AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Yamaha 50:n perä/ vaihde

Yamaha 50:n perä/ vaihde

5 Vastausta 1 601 Lukukertaa
Tällainen asia tuli huomattua tuossa vesipumpun siipipyörää vaihtaessa. Kone on DETO 50, lyhyellä perällä.

Kun koneesta laittaa pakin päälle (siis moottorin ollessa luonnollisesti sammuneena), niin potkuri ei käänny kumpaankaan suuntaan. Luonnollista, tämän ymmärrän. Myös senkin ymmärrän hyvin, että vaihteen ollessa vapaalla potkurin tulee pyöriä täysin vapaasti molempiin suuntiin.

Sitten se ihmettelyn aihe:

Mistäköhän johtuu, että vaihteen ollessa eteenpäin potkuri lukittuu toiseen suuntaan, mutta toiseen suuntaan pyörii naksuttamalla? Tyyliin kuin vaihde pomppisi tai olisi "vaiheessa". Ääni on samanlainen, jos vaihteensiirto on väärin säädetty. Vaihteensiirtoakseli kyllä nostaa mielestäni tarpeeksi vaihteistosta tulevaa vaihdeakselia ja vaihteet kytkeytyvät päälle oikein.

Muissa kokeilemissani Yamahan perämoottoreissa vaihteen ollessa eteen tai taakse potkuri ei pyöri kumpaankaan suuntaan normaalia pientä väljyyttä enempää(tai tietysti pyörii, jos jaksaa pyörittää poweria samalla).

Lähinnä tässä mietityttää se, onko perässä jokin kuluma, vaihteensiirrossa jokin vika tms. Koneella on ajettu ikäisekseen vähän ja perä ei vuoda (öljyt pysyy normaalin värisenä).

Kone kyllä toimii täysin ja vie venettä kuin pieni eläin. Joku tietysti sanoisi, että mitä sitä sitten ihmettelemään. Lähinnä vaan kiinnostaa, että onko ominaisuus, vika, alkava vika tms.

kytkimen

sakarat naksuu, kuuluu asiaan.

Sakarat naksuttaa

Kuten Tower jo totesi.
Koska tämä asia tulee silloin tällöin esille, yritän selittää mitä siellä vaidepyörästössä tapahtuu.
Pystyakselin hammaspyörä pyörittää koko ajan sekä pakki, että eteen- hammaspyöriä jotka ovat potkurinakselilla pyörien vapaasti. Potkurinakselilla näiden hammaspyörien välillä on akselin urilla eteen ja taakse liikkuva kappale joka siis pyörii potkurinakselin mukana. Tätä kappaletta liikutetaan vaihteen siirtäjällä, joko ulkopuolisen haarukan (OMC) tai akselin sisällä liikuvan tangon avulla. Tämän lukitukappaleen kohdalla on akselissa aukko, josta tulee ulos lukituskappaletta liikuttava palikka. Esiselvitys vain siksi, että kävisi mekaniikka ymmärrettäväksi. Lukituskappaleen ja hammaspyörän välinen kytkentä tapahtuu siten, että lukituskappale lähestyy hammaspyörää ja kummassakin on kulmat jotka kohtaavat, jolloin koko ajan pyörivä hammaspyörä vetää lukituskappaleen mukaansa pyörimään ja samalla potkuriakselin. Tätä kytkintä nimitetään sakarakytkimeksi. Ei siis mitään liukuvaa, vaan se mäjähtää kerralla kiinni.

Kytkimestä on käytössä ainakin kaksi erilaista rakennetta. OMC on käyttänyt rakennetta, jossa sekä hammaspyörässä että lukituskappaleessa on terävät sakarat ja vastaavat kolot, joihin sakarat sopii. Tämä kytkin pitää siis molempiin suuntiin kun potkurista koittaa pyörittää.
Rakenteen puutteena on se, että aika, jona lukituskappaleen tulee päästä kunnon kontaktiin hammaspyörän sakaran kanssa jää väkisin lyhyeksi, eli on vaativampi vaihteen siirtäjän ja käyttäjän kannalta. Narahtamaanhan vaihdetta ei saisi päästää, kytkentäkulmat pyöristyy tällöin joka kerta ja vaihde kuluu ennen pitkää sellaiseksi, että se ei pysy päällä.
Toinen rakenne poikkeaa edellisestä siten, että toiseen suuntaan on sekä hammaspyörä että lukituskappale työstetty viistoksi, jolloin lukituskappaleelle jää enemmän aikaa siirtyä riittävän syvälle "kuoppaan ja sakarat saavat näin ollen helpommin kunnon kosketuksen. Tämä kytkin ei kuitenkaan pidä kuin toiseen suuntaan, koska jos voimaa välitetään siihen suuntaan jossa sakara onkin viistottu, ei se pidä vaan lukituskappale ja hammaspyörä työntävät toisiaan eroon. Kun kierto jatkuu tarpeeksi, putoaa lukituskappaleen sakara hammaspyörän seuraavan koloon ja kuuluu tuo tyypillinen ääni. Tilanne ei siis ole vaarallinen. Tätä jälkimmäistä rakennetta on käyttänyt ainakin Mercury, Scott-Atwater, Scott, McCulloch ja Yamaha. Yamaha jopa siten, että eteenpäin kytkentä on viistottu ja pakki suora, jolloin pakin ollessa päällä, on konetta voinut pyörittää oikeaan suuntaan myös potkurinakselilta. Luultavasti näin on kysyjän 5-kymppisessäkin.

Iso kiitos!

Ykä2, erittäin suuret kiitokset! Vastaus oli erinomainen.

Täytyy jostain yrittää kaivaa räjäytyskuvia tai vastaavaa, nimittäin tulevaa DI:tä alkoi juuri kiinnostamaan vaihteiston "elämä" :) . Omaa konetta ei viitsi alkaa aukomaan, kun pitää vielä vedet vaihteiston ulkopuolella.

Ensimmäistä kertaa tosiaan törmäsin kyseiseen ääneen, vaikka potkureitakin on tullut kokeiltua ja vaihdeltua useaan otteeseen. Rannassa vaihde on yleensä aina vapaalla ja potkuria vaihdettaessa pitää kiinni potkurista mutteria aukaistaessa. Vanhan veneen 70:n Yamaha oli luonnollisesti erilaisella perällä ja siinä ei tarvinnut vaihdeakselia säädellä/katkoa vesipumpun siipipyörää uusittaessa.

Kiitos vielä kerran!

vaihteet

mikä on kun ei mene yamaha 7-kymppisen vaihteet päälle

Helppo oli

Esitit tuon Yamahan perän toiminnan niin sekeästi että tulostin sen itselleni muistoksi ja mietittäväksi .
Harvoin saa lukea tämäntasoista auttamista pulmiin joita aika usein on.
Kiitoksin minäkin !
 /   /  /  / Yamaha 50:n perä/ vaihde

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta