MITEN IHMEESSÄ muistikortilta poistetut kuvat palautetaan??

Apua kaivataan!

Olen ymmärtänyt että muistikortilta saa kaivettua poistetut kuvat takaisin. En kuitenkaan yhtään tiedä miten se tapahtuu, joten jos joku ystävällinen jaksaisi minulle valaista asiaa.

Melko yksityiskohtainen selostus olisi paikallaan, kun en tosiaan mikään asiantuntija näissä jutuissa ole. Kiitos!

45

21881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Apua kaivataan!

        no näinhän siinä kävi: Homma alkoi ihan mukavasti. Ehdin jo huokasta helpotuksesta kun kaikki näytti käyvän niin näppärästi. Sain koko kansion ja kaikki kuvat palautettua, MUTTA eiväthän sitten auenneet! Kaikki ohjelmat vaan sanoo että esikatselu ei käytössä, tai on vääräntyyppinen tai tuntematon tiedosto.

        Oisko sulla pera vielä jonkun sortin ässä hihassa tähän tilanteeseen?


      • Apua kaivataan! kirjoitti:

        no näinhän siinä kävi: Homma alkoi ihan mukavasti. Ehdin jo huokasta helpotuksesta kun kaikki näytti käyvän niin näppärästi. Sain koko kansion ja kaikki kuvat palautettua, MUTTA eiväthän sitten auenneet! Kaikki ohjelmat vaan sanoo että esikatselu ei käytössä, tai on vääräntyyppinen tai tuntematon tiedosto.

        Oisko sulla pera vielä jonkun sortin ässä hihassa tähän tilanteeseen?

        vähin eppäilyttää että net pelastetut olis niitä thumpnaileja tai jotaki muuta kameran kirijottammaa krääsää. ossaako kattua minkäkokosia tievostoja non?
        tai pääseks syvemmäle siihen kortin hakemistorakenteeseen?


      • Apua kaivataan!
        PerttiS kirjoitti:

        vähin eppäilyttää että net pelastetut olis niitä thumpnaileja tai jotaki muuta kameran kirijottammaa krääsää. ossaako kattua minkäkokosia tievostoja non?
        tai pääseks syvemmäle siihen kortin hakemistorakenteeseen?

        tietääkseni.
        Ei oo mitään thumbneilejä mun ymmärtääkseni kun tiedostotyyppi on JPENG-kuva ja koot sellasta 400 kt. ne näyttää kansiossa ihan normaaleilta, sellaset XP:n auringonlaskut esikatselukuvan tilalla ja nimet ihan normeja tyyliin _nc10448.
        Ei siitä hakemistorakenteista syvemälle pääse kun siihen kuvaluetteloon, vai mitä tarkoitat?


      • Apua kaivataan! kirjoitti:

        tietääkseni.
        Ei oo mitään thumbneilejä mun ymmärtääkseni kun tiedostotyyppi on JPENG-kuva ja koot sellasta 400 kt. ne näyttää kansiossa ihan normaaleilta, sellaset XP:n auringonlaskut esikatselukuvan tilalla ja nimet ihan normeja tyyliin _nc10448.
        Ei siitä hakemistorakenteista syvemälle pääse kun siihen kuvaluetteloon, vai mitä tarkoitat?

        kokkeileks seuraavaks niinpäin, että yrität avata ne pelastetut kuvat jonkun kuvankatseluohjelman (faststone, infranview,jne)kautta, välittämättä siittä, mitä se ohojelma motkottaa.
        muuten, millä softalla sää net kuvat pelastit. koitan tuosa josakinvälisä kahtua mitä se mun kortilta löytää?
        koko viittais ihan oikeishiin kuvhiin, niinettä eikhäänse siittä.

        pera


      • Apua kaivataan!
        PerttiS kirjoitti:

        kokkeileks seuraavaks niinpäin, että yrität avata ne pelastetut kuvat jonkun kuvankatseluohjelman (faststone, infranview,jne)kautta, välittämättä siittä, mitä se ohojelma motkottaa.
        muuten, millä softalla sää net kuvat pelastit. koitan tuosa josakinvälisä kahtua mitä se mun kortilta löytää?
        koko viittais ihan oikeishiin kuvhiin, niinettä eikhäänse siittä.

        pera

        ...kokeilin avata niitä paintissa ja photoshopissa yms. mutta ei aukea. Motkotus tulee heti alkuun, eikä siihen mikään auta. Mistään faststonesta tai infranviewistä en ole kuullutkaan. Pitäiskös ladata, jos kuvat vaikka niillä tulis näkyviin?

        Yritin pelastaa kuvat useammallakin eri ohjelmalla; silla mitä mainostettiin siellä linkillä, sitten Recuvalla, File Scavenger Data Recoveryllä ja vielä jollain Updeletellä. Kaikkien kanssa sama juttu.


      • Apua kiavataan!
        Apua kaivataan! kirjoitti:

        ...kokeilin avata niitä paintissa ja photoshopissa yms. mutta ei aukea. Motkotus tulee heti alkuun, eikä siihen mikään auta. Mistään faststonesta tai infranviewistä en ole kuullutkaan. Pitäiskös ladata, jos kuvat vaikka niillä tulis näkyviin?

        Yritin pelastaa kuvat useammallakin eri ohjelmalla; silla mitä mainostettiin siellä linkillä, sitten Recuvalla, File Scavenger Data Recoveryllä ja vielä jollain Updeletellä. Kaikkien kanssa sama juttu.

        että jos kuvat veisi jonnekkin firmaan (joku tunnin kuva, zoomi tai vastaavaa), niin saisiko ne siellä kaivettua ne esiin?

        Muutoin alkaa kohta vissiin olla luovuttamisen paikka.


      • Apua kiavataan! kirjoitti:

        että jos kuvat veisi jonnekkin firmaan (joku tunnin kuva, zoomi tai vastaavaa), niin saisiko ne siellä kaivettua ne esiin?

        Muutoin alkaa kohta vissiin olla luovuttamisen paikka.

        voihan sitä aina kysyä, mutta vähän eppäilen ettei kuvanvalmistamot ole mitään recovery firmoja.
        mie kans kokkeilin tuota pallautushommaa ja mun kortilta löyty kyllä melekeen kaikki mitä löytyä voipii. tein siittä semmosen pikkusen tarinanki tuone plogspotiin.

        pera


    • Alkoi toi palautusjupakka senverran kiinnostaan, että testailin muutamaa palautus-softaa. Niistä ehdottomasti näppärimmältä vaikutti Recuva
      http://www.recuva.com/

      Tosi heleppokäyttönenkin, niinettei siihen juuri ohjeita kaipaa, mutta Kirjoittelin sittä kuitenkin pikkutarinan, josko jotain kiinnostaa:

      http://salmenpertti.blogspot.com/

      pera

      • Kiitollinen ^^

        Kiitos todella paljon. Sain pelastettua tätini kolmen viikon aikan otetut Suomen mantka -kuvat Recuva-ohjelman avulla. Meinasimme jo tänään mennä seikkailemaan kaupungille ja koittaa ottaa uusia kuvia.


      • Öyest

        Loeistavaa!! Kiitos!!
        Meillä emäntä eilen poisti digikamerasta ainoan kuvan, jossa pojat pukin kanssa yhteiskuvassa. Oli muka suurentamassa sitä, mutta menikin poistamaan sen :>

        Palautus onnistui erinomaisesti Recuvalla.


    • fiuuuuuu

      pakko sanoo et palautin mun vahingossa poistamat kuvat ihan paniikissa tolla recuvalla. *fiuuu :D asennus kesti ja niiden kuvin palutus vei n. 3 min! tosi helppoo ja nopeeta ! raksit vaa ruutuihin ja palauta :)

    • Anne76

      Meidän 6 v. pojankoltiainen poisti koko kevään otokset kamerasta, mukaanlukien Kanarian talvilomakuvat, eskarin kevätjuhlakuvat, esikoisen musiikkiopiston esitysvideot jne. Löysin netistä sellaisen kun tietosuutari.net, johon lähetin muistikortin ja muutaman päivän päästä sain takaisin, kaikki kuvat ja videotkin palautettuina! Maksoi muutaman kympin, käsittääkseni voi käydä myös paikanpäällä (jossain Hesassa, itse asun Itä-Suomessa). Olen itse niin tumpelo, etten uskalla itse kokeilla palautuksia millään ohjelmilla, niissä kun on kai vaarana että saa tuhottua vielä lisää?

      • Recuvan tyyppiset nykyaikaiset palautusohjelmat ovat turvallisia, koska ne eivät tee mitään muutoksia itse kortille, vaan tiedostot palautetaan jollekin toiselle asemalle. Jos on sen verran perustaitoa, että tietää, mitä asemat niiden tunnukset ja hakemistopolut ovat ja osaa kopioida tiedostoja kansiosta toiseen, voi ohjelmaa käyttää turvallisin mielin. Varmistuksiksi voi aina kortin kirjoitussuojata - joskaan ei ole satavarmaa, että oma kortinlukija kunnioittaa tätä.

        Joskus 20 vuotta sitten palautusohjelmat muokkasivat itse käsiteltävää levyä, jolloin niillä saattoi tehdä tuhoa.


      • kjhvhjfx

        Kameran muistikortti väärällään tärkeitä kuvia, ei varmuuskopiota missään, taaperolla pääsy räpläämään kameraa. Eikö yhtään ole varoitusmerkkejä ilmassa?


      • Anne.76
        kjhvhjfx kirjoitti:

        Kameran muistikortti väärällään tärkeitä kuvia, ei varmuuskopiota missään, taaperolla pääsy räpläämään kameraa. Eikö yhtään ole varoitusmerkkejä ilmassa?

        En ajatellut.


    • Kaitsu

      Kiitos Anne vinkistä! Yritin itse palauttaa kuvia tuolla ilmaisohjelmalla, mutta en saanut onnistumaan. Tuolta mainitsemastasi firmasta sain kaikki takaisin. Oikeastaan tuohon hintaan ei olis edes kannattanut itte alkaa häsläämään :)

      • thsadiufuisdahfsiuaf

        Kiitos Anne ja Kaitsu ilmaisesta mainostuksesta! Ei yhtään läpinäkyvää tietenkään, juuri noin se pitää tehdäkin, jatkakaa samaan malliin!


      • hemmynen

        paitsi että Recuva on ilmainen ohjelma, ei olisi maksanut sen käyttö edes euroa.


    • ggihkjnj

      Mä poistin kamerasta vahingossa aiemmin kuvaamat tärkeet kuvat kun jotenkin ajatuksissani aattelin että oon ne jo koneelle siirtäny, ja kuvasin muutaman otoksen, ja sitten tajusin että en ollutkaan niitä aiempia siirtänyt... Onko siis mahista vielä saada ne aiemmat kuvat takaisin jollain noilla ohjelmilla?

      • ehkä voitkin

        On, tuolla ylempänä mainitulla Recuva-ohjelmalla.

        On mahdollista että osaa kuvista et enää voi pelastaa, jos kamera on kirjoittanut uudet kuvat entisten päälle.


    • iloisa95

      miksi en saa palautettua kuvia kamerasta millään edellä mainituista ohjelmista?? APUA!

      • Voisitko olla hieman tarkempi selostuksessasi. Mitä teet ja mitä tapahtuu? Otitko kortin kamerasta ja kytkitkö sen muistikortinlukijaan? Onko kortti sinänsä toimiva? Voitko lukea sitä, mutta vain haluamasi kuvat puuttuu?

        Jos kortti on rikki, ei kuvia voi ko. ohjelmilla palauttaa. Samoin, jos kuvien päälle on kirjoitettu, ei niitä voi palauttaa.


    • hemmynen

      sinulla pitää olla muistikortin lukija, ja win kone. kaapeli kiinni kameraan ei luultavasti toimi.

    • Kide

      Itse poistin vahingossa tärkeät kuvat Canonin järkkäristä, ilmeisesti käytinkin epähuomiossa poista kaikki -kohtaa. Tämän jälkeen olen kuvannut jonkin verran päälle, en paljoa. En silloin tiennyt, että kuvia on mahdollista palauttaa takaisin muistikortille. Olisikohan vielä mahdollista palauttaa jollakin ohjelmalla kuvia takaisin edes joitakin niistä? Olen muistaakseni kerran siirtänyt uusimmat otokset koneelle, mutta en ole poistanut kameralta enää mitään.

      Auttakaa jos tiedätte kiitos!

      • Onko tämä vitsi? Etsit ketjun, jossa on vastaus ja nostit sen esiin. EI tilanne mitenkään eroa mistään muusta palauttamisesta eli käytä Recuvaa. Toki se, että kuvasti saattaa estää palauttamista osin tai kokonaan. Huomaa, kuvia eri palauteta kortille vaan kovalevylle. Recuva ei muuta kortin sisältöä.


    • jjjjulia3

      Kuinka onnistuu puhelimella. Tiedostot jotka ei oo muistikortilla vaan puhelimessa??

      • puhe-elin-tuho-aja

        "Kuinka onnistuu puhelimella. Tiedostot jotka ei oo muistikortilla vaan puhelimessa??"

        riippuu varmaan puhelimesta.

        jos puhelin tuhoaa ne kuvat kokonaan, ei mitenkään.
        Jos ei, niin jollain sovelluksella, joka tonkii puhelimen muistia läpi ja sitten kertoo löytdökset.

        Tälläistä ei liennee olemassa ainakaan tavisohjelmistojen keskuudessa, mikäli tuollainen rescue pro tms ei sitä tee.


    • Uusi linkki on:
    • Kiitollinen

      Tuo Recuva ohjelma todella toimii!!!
      Kiitos teille, sain tiedostoni takaisin.

    • ...

      Uusimmissa korteissa on usein pakkauksessa mukana käyttöoikeus tiedostojen palautusohjelmaan.

      Netistä löytyy myös monia ilmaisohjelmia, joilla homma todennäköisesti onnistuu.

      HUOM. Jos käytät softia tiedostojen palautukseen, kannattaa palauttaa tiedot muuhun sijaintiin kuin itse kortille, esim kovalevylle tai muistitikulle.


      t
      muistikauppa.fi

    • tietääkö

      vastaakohan enään kukaan mutta entäs sitten kun ne palauttaa. jääkö ne vielä silti muistikortille?

      • Recuva ja muut vastaavat ohjelmat eivät mitenkään muuta muistikortin sisältöä. Ne kopioivat löytämänsä datan muualle, esimerkiksi kovalevylle.


    • Pikku Myy

      Kiitos netin ihmeellisen maailman sain palautettua mummin valokuvat Recuvan avulla, kun ensin ipanat häiritsi kuvien siirtoa niin että koneelle tuonti jäi kesken ja ehdin vielä muistikortinkin tyhjentää - meinas jäädä perinnöt saamatta :D. Nyt on kaikki mummun mussukoiden kuvat tallessa.

      • Jatkossa kannattaa miettiä tuota tyhjentämistä. Nykyään kortit ovat niin halpoja, että normikuvaajan riittää tyhjentää pari kertaa vuodessa.


      • ho hoijaa
        okaro kirjoitti:

        Jatkossa kannattaa miettiä tuota tyhjentämistä. Nykyään kortit ovat niin halpoja, että normikuvaajan riittää tyhjentää pari kertaa vuodessa.

        niin kortin formatointi kamerassa on se oikea tapa toimia ja todellakin kannatata tehdä useammin kuin pari kertaa vuodessa....


    • Onnellinen_juhlija

      Kommentoin minäkin vielä tätä vanhaa keskusteluketjua :) Meinasi käydä katastrofi muistikortilta kadonneiden hääkuvien kanssa. Canon EOS M3:lla otetut kuvat olivat ilmeisesti kadonneet 8Gt:n Lexar-muistikortilta siinä vaiheessa, kun niitä oli kameralla katsottu ja akku oli kamerasta loppunut kesken kuvien katselemisen. Tämä täälläkin kehuttu Recuva toimi loistavasti ja http://salmenpertti.blogspot.com/ blogiin kirjoitetut ohjeet toimivat hyvin. Kaikki kadonneet kuvat oli palautettu alle 5 minuutissa. Siihen tosin kului yli 3 tuntia, kun yritin löytää sopivaa korjausohjelmaa ennen kuin päädyin lukemaan tätä keskustelua. Eli paniikin sijaan kannattaa käyttää täällä suositeltua ohjelmaa ja vaikka blogissa olevia ohjeita :)

    • mokannut

      Mokasin digikamerani muistikortin tyhjäksi lomalla teneriffalla. Yritin kuvata tabletilla olevaa pientä textiä,ja säätäessäni formatisoin kortin. Sain ohjeidenne mukaisesti Recuvalla palautettua kaikki valokuvat,mutta en Videoituja filmejä.Kamera on TOSHIBA Camileo P25. Jossa kuva/video mahdollisuus. Mitenkähän saisin ne videoidut osiot 5 kuukauden lomalta avattua? Hieno juttu että Valokuvat tuli ulos ,Siitä Kiitos PerttiS:n ohjeille!

    • menneet_muistot

      Kännykän muistikortti oli pompsahtanut itsekseen ulos paikaltaan ja sille kuvattuja kuvia ei näkynyt enää puhelimen kuvagalleriassa. Muistikortti kiinni tietokoneeseen ja yritys palauttaa kuvia Recuva ohjelmalla. Palautuksen edetessä ohjelma palkin alla näkyi etenemisen prosenttiluku ja löydettyjen kohteiden määrä. Mutta kun palautus oli päättynyt niin kohteiden määräksi ilmoitettiinkin nolla. Missä vika?

      • MinäEnOleRobotti

        Amatööri täällä vastailee mutta olisiko mitenkään mahdollista että olet ollut vain liian hätäinen etkä odottanut tarpeeksi kauan että kuvat tulisivat näkymään puhelimen galleriaan? Ei niiden pitäisi mihinkään hävitä jos kortin käyttää irti puhelimesta. Itsellä joskus kun oli puhelimessa kortille tallennettuja sovelluksia niin jos joutui käyttämään muistikortin syystä tai toisesta irti niin sai joka kerta jännittää että ovatko ne sovellukset nyt hävinneet mutta joka kerta ne kuitenkin näkyviin tulivat ja toimivat ihan normaalisti. Ehkä juuri siksi Recuva ei löytänyt mitään palautettava kun kuvat eivät koskaan ole mihinkään kortilta hävinneetkään. Olipa pitkä ja sekava kirjoitus mutta ehkä tästä joku tajusi jotakin.


    • poropeukalo

      Minä onnistuin tumpeloimaan kuvia kalastusreissulta kun aloin siirtää niitä tabletille järkkärin muistikortilta. Valitsin viimeisen kuvasarjan tuontia varten, mutta painoin vahingossa poista-painiketta, kun piti painaa tuo valitut kuvat. Kuvat hävisi "huitsin nevadaan", ja kysynkin neuvoa kuinka ne palautetaan. Applen tabletti kyseessä.

      • Siis Recuva ei auttanut?


      • poropeukalo
        okaro kirjoitti:

        Siis Recuva ei auttanut?

        Vein fotoliikkeeseen ja siellä alkoi tietsikka raksuttamaan. En kysynyt ohjelman nimeä millä he yrittää kaivaa ne kuvat. Niillä kuulemma muutamia ohjelmia varalla. Huomenna pitäisi olla kuvat palautettu.


      • poropeukalo
        poropeukalo kirjoitti:

        Vein fotoliikkeeseen ja siellä alkoi tietsikka raksuttamaan. En kysynyt ohjelman nimeä millä he yrittää kaivaa ne kuvat. Niillä kuulemma muutamia ohjelmia varalla. Huomenna pitäisi olla kuvat palautettu.

        Nyt täytyy sanoa että kyseinen Recuva ei ole tuonut apua. Fotoliikkeen henkilöt ovat ymmällään. Vielä yrittävät jollain muulla ohjelmalla avata kuvat, eli ongelma jatkuu.


    • Huojentunutvalokuvaaja

      Kämmäsin leikkaa liimaa metodilla ystäväni kaikki hääkuvat. Niistä tuli kovalevylle sotkua ja kuvat kortilta olivat tipotiessään. Recuva onnistui palauttamaan kortilta noin puolet kuvista. Loput puoletkin löytyi, mutta recuva teki niistä sellaisia tiedostoja, mitkä eivät auenneet millään ohjelmalla. Sitten löysin ohjelman nimeltä "Data Recovery". Hirmu näppärä ohjelma ja sillä sain palautettua niitä kuvia, mitä Recuva ei osannut. Tämän ohjelman miinuspuolena oli se, että trial-versio palauttaa vain 100mb tiedostoja ja kaupallinen versio maksoi 50€. Hädässä olin jopa valmis maksamaan sen, mutta päätin kokeilla vielä yhtä ohjelmaa. Ohjelma nimelta Photorec olikin sitten pelastus. Todella tehokas ohjelma, joka löysi valtavan määrän kuvia ja osan monta kertaa. Miinuksina siis valtava työ kuvien perkaamisessa, kun esikatselua ei ollut ja ohjelma palauttaa ainoastaan kaikki mitä mitä löytää. Palautettavia ei saa valita. Toinen miinus ohjelmalle tulee käytettävyydestä. Tekstipohjainen ohjelma oli hieman epäilyttävä ja hankalakäyttöinen, mutta lopputulos oli kuitenkin kattava.

      Kiitos kaikille tänne ohjeita antaneille. Olisin ollut todella pulassa, jollen olisi saanut ohjeita alkuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe