaa oli valtava summa. Nyt muutettuna 10 euroon se ei tunnu miltään.
      Kyllä kymmene ikäiselle 2,50- 4 e on kohtuullinen summa. Mihin sen ikäinen tarvii 60 markkaa viikossa???? Mieti mikä summa kuussa, lähes 200 markkaa!

      • Viikkomani

        Tänä päivänä 10 euroa on 10 euroa, ei 60 markkaa. Ei ole 200 markkaa (10 euron viikkoraha OLISI 240 markkaa), vaan se on 33 euroa. Hei (heilutan täällä kättäni että huomaisit), elämme eurotaloudessa. Ei ole enää markkahintoja joihin verrata. Siitähän on jo sukupolvi kun markat meni ja mitään emme saaneet vastineeksi. Nyt on tyydyttävä laskemaan europohjaisesti eurokohtaisesti, ikävä kyllä. Kuten, jos talletan tililleni 100 euroa, ei sinne ilmesty 600 markkaa (vaikka niin toivoisin) vaan vain 100 euroa, ikävä kyllä, edelleen. Ja onhan se kiva että ostokset maksaa numeraalisesti vähemmän kuin markka-aikana.


      • Weikkaa Apille : DD
        Viikkomani kirjoitti:

        Tänä päivänä 10 euroa on 10 euroa, ei 60 markkaa. Ei ole 200 markkaa (10 euron viikkoraha OLISI 240 markkaa), vaan se on 33 euroa. Hei (heilutan täällä kättäni että huomaisit), elämme eurotaloudessa. Ei ole enää markkahintoja joihin verrata. Siitähän on jo sukupolvi kun markat meni ja mitään emme saaneet vastineeksi. Nyt on tyydyttävä laskemaan europohjaisesti eurokohtaisesti, ikävä kyllä. Kuten, jos talletan tililleni 100 euroa, ei sinne ilmesty 600 markkaa (vaikka niin toivoisin) vaan vain 100 euroa, ikävä kyllä, edelleen. Ja onhan se kiva että ostokset maksaa numeraalisesti vähemmän kuin markka-aikana.

        Tämä Viikkomani puhuu tosiasioista! Markat eivät tule enää olemaan maamme rahayksikkö eivätkä ole enää aikoihin olleetkaan vaan käytämme euroja!
        Ja siitä viikkorahasta...musta ei ihan kymppiä kannata vielä antaa mutta esim. 7€ vois olla sopiva :>


      • akaasi

        60 markalla sai enemmän kuin nykyään kymmenellä eurolla. Kaikki lienemme tietoisia esimerkiksi ruuan huimasta hinnanoususta.


      • Eppo
        Viikkomani kirjoitti:

        Tänä päivänä 10 euroa on 10 euroa, ei 60 markkaa. Ei ole 200 markkaa (10 euron viikkoraha OLISI 240 markkaa), vaan se on 33 euroa. Hei (heilutan täällä kättäni että huomaisit), elämme eurotaloudessa. Ei ole enää markkahintoja joihin verrata. Siitähän on jo sukupolvi kun markat meni ja mitään emme saaneet vastineeksi. Nyt on tyydyttävä laskemaan europohjaisesti eurokohtaisesti, ikävä kyllä. Kuten, jos talletan tililleni 100 euroa, ei sinne ilmesty 600 markkaa (vaikka niin toivoisin) vaan vain 100 euroa, ikävä kyllä, edelleen. Ja onhan se kiva että ostokset maksaa numeraalisesti vähemmän kuin markka-aikana.

        Ekujen käyttöön otosta on jo hetki aikaa ja koko sen ajan inflaatio on jyllännyt. Nyt viimeisen vuoden-kahden aikana monien tuotteiden hinnat ovat nousseet valtavasti. Euro alkaa pikkuhiljaa ihan oikeasti vastata ostovoimaltaan markkaa. Aika on myös tehnyt tepposiaan ja kullannut markka-muistot, esim. kahvikupillista ei ole saanut 2 markalla pitkiin pitkiin aikoihin, vaikka sitä niin kaiholla muistellaankin.


      • on silloin
        akaasi kirjoitti:

        60 markalla sai enemmän kuin nykyään kymmenellä eurolla. Kaikki lienemme tietoisia esimerkiksi ruuan huimasta hinnanoususta.

        inflaatio... raha menettää arvoaan.. ei voi mitään..


      • heh

        ei varmaan tee kovin mitään kun ei tasan olla enää markoissa


    • saa.

      viikkorahaa euroakaan. Meillä lapsella on täyshoito,joten omaa rahaa ei tarvita. Sitten kun menee töihin,niin tehköön rahoillaan mitä haluaa.

      • maija meikäläisellä,

        saa rahaa silloin kun tarvii(muutama euro,vaatteet ja muut ostetaan ja poika on 13v.Ei ainakaan vielä ole nurissut asiasta.


    • raha?

      Minulla ei koskaan ole ollut viikkorahaa ja olen silti säästeliäs elikkä ei siihen viikkorahoja tarvita.
      Minusta viikoraha on toisaalta huono asia sillä silloin lapsi voi oopia myös sen että kyllä sitä rahaa aina saa vaikka ei tekisikään sen eteen mitään tai sitä rahaa saa kun pytää äiteeltä taikka iskältä.

    • lapsilla

      on kaikkea. Pahinta on että sen eteen ei useimpien tarvitse tehdä mitään.
      Itse olen 8-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja, mutta taloudellisesti asiani ovat hyvin. Lapseni on tottunut siihen, että meillä pystytään ostamaan mitä tarvitaan (ja joskus vähän sitäkin mitä ei tarvita...) katsomatta hintaa ja siinä on omat vaaransa kasvatuksen kannalta. Siksipä lapsi joutuu tekemään kotitöitä eikä niistä todellakaan makseta. Kun hän halusi lemmikkieläimen, ilmoitin hänelle, että se on tienattava itse. Eikä pelkästään eläin vaan myös sen ruuat ja hoito. Hän on sitten tehnytkin töitä pienellä tuntipalkalla, jo yli vuoden (silloin tällöin tietysti). Palkalliset työt ovat esim. ruohonleikkuuta, siivousta yritykseni tiloissa yms. varsinaisten kotitöiden ulkopuolista työtä. Tuntipalkka ei ole iso, koska lapsen on hyvä oppia ajoissa, että kouluttautumisen kautta saa vasta parempaa palkkaa. Ja lisäksi lapsi oppii, että kaikkea ei saa heti.
      Viikkorahan ideaa en ymmärrä. Miksi pitäisi saada rahaa tyhjästä? Eihän tässä elämässä sellaisella ajattelutavalla pärjää.

      • Gathering for GarDner

        Siinäpä on reilu ihminen ku pistää oman lapsen töihin jo 8-vuotiaana.


      • ja asemallekin jää

        Uskon kyllä että tollasella orjamenettelyllä sulla riittää tarpeeksi rahaa. Ipanasi mahtaa oppia katkeraksi ahertajaksi. Kouluttautumisen kautta ei välttämättä sitä työtä saa, niin että milläs sitä parempaa palkkaa sitten revitään, ja tuskin 8-vuotias semmosesta vielä ymmärtääkään. Toi koirajuttu on kyl hyvä homma, koska se lapsi ei oo kyllä itekseen keksiny että tahtoo hauvelin, jostain on se idea sinne pieneen päähän eksynyt ja sinullehan se koira jää hoidettavaksi. Viikkorahaa maksetaan siksi että lapsi saa jotain mielenpiristystä ostaa, kun joutuvat vanhempiaan sietämään päivästä toiseen. Ei siis anneta tyhjästä.


      • !!!!!!!!!!!!!!

        Meillä viikkorahaa saa kun tekee kotihommia ja hoitaa hommat niinkun on ohjattu. Mielestäni viikkorahaa ei tarvitse antaa jos kotona ei mitään tehdä...


      • lapsikulta...
        ja asemallekin jää kirjoitti:

        Uskon kyllä että tollasella orjamenettelyllä sulla riittää tarpeeksi rahaa. Ipanasi mahtaa oppia katkeraksi ahertajaksi. Kouluttautumisen kautta ei välttämättä sitä työtä saa, niin että milläs sitä parempaa palkkaa sitten revitään, ja tuskin 8-vuotias semmosesta vielä ymmärtääkään. Toi koirajuttu on kyl hyvä homma, koska se lapsi ei oo kyllä itekseen keksiny että tahtoo hauvelin, jostain on se idea sinne pieneen päähän eksynyt ja sinullehan se koira jää hoidettavaksi. Viikkorahaa maksetaan siksi että lapsi saa jotain mielenpiristystä ostaa, kun joutuvat vanhempiaan sietämään päivästä toiseen. Ei siis anneta tyhjästä.

        Sinunkaltaisesi ihmiset ovat juuri sitä pullamössöporukkaa, jotka huutavat heti olevansa orjia jos jotain täytyy tehdä. Mielenpiristys tulee vain rahalla ja vanhempiaan pitää sietää... käsittämätön ajatusmaailma. Meillä mielenpiristys tulee vaikka halaamalla.
        Kyllä se 8-vuotias ymmärtää paljon enemmän kuin uskotkaan. Väitän, että minun 8-vuotiaani on paljon kypsempi ajatusmaailmaltaan kuin sinä, vaikka ikääsi en tiedäkään.
        Edellinen sukupolvi joutui töihin jo lapsena, usein vielä pois kotoa. En minä sitä kannata, että lapsella ei ole lapsuutta, mutta katsopas miten ne ihmiset pärjäävät. Sinun sukupolvesi on taas juuri sitä porukkaa, joka on aivan avuton jo siinä vaiheessa kun tulee sähkökatko.
        Ei tässä maailmassa saa jättää kaikkea sossun avustusten varaan.


    • thehammer

      minusta viikkorahan antaminen lapsille ei kuulosta kovin järkevältä, eihän lapsi sillä tavalla opi hirveästi mitään paitsi jotain rahankäytöstä ja hieman säästämisestä. Lapsi pitää itse oppia tienaamaan ja sitten tietäisi vähän paremmin rahankäytöstä. mutta sehän on teidän oma asianne miten kasvatte lapsianne, tää oli vaan ainoastaan mun mielipide ja piste

    • on ihan ok

      Mielestäni viikko/kuukausiraha tulisi suhteuttaa ikään. Tietysti vanhemmilla lapsilla kuluu enemmän koska menoja tulee enemmän tai ne ainakin kallistuvat selvästi. Rahaa ei todellakaan tulisi antaa huikeita summia vaan esim että kerran viikkoon saa vähän karkkia käydä ostamassa jne. Jos jotain isompaa mielii ostaa niin sitten rahaa sitä varten saa työtä tehtyään. Nämä lellityt lapset joille kaikki on valmiiksi aina hankittu ovat valitettavan usein myös varttuneempana pummeja/jaksamattomia p*skoja.

    • Liika hemmottelu pilaa lapset

      Älä hemmottele lastasi. Olenkin ihmeellyt kassalla työskennellessäni, miten lapsilla voi olla joka päivä rahaa limuun ja karkkiin. Itse sain lauantaisin 5 markan karkkipussin, ja jos en sitä halunnut sain sem 5 markkaa rahana.

    • el:Mando

      Onmpa täällä lapsilla isot viikkorahat.
      Ite en saanu viikkorahaa ennen ku täytin 12 ja sillonki se oli 2€.
      15 vuotiaana nousi 5€ ja on edelleen

      • el::Mando

        Ja ite joudun kustantamaan harrastukeen tarvittavat kamppeet.Muusikkona tuota rahaa kyllä tuhlaantuu enemmän ku mitä sitä siunaantuu


    • ja molemmat saavat

      viikko-/kuukausirahaa,vanhempi lapsi,joka on yläasteella saa kuukausirahan (50e) ja nuorempi joka vielä ala-asteella viikkorahan (5e) Vaatteet ja ruoka sekä kännykkälaskut maksetaan kotoa isommalle(ja tottakai myös nuoremmalle),muuten konserttiliput ja elokuvat muut maksaa itse omistaan.Kyllä on alkanut laskemaan tarkemmin että rahat riittävät aina kuukaudeksi ja pienempi on oppinut myös katselemaan karkkiostoksiaan tarkemmin ja muita.Toki isommista ostoksista neuvotellaan ja kotoa rahaa saa muutenkin,mutta näillä eväillä on lähdetty nyt harjoittelemaan ja tuntuu toimivan ainakin vielä.Nyt on isompi lapsistani menossa kesätöihin ja todella innoissaan siitä,saa tietysti enemmän rahaa säästöön.Nuorempi auttelee vähän kotitöissä,niin saa hieman enemmän lomarahaa :)Kyllä rahaa lapselle voi antaa vaikka kuinka paljon,mutta ei se pahaa tee jos lapsi joutuu hieman myös tekemään jotain sen rahan eteen,oppii huomaamaan ettei se vanhemmillekkaan ilmaiseksi tule...ja vielä kun kaikki maksaa ihan törkeesti...niin,no,näin meillä.

    • minusta

      Kymmenen euroa kymmenen vuotiaalle on aika paljon, tosin riippuu siitä ostetaanko hänelle lisäksi namut ja muut herkut.
      Oma tyttäreni sai 5 euroa ja vasta 15 täytettyään siirryttiin kuukausirahaan, joka on 60 euroa. Sillä hän ostaa meikit ja myös osan vaatteista. Oppii säästämään ja miettimään mitä todella haluaa, kun ei rahaa ole käytettävissä liikoja. Ostan toki hänelle usein hiuslakat ja meikinpuhdistusaineet mutta muuten tulee toimeen tuolla kuudellakymmenellä eurolla. Tiedän, että monet hänen kaverinsa saavat enmmän, mutta kukin varojensa mukaan.

    • ........................

      viikkorahaa käytössä. Olemme sopineet tyttäreni 11v kanssa,että hän pyytää sitten jos tarvii johonkin ja maksan hänen kaikki kulut niin vaatteet kuin karkitkin. Tyttö on ollut ratkaisuun tyytyväinen,koska pelkää että tuhlaa rahat ja jos sitten haluisikin mennä esim.elokuviin,niin ei ole rahaa enää. Ei ole onneksi vielä ruenut pyytämään ja haluamaan joka päivä jotain. Ehkä systeemi muuttuu,kun tyttö kasvaa isommaksi ja teini-ikä alkaa.

    • Alaikäinen

      ala-ikäisille on ihan turha antaa mitään viikkorahaa, koska jos tartee ni pyytää kauniisti tai menee töihin. turhaa tommonen!

    • ...

      Minusta tuo 10€/viikko kuulostaa todella paljolta 10-vuotiaalle. Itse sain tuon verran viikkorahaa joskus alle 18-vuotiaana. Yläasteaikoina sain 20 markkaa viikossa, ja se oli kyllä minusta tosi paljon. Tietysti hinnat on euron myötä nousseet, mutta itse en kyllä ikinä antaisi 10-vuotiaalle 10€ viikossa. Mitä sen ikäinen edes tekee tuollaisella summalla? 5€ enempää en missään nimessä antaisi, ainakaan jos se raha menee pelkkään karkkiin, kuten itselläni tun ikäisenä pääsääntöisesti meni.

      • 1997

        10e/vko on omasta mielestäni TODELLA paljon,olen itse -97,eikä kotonamme ole käytössä viikkoraha/kuukausiraha systeemiä.En tuhlaa rahojani karkkeihin,vaan säästän sitä tällä hetkellä tulevan varalle.Äiti ostaa lauantaina karkit,semmoset noin 1e pussit.Meitä on kolme lasta,nuorin on eskari-ikäinen eikä vielä oikein tajua raha-asioista.Itse olen hyvin hämmästynyt lukiessani näitä viestejä.


      • Olen juuri terveydenhoitajaksi valmistuva tyttönen ja tein muutaman vuoden pikaruokaravintolassa töitä ennen koulua ja sen aikana. Omaan lapsuuteeni verrattuna oli järkyttävintä se, miten lapsia käy useita kertoja viikossa syömässä sitä paskaa. Se myös näkyi ulkomuodossa.

        On se kumma, miten maailma muuttuu. Miettikää jos olisi 50-luvulla pyytänyt vanhemmiltaan viikkorahaa kotitöistä?? Lapsen kuuluu osallistua kotitöihin - oman kotinsa ylläpitämiseen. Jos haluaa palkata siivoojan, voi sen tehdä, mutta lapsen tulisi oppia tekemään perushommat kotona ilman että siitä maksetaan.


    • Ms.junnu

      Mie ja veljeni emme saa viikkorahaa. Mie en sitä kyl useinkaan kysele, enkä ostelekkaan, mutta velini saa silloin tällöin parisen euroa jos kyselee. Äitini huolehtii ostoksista, mutta isompiin ostoksiin käytän omia synttäri- ja joulurahojani säästöistä. :)
      En voisi kuvittellakkaan vaativani tiettyä summaa vanhemmilta, koska tiedän, että he eivät voi maksaa sitä. Ja olen ihan helevatun tyytyväinen tähän assiaan. ^__^

      • !!!!!!!!!!!!!!

        Mukava huomata että täältä löytyy noin fiksuja nuoria..) Hienoa että pystyt ajattelemaan tässä asiassa myös vanhempiasi...


    • Ex-muksu

      Nosta kymppiin jos on koulumenestys hyvä. Tai jos ei oo, ni nosta kymppiin ja laita tekemään jotain pientä kotityötä. Esim. roskien vieminen, sängyn petaus, imurointi kerran viikossa tmv. Ja jos kaikki tommonen jo kuuluu tehtäviin ja hommat on hoidettu, niin nosta sitte vaan ja kehu että hyvä ku muksu osaa hienosti. Kyllä lämmittää ipanan mieltä.

    • meillä...

      itse en ole koskaan saanut 'viikkorahaa', enkä ole sitä kaivannutkaan. Vanhemmat ovat ostaneet vaatteet, ruoan ja muun tarvittavan. Maatilalla töitä olen tehnyt enkä saanut rahallista korvausta, ja meillä ei onneksi pakoteta siivoamaan huonettaan kerran viikossa lattiasta kattoon vaan itse siivoaa kun tarpeelliseksi kokee. Lapsilisät ja muut korvaukset ovat tulleet aikanaan omalle tilille josta olen nostanut, jos on ollut suurempaa tarvetta rahalle.

    • habsut

      Ite kun lopetin vähän aikaa sitten viikkorahan saamisen niin sanoisin että 5euroa viikossa on ihan riittävä ainakin 15vuoden ikään asti. 10euroa viikossa tuntu jo paljolta. Liian iso viikkoraha ei ainakaan motivoi tekemään töitä mutta pitäisi kuitenkin sen verran saada että ei tee mieli tehdä näpistelyä. Kaikki ei kehtaa rahaa pyytää vaikka tarvitevatkin.

    • ansaitkoon itse

      parempi ettei nuorille anneta yhtään kaljarahaa vaan ne saa tienata sen itse jos haluavat välttämättä ryypätä!

      • Se vasta maksaa

        kaljakaupan ikkuna asennukisiin noin 1000e, revi seinästä.


    • saanut viikkorahaa

      Ei kaikilla ole varaa antaa jtn ihme viikkorahoja. Ei minun elämäni ole ollut sen huonompaa ilman niitä ja jos vanhemmat ei anna viikkorahaa voivat he silti rakastaa lastaan. Olen myös sitä mieltä, että viikkorahaa ei pitäisi edes antaa yli kymppiä ala-astelaisille. [Itse olen mielipiteineni 17v] :p

      • semmoset

        Viis euroa on just sopiva ala-astelaiselle.. Jos siit yli menee nii ei hyvä.


    • Devil_Clown

      Vaikka olen tällä hetkellä 22 v, saan äidiltäni joka viikonloppuisin 20 euroa ja vanhempi sisarpuoli antaa minulle 50 euroa joka toinen viikonloppu! Sisareni antamat rahat säästelen mutta äitini antama rahat useimmiten tuhlailen. Tässä on listani, mitä olen tuhlannut kaikkea.

      DVD-elokuvat
      Kahvilan ja baarin käynti
      Sarjakuviin ja kirjoihin
      Videopelit (jos löytyy sopivia valikoivia)
      Elokuvissa käynti
      Elokuvien vuokraaminen

      No, eipä nyt tule mieleen tällä hetkellä...

    • haza

      Mietimpä juuri omaa nuoruuttani ja siitä miten paljon sain viikkoraha silloin kun täytin kymmenen,,,ja tiedättekö mitä ei sellaisia asioita edes silloin puhuttukkaan.Oli itsestäänkin selvää että kun kotona oli tiukkaa rahan kanssa että hyvä että sai ruokaa pöytään. Ei lapsetkaan siitä välittäneet vaan olivat ihan normaalin onnellisia lapsia. kaikki on vain vanhemmista kiinni ja siitä miten asiat esitetään ja opetetaan.

    • dad

      ..meillä 9 vuotias poika saa kuukausirahaa 550e kuussa.Ja tämä siksi että se oppii ymmärtämään käymään koulunsa/tekemään työnsä kunolla että pystyy omilleenkin lapsilleen antamaan tukevan kivijalan tulevaisuudelle eikä tyydy mihinkään kädestä suuhun 35 000 euron duunarin vuosipalkkaan.... t:provo

      • at trolling

        Noob 0/10


      • Reetu

        Läheiseni sai juuri tuolla asenteella rahaa.
        Oli rahaa käyttää päihteisiin ja osti kavereita
        rahalla.Tänä päivänäkin vielä yrittää opetella
        miten rahaa tulisi käyttää oikein.Elämästä on
        yli 15 vuotta mennyt hukkaan leväperäisen rahan
        käytön johdosta.Kun on helppoa löysää rahaa lapsena
        ja voi ostaa tätä nykyajan materiaalia josta todellakaan ei saa sitä tasapainoa ja rauhaa itselle
        vaan pitää saada aina vain enemmän ja enemmän.


      • ..........................

        Isukin liioittelua!!!!
        Varmaa annatkin lapsellesi 550e. Taitaa olla sun oma palkka kuukaudessa.


    • kolme lasta

      kympiin kuussa saa jokainen ,lapsia kolme

      • Lapsia riuduttaa

        Melko sydämetöntä riuduttaa lapsia noin, kuukaudessa ei saa kuin muutaman karkkipussin tuolla rahalla, ja tarve-esineisiin säästäminen vie ikuisuuden tuolla tahdilla.

        Mietippäs vähän tahdotko kouluttaa lapsesi köyhäksi?


      • riuduttamista
        Lapsia riuduttaa kirjoitti:

        Melko sydämetöntä riuduttaa lapsia noin, kuukaudessa ei saa kuin muutaman karkkipussin tuolla rahalla, ja tarve-esineisiin säästäminen vie ikuisuuden tuolla tahdilla.

        Mietippäs vähän tahdotko kouluttaa lapsesi köyhäksi?

        Meillä lapset eivät saa ollenkaan viikkorahaa. Karkkipussin saavat lauantaina.

        Muuten rahaa saavat kun erikseen pyytävät että saisi tienata. Myös ahkerasta läksyjenteosta on palkittu pienellä summalla kuukausittain.

        Synttärilahjan on halutessa saanut rahana, 50 e.


      • JennaJee 13
        Lapsia riuduttaa kirjoitti:

        Melko sydämetöntä riuduttaa lapsia noin, kuukaudessa ei saa kuin muutaman karkkipussin tuolla rahalla, ja tarve-esineisiin säästäminen vie ikuisuuden tuolla tahdilla.

        Mietippäs vähän tahdotko kouluttaa lapsesi köyhäksi?

        Ei lapset siitä riudu vaikka eivät karkkipusseja saisikaan... ja miten niin "kouluttaa köyhäksi"?? Kysyn vaan. Viikko- tai kuukausirahaa ei tarvitse antaa, ellei tee niitä kotitöitä. Ei ne tapa.. Eihän mullekkaan makseta ellen tee mitään. Joskus harvoin saan muutaman euron jos oon tehny töitä sen eteen , ja siks käynki vahtimas lapsii... Eli ei se lapsia mitenkään riuduta


    • ohhohoho

      10e/vko? :O Aika paljon, ja vieläpä 10-vuotiaalle. Minä olen kohta 15v. tyttö ja saan omalle tililleni 15e/kk. Minusta se on ihan sopivasti.

      • ei se ole hullu joka pyytää

        Mielestäni sinun pitäisi saada vähintään 15€/viikko jo ikäsi perusteella. Eihän 15€ kuukaudessa riitä juuri mihinkään. Sinun pitäisi kertoa vanhemmillesi kuinka saitoja he ovat.


      • ohhohoo
        ei se ole hullu joka pyytää kirjoitti:

        Mielestäni sinun pitäisi saada vähintään 15€/viikko jo ikäsi perusteella. Eihän 15€ kuukaudessa riitä juuri mihinkään. Sinun pitäisi kertoa vanhemmillesi kuinka saitoja he ovat.

        Ei, kyllä 15e/kk on ihan hyvä. Ei äidillä ja isälläkään ole sitä rahaa tuosta vaan pölläistä ihan mahottomasti, kun niillä on vähän pulaa siitä jo muutenkin. Sitä paitsi, viikkorahaakin parempi keino on se millä tavoin minä saan hieman omaa rahaa. Isä antaa minulle 5e, jos saan kokeesta 10 ja sitten saan palkkaa, kun menen esim. veljeni luo hoitamaan heidän lapsiaan. Oppii vähän arvostamaan rahaa, kun sen itse tienaa ja ei sitten tuhlaa sitä mihin tahansa turhuuksiin.


      • !!!!!!!!!
        ei se ole hullu joka pyytää kirjoitti:

        Mielestäni sinun pitäisi saada vähintään 15€/viikko jo ikäsi perusteella. Eihän 15€ kuukaudessa riitä juuri mihinkään. Sinun pitäisi kertoa vanhemmillesi kuinka saitoja he ovat.

        Minusta tämä 15e/kk riittävä jos vanhemmat hoitavat ruoan, vaatteet, peseytymisvälineet ja kaiken muun TARPEELLISEN... Huvikäyttöön ja karkkeihin rahan pitäisi riittää.


    • trauuu

      10e/vko on ihan liikaa noin nuorelle.

      Pikkusisko (samanikäinen) saa 3e viikossa, jos kotityöt hoidettu tavarat paikoillaan, eikä jätetty joka paikkaan.

      Pikkuveli 15v. saa n. 5e/vko.

      Ihan tarpeeksi on. Itse tehkööt sitten töitä rahojensa eteen.

    • mamin mussukka

      tällä hetkellä olen 26 vee

      muistan hyvin kun olin 9-vuotias sain 20markkaa viikkorahaa---tosin siivosin joka päivä asunnon..
      asuimme äidin kanssa kahdestaan... taisin vain olla siivoushullu..
      välillä mummolassa kun kävin sain 100mk.. jotka laitoin säästöön..
      loppujen lopuksi äiti joutui lainaa rahaa minulta suuret 1000mk kun oli niin tiukoilla... rahaa säästin..säästin.. kunnes huomasin ja tajusin 20 vee et rahaa on kivempi laittaa kiertoon.. pääsin 15vee töihin ..20mk /h joista säästin... ostin sohvan, tv:n sängyn ym.. itse maksoin myös ajokortin ABC... hyvin on pärjätty... vanhemmat ovat auttaneet kun on ollu tarve..mutta rahaa en ole ilmaiseksi saanut...
      tällä hetkellä myönnän että ihmisten rahan käyttö on ihan hillittömän hullua... kun itsekin nyt olen tienannut leipäni.. niin kaikki rahat menee.. tosin onhan mulla jo auto,moottoripyörä..hevonen.. asunto... ja ruokaa... rikas en oo mutt terve...
      joten aikuiset.. katsokaa millainen lapsenne on.. jos tuhlaa rahat karkkiin ym niin 5 euroa viikossa max.. jos osaa säästää niin kuukausi rahaa vois antaa vaikka 30euroa,, jotka menis suoraan pankkiin... mutta kukin tekee mitä haluaa...
      ihmetyttää vain vanhemmat jotka maksaa kaiken... lapsi/ nuori ei osaa arvostaa rahan arvoa..

      joten nyt lasten vanhemmat.. lapset kotitöihin josta saavat pientä palkkaa=)koska koti on kaikkien niin ei äidin täydy koko kotia hoitaa yksin isän kanssa=) lapset mukaan=)

    • ::)

      joka saa 3€ viikkorahaa,jolla ostaa omat karkkinsa karkkipäivänä. Hyvin on ollut tyytyväinen (ei ole ainakaan ollut vaatimassa lisää vielä..).On kyllä oppinut harkitsemaan mitä ostaa ja on oppinut mielestäni hyvin ymmärtämään rahan arvon. Mummonsa antaa 10€ kuukausirahaa,jolla sitten ostaa tilpehööriä tai säästää pleikkapeliin tms.
      Meillä hyvin sujunut näin -ollut jo muutaman vuoden käytössä.

    • Wrapyourtroublesindreams

      Ite oon 13-vuotias on aivan älytöntä antaa lapselle/nuorelle viikkorahaa jos vaikka ostaa muuten kaikkea vaatteita/tavaroita yms. Miksei nykynuorisolle oikeasti mikään kelpaa?

      • olisiko asia..

        ..vaikka niin että itte olen 14-vuotias ja mulle annetaa 5e viikkorahaa faija & mummo sillon tällöin hyvästä koenumerosta antaa muutaman euron, unohtamatta todistuksista 20-50e. Kaiken tavaran ostan itse, lukuunottamatta huonekaluja, telvisiota ja tietokonetta lisälaitteineen. Vaatteita ostetaan kerran parissa kuukaudessa hieman lisää. Tavaran ostamisen vanhemmat voisi vaihtaa viikkorahaksi yms. niin skidi voisi itse säädellä ostamiansa tavaroita.


    • rahat

      Enpä ole mistään rikkaasta perheestä mutta meillä ei ikinä ollut viikkorahaa vaan raha tienattiin aina työtä tekemällä. Esimerkiksi siivousta ja roskien viemistä. Oikeastaan olen iloinen että meillä asiat oli näin, koska nyt aikuisena sen tajuaa ettei se raha puussa kasva ja tosiaankin markan aikana se 60 oli oikeasti paljon! Nykyäänhän se on mitätön summa.

    • järkyttävää..

      siis herrajestas kuin paljon oot antamassa lapselles viikko rahaa.. 10e/vko eli 40e/kk se on aivan mieletön määrä 10 vuotiaalle lapselle!! itse mä oon parikymppinen ja sain maksimissaan joskus 17v rahaa 40/kk, 10vuotiaana sellasen 20e kuussa ja siitäkin säästin, nykyään lapset saavat niin liikaa ja niin moni on pilalle hemmoteltuja, tai en nyt halua yleistää mutta toi raha määrä on liikaa..

    • villiruusu-kristalli

      viikkorahaa kellekään vaan rahaa saavat kerran kk ja välillä jos tervitsevat.

    • pokeriammattilainen ectasy

      viikko rahaa annetaan 250euroa

      • mammavaan

        Itselläni tällä hetkellä 2vuotias lapsi joten hän ei itse saa viikkorahaa vielä... mutta isompana sitten korkeintaan 5e/vk joskus voi saada vähän enemmän jos haluaa jotakin isompaa ostaa. Rahan eteen pitää oppia jo lapsena tekemään jotakin, joten siivoamalla, ja roskapussien viennilläkin saa jo monta extra euroa kuussa. Itse olen aina tehnyt rahojeni eteen jotakin, nuorena jaoin lehtiä, ja hoidin tuttujen lapsia, siivoilin kotona..
        Joten mielestäni lapselle ei saa antaa ns. helppoa rahaa.
        luin noita txt tossa, ja pidin aika naurettava että alle 15 vuotias saisi 250e kuukaudessa.


      • siivoja

        JOP.minäkin annan muksulleni päivärahaa 30egee


    • adty

      Että ehkä osa nuorista/lapsista saa rahaa kun pyytää. Ei siis ole varsinaista viikkorahaa.

      Kotona on semmoinen käytössä, teen kotitöitä jne, en saa viikkorahaa, (ja olen todella tyytyväinen.. selitys pian..) mutta kun esmin lähden shoppailemaa, tai pääsen keikoille jne.. saan vanhemmiltani rahaa, eli siinä korvautuu viikkoraha.

      Ja miksi tämä on mielestäni parempi kuin viikkoraha..
      Jos saisin esim 5€ viikossa, käyttäisin sen erilaisiin karkkeihin ym, limsaan jne.. en mihinkään järkevään, kuten vaatteisiin jne..
      Siksi myös kuukausiraha on parempi kuin viikkoraha. :)

      • tienasin rahani

        ja karkit sai käydä ostamassa k-kaupan ruokatilille lauantaina. Muistaakseni kympillä siis markoissa sai lauantaina ostaa tilille karkkia.. kaikki ylimääräiset rahat tienattiin, saatiin lahjaksi tai palkinnoksi kokeista tai todistuksista. Yleensä ysistä tai kympistä sai 5mk.. :D

        New kids on the blockin (miettikääpä tätä) :D konsertin äiti maksoi (olin 12 v.) mutta tienasin rahat keräämällä musta- ja punaviinimarjoja n. 30 kymmenestä pensaasta.

        Lisäksi rahaa tuli kaupassa käynnistä, nurmikon leikkaamisesta, lapsen vahtina olemisesta (olin vanhin lapsista).. yms pikkutehtävästä.

        Kun täytin 15v sain lapsilisäni käyttöön, mutta tapoihin oli juurtunut jo kodin siivoaminen ja auttaminen kotitöissä...Olihan lapsilisä paljon mielestäni, mutta sillä sitten maksettiin myös lukion kirjat muutaman ensimmäisen vuoden ajan. Myös vaatteet yms veivät tietysti rahaa, mutta väitän, että nykyään lapset tuhlaavat vaatteisiin aivan liikaa.. myös meikkaaminen alkoi tuohon aikaan, että sinnekkin saattoi muutama kymppi liueta.

        Kuitenkin, mielestäni opin vastuuntuntoiseksi rahan käyttäjäksi. Työt alotin 16 vuotiaana kesällä, ja lukion lomassa tein suuren osan viikonlopuista tai viikolla töitä.

        Jatkoin heti lukion jälkeen mm. vuoden töissä ja säästin opintoja varten. Sitten lähdin opiskelemaan.... nyt valmistunut, yhden lapsen äiti, ilman opintolainoja..

        Kuitenkin, alkuperäisen kysymykseen 5 euroa on kymmenen vuotiaalle paljon... jos lapsi on vailla lisää, niin lisää vaikka eurolla.. tai 50 sentillä.. :D olet lisännyt, ja lapsellekin voi selittää, että euro on jo suuri lisäys.. :D

        Pointti tässä oli varmaan se, että ilman viikkorahaakin pärjää.. :D


    • Raha ei puussa kasva...

      Vaikka meillä onkin vain yksi lapsi niin se ei tarkoita että hänellä olisi suuri viikkoraha, vaikka hän pyytääkin lisää niin kyllä 10 euroa saa riittää n.14 vuotiaallekkin.

      • meininkiä

        elämä on,köyhät


    • mievuan

      tottakai tuon ikäisen pitää saada tuon verran

    • vielä_itsekkin

      Ite sain viikorahaa 5e viikolta, mut siihen kuului se että siivosin ja hoidin eläimet, jos sitä en tehnyt(siis jompaa kumpaa; auttanut kotitöissä tai hoitanut kaikki eläimet) joka päivä niin viikkorahaa ei tippunut. Olin hyvin tyytyväinen 5e/vk rahaan. Voin vannoa että vastuuntuntoa, rehellisyyttä ja ahkeruutta on tullut tuolla järjestelyllä! Pysyi eläimet kuosissa ja talo aina siistinä. ( kannattanee kokeilla..?) Vanhemmat sanoivat aina että kiitän heitä vielä, ja niin olenkin kiittänyt.

    • ihmettä

      viikkorahaa???? haloo...mitä järkee....ompa tää maailma menny menojaan, eipä oo annettu pennuille
      ko rahaa sillon ko tarttevat!

    • ei kelpaa

      Lapseni ei halua, eikä vaadi lainkaan viikko rahaa. Lahjarahat ja stipendi rahat olen säästänyt hänen tilille, kun ei niille tällä hetkellä ole käyttöä. Raha varmaan kelpaa sitten myöhemmällä iällä.

    • Raha ei kasva puissa

      Omat kohta 13- ja 14-vuotiaamme saavat edelleen sen 5 egeä viikossa.

      Koska he saavat viikkorahan, edellytän, että kotitöitä tehdään tarvittaessa/käskettäessä/oma-aloitteisesti mukisematta tai vuoroista kinaamatta.

      Viikkorahan saa käyttää miten haluaa, kunhan ei osta viinaa ja tupakkaa;oD. Tämänikäiset myös ostavat viikkorahoistaan kavereille vietävät synttärilahjat.

      Mielestäni em summa on aivan riittävä, sillä vanhemmat maksavat kuitenkin kaikki suuremmat ostokset, kuten vaatteet, harrastusvälineet yms. ja sponsoroivat myös leffassa sekä discossa käyntiä.

    • tinttu69

      Mielestäni 10€ on aikas paljon viikkorahaa.

      Meillä 15v poika saa 20€ kuukausirahaa. Eli kerran kuussa.
      Ja se jo edellyttää tietyt kotityöt tekemään.

      Kyllähän lapset ottavat vastaan vaikka kuin paljon rahaa, heilläkin on pohjaton rahan tarve ....

    • Äiti72

      Meillä on pian 20v ja 14 v pojat.Molemmat ovat alkaneet saamaan kuukausirahaa eskari iästä lähtien,ensin oli markka aikoina 5mk vanhemman pojan ollessa 6v.Sitten nuoremman ollessa 6v vastaava euroina.10 ikävuoden jälkeen pojat ovat saaneet 20€/kk.Ja Vanhempi kun meni töihin 3 v sitten,kuukausi raha lopetettiin,sillä hänhän hankkii itse.Vanhempi on asunut kotoa pois myös 3v ja on pärjännyt hyvin.Nuorempi säästää rahaa kovasti ja miettii mihin sitten joskus säästönsä käyttää järkevästi.Pojat ovat myös saaneet ekstraa kuukausi rahaansa jos ovat tehneet jotain "ylimääräistä",kuten auttaneet normaali kotitöiden ja koiran hoidon lisäksi vielä jossain muussa,käyneet esim. mummon luona auttamassa.Meillä pojat ovat oppineet pienestä pitäen rahan arvon ja osaavat käyttää rahaa harkiten.Nuorimmainen varsinkin on tarkka rahan käyttäjä,sillä esim hän vertailee karkkien kilo hintoja ennen ostoa.

    • mutta12

      viikkorahaan pitäs jotakin työtä tehdä että sen ansaitsee muuten ei opi rahaa käyttämään

    • Asko67

      eilen kauppajonossa jokaisella näytti olevan jonkun sortin alkoholia kärryssään. sinne ne lasten viikkorahat menee...jotka sitä ei saa, tai liian vähän. 10e on ihan tarpeeksi 10-vuotiaalle. yks mäyrä vähemmän viikossa ja raha lapsille. pliis.

      • ----------------

        lapselle ikää lisää, niin alkaa rahalle löytymään käyttöä sieltä kaljahyllyltä. Karkki vaihtuu kaljaan ja 10 eurolla saa jo ihan mukavat viikonloppukännit. Se ei ole hyvä asia, eli kymppi on aivan liikaa.


    • tnh_

      lapset saavat viikkorahaa 20e/vko,tyttö kohta 17 ja poika 15.

    • siskon

      kans markka aikana kymppi viikos kunnes täytettiin 14 ja sen jälkeen alettiin saamaan kuukausi rahaa ja se oli 150 markkaa jolla ostettiin kaikki itse.

    • xxxxx

      Olen jäännyt leskeksi 5lasta,ei viikkorahaan
      kerta kaikkiaan vara,yksin huoltajana .Eivät
      ole opetettu moiseen ,elämä kallista.

    • rantsi

      sisältää kolme imurointia viikossa

    • ögö

      Mihin lapsi tarvitsee rahaa? Eikö riitä, että saa vaatetta, ruokaa, turvallisen kodin jossa hyvät vanhemmat ja katto pää päällä. Ei ainakaan 10 wee mitään omaa rahaa tarvitse...

    • Piia

      Meillä kolme yli 10-vuotiasta saa viikkorahaa 2e/hlö tai vastaavalla summalla karkkia. Vaatteet ja harrasteet talon puolesta, turhien rojujen ostamista vältetään. Voisin maksaa vähän enemmänkin, mut sen eteen täytyis kyllä tehdä jotain. Eivät ole ainakaan vielä ymmärtäneet pyytää viikkorahan tarkistusta.

    • Helvetti jos saisin viikkorahaa kympin viikossa eläisin herroiksi. Ei mitään järkeä kymmenen vuotiaalle niin paljon antaa. Vitonen jo ton ikäisenä. No omapahan on päätöksesi.

    • noita teidän juttuja

      itse olen 13 v ja ihan taaperosta asti saanu 2,5e viikkorahan ja kiitettävästä kokeesta 5-10 euroa ylimääräistä. siitä saa sitten maksaa karkit ja herkut ja osan vaateistaankin

    • rzr

      ite oon 15v eikä oo viikko/kuukausirahaa näkyny 3 vuoteen, ite on saanu raataa joka pennin edest, oppiipahan rahan arvon

    • taju....

      Niimpä, mikä olisi se oikea konsti opettaa muksu siihen että raha ei kasva puussa ja kaikkea kivaa ei voi ostaa. Toiset on luontaisesti pohdiskelioita, toiset toimii hetken mielijohteesta..

      Joillaki se on mahdotonta ymmärtää vielä aikuisenakin, tuttavapiiriin kuuluu useampiakin joilla on varmasti velekaa niinpal että hyvä jos korot saadaan maksuun. Ei siinä lainarahassa mitää ihmeellistä ole, mutta jos sillä ei hankita tulonhankkimisvälineitä, on joka lainajuudro otettava selkänahasta. Että vaihda se henkilöauto uuteen, kun vanha on jo 4 vuotta vanha ja 13k€ viä vekseliä jälel.

    • Rvm81

      Ite kun olin ala-asteella, 80-90-luvulla, niin sain tehdyistä kotitöistä... oli jääkaapin ovessa lappu johon oli listattu eri kotitöitä.. tiskausta, imurointia jne. ja jokaisesta työstä sai tietyn verran rahaa. sit loppuviikosta katottiin yhdessä äitin kanssa, mitä oli viikon aikana tehnyt, ja sen mukaan sain käyttörahaa. Vanhemmat osti kuitenkin pääsääntöisesti vaatteet mulle.
      Omille olen ajatellut samalla tavalla, siis että rahan eteen täytyy tehdä jtk. se ei tule itsestään. ja ala-aste-ikäselle riittää kyllä vähempikin. Toki sit jos toinen luokkakaveri saa vaikka enemmän, niin sit tietty omaa saattaa harmittaa... mut näin se menee. toivottavasti vaan tänä pvänä siitä ei sit aleta kiusaan toista, jos toisella vähemmän rahaa tms. ala-asteikäisetkin kun tuntuu tänä pvänä olevan niin "raakoja" toisiaan kohtaan.
      -reetta-

    • varsinaista viikkorahaa

      Minä en saanut varsinaista viikkorahaa. Ainoastaan rahaa karkkiin silloin tällöin. Kaiken muun vanhemmat kustansivat minulle ja sain melkein kaiken mitä halusin. Minun ei myöskään tarvinnut tehdä kotitöitä koskaan. Mielestäni vanhemmat tekivät tuossa ihan väärin. Vasta päälle parikymppisenä opin säästämään, jotta saisin tavaroita, joita haluan.

      Omille lapsilleni aion antaa kuukausirahaa ja heidän pitää myös tehdä kotitöitä silloin tällöin. Haluan jo pienestä pitäen opettaa heille, että raha ja tavarat eivät vain tupsahda nenän eteen.

    • vähintään 120 euroa

      jos jotain meinaa ostaa. Itse annan lapsilleni 200 e kuussa, ja se ei ole paljon, jos vaatetta ostaa, nii eihän tuo riitä. Jo farkut maksaa yli 100 e jos ostat hyvät. Huppari 50-60 e ja lippis 35 e. Rahaa menee, mutta menöön.

      • jaaha.

        farkut hyviä vasta kun maksavat 100€? Pöh, ne vain ovat tunnetun merkkisiä.
        Lippis 35€? Niin tietysti, joku merkkilippis. Tavallisia saam 10€-25€.

        Opetat siis lapsesi merkkivaatteiden ostoon?


      • Nimetön

        Eihän nyt voi mennä joka kuukausi 200 eugenia vaatteisiin!
        Ei omat lapset osta vaatteita kuin muutaman kerran vuodessa.
        Kannattaisko vähän kattoa, ettei sun lapset käytä 50e seteleitä sytykkeinä saunanpesään?


      • !!!!!!!!!

        Lapset eivät todellakaan tarvi 200e/kk vaikka ostaisivat vaatteensakkin itse. Tuollainen on ihan järjetöntä...

        Sitäpaitsi kunnollisia farkkuja saa 30e kunhan etsii paikan missä myydään laatutuotteita sopuhinnalla tai alennuksella. Laatu ei tarkoita että lapsi saa sen mitä eniten haluaa. Hinta/laatusuhdekkin täytyy lapselle opettaa...


    • ansaitkoon itse

      Kotitöistä en koskaan ole maksanut enkä koskaan tule maksamaan lapsilleni. Mielestäni on älytöntä maksaa jostakin, mikä kuuluu normaaliin elämisen meininkiin. Viikkorahaa ei ole tippunut heidän lompsiinsa myöskään. Lapset ovat 15 ja 17 vuotiaita ja ansaitsevat itse rahansa. Minä maksan asumisen, ruuan, netin, puhelimet ja muut yleiset menot. Harrastukset maksan myös. Molemmat lapset ovat hyviä rahankäyttäjiä. Itse joudun joskus vippaamaan heiltä

      • !!!!!!!!!

        ..kuuluu myöskin lapsen kasvatukseen ikätasonsa mukaisesti.

        Meillä 13v. poika tekee päivittäin jotain kotihommia koska emme halua kasvattaa hänestä uusavutonta aikuista. Opetamme myöskin aina tilaisuuden tullen aikuisen elämään kuuluvia perusasioita ikätason huomioon ottaen.

        Uusavuttomuus olisi noloa pojalle aikuisena sekä meille vanhemmille myöskin. Rakkautta pitää aikuisen ihmisen osata näyttää ihan muulla tavalla kun rahalla.


    • en ole velkaantunut

      En saanut lapsena viikkorahaa, enkä kotitöistäkään korvausta vanhempani olivat pienituloisia ruoka oli hyvä juttu.Keräsin pulloja 6-vuotiaasta lähtien jolla sain hankittua, esim polkupyörän.

    • .......

      En anna senttiäkään. Hommatkoon rahansa töistä kun siihen ikään pääsevät. Maksan heidän ruokansa ja harrastuksena. Se riittää.

      • Säde-

        Annan itse vangemmalle lapselleni 5e/viikko, ja hän säästää rahaa, ja hänen säästöissään on joskus jopa kahden-kolmensadan euron säästöjä. Näillä Tytär ostaa tarvitemansa meikit, vaatteet kengät ym. Mutta Tietenkin ostan hänelle esim. Kengät, jottei tarvi kaikkia rahojaan käyttää. Lisäksi hän käy säästöillään elokuvissa, kavereiden kanssa hengaamassa ym. Mutta jos ei tyttö tee kotitöitä, niin ei hän viikkorahaakaan saa. Jos joku tähän väliin pistää, että hän vain juo rahat, sanon minä puolestani, että huomaan sen kyllä, ja jos juo, niin antaa yhden kerran kokeilla, huomaan sen heti. Luotan tyttööni, enkä usko, että hän juo vaivalloisesti säästämänsä rahat. Mitä itse teitte teni-iässä?


      • kai riittääkin

        Lasta voi myöskin arvostaa.Ei se kai ole mikään välttämätön paha,josta on vain harmia.Minun lapseni saa 50 e kuussa,josta laittaa joka kuukausi säästöön puolet.Haluan opettaa lapselleni rahankäytön hallintaa ja seurailla sivusta kuinka sujuu.


    • Nimetön

      Itse oon 14 v. poika ja saan 20e/kuukausi.
      Saan myös hyvästä todistuksesta rahaa. Nyt sain 50e kun keskiarvo oli 9,25.
      Yleensä meen kesällä isälleni kesätöihin ja istutan männyn-/kuusentaimia, saan 10 snt/taimi eli noin 12-18e/tunti.
      PS. Joudun kuukausirahankin eteen kuoria joka päivä perunat, täyttää tiskikoneen ja leikata nurmikon.

      • !!!!!!!!!

        Tässäpä hyvä esimerkki..:) Eikä tullut ainakaan minulle olotilaa että poika olisi erityisen tyytymätön, kun tilanteeseen on tottunut.

        Ja erityisen hienoa on että jaksamista löytyy myös koulunkäyntiin..:)


    • bingu-

      Olen pian 13-w, ja saan viikkorahaa 5€/ viikko, ja pikkuveljeni (11-w) saa 3€/ viikko. Tällä viikkorahalla minun tulee kustantaa omat menoni, discot, leffat, karkit, meikit jne. mutta sehän ei riitä mihinkään. Äitini ei vain tajua, että joutuisin esim. säästämään KAKSI VIIKKOA päästäkseni leffaan.
      Muutenkin äitini on pihi, jonka huomaa perusvaatetuksen ostossa. Hyvä jos nytkään kaapista löytyy huppari, pari t-paitaa ja farkut.
      En kehtaa lisääkään rahaa pyytää, kun tuntuu olevan niin vaikeaa ja saisin kuitenkin kieltävän vastauksen... ´Tyyliin
      ''pyh!!''
      Pikkuveljelle hän kyllä mielellään maksaa karkit ja discoihin sisäänpääsyt.

      Että näin meillä

      • jokuvaan...

        Olet siis edelleen 12v.

        Jos olet lapsi et tarvitse meikkejä

        Jos taas nuori tyttö on sinun aika oppia rahan arvo ja siihen taas tarvitset rajallisen määrän rahaa, jotta opit hankkimaan asioita järkevästi.
        esim. ettei meikkejä ostella jokaviikko
        Ja onpa kauheaa ettei jokaviikko pääse leffaan.

        Tiedän jopa töissäkäyviä aikuisia joilla ei ole mahdollisuutta käydä leffassa kuin parikertaa vuodessa. (vuokrat, ruoat yms. kiinteät kulut)

        Tosin ymmärrän kyllä että tuossa iässä olisi hyvä päästä, kun ei vielä tarvitse huolehtia suuremmin.


      • !!!!!!!!!

        Taidatte olla veljesi kanssa melkoisen nuoria maksullisiin discoihin sekä meikkejäkään sinun ei vielä tarvitsisi paljoa käyttää. Äitisi varmaankin haluaa opettaa sinulle rahan käyttöä koska rakastaa sinua ja haluaa että osaat sitten aikuisena miettiä tarkasti mihin rahasi käytät. Raha ei kasva puussa myöskään äidillesi.


    • äippä

      meillä oli pentuna sellain järjestely et sen mukaa mitä teki ni sai rahaa. koiran ulkoilutuksesta sai muutaman markan, roskien viemisestä muutaman kymmenen pennin. meinaan oman tytön kohdalla käyttää samaa käytäntöä

    • No eipä ole yksinhuoltaja rahaa antaa viikkorahaa lapsille. joskus harvoin saavat. joka sentti menee elämiseen

      • !!!!!!!!!

        Mielestäni lapsenkin täytyy oppia ymmärtämään ettei se raha kasva puussa... Ja myöskin sen ettei hänellä ole kun toinen aikuinen huolehtimassa ja hommaamassa rahaa talouteen. Lapset onneksi ymmärtävät ja hyväksyvät asioita paljon aikuisia paremmin/nopeammin.

        Se on hienoa että edes joskus pystyy antamaan vaikka vain 2e karkkiin tai muuhun, siinä lapsi oppii antamaan arvoa sille että joskus saa.

        Itse en ole yksinhuoltaja, mutta melkein kun isäntä on paljon töissä. Mutta ymmärrän ettei se ole helppoa kun kaikki vastuu kaatuu yhden ihmisen kannettavaksi. Voimia kaikille yksinhuoltajille..:)


    • Syyskuu91

      Puolisen vuotta sitten aloin itse saada vasta viikkorahaa.

      Nyt sitä siis tulee kotitöitä vastaan 20e viikossa, ja 16 (kohta 17) vuotta on ikää. Ihan sopivasti, pääsee välillä kavereiden kanssa kahville, tai voi ostaa koruja tai muuta "hömppää". :)

      Raha ei oo tärkeintä, mutta kyllä se kovasti auttaa elämässä ja tuo turvallisuutta.

      • äiti-72

        meidän 10 ja 12 vuotiaat tytöt eivät ole saaneet
        ollenkaan viikko tai kuukausirahaa. Saavat sit aina rahaa käyttöön jos tarvitsevat sitä. pienempi kyl aina tuhlais heti kaikki mut isompi säästeliäämpi.


    • minä vain

      minä en ole koskaan saanut viikkorahaa. Alle 14-vuotiaana sain rahaa hyvien perustelujen jälkeen, jos olimme menossa kavereiden kanssa esimerkiksi elokuviin tai syömään. 14-vuotiaana sain lapsilisät omaan käyttööni ja silloin aloitin myös kesätyötkin. 14-vuotiaasta lähtien olen itse ostanut vaatteet, meikit, kustantanut omat soittotuntini ym.

      Minun mielestäni lapsi ei tarvitse säännöllistä omaa rahaa.

    • mario ;D

      mä en saanut vikko rahaa vaan sain aina kuukausi rahaa ja sen piti riittää koko kuukaudeksi

    • kuukausiraha meillä

      Meillä on käytössä kuukausiraha, joka on 10€/kk. Lisäksi, jos tytär haluaa hankkia jotain lelua tmv hänellä on mahdollisuus tehdä esim. ylimääräistä kotityötä pientä korvausta vastaan. Tytär on nyt 10v.

    • novemberrose

      annan n.200 ecee(hmm,,riittääkö edes) pikku prinsessalleni...........

      • Nimetön

        pennikin on vähän mutta penniäkään en anna!


      • !!!!!!!!!

        Enpäs nyt oikein ymmärtänyt viestiäsi... Mutta 200e/kk on aivan liian paljon lapselle...


    • varakas

      Mieluummin liikaa kun liian vähän.
      Kyllä yli 10v. tarvitsee semmoisen....100 egee viikossa.

      • !!!!!!!!!

        Eipä lapsesi tuolla summalla opi koskaan käyttämään rahaa fiksusti... Jos lapsia täytyy hankkia niin pitäisi muistaa että hänestä kasvaa joskus aikuinen jonka täytyy pärjätä elämässään myöskin rahallisesti.

        Toivon tosissani että tämä oli vain vitsi..


    • kansa maksaa

      Tytyyhän 13 vuotiaan viinoissa ja kamoissa pysyä.

    • santsumajade

      Itse olen 14 vuoden ikäinen tyttö ja on ihan hyvin pärjäilty ilman viikkorahaa. Rahaa kyllä saan kun tarvin eli yleensä mennessäni jonnekkin ja siitä yleensä jää sitten rahaa aina hieman säästöön kun en mikään mahdoton tuhlari ole ja sitten saan myös mammalta aina joskun 5 euroa kun maksan netissä hänen laskunsa ja siinä on ihan tarpeeksi karkkirahaksi. TV, stereot, kamera, ämpee, kunnon sänky ja muut tälläliset kalliimmat laitteet olen itse kaikki ostanut ja näihin taas on tullut rahaa synttäreiltä ja joululta kun aina saa sen n.200 euroa jotka tulee säästettyä. Ikinä en ole rahaa kinunut mihinkään, minusta on paljon hienompaa omistaa esimerkiksi nuo stereotkin jotka maksoivat lähemmäs 600€ kun ne on täysin ITSE maksanut ja ovat siten ihan omat. :) Eikä ikinä ole kaduttanut kun jotkut kerskuvat sillä mitä kaikkea iskä heille onkaa ostanu..

      • ajattelin,,,

        antaa tytölleni viikkorahaa (myöhemmin en vielä tyttö on 3v) niin 5e aluksi. ja sillon rahaa kun hän tarvitsee jotain kaupasta. esin vaatteita ym. itse olen saanut 10e viikkorahaa ja isä on antanut rahaa sitten muihin menoihin kanssa lisäksi. muta kyllä 10e riittää todellakin 10 vuotiaalle!


      • !!!!!!!!!

        Vanhempasi saavat olla ylpeitä sinusta..:):):)


      • kun olin

        ikäisesi nuori,saatiin kyllä kuukausirahaa isältämme.Mutta olin kesätöissä ja koko seuraavan talven pärjäsin niillä rahoilla,ostin jalkineet ja vaatteeni.Oli tosiaan jotenkin hienoa ,ettei tarvinnut isältä pyytää,otin vaan omista säästöistä.Nuorelle on kyllä hieno kokemus,kun alkaa hiukan itsekin pärjäillä,eikä aina vaan oleteta,että vanhempien velvollisuus on hankkia kaikki,mitä sattuu mieli tekemään.Ja opiskeluaikoina törmäsin aikuisiin kotona asuviin ihmisiin,jotka edelleenkin olettivat,että isihän tietenkin maksaa vaikka mitä.Se on kyllä jo ihan hullua.Onnittelut sinule hienosta asenteesta.


    • kahden pojan äiti

      Meillä muksut tosiaan vielä pieniä, vanhin 4,5v ja nuorin vasta 2,5v. Kyllähän tuo vanhempi välillä kyselee et saisko rahaa, mutta ei sillä vielä hajua sen käytöstä. Kun aika koittaa, saa tehdä vähän kotihommia sen eteen, että tienaa edes vähän. Esim. viedä roskat jne. Jotain pientä kuitenkin. Kyllä se 5€/viikko on alkuun ainakin ihan riittävä määrä. Meillä lapset saavat oppia, ettei se raha puussa kasva ja että aikuisetkin joutuu tekemään töitä rahan eteen. Mutta näin meillä sitten tulevaisuudessa, toiset tekee toisin.

    • JennaJee 13

      Mulla ei oo ollu ikinä viikkorahaa. Olen itse 13-vuotias, ja mielestäni vanhempien ei tarvitse antaa viikkorahaa, ellei lapsi tee mitään kotitöitä.
      Vaikka olen vasta 13 teen rahan eteen töitä. Viikonloppuisin käyn vahtimassa lapsia, ja saan siitä rahaa. Eli siis 10€ 10-vuotiaalle on liikaa...

    • Hullua

      Minusta hölmöä antaa esim. 10 vuotiaalle 10 euroa. Minun mielestä 5€ on sopiva viikkoraha. Jos koulutöistä esimerkiksi kokeesta saa 8-10 niin silloin voi antaa pari euroa. Koe numeroon verraten. Itse olen 10v ja en saa yhtään viikkorahaa. Silti minulla rahapussi pursuaa ja säästöpossu painaa kilon. Ja ratsastusrahaa on jo kertynyt mukavasti. Salaisuuteni on synttärit ja raveissa pelaaminen. Mutta silti ihmettelen miten minulla voi olla jotain 300-400 euroa. Ei lapsia lelliä tarvitse!!

      • !!!!!!!!!

        Hienoa että kirjoitit ettei lapsia lelliä tarvitse. Olet aivan oikeassa... Lapsia täytyy rakastaa...

        Ihmettelen vain että kenen luvalla saat pelata raveissa? Pelaaminen ei ole lasten juttu...


    • minun mielestä ei saisi antaa sitä viikkorahaa lappelle ellei se ole joutunut tekemään seneteen jotai esim vienyt roskapussia taikka siivonnut huonettaan. tällä tapaa lapsi oppii että ei se raha tule ilman työtö mikä pätee aikuisillekin....

    • Kolmen lapsen äiti

      Meidän perheemme lapset ovat saaneet kuukausirahaa omalle pankkitilille siitä lähtien, kun aloittivat koulun. Summa on suurentunut pikkuhiljaa 5 eurosta ylöspäin. Ylä-astelaiset saavat 30 euroa ja sillä pitää itse ostaa karkit, paristot ja muut pikkutilbehöörit. Lisärahaa saa joskus kun kertoo mihin tarvitsee.
      Ainoastaan 16-vuotiaalla on oma pankkikortti, muut pyytävät pankkikortin äidiltä kun haluavat nostaa rahaa pankista.

    • äityli -60

      Meidän tytär ei ole saanut viikkorahaa. Nyt 20 -v, asiansa itse hoitava, eli on oppinut, ettei raha puussa kasva. Ostoksista keskusteltiin ja mietittiin tarpeellisuus. Kotityöt/pihatyöt kuuluu kaikille, jotka tässä talossa asuvat.Jokainen hoitakoon tonttinsa niin kuin haluaa/osaa.

    • @TYPY@

      No kyllä mun pitäis saada viikko rahaa 2e/vk No nykyään en koskaan saa viikossa/kuukaudessa kun jos menen kaupungille, uimaan, syömään tai leffaan. yms.. Niin saan 5-20 e :DD Se on ihan hyvä määrä rahaa.. En yleensä törsää kauheesti :D Lopun rahan saan pitää.. Muuutta, kyllä saan esim. karkkii lauantaina, vaatteita yleensä, ja jotai tarpeellista tavaraa. Kyllä minä olen tyytyväinen!

      • !!!!!!!!!

        Kyllä on mukava huomata että lapsetkin ovat tyytyväisiä siihen mitä vanhemmat voi antaa...

        Hienoa, jatka samaan malliin...


    • -93

      itse en saa viikkorahaa vaan kuukausi rahaa 20 euroa.

    • Lestadiolainen

      Itsellä on niin pienet tulot, niin ajattelin että kaikilla kuudella lapsellani olisi hyvä olla jo pienestä pitäen hyvät tulot jottei tarvi kärsiä vanhempien pienituloisuudesta ja minun mielestäni se 400€ viikossa per lapsi on ihan hyvä asia heille ja oppivat rahan käytön kun sillä on tultava toimeen ja enempää ei tipu.

      • .....

        olen 14v poika ja teen kotitöitä melkeimpä päivittäin, enkä daa siitäkään palkkaa. Mutta ei se haittaa, jos haluan jotain iskä maksaa kyllä, ellen mitään mahdottuomuuksia osta


      • :o

        WTF? kuukaudessa yhelle lapselle 2400 ei jessus! mie sain viikossa 2,50e ^


    • iskävaan

      lapsi lisän saavat itselleen ja siinä kaikki

      • Perhana tuhlausta!

        Minu perheessä ei oo ikinä saanukkaa viikko/kuukausirahaa, ja jos pyytää jotain mikä maksaa 1-20e, vastaus on: ei nyt osteta, ei oo varaa, osta omilla rahoillas, en minä osta yhtää mitää! Nuo on vastaukset, eli en saa mitään rahaa, jollen säästä synttärirahoista ym. nytkään en oo saanu 2kk rahaa paitsi helsingissä ku käytii ni 30 e ^ ei sillä saanu kun hupparin :D Joten voi helkutti ku antelette lapsille 600 / kk , 400 / vk


    • köyhät

      Köyhät valittaa,me muut annetaan rahaa niin paljon kuin sielu sietää:)

      • !!!!!!!!!

        Köyhät tajuavat myöskin mitä tarkoittaa kasvatusvastuu, mutta tajuatko sinä???


    • äiskä-73

      Aika kova viikkoraha tuonikäiselle. Vain oma mielipide sitten. Omani saavat viittä ja kolmea euroa ja 11vuotta vanhempi. Oppivat paikat mistä ostaa halvalla ja vertailemaan hintoja, kiertelemään käytettyjen pelien paikat ja joutuvat sekä valitsemaan että pohtimaan haluavatko oikeasti jotain. Vai pakko saada jokin juttu kun muillakin on vaikkei kiinnostaisikaan. Riippuu tietty missä asuu ja onko tottunut aina uuteen ja laatuun kaikessa. Ei siis voi sanoa mikä on sopiva viikkoraha tai ei.

    • paha isä

      selkä sauna kerran viikossa riittää rahaksi
      täyspalvelu se pitää riittää tai muuten saa olla ulkona syömässä..
      eihän tässä mitää lelli lapsia olla kasvatamassa
      vaan kunnon kansalaista ..
      vai kuinka jos lapset saa kaikkea mitä ne kinuu niin ei hyvältä näytä joku raja sentään rahankin jakelussa..

      • lellilapsia

        mutta kunnon kansalaisia.Ja niitä aion kasvattaa,vaikka saavatkin hiukan rahaa omaan käyttöön,eivätkä saa selkäsaunoja.


    • MTS

      Olen 16 v pojan YH- isä.

      Maksan viikkorahaa seuraavasti. 25 eur / 2vko. Se sisältää työvelvoitteita seuraavasti:
      - oma huone on oltava kunnossa
      - normaalit astian- ja pyykinpesusysteemit (koneeseen / koriin)
      - yhteiset tilat siivoamme kimpassa erikseen sovittavalla jaolla n kerran viikossa (imurointi, pölyjen pyyhkiminen, lattioiden pesu...)

      --> jos hommat ei itsenäisesti toimi, tai viimeistään kerran huomauttamisen jälkeen, napsahtaa 2 euron "sakko" jokaista ylimääräistä huomauttamista kohden. Perusidea on se, että odotukset ja vaatimukset kerrotaan selkeästi ja jos ne eivät pidä niin se maksaa.
      Toimii pienimuotoisesti kuten koko yhteiskunta normaalisisti: jos "hölmöilet" niin maksat kulut, jos kannat vastuusi saat sovitun mukaisen palkkion.

      Raha sisältää mm koulumatkoihin kuluvat mopobensat ja muut jokapäiväiset kulut. Lisäksi maksan kk puhelukuluja n 35 eur. Tarvittaessa tietysti sitten hankitaan vaatteita tai muuta suurempaa erillisellä rahoituksella.

      Systeemi toimii suhteellisen hyvin.

      • kuulostaa

        erittäin fiksulta tuo teidän systeeminne=)


    • 3 euroo

      en minäkään saanu viikkorahaa mutta jos jotain tärkää tarvitsin niin sen sitten kyllä melkein aina sain. varmaan johtunee siitä että meitä oli 3 lasta ja äiti oli yksinholtaja että ei siinä varman paljoa jää annettavaks.
      2-3 euroo ois aluks hyvä nostaa sitä sitte tarpeen tullen jos on tarve...
      minä en ainakaan aijo antaa tuleville lapsilleni..

    • 10 v pojan äiti

      50 e / kk plussat. Lapsi 10 v. Euroilla ei nykyisin enää paljoa mitään saa, kaikki on niin kallista. Lisäksi ostan lapselle mitä hän tarvitsee ( järki rajoissa ). Olen hyvätuloinen yksinhuoltaja ja lapsen merkkivaatteet ovat suuri kustannus erä menoja.

      • !!!!!!!!!

        Minulle ei tulisi mieleenkään ostaa tuon ikäiselle merkkivaatteita...

        Eikä todellakaan antaa 50e/kk... Miten ajattelit opettaa poikasi käyttämään rahaa? On meinaan melkoinen summa tuon ikäiselle..


    • eli..

      Meillä 6-vuotias saa 6e ja 9-vuotias 9e. Mielestäni hyvä ja sopiva summa, eikä viikkorahan korotuksista tarvitse neuvotella, kun se nousee vain syntymäpäivinä.

      Viikkorahalla saa tietysti tehdä mitä huvittaa, vanhemmat maksavat kaikki "oikeat" menot. Nuorempi säästää rahansa, vanhempi ostaa keräilyjuttuja ym. itselle tärkeää.

      • !!!!!!!!!

        Mielestäni viikkorahaa ei tarvitse antaa noin pienelle noin paljon... Kun vielä vanhemmat kustantaa "oikeat" menot...


    • 11 vuotiaalle

      annetaan 25euroa/kk, ostaa siitä itse karkkinsa ja sarjakuvakirjat. Esim.peleistä ja muusta ylimääräisestä neuvotellaan aina erikseen.

    • Pienen pojan äiti

      Lauantaina sai 2v8kk poika kaupassa 50senttiä. Osti sillä pillimehun ja antoi loput rahat minulle.

      Onhan tuo poika vielä pieni mutta pienestä se rahan arvon ja kulutuksen opettelu lähtee.

    • 5e on sopiva

      viikkoraha kymmenvuotiaalle. Korota viikkorahaa vasta, kun lapsi on 15v. Kaikki vanhemmat eivät anna viikkorahaa lapselleen eikä lapsi siitä pahemmin kärsi. Rahaa saa, jos menee uimahalliin, elokuviin tms.

    • äitii

      hei. viikkorahan saa "vanhempien hyvästä tahdosta ja taloudellisen tilanteen mukaan". siis ilmaiseksi. voisiko ajatella, että tuon viikkorahan lisäksi lapsi tekisi pieniä askareita, joista saa palkkaa.. myös esim. pulloja kauppaan vois viedä, ehkä laittaa vanhoja tavaroita kirppikselle myyntiin tai keksiä ihan omia rahan hankkimiskeinoja. ruokkii lapsen luovuutta ja samalla TODELLA opettaa rahan arvoa jne.
      mukavaa kesän jatkoa teille ja muistakaa iloita hyvistä asioista, jotka ovat viikkorahaa tärkeämpiä, auringosta, terveydesstä, läheisistä :)

      • iskä70

        ite oon opettanu penskoille, et raha kasvaa puussa. korkealla siellä, puu on 100 metriä korkee ja siellä ihan latvassa on 2 euroo. tehtiin penskojen kaa semmonen puu paperille että jokaselle on 10 oksaa ( penskoja on 3 ) ja jokasella oksalla on joku työ, sitte ku nää kymmenen oksaa on ns: ' hoideltu ' nii sitte saa ton 2 euroo. ja näil oksil on tälläset työt kun:
        1.petaa sänky
        2.laita astiat tiskikoneeseen
        3.syö siivosti
        4. herää mukisematta
        5.kunnioita vanhempia
        6.tottele mitä isi ja äiti sanoo
        7.vaihda kanin vesi
        8.käytä haarukkaa ja veistä
        9. muista kiittää , jos on siihen aihetta!
        10.muista tärkeysjärjestys!

        ja jos ei tapahdu, nii kyllä jää raha saamatta !


      • A
        iskä70 kirjoitti:

        ite oon opettanu penskoille, et raha kasvaa puussa. korkealla siellä, puu on 100 metriä korkee ja siellä ihan latvassa on 2 euroo. tehtiin penskojen kaa semmonen puu paperille että jokaselle on 10 oksaa ( penskoja on 3 ) ja jokasella oksalla on joku työ, sitte ku nää kymmenen oksaa on ns: ' hoideltu ' nii sitte saa ton 2 euroo. ja näil oksil on tälläset työt kun:
        1.petaa sänky
        2.laita astiat tiskikoneeseen
        3.syö siivosti
        4. herää mukisematta
        5.kunnioita vanhempia
        6.tottele mitä isi ja äiti sanoo
        7.vaihda kanin vesi
        8.käytä haarukkaa ja veistä
        9. muista kiittää , jos on siihen aihetta!
        10.muista tärkeysjärjestys!

        ja jos ei tapahdu, nii kyllä jää raha saamatta !

        Meirän poika 12v saa 15€ viikkorahaa eikä tartte tehdä mitään mutta joutuu karkit ostaa ite ja bussimaksut maksaa että jos aiot lapsellesi antaa rehaa niin määrittele se käyttötarpeen mukaan!!!


      • Isänrä
        A kirjoitti:

        Meirän poika 12v saa 15€ viikkorahaa eikä tartte tehdä mitään mutta joutuu karkit ostaa ite ja bussimaksut maksaa että jos aiot lapsellesi antaa rehaa niin määrittele se käyttötarpeen mukaan!!!

        ..ku rikkahat täälä jakeloo rahaa muksuulle ku paskaa perseestä. Minen oo koskaa pienenä saanu viikkorahaa, nyt olen 15 ja saan satasen kuussa. Säästöhön menöö.


    • Totttaaa jooo

      Itse sain kuukausirahaa...Euroissa noin 20 euroa / kk...Se ei ollut palkka kotitöistä tai muustakaan. Se oli omaan käyttöön suunnattuna. Lisäksi sain ylimääräistä, jos pystyin perustelemaan että mihin se menee. Johonkin konkreettiseen. Kotityöt tein, kun niitä pyydettiin. Tosin kk rahaa en saanut, jos huone oli täysin sekasortoinen. Vaikka miljonäärejä ei oltu.

      Sitten koulumotivaationa sain kokeen 7 numerosta 3 euroa, 8 oli 5 euroa ja 9-10 oli noin 15-20 euroa. Lapselle pitäisi aina myöntää omaa rahaa, jota yleisesti lapsi säästää itse. Ystävälläni oli 16 vuotiaana tilillä noin 7 000 euroa säästössä...Osa kesätöistä ja muista...Hän tosin käyttikin rahaa, mutta pyrki pitämään aina jonkun takuusumman, joka on tallessa...Tosin hän harrasti paljon pankkitoimintaa muiden kavereiden kanssa, eli antoi lainaksi perusteluja varten vaikka 10 euroa ja takaisin piti maksaa 13 euroa.

      Moni aikuinen ei halua lapselleen rahaa antaa, koska haluaa pitää kaiken itsellään. Joku mainitsi antavansa 600 euroa lapselleen. Mielummin itse sijoitan lapseen, kun omaan perseeseeni. Lapsi joka on valmis laittamaan rahan sängynalle piiloon, kunnes hän saa sillä jotain, mitä on unelmoinut. Oli se uusi pleikkari, tietokone, mopo/kortti tai tyylikkäät vaatteet tuntee itsensä paljon paremmaksi, kuin se että hirveän tappelun jälkeen saisi isän/äidin ostamaan tuotteen hänelle. Silloin hän oppii, että kun säästää tarpeeksi...Saa palkittua itsensä ja tuntea hyvältä...Jolloin tulee säästeltyä useammin.

      Itse sain isäpuolen ostamaan joskus pelikonsolin, kun mökillä autoin rakententamaan tontille lisärakennuksen ja autotallin...Kesälomalla sitä tehtiin, opin paljon uutta ja kun oli valmis niin autolla lähimpään kauppaan ja ostettiin konsoli...Palkkioksi sai pari peliäkin.

      • 12w rahaton

        Oon 12 vuotias, siivoan joka viikko koko talon (omakotitalo), ja en silti saa mitään, ja silti kaikki karkit ja sellasset pitäs ite maksaa, vaatteita saan ehkä enintään kaks kertaa vuodessa. Olen aikonut alkaa pyytää viikkorahaa, mutta vanhemmat on vähän sellassia, että tollassesta kysymyksestä saattaa tulla sellaset riidat että. Eli en saa siis MISTÄÄN rahaa. Joskus jos pyydän saatan saada isältä 1-2€. Kaikki luokkalaiset saa 10€ viikkorahaa ilman että tekee muuta kun siivoaa huoneen kerran viikosta, ja saavat esim kasin kokeista 10€.


      • siinä se
        12w rahaton kirjoitti:

        Oon 12 vuotias, siivoan joka viikko koko talon (omakotitalo), ja en silti saa mitään, ja silti kaikki karkit ja sellasset pitäs ite maksaa, vaatteita saan ehkä enintään kaks kertaa vuodessa. Olen aikonut alkaa pyytää viikkorahaa, mutta vanhemmat on vähän sellassia, että tollassesta kysymyksestä saattaa tulla sellaset riidat että. Eli en saa siis MISTÄÄN rahaa. Joskus jos pyydän saatan saada isältä 1-2€. Kaikki luokkalaiset saa 10€ viikkorahaa ilman että tekee muuta kun siivoaa huoneen kerran viikosta, ja saavat esim kasin kokeista 10€.

        SIIS WTF. Annatko 10 vuotiaalle 2100 e vuodessa ?
        No sitten 18 vuotiaana rahaa onkin 18800e :)


    • ^^^^^^^ ^^^ ^^^^ ^^^

      Minä annan pojalleni 600€/kk kuukausirahaa, johon sisältyy se että hän siivoaa huoneensa, koulut sujuu, kunnioittaa vanhempiaan.

      Jos hän tekee pahojaan, esimerkiksi ryyppää viikonloppuna kavereiden kanssa ja joutuu putkaan, rahasta vähennetään heti 50euroa.

      Tämä on toiminut hyvin tähän asti, on dokailut vähentynyt roimasti.

      Nyt hän säästää rahaa uuteen tietokoneeseen.

      Näin hänestä kasvaa vastuuntuntoinen ja säästäväinen kunnon kansalainen.

      HÄVETKÄÄ KÖYHÄT HUONOT VANHEMMAT JOILLA EI OLE RAHAA ANTAA EDES OMALLE LAPSELLEEN!!!

    • 4+12=16

      Itse rupesin saamaan viikkorahaa silloin, kun keksin veljeni kanssa sitä pyytää. Olisinko 8-vuotias ollut. Aluksi saimme 10 markkaa viikossa, jossain välissä se vaihtui 100 markkaan kuukaudessa (ilmeisesti vanhemmat kyllästyivät jemmaamaan joka viikko kymmenen markan kolikkoa lompakossaan että se siellä perjantaina on) ja kun euroon vaihdettiin, siitä tuli 20 e/kk. Kasvettuamme sitä on vähitellen korotettu eli ennen kuin muutin 18-vuotiaana pois kotoa, se oli 30 e/kk. (HOX! Siis vähemmän, kuin kyseinen KYMMENVUOTIAS nyt olisi saamassa...) Vanhemmat ovat hoitaneet välttämättömät menot, kuten lukion kirjat ja välttämättömät vaatteet (itse on saanut maksaa, jos on löytänyt jonkin kivan vaatteen, mille ei ole välttämätöntä tarvetta). Kun en itse ole koskaan ollut mikään shoppailuhullu, rahoista on aika iso osa jäänyt säästöön ja vaikka opiskelen kolmatta vuotta toisella paikkakunnalla, varmaan on säästötilillä vieläkin jonkin verran jäljellä niitä rahoja, joita olen 8-vuotiaasta asti säästänyt.

      Koskaan en ole kuukausirahojani ansainnut kotitöillä. Kotityöt vaan pitää tehdä. Mielestäni on ihan fiksua opettaa, että hyvin hoidetuista kotitöistä palkintona on siisti koti, ei rahaa. Pysyy kämppä siistinä nytkin, vaikkei ole vanhempia vahtimassa.

    • äiti_isä

      Olen samaa mielä siinä, että viikkoraha on hyvä tapa opettaa lasta käyttämään rahaa ja ymmärtämään sen arvon.

      Sen sijaan 10e 10 vuotiaalle on valtava summa!!!! Mitä lapsesi tekee sillä? Miten hän sen käyttää? Miksi hän tarvitsee niin paljon? Meillä 10 ja 7 v lapsen saavat 2 euroa viikossa. ( 2v saa 0,50e, jotta saa samalla jotakin kun muutkin saavat...) Eivät ole valittaneet. Karkkipäivän karkit maksamme me aikuiset. Samoin kaikki isommat, tarpeelliset hankinnat teemme me aikuiset. Viikkoraha on puhtaasti lapsen omiin toiveisiin. Voivat säästää tai tuhlata. Toinen yleensä tuhlaa ja toinen säästää... Tuhlari joskus harmittelee kateellisena, kun toisella on enemmän rahaa, mutta siinähän sitä oppii, että kannattaisi säästää.:)

    • 17v tyttö

      Meidän perheessä on aina saatu kuukausi-/viikkorahaa. joskus pikkupenskoina markka-aikaan saatiin muistaakseni 10 markkaa viikossa. Se sitten säästettiin tai tuhlattiin heti.
      Noin 10-vuotiaasta asti alettiin saamaan 20e kuukausirahaa. 15-vutoiaana mopokortin saatua kuukauriraha nostettiin 50 euroon.
      Kuukausirahaa meille maksetaan kotitöistä, arkisin ruuanlaitosta sekä kouluhommista. Ekstrarahaa voi vielä ansaita ruohon leikkuulla, talon maalaamisella etc.
      Vanhemmat ovat aina maksaneet kaikki vaatteet, bussiliput, harrastukset, puhelinlaskut yms. Synttäri-/rippi-/ylppärirahoilla ollaan aina ostettu isommat hankinnat kuten puhelimet, tietokoneet, stereot.
      Kuukausiraha menee ulkona syömiseen, leffalippuihin, kahvitteluun, karkkiin, juomiin, bensaan ja loput kaikkeen pieneen. Ja kyllä tuo 50e siihen hyvin riittää kun vaan vähän laskeskelee mitä voi ostaa ja mitä ei.
      Meidän lasten iät siis 16,17 ja 19.

      Hyvin on vanhemmat opettaneet miten rahaa käytetään. Kyllä vähän karulta kuulostaa, jos lapselle ei anneta mitään viikkorahaa, ja odotetaan, että kotityöt ja kouluhommat hoidetaan hyvin. Täytyyhän lapsen oppia, että rahaa ansaitaan kun tehdään sen eteen töitä. Ja kouluhan on lasten työtä...miksei kotityötkin. Täytyyhän niistä jotenkin palkita.

    • ILOINEN MIELI

      Aika runsaan kuuloinen on viikkoraha tuon ikäiselle mutta mikäs siinä jos fiksusti osaa käyttää ja sinulla on se varaa maksaa;mietin vain että lapsi oppii kyllä sitten vaatimaan sitä lisää iän myötä jos helposti viikkorahaa nostetaan..

      Viikkoraha systeemi on meilläkin,lapsi sai 2 euroa/vko ja nyt nostin 4 euroon kun täytti 10 vuotta. Toisen 2 euroa laittaa säästöpossuun ja possu tyhjennetään lapsen omalle tilille sen täyttyessä. Toiset 2 euroa laittaa pussiinsa ja joskus menee parikin kk ettei sitä käytä;lapseni ei syö karkkia juuri ollenkaan. Ostaa sitten esim. pelin itselleen kun on tarpeeksi rahaa säästössä.

      Jokapäiväisiä kotitöitä tekee eikä niistä erikseen makseta,poikkeuksena on esim. ruohonleikkuu tai muu isompi homma. Jos haluaa tehdä isomman työn,saa siitä sitten hieman extraa ja nuokin rahat sitten säästää jos on suunnitellut ostavansa jotain kalliimpaa itselleen. Esimerkiksi talven lumitöistä keräsi niin paljon rahaa että osti uuden pelikonsolin ja itse laitoin muutaman kympin tuohon.

      Säästäväiseksi voisi lastani sanoa ja tietää senkin miksi itse teen töitä. Raha ei kasva puissa eikä sitä saa noin vaan nostamalla automaatilta,jostain se on sinne tilillekin ansaittava.

    • sfjöadgl

      miten tämän viikkoraha asian kanssa kulkee käsikädessä nuo viikonloppukarkit? Onko ne karkit joku elinehto? Ihan kumma itsestäänselvyys näköjään kaikille että lapsen perustarpeisiin ja oikeuksiin kuuluu lisäaineiden mättäminen naamaan joka viikonloppu...

    • lempi impi

      Jos nyt kysytään niiltä nuorilta, joilla on maksuhäiriöitä ja pikavippejä, että saitteko viikkorahaa ja miten paljon ja minkä ikäisenä, niin mikähän olisi vastaus?

      Luultavasti melkoinen hajonta. Ei se pelkkä rahan antaminen opettanut kellekään ystävälleni mitään rahan käytöstä aikanaan. Toisaalta rahatta kitkuttaminenkaan ei opeta jos se tuntuu vain rankaisulta tai ei kerrota, että miksi ei ole vaikkapa varaa viikkorahaan tai 200eur kivaan takkiin. Luvattoman moni nuori ei ymmärrä raha-asioista yhtään mitään. Sama touhu jatkuu aikuisena.
      Mitä enemmän antaa sitä enemmän osaavat pyytää. Näinhän se meillä aikuisillakin helposti on, että mitä enemmän palkkaa sitä enemmän menoja.

      Meillä on sijoitus asunto. Eräs tuttu nuori olisi halunnut muuttaa siihen. Kysyin, että millä meinaat maksaa vuokran? Tiesin, että hän on jättänyt useita kouluja kesken eikä ole töissä. No, isi maksaa. Sanoin hänelle, että mietippä uudestaan, isäsi asuu itsekin vuokralla ja tekee työtä, jossa tienataan noin x summa rahaa. Luuletko ihan oikeasti, että isäsi maksaa koko ikäsi oman ja sinun vuokrasi? Lapsiraukka, siis oikeastaan aikuinen, hänelle ei ole ikinä kerrottu mitä eläminen maksaa. Tupakkaan menee rahaa ja ties mihin, isi antaa rahaa ainakin vielä. Mutta kuinka kauan? Isä ei myöskään kannusta opiskeluun, työn hakuun. Kai se siperia sitten opettaa. Poikani ihmettelee myös tuota touhua. Muuten siis mukava kaveri, kaipaisi vain pientä potkua ja tukea myös isältä ja etä-äidiltä..

      Minulla ei ollut viikkorahaa, eikä ollut miehelläkään. Mies on tosi nuorena tehnyt erilaisia töitä mitä tänä päivänä ei tuon ikäinen saa tehdä ja tienannut itse rahaa. Minä olin rahaton mutta sain tarpeelliset vaatteet. Minäkin suunnilleen tiesin, että mitä vaan ei voi ostaa eli vanhempien varat oli rajalliset.
      Olimme miehen kanssa taitavia yhdessä säästämään isompia kohteita varten. Samaan aikaan tutut ryyppäsi ja osteli ja jotkut edelleen ostelee esim. Ikean kaikki mahdolliset vermeet ja rahat valui ja valuu edelleen käsistä. Melko moni mielestäni juo suht hallitsemattomasti siideriä ja viiniä näin nelikymppisinä. On hallussa joo. Pullan ja karkin puputtamiseen menee parikymppiä viikossa, 80eur kuussa, tonni vuodessa noin.

      Pitää puhua lasten kanssa, mihin sitä rahaa käytetään ja oliko fiksu päätös, harmittaako kun käytit rahan karkkiin ja limuun kun säästämällä olisit saanut ostettua jotain isompaa? Kannattaa myös puhua siitä, että palkka on rajallinen. Mitä se eläminen maksaa ja paljonko vuokra on jossain asunnossa ja miten paljon jostain saa palkkaa ja mitä siitä jää käteen? Mitä menee kuussa rahaa ruokiin, vaatteisiin, kaljaan, ravintolaan? Harvoilla se tienesti on parikymppisenä sellainen, että voidaan elää kuin kroisokset. On asioita, jotka on säästämällä ja kenties joillain ratkaisuilla pitkällä välillä hankittavissa.

      Me maksamme lapsille harrastukset ja vaatteet ja muut tarpeelliset. Olemme puhuneet siitäkin, että jos heillä tulee vaikeuksia opiskellessa vuokran maksussa tai muuten niin pohditaan yhdessä maksuasioita. Pystymme kyllä maksamaan vaikka kaikkien lastemme vuokrat mutta kyllä näiden pitää itse yrittää elämänsä kustantaa. Kukin lapsi on ostanut säästöillään jo kotona asuessa jotain huonekalua. Joutuvat hiukan nahkoissaan kokemaan, että miten paljon se tili tyhjenee kun ostaa vaikka pöydän. Autamme sitten jos kovin ahtaalle joutuvat omissa asunnoissaan. Mitään hyväksikäyttöä emme ala kustantamaan.

      Kun olen käynyt kaupoissa nuorten kanssa niin melko hintakriittisiä ovat. Itse olen jo joutunut sanomaan, että mielelläni maksan enemmän ja otetaan tuo nätimpi vaate. Eivät oikein kehtaisi käyttää rahojamme. Kesätöitä ovat tehneet ja niistä on säästöjä jäljellä. Välillä meinasi mennä limu hömpötyksiin rahaa mutta katseltiin niitä kuitteja pidemmältä aikaväliltä ja hokasivat itse, että taitaa se raha mennä ihan vessan pönttöön tolla tyylillä. Ihan itse oivalsivat ei tarvinnut sanoa.

      Suosittelen kaikille nuorille ja vanhemmille keräämään kuitteja ostoksista. Sitten pientä taulukkoa, että mihin ihan oikeasti sitä rahaa menee ja minkä verran. Monille on yllätys, että ne parit eurot sinne tänne onkin jo sata tai useampi viikossa. Ei sitä nyt tarvitse natsikurilla elää mutta helpottaa elämää huomattavasti. Meilläkin oli joskus tosi tiukkaa ja saatiin raha-asiat ja mielenterveys haltuun kuittien avulla kun joutui oikeasti säästämään.

      Kotityöt kuuluu tehdä, kotityöt ei ole rankaisu vaikken itsekään niistä nauti. Kotityöt täytyy tehdä vaikkei saisi viikkorahaa. Tai jos ei saa niin paljon viikkorahaa kuin haluaisi.

    • LEILAdd

      Nyt on pakko kommentoida, vaikkei kukaan varmaan kommentiani lukeaan, koska keskustelu on jo niin pitkä.

      Olen 17- vuotias, ja saan rahaa 30e KUUKAUDESSA, josta omasta tahdostani laitan 2,5e PLAN-kummilapsemme tukisummaan. Olin se, joka kummilapsen halusi, ja lupasin tukea häntä itse 5e/kk, jos vanhemmat maksavat 20e/kk. Vanhemmat heltyivät ja osuudekseni jäi vain 2,5e.

      Muuten saan rahaa töistä, sekä hiukan syntymäpäivä-tms lahjoiksi.. Siis en mistään kotitöistä, ne kuuluvat velvollisuuksiin muuten vain... Lapsenvahtitöistä, kesätöistä, ja mummilta saan joskus rahaa jos käyn auttamassa haravoinnissa/kaislojen nostossa/ruohonleikkuussa/tms.

      Mielestäni hyvä systeemi, saan tarpeeksi rahaa, opin käyttämään rahani järkevästi yms. Säästän ulkomaanmatkaan, poismuuttoon , autoon yms. Ajokorttia varten isovanhempani ovat säästäneet minulle 10e/kk. Itselläni on säästössä säästötilillä 1500e ja käyttötilillä n.100e. "vain" 28,5e kuukausituloilla (vanhemmilta)

      • LEILAdd

        Ainiin, pakko vielä lisätä, että vanhempani ovat oikeasti todella hyvätuloisia, ja heillä olisi varaa maksaa vaikka kuinka paljon, ja ostaa meille melko pitkälti lähes kaikkea mitä haluamme, mutta haluavat opettaa meille, että hekin ovat töitä tehneet rahan eteen, ei sitä saa niin vain vanhemmilta.

        Ja tosiaan omat rahani säästämisen lisäksi menevät leffoihin/syömiseen/karkkeihin/shoppailuun tms. Vanhemmat maksavat "välttämättömyydet", eli vaatteet, joille on tarvetta yms. , sekä bussimatkakortin, n. 40 matkaa, joka kestää ~puoli vuotta, koska ei ole säännöllisessä käytössä, vain kun menen kaupungille... ( :


    • Anneliaa..

      meillä on nyt 14 v poika joka on noin 7v alkaen saanut viikkorahan torstaisin kun tietyt työt on tehty

      Aluksi se oli 5 € ja sen sai kun oma huone oli siivottu ja imuroitu järjestetty

      sitten se nousi 7€ ja siihen kuului hänen käyttämänsä wc:n pesu eli pöntön harjaus, lavuaarin siistiminen

      muistaakseni noin 9 tai 10v nostettiin viikkoraha 10 € muutta se sisälsi silloin oman huoneen imuroinnin lisäksi keittiön ja eteisen imuroinnin.

      13v pyysi lisää viikorahaa ja sovimme uuden diilin 15€ . Koko asuinkerroksen imurointi keittiön pintojen pyyhintä, tsikikoneen tyhjennys yms.

      Viikkoraha maksetaan vasta kun sovittu työ on tehty ja kunnolla. Asia hoituu automaattisesti ja todella hyvin. Kiva tulla torstaisin siistiin kotiin työstä ja samalla olen kasvattanut pojan joka osaa siivota oman kotinsa joku päivä..:)

    • lk:ssa kärsinyt

      Eräässä lastenkodissa oli viikkoraha yli 14-vuotiailta 10e ja alle 14-vuotiailta 4e. Toisessa paikassa oli kkraha 50e, mut siellä oli kaikki yli 12-vuotiaita, kun nuoremmat ei sinne päässeet/joutuneet.

    • HÄVETKÄÄ ! ! !

      VITUN LELLIKIT JOTKA SAA 600 E KUUKAUDESSA VOI VITTU

    • 14.v

      n. 15€/kk

    • ....................

      Rahaa töitä vastaan!

    • Chocolate.money

      Olen itse 16 vuotias lukiolaistyttö, joka ei saa viikkorahaa. Joskus pienenä sain 2 e/viikossa kunhan olin kiltti,enkä kiukutellut. (Sen ikäisenä se olikin haastavampaa : D) Vanhempani maksavat ruuan,vaatteet ,harrastukset ja muut arkiset asiat, mutta ei mitään muuta. Jos haluan jotain erityistä tai mennä ystävieni kanssa jonnekkin niin saan itse maksaa. No,minä saan sukulaiseltani rahaa 10 ja 9 numeroista. Jos koenumero on 10 niin saan 10 e( erittäin harvinaista saada tuollainen numero) ja jos saan 9 niin saan 5 e (9: sia saankin useammin kasin numeron rinnalla). Rahaa minulla melkein aina on, kun olen hyvin säästäväinen ja säästän pahanpäivän varalle tai sit jos haluan jotain isompaa myöhemmin. Joskus vanhemmatkin antavat jonkiverran rahaa jos minulla on suuri tarve saada eikä kokeet ole mennyt yrittämällä täysillä kiittettävän tasoisesti,mutta tämäkin on hyvin harvinaista.Tällöin minun täytyy myös hieman kotitöitäkin tehdä ansaitakseni ne.

      Tuo 600 e //kk ja 150 e/viikos ovat ihan JÄRJETTÖMIÄ summia annettavaksi tekemättä mitään. Mielestäni raha pitää ANSAITA. Nuorista tulee hyvin laiskoja ja epätyytyväisiä tuolla tavalla, että saavat rahat istumalla tyyliiin tietokoneen edessä. Rajansa oikeesti kaikella...

      Ennen tuota järjestelyä,meillä oli niin et yhdessä välissä niin että saimme suuria summia tekemättä mitäään. Siskoni ei arvostanut sitä rahaa,vaan tuhlasi kaiken kerralla aina ja kinusi lisää ja lisää. Hän ei ollut tyytyväinen KOSKAAAN siihen mitä hänellä oli. Hänen luonteena muuttui myöhemmin protestoivaksi ja hän ei ollut koskaan onnellinen. Sit kun tuo järjestely otettiin käytäntööön,hänen luonteensa muuttui ja arvostus kasvoi. Nykyäään tulee hyvä mieli jokaiselle kun saa 9-10 kokeesta kun tietäää saavansa kovan työn jälkeisen palkan.: )

      • Chocolate.money

        Lisäisin vielä jos joku miettiii että opiskelu tai hyvien numeroitten saaminen ei ole kovaa työtä,niin mainitsen jo tässä että minulla on oppimisvaikeus,minkä vuoksi joudun joka päivä opiskelemaan monia tunteja,etenkin nyt lukiossa. Se on minulle ainakin raskasta. Ja aina tarvittaessa autan vanhempiani kotitöissä,minkä vuoksi he ovat minun elämässäni tukenani. Mut loppujen lopuksi totuus on se et jokaisella perheellä on omat tapansa,emmekä voi taikka ei kannata edes yrittäää viakuttaa niihin. Jotkut toki voivat lelliä lapsensa TÄYSIN piloille,mutta se olkooon heidän ja heidän lapsiensa ongelma kun joutuvat loppujen lopuksi kohtaamaan todellisuuden.


    • 13vuotias tyttö

      minä saan äidiltä 1000euroa melkein milloin vain haluan, eikä minun tarvitse tehdä edes mitään. Säästän rahaa vaihto-oppilasvuoteen japanissa. Sanon vain äidille " annappa tonni " niin se antaa

    • jpeeeeeeeeee

      Hurja viikkoraha. Meillä koululaisilla 9- ja 12- vuotiaat viikkoraha on 2e. Tarhaikäisillä 2 ja 4v viikkoraha on 1e.

      Rahan saa käyttää omiin juttuihin, yleensä kehotamme säästämään, niin saa sitten ostettua jotain järkevämpää. Isommat säästävät usein yhdessä. Joskus tulee vähän lisärahaa isovanhemmilta tms.

      Me ostamme karkkipäivän karkit yms, joten siihen viikkorahan ei tarvitse riittää. Ollaan harkittu, että jos ostavat karkit itse, raha voisi olla 5e/vk. Kymppiä ei missään nimessä! Neljä lasta ja 10e per viikko per pää... Sehän tekee pelkkiin viikkorahoihin 160e/kk!

    • iltatähti

      Emme anna viikkorahaa vielä, lapsen tilille kyllä siirrän joka kuukausi rahaa.Isovanhemmilta saa 10euroa per viikko jonka poitsu saa joko tuhlata leluihin tai laittaa possuun. Ikää 5v.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe