APUAA, liiian painava?

shettiksiinrakastunut.

oonko liian iso shettikselle, oon 156cm pitkä ja painan n. 62kg. mut ei ihan vakituiseen ratsastukseen, esim kerran viikossa kevyeitä maastoratsastus tunteja? entä pystynkö mennä melkein vakituisesti Gotlanninrussilla maastossa, että oonko liian painava niille, jos säkä on suurinpiirtein joku 120cm?

117

7156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cissu

      Katsele isoa hevosta.

    • en-kuli

      voit mennä ton painoisena vähän isommalla shettiksellä (säkä n. 110-) kerran-kaksi viikossa lyhyitä n. puolen tunnin kevyitä harjoituksia, jos se on tottunut että sillä ratsastaa muutkin kuin kevyet lapset. Jos shettis kuitenkin on pienempi biib en suosittele ratsastusta sillä ollenkaan. Russilla voit tehdä saman kaks-kolme kertaa viikossa tunnin lenkkeinä. :)

      • shettiksiinrakastunut

        joo, mietin just tota samaa. kyseinen shettis on tottunut isompiinkin ratsastajiin. :)


    • töt

      Shettiksellä voi perjaatteessa ratsastaa minkä kokoisetvaan, mutta käytännössä ei. elikkäs se riippuu siihen että jos se shettis on totutettu painavempiin, ni voi mennä huoletta.

      • shettiksiinrakastunut

        vähän samaasia kuin: me ihmiset voimme juosta niin paljon kuin haluamme, mut toiset voi pidempiä koska niil on parempi kunto? :DDD


      • No heh!!

        itse asiassa ei olen ratsastanut 5 vuotta ja omistan 3 shetlanninponia.
        Oli kyse sitten ponista joka ei ole tottunut tai on niin sillä ei voi mennä isot aikuiset täytyy olla alle 50kg ja piitus raja on jtn...152cm voit kuitenkin mennä gotlannirussilla ihan vapaasti:):):)


      • Rosellarose
        No heh!! kirjoitti:

        itse asiassa ei olen ratsastanut 5 vuotta ja omistan 3 shetlanninponia.
        Oli kyse sitten ponista joka ei ole tottunut tai on niin sillä ei voi mennä isot aikuiset täytyy olla alle 50kg ja piitus raja on jtn...152cm voit kuitenkin mennä gotlannirussilla ihan vapaasti:):):)

        Heips! Mie omistan shetlanninponin ratsastan sillä noin kolmesti viikossa ja olen 158cm pitkä ja painan 36kg ja shettikseni on 100cm korkea mutta melko vankka rakenteinen ja on tottunut kantamaan isompiakin ratsastajia


    • hansu--

      suosittelen isompia hevosia, oot meinaa sen verran pitkä ja painava.

    • Petra18-

      Mmoikka! Luulen että voisit mennä shettiksellä kevyemmin ilman satulaa ja esim.45minuuttia kerrallaan, ja tehkää jotain hauskaa mistä ponikin nauttii:) Russilla voit ihan hyvin vielä mennä, myös vaikka 45min. Kannattaa vaikka mennä maastossa jossa heppakin rentoutuu ja tunnin jälkeen ruokit hevoset niin eivät kulu puhki!:) Itse pidän satunnaisesti tunteja ja omistan 4hevosta.

      • shettiksiinrakastunut

        :) vaikka täällä on monellaista kommenttia ollut että; en pysty tai pystyn ratsastamaan shettiksellä satunnaisesti. niiin olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi! :)


      • heip
        shettiksiinrakastunut kirjoitti:

        :) vaikka täällä on monellaista kommenttia ollut että; en pysty tai pystyn ratsastamaan shettiksellä satunnaisesti. niiin olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi! :)

        Laitampa minäkin vielä oman näkemykseni asiasta. Minusta olet kyllä aika suurehko ratsastamaan shettiksellä.. Erihomma ovatkin sitten rauhalliset ja keveät lenkit ns. "satunnaisesti". Useampaan käyttöön neuvoisin ostamaan isompaa ponia/hevosta, kummallakin on sitten mukavampi työskennellä.

        Liian pieni poni johtaa myös siihen että istuntasi ei ole enää oikea, pohkeet eivät satu oikeille kohdilleen jne.


      • rääkkäystä
        heip kirjoitti:

        Laitampa minäkin vielä oman näkemykseni asiasta. Minusta olet kyllä aika suurehko ratsastamaan shettiksellä.. Erihomma ovatkin sitten rauhalliset ja keveät lenkit ns. "satunnaisesti". Useampaan käyttöön neuvoisin ostamaan isompaa ponia/hevosta, kummallakin on sitten mukavampi työskennellä.

        Liian pieni poni johtaa myös siihen että istuntasi ei ole enää oikea, pohkeet eivät satu oikeille kohdilleen jne.

        Pienillä harrasteponeilla pitää ratsastaa vain kevyiden = alle 40 kg ihmisten. Isommat rasittavat ponin selkää ja muitakin paikkoja.

        Vain jos poni on säännöllisessä koulutreenissä ja osaa kantaa itsensä muodossa se kykenee ilman kipuja kantamaan hiukan isommankin ratsastajan - jos tämän istunta siis on oikeaoppinen.

        Nämä liian isot harrastelijat ovat kamala ilmiö. vielä pehempaa on kun "omistan 4 hevosta" -idiootit mainostavat hevostaidottomuuttaan :(


      • jassu.biib
        heip kirjoitti:

        Laitampa minäkin vielä oman näkemykseni asiasta. Minusta olet kyllä aika suurehko ratsastamaan shettiksellä.. Erihomma ovatkin sitten rauhalliset ja keveät lenkit ns. "satunnaisesti". Useampaan käyttöön neuvoisin ostamaan isompaa ponia/hevosta, kummallakin on sitten mukavampi työskennellä.

        Liian pieni poni johtaa myös siihen että istuntasi ei ole enää oikea, pohkeet eivät satu oikeille kohdilleen jne.

        entäs onko 56,8 kg liian painava? 8'>


      • Sinäsiinä.
        jassu.biib kirjoitti:

        entäs onko 56,8 kg liian painava? 8'>

        Mielestäni et ole liian painava, mutta shettiksen pitäisi olla "vahvaa rakennetta" mutta mielestäni olet jo shettikselle liian painava kisaamaan, joten kyllä sinä käyt shettiksen selkään, mutta kevyitä tunteja.


      • Shetu

        Hitto, ettekö te tajua että 62 kg on aivan liikaa shettikselle?! Ala vaikka ajamaan ponia, tai ohjasajamaan. Kumpikin on tosi hauskaa puuhaa :-) Ja se vielä kismittää, että kaikki sanovat, että russille tuon painoinen olisi ok... Mutta kun ei ole! Russi ei ole läheskään yhtä vankkajalkainen ja tukeva kuin shetlanninponi! Vaikka se onkin yleensä n. 10-20 cm korkeampi kuin shettis, sen kantokyky ei ole sen kokoon nähden samaa luokkaa kuin shettiksellä.

        Ja muuten, tuo ilman satulaa meneminen voisi olla jopa huonompi kuin satulan kanssa meneminen. Jos olet ratsastanut vähänkin pidempään kuin vuoden, osaat luultavasti istua melko hytkymättömänä satulassa. Lisäksi jalustimista saa tarvittaessa tuke. Ja vielä lisäksi satula jakaa painon tasaisesti ponin selkään. Mutta ilman satulaa menemiseen tottumaton saatta hytkyä puolelta toiselle, jumputtaa ilkeästi ponin selkää ja nyppiä ponia vahingossa suusta, jos menee ilman satulaa. Jos kuitenkin on tottunut menemään ilman satulaa ja menee sillä yhtä hyvin kuin satulan kanssa (pliis, ole rehellinen itsellesi ja reilu ponille) niin mikäs siinä sitten. Mutta mielestäni 62 kg on ihan liikaa. 52 kg on jo yli ylärajan. Mielestäni yli 100 cm shettiksen ratsastajan tulisi olla alle 45 kg. Kyllähän se poni saattaa jaksaa kantaa vaikka 20 kg enemmänkin, mutta onko se ponille mukavaa? Lopettakaa ihmiset se omaan napaan tuijottaminen ja ajatelkaa poneja. Aloittajalle suosittelisin yli 140 cm vankkaa ponia, eniten ehkä tuon painon vuoksi. Tosin liika pituuskin häiritsee ponin tasapainoa ja ratsastajan istuntaa, tosin pituudessa tulee huomioida ratsastajan selän ja jalkojen pituus suhteessa toisiinsa, joten en rupea nyt määrittelemään mitään rajaa. Mutta hei ajatelkaa ihan maalaisjärjellä. Jo shettisten SM-kisoissa näkee välillä niin epäsopusuhtaisia pareja, että huh huh.


      • shettistenpuolesta!
        rääkkäystä kirjoitti:

        Pienillä harrasteponeilla pitää ratsastaa vain kevyiden = alle 40 kg ihmisten. Isommat rasittavat ponin selkää ja muitakin paikkoja.

        Vain jos poni on säännöllisessä koulutreenissä ja osaa kantaa itsensä muodossa se kykenee ilman kipuja kantamaan hiukan isommankin ratsastajan - jos tämän istunta siis on oikeaoppinen.

        Nämä liian isot harrastelijat ovat kamala ilmiö. vielä pehempaa on kun "omistan 4 hevosta" -idiootit mainostavat hevostaidottomuuttaan :(

        Shettikset eivät kärsi, jos esim. 50kg ratsastaa niillä! Mun hoitoshettis on 110cm ja itse 41kg ja 147cm! Voin mennä sillä pitkään, ainakin 55kg asti! Kommenttisi loukkasi monia. Minä en kiduta tätä kyseistä shettistä! Se luottaa minuun ja rakastan sitä, en kiduta. Sen omistaja on asiantunteva, se sanoi, että 107cm shetut kantaa 50kg ja 110cm pystyy jopa 60kg ilman haittoja!
        Mieti mitä puhut, pyydän...


      • -->
        Shetu kirjoitti:

        Hitto, ettekö te tajua että 62 kg on aivan liikaa shettikselle?! Ala vaikka ajamaan ponia, tai ohjasajamaan. Kumpikin on tosi hauskaa puuhaa :-) Ja se vielä kismittää, että kaikki sanovat, että russille tuon painoinen olisi ok... Mutta kun ei ole! Russi ei ole läheskään yhtä vankkajalkainen ja tukeva kuin shetlanninponi! Vaikka se onkin yleensä n. 10-20 cm korkeampi kuin shettis, sen kantokyky ei ole sen kokoon nähden samaa luokkaa kuin shettiksellä.

        Ja muuten, tuo ilman satulaa meneminen voisi olla jopa huonompi kuin satulan kanssa meneminen. Jos olet ratsastanut vähänkin pidempään kuin vuoden, osaat luultavasti istua melko hytkymättömänä satulassa. Lisäksi jalustimista saa tarvittaessa tuke. Ja vielä lisäksi satula jakaa painon tasaisesti ponin selkään. Mutta ilman satulaa menemiseen tottumaton saatta hytkyä puolelta toiselle, jumputtaa ilkeästi ponin selkää ja nyppiä ponia vahingossa suusta, jos menee ilman satulaa. Jos kuitenkin on tottunut menemään ilman satulaa ja menee sillä yhtä hyvin kuin satulan kanssa (pliis, ole rehellinen itsellesi ja reilu ponille) niin mikäs siinä sitten. Mutta mielestäni 62 kg on ihan liikaa. 52 kg on jo yli ylärajan. Mielestäni yli 100 cm shettiksen ratsastajan tulisi olla alle 45 kg. Kyllähän se poni saattaa jaksaa kantaa vaikka 20 kg enemmänkin, mutta onko se ponille mukavaa? Lopettakaa ihmiset se omaan napaan tuijottaminen ja ajatelkaa poneja. Aloittajalle suosittelisin yli 140 cm vankkaa ponia, eniten ehkä tuon painon vuoksi. Tosin liika pituuskin häiritsee ponin tasapainoa ja ratsastajan istuntaa, tosin pituudessa tulee huomioida ratsastajan selän ja jalkojen pituus suhteessa toisiinsa, joten en rupea nyt määrittelemään mitään rajaa. Mutta hei ajatelkaa ihan maalaisjärjellä. Jo shettisten SM-kisoissa näkee välillä niin epäsopusuhtaisia pareja, että huh huh.

        Minun mielipiiteni on tuohon sinun asianomaiseen kommenttiisi!!!,että kyllä 110cm ponin selässä voi vaikka 30min 62kg painava ihminen köpsytellä,riippuentietysti miten poni on tottunut jos se on vankkarakenteinen ja vahvalihaksinen,paksujalkainen voi hyvin 30min sillä hiljakseen köpytellä...


      • Anonyymi
        Shetu kirjoitti:

        Hitto, ettekö te tajua että 62 kg on aivan liikaa shettikselle?! Ala vaikka ajamaan ponia, tai ohjasajamaan. Kumpikin on tosi hauskaa puuhaa :-) Ja se vielä kismittää, että kaikki sanovat, että russille tuon painoinen olisi ok... Mutta kun ei ole! Russi ei ole läheskään yhtä vankkajalkainen ja tukeva kuin shetlanninponi! Vaikka se onkin yleensä n. 10-20 cm korkeampi kuin shettis, sen kantokyky ei ole sen kokoon nähden samaa luokkaa kuin shettiksellä.

        Ja muuten, tuo ilman satulaa meneminen voisi olla jopa huonompi kuin satulan kanssa meneminen. Jos olet ratsastanut vähänkin pidempään kuin vuoden, osaat luultavasti istua melko hytkymättömänä satulassa. Lisäksi jalustimista saa tarvittaessa tuke. Ja vielä lisäksi satula jakaa painon tasaisesti ponin selkään. Mutta ilman satulaa menemiseen tottumaton saatta hytkyä puolelta toiselle, jumputtaa ilkeästi ponin selkää ja nyppiä ponia vahingossa suusta, jos menee ilman satulaa. Jos kuitenkin on tottunut menemään ilman satulaa ja menee sillä yhtä hyvin kuin satulan kanssa (pliis, ole rehellinen itsellesi ja reilu ponille) niin mikäs siinä sitten. Mutta mielestäni 62 kg on ihan liikaa. 52 kg on jo yli ylärajan. Mielestäni yli 100 cm shettiksen ratsastajan tulisi olla alle 45 kg. Kyllähän se poni saattaa jaksaa kantaa vaikka 20 kg enemmänkin, mutta onko se ponille mukavaa? Lopettakaa ihmiset se omaan napaan tuijottaminen ja ajatelkaa poneja. Aloittajalle suosittelisin yli 140 cm vankkaa ponia, eniten ehkä tuon painon vuoksi. Tosin liika pituuskin häiritsee ponin tasapainoa ja ratsastajan istuntaa, tosin pituudessa tulee huomioida ratsastajan selän ja jalkojen pituus suhteessa toisiinsa, joten en rupea nyt määrittelemään mitään rajaa. Mutta hei ajatelkaa ihan maalaisjärjellä. Jo shettisten SM-kisoissa näkee välillä niin epäsopusuhtaisia pareja, että huh huh.

        Oon aivan samaa mieltä max paino 105cm kokoisella shettiksellä on 50kg ja pituus 150cm.


      • Anonyymi
        rääkkäystä kirjoitti:

        Pienillä harrasteponeilla pitää ratsastaa vain kevyiden = alle 40 kg ihmisten. Isommat rasittavat ponin selkää ja muitakin paikkoja.

        Vain jos poni on säännöllisessä koulutreenissä ja osaa kantaa itsensä muodossa se kykenee ilman kipuja kantamaan hiukan isommankin ratsastajan - jos tämän istunta siis on oikeaoppinen.

        Nämä liian isot harrastelijat ovat kamala ilmiö. vielä pehempaa on kun "omistan 4 hevosta" -idiootit mainostavat hevostaidottomuuttaan :(

        Olen itse 156cm ja painan 42kg, ajattelin alkaa vuokraamaan kerran kahdessa viikossa 28v ja 105cm shetlanninponia. Mutta en tosin tiedä olenko liian pitkä ja painava.


    • max 35kg

      SHETTIS ON PIKKULASTEN RATSU! SHETTIKSEN RATSASTAJAN TULEE PAINAA ENINTÄÄN 35 KILOA.

      Piste! Vaikka monet liian painavat ratsastavatkin shettiksillä, se ei tarkoita, että se olisi oikein. Shettis on pikkulasten ratsu ja olet ihan liian pitkäkin sellaiselle ponille. Kärryillä voit ajella pikku-poneillakin, jos haluut niitten kanssa touhuta... Sulle sopiva polle olis joku 130-145 poni, eikä tulis heti pienekskään.

    • Shetuheppayyy

      Olenko itse liian painava shettikselle kun painan 38 kg?????? Olen kakstoista. Missä järjestetään shetuleirejä?

      • ---

        Jos teidän poninne jaksaa kantaa vain sellaiset 45kg, niin taitaa olla aika heiveröisiä yksilöitä kyseessä. 8D Ulkomaillakin shettiksien kokoiset aasit (110cm-120cm) joutuu kantamaan ihan aikuisia henkilöitä, eikä niiltä kysytä jaksatkos nyt kantaa tän 70kg henkilön, anna mennä vaan.

        Mulla on omana 115cm vankka shettistamma, jaksaa kantaa helposti jopa 60kg henkilöitä tunnin verran (kyllä sen siitä huomaa kun poni liikkuu reippaasti tunnilla ilman turhaa raipalla/pohkeilla paukuttamista, eikä ole koskaan ollut hengästyneempi tunnin loputtua, kun olisi joku 45kg ratsastaja ollut selässä.) Ja tosta ylikin painavia voi kantaa pieniä lenkkejä yms. Mun mielestä on naurettavaa että nykyään shettiksille on liikaa sellaine 40kg jo, kyllä nyt alle metrin ponit ymmärtää, mutta shettiksien on tarkoitettu olemaan vankkoja ja kestäviä, ei mitään heiveröisiä.


      • ---
        --- kirjoitti:

        Jos teidän poninne jaksaa kantaa vain sellaiset 45kg, niin taitaa olla aika heiveröisiä yksilöitä kyseessä. 8D Ulkomaillakin shettiksien kokoiset aasit (110cm-120cm) joutuu kantamaan ihan aikuisia henkilöitä, eikä niiltä kysytä jaksatkos nyt kantaa tän 70kg henkilön, anna mennä vaan.

        Mulla on omana 115cm vankka shettistamma, jaksaa kantaa helposti jopa 60kg henkilöitä tunnin verran (kyllä sen siitä huomaa kun poni liikkuu reippaasti tunnilla ilman turhaa raipalla/pohkeilla paukuttamista, eikä ole koskaan ollut hengästyneempi tunnin loputtua, kun olisi joku 45kg ratsastaja ollut selässä.) Ja tosta ylikin painavia voi kantaa pieniä lenkkejä yms. Mun mielestä on naurettavaa että nykyään shettiksille on liikaa sellaine 40kg jo, kyllä nyt alle metrin ponit ymmärtää, mutta shettiksien on tarkoitettu olemaan vankkoja ja kestäviä, ei mitään heiveröisiä.

        Ja lisäksi vielä, shettis jaksaa yleensä kantaa paljon painavampia ratsastajia kuin russit, ei se vaikuta onko poni 10-20cm korkeampi. Russit on yleensä siroja poneja, kun taas shettikset on tarkoitettu vähän pyöreämmiksi yms..


      • shettistenpuolesta!

        Täällä useat väittää ETTÄ SHETTISTEN PAINORAJA OLISI 36KG JA NE OLISI PIKKU LASTEN RATSUJA! EI SE OLE NIIN. OLEN 12V 146CM JA 39KG JA RIDAAN 110CM SHETTIKSELLÄ! SE RAKASTAA MUA JA MÄ SITÄ. AINA KUN HUUDAN SE TULEE TÄYTTÄ LAUKKAA LAITUMELLA VASTAAN. JA JOS MENEN JOLLAIN MUULLA HEVOSELLA MAASTOON KUIN SILLÄ SE HIRNUU SYDÄNTÄ SÄRKEVÄSTI. KOSKA SE ON 110CM, VOIN RATSASTAA SILLÄ VIELÄ 55KG. SE EI OLE NOLOA. SHETTIKSET JAKSAVAT KANTAA PALJON. ÄLKÄÄ ALIARVIOIKO NIITÄ. TÄMÄ EI OLE ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!!!


      • allupolle
        shettistenpuolesta! kirjoitti:

        Täällä useat väittää ETTÄ SHETTISTEN PAINORAJA OLISI 36KG JA NE OLISI PIKKU LASTEN RATSUJA! EI SE OLE NIIN. OLEN 12V 146CM JA 39KG JA RIDAAN 110CM SHETTIKSELLÄ! SE RAKASTAA MUA JA MÄ SITÄ. AINA KUN HUUDAN SE TULEE TÄYTTÄ LAUKKAA LAITUMELLA VASTAAN. JA JOS MENEN JOLLAIN MUULLA HEVOSELLA MAASTOON KUIN SILLÄ SE HIRNUU SYDÄNTÄ SÄRKEVÄSTI. KOSKA SE ON 110CM, VOIN RATSASTAA SILLÄ VIELÄ 55KG. SE EI OLE NOLOA. SHETTIKSET JAKSAVAT KANTAA PALJON. ÄLKÄÄ ALIARVIOIKO NIITÄ. TÄMÄ EI OLE ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!!!

        Shetlannin ponin painoraja on45kg.Eli jos sä painat 39kg niin voit ratsastaa vielä shetulla.
        Mulla on poneja ja painan 42kg ja pystyn ratsastaa vielä pienillä poneilla.
        Mini ponilla on paino raja noin20kg.


      • heppatytsy12

        et ole liian painava:) ja shettisleirejä järjestetään ainakin parkanon ratsutallilla


    • shettiksen hoitaja

      kevytrakenteisten/hieman pienikokoisemman shettiksen painoraja n. 40kg ja tukevamman ja isomman shetun raja n.50kg. 60-kiloinen voi mennä max. pari kertaa kuussa kevyesti shettiksellä. no russille oot just siin rajoilla... russin painoraja on n. 50-60kg. et... maybe...

    • Aurora89

      Russilla voit mennä muutaman kerran viikossa, shettiksellä painoraja on aina korkeintaan 50 kg ja pituusraja 150-155, eli shettikset on parempi unohtaa.

      • allupolle

        Shettiksellä on painoraja 45kg.


    • pipipiip

      Russille et ole painava, shettikselle valitettavasti. Toki riippuu shettiksen rotevuudestakin, mutta tallilla jolla käyn on 110 senttinen shettis, jolla 60 kilonen saa mennä ainoastaan 30min..

      • allupolle

        Ei niin painava sais ratsastaa edes 110 senttisellä ponilla.


      • jansku84
        allupolle kirjoitti:

        Ei niin painava sais ratsastaa edes 110 senttisellä ponilla.

        Ponin rakenne, lihaskunto ja koulutustaso vaikuttavat paljon siihen paljonko se jaksaa kantaa. "Oikeinpäin" liikkuva poni, joka kantaa oman painonsa oikein, jaksaa myös selässään kantaa enemmän painoa kuin poni, joka kulkee etupainoisesti selkä notkolla. Myös ratsastajan omalla tasapainolla ponin selässä on suuri vaikutus! Kevyt ratsastaja, jolla tasapaino huono voi hyvinkin olla ponille painavampi kannettava kuin hyvän tasapainon omaava painavampi ratsastaja. Ratsastajan pituus sinänsä ei ole este ratsastaa pienemmällä ponilla (vrt. pitkät islanninhevosratsastajat), mutta tässäkin on huomioitava ratsastajan oma tasapaino ja taidot, joiden on oltava huomattavasti paremmat kun pituutta alkaa olla "liikaa" ettei ratsastaja häiritse ponin liikkumista.

        Satulan tarkoituksena on jakaa ratsastajan paino suuremmalle alueelle. Ilman satulaa ratsastettaessa ratsastajan paino kohdistuu vain muutaman selkänikaman kohdalle, jolloin niiden rasitus on suurempi kuin satulalla ratsastettaessa painon jakautuessa tasaisemmin suuremmalle alueelle.

        Itselläni vankkarakenteinen 113cm shettisristeytys isomman hevoseni kaverina. Ponilla menen 1-2x viikossa (maastossa kevyttä "köpöttelyä", aika riippuu tietysti lenkin raskaudesta tai kentällä läpiratsastusta max. 15 min). Olen 164/57, poni liikkuu mielellään ja virtaa riittää ratsastuksenkin jälkeen. Muun ajan vuokraan ponia pienemmille ja ratsastan itse isommalla.


      • pööööööö-
        jansku84 kirjoitti:

        Ponin rakenne, lihaskunto ja koulutustaso vaikuttavat paljon siihen paljonko se jaksaa kantaa. "Oikeinpäin" liikkuva poni, joka kantaa oman painonsa oikein, jaksaa myös selässään kantaa enemmän painoa kuin poni, joka kulkee etupainoisesti selkä notkolla. Myös ratsastajan omalla tasapainolla ponin selässä on suuri vaikutus! Kevyt ratsastaja, jolla tasapaino huono voi hyvinkin olla ponille painavampi kannettava kuin hyvän tasapainon omaava painavampi ratsastaja. Ratsastajan pituus sinänsä ei ole este ratsastaa pienemmällä ponilla (vrt. pitkät islanninhevosratsastajat), mutta tässäkin on huomioitava ratsastajan oma tasapaino ja taidot, joiden on oltava huomattavasti paremmat kun pituutta alkaa olla "liikaa" ettei ratsastaja häiritse ponin liikkumista.

        Satulan tarkoituksena on jakaa ratsastajan paino suuremmalle alueelle. Ilman satulaa ratsastettaessa ratsastajan paino kohdistuu vain muutaman selkänikaman kohdalle, jolloin niiden rasitus on suurempi kuin satulalla ratsastettaessa painon jakautuessa tasaisemmin suuremmalle alueelle.

        Itselläni vankkarakenteinen 113cm shettisristeytys isomman hevoseni kaverina. Ponilla menen 1-2x viikossa (maastossa kevyttä "köpöttelyä", aika riippuu tietysti lenkin raskaudesta tai kentällä läpiratsastusta max. 15 min). Olen 164/57, poni liikkuu mielellään ja virtaa riittää ratsastuksenkin jälkeen. Muun ajan vuokraan ponia pienemmille ja ratsastan itse isommalla.

        VOI HELVETTI ETTEKÖ TE IHMISET YMMÄRRÄ?!! ei voi sanoa shettiksen painorajaa, joka on monen mielestä 40-45kg, ponit ovat erilaisia ja erirakenteisia ja erilaisia taakkoja kestämään koulutettu. EHKÄ PONIN OMISTAJAT TIETÄÄ PARHAITEN! järki käteen ihmiset -.-


      • m
        pööööööö- kirjoitti:

        VOI HELVETTI ETTEKÖ TE IHMISET YMMÄRRÄ?!! ei voi sanoa shettiksen painorajaa, joka on monen mielestä 40-45kg, ponit ovat erilaisia ja erirakenteisia ja erilaisia taakkoja kestämään koulutettu. EHKÄ PONIN OMISTAJAT TIETÄÄ PARHAITEN! järki käteen ihmiset -.-

        Shettiksen paino raja on 45kg ja alle metrikkään on 40 riippuu jos poni on vankkarakenteinen alle metrikkäällä voi mennä noin 45 kiloset.Miniponin painoraja on 30kg.
        Mä itse painan 41kg ja ratsastan 107 senttisellä ponilla.
        Miettikääs nyt miltä itsestänne tuntuu jos olisitte poneja ja joku 50 kilonen ratsastais sit.
        Ei varmaan olis kivaa!


    • !!!!!!!!!

      voit mennä kummallikin. nää osa viestit ovat aivat pööööööö. koska jos laitat jonkun 36kg ihmisen jonku shettiksen selkään ja jos shettiksellä on tempperamenttia se pukittaa sen alas niin pienillä ei ole viellä niin paljon taitoa. painorajat riippuu niin monesta asiasta ottakaa järkikäteen mielestäni shettiksilä voi mennä 60kg hyvin esim 3x viikossavaikka monet täällä sanoo että ajatelkaa jos joutuisitte kantaa 60kg onko ihminen tehty ratsastukseen EI!!!!!! ponit/hevoset on ne rakastaa työn tekoa. mitä ne muuten tekee seisoo tarhassa!!!!!!!! ne eivät siihen kuole jos sillä 60kg menee 3x viikossa. se riippu shettiksen rakenteesta jos se on oikein sporttinen (harvat) niin sitteen kevyeempiä ratsastajia. mut jos poni on vankka runkoinen se kestäHYVIN 60kg ottakaa järki käyttöön!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • huh huh...

      hei nyt jotain rajaa! Ravi kilpailuissa jos 60 kiloinen ratsastaja menee montea shetlanninponilla nii tulee kilpailukielto ja sakot eläinlääkäriltä.
      45 kg varusteineen saa enintään painaa kilpailuissakin!
      Älkää hyvät ihmiset ratsastako jos painatte 60...

    • zikiziki zääns

      LIIAN ISO OLET!!!

    • -

      öö meillä shetlanninponi 105 korkea ei tykkää yhtään kevyistä ratsastajista :D sillä pitää painaa yli aikaki yli 40kg et se liikkuu jos on vähänki kevyempi ni se vaa tyssii paikallaan :D päivittäin sillä menee 50kg/ 160cm ratsastaja ja helvetin hyvin kulkee oikein päin säkä ylhäällä!!

    • Kira:--)

      Mielestäni Shettikset jaksavat kyllä kantaa vaikka 55kg painavankin ihmisen. Ratsastaja itsekkin tuntee kun oma selkä rupeaa 'kaartumaan' ja on vaikea muutenkin ratsastaa. Ja olen samaa mieltä joidenkin kanssa siitä, että kauhean pitkiä ratsastus pätkiä Sinun ei kannata ottaa. Vaikkapa pari kertaa päivässä 30-45 minuutin pätkissä. :)

    • Shetown

      Hei vaan kaikki! Minulla on shettis, olen itse aikuinen iso ihminen, mutta shettis heitti minua 2 metriä eteenpäin selästään, kun ei halunnut minua kantaa. En ikinä päästäisi yli 50kg pitkää tyttöä shettiksellä ratsastamaan. Ponien kanssa voi tehdä kaikkea muuta hauskaa.. ajaa, käyttää näyttelyissä, juoksutella yms. Kysyjä voisi todella katsella itselleen hevosta. Minä olen 8-vuotiaasta hevosilla ratsastanut ja touhunnut. Suosittelen

    • Lilyrose123

      Olet liian painava ... ja kohta pituuskin tulee vastaan. En halua loukata, mutta niin vain on. Vaikka Shettikset ovat vahvarakenteisia, niin kyllä tietty taakka rasittaa ponin selkää. Russilla voit mennä minun mielestä vielä huoletta.

    • Shettistä

      Olen tosiaankin sitä mieltä, että aikansa kutakin. Nyt on aika vaihtaa isoihin heppoihin ja jättää shettikset pikkuisille ratsastajille. Kyllä painoa on tosiaankin noin pienelle ponille liikaa. Itse painan saman verran, enkä raaskisi istua ponin selkään. Edes hetkiseksi.

      Joskus ihmettelen, että ovatko ihmiset ihan oikeasti noin kuutamolla, että kyselevät tällaista? Katsokaa peiliin!

    • Shettistä taas

      ...unohtui vielä kysyä, ketä sinä ajattelet ratsastaessasi liian pienellä ponilla? Itseäsi ja omaa huvitteluasi vaiko ponia?

    • TytjaF

      Ponille on aivan sama kuinka pitkä olet. Vain painolla on väliä. Itse pidän shettisten painorajana yleisesti noin 50kg. Mutta riippuu aivan ponista mitä se jaksaa! Kyllä poni sanoo kun on liian iso (kuhan osaat tulkita ponia). Esmes yksi hoitoshettikseni sanoo heti EI kun tulee yli 40kg lasti selkään. Se ei jaksa. Toinen hoitoshettikseni taas kantaa reippahasti 50kg asti, ja kevyitä, todella epäsäännöllisiä kertoja hieman painavempiakin :)

      T. Heppastelija, joka myös ratsastaa, ja ratsastaa myös shettiksillä 161/39 :)

      ps. Huomaathan ettei hevosilla tarvi aina vain ratsastaa. Monipuolisuus on in! ;) Aja, ohjasaja, leiki, temppuile, maastakäsittele, hoida, rapsuttele, taluta, luo luottamussuhde, juoksuta, irtohypytä...

    • -98

      Olet jo liian painava shettiksille. Suosittelen jättämään JOPA kevyet tunnit pois, riippuen tosin shettiksen koosta. Jos annat ponille kurinpalautusta, niin silloin voit tehdä sen, mutta enää en suosittele ponillasi ratsastamista. Shettiksen selkä voi kärsiä. Omasta mielestäni voit mennä vielä russillasi, jos russponisi on kunnossa, terveet lihakset jne.

      Minusta on järjetöntä, kun tytöt tulevat vinisemään, että "painan 40 kg, taitaa tulla paino vastaan shettiksellä". Ehei todellakaan tule, nykyään ihmiset aliarvioivat shettikset ja niiden voimavarat. Väitetään, että shettikset ovat pikkuisten, hentojen ratsastajien ratsuja, jotka kelpaavat vain alinomaan talutusratsastukseen. Shettikset ovat vankkarakenteisia entisiä työponeja, joilla pitää pystyä ratsastamaan muutkin, kuin pikkulapset, jotka painavat vain parikymmentä kiloa. Ei kunnon tuntiponiakaan tule, jos kokoajan samalla ponilla ravaavat pikkuiset talutuksessa istuvat nappisilmät. Pitää ottaa huomioon, että isommat, ja hieman painavemmat ratsastajat pystyvät pitämään pikkuponin kurissa, ja pystyvät pitämään huolen, ettei se opi pahoille tavoille, sillä useimmin pikkuiset ponitytöt, tai pojat, eivät vielä kunnolla ymmärrä ratsastuksen saloja.

      Tällä en viittaa siihen, että 60 kg pitäisi päästää kipuamaan pikkushetun selkään - en todellakaan. Mutta minusta vielä 50 kg pystyy menemään terveellä shettiksellä (riippuu kuitenkin ihan shettiksen koosta, en tarkoita alle 100 cm shettiksiä). Myös pituus on huomioitava, etteivät jalat roiku, ja että istunta perusratsastus on kunnossa, ainakin isomilla ratsastajilla. Itse olen 155 - 156 ja painan 45-47 kg, ja ratsastan shettiksillä (109 cm ja 110 cm) vielä ihan hyvin. Pituus tosin tulee vastaan, ja painokin hetken päästä. Kuitenkin, shettikset jaksavat oikein hyvin, ja ratsastuksen opettajani on sanonut, että shettikset kaipaavat joskus hieman "kovempiotteista" ratsastajaa selkään. Itse en tietenkään menisi 100 cm shettiksen selkään, sillä se tottakai rasittaisi ponia, ja laitan aina ratsuni etusijalle, enkä omia halujani.

      Pitäkää mielessäne, että jos ratsastuksenne opettaja kuitenkin sanoo, että shettiskautenne on lopussa, niin silloin se on, turhaan yritätte pikkupollejen selkään enää kinuta, mutta myös, jos sinulle sanotaan, että shettiksillä voit vielä mennä, niin mikä sinua estää? Sinne vain ratsaille ohjeiden mukaisesti. Ottakaa järki käteen ja miettikää. (: Shettikset ovat ainutlaatuisia ja uniikkeja poneja, joiden mukana voi viettää monta hulvatonta hetkeä, mutta ne myös loppuvat ajallaan. Pitäkää huolta siitä, että sinä ja shettis voitte hyvin, ja että ette myöskään yliliioittele painorajoja ja pituusrajoja. Hauskaa loppukesää ja alkusyksyä ponien ja hevosten parissa. Olen puhunut.

    • shettikset<3

      ^Mun mielestä ei oo olemassa mikään "shettiskausi"... Jos on liian iso ratsastamaan niillä niin voi tehdä paaaljon muuta niiden kanssa :) eli ihan tyhmää puhua jostakin kaudesta :P

      • -98

        Tarkoitin ratsastuksen saloissa. Taino ehkä parempi olisi sanoa että "shettiskoko", mutta silti. :D Tottakai niillä voi ajaa jne.


    • shettikset<3

      ja sitten vielä se että russit ei välttämättä kanna paljon enemmän kun shettikset, vaikka ne ovat isompia. Mutta sä voit vielä isolla russilla mennä :)

    • Niin se vaan on.

      Moi! Mun mielestä voisit tehä korkeintaan kerran viikossa jotai suht kevyitä lenkkejä JOS shetu on yli 110cm ja vankka rakenteinen eikä yritä päästä susta koko ajan eroon tms. Ja tosiaan russit ei aina jaksa EDES yhtä paljon kun shetut jos on kovin heiveröisiä. Itse oon 165cm ja 57kg ja ratsastan noin kerran viikossa yhellä n. 115cm TOSI VANKKARAKENTEISELLA shettiksellä maastossa. Ja kuulkaas tosi hyvin kulkee!!

    • Shettufani <33

      Et oo mun mielestä ponille liian iso.
      Menen itsekkin yhdellä shetulla joka on noin 102cm korkee. Olen itse jotain 147cm ja vähänpäälle 45kg.
      Ja poni on yleensä kova pukittelemaan jos sinne selkään menee hitaasti. Ponilla on se juttu kanssa että mitä isompi niin sitä paremmin se itseasiass aliikkuu, mutta en nyt tarkoita että mikään aikuinen voisi sillä mennä mjtta kummiskin.
      Menen yleensä satulalla tasoittaakseni sen istunan ja selässäkin tuntuu ponista varmaan mukavammalta.
      Tämä on vain minun mielipiteeni : )

    • Ellusksiia

      onko 52kg liian paljon noin 105cm shettikselle. ihan sellaisia perustunteja joissa nostetaan laukka noin 10kertaa ja ravataan aika paljon?

    • SHETLANNINPONIKENNEL

      LOPETTAKAA JO TUO ! Olen Shetlanninponien kennelen pitäjä. Itselläni on noin 13 shettistä. Ja painoraja on 40KG ! eli NELJÄKYMMENTÄKILOA !! Turha väittää vastaan tiedän. Olen myös ratsastuksen opettaja. Se todella on pikkulasten ratsu. ( Ponini on kärryttelyyn ja pikkulasten ratsuja. )

    • käyttöohjeetonponi

      Teekaikkee maasta käsin!! settiksille ei oo virallista paino rajaa se riippuu siitä että on ko poni ollut minkä laisessa käytössä ja kuinka vanha... jos sulla osuu jalat maahan ku ne on suoras oot liian iso jos poni pukittelee hysteerisenä ku oot sen selässä oot liian iso.

    • ???

      Itse olen 40 kg painava ja 150 cm pitkä olenko liian pitkä ponille joka on 100cm korkea

    • poniratsastaja

      Itse olen 17-vuotias ja ratsastan säännöllisesti 100-110cm shettiksillä ja myös kisaan niillä, olen 150/38. Omasta mielestäni 60-kiloa on kaiken kokoisille shettiksille liikaa.

    • shettistelijä <3

      Mun mielestä oot ehkä vähän liian painava, rippuu tietysti ponin koosta.. Ite oon 150 cm ja 37kg ja ridaan ihan säännöllisesti mun vuokraponilla, joka on 8. vuotias ja 110 cm, sillä ei mitkään kovin kevyet tai vasta-alkajat voi mennä.. sen painoraja on 50 kg nii että tää oli sitte vaa mun mielipide. Ja ponilla voi kai mennä niin kauan ku jalat ylttää maahan ellei oo liian painava :)

    • shettishullu

      Moi,olen 149cm pitkä ja painan noin 34kg.Voinko minä ratsastaa shettiksellä. :) ku saan ehkä oman shettiksen nii kannattaakoha ottaa jos en voi ratsastaa shettiksellä. jos joku tietää nii voisko vinkata asiasta:D

      • shettiksen vuokraaja

        voit tottakai,itse painan 45kg,ja 102cm shettis kulkee allani nätisti,ja eikä väsy sen nopeampaa kuin muillakaan!


    • shetlanninponit<3

      voisinko minä ratsastaa ehkä 1 kerran n. 10-20 min sellaisella 102cm ja 107cm shettiksellä oon 159cm pitkä ja painan n.45 kg. voisiko joku vastata sillä haluaisin tietää:) ?

      • shetlanninponit<3

        jatkan sen verran että tarvitsisin tämän tiedon kohtuu pian:)


      • shettiksen vuokraaja

        VOIT !! vaikka tunnin,ja vaikka 2-4 krt viikossa. Minäkin painan about 45kg,minulla on vuokraponi joka on 102cm,ja pituutta 150cm. Poni on yhtä reipas ja hyppää rennosti 80cm ratsastan tätä ponia 2krt viikossa,ja kisaan este-ja koulu luokkia.


    • shetlanninponit<3

      korjaan TAAS siis niiden säkä on 107 ja 111 cm

      • tässä mielipiteeni

        Shettishullu voit vielä aivan hyvin ratsastaa shettiksellä. jos saat oman shettiksen niin suosittelisin ottamaan mahdollisimman vahvan ja yli korkuisen (n.110-115cm) sillä kasvat kuitenkin kokoajan. mutta toisaalta sillä voi ajaa kärryjä, kun tulet liian isoksi. Voit kyllä ratsastaa isolla shettiksellä vielä n. 3,4 tai jopa 5 tai 6 vuotta.:)


    • Liianpainava!!!!!!!!

      Olet liianpainava! Shettiksen paino raja on 50kg!!!!!!

    • kyllä se käy

      Jos poni on syntymästään vahva niin voit toki ratsastaa sillä

    • Asiantuntia

      Shettiksillä voi mennä alle 60kg jos painavampi niin menisi harvoin!

    • Pirkkoliisa.

      Kaikki sanovat että shettikset jaksavat kantaa vain 50kg. EI PIDÄ PAIKKAANSA!
      MINÄ itse painan 71kg ja shetlannin ponini joka on 104cm jaksaa kantaa minua ihan "normaalisti" jopa 45min,eikä se ole ajasta kiinni!. tosin ratsastan VAIN 1-2 kertaa viikossa ponillani. mutta ajaa,hypyttää ja taluttaahan niitä voi vaikka painaisi 100kg!!!.. ja tietysti se riippuu ponin koosta. jos on iso ja vankkarakenteinen niin helposti tuo 70kg menee :) mutta jos on alle metrin niin pitäisin sitä 55-60kg painorajana :)

    • ei näin!!!

      Minun kaverillani on shetlanninponi jonka säkä on n. 112cm ja kaverini ratsasteli sillä n. joka 3 päivä ! ( kaverni on 165cm ja painaa 60kg ) nyt poni on kaviokuumessa koko loppu elämänsä ja pystyy tuskin kävelemään!! 70KG PAINAVA EI SHETUN SELKÄÄN NOUSE VAIKKA PONI ON KUINKA VANKKA!!! ponin selkäranka voi vioittua!!!!

      • Russien omistaja

        Ei.. Ei ei eii. Sinä höpsökö luulet että kaviokuume johtuisi siitä, että kaverisi ratsasti sillä noin kolme kertaa viikossa? EI! Kaviokuume on aineenvaihdunta sairaus, eikä liity mitenkään ratsastamiseen.


      • Russien omistaja
        Russien omistaja kirjoitti:

        Ei.. Ei ei eii. Sinä höpsökö luulet että kaviokuume johtuisi siitä, että kaverisi ratsasti sillä noin kolme kertaa viikossa? EI! Kaviokuume on aineenvaihdunta sairaus, eikä liity mitenkään ratsastamiseen.

        Ohoh, ja siis viestinihän oli eräälle joka luuli, että tämän kaverin poni sai kaviokuumeen, kun kaverinsa ratsateli sillä n. 3 kertaa viikossa


      • Russien omistaja
        Russien omistaja kirjoitti:

        Ohoh, ja siis viestinihän oli eräälle joka luuli, että tämän kaverin poni sai kaviokuumeen, kun kaverinsa ratsateli sillä n. 3 kertaa viikossa

        Menihän se oikealle ihmiselle, anteeksi spämmini :D Eka se meni väärälle tyypille yms. Ja sinä "Ei mäin!!!" en tarkoittanut vastaustani ilkeälöä sävyllä, vaikka siltä ehlä kuulostaakin :)


    • suokki-Fani

      voinko ratsastaa suomenhevosella minkä säkä on 150-155 . Painan 55kg ja olen 161,1 pitkä

      • suokkis

        TODELLALIN JA ILMAN MUUTA VOIT RATSASTAA SUOKEIL!!:)


    • pirkkoliiisa.

      poni on ollut monta kertaa eläinlääkärin tarkastksessa eikä sen selässä ole mitään vikaa :) voit sanoo kaverilles että lopettaa sen shettiksen jos se ei pysty kerta kävelemään :)

    • Shettisrakkausiski

      Oon 153cm ja painan 48kg, voinko mennä 100cm shetulla?

    • Shettisrakkausiski

      *YLI 100cm shetulla

    • Naapurinpertti

      A-kategoria
      Lähdöissä voi ohjastajana toimia enintään 14-vuotias P-ajoluvan haltija. Ratsastajan enimmäispaino varusteineen on 50 kg. Ponin säkäkorkeuden tulee olla vähintään 100 cm. Lisäksi ratsukon on oltava sopusuhtainen.

      B-kategoria
      Lähdöissä voi ohjastaa vain P- tai C-ajoluvalla. Ratsastajan enimmäispaino varusteineen on 55 kg, jos ponin säkäkorkeus on enintään 107,1 - 120,0 cm ja 65 kg, jos ponin säkäkorkeus on 120,1 - 130,0 cm. Lisäksi ratsukon on oltava sopusuhtainen.

      Eli näinkin rasittavassa lajissa, kuin montessa 100-107cm kantaa 50kg varusteineen, 107-120cm 55kg varusteineen ja 120-130cm poni 65kg varsteineen (maximit), niin millä vitun aivoilla tet mietitte, että 60kg ei voisi isolla ja vankalla shettiksellä esim. köpötellä pientä maastoreissua?.. Ja jos ratsastaja on kokenut, hallitsee vartalonsa ja pystyy istumaan tasapainossa pienen ponin selässä, niin esim. 110cm ponille 60kg ratsastaja voi tuntua mukavammalta ja kevyemmältä, kuin esim. 50kg aloittelia joka hölskyy ja hyppii. Eli toisin sanoen, itse ainakin laitan ponieni selkään mielummin vanhemman ja kokeneemman ratsastajan vaikkakin isomman ja painavamman, kuin jonku pikkupenikan joka ei osaa ratsastaa. AAMEN!

    • HeippaRallaa

      107cm shettis jaksaa kantaa n. 50 kg :) mutta sinä olet ainakin hiukan liian isokokoinen shettiksille.. Esim: 150-160cm heposet voisivat sopia sinulle hyvin :)

    • en tiiä

      moi oonko liian painava shettiksellle painan 42 ja oon pitkä139

    • No Mä.

      Moi!
      oon 150cm pitkä ja painan n.48kg....oonko liian suuri ratsastamaan shettiksellä n.2-3 kertaa ciikossa 1-2 tunnin lennkejä?

    • pony girl

      Paino menee vähä yli, mut pituus ei. Kokemuksesta ja shettiskasvattajan opista opittu :) russeilla kevyesti (

      • Tyttö

        Pony girl russilla no mä voi mennä kuule ihan normaalisti että ei mitenkään kevyesti tarvi mennä koska ratsastuskoululla jossa olen niin on russi ja voin mennä sillä ihan hyvin vaikka olen noin 5cm pitempi ja painavampikin noin 2kg kuin no mä ja tiedän kyllä että ei rääkätä sitä ponia, ja kyllähän se opettajakin tietää sen ihan hyvin että sillä voin vielä mennä. Okei en paljoa sillä mene koska mulla on kisahevonen ja menen sillä enimmäkseen mun kaverini on vähän yli 160cm ja meni sillä enne jatkuvasti kun oli noin 155cm pitkä. Ja se hyppäskin sillä jotain noin 60 cm esteitä.


    • No Mä

      Ok.voinko mennä shettikselllä, jos pudotan painoani, ja sitten olisin n.45kg painava ja oon n.150cm pitkä. Voinko siis mennä semmosella n. 105cm shetulla?
      ps. vastatkaa rehelllisesti, koska en halua että shetlanninponini kärsii!! (ja menisin viikossa n.2-4 kertaa.)

      • Nimi

        Kyl pystyt jos poni montessa 105cm shettiksellä saa mennä varusteineen 50kg.


    • Realy..

      HELLOW kaikki!

      Eikös ihmiset ymmärrä? Tässä on mielestäni rajat shettiksille:

      alle 90cm: 20kg ja alle.
      90-100cm: n. 30kg
      100-107: n.40kg
      Isommat ja vankkarakenteisimmat shetut kantavat n. 50kg ihmisiä.

      • Shettikset<3

        Moikka vain :)

        Mä painan n.35kg, ja oon suunnilleen 152cm pitkä. Rakastan shetlanninponeja, siksi kysyn: MINKÄ KORKUISILLA SHETTIKSILLÄ VOIN VIELÄ MENNÄ?
        En halua rääkätä mitään ponia painoni takia, joten toivoisin vastauksia pikaisesti, kiitos!

        Tarkoitan siis, että kuin pienillä shettiksillä voin vielä mennä :3


      • mun mielipide juu
        Shettikset<3 kirjoitti:

        Moikka vain :)

        Mä painan n.35kg, ja oon suunnilleen 152cm pitkä. Rakastan shetlanninponeja, siksi kysyn: MINKÄ KORKUISILLA SHETTIKSILLÄ VOIN VIELÄ MENNÄ?
        En halua rääkätä mitään ponia painoni takia, joten toivoisin vastauksia pikaisesti, kiitos!

        Tarkoitan siis, että kuin pienillä shettiksillä voin vielä mennä :3

        Jos todellakii painat vain tuon verran, ni voit mennä kyllä MELKEIN minkä korkuisilla vaan (ei nyt ehkä kuitenkaan millää minishettiksillä:))

        Tää on sit vaan mun mielipide:)


      • moi :)

        Metrikkäitten shetujen painoraja on 45-50 kg. (paitsi jos ne on jotain ihme rimpuloita:D)


    • Russien omistaja

      Russien painoraja on 65 kiloa, joten russilla voi mennä alle 65 kiloinen, ja vähän aikaa hieman painavempikin.

    • mie vaan :)

      Mää olen 160 cm pitkä ja painan 43 kg, ja ratsastelen reilu metrikkäillä shetuilla, oonko liian iso? Ainakii rats. openi sanoo, et en oo.

      • heppatytsy11

        et ole liian iso:) en itse voi enää shetuilla mennä koska olen siis vain 11.v ,mutta olen n.156cm niin olen ajatellut että en enää shetuilla mene koska on helpompaa kun voi antaa kunnolla pohkeita:D eikä tarvitse kokoaan nostella jalkoja.. XDD


    • ponitytsy1

      olet jo liian iso ratsastamaan shettiksella mutta russista en tiedä koska riippuu ravaatko tai laukkaatko lenkillä vai vain köpöttelet ja se johtuu myös ponin lihaksista. jos ponilla on hyvät lihakset niin minun mielesäni voit mennä sillä russilla:)

    • Nimimerkki

      Tää viesti ketju on jo vanha mutta laitan silti oman mielipiteeni.
      elikkäshettiksellä saa ratsastaa montessa:
      100-107cm shettiksellä voi ratsastaa monte lähdöissä varusteineen 50kg painava ja 107,1-120cm shettiksellä voi ratsastaa varusteineen enintään 55kg painava ja 120,1-130cm shettiksellä/russilla voi ratsastaa 65kg.
      Eli kyllä metrin korkusella shettiksellä voi ratsastaa vähän aikaa 55kg painavakin koska monte on raskasta ponille ja jos jaksaa kantaa raviradan ympäri täydessä ravissa varusteineen 55kg painavaa ni on ne kyllä vahvoja mutta huomioi että ravoponit ovat hyväkuntoisia ja lihaksikkaita poneja.
      Monte painorajat löydät hippoksen sivuila.

    • Shettis??

      Moi pystyisinkö ostamaan Ylikokoisen
      Shettiksen painan 30kg ja olen 140cm pitkä ja minä kasvan korkeintaan 160cm pitkäksi

      • jemmu

        Todellakin voit:D oonko liian pitkä mun hoitsulle joka on 105cm shettis ja mä oon n. 150 cm pitkä ja n. 36 kg ? Poni on aika pyöreähkö ja raskas rakenteinen :)


    • shettis love

      Voinkohan mennä noin 106cm shettiksellä,painan noin 40kiloo ja oon 150cm pitkä.Voink osiis mennä?

    • kyllä

      Voitte molemmat ihan helposti :)

      • kyllä

        Ja lisään vielä että tässä mun mielipide:
        80-90cm=30-40kg, pituus enintään 140cm
        90-100=40-50kg, pituus enintään n. 150cm
        100-110=50-55kg, pituus enintään 160cm


    • Emis1

      Vääntäkää mulle RAUTALANGASTA, miksi kukaan haluaa edes yli 8-vuotiaana ratsastaa pienellä ja töpöttävällä shettiksellä. Aivan älytön ajatuskin, että aikuisen kokoinen ihminen edes pohtii ratsastamista tuollaisella pikkueläimellä ja suree, jos ei saa ratsastaa. Oma tyttöni 10v. on ihan kypsä, kun joutuu välillä shetlanninponin selkään ponitunneillä. Painoa noin 40kg. Hänestä ne on ärsyttävän pieniä tikittäjiä. Itse muistan painajaisena lapsuuden ratsastustunnilta, kun kerran jouduin sellaiselle shettikselle, että jalat melkein viisti maata. Kyllä ratsulla pitää kokoa olla. Askellajitkin on miellyttävämpiä!

    • 13 vuotias tyttö :)

      Itselläni on kohta 4 ja puoli vuotta vanha ori shetlanninponi jonka säkä on 110.115cm . Ratsastan sillä aina silloin tällöin koska en halua rasittaa sitä liikaa vaikka en sille vielä hirveästi ole ylipainoinen, koska poni on leveärakentainen ja vahva joten jaksaa kantaa aika helpon laisesti minua ja olen itse kohta noin 155-156 cm pitkä ja painan noin 52-53 kg.
      Kerran ponini selässä oli isosikoni joka on jo todella kauan sitten mennyt ohi poni koosta, hän on noin 172cm ja 70kg painava ja ponillani silloin tuntui olevan hieman hankaluuksia. Mutta tulipas sitten siittä huomattua että poni jaksaa kantaa noin 60-65kg painavia ihmisiä.

      Voit vielä ratsastaa Gotlanninrussilla koska voin itsekkin vielä ratsastaa ponillani noin 1-2 vuotta jos en hirveästi yhtäkkiä kasva pituutta ja minulle ei kerry hirveästi lisää painoa :)

      • 13 vuotias tyttö :)

        Oho korjaan että 105-110cm korkea :D


    • bita10

      Tallilla jossa käyn on pari shettistä joilla voi mennä n.160cm ihmiset ja shettisten säkä on noin 105cm

    • RAKASTUNU

      mun mielestä olet liian ISO.

    • sevenup

      RIIPPUU PONISTA. Jotku shattikset ovat tottuneita isompiin ratsastajiin, ja kestävät hyvin. Jotku taas ovat heikkorakenteisempia, ja eivät välttämättä kestä. Yleisesti ottaen shettikset ovat hyvin vankkoja ja vahvoja ratsuja, sanokaa mitä sanotte. Onko teillä kenties tullut mieleen, että shetlanninponeja pidettiin kauan sitten KAIVOSPONEINA JOILLA ISOTKIN AIKUISET RATSASTIVAT ILMAN ETTÄ PONIT KUOLIVAT. Tottakai on olemassa siroja ja kevyisiin ihmisiin tottuneita poneja, niiden selkään laittaisin max 50kg ratsastajan. Muuten en laittaisi hirveästi rajoja, kai sitä itsekin huomaa jos poni ei OIKEASTI jaksa!

    • Ponipoika

      Terve,
      Itse liikutan 115cm vahvaa shettistä. Painan 49,9 kg ja pituudeltani olen 156cm. Shettis jaksaa minut hyvin, treenataan tavoitteellisesti valmentautuen ja kisaten. Liikutus suhde on kestänyt pian 2vuotta, paljon olen oppinut, mutta tarkoitus on vuodenvaihteessa siirtyä uusien haasteiden pariin. Tpivon että lopetettuani saan käydä katsomassa shettistä ja toivon että se löytää arvoisensa ratsastajan.
      Kaikella rakkaudella shettistä kohtaan, ikävä tulee ja siitä tulee kova.
      Toivotan kaikille shettis ratsastajille iloa ja rakkautta shettisten parissa, muistakaa että shettikset ovat jaloin hevosrotu minkä voi maan päällä löytää, kohdelkaa niitä tunnolla ja rakkaudella.

      Kunnioittaen, ponipoika.

    • Anonyymi

      Siis APUA, mitä aloittaja kysyy. Ikivanha ketju, mutta ihan pakko kommentoida. Olen niin järkyttynyt.

      Siis 62kg on todellakin aivan liian painava shettiksen selkään edes hetkeksi. Minulla on ollut isoja shettiksia ja niillekin laitoin painorajaksi 40kg. On todella kuluttavaa ponille, jos penkissä keikkuu sille aivan liian painavia ratsastajia. Se kipeytyy. Jos tämä on jatkuvaa, se alkaa näkyä kyllä ponissa.

      Mikä näitä ihmisiä vaivaa, kun Suomi on täynnä kivoja isompia ratsuja, mutta väkisin pitää tunkea kiduttamaan jotain pikkuponia? Jos näkisin tällaisen tapauksen, ilmottaisin ihan heti eläinsuojeluun. Törkeää eläinrääkkäystä!

    • Anonyymi

      Huolestuttavan vähän ihmisistä tietää 20% säännöstä. Ratsastaja ja satula ei saa painaa yli 20% hevosen omasta painosta. Millekään rodulle ei voi asettaa yleistä painorajaa, sillä shettistenkin paino vaihtelee yksilön mukaan.
      Eli esim. 300 kg ponilla saa ratsastaa max. 60 kg ratsastaja. Jos satula painaa esim. 6kg ratsastaja saa painaa enintään 54 kg. Eli ei voi sanoa, että shettisten painoraja on esim. 50 kg, kun yksi shettis painaa 200kg ja toinen 150 kg.
      Ihmisten täytyy ymmärtää, että sillä ei ole väliä, jaksaako poni kantaa, vaan että onko se sille hyväksi. Kyllähän iso poni jaksaa kantaa vaikka 120 kg ratsastajan, mutta se ei todellakaan ole sen selälle ja jaloille hyväksi.

      Oma hevoseni painaa edellisen punnituksen (2 kk sitten) mukaan 453 kg, joten sillä saa ratsastaa max. 90 kiloinen ratsastaja ilman satulaa. Satula painaa vähän vajaa 10 kg, joten ratsastaja saa painaa 80 kg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe