Basilikan kasvattaminen

vaikeaa?

Olen kuullut että basilikan kasvattaminen siemenestä on vaikeaa. Yleensä suositellaan ostamaan valmis yrttiruukku kaupasta ja istuttamaan se isompaan ruukkuun. Miksi näin?

Minulla on parvekkeella pienissä ruukuissa pieniä basilikantaimia joissa on vasta yhdet lehdet. Mitä pitäisi ottaa huomioon, että taimet eivät heti potkisi tyhjää? Istutin taimet tavalliseen kukkamultaan. Käykö se yleensäkään taimien mullaksi?

19

11084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esimerkiksi Kekkilän Kesäkukkamulta käy yrteille. Kasvatan basilikan aina itse siemenestä - en ole koskaan saanut näitä yrttiruukkuja oikein menestymään vaikka lähes kaikki muut toisin väittävät.

      Basilika itää hyvin ja pienien alkujen siirto isompaan ruukkuun, laatikkoon tai kasvimaahan onnistuu mielestäni yleensä aina hyvin. Tosin basilika ei kasva näin oikein nopeasti ja siinä voi olla syy miksi noita yrttiruukkuja suositaan.

      Basilikan ruukkukoon täytyy olla ainakin 3-5 litraa ja siihen mahtuu pari-kolme tainta. Kun basilikassa on muutama kasvulehti ne tulisi latvoa, jolloin taimi lähtee haaromaan paremmin.

      Basilika vaatii lämpöä kasvaakseen - sen vuoksi kasvihuone olisi suotava ja parvekkeella kasvu pysähtyy kyllä, jos paikka ei ole tarpeeksi lämmin ja aurinkoa ei ole riittävästi tarjolla.

      Kastelu normaalia, mutta kuivumista tulee tietysti välttää - basilika kuihtuu nopeasti ja lehtien päät alkavat kärvistellä.

      Ruukun tai parvekelaatikon pinnalle voi laittaa hienoa peitehiekkaa tasaisen kosteuden ylläpitämiseksi.

      Itse kasvatettu basilika on paljon satoisampi kuin nämä ruukkutaimet - ja lisäksi lähes ilmaista. Sadonkorjuussa nappaise aina pois latva siten, että kasviin jää ainakin alempi lehtirivi jäljelle - siten saat aina uutta satoa.

      Annan aina muutaman kasvin kukkia nupuille asti - nämä ovat kivoja koristeita salaattiin, tomaatin päälle jne.

      • vinkeistä!

        Taidan ostaa hieman isompia ruukkuja ja siirtää taimia niihin jonkun päivän päästä. Taitavat olla liian pienissä astioissa!


      • vinkeistä! kirjoitti:

        Taidan ostaa hieman isompia ruukkuja ja siirtää taimia niihin jonkun päivän päästä. Taitavat olla liian pienissä astioissa!

        Olen tehnyt itse saman virheen - liian pinet ruukut! Kasvit kasvoivat kyllä, mutta huonosti ja jäivät pieniksi. Basilika luonnonoloissa on itse asiassa pensas - lähes metrinen hujoppi ja pienetkin taimet taitavat tuntea olonsa ahdistavaksi liian pienessä ruukussa; ajattelevat raukat, että "ei tässä kannata ponnistella kun ei kuitenkaan pääse kasvamaan täysikasvuiseksi".

        Sen vuoksi ruukujen tulisi olla riittävän suuria.


      • kokeilkaa
        vinkeistä! kirjoitti:

        Taidan ostaa hieman isompia ruukkuja ja siirtää taimia niihin jonkun päivän päästä. Taitavat olla liian pienissä astioissa!

        olen jo monena vuonna vain heittänyt siemenet isoon ruukkuun tontin lämpimämpään paikkaan ja aina on kasvanut ISO sato, ilman esikasvatusta ja muuta hömppää. Viime vuonna basilika kasvoi mekkein puolen metrin korkuiseksi.


      • kokeilkaa kirjoitti:

        olen jo monena vuonna vain heittänyt siemenet isoon ruukkuun tontin lämpimämpään paikkaan ja aina on kasvanut ISO sato, ilman esikasvatusta ja muuta hömppää. Viime vuonna basilika kasvoi mekkein puolen metrin korkuiseksi.

        Olet varmaan voittanut lotossakin monta kertaa!


      • Ameliii

        Mitä tarkoitat taimien latvomisella? Minä ostin ruukkubasilikan kaupasta ja laitoin multaan.. Nypin siintä lehtiä... Kuinka usein se tuottaa uusia lehtiä vai tuottaako? Ja miten helpoitan kasvin "elämää" jotta se antaisi minulle parhaimman mahdollisen "sadon" ? :)


      • Anonyymi
        Ameliii kirjoitti:

        Mitä tarkoitat taimien latvomisella? Minä ostin ruukkubasilikan kaupasta ja laitoin multaan.. Nypin siintä lehtiä... Kuinka usein se tuottaa uusia lehtiä vai tuottaako? Ja miten helpoitan kasvin "elämää" jotta se antaisi minulle parhaimman mahdollisen "sadon" ? :)

        Olisikohan latvan katkaisu.


    • Laiska puutarhuri._

      Jos sattuu ostamaan kaupasta basilikan, sitä on helppo lisätä leikkaamalla oksia ja laittamalla vesilasiin juurtumaan, juuret tulee tosi nopeasti.

      • Ameliii

        Toimiiko oikeasti basilikan juurruttaminen vesilasissa jos leikkaan tuosta oksan pois? :)


      • Mummo maalta
        Ameliii kirjoitti:

        Toimiiko oikeasti basilikan juurruttaminen vesilasissa jos leikkaan tuosta oksan pois? :)

        Toimii. Olen testannut.


    • basilikan siemenestä

      kasvattamisessa on se, että se vaatii pitemmän kasvuajan kuin Suomen kesän pituus. Basilika ei sinänsä ole kovin vaativa kasvi, kunhan se saa riittävästi vettä ja suojataan vedolta. Valoa se tarvitsee paljon, ja juuri siinä se ongelma Suomessa on, keväällä ja syksyllä ei valo tahdo riittää.

      Parhaat tulokset basilikan suhteen olen saanut siten, että ostan kaupasta komean basilikan, leikkaan siitä pistokkaita, jotia idätän vesilasissa (kestää aika kauan!) ja istutan ne kunnon juurakoiden kasvettua isoon ruukkuun. Kannattaa kokeilla!

      • voisin kokeilla.

        Ainakin ruukussa ostamani basilikat ovat jaksaneet elää kauankin jos vain vettä on riittänyt.

        Kaupan basilika on muuten aika pienessä tötsässä. Miten se siinä jaksaa niin iloisesti kasvaa, vaikka saman kokoisessa ruukussa kotona näivettyy alta aikayksikön?

        Olen muuten huomannut, että nuo taimet ovat varsin hitaita kasvamaan. Ihme jos tänä kesänä saapi pastan päälle. :)


      • viime kesänä istutin siemenet kesäkuussa ja
        loppukesästä oli tuuheat pensaat savimaassa.
        Onnea kasvatukseen.


    • jattasdiary

      Basilika on yksi helpoin siemenistä kasvatettava yrttimauste.:)
      http://jattasdiary.blogspot.fi/2014/03/herneenversoja-ja-avokadoa.html

    • maustekasvi

      Basilika itää melko helposti
      - se ei siedä vetoa
      - basilikan paikka pitäisi olla lämmin, ei paahtava

      Isohkoon ruukkuun

    • Anonyymi

      minä olen basilikan vasta kohta

    • Anonyymi

      Talvella kuolee kaikki maustekasvit.

    • Anonyymi

      ..ja justiinsa pari tuntia sitten kylvin avomaalle, basilikaa..
      mustaa muhamaata (turve), 15-20 cm ja alla punainen aitosavi,
      ennuste vanhempien kirjoitusten mukaan on huono,
      mutta voin raportoida tähän lankaan..
      Myös Timjamia, ja rosmariinia..

      Yt, Jpe

    • Anonyymi

      Basilikaa on vaikea kasvattaa. Kasvaa sisällä kasvivalaisimen alla. Sille pitää antaa paljon ravinteita. Ilman ravinteita se pysyy hengissä. Heti kun antaa ravinteita niin se alkaa kasvattamaan uusia lehtiä. Basilikalla pitää olla aina vettä saatavilla. Jos laittaa jääkaappiin kaupasta ostetun basilikan niin se kuolee kahden päivän päästä. Tuolla kasvivalaisimella saa pidennettyä basilikan ikää. Jos hankkii kasvivalaisimen niin kannattaa kasvattaa vaikka vessassa pesukoneen päällä, silloin valo ei häiritse television katsomista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe