omaishoitajan palkka ja lomat ?

omaishoitajaa

moi
olisin kysellyt muilta omaishoitajilta millaista palkkaa saatte itse saan 365€ kk ja siinä on kesälomat talvilomat ja viikonloppuloma rahat , olen ihmetellyt missä siinä se PALKKA ON?? onko teillä myös merkitty nämä lomat palkassa?

97

21543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Mimmu*

      Ei minulla ainakaan palkkalaskelmaan ole merkitty mitään lomarahoja, eikä me saadakkaan niitä.

      Omaishoidon tuki minulla 424e, hoidan omaa dementoitunutta äitiäni.
      Loma-päiviä 3. kuukaudessa jotka pidän kerryttäen n. viikon mittaisena, jos ei pidä lomia, ei niitä saa rahanakaan.
      Aikaisempina vuosina minultakin jäi lomia pitämättä lähes kokonaan, mutta nyt ei jaksa - pakko huilata välillä - on niin uuvuttavaa, sitten jaksaakin paremmin, kun saa levättyä kunnolla.

      Palkkio on todella pieni, ei sillä eläisi mitenkään. Minä osatyökyvyttömyys eläkkeellä - ja en työelämässä enää mukana.
      Onneksi on tuo "siippa" joka elättää minua, muuten olisin sossun luukulla kävijä.

      • chanel3

        Heippa Mimmu!

        Mä olen muutaman kuukauden nyt asunut 78v. äitini kanssa samassa taloudessa,ja aion hakea omaishoidon tukea.(mieheni siis myös) ONKO se harkinnanvaraista,eli sitä ei aina niin vaan myönnetäkään,vai miten?

        Käsitin,että kun meillä on nyt viikon päästä äidilleni lääkäriaika,hän tekee lausunnon,jonka kanssa menen sosiaalihoitajan puheille???
        (oonko mä yhtään menos oikeeseen suuntaan???)

        Mitä kaikkea muuta mun tarvii tehdä tän asian suhteen? Ilmeisesti omaishoidon tukea ei saa takautuvasti? vai saako???

        Olisitko kiltti,ja vähän jeesaisit mua,kun tilanne on mulle ihan uusi!:)

        Kesäterkeuin -chanel:)


      • Chanel3, mutta aiemmassa
        chanel3 kirjoitti:

        Heippa Mimmu!

        Mä olen muutaman kuukauden nyt asunut 78v. äitini kanssa samassa taloudessa,ja aion hakea omaishoidon tukea.(mieheni siis myös) ONKO se harkinnanvaraista,eli sitä ei aina niin vaan myönnetäkään,vai miten?

        Käsitin,että kun meillä on nyt viikon päästä äidilleni lääkäriaika,hän tekee lausunnon,jonka kanssa menen sosiaalihoitajan puheille???
        (oonko mä yhtään menos oikeeseen suuntaan???)

        Mitä kaikkea muuta mun tarvii tehdä tän asian suhteen? Ilmeisesti omaishoidon tukea ei saa takautuvasti? vai saako???

        Olisitko kiltti,ja vähän jeesaisit mua,kun tilanne on mulle ihan uusi!:)

        Kesäterkeuin -chanel:)

        viestissäsi tuolla alhaalla kirjoitit äitisi olevan 87-vuotias, nyt tässä 78v. !? Menikö numerojärjestys vaan sekaisin vai...


      • chanel3
        Chanel3, mutta aiemmassa kirjoitti:

        viestissäsi tuolla alhaalla kirjoitit äitisi olevan 87-vuotias, nyt tässä 78v. !? Menikö numerojärjestys vaan sekaisin vai...

        Heips!

        Enpä ite huomannu mokaani! Äitini täytti 24.6 87v,joten se on oikein...on ollut tätä byrokratiasotkua tässä niin hirveesti äidin asioitten kanssa,että hyvä kun oman nimensä muistaa:) Sori!

        Kun nyt tähän tulin,niin kysyn muilta jotka hoitavat alzheimerilaisia,kuinka nopeasti voi tauti edetä?
        Äitini muisti tuntuu nyt pätkivän todella pahasti!!
        Muuten on ihana puheissaan,ja (vielä ainakin) kiltti vanhus,mutta mököttää yksikseen välillä ja kiukuttelee huoneessa itsekseen,ja ei tosiaankaan muista YHTÄÄN mitä on tapahtunut esim. 15 min. sitten!!

        Vuosi sitten äidistäni ei olisi huomannut mitään,mutta sitten lähti se alamäki,ja itse luulin sitä vanhuusdementiaksi,kunnes tuli tuo diagnoosi.- sehän selittikin sitten jo kaiken...

        Mitähän tässä vaan mahtaa olla nyt sitten vielä edessä??? Toivottavasti tauti etenee hitaasti,jotta selkeitä hetkiä olisi mahdollisimman paljon. Äidilläni on tosi ihana komiikantaju,hän on huumorintajuinen,ja mukava:) kamalaa,jos hän taantuu tuosta kovin nopeasti.......:(

        Voimia kaikille omaishoitajille!!!!!!!


      • alzheimerista
        chanel3 kirjoitti:

        Heips!

        Enpä ite huomannu mokaani! Äitini täytti 24.6 87v,joten se on oikein...on ollut tätä byrokratiasotkua tässä niin hirveesti äidin asioitten kanssa,että hyvä kun oman nimensä muistaa:) Sori!

        Kun nyt tähän tulin,niin kysyn muilta jotka hoitavat alzheimerilaisia,kuinka nopeasti voi tauti edetä?
        Äitini muisti tuntuu nyt pätkivän todella pahasti!!
        Muuten on ihana puheissaan,ja (vielä ainakin) kiltti vanhus,mutta mököttää yksikseen välillä ja kiukuttelee huoneessa itsekseen,ja ei tosiaankaan muista YHTÄÄN mitä on tapahtunut esim. 15 min. sitten!!

        Vuosi sitten äidistäni ei olisi huomannut mitään,mutta sitten lähti se alamäki,ja itse luulin sitä vanhuusdementiaksi,kunnes tuli tuo diagnoosi.- sehän selittikin sitten jo kaiken...

        Mitähän tässä vaan mahtaa olla nyt sitten vielä edessä??? Toivottavasti tauti etenee hitaasti,jotta selkeitä hetkiä olisi mahdollisimman paljon. Äidilläni on tosi ihana komiikantaju,hän on huumorintajuinen,ja mukava:) kamalaa,jos hän taantuu tuosta kovin nopeasti.......:(

        Voimia kaikille omaishoitajille!!!!!!!

        ensimmäinen aste on LIEVÄ ALZHEIMER-DEMENTIA. Siinä ilmaantuu kielellisiä vaikeuksia, kuten sananhakua. Keskittymisvaikeuksia. Aloitekyky vähenee ja suunnitelmallisuus heikentyy, minkä seurauksena esim. talouden suunnittelu, rahankäyttö, ruuanvalmistus, lääkityksestä huolehtiminen ja monimutkaiset harrastukset heikkenevät. Orientaatio heikentyy. Osalla ilmenee masentuneisuutta ja ärtyneisyyttä ja joillain voimakasta epäluuloisuutta ja paranoidista ajattelua. Tyypillisintä varastamisepäluulot ja mustasukkaisuus. Voi asua yksin, mutta vaatii päivittäistä valvontaa.
        Seuraavaksi tulee KESKIVAIKEA ASTE. Lähimuisti erittäin heikko. Puheen tuottaminen ja ymmärtäminen vaikeutuu. Pukeutuminen ei enään onnistu ilman ohjausta. Kodinkoneiden käyttö alkaa olemaan hankalaa. Muistutuetkaan ei auta, kun ihminen ei muista lukea muistiinpanoja. Ei selviydy itsenäisesti kodin ulkopuolella. Ei tunnista kotiaan, vaan on koko ajan kotiin menossa. Omaiset muuttuvat vieraiksi, ei tunnista välttämättä omaa puolisoaan.
        Tilan lähetessä VAIKEAA DEMENTIAA levottomuus lisääntyy, ilmenee yö valvomista ja päivätorkuskelua. Toimintakyky on vahvasti alentunut.
        Tavallisesti Alzheimer etenee tasaisesti. Eteneminen vaikeaan vaiheeseen voi viedä jopa liki 20 vuotta. Yleensä musiikillinen taju, tunneviestintä ja sosiaaliset taidot säilyvät pitkään.
        Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle : )) Jos tarvitset vapaapäivän tuuraajaa, tulen mielelläni. Riippuen siitä, ettet ole kauhean kaukaa. Itse uudeltamaalta.


      • chanel3
        alzheimerista kirjoitti:

        ensimmäinen aste on LIEVÄ ALZHEIMER-DEMENTIA. Siinä ilmaantuu kielellisiä vaikeuksia, kuten sananhakua. Keskittymisvaikeuksia. Aloitekyky vähenee ja suunnitelmallisuus heikentyy, minkä seurauksena esim. talouden suunnittelu, rahankäyttö, ruuanvalmistus, lääkityksestä huolehtiminen ja monimutkaiset harrastukset heikkenevät. Orientaatio heikentyy. Osalla ilmenee masentuneisuutta ja ärtyneisyyttä ja joillain voimakasta epäluuloisuutta ja paranoidista ajattelua. Tyypillisintä varastamisepäluulot ja mustasukkaisuus. Voi asua yksin, mutta vaatii päivittäistä valvontaa.
        Seuraavaksi tulee KESKIVAIKEA ASTE. Lähimuisti erittäin heikko. Puheen tuottaminen ja ymmärtäminen vaikeutuu. Pukeutuminen ei enään onnistu ilman ohjausta. Kodinkoneiden käyttö alkaa olemaan hankalaa. Muistutuetkaan ei auta, kun ihminen ei muista lukea muistiinpanoja. Ei selviydy itsenäisesti kodin ulkopuolella. Ei tunnista kotiaan, vaan on koko ajan kotiin menossa. Omaiset muuttuvat vieraiksi, ei tunnista välttämättä omaa puolisoaan.
        Tilan lähetessä VAIKEAA DEMENTIAA levottomuus lisääntyy, ilmenee yö valvomista ja päivätorkuskelua. Toimintakyky on vahvasti alentunut.
        Tavallisesti Alzheimer etenee tasaisesti. Eteneminen vaikeaan vaiheeseen voi viedä jopa liki 20 vuotta. Yleensä musiikillinen taju, tunneviestintä ja sosiaaliset taidot säilyvät pitkään.
        Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle : )) Jos tarvitset vapaapäivän tuuraajaa, tulen mielelläni. Riippuen siitä, ettet ole kauhean kaukaa. Itse uudeltamaalta.

        Asun,mutta tuhannet kiitokset sulle,kun vastailit kysymyksiini,ja otit kantaa:)
        Tuon kirjoituksesi mukaan alkamassa on keskivaikea A!...ONNEKSI kodinkoneisiin ei äiti ole sattunut vuosiin,kun on kotisairaanhoito järkännyt sen puolen!

        Samaa asiaa jankutetaan joskus koko päivä,ja joskus saan sen tosiaan katkaistuksi muuttamalla puheenaiheen tekemiseen,tai puhumalla ihan jostain muusta:) Hauskoja hetkiäkin on,ja niistä otamme ilon irti:D

        Äiti on niin rakas kuitenkin,ja tiedän,että lähtökään ei voi kovin kaukana olla,ja siksi haluaisin pitää hänet kotona niin pitkään kun vaan on psyykkisesti ja fyysisesti mahdollista!
        Kun se laitosaika koittaa,on tehtävä ikävä ratkaisu,mutta toivon että äitini on siinä vaiheessa niin dementoitunut,että ei osaa/ymmärrä enää kaipailla kovin paljon kotiaan...

        Ihana,että kaltaisiasi ihmisiä on olemassa:)
        Kiitos vielä kerran avustasi!!!!!

        - chanel:)


      • ...aamua sinne jonnekkin
        chanel3 kirjoitti:

        Asun,mutta tuhannet kiitokset sulle,kun vastailit kysymyksiini,ja otit kantaa:)
        Tuon kirjoituksesi mukaan alkamassa on keskivaikea A!...ONNEKSI kodinkoneisiin ei äiti ole sattunut vuosiin,kun on kotisairaanhoito järkännyt sen puolen!

        Samaa asiaa jankutetaan joskus koko päivä,ja joskus saan sen tosiaan katkaistuksi muuttamalla puheenaiheen tekemiseen,tai puhumalla ihan jostain muusta:) Hauskoja hetkiäkin on,ja niistä otamme ilon irti:D

        Äiti on niin rakas kuitenkin,ja tiedän,että lähtökään ei voi kovin kaukana olla,ja siksi haluaisin pitää hänet kotona niin pitkään kun vaan on psyykkisesti ja fyysisesti mahdollista!
        Kun se laitosaika koittaa,on tehtävä ikävä ratkaisu,mutta toivon että äitini on siinä vaiheessa niin dementoitunut,että ei osaa/ymmärrä enää kaipailla kovin paljon kotiaan...

        Ihana,että kaltaisiasi ihmisiä on olemassa:)
        Kiitos vielä kerran avustasi!!!!!

        - chanel:)

        Hyvä, että tiedoista oli sinulle hyötyä. Minä olen kohta valmis lähihoitaja ja dementiatyö on vähän niin kuin sydämen asia. Olen ollut työssä useassa eri kohteessa ja nähnyt siis kaikenlaista. Kerran olin vuodeosastolla noin vuoden jakson. Sinä aikana sinne tuotiin sellanen noin 85v mummukka. Se ei tiennyt yhtään et minne oli tullut ja miksi. Oli vaan kotiin ja pankkiin menossa ensimmäiset päivät. Sitten sain tietää et tytär oli äitinsä osastolle tuonut, kun niin oli kuulemma parempi ja usean tahon kanssa jo asiasta sovittu. Äitille oli kerrottu et mennään pankkiin hoitaa asioita ja sit vaan kiikutettiinkin osastolle. Se on mun mielestä aika julmaa tuollainen : ( . Dementikot ovat hyvin vaikeita, kun sille päälle sattuvat, mutta jotain rajaa sentään... Sit kerran oli yhdessä paikassa, jossa oli hirmu herttainen papparainen. Agressiivisena koitti kyllä motata, haukkui pystyyn yms. Kaikki menemiset ja tekemiset on siis hyvin paljon mielialasta kiinni. Jos ei se natsaa, niin turha väkisin koittaa. Laittaistko yhteystietosi, esim. s-posti osoitteesi, niin voitas kirjotella. Terv.Tipe


      • chanel3
        ...aamua sinne jonnekkin kirjoitti:

        Hyvä, että tiedoista oli sinulle hyötyä. Minä olen kohta valmis lähihoitaja ja dementiatyö on vähän niin kuin sydämen asia. Olen ollut työssä useassa eri kohteessa ja nähnyt siis kaikenlaista. Kerran olin vuodeosastolla noin vuoden jakson. Sinä aikana sinne tuotiin sellanen noin 85v mummukka. Se ei tiennyt yhtään et minne oli tullut ja miksi. Oli vaan kotiin ja pankkiin menossa ensimmäiset päivät. Sitten sain tietää et tytär oli äitinsä osastolle tuonut, kun niin oli kuulemma parempi ja usean tahon kanssa jo asiasta sovittu. Äitille oli kerrottu et mennään pankkiin hoitaa asioita ja sit vaan kiikutettiinkin osastolle. Se on mun mielestä aika julmaa tuollainen : ( . Dementikot ovat hyvin vaikeita, kun sille päälle sattuvat, mutta jotain rajaa sentään... Sit kerran oli yhdessä paikassa, jossa oli hirmu herttainen papparainen. Agressiivisena koitti kyllä motata, haukkui pystyyn yms. Kaikki menemiset ja tekemiset on siis hyvin paljon mielialasta kiinni. Jos ei se natsaa, niin turha väkisin koittaa. Laittaistko yhteystietosi, esim. s-posti osoitteesi, niin voitas kirjotella. Terv.Tipe

        Kun sais vaihtaa ajatuksia:) Mulla välillä tuntuu että pitää saada purkaa noita juttuja jonnekin,ja en oo vielä ehtinyt hypätä mihinkään reaaliryhmään juttelemaankaan...

        Olin kans yhen vuoden vanhusten hoitajana,ja siellä oli ihan samaa,kun mitä kirjotit!
        Sen jälkeen olin henkilökohtaisena avustajana vuoden,mutta sitten meni terveys...:( Siitä en täällä sen enempää voi kertoa...

        Mitenköhän saisin sulle mun SP.n niin,että muut ei sitä nää????
        Olis tosi kiva jutella yksityisestikin:)


      • ...yhteystiedot
        chanel3 kirjoitti:

        Kun sais vaihtaa ajatuksia:) Mulla välillä tuntuu että pitää saada purkaa noita juttuja jonnekin,ja en oo vielä ehtinyt hypätä mihinkään reaaliryhmään juttelemaankaan...

        Olin kans yhen vuoden vanhusten hoitajana,ja siellä oli ihan samaa,kun mitä kirjotit!
        Sen jälkeen olin henkilökohtaisena avustajana vuoden,mutta sitten meni terveys...:( Siitä en täällä sen enempää voi kertoa...

        Mitenköhän saisin sulle mun SP.n niin,että muut ei sitä nää????
        Olis tosi kiva jutella yksityisestikin:)

        Laita s-postia mulle, [email protected] .Terv.Tiina


      • hukkunut : ((
        chanel3 kirjoitti:

        Kun sais vaihtaa ajatuksia:) Mulla välillä tuntuu että pitää saada purkaa noita juttuja jonnekin,ja en oo vielä ehtinyt hypätä mihinkään reaaliryhmään juttelemaankaan...

        Olin kans yhen vuoden vanhusten hoitajana,ja siellä oli ihan samaa,kun mitä kirjotit!
        Sen jälkeen olin henkilökohtaisena avustajana vuoden,mutta sitten meni terveys...:( Siitä en täällä sen enempää voi kertoa...

        Mitenköhän saisin sulle mun SP.n niin,että muut ei sitä nää????
        Olis tosi kiva jutella yksityisestikin:)

        Laitatko meiliä tulemaan. Mulla on hukkunut sun s-posti os. Terv.Tiina


      • ei tietoa

        Kuinka kauan omaista täytyy kotona hoitaa, kun saa sen ensimmäisen " omaishoitaja palkan " ja tuleeko päätös kirjallisena tietona hakijalle? Minulle ei tullut vielä mitään tietoa ja useampi kuukausi kulunut.


      • Jämtti
        ei tietoa kirjoitti:

        Kuinka kauan omaista täytyy kotona hoitaa, kun saa sen ensimmäisen " omaishoitaja palkan " ja tuleeko päätös kirjallisena tietona hakijalle? Minulle ei tullut vielä mitään tietoa ja useampi kuukausi kulunut.

        Mistä sitä tietoa näissä omaishoitaja asioissa sais? Ilmajoella ei ainakaan mistään, henkilö jonka näistä pitäis tiedottaa, on kuin - 0.
        Täällä pimitetään tietoa omaisten kustannuksella, rahat nimittäin menevät musiikkijuhlien järjestämiseen.
        Seuraavissa vaaleissa päättäjät vaihtoon!!


      • Samasta pitäjästä
        Jämtti kirjoitti:

        Mistä sitä tietoa näissä omaishoitaja asioissa sais? Ilmajoella ei ainakaan mistään, henkilö jonka näistä pitäis tiedottaa, on kuin - 0.
        Täällä pimitetään tietoa omaisten kustannuksella, rahat nimittäin menevät musiikkijuhlien järjestämiseen.
        Seuraavissa vaaleissa päättäjät vaihtoon!!

        Osa työntekijöistä myöskin vaihtoon, jotkat hoitavat näitä asioita!


      • someone11
        Jämtti kirjoitti:

        Mistä sitä tietoa näissä omaishoitaja asioissa sais? Ilmajoella ei ainakaan mistään, henkilö jonka näistä pitäis tiedottaa, on kuin - 0.
        Täällä pimitetään tietoa omaisten kustannuksella, rahat nimittäin menevät musiikkijuhlien järjestämiseen.
        Seuraavissa vaaleissa päättäjät vaihtoon!!

        olen samaa mieltä! ilmajoella ei todellakaan kyseinen henkilö tiedä mitään omaishoidon asioista !!


      • Prinsessa 53
        chanel3 kirjoitti:

        Heips!

        Enpä ite huomannu mokaani! Äitini täytti 24.6 87v,joten se on oikein...on ollut tätä byrokratiasotkua tässä niin hirveesti äidin asioitten kanssa,että hyvä kun oman nimensä muistaa:) Sori!

        Kun nyt tähän tulin,niin kysyn muilta jotka hoitavat alzheimerilaisia,kuinka nopeasti voi tauti edetä?
        Äitini muisti tuntuu nyt pätkivän todella pahasti!!
        Muuten on ihana puheissaan,ja (vielä ainakin) kiltti vanhus,mutta mököttää yksikseen välillä ja kiukuttelee huoneessa itsekseen,ja ei tosiaankaan muista YHTÄÄN mitä on tapahtunut esim. 15 min. sitten!!

        Vuosi sitten äidistäni ei olisi huomannut mitään,mutta sitten lähti se alamäki,ja itse luulin sitä vanhuusdementiaksi,kunnes tuli tuo diagnoosi.- sehän selittikin sitten jo kaiken...

        Mitähän tässä vaan mahtaa olla nyt sitten vielä edessä??? Toivottavasti tauti etenee hitaasti,jotta selkeitä hetkiä olisi mahdollisimman paljon. Äidilläni on tosi ihana komiikantaju,hän on huumorintajuinen,ja mukava:) kamalaa,jos hän taantuu tuosta kovin nopeasti.......:(

        Voimia kaikille omaishoitajille!!!!!!!

        Aluksi tauti etenee hitaasti mutta sitten voi tulla nopea käänne Minun äitini on 86 täyttää 87:On vielä koyona minun ja veljeni kanssa. Välillä on jouduttu lähettämään sairaalaan aggressiivisuuden ja harhojen kanssa:Joskus livahtanut ulos ja kaatunut niin pahasti että on viety ensiapuun.Toiminnoista kotona esim ruoka joudutaan laittamaan tai lämmittämään.Kotisairaanhoito käy antamassa lääkkeet.Saunaan häntä ei voi yksin päästää. Muuten syö itse ja liikkuu rollaattorin avulla.


    • ei palkka vaan...

      Kysehän on palkkiosta, silloin kun kyse ei ole ylimmästä maksuluokasta. Huom, verotus % luokka.

    • helena x

      Joo, tossa joku jo kirjoittikin että kyse on palkkiosta, ei palkasta. Kun omaiseni oli pitkään sairaalassa niin kyselin sairaalahoidon todellisia kustannuksia, osastonhoitajan mukaan ne olivat n. 260,-/kk mikä kuulostaa sekin vähäiseltä. Jos olisin ottanut omaiseni kotihoitoon niin olisin saanut kyllä suurinta mahdollista omaishoidontukea, olisiko n. 1000,-/kk mutta en olisi silläkään elänyt ja maksanut asumista ym., enkä olisi jaksanut hoitaa 24h/vrk vähäisillä vapaapäivillä. Nyt systeemi on se, että omaiseni on hoitokodissa ja lomailee välillä kotona, kotonaolopäiville saadaan kunnalta maksusitoumus yksityisen sairaanhoitajan käynteihin 2h/pvä. Olen käyttänyt yksityistä sairaanhoitajaa myös hoitokotikäynteihin niinä päivinä kun en itse pääse/jaksa, nämä käynnit kyllä menevät omasta pussista. Mielestäni pitäisi panostaa enemmän erilaisiin koti- ja laitoshoidon yhdistelmiin jotta potilaat eivät laitostuisi laitoksissa ja toisaalta jotta omaishoitajat eivät uupuisi ilman vapaapäiviä yms. Nyt systeemi on aika joko-tai. Mutta käsittääkseni ainakin dementiaa sairastaville on joillakin paikkakunnilla ns. päiväsairaaloita, silloin omaishoitajalle jää päivä vapaaksi lepoon ja asioiden hoitoon, joissakin tapauksissa ehkä töissä käyntiinkin.

      • helenax

        Kirjoittelin äsken ihan puppua - sairaalahoidon kustannukset siis 260,-/vrk eikä 260,-/kk. Sorry!


      • *mimmu*
        helenax kirjoitti:

        Kirjoittelin äsken ihan puppua - sairaalahoidon kustannukset siis 260,-/vrk eikä 260,-/kk. Sorry!

        Olin tässä lomalla äitini hoidosta, tai paremminkin näillä lakisääteisillä vapaa päivillä.
        Viikon mittaisella, tähän asti olen saanut pitää näitä vapaita kerryttäen, mutta nyt hoitaja sanoikin, että kolmesta päivästä maksaisin 9e ja lopuista 12e, elikkä nyt keräämäni vapaapäivät menee lahjoituksena kunnan kukkaroon.

        Ei tämä ei voi mennä näin, meidän kunnassa ei tämä tiedoitus pelaa ollenkaan, meille ei kerrota mitään etukäteen asioita.

        Aina kun olen vapaita pitänyt, on laskutuksessa ollut oikaistavaa.
        Viime kerralla kävin laskuttajan luona ja sain sieltä kuulla, että tämä laitos missä äitini on intervallissa laskuttaa ja sinne pitää ilmoittaa vapaapäivät, ne ilmoittavat sieltä laskutukseen.

        Voiko olla vielä sekavampaa ja kun ei olla ilmoitettu asianomaiselle mitään miten pitää toimia. Tämä sai minut taas yhden kerran raivon valtaan.

        Kunnan vanhustyönjohtaja on nyt lomalla, mutta kun palaa saa kuulla palautetta sen vannon.

        Kun kysyin hoitajalta mitä tällä nyt ajetaan takaa, niin sanoi, että kait säästö syistä. Niimpä just, meiltä omaishoitajiltahan se säästö otetaan, kun meiltä on sitä ottaa...

        Näitä vapaita jos pitää pitää kerran kuukaudessa se kolme päivää, niin ekapäivä on vienti päivä, toka on vapaapäivä ja kolmas on hakupäivä, mikä voidaan laskea jo työpäiväksi, koska silloin pitää hoitaa kauppa asiat ja muut järjestelyt, se ei ole mikään vapaapäivä, niinkuin ei vientipäiväkään. Siis yksi päivä vapaata jää koko ajasta.

        Tämä ei voi olla totta!
        Minnekkähän sitä osais valittaa tästä asiasta?
        Kuka tietää paremmin näistä asioista, voisiko valistaa minua?

        Minulla olisi vieläkin kymmenen päivää pitämättömiä vapaita, pitääkö minun nekin
        Minulla olisi vieläkin kymmenen päivää
        lahjoittaa kunnalle?
        En piruvie lahjoita!


      • chanel3
        *mimmu* kirjoitti:

        Olin tässä lomalla äitini hoidosta, tai paremminkin näillä lakisääteisillä vapaa päivillä.
        Viikon mittaisella, tähän asti olen saanut pitää näitä vapaita kerryttäen, mutta nyt hoitaja sanoikin, että kolmesta päivästä maksaisin 9e ja lopuista 12e, elikkä nyt keräämäni vapaapäivät menee lahjoituksena kunnan kukkaroon.

        Ei tämä ei voi mennä näin, meidän kunnassa ei tämä tiedoitus pelaa ollenkaan, meille ei kerrota mitään etukäteen asioita.

        Aina kun olen vapaita pitänyt, on laskutuksessa ollut oikaistavaa.
        Viime kerralla kävin laskuttajan luona ja sain sieltä kuulla, että tämä laitos missä äitini on intervallissa laskuttaa ja sinne pitää ilmoittaa vapaapäivät, ne ilmoittavat sieltä laskutukseen.

        Voiko olla vielä sekavampaa ja kun ei olla ilmoitettu asianomaiselle mitään miten pitää toimia. Tämä sai minut taas yhden kerran raivon valtaan.

        Kunnan vanhustyönjohtaja on nyt lomalla, mutta kun palaa saa kuulla palautetta sen vannon.

        Kun kysyin hoitajalta mitä tällä nyt ajetaan takaa, niin sanoi, että kait säästö syistä. Niimpä just, meiltä omaishoitajiltahan se säästö otetaan, kun meiltä on sitä ottaa...

        Näitä vapaita jos pitää pitää kerran kuukaudessa se kolme päivää, niin ekapäivä on vienti päivä, toka on vapaapäivä ja kolmas on hakupäivä, mikä voidaan laskea jo työpäiväksi, koska silloin pitää hoitaa kauppa asiat ja muut järjestelyt, se ei ole mikään vapaapäivä, niinkuin ei vientipäiväkään. Siis yksi päivä vapaata jää koko ajasta.

        Tämä ei voi olla totta!
        Minnekkähän sitä osais valittaa tästä asiasta?
        Kuka tietää paremmin näistä asioista, voisiko valistaa minua?

        Minulla olisi vieläkin kymmenen päivää pitämättömiä vapaita, pitääkö minun nekin
        Minulla olisi vieläkin kymmenen päivää
        lahjoittaa kunnalle?
        En piruvie lahjoita!

        Mä lähetin justiin omaishoitajahakemuksen...tällästä soppaako tää tulee sit olemaan,jos se menee läpi?????????

        Suoraan sanottuna tuntuu aivan sairaalta tuo touhu,mistä kirjotit!!!
        Mä hoidan äitiä kotona,ja kerran kuussa on intervallissa viikon,that´s it!

        Taidanpa vetää hakemukseni sittenkin pois...mä en jaksa alkaa mylläämään noiden byrokratiasotkujen kans enää YHTÄÄN!!!!!!!

        Meillä oli ihan tarpeeks kamala puolen vuoden mittanen juttu,jouduttiin käräjille asti,että SAATIIN edes mun äiti meille!

        Mä en kyllä ymmärrä puoliakaan noista vapaapäivistä,kun en oo ollu omaishoitaja,eli oon hoo moilanen tässäkin asiassa??????

        Toi kirjotus kyllä avas silmät!!!!!!!!
        Onkohan tuo sit kuntakohtaista,vai pelataanko joka paikas samoilla säännöillä? Ihmettelen vaan?


      • *mimmu*
        chanel3 kirjoitti:

        Mä lähetin justiin omaishoitajahakemuksen...tällästä soppaako tää tulee sit olemaan,jos se menee läpi?????????

        Suoraan sanottuna tuntuu aivan sairaalta tuo touhu,mistä kirjotit!!!
        Mä hoidan äitiä kotona,ja kerran kuussa on intervallissa viikon,that´s it!

        Taidanpa vetää hakemukseni sittenkin pois...mä en jaksa alkaa mylläämään noiden byrokratiasotkujen kans enää YHTÄÄN!!!!!!!

        Meillä oli ihan tarpeeks kamala puolen vuoden mittanen juttu,jouduttiin käräjille asti,että SAATIIN edes mun äiti meille!

        Mä en kyllä ymmärrä puoliakaan noista vapaapäivistä,kun en oo ollu omaishoitaja,eli oon hoo moilanen tässäkin asiassa??????

        Toi kirjotus kyllä avas silmät!!!!!!!!
        Onkohan tuo sit kuntakohtaista,vai pelataanko joka paikas samoilla säännöillä? Ihmettelen vaan?

        Tätä soppaa minulla ainakin on ollut, ihan uskomatonta miten yrittävät huiputtaa.

        Tässä aikaa sitten, ihmettelin vanhustyönjohtajalle näistä vapaista, kun noista lakipykäleitä katsoin, että vientipäivästä ei voida periä maksua ja meiltä se oli peritty joka kerta, sanoi että ei ole tiennytkään sellaista olevankaan. Kehoitin lukemaan säännöt, nyt eivät ole sitten perineetkään jatkossa, mutta luulen että joka ei pidä puoliaan, niiltä ne ottavat.

        Katselin tuossa juuri näitä lakipykäliä ja aivan selvästi siinä lukee näin: Omaishoitajille järjestettävä vapaa(4§) Omaishoitaja voi pitää vapaansa joko kuukausittaan tai hän voi säästää niitä ja pitää kerralla useimpia päiviä.

        Minä marssin taas samasen ihmisen luokse, kun hän tulee lomalta ja annan tämän tekstin luettavaksi
        katsotaan mitä sanoo tähän.

        Kyllä meillä ainakin pitää pitää silmät ja korvat auki, vielä sittenkin yrittävät juksata.
        Tiukkana kun olet ja otat selvää oikeuksistasi ja jos on epäselvää tarkastat vielä senkin, niin jotenkin selviää, muuten sinua viedään kuin pässiä narussa...

        Voihan sinun kunnassa asiat olla toisinkin, mutta pienellä varauksella kuitenkin.
        Lykkyä sinulle!


      • mimmu*
        *mimmu* kirjoitti:

        Olin tässä lomalla äitini hoidosta, tai paremminkin näillä lakisääteisillä vapaa päivillä.
        Viikon mittaisella, tähän asti olen saanut pitää näitä vapaita kerryttäen, mutta nyt hoitaja sanoikin, että kolmesta päivästä maksaisin 9e ja lopuista 12e, elikkä nyt keräämäni vapaapäivät menee lahjoituksena kunnan kukkaroon.

        Ei tämä ei voi mennä näin, meidän kunnassa ei tämä tiedoitus pelaa ollenkaan, meille ei kerrota mitään etukäteen asioita.

        Aina kun olen vapaita pitänyt, on laskutuksessa ollut oikaistavaa.
        Viime kerralla kävin laskuttajan luona ja sain sieltä kuulla, että tämä laitos missä äitini on intervallissa laskuttaa ja sinne pitää ilmoittaa vapaapäivät, ne ilmoittavat sieltä laskutukseen.

        Voiko olla vielä sekavampaa ja kun ei olla ilmoitettu asianomaiselle mitään miten pitää toimia. Tämä sai minut taas yhden kerran raivon valtaan.

        Kunnan vanhustyönjohtaja on nyt lomalla, mutta kun palaa saa kuulla palautetta sen vannon.

        Kun kysyin hoitajalta mitä tällä nyt ajetaan takaa, niin sanoi, että kait säästö syistä. Niimpä just, meiltä omaishoitajiltahan se säästö otetaan, kun meiltä on sitä ottaa...

        Näitä vapaita jos pitää pitää kerran kuukaudessa se kolme päivää, niin ekapäivä on vienti päivä, toka on vapaapäivä ja kolmas on hakupäivä, mikä voidaan laskea jo työpäiväksi, koska silloin pitää hoitaa kauppa asiat ja muut järjestelyt, se ei ole mikään vapaapäivä, niinkuin ei vientipäiväkään. Siis yksi päivä vapaata jää koko ajasta.

        Tämä ei voi olla totta!
        Minnekkähän sitä osais valittaa tästä asiasta?
        Kuka tietää paremmin näistä asioista, voisiko valistaa minua?

        Minulla olisi vieläkin kymmenen päivää pitämättömiä vapaita, pitääkö minun nekin
        Minulla olisi vieläkin kymmenen päivää
        lahjoittaa kunnalle?
        En piruvie lahjoita!

        No niin, nyt kävin vanhustyönjohtajan pakeilla ja sain kuulla, että asia on aivan niin kuin sanoinkin, että suomen laissa sanotaan omaishoitajien vapaista että, vapaat voi pitää joko kuukausittain ne kolme päivää tai ne voi kerryttää useiammista kuukausista ja pitää vaikka viikon tai ylikin kerralla.

        Tässä oli väärinymmärrys, hoitopaikasta saatu tieto oli väärää!
        No hyvä kun asia selvisi, mutta onko kaikki tietoisia tästä, kysympä?


      • närkästynyt
        chanel3 kirjoitti:

        Mä lähetin justiin omaishoitajahakemuksen...tällästä soppaako tää tulee sit olemaan,jos se menee läpi?????????

        Suoraan sanottuna tuntuu aivan sairaalta tuo touhu,mistä kirjotit!!!
        Mä hoidan äitiä kotona,ja kerran kuussa on intervallissa viikon,that´s it!

        Taidanpa vetää hakemukseni sittenkin pois...mä en jaksa alkaa mylläämään noiden byrokratiasotkujen kans enää YHTÄÄN!!!!!!!

        Meillä oli ihan tarpeeks kamala puolen vuoden mittanen juttu,jouduttiin käräjille asti,että SAATIIN edes mun äiti meille!

        Mä en kyllä ymmärrä puoliakaan noista vapaapäivistä,kun en oo ollu omaishoitaja,eli oon hoo moilanen tässäkin asiassa??????

        Toi kirjotus kyllä avas silmät!!!!!!!!
        Onkohan tuo sit kuntakohtaista,vai pelataanko joka paikas samoilla säännöillä? Ihmettelen vaan?

        Aloitin halvaantuneen mieheni omaishoitajana 23.12.20009. Kotihoidon ohjaaja teki anomuksen
        omaishoitajan palkasta joulukuun puolenvälin tienoilla ja allekirjoitin sen.
        Olen nyt toiminut runsaan 2 kk mieheni omaishoitajana. - mutta minkäänlaista päätöstä ei ole kuulunut omaishoitajan palkasta. Onko tämä kaikki ihmisten pettämistä vai miten kaun se päätös kestää? Työ ainakin on raskasta ja vaativaa sekä fyyssisesti että psyykkisesti.
        Mitään ulkopuolisia apuja en hoidossa saa.
        - Olen pettynyt koko kotihoidon organisaatioon.


      • Läpikäynyt
        närkästynyt kirjoitti:

        Aloitin halvaantuneen mieheni omaishoitajana 23.12.20009. Kotihoidon ohjaaja teki anomuksen
        omaishoitajan palkasta joulukuun puolenvälin tienoilla ja allekirjoitin sen.
        Olen nyt toiminut runsaan 2 kk mieheni omaishoitajana. - mutta minkäänlaista päätöstä ei ole kuulunut omaishoitajan palkasta. Onko tämä kaikki ihmisten pettämistä vai miten kaun se päätös kestää? Työ ainakin on raskasta ja vaativaa sekä fyyssisesti että psyykkisesti.
        Mitään ulkopuolisia apuja en hoidossa saa.
        - Olen pettynyt koko kotihoidon organisaatioon.

        Päätös kestää kauan, saattaa tulla tieto että kunnalla ei ole rahaa.
        Eriarvoisuus omaishoitajien välillä on suuri.
        Riippuu siitä missä sattuu asumaan, jossain arvostetaan, useimmiten ei.


      • närkästynyt
        Läpikäynyt kirjoitti:

        Päätös kestää kauan, saattaa tulla tieto että kunnalla ei ole rahaa.
        Eriarvoisuus omaishoitajien välillä on suuri.
        Riippuu siitä missä sattuu asumaan, jossain arvostetaan, useimmiten ei.

        Kiitos vastauksestasi!
        Nyt kai saan vain tyytyä vastauksen, ettei kunnalla ole rahaa.
        Näköjään eriarvoisuus on suuri. Asuinkunnassamme kyllä arvostetaan kulttuuria ja kunta avustaa musiikkijuhlia suurin summin, mutta omaishoitajat ovat kaiketi ennenkin jääneet ilman tukirahaa. Tälläistä se on, kyllä seuraavissa vaaleissa täytyy tarkkaan katsoa ketä äännestää!!
        Niin kunta kuin eduskunta vaaleissakin.


      • Omaishoitaja

        Helsingissä tulee omaishoitajalle palkka josta virallinen palkkalaskelma tulee postissa kaupungilta.


      • Anonyymi
        *mimmu* kirjoitti:

        Olin tässä lomalla äitini hoidosta, tai paremminkin näillä lakisääteisillä vapaa päivillä.
        Viikon mittaisella, tähän asti olen saanut pitää näitä vapaita kerryttäen, mutta nyt hoitaja sanoikin, että kolmesta päivästä maksaisin 9e ja lopuista 12e, elikkä nyt keräämäni vapaapäivät menee lahjoituksena kunnan kukkaroon.

        Ei tämä ei voi mennä näin, meidän kunnassa ei tämä tiedoitus pelaa ollenkaan, meille ei kerrota mitään etukäteen asioita.

        Aina kun olen vapaita pitänyt, on laskutuksessa ollut oikaistavaa.
        Viime kerralla kävin laskuttajan luona ja sain sieltä kuulla, että tämä laitos missä äitini on intervallissa laskuttaa ja sinne pitää ilmoittaa vapaapäivät, ne ilmoittavat sieltä laskutukseen.

        Voiko olla vielä sekavampaa ja kun ei olla ilmoitettu asianomaiselle mitään miten pitää toimia. Tämä sai minut taas yhden kerran raivon valtaan.

        Kunnan vanhustyönjohtaja on nyt lomalla, mutta kun palaa saa kuulla palautetta sen vannon.

        Kun kysyin hoitajalta mitä tällä nyt ajetaan takaa, niin sanoi, että kait säästö syistä. Niimpä just, meiltä omaishoitajiltahan se säästö otetaan, kun meiltä on sitä ottaa...

        Näitä vapaita jos pitää pitää kerran kuukaudessa se kolme päivää, niin ekapäivä on vienti päivä, toka on vapaapäivä ja kolmas on hakupäivä, mikä voidaan laskea jo työpäiväksi, koska silloin pitää hoitaa kauppa asiat ja muut järjestelyt, se ei ole mikään vapaapäivä, niinkuin ei vientipäiväkään. Siis yksi päivä vapaata jää koko ajasta.

        Tämä ei voi olla totta!
        Minnekkähän sitä osais valittaa tästä asiasta?
        Kuka tietää paremmin näistä asioista, voisiko valistaa minua?

        Minulla olisi vieläkin kymmenen päivää pitämättömiä vapaita, pitääkö minun nekin
        Minulla olisi vieläkin kymmenen päivää
        lahjoittaa kunnalle?
        En piruvie lahjoita!

        kyllä niitä pitää hakea potilasasiamiehn kautta jos muu ei auta


    • per kuukausi

      Kyse ei ole palkasta , vaan palkkiosta .

      • mopit jää kaappiin

        Joku odotteli vielä päätöstä helmikuun lopulla omaishoidontuesta. Juuri alkuvuodesta on hyvä saada hakemus laitettua koska silloin vielä on rahaa. Loppuvuodesta hakemuksia enemmän evätään määrärahojen loppumiseen vedoten. Itse kyllä otan herkästi luurin kouraan ja kyselen asioiden perään, sillä niin monta mokaa on käynyt muillakin instansseilla eikä vain sosiaalitoimella. Joka työpaikassa on nykyään kiire ja paine ja ruuhka. Tapahtuu virheitä unohtamisia hukkaamisia jne. Ja kun kyselee oman asian perään auttaa omaa asiaansa etenemään. Niin ei saisi olla, mutta niin se vaan menee. Kannattaa soittaa omalle avopalveluohjaajalle ja ihan ystävällisesti kysellä asian perään ja näyttää oma peräänantamattomuus. Emme kerää vapaaehtoisia almuja, vaan kyselemme oikeuksiemme perään, joiden lakisääteisyyden tiedämme.

        Sossun avopalvelutoimistosta työntekijät käyvät kotiarvioinnilla ja sen selvityksen ja pisteytyksen mukaan he esittävät mahdollista tukea maksettavaksi teille, joka nuijitaan muualla. Kotikäynti voi tuntua kiusalliselta ja pelottavalta, mutta se on yleensä leppoisa tapaaminen. Ja kodin eduksi. Silloin on omassa ympäristössä helppo kertoa ja vaikka osoittaa hoidon rasittavuus ja sitovuus. Kun hoidettavakin on vierellä. Kannattaa kuvailla arkea mahdollisimman runsaasti ja avoimesti. Eikä kannata siivota sossutyttöjä varten ja leipoa tuoksuvaisia. Vaan ihan rehellisesti näyttää oma arkensa heille, joka ei aina ole kiillotettu ja kaunis.


      • Loma Mara
        mopit jää kaappiin kirjoitti:

        Joku odotteli vielä päätöstä helmikuun lopulla omaishoidontuesta. Juuri alkuvuodesta on hyvä saada hakemus laitettua koska silloin vielä on rahaa. Loppuvuodesta hakemuksia enemmän evätään määrärahojen loppumiseen vedoten. Itse kyllä otan herkästi luurin kouraan ja kyselen asioiden perään, sillä niin monta mokaa on käynyt muillakin instansseilla eikä vain sosiaalitoimella. Joka työpaikassa on nykyään kiire ja paine ja ruuhka. Tapahtuu virheitä unohtamisia hukkaamisia jne. Ja kun kyselee oman asian perään auttaa omaa asiaansa etenemään. Niin ei saisi olla, mutta niin se vaan menee. Kannattaa soittaa omalle avopalveluohjaajalle ja ihan ystävällisesti kysellä asian perään ja näyttää oma peräänantamattomuus. Emme kerää vapaaehtoisia almuja, vaan kyselemme oikeuksiemme perään, joiden lakisääteisyyden tiedämme.

        Sossun avopalvelutoimistosta työntekijät käyvät kotiarvioinnilla ja sen selvityksen ja pisteytyksen mukaan he esittävät mahdollista tukea maksettavaksi teille, joka nuijitaan muualla. Kotikäynti voi tuntua kiusalliselta ja pelottavalta, mutta se on yleensä leppoisa tapaaminen. Ja kodin eduksi. Silloin on omassa ympäristössä helppo kertoa ja vaikka osoittaa hoidon rasittavuus ja sitovuus. Kun hoidettavakin on vierellä. Kannattaa kuvailla arkea mahdollisimman runsaasti ja avoimesti. Eikä kannata siivota sossutyttöjä varten ja leipoa tuoksuvaisia. Vaan ihan rehellisesti näyttää oma arkensa heille, joka ei aina ole kiillotettu ja kaunis.

        Muistakaas omaishoitajat että 3pv/kk vapaata saa laittaa vaikka puolison hoidettavaksi, eli
        sen saa talteen, kun rahana ei vapaata saa itselleen.

        Itse hoidan äitiäni ja puolisoni hoitaa minun vapaat ja homma ok!

        Loma Mara


      • ristiina ja tytär
        Loma Mara kirjoitti:

        Muistakaas omaishoitajat että 3pv/kk vapaata saa laittaa vaikka puolison hoidettavaksi, eli
        sen saa talteen, kun rahana ei vapaata saa itselleen.

        Itse hoidan äitiäni ja puolisoni hoitaa minun vapaat ja homma ok!

        Loma Mara

        ei tarvinnut esittää mitään,lääkärintodistus puhui puolestaan,meillä tuo alzheimer puolisolla,sain omaishoidontuen ,ennen kuin sos.nainen edes ehti istahtaa tuolille,ja tuki alkoi heti....3 viikkoa meni anomisesta päätökseen....karjalassa pelittää nää hommat...ja nyt puoliso kerran viikossa päivätoiminnassa palveluseteleillä 6,5 h..ja mie nautin vapaastani....


      • palkkion saaja

        Silti tulee tilinauha kuukausittain:)
        Palkka tai pallkio, silloin oli merkitystä kun olin vielä työ-ikäinen, nyt se on aivan sama kumpi, verottaja ainakin muistaa raskaimman jälkeen.


      • perhehoitaja
        ristiina ja tytär kirjoitti:

        ei tarvinnut esittää mitään,lääkärintodistus puhui puolestaan,meillä tuo alzheimer puolisolla,sain omaishoidontuen ,ennen kuin sos.nainen edes ehti istahtaa tuolille,ja tuki alkoi heti....3 viikkoa meni anomisesta päätökseen....karjalassa pelittää nää hommat...ja nyt puoliso kerran viikossa päivätoiminnassa palveluseteleillä 6,5 h..ja mie nautin vapaastani....

        Hyvä ,että pidät omasta jaksamisesta myös huolta .Omaishoitajallehan kuuluu 3 vrk joka kuukausi vapaata ja kunnan tulisi se järjestää,mutta eihän kunta sitä tietenkään tuputa,vaan siinä täytyy jokaisen omaishoitajan olla aktiivinen ja vaatia järjestämään hoitopaikka omaishoitajan vapaiden ajaksi.Mutta ja mutta, sehän ei olekkaan niin helppoa laittaa muistisairas vieraaseen paikkaan,vai millaisia kokemuksia sinulla on miehesi päivätoiminta paikasta?Kenties muistisairauden ollessa vielä lieväasteinen,omainen ymmärtääkin paikan vaihdoksen,mutta kun mennäänkin vaikea-asteiseen muistisairauteen,siinäpäs on jo pulma.Ei taida löytyä enää nykynuorisosta vanhan ajan kodinhoitajia,jotka menivät perheisiin moniksi vuorokausiksi hoitamaan taloutta, se olisi ihanteellista palvelua ja niin tarpeellista nykyaikanakin muistisairauksien lisääntyessä ja hoidon siirtyessä entistä enemmän omaisten vastuulle.Omaishoitajakin on vaan ihminen ,ei mikään kone,siispä on ihan oikein vaatia vapaata itselleen jaksaakseen tehdä arvokasta ja hyvin hermoja vaativaa työtä, voimia sinulle!


      • samsara
        palkkion saaja kirjoitti:

        Silti tulee tilinauha kuukausittain:)
        Palkka tai pallkio, silloin oli merkitystä kun olin vielä työ-ikäinen, nyt se on aivan sama kumpi, verottaja ainakin muistaa raskaimman jälkeen.

        Olen itse myös mieheni omaishoitaja. Käyn silti töissä 8 pvä. Mitä tarkoitat sillä, että on ihan sama onko palkkio tai palkka kysymyksessä nyt, mutta kun olit työ-ikäinen niin sillä oli silloin mierkitystä. Mitä merkitystä sillä on??
        Olen provisio palkalla ja ssa palkkioita. Pitäisikö se olla palkkaa?


    • Budapest

      Minä en saa mitään, koska kunnalta ovat määrärahat loppu jo
      1.3. ja kuulema jo moni muukin on tähän mennessä saanut kieltävän vastauksen.

      • Budapest

        Tuossa joku kertoi, että kannattaa anoa alkuvuodesta kun kunnalla on vielä rahaa se ei kyllä Liperissä pidä paikkaansa, vaan ymmärtääkseni anomus lähti jo helmikuun alussa sairaalasta käsin kun hain mieheni kotihoitoon. Liperi on myös
        Pohjois-Karjalassa, joten ei täälläkään ainakaan kaikissa kunnissa rahaa löydy, vaikka ymmärrykseni mukaan omaishoitaja on suuri apu kunnan terveydenhoidolle, kun ei
        kunnan tarvitse ruokkia eikä hoitaa potilasta ja säästää näin
        sairaala- ja hoitokotihinnoissa, mutta silti ei löydy omaishoitajalle edes muutamaan satasta, vaikka hoitopäivä
        kunnallisessa maksanee tuon erään omaishoitajan mainitseman 260,-/vrk. Tuhannella eurollahan kunta saisi vain
        4vrk maksettua, kun omaishoitaja samalla hinnalla hoitaa 30vrk. Äly hoi älä jätä. Ihmekö jos kunnilla menee huonosti kun eivät tuon vertaa osaa laskea.


      • palkkion saaja

        Noin ei saisi olla, kaikilla pitäisi olla samat oikeudet, mitähän mieltä meidän oma liittomme on asiasta, yleensä sieltä sanotaan että teette arvokasta työtä..
        Pelkät kauniit puheet eivät riitä.


    • ristiina ja tytär

      no lappeenrannassa pelittää nämä asia aikas hyvin,meillä tosi hyvä omaishoitokeskus,todella auttavaisia ja ammattitaitoisia...

    • näin meillä

      Mun mies saa minusta 444 /kk mut käteen jää verotuksen jälkeen 210. Onhan se aikamoista ryöstämistä. Ei siinä työtunnille jää hintaa kuin muutamia kymmeniä senttejä.

    • ristiina ja tytär

      hmm,mettinyt näitä verotusjuttuja omaishoidonpalkkiosta,itse haen joka vuosi uuden verotusprosentin omaishoidonpalkkiota varten,käyn vielä puolipäivätyössä,ja miulla tuo verotusprosentti 14,jos olisin käyttänyt sitä korttia mikä veroehdotuksess on mukana ,olisi verotus 28....eli kantsii päivittää verottajan kanssa tiedot ,verotuskin pieneni....

    • Omaishoitaja

      Kunnat juuri säästääkin kun omaishoitaja hoitaa .
      Olen tullut siihen tulokseen.
      Raskasta työ jossa aina kiinni ja vapaapäiviä ei helppo saada.
      Vero vie suuren osan palkasta kun eläkeläinen hoitaa esim. vanhaa
      puolisoaan. Kohta hoitajakin joutuu hoitoon.

      Sivulla : Adressit.com / adressi omaishoitajien palkka ja vapaapäivät

    • Omaishoitaja
      • Omaishoitaja

        Poistin adressin. Ei näköjään kiinnostanut .


      • vuosi vuodelta
        Omaishoitaja kirjoitti:

        Poistin adressin. Ei näköjään kiinnostanut .

        Harmi että ei ihmiset löytäneet ardessia, turhempiakin siellä on...


    • jj

      ei ole

      • z<z<z

        Kerropa meillekin:)


    • omaish.

      Saan 500 € kk, vero on 40%.
      Siinä kaikki, tuntipalkkaa ei juuri viitsi ajatella, ei yötyö lisiä, ei sunnuntai korvauksia, saati lomarahoja.

    • Late34

      Nämä omaishoidon asiat tuntuu olevan aivan hajalla eripuolilla suomea. Ei mitään yhtenäisyyttä. Samankaltainen tilanne ja toinen saa 1500 - verot ja toinen saa taistella ylipäätään saako ollenkaan omaishoidon tukea!!!! Näin se on meillä oikeusvaltiossa. Ja tämä on sisäpiiritietoa. Ei mitään mutu tuntumaa.

      Kyseessä vakavasti sairaan lapsen hoito. Etelä-suomi versus länsirannikko.

      • Käytäntöjä...

        Siksipä olisikin tärkeää, etteivät omaishoitajat loisi ennakkokäsityksiään omaishoidontuesta. Tärkeää olisi kuulla, minten missäkin kunnissa asia on järjestetty. Ne kun tosiaan ovat hyvin erilaisia eri kunnissa. Nyt vaan tuntuu siltä, että kunnissa, missä tuo asia on paremmin hoidettu, omaishoitajat eivät siedä kuullaakkaan asiasta, vaan tyrmäävät oitis, ettei tuollaista ole muissa kunnissa.

        Siis muissa? Onhan, mutta eivät halua kuulla siitä. Tai sitten eivät edes halua että se koskisi heitäkiin. Ehkä vaikea luopua jostain ennakkoajatuksesta.

        Kuulkaamme siis eri kuntien käytäntöjä.


    • Itse haluaisin muuttaa lähemmäksi tyttäreni perhettä eteläsuomeen.
      En kuitenkaan lähde juuri omaishoidon takia, itselläni on asiat tätä nykyä hyvällä tolalla, uskoisin että tulisi huononnusta jos muuttaisin.
      Alku oli takkuista mutta nyt olen tyytyväinen, kunhan pysyisin terveenä edes tämän verran että jaksaisi jatkaa hoitamista.

    • omaistarina

      Miten nyt oikein toimin,kun sain vapaa päivä tuurajan hoitamaan vaimoani.
      Saan omaishoitajan tukea ja asun Oulussa.Täytyykö työsopimus tehdä tämän tuuraajan kanssa?

    • hipi-hipi

      Riippuu ihan siitä, mistä ja mitä kautta tämä sijainen tulee.

      Oletko itse hänet etsinyt vai tuleeko hän esim kunnan/kaupungin/sotepiirin/omaishoitokeskuksen kautta... kysy sieltä missä on teidän omaishoidon tukiasiat on tehty.. he kyllä neuvovat sinua..

    • hoitaja-

      Meillä on vapaapäiväni aikana laitoksessa.
      Kysypä omaishoidon vastaavalta kunnassanne, hänen pitää tietää nämä asiat.
      Jos itse palkkaat hoitajan, kuvittelisin että myös työsopimus on tehtävä. Tässä tapauksessa vapaillesi tulee hintaa, kunnan on tultava vastaan kuten laitoshoidossakin.
      On myös palveluseteleitä, saattavat summat olla niin pieniä että ei riitä alkuunkaan tuuraajan palkkaamiseen.

    • Kujala

      Olen toiminut puolitoistavuotta vaimoni omaishoitajana. Vapaapäivistä ei ole mitään tietoa. Kun minun pitäisi olla päivä pois kotoa, miten ja mikä taho on velvollinen järjestämään minulle tämän vapaapäivän sijaisen?

    • pidä vapaat

      Kunnan omaishoidopn vastaavan kanssa voi puhua asiasta.
      Sinulla kuuluu 3vrk kuukaudessa vapaata.
      Kunnan on pakko järjestää intervallihoito.

    • kuntoilu

      Älkää hyvät omaishoitajat puhuko palkasta, omaishoidon tuki on kunnille harkinnan varainen, alin 365, ylin 728. Ja kunnat maksavat mitä haluavat. ja pitäkää vapaat mitkä kuuluvat meille PS. käykää kelan tai liiton järjestytyille kuntoutuskursseilla, ettei niitä lopeteta kokonaan, kun ei ole halukkaita käymään.Terveiset pitkän linjan omaishoitaja.

      • samsara

        Itsekkin olen omaishoitaja 56v. ja käyn silti joka päivä 8h töissä. Voiko noihin kuntoutuskursseille hakeutua työssä olevat myös? Käytän 28 päivää vuodessa omaan lomaan siten, että kun mieheni on 2x 2 viikkoa kuntoutuksessa vuodessa. Joka vuosihan siitä jää kunnalle muutama päivä lahjaa, mutta en ole pitänyt sitä niin merkittävänä asiana.
        Itse olen kyllä silloin töissä, mutta illat on vapaata. Siinä minun lomani sitten on.

        Normaali arki on sitä, että teen aina ennen töihin lähtöä kaikki päivän työt kotona: aamiaiset, lounaan, välipalan ja katson, että koti on järjestyksessä.Sitten kun tulen kotiin poikeen kaupassa ja teen päivällisen,sitten ulkoillaan usein, ja lopuksi iltapalan ja pesut yms.Näin tätä elämää on menty jo yli neljä vuotta.
        Viikonvaide obn siivousta, leipomista ja pyykkäystä.
        Mieheni on kyllä tyytyväinen hoitoonsa, mutta minä koen , että palkkaus voisi olla parempi.Mieheni on 100% invalidi ja tapaturnman johdosta sairastaa ataksiaa.


      • Miten ihmeessä
        samsara kirjoitti:

        Itsekkin olen omaishoitaja 56v. ja käyn silti joka päivä 8h töissä. Voiko noihin kuntoutuskursseille hakeutua työssä olevat myös? Käytän 28 päivää vuodessa omaan lomaan siten, että kun mieheni on 2x 2 viikkoa kuntoutuksessa vuodessa. Joka vuosihan siitä jää kunnalle muutama päivä lahjaa, mutta en ole pitänyt sitä niin merkittävänä asiana.
        Itse olen kyllä silloin töissä, mutta illat on vapaata. Siinä minun lomani sitten on.

        Normaali arki on sitä, että teen aina ennen töihin lähtöä kaikki päivän työt kotona: aamiaiset, lounaan, välipalan ja katson, että koti on järjestyksessä.Sitten kun tulen kotiin poikeen kaupassa ja teen päivällisen,sitten ulkoillaan usein, ja lopuksi iltapalan ja pesut yms.Näin tätä elämää on menty jo yli neljä vuotta.
        Viikonvaide obn siivousta, leipomista ja pyykkäystä.
        Mieheni on kyllä tyytyväinen hoitoonsa, mutta minä koen , että palkkaus voisi olla parempi.Mieheni on 100% invalidi ja tapaturnman johdosta sairastaa ataksiaa.

        Miten tuo pärjää kotona sen 9 tuntia päivässä työpäivinä? Käykö siellä joku kotipalvelu? Mietin vaan, meillä myös 100 % invalidi eikä selviä kyllä tuntiakaan ilman hoitajaa.


    • EX omaishoitaja

      Entisenä omaishoitajana tuli kyllä kaupungilta nimikkeellä palkka.
      Ehkä saivartelua mutta niin oli virallisesti.
      Pääministeri puhui istunnossa etuudesta kun oli verotuksesta puhe.
      Vero on korkea omaishoitajan palkasta vaikka olisi vain pienellä eläkkeellä.
      Tiedoksi vain yleisesti tuokin !

      • joieitte

      • joieitte

        Hei,
        käy verolaskurilla laskemassa, olisiko se verotus yhtä kova kuin silloin kun olit omaishoitajana..


    • ei raha, rakkaus.

      Näin on, puolet "palkasta" menee verona, toinen puoli intervalli hoitomaksuihin.
      Eli tyhjän saa pyytämättäkin, kovaa työtä tämä on, vuorotta, ainakin meillä.

    • ristiina ja tytär

      Juu,kaalittaa kun mie teen samaa työtä kotona,kuin mitä tein kun olin vanhustenhoitajana ,palkkaa tosin surkea,ja työtä n 12 h /päivä ja yöllä päivystys,siitä saan 700e miinus verot josta sitten maksan intervallin ja lääkkeet!

    • Äiti valvoo

      No meitähän huijataan, sillä se on omaishoitajan palkkio.
      Ei meillä ole ammattiliittoa tai mitään työsuojelutarkastajaa.
      Me ollaan ihmiskaupan uhreja, jotka huijataan tekemään työtä ilman palkkaa.
      Sille rahalle on keksitty nimeksi palkkio.
      Yritetään saada siihen korjausta, vaikka kunnat ei sitä halua, koska me säästetään kunnille suuria summia.

      • yryryrtrtr

        Olen kyllä omaishoitaja mutta en ole ihmiskaupan urhi..

        Voit itse mennä ehdokkaaksi ja alkaa jakamaan sitä kakkua.. niin ehkä huomaat, ettei se raha puussa kasva..

        Minä en ainakaan tahdo maksaa enää yhtään enempää veroa ja eihän sitä tuloa kunnat muusta saa kuin verotuloista.


    • Pait

      Olen lapseni omaishoitaja. Olemme ajatelleet sijaisomaishoitajaksi sisartani, joka asuu 300 km päässä. Kotihoitopalvelu, joka paikkakunnallamme hoitaa ko asiaa, ei suostu menemään katsomaan sijaishoitopaikkaa. Mielestäni vähän outoa. Mutta varsinainen asiani on: Saako hoidettavan matkoja anoa jostain ja onko tämä asia laissa. Pitkän selvitteln jälkeen ainoaksi paikaksi jäi sosiaalitoimisto (joka yleensä sanoo ei kaikkeen) Siksi haluaisin tietää, onko minulla mahdollisuus vedota johonkin lakiin?

      • nettineuvoja

        Mitä matkoja tarkoitat? Riippuu matkan tarkoituksesta. Mikäli lapsella on erityishuolto-ohjelma laadittuna ja siihen on kirjattu omaishoitajan vapaapäivät, lapsen kuuluu saada kunnalta taksikuljetus hoitopaikkaan ja takaisin. (Laki kehitysvaimmaisen erityishuollosta)

        Mikäli lapsella on liikuntavamma tai muun syyn, kuten sokeus, levottomuutta, itseohjautuvuuden vaikeus, hän voi saada VPL- taksimatkoja 18 kpl/kk (vammaispalvelulaki)

        Jos erityishulto-ohjelma on laadittu, lapsi saa sen perusteella kunnalta taksimatkat hoitavalle lääkärille ja vaimmassosiaalityöntekijän tapaamisiin.

        Jos tarvitsette taksikyytejä tavallisielle lääkärille tai terapioihin, niihin saa apua KELA:sta. Kun vuosittainen omavastuu täyttyy (vajaat 200e/ vuosi muistaakseni), loput lääkäriin/ sairaalaan/terapiaan ajetut taksimatkat on ilmaisia.

        Mikäli lapsella on kehityshäiriö, eikä erityishuolto-.ohjelmaa ole, se täytyy laatia: ota yhteyttä kunnan vammaisasiaista vastaavaan sosiaalityöntekijään. Jos erityishuolto-ohjelma on mutta siinä ei mainita kuljetuksia, pyydä asian korjaamista.


    • Pait

      Lapsen dg on lievä älyllinen kehitysvammaisuus. Tosin hän täytti juuri 16v., ettei ihan lapsi enää.

      Tarkoitin matkoista puhuessani matkoja omaishoitajan sijaisen luokse. Lääkärissä käynnit on hoidettu omalla autolla ja Kelalta haettu korvaukset. Nuori tarvitsee aina saattajan, eikä yleisillä kulkuneuvoilla voi kulkea, koska hänellä on agression hallinta ongelmia.

      Meillä on vain vammaispalvelusuunnitelma ja tämä siltä ajalta, kun en vielä ollut omaishoitaja. Henkilö, jonka kanssa suunnitelma on laadittu, sanoi, ettei minulla ole mahdollisuutta omaishoitajuuteen, koska lapsi saa vain alinta vammaistukea. Laitoin kuitenkin hakemuksen ja omaishoitajuus tuli voimaan kesäkuun alusta ja päätöksen asiasta sain elokuussa (2013). Eli seuraavaksi tulisi laatia erityishuolto-ohjelma.

      On ikävä sanoa, mutta tuntuu siltä, että tietoa pantataan ja annetaan jopa väärää tietoa, eikä millään tavalla haluta auttaa, vaikka olen jo vuosia pyytänyt kunnalta apua esim. vapaapäiviä. Olen todella kiitollinen vastauksestasi.

      • nettineuvoja

        Sama kokemus minullakin, eli tietoa pantataan. Siksi halusin Sinulle vastata. Olen myös erityislapsen omiashoitaja ja joutunut lukemaan sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, vammaispalvelulain moneen kertaan läpi. Lukuisia valituksia olen joutunut tehtailemaan eri oikeusasteisiin ja aluehallintovirastoon..

        Vaikka sosiaalityön perusta on asiakkaan auttaminen ja ohjaaminen, valtaosa työntekijöistä alkaa ajan mittaan kääntyä kunnan puoellle, eli panttaavat tietoa että emme kuluttaisi kunnan rahoja. Tämä on törkeää, koska jäämme vaille lakisääteisiäkin palveluita, jos emme itse osaa pitää puoliamme.

        Mutta asiaan:

        Ota yhteyttä kunnan vammaispalveluun ja pyydä tapaaminen erityishuolto-ohjelman laatimista varten. Siihen tulee kirjata missä lapsi on omaishoitajan vapaapäivien ajan ja että hän pääsee sinne taksilla. Myös muut kuntoutus- ja tukitoimet tulee kirjata ohjelmaan, esim. missä lapsi on työssäkäntinne ajan jos olette töissä. Onko lapsella koulun jälkeinen iltapäivähoitopaikka. Millä lapsi kulkee näihin. Millä lapsi kulkee jatko-opintoihin. Missä hän on päivät jos ei pääse/ mene peruskoulun jälkeen minnekään kouluun. Minne lapsi menee, jos sinä sairastut, pääsisikö sisaresi luo? Mitkä ovat lakisääteiset kustannukset mahd.iltapäivähoidosta ja tilapäishoidosta. Omaishoitajan vapaapäiviltä saa veloittaa 10.60e/ vrk. Muut ns. ylimääräiset vapaat menevät erilaisen taksan mukaan, mikä täytyy kirjata ohjelmaan. Joutuuko aterioista maksaa erikseen (raaka-ainekustannusten verran) tilapäishoidossa tai iltapäivähoidossa.

        Olen erittäin skeptinen, että kunta suostuisi siihen, että 300 km päässä asuva toimii sijaisomaishoitajana tai hoitopaikkana vapaapäivien ajan - olen pahoillani: Kunta voi itse määritellä miten hoidettavan hoito järjestetään vapaiden ajan, eikä ole tod.näköistä, että suostuvat 600km taksimatkoihin. Lisäksi lapsi tarvitsisi saattajan noin pitkälle matkalle, koska invataksinkaan kuljettaja ei pysty ajaessaan hallitsemaan tilannetta jos lapsi on levoton.

        Jos saisitte aikaan jonkun kompromissin, että saisit omaishoitajan vapaat 3vrk/ kk lähellä kotia ja lapselle taksikuljetuksen sinne, ja lisäksi muutama pidempi jakso vuodessa sisaresi luona ja saisit siihen kilometrikorvaukset oman tai sisaresi auton käyttöön, jos taksikyytiä ei heru?

        Sinun kuuluu lain mukaan saada lakisääteiset omaishoitajan vapaapäivät. Jos et ole nuiitä saanut, tee valitus asiasta.Koska lapsellasi on kehitysvammadiagnoosi, hänelle kuuluu tehdä erityishuolto-ohjelma. Onko hänellä hoitava lääkäri (neuriologi, kehitysvammmalääkäri), joka ei vaihdu koko ajan? Terapiat, kuntoutus, kouluasiat järjestetty? Jatko-opinnothan alkaa kohta. Jos on hoitava lääkäri, ota häneen yhteyttä ja pyydä esim. vastaanottoaikaa sairaalan sosiaalityöntekijältä tai kuntoutuksenohjaajalta, että saat tietoa lapselle lain mukaan kuuluvista palveluista: Yleensä sairaalan sossut kertovat auliisti kaiken, koska he eivät ole maksavan kunnan palkkalistoilla. Jos et pääse sairaalaan sossuun, oat yhteys sosiaaliasiamieheen (valtaosassa kuntia on tällainen) ja kerro tilanteesi, häneltä saat ohjeet miten toimia.

        Mikäli kunnan sosiaalitoimi yhä panttaa tietoa ja on nihkeä palveluiden järjestämisen suhteen, soita oman alueesi aluehallintovirastoon tai sosiaalijohtajalle ja valita asiasta. Nyt olisi tärkeää, että saatte tarvitsemanne tuen ja lapselle kunmtoutuksen, että hän pääsee siirtymään turvallisesi aikuisuuteen.

        Tsemppiä! Muista järjestää vapaa-aikaa itsellesi!


      • nettineuvo
        nettineuvoja kirjoitti:

        Sama kokemus minullakin, eli tietoa pantataan. Siksi halusin Sinulle vastata. Olen myös erityislapsen omiashoitaja ja joutunut lukemaan sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, vammaispalvelulain moneen kertaan läpi. Lukuisia valituksia olen joutunut tehtailemaan eri oikeusasteisiin ja aluehallintovirastoon..

        Vaikka sosiaalityön perusta on asiakkaan auttaminen ja ohjaaminen, valtaosa työntekijöistä alkaa ajan mittaan kääntyä kunnan puoellle, eli panttaavat tietoa että emme kuluttaisi kunnan rahoja. Tämä on törkeää, koska jäämme vaille lakisääteisiäkin palveluita, jos emme itse osaa pitää puoliamme.

        Mutta asiaan:

        Ota yhteyttä kunnan vammaispalveluun ja pyydä tapaaminen erityishuolto-ohjelman laatimista varten. Siihen tulee kirjata missä lapsi on omaishoitajan vapaapäivien ajan ja että hän pääsee sinne taksilla. Myös muut kuntoutus- ja tukitoimet tulee kirjata ohjelmaan, esim. missä lapsi on työssäkäntinne ajan jos olette töissä. Onko lapsella koulun jälkeinen iltapäivähoitopaikka. Millä lapsi kulkee näihin. Millä lapsi kulkee jatko-opintoihin. Missä hän on päivät jos ei pääse/ mene peruskoulun jälkeen minnekään kouluun. Minne lapsi menee, jos sinä sairastut, pääsisikö sisaresi luo? Mitkä ovat lakisääteiset kustannukset mahd.iltapäivähoidosta ja tilapäishoidosta. Omaishoitajan vapaapäiviltä saa veloittaa 10.60e/ vrk. Muut ns. ylimääräiset vapaat menevät erilaisen taksan mukaan, mikä täytyy kirjata ohjelmaan. Joutuuko aterioista maksaa erikseen (raaka-ainekustannusten verran) tilapäishoidossa tai iltapäivähoidossa.

        Olen erittäin skeptinen, että kunta suostuisi siihen, että 300 km päässä asuva toimii sijaisomaishoitajana tai hoitopaikkana vapaapäivien ajan - olen pahoillani: Kunta voi itse määritellä miten hoidettavan hoito järjestetään vapaiden ajan, eikä ole tod.näköistä, että suostuvat 600km taksimatkoihin. Lisäksi lapsi tarvitsisi saattajan noin pitkälle matkalle, koska invataksinkaan kuljettaja ei pysty ajaessaan hallitsemaan tilannetta jos lapsi on levoton.

        Jos saisitte aikaan jonkun kompromissin, että saisit omaishoitajan vapaat 3vrk/ kk lähellä kotia ja lapselle taksikuljetuksen sinne, ja lisäksi muutama pidempi jakso vuodessa sisaresi luona ja saisit siihen kilometrikorvaukset oman tai sisaresi auton käyttöön, jos taksikyytiä ei heru?

        Sinun kuuluu lain mukaan saada lakisääteiset omaishoitajan vapaapäivät. Jos et ole nuiitä saanut, tee valitus asiasta.Koska lapsellasi on kehitysvammadiagnoosi, hänelle kuuluu tehdä erityishuolto-ohjelma. Onko hänellä hoitava lääkäri (neuriologi, kehitysvammmalääkäri), joka ei vaihdu koko ajan? Terapiat, kuntoutus, kouluasiat järjestetty? Jatko-opinnothan alkaa kohta. Jos on hoitava lääkäri, ota häneen yhteyttä ja pyydä esim. vastaanottoaikaa sairaalan sosiaalityöntekijältä tai kuntoutuksenohjaajalta, että saat tietoa lapselle lain mukaan kuuluvista palveluista: Yleensä sairaalan sossut kertovat auliisti kaiken, koska he eivät ole maksavan kunnan palkkalistoilla. Jos et pääse sairaalaan sossuun, oat yhteys sosiaaliasiamieheen (valtaosassa kuntia on tällainen) ja kerro tilanteesi, häneltä saat ohjeet miten toimia.

        Mikäli kunnan sosiaalitoimi yhä panttaa tietoa ja on nihkeä palveluiden järjestämisen suhteen, soita oman alueesi aluehallintovirastoon tai sosiaalijohtajalle ja valita asiasta. Nyt olisi tärkeää, että saatte tarvitsemanne tuen ja lapselle kunmtoutuksen, että hän pääsee siirtymään turvallisesi aikuisuuteen.

        Tsemppiä! Muista järjestää vapaa-aikaa itsellesi!

        Lisään: Jos lapsella on harrastuksia tai kerhoja joihin hän voi osallistua mahdollisesta aggressiivisuudesta huolimatta, hänellä on oikesu vammaispalvelulain mukaiseen henkilökohtaiseen avustajaan, kodin ulkopuoliseen harrastustoimintaan 30 tuntia kuukaudessa. Avustaja veisi hänet harrastuksiin kerran-pari viikossa. Tai vaihtoehtoisesti tukihenkilö, joka tekisi noin 10 tuntia viikossa hänen kanssaan jotakin mieleistä.

        Lisäksi voitte hakea VPL- taksimatkoja aggressiivisuuteen vedoten. Ei ole varmaa saatteko ne, mutta yrittää kannattaa aina!

        Olisiko myös aiheellsita anoa korkeampaa vammaistukea, koska lapsi on jo nuori, eli 16v, eikä häntä voi aggressiivisuuden vuoksi jättää valvomatta? Mielestäni alin vammaistuki on tässä tilanteessa liian vähän! Ihmettelen tilanteen arvioineen lääkärin asennetta, jos on kirjoittanut lausunnon vain alimpaan tukeen.


      • nettineuvo kirjoitti:

        Lisään: Jos lapsella on harrastuksia tai kerhoja joihin hän voi osallistua mahdollisesta aggressiivisuudesta huolimatta, hänellä on oikesu vammaispalvelulain mukaiseen henkilökohtaiseen avustajaan, kodin ulkopuoliseen harrastustoimintaan 30 tuntia kuukaudessa. Avustaja veisi hänet harrastuksiin kerran-pari viikossa. Tai vaihtoehtoisesti tukihenkilö, joka tekisi noin 10 tuntia viikossa hänen kanssaan jotakin mieleistä.

        Lisäksi voitte hakea VPL- taksimatkoja aggressiivisuuteen vedoten. Ei ole varmaa saatteko ne, mutta yrittää kannattaa aina!

        Olisiko myös aiheellsita anoa korkeampaa vammaistukea, koska lapsi on jo nuori, eli 16v, eikä häntä voi aggressiivisuuden vuoksi jättää valvomatta? Mielestäni alin vammaistuki on tässä tilanteessa liian vähän! Ihmettelen tilanteen arvioineen lääkärin asennetta, jos on kirjoittanut lausunnon vain alimpaan tukeen.

        Mieheni neurologin antamassa lausunnossa sanotaan:erittäin vaikeahoitoinen potilas juuri neuropsygiatrian kannalta,Alzheimerin tauti,johon liitty aistiharhoja ja käyttäytymisen häiriöitä.
        Sain omaishoitajasopimuksen,joka edellyttää pienimpään 389,57£/kk hoitopalkkioon.
        En sitä hyväksynyt,koska Rava-luokka on neljä(valvottuhoito)ja se edellyttää seuraavaa maksuluokkaa joka olisi riihikuivaa 485,07£/kk.
        Hänen muititesti tulos kaksi kuukautta vanha on 18.Hänen muistinsa on täysin romahtanut viime testeistä,joten en tee sopimusta näiden muititestien perusteella.
        Käskin kunnan hommaamaan asunnon miehelleni kirkolta ja hoitakoot homman,kun niin viisaita ovat.Hehän ovat koulutuken siihen virkaan saaneet,en minä.minulla on metallialan koulutus ja työkokemus.
        Omaishoitajan työkenttä on niin uskomattoman laaja,olet lääkeannostelija(farmaceutti),sairaanhoitaja,psygologi,taloudenhoitaja,siistijä,yökkönä vielä jopa lainvalvojana,kun on rauhatonpotilas.

        Älkää olko sinisilmäisiä siskot omaishoitajat,teillä on edessänne tietopankki,nimittäin tietokone ja googlettamalla,kaikki tieto on saaatavilla.Kaikkea hyvää teille ja jaksamista omaistenne hyväksi


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Mieheni neurologin antamassa lausunnossa sanotaan:erittäin vaikeahoitoinen potilas juuri neuropsygiatrian kannalta,Alzheimerin tauti,johon liitty aistiharhoja ja käyttäytymisen häiriöitä.
        Sain omaishoitajasopimuksen,joka edellyttää pienimpään 389,57£/kk hoitopalkkioon.
        En sitä hyväksynyt,koska Rava-luokka on neljä(valvottuhoito)ja se edellyttää seuraavaa maksuluokkaa joka olisi riihikuivaa 485,07£/kk.
        Hänen muititesti tulos kaksi kuukautta vanha on 18.Hänen muistinsa on täysin romahtanut viime testeistä,joten en tee sopimusta näiden muititestien perusteella.
        Käskin kunnan hommaamaan asunnon miehelleni kirkolta ja hoitakoot homman,kun niin viisaita ovat.Hehän ovat koulutuken siihen virkaan saaneet,en minä.minulla on metallialan koulutus ja työkokemus.
        Omaishoitajan työkenttä on niin uskomattoman laaja,olet lääkeannostelija(farmaceutti),sairaanhoitaja,psygologi,taloudenhoitaja,siistijä,yökkönä vielä jopa lainvalvojana,kun on rauhatonpotilas.

        Älkää olko sinisilmäisiä siskot omaishoitajat,teillä on edessänne tietopankki,nimittäin tietokone ja googlettamalla,kaikki tieto on saaatavilla.Kaikkea hyvää teille ja jaksamista omaistenne hyväksi

        Vielä vähän selvennän Rava-indeksi/luokka on vanhuksen toimintakyvyn mittausyksikkö ja se riihikuiva on vasta riihikuivaa,kun veroherrat ovat osinkonsa saaneet 35,5-37,5% veroa mukamas ansiosta.Harvoin mekin ansaitsemme,emmekä sitäkään verottomana,joka jumakauta niin helvatin väärin


      • --------------
        rituliini_38 kirjoitti:

        Mieheni neurologin antamassa lausunnossa sanotaan:erittäin vaikeahoitoinen potilas juuri neuropsygiatrian kannalta,Alzheimerin tauti,johon liitty aistiharhoja ja käyttäytymisen häiriöitä.
        Sain omaishoitajasopimuksen,joka edellyttää pienimpään 389,57£/kk hoitopalkkioon.
        En sitä hyväksynyt,koska Rava-luokka on neljä(valvottuhoito)ja se edellyttää seuraavaa maksuluokkaa joka olisi riihikuivaa 485,07£/kk.
        Hänen muititesti tulos kaksi kuukautta vanha on 18.Hänen muistinsa on täysin romahtanut viime testeistä,joten en tee sopimusta näiden muititestien perusteella.
        Käskin kunnan hommaamaan asunnon miehelleni kirkolta ja hoitakoot homman,kun niin viisaita ovat.Hehän ovat koulutuken siihen virkaan saaneet,en minä.minulla on metallialan koulutus ja työkokemus.
        Omaishoitajan työkenttä on niin uskomattoman laaja,olet lääkeannostelija(farmaceutti),sairaanhoitaja,psygologi,taloudenhoitaja,siistijä,yökkönä vielä jopa lainvalvojana,kun on rauhatonpotilas.

        Älkää olko sinisilmäisiä siskot omaishoitajat,teillä on edessänne tietopankki,nimittäin tietokone ja googlettamalla,kaikki tieto on saaatavilla.Kaikkea hyvää teille ja jaksamista omaistenne hyväksi

        Hyvä että otat asiat esiin napakasti, hymistelemällä ei saavuta mitään. Käyttävät kaikki keinot että ei tarvise maksaa omaishoitajalle kuuluvaa korvausta.
        Moni meistä ei jaksa taistella raskaan hoitotyön lisäksi, me tarvittaisiin tukea eikä sitä että kävellään yli.
        Ovat huomanneet että moni ei ole tottunut taistelemaan oikeksistaan, saavat säästettyä taas vähän, ties mihin tarkoitukseen nekin pennoset menee.
        Halvin vaihtoehto, omaishoito ei usein kelpaa pitäisi tehdä ilmaiseksi, ollaan kyllä valmiita maksamaan monikymmenkertaisesti hoitolaitoksiin.


      • -------------- kirjoitti:

        Hyvä että otat asiat esiin napakasti, hymistelemällä ei saavuta mitään. Käyttävät kaikki keinot että ei tarvise maksaa omaishoitajalle kuuluvaa korvausta.
        Moni meistä ei jaksa taistella raskaan hoitotyön lisäksi, me tarvittaisiin tukea eikä sitä että kävellään yli.
        Ovat huomanneet että moni ei ole tottunut taistelemaan oikeksistaan, saavat säästettyä taas vähän, ties mihin tarkoitukseen nekin pennoset menee.
        Halvin vaihtoehto, omaishoito ei usein kelpaa pitäisi tehdä ilmaiseksi, ollaan kyllä valmiita maksamaan monikymmenkertaisesti hoitolaitoksiin.

        Näinhän se on,minä jätin kentän täysin avoimeksi kunnan suuntaan.
        Me tavallaan olemme uupumuksen,ehkä samaistumuksen hoidettavaan vapaata riistaa.Vain se rakkaus hoidettavaan meitä kantaa,ja se antaa kunanvirkailijoiile ja kunnille yleensä nämä hyväksikäytön edellytykset.
        Siis olemme hyväksikäytönuhreja rakkaudesta avunttarvitsijaan,olipa se puoliso,lapsi tai muu läheinen.Me uupuneet raatajat,kuka meitä kuuntelee,mistä oljenkorsi joka kantais edes huomiseen,kysyn vaan


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Näinhän se on,minä jätin kentän täysin avoimeksi kunnan suuntaan.
        Me tavallaan olemme uupumuksen,ehkä samaistumuksen hoidettavaan vapaata riistaa.Vain se rakkaus hoidettavaan meitä kantaa,ja se antaa kunanvirkailijoiile ja kunnille yleensä nämä hyväksikäytön edellytykset.
        Siis olemme hyväksikäytönuhreja rakkaudesta avunttarvitsijaan,olipa se puoliso,lapsi tai muu läheinen.Me uupuneet raatajat,kuka meitä kuuntelee,mistä oljenkorsi joka kantais edes huomiseen,kysyn vaan

        Me saimma täydet tuet kun muistitesti oli 7,rava 3,24,sitä ennen oli se toiseks korkein luokka,ei edes aloitettu pienimmästä.Eikö siellä katsota kokonaistilannetta,eikä vaan numeroita tuijoteta.?


      • ristiina kirjoitti:

        Me saimma täydet tuet kun muistitesti oli 7,rava 3,24,sitä ennen oli se toiseks korkein luokka,ei edes aloitettu pienimmästä.Eikö siellä katsota kokonaistilannetta,eikä vaan numeroita tuijoteta.?

        Kiitos ristiina ja --------- kommenteistanne.Mahtaisko kunnansosiaalivirkailijat saada jotain boonusta noista omaishoitajien"simputtamisista ja alipalkkauksista.
        Täällä on heitä nyt käynyt kolme eri henkilöä tutustumassa tilanteeseen ja yhden luulen vielä tulevan.Kyllä täällä "sossunntanttoja"on,että päät kolisee,samat lanketit on täytetty kahden virkailijan toimesta,toiset meni Kelaan ja toiset kuntaan,kun ilmaisia taksikyytejä kinusin.
        Tämä kunnan toimihenkilö sanoi,ettei Alzheimeriä katsota edes vammaislain edellyttävään ilmaiseen köröttelyyn taksilla,jonka kunta maksaisi.
        Minä asmaatikko,nivelrikkoinen ja muut vakavat sairaudet omaava,sekä mieheni,kehkoahtaumaa,sydämmen vajaatoimintaa,nivelrikkoa,ym,ym sairastavan oletetaan kipasevan pussipysäkille talvipakkasessa,joka on 1,6km päässä.
        Kaksi linjabussia liikennöi päivässä tonne kirkonkylän suuntaan,toinen puoli kahdeksan aamulla ja toinen viideltä illalla.

        Tänään mieheni lähtee intervalliin ja saan tehtyä rärtiinjääneitä remonttireiskan hommia ja ladada vähän akkuja.
        Viikko menee,kun hän palautuu taas siitä paikanvaihdoksesta,mutta pakko nämä hoitojaksot on käyttää,muuten en jaksaisi sitäkään vertaa.
        Hyvää viikonalkua meille kaikille ja voimia ja pitkäjänteisyyttä raskaassa työssämme läheistemme hyväksi


      • Pait
        nettineuvoja kirjoitti:

        Sama kokemus minullakin, eli tietoa pantataan. Siksi halusin Sinulle vastata. Olen myös erityislapsen omiashoitaja ja joutunut lukemaan sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, vammaispalvelulain moneen kertaan läpi. Lukuisia valituksia olen joutunut tehtailemaan eri oikeusasteisiin ja aluehallintovirastoon..

        Vaikka sosiaalityön perusta on asiakkaan auttaminen ja ohjaaminen, valtaosa työntekijöistä alkaa ajan mittaan kääntyä kunnan puoellle, eli panttaavat tietoa että emme kuluttaisi kunnan rahoja. Tämä on törkeää, koska jäämme vaille lakisääteisiäkin palveluita, jos emme itse osaa pitää puoliamme.

        Mutta asiaan:

        Ota yhteyttä kunnan vammaispalveluun ja pyydä tapaaminen erityishuolto-ohjelman laatimista varten. Siihen tulee kirjata missä lapsi on omaishoitajan vapaapäivien ajan ja että hän pääsee sinne taksilla. Myös muut kuntoutus- ja tukitoimet tulee kirjata ohjelmaan, esim. missä lapsi on työssäkäntinne ajan jos olette töissä. Onko lapsella koulun jälkeinen iltapäivähoitopaikka. Millä lapsi kulkee näihin. Millä lapsi kulkee jatko-opintoihin. Missä hän on päivät jos ei pääse/ mene peruskoulun jälkeen minnekään kouluun. Minne lapsi menee, jos sinä sairastut, pääsisikö sisaresi luo? Mitkä ovat lakisääteiset kustannukset mahd.iltapäivähoidosta ja tilapäishoidosta. Omaishoitajan vapaapäiviltä saa veloittaa 10.60e/ vrk. Muut ns. ylimääräiset vapaat menevät erilaisen taksan mukaan, mikä täytyy kirjata ohjelmaan. Joutuuko aterioista maksaa erikseen (raaka-ainekustannusten verran) tilapäishoidossa tai iltapäivähoidossa.

        Olen erittäin skeptinen, että kunta suostuisi siihen, että 300 km päässä asuva toimii sijaisomaishoitajana tai hoitopaikkana vapaapäivien ajan - olen pahoillani: Kunta voi itse määritellä miten hoidettavan hoito järjestetään vapaiden ajan, eikä ole tod.näköistä, että suostuvat 600km taksimatkoihin. Lisäksi lapsi tarvitsisi saattajan noin pitkälle matkalle, koska invataksinkaan kuljettaja ei pysty ajaessaan hallitsemaan tilannetta jos lapsi on levoton.

        Jos saisitte aikaan jonkun kompromissin, että saisit omaishoitajan vapaat 3vrk/ kk lähellä kotia ja lapselle taksikuljetuksen sinne, ja lisäksi muutama pidempi jakso vuodessa sisaresi luona ja saisit siihen kilometrikorvaukset oman tai sisaresi auton käyttöön, jos taksikyytiä ei heru?

        Sinun kuuluu lain mukaan saada lakisääteiset omaishoitajan vapaapäivät. Jos et ole nuiitä saanut, tee valitus asiasta.Koska lapsellasi on kehitysvammadiagnoosi, hänelle kuuluu tehdä erityishuolto-ohjelma. Onko hänellä hoitava lääkäri (neuriologi, kehitysvammmalääkäri), joka ei vaihdu koko ajan? Terapiat, kuntoutus, kouluasiat järjestetty? Jatko-opinnothan alkaa kohta. Jos on hoitava lääkäri, ota häneen yhteyttä ja pyydä esim. vastaanottoaikaa sairaalan sosiaalityöntekijältä tai kuntoutuksenohjaajalta, että saat tietoa lapselle lain mukaan kuuluvista palveluista: Yleensä sairaalan sossut kertovat auliisti kaiken, koska he eivät ole maksavan kunnan palkkalistoilla. Jos et pääse sairaalaan sossuun, oat yhteys sosiaaliasiamieheen (valtaosassa kuntia on tällainen) ja kerro tilanteesi, häneltä saat ohjeet miten toimia.

        Mikäli kunnan sosiaalitoimi yhä panttaa tietoa ja on nihkeä palveluiden järjestämisen suhteen, soita oman alueesi aluehallintovirastoon tai sosiaalijohtajalle ja valita asiasta. Nyt olisi tärkeää, että saatte tarvitsemanne tuen ja lapselle kunmtoutuksen, että hän pääsee siirtymään turvallisesi aikuisuuteen.

        Tsemppiä! Muista järjestää vapaa-aikaa itsellesi!

        Kotihoitopalvelu, joka hoitaa omaishoitoasiaa, oli sitä mieltä, että omaishoitajan vapaiden aikana on hoidettavan oltava aina samassa paikassa hoidossa. Kahdessa paikassa ei kuulemma voi olla. Ei haittaa, koska sain pitkän joululoman ja todellakin vaan lepäsin.

        Erityishuolto-ohjelma järjestyi, mutta sain kyllä pitkään taistella, että sain eho:aan omaishoitajan vapaat. Sossu, joka näitä asioita hoitaa, väitti kiven kovaan, ettei niitä kirjata sinne. Etsin lain, jossa kumosin hänen väitteensä. Seuraavaksi hän väitti, ettei omaishoitajan vapaiden aikainen hoidettavan hoito ole sijaishoitoa. No, huh huh. Lopuksi hän otti yhteyttä lakimieheen, kun en antanut periksi. Selvisi, että voin anoa matkakorvauksia.

        "Terapiat, kuntoutus, kouluasiat järjestetty?"

        Kaikki on kunnossa ja olen päättänyt, että lapseni hakee eri kouluihin pääkaupunkiseudulle, että päästään täältä takapajulasta pois :) Muutenkin olen odotellut, että hänen peruskoulunsa loppuu ja pääsemme lähemmäksi tukiverkostoa. Olemme käyneet tutustumassa oppilaitoksiin Keravalla ja Järvenpäässä ja Turenkiin ollaan vielä menossa. Koulutuskokeiluunkin on paperit laitettu ja päätöstä odotellaan.

        Oikein paljon kiitoksia Sinulle ja tsemppiä!


      • Pait
        nettineuvoja kirjoitti:

        Sama kokemus minullakin, eli tietoa pantataan. Siksi halusin Sinulle vastata. Olen myös erityislapsen omiashoitaja ja joutunut lukemaan sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, vammaispalvelulain moneen kertaan läpi. Lukuisia valituksia olen joutunut tehtailemaan eri oikeusasteisiin ja aluehallintovirastoon..

        Vaikka sosiaalityön perusta on asiakkaan auttaminen ja ohjaaminen, valtaosa työntekijöistä alkaa ajan mittaan kääntyä kunnan puoellle, eli panttaavat tietoa että emme kuluttaisi kunnan rahoja. Tämä on törkeää, koska jäämme vaille lakisääteisiäkin palveluita, jos emme itse osaa pitää puoliamme.

        Mutta asiaan:

        Ota yhteyttä kunnan vammaispalveluun ja pyydä tapaaminen erityishuolto-ohjelman laatimista varten. Siihen tulee kirjata missä lapsi on omaishoitajan vapaapäivien ajan ja että hän pääsee sinne taksilla. Myös muut kuntoutus- ja tukitoimet tulee kirjata ohjelmaan, esim. missä lapsi on työssäkäntinne ajan jos olette töissä. Onko lapsella koulun jälkeinen iltapäivähoitopaikka. Millä lapsi kulkee näihin. Millä lapsi kulkee jatko-opintoihin. Missä hän on päivät jos ei pääse/ mene peruskoulun jälkeen minnekään kouluun. Minne lapsi menee, jos sinä sairastut, pääsisikö sisaresi luo? Mitkä ovat lakisääteiset kustannukset mahd.iltapäivähoidosta ja tilapäishoidosta. Omaishoitajan vapaapäiviltä saa veloittaa 10.60e/ vrk. Muut ns. ylimääräiset vapaat menevät erilaisen taksan mukaan, mikä täytyy kirjata ohjelmaan. Joutuuko aterioista maksaa erikseen (raaka-ainekustannusten verran) tilapäishoidossa tai iltapäivähoidossa.

        Olen erittäin skeptinen, että kunta suostuisi siihen, että 300 km päässä asuva toimii sijaisomaishoitajana tai hoitopaikkana vapaapäivien ajan - olen pahoillani: Kunta voi itse määritellä miten hoidettavan hoito järjestetään vapaiden ajan, eikä ole tod.näköistä, että suostuvat 600km taksimatkoihin. Lisäksi lapsi tarvitsisi saattajan noin pitkälle matkalle, koska invataksinkaan kuljettaja ei pysty ajaessaan hallitsemaan tilannetta jos lapsi on levoton.

        Jos saisitte aikaan jonkun kompromissin, että saisit omaishoitajan vapaat 3vrk/ kk lähellä kotia ja lapselle taksikuljetuksen sinne, ja lisäksi muutama pidempi jakso vuodessa sisaresi luona ja saisit siihen kilometrikorvaukset oman tai sisaresi auton käyttöön, jos taksikyytiä ei heru?

        Sinun kuuluu lain mukaan saada lakisääteiset omaishoitajan vapaapäivät. Jos et ole nuiitä saanut, tee valitus asiasta.Koska lapsellasi on kehitysvammadiagnoosi, hänelle kuuluu tehdä erityishuolto-ohjelma. Onko hänellä hoitava lääkäri (neuriologi, kehitysvammmalääkäri), joka ei vaihdu koko ajan? Terapiat, kuntoutus, kouluasiat järjestetty? Jatko-opinnothan alkaa kohta. Jos on hoitava lääkäri, ota häneen yhteyttä ja pyydä esim. vastaanottoaikaa sairaalan sosiaalityöntekijältä tai kuntoutuksenohjaajalta, että saat tietoa lapselle lain mukaan kuuluvista palveluista: Yleensä sairaalan sossut kertovat auliisti kaiken, koska he eivät ole maksavan kunnan palkkalistoilla. Jos et pääse sairaalaan sossuun, oat yhteys sosiaaliasiamieheen (valtaosassa kuntia on tällainen) ja kerro tilanteesi, häneltä saat ohjeet miten toimia.

        Mikäli kunnan sosiaalitoimi yhä panttaa tietoa ja on nihkeä palveluiden järjestämisen suhteen, soita oman alueesi aluehallintovirastoon tai sosiaalijohtajalle ja valita asiasta. Nyt olisi tärkeää, että saatte tarvitsemanne tuen ja lapselle kunmtoutuksen, että hän pääsee siirtymään turvallisesi aikuisuuteen.

        Tsemppiä! Muista järjestää vapaa-aikaa itsellesi!

        Kotihoitopalvelu, joka hoitaa omaishoitoasiaa, oli sitä mieltä, että omaishoitajan vapaiden aikana on hoidettavan oltava aina samassa paikassa hoidossa. Kahdessa paikassa ei kuulemma voi olla. Ei haittaa, koska sain pitkän joululoman ja todellakin vaan lepäsin.

        Erityishuolto-ohjelma järjestyi, mutta sain kyllä pitkään taistella, että sain eho:aan omaishoitajan vapaat. Sossu, joka näitä asioita hoitaa, väitti kiven kovaan, ettei niitä kirjata sinne. Etsin lain, jossa kumosin hänen väitteensä. Seuraavaksi hän väitti, ettei omaishoitajan vapaiden aikainen hoidettavan hoito ole sijaishoitoa. No, huh huh. Lopuksi hän otti yhteyttä lakimieheen, kun en antanut periksi. Selvisi, että voin anoa matkakorvauksia.

        "Terapiat, kuntoutus, kouluasiat järjestetty?"

        Kaikki on kunnossa ja olen päättänyt, että lapseni hakee eri kouluihin pääkaupunkiseudulle, että päästään täältä takapajulasta pois :) Muutenkin olen odotellut, että hänen peruskoulunsa loppuu ja pääsemme lähemmäksi tukiverkostoa. Olemme käyneet tutustumassa oppilaitoksiin Keravalla ja Järvenpäässä ja Turenkiin ollaan vielä menossa. Koulutuskokeiluunkin on paperit laitettu ja päätöstä odotellaan.

        Oikein paljon kiitoksia Sinulle ja tsemppiä!


      • Pait
        nettineuvo kirjoitti:

        Lisään: Jos lapsella on harrastuksia tai kerhoja joihin hän voi osallistua mahdollisesta aggressiivisuudesta huolimatta, hänellä on oikesu vammaispalvelulain mukaiseen henkilökohtaiseen avustajaan, kodin ulkopuoliseen harrastustoimintaan 30 tuntia kuukaudessa. Avustaja veisi hänet harrastuksiin kerran-pari viikossa. Tai vaihtoehtoisesti tukihenkilö, joka tekisi noin 10 tuntia viikossa hänen kanssaan jotakin mieleistä.

        Lisäksi voitte hakea VPL- taksimatkoja aggressiivisuuteen vedoten. Ei ole varmaa saatteko ne, mutta yrittää kannattaa aina!

        Olisiko myös aiheellsita anoa korkeampaa vammaistukea, koska lapsi on jo nuori, eli 16v, eikä häntä voi aggressiivisuuden vuoksi jättää valvomatta? Mielestäni alin vammaistuki on tässä tilanteessa liian vähän! Ihmettelen tilanteen arvioineen lääkärin asennetta, jos on kirjoittanut lausunnon vain alimpaan tukeen.

        "Olisiko myös aiheellista anoa korkeampaa vammaistukea"

        Tässähän kävi sillä tavalla, että lääkäri panttasi kehitysvammadiagnoosia. Lapsi sai sen vasta v.2011. Neuropsykologi ehdotti diagnoosia ihan ensimmäisistä tutkimuksista lähtien. Yhteensä hän on ehdottanut tätä dg:a jo muistaakseni kolme tai neljä kertaa. Viimeisellä keralla hän sanoi: "Mikäli lapsi ei saa kehitysvammadiagnoosia, tässä tapahtuu oikeusmurha." Lapsi sai dg:n. Lääkäri tosin oli vaihtunut, liekö ko seikka vaikuttanut asiaan.

        Eikä tässä vielä kaikki....vaan kuka vanhoja muistelee sitä tikulla silmään. Tunnelin päässä näkyy jo valoa.


    • mikään ei riitä---

      Ihmiset eivät osaa antaa tarpeeksi arvoa sille, kun menee hyvin, saavat olla puolison kanssa yhdessä melko terveinä vanhuuteen.
      Omaishoito on asia jota en soisi kenellekään. Elämä menee uusiksi, terveemmältä puolisolta vaaditaan lähes yli-inhimillisiä poonnisteluja.
      Pitkän omaishoitajuuden keskeltä sanon, ihan tosissani, älkää alkako tähän!

      • Kunnan kanssa vääntö sai mielestäni hyvän loppuratkaisun.
        Mieheni sai valvotun asunnon vanhainkodilta.Kalustan sen viikonloppuna ja hän muuttaa intervallin päätyttyä maanantaina sinne omaan boxiin.Todella siisti huone keittomahdollisuuksineen ja makuuhuone,iso kylpyhuone,kaikkine turvalaitteineen.Sähköinen kulunvalvonta ja turvaranneke hänelle tulee.
        Ruokailu(maksullinen)vanhainkodin tiloissa ja kotihoitajat hoitavat lääkitysen ym.ym maksusta tietty.

        Minulle ratkaisu oli helpotus,en tunne syyllisyyttä,kun en enää jaksanut hoitaa.
        Meillä kaikilla on myös oikeus omaan loppuelämään.
        Älkää uhrautuko velvollisuudesta,vaikka olenkin "luopio"rakastan sitä kaikkoavaa "höpönassukkaa" kaikesta sydämmestäni.
        Olemme asuneet yli kaksikymmentä vuotta tässä kunnassa,sanoinkin jospa kunta käyttäisi niitä valtiontukirahoja joita on meistä saanut nyt meidän hyväksemme.


      • --------------
        rituliini_38 kirjoitti:

        Kunnan kanssa vääntö sai mielestäni hyvän loppuratkaisun.
        Mieheni sai valvotun asunnon vanhainkodilta.Kalustan sen viikonloppuna ja hän muuttaa intervallin päätyttyä maanantaina sinne omaan boxiin.Todella siisti huone keittomahdollisuuksineen ja makuuhuone,iso kylpyhuone,kaikkine turvalaitteineen.Sähköinen kulunvalvonta ja turvaranneke hänelle tulee.
        Ruokailu(maksullinen)vanhainkodin tiloissa ja kotihoitajat hoitavat lääkitysen ym.ym maksusta tietty.

        Minulle ratkaisu oli helpotus,en tunne syyllisyyttä,kun en enää jaksanut hoitaa.
        Meillä kaikilla on myös oikeus omaan loppuelämään.
        Älkää uhrautuko velvollisuudesta,vaikka olenkin "luopio"rakastan sitä kaikkoavaa "höpönassukkaa" kaikesta sydämmestäni.
        Olemme asuneet yli kaksikymmentä vuotta tässä kunnassa,sanoinkin jospa kunta käyttäisi niitä valtiontukirahoja joita on meistä saanut nyt meidän hyväksemme.

        Hyvä että asiat järjestyivät:)
        Kaikille ei käy yhtä hyvin, ei jaksa pitää puoliaan kun hoitaminen vie voimat.
        Itsekin olen nyt kuumeessa, en jaksaisi edes alkaa laitella potilasta hoitopaikkaan. Ei täällä apua saa mistään, lapset ovat satojen kilometrien päässä.
        Avasin koneen kun potilas nukahti aamulääkkeiden jälkeen. Olen niin apaattinen että tuijottelen vain seinään.


      • lapsen omaishoitaja
        -------------- kirjoitti:

        Hyvä että asiat järjestyivät:)
        Kaikille ei käy yhtä hyvin, ei jaksa pitää puoliaan kun hoitaminen vie voimat.
        Itsekin olen nyt kuumeessa, en jaksaisi edes alkaa laitella potilasta hoitopaikkaan. Ei täällä apua saa mistään, lapset ovat satojen kilometrien päässä.
        Avasin koneen kun potilas nukahti aamulääkkeiden jälkeen. Olen niin apaattinen että tuijottelen vain seinään.

        Voi harmi - otan osaa. Tiedän tilanteen. Tilapäishoitoa todella vaikea saada akuutisti, esim. juuri kuumeisen flunssan iskiessä : ( Itsekin pelkään kauheasti tilannetta, että jään auton alle tai jalka murtuu tmv, kun hoidettavalle ei ole akuuttihoitopaikkaa. Yritä nyt kuitenkin nukkua aina kun hoidettava nukkuu!


      • A Kiljunen SDP
        rituliini_38 kirjoitti:

        Kunnan kanssa vääntö sai mielestäni hyvän loppuratkaisun.
        Mieheni sai valvotun asunnon vanhainkodilta.Kalustan sen viikonloppuna ja hän muuttaa intervallin päätyttyä maanantaina sinne omaan boxiin.Todella siisti huone keittomahdollisuuksineen ja makuuhuone,iso kylpyhuone,kaikkine turvalaitteineen.Sähköinen kulunvalvonta ja turvaranneke hänelle tulee.
        Ruokailu(maksullinen)vanhainkodin tiloissa ja kotihoitajat hoitavat lääkitysen ym.ym maksusta tietty.

        Minulle ratkaisu oli helpotus,en tunne syyllisyyttä,kun en enää jaksanut hoitaa.
        Meillä kaikilla on myös oikeus omaan loppuelämään.
        Älkää uhrautuko velvollisuudesta,vaikka olenkin "luopio"rakastan sitä kaikkoavaa "höpönassukkaa" kaikesta sydämmestäni.
        Olemme asuneet yli kaksikymmentä vuotta tässä kunnassa,sanoinkin jospa kunta käyttäisi niitä valtiontukirahoja joita on meistä saanut nyt meidän hyväksemme.

        Kyllä kunnat rahoja osaavat käyttää.

        http://yle.fi/uutiset/tutkijat_100_000_uutta_maahanmuuttajaa_tarvitaan_suomeen_toihin/6598480

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/176614-maahanmuuttajien-kotoutumiseen-ja-tyollistamiseen-55-miljoonaa

        Omaishoitajien onneksi on onneksi myös kuntia, jotka ottavat huomioon "arvokasta työtään tekevät" omaishoitajat.

        Meitä omaishoitajia lienee n. 300 000 ja lakisääteisen tuen piirissä jopa 40 000. Odottelenkin innolla, mikä puolue avaa pelin ek-vaalien alla, hehkuttamalla "omaishoitajat tekevät arvokasta työtä".

        Tekemämme "arvokas työ" pitääkin tulkita niin, että hoitaessamme omaisiamme, kuntien on mahdollisuus "lukea rivien välistä" asia niin, että humanitääriset maahantulijat ohittavat ne, jotka tämän maamme ja hyvinvointimme ovat kuluneiden vuosikymmenten aikana rakentaneet?


    • Pakko se on, uskokaa

      No ei tietty kukaan alkais. MUTTA. Kun on halvauspotilas kotiutettu ja huomaavat, että haa täällähän on omaishoitaja käytettävissä, on paperit edessä tuota pikaa ja taakka valmis. Ellet sitten älyä siitä sairaasta ottaa pikaisesti asumus- ja avioeroa. Muuta ulospääsyä ei ole. Jos sanot että ET HOIDA, potilas menee laitospaikkajonoon (jonottaa kotona), joka voi olla hyvin sen 6 kk (paikkoja tulee sitä mukaa kun "luonnollinen poistuma" korjaa). Eli halusit tai et, hoitamaan joudut, jos oot kerta naimisiin menny ja/tai yhteen muuttanut.

    • Juu,näin se on,harvalla riittää kantti ottaa avioero ja luikkii karkuun,pystyykö sitten elämään itsensä kanssa enää sen jälkeen,mulla olisi ainakin huono omatunto?Minulle se ollut hyvä ratkaisu että rakentaa vapaapäivien varalle omaa elämää,ja tekee omia juttuja,tapaa uusia ihmisiä ja huomaa että kyllä elämä jatkuu,vaikka nyt on hetken todella vaikeeta.
      Väsyttää vaan tää hoitopiirin kanssa vääntäminen kaikesta.

    • ----lapsen omaishoit

      Omaishoitajat ovat nykyään todella mielivallan uhreina. En kirjoita tätä huvikseni vaan kokemusta on yli 6-vuotta. Ensiksi kaikki meni oikeudenmukaisesti vuosia, mutta kun kuntaan tuli säästöpaineita, oli helppo kohde aloittaa omaishoitajajista. Tukeni puolitettiin, vailla mitään pätevää syytä. Oikaisupyyntö tietenkin tehty, mutta kuka on tämä "puolueeton# taho joka näistä päättää? Omaishoidontuki tulisi pikimmiten saattaa Kela;n maksettavaksi.

    • Berlingo80

      Onpa hiljainen foorumi!!! oamishoitajia kait suomessa n70 000 ja 2 kpl viestejä per vuorokausi!!! Ollaampa aktiivista porukkaa :)

      • rituliini_38 ek

        Sen lepotauon jonka harva todellinen omaishoitaja voi viettää,tuskin netissä notkuu.
        Sinä ,kaiketi lukihäiriöinen,et edes tiedä mitä kaikkea omaishoitajuus kätkee sisälleen,valvottuja öitä,väkivaltaa,ja huolehtimista 24/h.
        Taistelua pyrokratiaa vastaan,että saisit edes sen pienimmän korvauksen menetystä omasta elämästäsi.
        Omaishoitajat menettävät täysin oman identiteettinsä omaishoitajuuteen alistumalla,nimenomaan alistumalla.
        Kunnat käyttävät tätä ilmaista orjatyövoimaa härskisti hyväkseen.
        Omaishoitajat ovat tavallaan kaleeriorjia yhteiskunnan rattaissa sivistysvaltiossa,nimeltään Suomi.


    • Juu,pari päivää meni n.14 h päiväsaikaa tähän hoitamiseen,sekä yöllä muutamia kertoja piti käydä auttamassa takasin sänkyyn.Kyllä on energiaa vaikka jalat ei tahdo enää kantaa.Koko ajan saa valvoa..uskomatonta,ja siitä saa hulppeat 600 e...jihaa,ja kaikkeen menee valtavasti aikaa,suihkuun menee pari tuntiakin kun saa lirkuttamalla yhen vaatekappaleen kerrallaan ja taas hän karkaa ja puristaa housujaan.
      Sirpa Pietikäinen oli sitä mieltä ettei kamalaa muistisairautta ole,hah,sanon mie ;)

    • hieman kyr.... nyt

      0,60 senttiä on tuntipalkka ... Jyrki Kataisen tuntipalkka on varmaan 600 € tunti ... ja ei olisi bääministeri jos ei olisi väärentänyt asiakirjoja .

    • Peku7

      -Vuosikausia jo äitistä pitänyt huolta, en tosiaankaan tiennyt, että joku taho maksaa jonkun korvauksen...mutta kummiskin jos miettii, onhan tuo oma äitini, nyt 80v, teen sen mielelläni, kaikista meistä joskus tulee vanahoja:/ Nyt itte 53 vanaha....jospa nuo omat penskat sitten joskus:)...........

      • Kyllä nämä sosiaalietuudet tulee Kelalta meille,mutta tämä omaishoitajuustuki on kunnan selkäranka ja useimissa kunnissa ollaan selkärangattomia,siis sitä tukea ei tulla sinulle tarjoamaan.
        Sinä joudut nyt ottamaan kuntasi sosiaaliviranomaisiin yhteyttä.
        Sinä saat hoitotukea Kelalta taannerhtivasti ja omaishoidontukea kunnaltasi,sen jälkeen kun ne sossuntädit ovat kartoittaneet tilanteen
        Neurologi tietysti tutkii äitisi ja hänelle tehdään aivorötgen(viipalekuvaus),joka ilmiantaa Alzheimersairauden,jonka ilmenismuoto on tämä dementia
        Ei siitä jos sinä vanhentuneen äitisi rahaasit hoidat ja kaupassakäynnit hoidat yhteiskunta maksa


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Kyllä nämä sosiaalietuudet tulee Kelalta meille,mutta tämä omaishoitajuustuki on kunnan selkäranka ja useimissa kunnissa ollaan selkärangattomia,siis sitä tukea ei tulla sinulle tarjoamaan.
        Sinä joudut nyt ottamaan kuntasi sosiaaliviranomaisiin yhteyttä.
        Sinä saat hoitotukea Kelalta taannerhtivasti ja omaishoidontukea kunnaltasi,sen jälkeen kun ne sossuntädit ovat kartoittaneet tilanteen
        Neurologi tietysti tutkii äitisi ja hänelle tehdään aivorötgen(viipalekuvaus),joka ilmiantaa Alzheimersairauden,jonka ilmenismuoto on tämä dementia
        Ei siitä jos sinä vanhentuneen äitisi rahaasit hoidat ja kaupassakäynnit hoidat yhteiskunta maksa

        Nyt tuli virhe,toi Kelalta tuleva tuki tulee vain jos katsotaan että äitisi on jatkuvan joko laitoshoidon tai omaishoitajuuden tarpeessa.
        Se tuki tulee äidillesi ei sinulle,sorry


    • Anonyymi

      Sirpa Pietikäinen käyttää valkopesuna titteliä omaishoitaja vaikka hän ei lainsäädännöllisesti täytä kriteereitä eli on liian kaukana ja liian paljon poissa. Olen yrittänyt selvittää, että saako hän myös omaishoidon tukea. On siis kahdenlaisia omaishoitajia - niitä, jotka saavat tukea ja niitä, jotka eivät. Kysymys kuuluu, että voiko tueton omaisiaan hoitavaa kutsua omaishoitajaksi, koska paikanpäällä olevalla ja muutoin vain omaistaan hoitavalla on vissi ero.

      • Anonyymi

        Espoossa asiat omaishoidon osalta näyttävät menevän huonompaan suuntaan. Jo muutaman vuoden ajan huomannut että pahaksi menee. Mielenkiintoinen on omaishoidon tuki. Ilmeisesti selkeää lakia joka velvoittaa kuntia ei ole olemassa? Itsellä tilanne jossa tuki lakkautettiin vuositarkastuksen yhteydessä. Perustelut ei vakuuta yhtään. Ikäviä aikoja eletään. Taitaa olla Suomessa vielä kovat ajat edessä kun heikoimmista aloitettiin säästötoiminpiteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espoossa asiat omaishoidon osalta näyttävät menevän huonompaan suuntaan. Jo muutaman vuoden ajan huomannut että pahaksi menee. Mielenkiintoinen on omaishoidon tuki. Ilmeisesti selkeää lakia joka velvoittaa kuntia ei ole olemassa? Itsellä tilanne jossa tuki lakkautettiin vuositarkastuksen yhteydessä. Perustelut ei vakuuta yhtään. Ikäviä aikoja eletään. Taitaa olla Suomessa vielä kovat ajat edessä kun heikoimmista aloitettiin säästötoiminpiteet.

        Aivan mielivaltaista kuntien toiminta.
        Onko omaishoitajalla on voimia alkaa taistella oikeuksiensa puolesta, ei ole.
        Jälleen joutuu todeta, missä nukkuu omaishoitajien etujen valvojana itseään mainostava Omaishoitaja liitto, pienintäkään mielenkiintoa eikä halua liiton taholta löydy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2804
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      520
      2642
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe