Mikä olisi sopiva kuukausiraha 13- vuotiaalle?

nuoren äiti

Eli siis olen aina antanut tyttärelleni rahaa kun hän on pyytänyt mangapokkareihin, animeleffoihin, vaatteisiin, koruihin meikkeihin, saldoon kampaamokäynteihn,lehtiin ynnä muuhun mutta olen nyt miettinyt että olisiko hyvä antaa kerran kuukaudessa raha jonka voisi käyttää kaikkeen tollaseen. Vanhemmat, kuinka paljon te annatte nuorille rahaa?
ja olen ajatellut että sen kk-rahan eteen hän veisi roskia, tyhjentäisi / täyttäisi astianpesukoneen , ripustaisi pyykkiä, ulkoiluttaisi koiraa ja kaikkea tälläistä perushommaa.

olisikohan 15- 25 euroa hyvä kuukausiraha?

kiitos etukäteen vastanneille!!

106

8960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • villiruusu-kristalli

      kun en itsekään koskaan ole anatanut viikko enkä kk-rahaa vaan yleensä tarpeen mukaan.

      Tilipäivinä eli juuri kerran kk yleensä annan 14 ja 15 tytöille 20-60e ja se riippuu mihin tarvitsevat.

    • 0-toleranssi

      jos haluat tyttärestäsi tyhjäpäisen siiderinkittaajaan niin rupea vain tyrkyttämään sille rahaa, kyllä jos kotona asutaan ja katto pään päälle tarjotaan sekä ruoka ja peti yms. niin kotityöt tehdään aivan ilman mitään palkkio-odotuksia!!!

      • htjjf

        Mangat on aika kalliita: 5-7 euroa. Kysy siltä kuinka monta mangasarjaa se lukee.


      • rise.against

        Entä jos ei haluu asuu kotona? Entä jos se on pakko? Kuitenki mulle tulee rahaa vaa kesätöistä.


      • nuorijaraitis16.v

        o.O nykyään moni aikuinen luulee että kaikki nuoret polttaa ja juo. (On kyllä totta että jotkut, mutta silloin kun nuori jää itse kiinni tälläisestä voi silloin olla antamatta rahaa... ainakin siihen asti kunnes luottamusta ei ole) En ole itse ikinä maistanut mitään päihdyttävää ja en tulekkaan. Olen kohta 16 v. pitää olla aika ankarat vanhemmat jos ei voi ikinä antaa rahaa lapselle mistäään! Jos ei opi rahan käyttöä kotona, voi olla raha-asiat huonosti kun asuu yksin :/ Olen kyllä kiitollinen että minulla on koti, puhtaat vaatteet ja ruoka, näin ei ole kaikissa maissa. Ja voihan lapsen kanssa jutella rahan käytöstä. Voisin keksiä ainakin yli kymmenen syytä että ei ole turhaa antaa. Ja tarvitseehan nuori omaa henkilö kohtaista rahaa. esim. siteisiin, deodoranttiin, ja ym. kaikkille ei välttämättä ole helppoa pyytää vanhempiaan ostamaan kuukautis-siteitä. (ainakin mulle kiperä tilanne)

        Onneks mulla ei oo tommosia vanhempia :p

        kuukausiraha voi vaihdella rahantilanteesta riippuen... 13 vuotiaalle sopiva summa olisi mielestäni 15-30 euroo ja sitä voi korottaa kun tulee vanhemmaksi. :))

        :))))


      • nuorijaraitis16.v
        nuorijaraitis16.v kirjoitti:

        o.O nykyään moni aikuinen luulee että kaikki nuoret polttaa ja juo. (On kyllä totta että jotkut, mutta silloin kun nuori jää itse kiinni tälläisestä voi silloin olla antamatta rahaa... ainakin siihen asti kunnes luottamusta ei ole) En ole itse ikinä maistanut mitään päihdyttävää ja en tulekkaan. Olen kohta 16 v. pitää olla aika ankarat vanhemmat jos ei voi ikinä antaa rahaa lapselle mistäään! Jos ei opi rahan käyttöä kotona, voi olla raha-asiat huonosti kun asuu yksin :/ Olen kyllä kiitollinen että minulla on koti, puhtaat vaatteet ja ruoka, näin ei ole kaikissa maissa. Ja voihan lapsen kanssa jutella rahan käytöstä. Voisin keksiä ainakin yli kymmenen syytä että ei ole turhaa antaa. Ja tarvitseehan nuori omaa henkilö kohtaista rahaa. esim. siteisiin, deodoranttiin, ja ym. kaikkille ei välttämättä ole helppoa pyytää vanhempiaan ostamaan kuukautis-siteitä. (ainakin mulle kiperä tilanne)

        Onneks mulla ei oo tommosia vanhempia :p

        kuukausiraha voi vaihdella rahantilanteesta riippuen... 13 vuotiaalle sopiva summa olisi mielestäni 15-30 euroo ja sitä voi korottaa kun tulee vanhemmaksi. :))

        :))))

        ei tullu huomioitua tota kaikkee mitä tyttäresi haluaa... kyllä sitä rahaa pitäs olla enenmän. hmmm... voithan sinä itse antaa jotain 40-50 euroo ja tyttö voi itse tehdä töitä muualla... oppisi sitten ettei raha kasva puussa (13v. koiran lenkkeilytystä ja naapurin tai tuttujen lapsien hoitoa (jonkun verran hoidettavilla lapsilla ikää pitäs olla, kun ei 13.v pärjää yksin), siivousta jossain, ja ym. pientä)
        Mutta tulee muistaa että ei saa antaa liikaa rahaa ettei tyttö unohda!!!! mistä raha tulee. ja ei nyt 13v. paljon rahaa tarttee. Voihan sitä antaa sillon kun tyttö itse pyytää j.n.e. ja olis parempi jos aikuinen maksas saldot niin ei tulis sitten liikaa nuoren ostettua. ja voihan tyttö pyytää sukulaisilta tai kummeilta lahjaksi jotakin lehteä, lahjakortteja, animeita, mangoja, koruja ja sitä parturi aikaa :))

        mutta eihän 13 vuotias tarvitse edes paljon meikkiä : < hävettää ihan niitten pienten lapsien puolesta jotka laittaa kilokaupalla meikkiä päähän ja luulevat olevansa jotenkin kauniimpia ja aikuisemman näköisiä...

        Mut japani fanithan ei välttämättä talläisen takia meikkaakaan :)) vaan koska fanittaa niin paljon manga ja anime henkilöitä että haluaa samaistua :))


      • nuorijaraitis16.v
        nuorijaraitis16.v kirjoitti:

        ei tullu huomioitua tota kaikkee mitä tyttäresi haluaa... kyllä sitä rahaa pitäs olla enenmän. hmmm... voithan sinä itse antaa jotain 40-50 euroo ja tyttö voi itse tehdä töitä muualla... oppisi sitten ettei raha kasva puussa (13v. koiran lenkkeilytystä ja naapurin tai tuttujen lapsien hoitoa (jonkun verran hoidettavilla lapsilla ikää pitäs olla, kun ei 13.v pärjää yksin), siivousta jossain, ja ym. pientä)
        Mutta tulee muistaa että ei saa antaa liikaa rahaa ettei tyttö unohda!!!! mistä raha tulee. ja ei nyt 13v. paljon rahaa tarttee. Voihan sitä antaa sillon kun tyttö itse pyytää j.n.e. ja olis parempi jos aikuinen maksas saldot niin ei tulis sitten liikaa nuoren ostettua. ja voihan tyttö pyytää sukulaisilta tai kummeilta lahjaksi jotakin lehteä, lahjakortteja, animeita, mangoja, koruja ja sitä parturi aikaa :))

        mutta eihän 13 vuotias tarvitse edes paljon meikkiä : < hävettää ihan niitten pienten lapsien puolesta jotka laittaa kilokaupalla meikkiä päähän ja luulevat olevansa jotenkin kauniimpia ja aikuisemman näköisiä...

        Mut japani fanithan ei välttämättä talläisen takia meikkaakaan :)) vaan koska fanittaa niin paljon manga ja anime henkilöitä että haluaa samaistua :))

        *kampaaja-aikaa :D


      • khui

        no enpä nyt tiedä...jos muistelen omaa nuoruuttani niin kaverit jotka ei rahaa mistään saaneet käytti ne energian asemilla hengailuun ja varastamiseen että silleen..


      • viisas
        htjjf kirjoitti:

        Mangat on aika kalliita: 5-7 euroa. Kysy siltä kuinka monta mangasarjaa se lukee.

        yleensä kukaan ei lue mangaa


      • paitsi että
        viisas kirjoitti:

        yleensä kukaan ei lue mangaa

        ... Paitsi että manga ja anime ovat yleensä ottaen järkevämpää ja hauskempaa viihdettä kuin mitä se tyhjänpäiväinen sonta mitä lehtihyllyssä muuten näkee.


      • meillä näin
        paitsi että kirjoitti:

        ... Paitsi että manga ja anime ovat yleensä ottaen järkevämpää ja hauskempaa viihdettä kuin mitä se tyhjänpäiväinen sonta mitä lehtihyllyssä muuten näkee.

        Meillä annetaan rahaa kotitöistä ja koe numeroista sekä todistuksesta. Pääasiassa kotityöt ovat jollain tapaa urakka luonteisia kuten lehtien haravointi muutaman euron ja kokeista maksetaan 10=10€ 9=5€ 8=3€ ja 7=1€ sama todistuksissa. Lapsemme ovat 12 ja 13 ja ovat erittäin motivoituneita tekemään koulussa parhaansa.


      • äly-kääpiö
        meillä näin kirjoitti:

        Meillä annetaan rahaa kotitöistä ja koe numeroista sekä todistuksesta. Pääasiassa kotityöt ovat jollain tapaa urakka luonteisia kuten lehtien haravointi muutaman euron ja kokeista maksetaan 10=10€ 9=5€ 8=3€ ja 7=1€ sama todistuksissa. Lapsemme ovat 12 ja 13 ja ovat erittäin motivoituneita tekemään koulussa parhaansa.

        mielestäni lapsia eriarvoistetaan jos rahaa annetaan koulumenestyksen perusteella.Muistan omasta lapsuudestani kun veljeni oli huomattavasti lahjakkaampi koulussa kuin minä eikä tarvinnut kokeisiin kuin kerrata asiat -sai kiitettäviä arvosanoja,kun taas minä joka joutui lukemaan ja lukemaa ja harvemmin tuli jos tuli kiitettävä kokeista.SE TUNTUI PAHALTA!


      • 24vmies
        meillä näin kirjoitti:

        Meillä annetaan rahaa kotitöistä ja koe numeroista sekä todistuksesta. Pääasiassa kotityöt ovat jollain tapaa urakka luonteisia kuten lehtien haravointi muutaman euron ja kokeista maksetaan 10=10€ 9=5€ 8=3€ ja 7=1€ sama todistuksissa. Lapsemme ovat 12 ja 13 ja ovat erittäin motivoituneita tekemään koulussa parhaansa.

        itse sain porukoilla asuessani 30euroa kuukaudessa ns. "omaa rahaa", sen sain käyttää niin kuin tykkäsin. joskus meni koulun limuautomaattiin, joskus videopeliin. sillä rahalla ei oikein voinut vielä kovin pahaa tuhoa tehdä, mutta sainpahan ihan omaan käyttöön. pari kertaa porukat koittivat, ettei takin taskussa ollut röökiä, mutta kun tajusivat, etten ole alkunut polttamaan, niin eivät enää jaksaneet kiinnostua. kaikki hyvin, loppu hyvin.


      • Anonyymi
        nuorijaraitis16.v kirjoitti:

        o.O nykyään moni aikuinen luulee että kaikki nuoret polttaa ja juo. (On kyllä totta että jotkut, mutta silloin kun nuori jää itse kiinni tälläisestä voi silloin olla antamatta rahaa... ainakin siihen asti kunnes luottamusta ei ole) En ole itse ikinä maistanut mitään päihdyttävää ja en tulekkaan. Olen kohta 16 v. pitää olla aika ankarat vanhemmat jos ei voi ikinä antaa rahaa lapselle mistäään! Jos ei opi rahan käyttöä kotona, voi olla raha-asiat huonosti kun asuu yksin :/ Olen kyllä kiitollinen että minulla on koti, puhtaat vaatteet ja ruoka, näin ei ole kaikissa maissa. Ja voihan lapsen kanssa jutella rahan käytöstä. Voisin keksiä ainakin yli kymmenen syytä että ei ole turhaa antaa. Ja tarvitseehan nuori omaa henkilö kohtaista rahaa. esim. siteisiin, deodoranttiin, ja ym. kaikkille ei välttämättä ole helppoa pyytää vanhempiaan ostamaan kuukautis-siteitä. (ainakin mulle kiperä tilanne)

        Onneks mulla ei oo tommosia vanhempia :p

        kuukausiraha voi vaihdella rahantilanteesta riippuen... 13 vuotiaalle sopiva summa olisi mielestäni 15-30 euroo ja sitä voi korottaa kun tulee vanhemmaksi. :))

        :))))

        Ite oon 13 ja saan viikkorahaa 5€ vaan jos teen joka päivä kotitöitä. En yleensä saa rahaa jos meen syömään kavereitten kaa tai muihin menoihin vaan pitää ite säästää viikkorahoista.


    • Blackened91

      Ei se tartte mitää kuukausirahoja...

      • Melli<-3

        Siis? Mä en saa viikko-, kuukausi- tai edes vuosirahaa.
        Mutta saan silloin rahaa kun on tarve. Olen aika lellitty ja raha kasvaa mielestäni puussa. Mutta en silti käytä sitä niin, vaikka joskus tulee tuhlattua.. =D


    • ---

      15-20 euroa kuulostaa erittäin hyvältä. Ei kannata antaa likaa, jotta lapsi oppisi käyttämään ja säästämään rahaa, eikä vaan tuhlaamaan. Tuo on myös hyvä ajatus, että lapsen pitää ansaita rahansa jollakin työllä, olkoon se sitten vaikka ihan pientä puuhastelua kotona. Mikään ei ole koskaan ilmaista ja se on hyvä opettaa lapsillekin. Olen kuullut joistakin perheistä, jotka saattavat antaa lapselle 10 euroa pihan nurmikon leikkaamisesta ja minusta se on ihan typerää. Ei tosielämässäkään saa 10 kun leikkaa 20 minuuttia nurmikkoa.

      • Blackened91

        Frendi saa 20? per ikkuna, ikkunanpesusta :D


      • horse funny
        Blackened91 kirjoitti:

        Frendi saa 20? per ikkuna, ikkunanpesusta :D

        ei niin paljo voi saada
        XD


      • nuorijaraitis16v.

        oon samaa mieltä


      • fucktheminna

        Leikkasin viime kesänä veljen kummitädin nurmikon kerran viikossa ja siinä meni 3-4 tuntia per kerta enkä saanu mitään


      • Vomake
        fucktheminna kirjoitti:

        Leikkasin viime kesänä veljen kummitädin nurmikon kerran viikossa ja siinä meni 3-4 tuntia per kerta enkä saanu mitään

        3-4h??? Kuinka iso piha hänellä on ja ajoitko normaalilla ruohon leikkurilla vai päältäajettavalla???


    • PPinkki

      lapses joutuu maksamaan itse KAIKKI vaatteet, lehdet, kirjat, elokuvat, korut, meikit, saldot, kampaamokäynnin ym, ja luulet 15-25 euroa riittävän?
      no noista muut on ehkä turhia, mutta yks kampaajalla käyntiki maksaa ainanki mulla yleinsä 50 euroa ja siel pitää käydä nyt vähintään kerran kahdessa kuussa. ja entäs vaatteet? hyvä jos tolla hinnalla saa yhden paidankaan.
      jos lapsen pitää maksaa kaikki noi asiat itse, lisäisin tuohon 25:n perään yhden nollan per kuukausi.

    • äiti minäkin

      Meillä KK-raha on 2 €/ikävuosi eli 14 v saa 28 € ja 16 v saa 32 €. Kotitöitä edellytetään tehtäviksi; oman huoneen siistinä pitäminen, asianpesukoneen täyttö/purku, pyykkien laitto, roskien vienti, apu ruoanvalmistuksessa jne. Isommista hommista esim. koko talo siivous, nurmikon leikkaus (menee 1,5 tuntia), maalaushommia yms. maksetaan erikseen. Esikoinen kuluttaa rahansa mopon bensaan, karkkkiin, leffohin jne. Nuorempi vaateisiin, meikkeihin, karkkeihin. Me maksamme kuitenkin perusvaatetuksen, lääkärit, kampaajat, matkat, 20 €:n puh.laskun kuukaudessa ylitys on maksettava itse, harrastusmaksut ja -välineet jne.

    • juuuh-u

      Ite saan 14-vuotiaana nyt 20-25€ kuussa. Vanhemmat kustantaa lähes kaikki vaatteet yms yms vielä. Jos yhtään liikun kavereiden kanssa niin kyllä saan sen 20€ kulumaan nopeasti, toisaalta joku kuukausi olen saanut pistettyä lähes kaiken säästöön ja pärjänny viime kuukauden jämillä, mutta tällöin taas en oo muuta tehnyt kun istunut kotona koneella.

    • metsämamma.

      Suht hyvä määrä on, mutta kotityöt ovat kyllä todella vähäiset. Meillä lapset siivoavat lattiat (tyhjentävät, imuroivat, luuttuavat), joskus tekevät ruokaa, hoitavat pyykit ja astianpesukoneen, hoitavat koiraa (tosin he rakastavat koiria eli ei kotityö) sekä tekevät paljon muutakin, mitä pyydetään, kuten saunan lämmmitys, maalaaminen, nurmikon ajelu, ja puuhommat. Mutta ne ovat tietysti vähän harvinaisempia töitä.

      Lapset saavat rahaa välillä kun pyytävät. Mitään erillistä määrää he eivät saa, kuten kk tai vko rahaa.


      Joka kuukausi ei mielestäni tarvitse ostaa meikkejä, mangapokkareita, leffoja tai käydä kampaajalla. Meilläkin huolehditaan itse vaatteiden yms maksusta, puhelinlaskut ja kalliit leirit kyllä maksamme me vanhemmat.

      Tuloista riippuen 10-20 euroa on sopiva määrä kuukaudessa. Lapsi oppii säästämään johonkin isompaan, jos ei kokoajan passata ja tuupata rahaa kuin rosvopäälikölle.

      • Raharrrrrikasss

        Mä saan 10 euroa viikossa kun siivoan pöydät arkipäivinä, jos tyhjennän astianpesukoneen niin 15euroa. Ja jos autan viikkosiivouksessa niin 20euroa.


    • nuoren äiti ( aloittaja)

      Tyttäreni ostaa kahta mangasarjaa joista toinen ilmestyy vain joka toinen kuukausi mutta silloin tällöin myös ostaa muuta mangaa. Hän käy kampaamolla neljä kertaa vuodessa leikkaamassa ja värjäämässä hiukset. puhelinlasku on 25 euroa kuukaudessa joskus jopa enemmänkin. kesä menoja on nyt tullut hirveästi, shoppailu reissu Helsingissä 100 euroa, lintsin ja särkänniemen reissu. Olen nyt päättänyt että annan 40 euroa kk-rahaa josta saa maksaa puhelinlaskun, mangat, menot ja kampaamokäynnit. Jouluisin ja synttäreinä saa tietysti extra rahaa.

      Kiitos kaikille vastaajille ja hyvää kesää!!

      • tuo 40euroa on ihan hyvä ja sopiva summa,mutta mielestäni kannattaisi tehdä näin
        annat joka kuukauden alussa 20E ja 15-16 päivä 20E ja sitten voit antaa yllättäen jonkin kuun alussa koko summan ja katsoa miten käy.
        Jos mitään uutta auringon alla ei ilmene ,niin rahat ovat tuhlaantuneet jo 15 toistapäiväänmennessä ja hän on pyytämässä lisää
        ja sen jälkeen selität hänelle että kun annat hänelle 20E 2 kertaa kuukaudessa ,niin ei hän tule tuhlaamaan kaikkea kerralla,varsinkin koska hän on tyttö ja kokemuksesta tiedän että siskoni saa kulumaan jopa 300euroa yhdellä shoppausreissulla


        hop i helped


    • kuukausirahaa

      Omat on saaneet 50 e/kk yläasteikäisinä.Tämä on aika paljon,mutta ovat säännönmukaisesti laittaneet siitä puolet säästöön ja muistakin esim.lahjarahoistaan.Nyt nuorempi on ulkomaanreissulla ison siskon kanssa,itse säästämillään rahoilla.Lehdestä juuri luin ,että monet nuoret haluaisivat kuukausirahasysteemin,että voisivat opetella omaa rahankäytön hallintaa.

      • Nuorinainen89

        Kun olin yläasteella sain siskoni kanssa kuukausirahaa 20e. Vanhempamme maksoivat kaiken (puhelinlasku 20e, jos tarvittiin vaatteita, harrastukset jne.). Järjestely toimi hyvin, sillä tuo 20e/kk meni säästöön pankkiin ja nyt kun olen opiskellut rahaa on säästössä.

        En voi ymmärtää vanhempia, jotka antavat hirveästi rahaa kuukaudessa ja vieläpä maksavat kalliit vaatteet (esim. jossain keskustelussa vanhemmat olivat kustantaneet 200e syysvaatteisiin).

        Mutta päätös on yksin vanhempien.


    • horse funny

      hyvä kuukausiraha olisi
      13-vuotiaalle mielestäni
      20€ ei ole liikaa tai liian
      vähän XD



      T:horse funny

      • horse funny

        en oikein kuitenkaan tiedä mikä olisi
        12-vuotiaalle hyvä viikkoraha määrä?


      • nuorijaraitis16.v
        horse funny kirjoitti:

        en oikein kuitenkaan tiedä mikä olisi
        12-vuotiaalle hyvä viikkoraha määrä?

        jotain 20 euroo?


      • Ritch bitch
        horse funny kirjoitti:

        en oikein kuitenkaan tiedä mikä olisi
        12-vuotiaalle hyvä viikkoraha määrä?

        Minun 12-v. tyttöni saa 60/kk jos imuroi kuukaudessa kaksi kertaa oman huoneensa. Harrastukset, vaatteet, puhelinlaskut, lehtitilaukset yms. maksan tietenkin itse hänelle. Muista kotitöistä jokä päiväinen siivoojamme huolehtii. Mutta teillä köyhillä kun ei varaa ole tommoseen ni se 20e. on semmone minimi raja.


      • älälälälälä
        Ritch bitch kirjoitti:

        Minun 12-v. tyttöni saa 60/kk jos imuroi kuukaudessa kaksi kertaa oman huoneensa. Harrastukset, vaatteet, puhelinlaskut, lehtitilaukset yms. maksan tietenkin itse hänelle. Muista kotitöistä jokä päiväinen siivoojamme huolehtii. Mutta teillä köyhillä kun ei varaa ole tommoseen ni se 20e. on semmone minimi raja.

        12v tyttös joka ei osaa englantia. ritch bitch, ei hyvä luoja.


    • Annmarie38

      Ei aina tarvitse antaa rahaa, koittaisivat itse kerätä sitä. Minäkään en anna lapselleni rahaa, en viikkorahaa, kuukausirahaa, vuoirahaa... En mitään. Mutta tosin annan hänelle joskus vaatteisiin yms rahaa hiukan, muut saa kerätä itse!
      Minusta lapselle kannattaa antaa rahaa vain tarpeellisiin asioihin: Vaatteet, kirjat, meikit(jos on nainen/tyttö), leffat joskus...
      En itse anna paljoa rahaa, sillä silloin hänen on helppo tajuta ''Oho, äiti antaa rahaa kun teen pikku juttuja, no voisipa tästä vähän juksata''..
      Mieti säästeliäästi. :)

      • desperasteeee

        Itse oon 12-vuotias, ja en saa mtn kuukausirahaa tai viikkorahaa enkä saa käydä kaupungilla tai missään............................. :((( onks teijän mielestä reilua? meen syksyllä 2010 yläasteelle... ://


      • Kizzmaul
        desperasteeee kirjoitti:

        Itse oon 12-vuotias, ja en saa mtn kuukausirahaa tai viikkorahaa enkä saa käydä kaupungilla tai missään............................. :((( onks teijän mielestä reilua? meen syksyllä 2010 yläasteelle... ://

        Mikset saa käydä kaupungilla tai missään?


      • ikiDann
        Kizzmaul kirjoitti:

        Mikset saa käydä kaupungilla tai missään?

        10€ kuukausi, sisältäen ankarimmat kotihommat. Jos on joku hyvä syy nii antakaa ihmees ihan miten vaan.


    • empunempun

      about 30e joka kuukaus tilille ja se kyllä riittää ihan hyvin kuukauden menoihin :)

      • ..

        oon kolmetoista vuotias, en saa yhtäkään penniä kuukausirahaa.
        oikeestikki tarvisin jotai 20 euroa kuukaudessa.


    • Noita-äiti

      Itse maksan samanikäiselle tyttärelleni 20e kuukaudessa. Hän siivoaa oman huoneensa ja pitää huolen, että se pysyy siistinä, lenkkeilyttää koiraa ja auttaa ruuan laitossa, vaatteiden pesussa ym. Sillä sitten maksetaan kaikki uudet vaattteet, meikit, lehdet, kirjat ym. eli kaikki muut, paitsi ruuat ja juomat ja kampaamokäynnit sekä koulukuvat. Tarvittaessa lainaan tietenkin hänelle rahaa.

    • Papunen!!!!!!!!1

      Mä olen 13 vuotias ja tässä äidin kanssa just mietin et paljonko voisin saada kuukausirahaa :) sovittiin vähän siihen suuntaan että 30 euroa. Maksan itse vaatteet, kosmetiikan ja leffaliput ja sellaiset. Ei mielestäni pidä antaa liian vähän rahaa tai olla ostamatta lapselle suunnilleen mitään ylimääräistä, sillä olen kuullut monista ihmisistä joille näin on tehty ja sitten aikuisena on tullut shoppailu addikti tai muu..... Ei tietenkään pidä antaa liikaa rahaa tai hemmotella! Mutta meistä tuo 30 e on oikeain sopiva summa ;))

      • ...

        Munkin mielestä toi olis sopiva summa ja kiva, et oot päässy mutsis kaa yhteisymmärrykseen. Ite saan 20.


    • tompomkom

      50 e kk

    • on hyvä

      Oon 13w ja saan 80 kuussa se on hyvä summa :DDDDD

    • 13v

      Oon 13 ja saan kuukaudessa 50€ ja se riittää hyvin koska vanhemmat maksaa vaatteet, puhelinlaskut yms.

    • siidukkateini

      LOL saan 10 eurooo viikkorahaa & oon kohta 13-wee neiti :)

      • sfafsaf

        Kuuleh siidukkateini. Se ei oo mikäää LOL jos saat 10 euroo viikos.. säästäsit 2 kuukautta ne 10 e nii pääsisit ostaa 80eurolla vaikka vaatteitä. 10 e on paljon viikkorahana.


    • super köyhä

      no mä saan silon tällön mut vaatteist on pulaa ku enmä oikein saa mitään

    • Hukutettu töillä.

      Minä olen 13-vuotias tyttö ja hoidan siskoa,imuroin,tyhjennän astianpesukonetta ja hoidan koiran:harjaan,madotan,ulkoilutan,koulutan ja pesen sen kopinkin lattiasta kattoon! Ainut mistä saan palkkaa on sisko.Mutta sitä tulee hoidettua kesällä 3-5h tuntia päiväs ja parista päivästä tulee 50-90e mut silti en ole lellipentu. Veljet makaa sohvalla ja sotkevat ja silti saavat mopon,rahaa ja vaatteita. Elikkäs nyt olen hellittäny joka puolelle pomppimista ja antanu potut pottuina.Isä yhä unohtaa et ne leväperseet on ilman hommia ja pyytää minun pestä ikkunat imuroimisen lisäksi.Missä kulkee raja? Mummotkin soittelee kukkapenkeistään mut harvoin sinne menen,on ne sen verran hyväs jamas et kitkekööt omat kukkasa ku mulla ois muutaki elämää.

    • i9dowepaåfalfa

      hmmmm... tää nykynuorisuus :D eihän 13 vuotiaana edes tarvitsisi meikkiä.. (riippuu tietty henkilöst.. :D)
      no joo sain ite 13 vuotiaana viikkorahaa 3 euroa..
      paitsi nyt oon 16 saan kk rahaa 30€

      • Makeuppppppppp

        Aloin ite käyttää meikkiä 8v enkä tod oo mikään esjonnelissupissaliisahemuli.


    • fdfdfdffdfdff

      Hyvä summa= 0 vitun euroa

    • Viiksimorso

      Moi! Meillä on kotona sellainen sydeemi että lapset saa kuukausirahaa 4xluokka.
      Josesim ole viidennellä saat 20e (4x5=20). Ja meillä ei ole kotona karkkipäiviä vaan vanhemmat laittavat karkkirahat tilille, niin sitä karkkia vois ostaa milloin mieli tekee. Ja meillä se karkkiraha on 2e per viikko. itse olen 12v. ja saan kuukausirahaa 24e karkkirahat 8e. Eli yhteensä kuukaudessa 32e. Niillä rahoilla kustannan leffat, mässyt, meikit ja muut tuollaiset omat ei niin tarpeelliset jutut. Vanhemmat kyllä ostaa vaatteet mutta vain jos oikeasti tarvitsen niitä, jos vaikka äen Vero Modassa kivan paidan, mutta minulla on jo kaksi vastaavaa, niin ostan sen sitten kuukausurahoillani.

    • fiinlandssvensk98

      itse saan 50e kuukaudessa jonka vuoksi joudun imuroimaan asuntomme neljä kertaa kuukauden aikana. Olen 14v.

    • 11111111111112222222

      0e ja selkäsauna

    • ziuben

      Itse sain 13-vuotiaasta asti lapsilisäni kuukausirahana.
      En mennyt hunningolle ja mahdollisimman paljon kaikista hankinnoista maksoin itse..

    • minä

      no mä ainakiisaan kerran puolessa vuodessa 2 euroo ja ostan silla leipapussin että elän

    • EN ole lellitty

      Mä oon ite 13v. ja saan 17€/kk. mut aluks(Kolme vuotta sitte) sain 15€/kk, mutta mun vanhemmat maksaa mulle melkee kaiken, puhelinlaskut, kampaamokäynnit, lehdet ja tollaset.

    • tyytyväinenäiti

      minusta lapsen kuuluu saada kuunnon viikkoraha tai kkraha minulla on 12 v poika joka saa 10 euroa viikossa ja 10 v poika joka saa kanssa 10 euroa

    • 12121

      Pari kymppiä riittää vallan mainiosti 13-vuotiaalle lapselle kuukaudessa. Summaa voi kasvattaa hiljalleen lapsen ikääntyessä, mutta en näe syytä antaa 13-vuotiaalle vielä kovin tähtitieteellisiä kuukausirahoja.

    • tyttötuollainen

      Meillä oli kotona sellanen systeemi että sovimme perheen kanssa mitä lapset kotona tekee ja meille annettiin oma vihko johon kirjotettiin paljonko pisteitä saa esimerkiksi astianpesukoneen tyhjennyksestä, koiran lenkistä, imuroinnista ja vessan siivouksesta (oman huoneen siivouksesta ei rahaa tullut)

      Aina kirjattiin ylös mitä on minäkin päivänä tehnyt ja tämä piti kertoa vanhemmille niin että he tarkastavat tehdyn työn ja laittavat merkin vihkoon siihen kohtaan minkä on tarkastanut.
      Ja pistemäärä jaettiin kahdella ja tästä tuli kuukausirahan summa... Pisteet laskettiin kerran kuussa.

      Eli mitä enemmän tekee kotitöitä sitä enemmän saa rahaa! Musta tää oli ihan tosikiva homma!

    • näin meillä

      Meillä 15v tyttöt saa 150kk...koska kelaa maksaa tyttöjen äiti on sitä mieltä että se kuuluu lapsille ja isä on niin heikko että taipuu tähän! Joten nyt voi ostaa vaatteita joka kuukaisi ja muuta...että näin meillä! (lapset asuu meillä ja äiti muuaalla...ja kelaa maksaa " elatusta" kahdesta lapsesta noin 300€...joten per nuppi sit 150! Ja äipällä on lapsilisä itsellään! Ja miehenihan ei sitä edes vaadi! Mutta jaksaa jauhaa että rahat tiukalla! Mutta kai sitä vaan tarvii joka kk uudet vaatteet yms! Jep!

    • Niin se vaan on :(

      Mä en saa koskaan mitään, oon 11 vuotias koska mun perheellä ei oo rahaa paljoo.. Mun vanhemmat on eronnu niin ei oo kauheest rahaa...Ja suurimmat osat rahoista menee lainoihin

    • Töitä tehdään

      Mä oon 12 vuotias ja teen kesäisin ja talvisinkin töitä esim. kioskeilla ja kaupoissa.
      Palkka on joku 20-40 euroa päivä. Koulupäivisinkin teen töitä. Koulu menee kyllä ihan hyvin. 9 ja 10 todistuksessa. Viikkorahaa saan 20-50 euroa viikossa ja lissää, jos jotain tarvii ostaa. Mut en pahemmin osta mitään. Säästän vaan.

    • Miljonäärien lapsi

      Meillä kotona saa viikkorahaa 60-100euroa. Jos jotain haluan ostaa, niin voin ostaa paikallisista liikkeistä isän laskulle. Eli voin ostaa vaikka tietokoneen tai puheleimen kaupasta laskulle. Vanhemmat ovat yrittäjiä. Just pari viikkoa sitten tienattiin taas 7 sataa tuhatta, kun vanhemmat tekivät jotkin asuntokaupat.
      Minä olen siis 12 vuotias.

      • XDddddddddddd

        Oon 13v. Tyttö ja saan 50 € kk


      • aloittaja ei ole miljonääri


      • eividdu

        jep,jep. aina voi haaveilla.


    • Entä jos hän haluaa käydä kampaajalla? Hänen täytyy olla muutama kuukausi ilman rahaa. Jos hän haluaa vaatteita, tuo ei riitä alkuunkaan. Itse saan viikkorahaa 3 euroa synttärit ja muut. Äiti maksaa jos käyn esim. elokuvissa. Elokuvissa käyn muutaman kerran vuodessa. Monet retket kuten lasketteluretket äiti maksaa mielellään. Vaatteet ja kampaajat maksaa myös äiti. Viikkorahat menee enimmäkseen karkkiin. Muut maksaa äiti. Mikään tuhlari en ole. kuukausiraha on viihteesen (elokuvat, karkit, manga yms.) sopiva 15-20 euroa. Muut menot (vaatteet, kampaajat yms.) on menojen mukaan

    • Itse kun kotona olin niin sain about 50 kk rahaa kun olin hoitanut kuukauden sisällä 8 tiskausta (käsin tai koneen täyttö ja tyhjennys), 4 imuorintia ja 2 pyykinpesua (narulle laitto ja pois). Menetelmä sopi itselleni tosi hyvin ja olin tyytyväinen : )) Pidettiin kirjaa keittiön seinällä.

    • bloodyliqourice19

      ite en saa kk rahaa yms mut saan 10nab joka toinen viikonloppu et voin si seuraavan kahen viikon aikana ostaa koulun jälkee karkkii yms. saan aina 20 kun meen keskustaa ja 25-30 kun meen vanhempien kaa johokki kauemmas nii ku riihimäelle tai tampereelle tosin sen lisäksäiti ostaa mulle viel jotai

    • Mammaoikeassa!

      Voi nyky yhteiskuntaamme!! Mielestäni oman rahan eteen pitää tehdä töitä, eli laita lapsesi jakamaan mainoksia! Siitä hän saa oman tarvittavan kuukausirahan..
      Nykynuorisosta tulee aivan liian laiskaa sakkia kun heidän eteen tehdään kaikki työt..

      • hvyvy

        mä saan noin 20-25€ viikossa ku tyhjennän joka päivä kissanhiekka laatikon eli saan 3€ päiväs


      • 14v
        hvyvy kirjoitti:

        mä saan noin 20-25€ viikossa ku tyhjennän joka päivä kissanhiekka laatikon eli saan 3€ päiväs

        Saan 45euroa kk ja 16eurolla viikossa pärjää, mutta koen että 45euroa ei ole siihen nähden riittävä, että saan 80kk mainostenjaosta, johon menee paljon vähemmän aikaa ja laitan sekä kuukausieahani, että maonosrahani tilille, myös kaikki lahjarahani menevät sinne.


      • 14v
        14v kirjoitti:

        Saan 45euroa kk ja 16eurolla viikossa pärjää, mutta koen että 45euroa ei ole siihen nähden riittävä, että saan 80kk mainostenjaosta, johon menee paljon vähemmän aikaa ja laitan sekä kuukausieahani, että maonosrahani tilille, myös kaikki lahjarahani menevät sinne.

        Siis 16kk pärjää


    • yksi vanhempi

      suoenlastensuojelun mukaan 10v-15v tulisi antaa 33e ja erikseen vaatteisiin ym ja ei tule tehdä mitään töitä huostaanottetut lapset saa ton verran ja yli 15e 54e ja alle 9v 19e

      • huostaanotettu

        Älä selitä. Näin ei ole. Itse olen huostaanotettu ja rahaa 40€/kk. Sosiaalityöntekijältä kysytty: "rahaa tulee antaa sen verran kun lapsi tarvitsee".


    • maksamakkarat

      Ensinnäkin pitäisi vanhempien ja nuoren keskustella, että kuka maksaa mitäkin. Jos raha on tarkoitettu vain huvituksiin, niin summa voi olla pienempikin, mutta jos nuoren saamalla rahalla on tarkoitus ostaa vaatteita, hygieniatuotteita, kampaajakäynnit jne, niin totta kai summan pitää olla isompi.

      Minä olen maksanut ala-asteikäiselle 5 euroa viikossa, josta ihan ensimmäisinä vuosina piti osa laittaa säästöpossuun. Tämä raha oli tarkoitettu vain karkkiin.

      Yläasteikäiselle olen maksanut 10 euroa viikossa siten, että oma huone on pitänyt imuroida viikoittain, laittaa likapyykit pyykkikoriin ja siistiä huone. Myös joitakin muita kotitehtäviä on kuulunut tehtäväksi esim. pöydän kattaminen. Rahan on saanut vasta sen jälkeen, kun työ on tehty.

      Maksan edelleenkin lapsilleni siivoamisesta. Jos nuori kaipaa rahaa enemmän, hän voi pestä ikkunat, siivota kylpyhuoneen, pestä lattian, tehdä ruokaa jne. Tämä on opettanut nuoriani ahkeruuteen ja opettanut kotitöitä esim. kotitalous on aina ollut lapsilleni helppo aine, koska ruoanlaitto, vaatehuolto ja siivous on heille jo tuttuja asioita. Rahankäyttöön en puutu.

      Joululahjaksi, hyvästä todistuksesta, kiitettävistä arvosanoista, syntymäpäivälahjaksi tms. olen myös antanut yleensä rahaa, jotta nuori voi itse päättää, että mitä hän haluaa.

      Poikani on ostanut säästämillään rahoilla (saatu lahjarahaa ja kesätyöansiot) itselleen mopon ja tytär on vastaavalla tavalla ostanut järjestelmäkameran. Kummallakin iso hankinta on vaatinut yli vuoden säästöt. Pidän itse hirmuisen tärkeänä sitä, että nuorelle opetetaan vastuullista rahankäyttöä ja että aikuisetkin puhuvat rahankäytöstään esim. siten, että kertovat, että nyt pitää alkaa säästämään ensi kesän matkaa varten ja että nyt ei voida ostaa noin kallista juttua, kun pitää saada tässä kuussa 150 euroa säästöön reissua varten tms. Tietenkään perheen rahaongelmat ei kuulu nuorten kannettavaksi, mutta raha ei saisi olla myöskään tabu.

    • Välinpitämätön.

      Meillä tenavat saavat 100€ kuussa per nuppi.

      Mutta ovat täysipäisiä, ja maksavat siitä itse kaiken, vaatteetkin.
      - Raha kulkee pankin kautta.
      - Periaatteena että kaikki maksetaan kortilla.
      - Pyrimme katsomaan tenavien nettipankin muutaman kerran vuodessa.
      - Tenavat säästävät, joka vuosi on tilillä enemmän rahaa kuin edellisenä.

      Rahasta ei käytännössä keskustella - eikä tenavat myöskään kinua rahaa lisää.
      Kotityöt tehdään, niistä ei edes keskustella.

      Tenavat ymmärtävät että tämä on heille hyvä järjestely.

    • SUOJELUA

      EI YHTÄÄN.
      Kotoa saa katon pään päälle ja ruokaa. 16 vuotiaan paikka on muutenkin kotona eikä kaduilla.
      Taidankin tehdä lastensuojeluilmoituksen aloittajan lapsesta.

    • mies ja vaimo.

      Minulla on kans 13 v tytär ja annamme sille 100-150 euroa kuukaudessa, edellyttää että se tuo hyviä numeroita kokeisiin ja todistukseen. Ei sellasella 20 eurolla saa mitään. Vaatteet ostamme erikseen ja perustarvikkeet.

      Kyllä lapsella pitää olla rahaa ja kännykkkä että saa soitella kaverille. Tosin meidän lapsella saldo on 30 euroa kuussa puhelimeen ja se maksetasan siitä kuukausirahasta. Osaa meidän lapsi säästääkin ja sillä on tuhat euroo jo säästössä.

    • :Dd

      Ite 17v ja 650e/kk saan työmarkkinatukee. :D Kiitos vaan veronmaksajat näistä kuukausi rahoista. =) Ja ei pidä antaa millee 13v kakruille mittää rahaa sillä tuhlaavat vaan ne jonnei es energiajuomaa...Itekkää mitää rahaa en ikinä oo saanut vanhemmilta ja hyvä niin.

    • Näin on hyvä

      Meillä annetaan 12v. pojalle 150 euroa kk, mutta sillä pitää itse maksaa mm. kännykkälaskut ja viikonlopun karkit.

    • ilpo.

      minä annan 12-vuotiaalle tytölleni ja 13-vuotiaalle pojalleni molemlille 500 euroa kuussa käteistä että niillä on eniten rahaa kaveriporukasta ja täten muutkin näkevät että perheemme kuuluu parempaan luokkaan.

    • Kuulapää

      Annan molemmille lapsille 12v ja 16v viikkorahaa 50e ja sen lisäksi viikonlopuksi 100e . Mielestäni 10e päivä on sopivsti kouluviikolla ja viikonloppuna sit pääsee leffaan tai hiukka ostoksille ja voi syödä ulkona jos tulee tarvetta, Vanhemmalla lapsella on myös hyvä olla sen verran rahaa että pääsee taksilla kotiin jos menee myöhään viikonloppuna.

    • hyvääiti

      Itse annan 500e 13v. tytölleni. Siinä on rahaa vaatteisiin, karkkiin, meikkeihin, kenkiin, kampaamoon, leffaan ja säästöön, jotta voi ostaa tulevaisuudesa sen oman kämpän. Pankkikortille vaan 500e joka kuun ensimmäinen päivä.

      Te ketkä kannatatte että ei kk-rahaa, kannatatte samassa vandalismia ja kiusaamista. Nyky-yhteiskunnassa köyhät (huonot vatteet, ei huveja yms.) ovat kiusattuja, sillä heidän kanssaan ei voi tehdä mitään, kaikki maksaa.

      • Yuukkis

        Trollitutkani piipittää. Piip piip.


    • onnelio

      Kotityöt kuuluvat kaikille, miksi HÄN saisi siitä maksun, kuka sulle maksaa? " kk-rahan eteen hän veisi roskia, tyhjentäisi / täyttäisi astianpesukoneen , ripustaisi pyykkiä, ulkoiluttaisi koiraa ja kaikkea tälläistä perushommaa."

    • GamerGirl91

      Kuulostat ihan minun äidiltäni. Tyttäresi kuulostaa puolestaan minulta (kun olin 13- vuotias)

      Minulle avattiin tili äidin nimen alle Nordeaan ja sain tuolloin ensimmäisen Visa Electron korttini. Sain 20€/kk. Äiti itse ehdotti että tällainen järjestely voitaisiin aloittaa. Kuukausirahaani nostettiin 50 euroon täytettyäni 16 ja kun muutin pois kotoa 18- vuotiaana niin äiti itse soitti minulle ja sanoi "Kun et kerta asu enää täällä niin voisin antaa sinulle 100€ kuukaudessa siihen opintotukesi päälle niin riittää rahat laskujen ja vuokran lisäksi muuhunkin".


      Ja nykyään... Olen 22- vuotias. Join kyllä 15- vuotiaana n. 5 krt vuodessa salaa päiväkännejä kavereiden kanssa ja KERRAN menin bileisiin. Elettiin tosin aikaa jolloin 12 päkin kaljaa sain alle kympillä. (v 2006-2007)

      Säästin keväällä 2012 useamman tuhannen euroa (sain osa-aikaisen siivoustyön koulun ohelle) ja matkustin rahoillani Kanadaan (tarkoituksena jäädä valmistumisen jälkeen sinne) No tulin takaisin Suomeen ja edelleen siivoustyöt jatkuu, nyt opiskelen toista ammattia ja säästän taas rahaa.

      Maksuhäiriömerkintöjä ei ole ja priorisoin rahan siten, että lasken tuloni, miinustan niistä laskujen verran rahaa (ajattelen että ne eivät ole minun rahojani) ja laskujen jälkeen on hyvä mieli kun tietää, että kyseiset rahat ovat yksistään minua varten.

      Pitkäksi tarinaksi meni, mutta kyllä minusta ainakin tuolla aloittajan viestin kaltaisella meiningillä/kasvatuksella on tullut raha-asiansa hallitseva nuori aikuinen.

      • 63+70

        Mitä nuorempana lapsi alkaa olla vastuussa rahankäytöstään, sitä taitavampi rahankäyttäjä lapsesta tulee.

        Oppii säästämisen merkityksen, aina vuodenvaihteessa maksan saman summan, minkä lapsukainen on säästänyt lisää vuodenaikana.

        Isompiin järki hankintoihin olen sitten viellä tullut mukaan 50% osuudella.

        Tässähän on tärkeintä oppi rahan käyttöön ja arvoon, ei itse rahan antaminen lapselle.


    • cxvvvvvvvvv

      Lapsilisän verran ja vähän exrtaa päälle.

    • Sumpsan Sulttaani

      Meillä on eteisen pöydällä kasa, josta saa ottaa tarpeen mukaan ja lisää saa jos loppuvat. Raha on arvon mitta ja vaihdon väline, ei mikään muu

    • ministeri2

      1000€.....täytyyhän lapsella olla elämä.

    • 13-vuotias ei rahaa tarvitse, se menee johonkin tyhmään kuten tupakkaan tai karkkiin. Kun lapsukainen jotain pyytää niin anna raha ja pyydä tuomaan kuitti. Näin varmistat että raha todella menee siihen mihin pitääkin. Mulla toimi nuorempana enkä niin usein rahaakaan pyytänyt :D

    • jaajaavainiin:)

      Itse elän ''köyhän'' elämää äitini kanssa , jonka tulot on köyhyysrajan alapuolella. Silti hän joskus minulle antaa kun sattuu olemaan rahaa. Isältäni saan 20-60e/ kk
      en kerralla, vaan että välillä 20e . Rahasta suuri osa menee bussimatkoihin ja junamatkoihin ja karkkiin. Vaatteet maksan ite/joskus mummo sattuu ostamaan pari paitaa. Olen siis 14. Minusta sopiva kuukausiraha on 50e/kk jos kerta pitää itse vaatteet yms maksaa itse.

    • Manne87-_-

      Minä antaisin viikossa 20e.

    • lapsillefyrkkaa

      Koulumenestyksestä (vain todistuksista) 10 = 5-10e, 9 = 2-5e, riippuen minkäikäinen lapsi (eli kuinka paljon numeroiden eteen koulussa vaaditaan) ja siitä miten on menestynyt koulussa ylipäätään. Huomioikaa, että peruskoulussa on HELPPO saada kiitettäviä, kun on hereillä tunneilla ja näkee vaivaa lukea kokeeseen päivää ennen.

      Sitten esimerkiksi joku perus kuukausiraha, jos tekee edes kohtuullisesti kotitöitä: 10-12 v 10€, 20€ 13-15 vuotiaalle, ehkä jo 40€ 16 vuotiaalle ja 17-> vuotiaalle 80€. Loput rahat voi ansaita itse, jos tarvetta ylimääräisille härpäkkeille.

    • bunt68

      Meillä annetaan semmonen 50e per lapsi (teinejä kaksin kappalein), saavat pääasiassa tehdä mitä lystäävät, mutta kannustamme kuitenkin järkihankintoihin. Tottakai saa itseään hemmoitellakin, mutta pääasiassa odotamme lapsiltamme vastuullista rahan käyttöä. Ihan hyvin se on onnistunutkin, pääasiassa ostokset ovatkin hyödyllisiä: vaatteita, kirjoja ja viimeksi myös kännykän suojakotelo (www.designskins.fi muistaakseni). Ei siis mitään krääsää tai humpuukia :)

    • ...

      Anteeksi ikivanha ketju, mutta pakkovastata. Meidän 13-vuotiaalla tytöllä on oma pankkikortti ja tilille laitetaan, joka kuukausi 125€. Ja siihen on syy! Älkää siis kauhistuko tuota summaa, koska tytön ratsastusvalmennukset maksavat per viikko 25€. Tyttö saa itse nostaa rahat pankkiautomaatista, koska tallilla on käteismaksu. Tuon 25€ saa käyttää siihen mihin huvittaa. :)

    • Blood-Staz

      Mangat on tosiaan sen 5-7 euroa kipale ja yleensä ilmestyvät samoihin aikoihin. Vaikkakin nykyään uusi manganumero ilmestyy joka toinen kuukausi.
      Itse saan 25 kk, 3x 5 viikos ja kerran 10 euroa. Kyllä se ihan hyvin riittää, kunhan muistettaisiin vain antaa se :D

      (Nyt en varmaa pariin kuukauteen oo saanu mitää... Rupee käteisvarat käymään vähiin... En tykkää käyttää korttia D: )

      Olin kirjottamassa ikääni ku huomasin ylempänä viestin: "anteeksi ikivanha ketju, mutta pakkovastata"

      Ohoh! No, postaan silti :D

    • lellittykaijuu

      ite oon täyttämäs ens vuonna 15 ja saan rahaa aina ku pyydän :Dd yleensä kuukaudessa saan sen about 100-175€ (?) ostan sillä rahalla sit vaatteit ja meikkei etc. tottakai äiti maksaa puhelinlaskun joka yleensä 40-50

    • Tää on hyväks todettu käytäntö ja tätä käytetään myös monissa laitoksissa 12-13v 30-40e, 14-15 50-60e, 16-17 n. 70e

      • kuolepois

        Huutista laitospennulle :D


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe