Tytön pyöreä vatsa

muumimamma73

En nyt tiedä, että minne osastolle tämä kuuluu, mutta laitan viestiä tänne=O) Elikkäs asiani: Minulla on 7v tyttö joka on liikkuvainen ja syö suhteellisen terveellisesti... Ei niinkää makeaa syö vaan hedelmiä, vihanneksi ja varsinkin näin kesäisin paaaljon marjoja. Hänelle on syntynyt ongelma vatsastaan. Elikkä suhteellisen normaalirakenteinen neiti jolla on aina ollut "pullukka" vatsa. Oletin tuon "pullukka" vatsan katoavan, mutta eipä ole kadonnut. Minua se ei häiritse, joutuu vaan kaupasta ostamaan kokoa suurempaa housua/hametta kuin mitä oikeasti käyttää, että ei sitten kirraa vatsasta. Hän on nyt tässä kesän aikana mm. kysellyt, että voiko pistää bikinit päälle kun on iso vatsa. Kaveritkin on siitä hänelle huomauttanut, että kun sulla on noin iso maha. Surullisena katson vierestä kun hän välistä mahaansa arvioi. Olen yrittänyt puhua hänen kanssaa asiasta, mutta eipä tuon ikäinen niin äitien puheita usko vaan kavereidensa=O( Jos teillä hyvät kanssaihmiset on vastaavanlainen tilanne lapsenne kanssa, niin miten olette siitä selvinneet? Mitä sanotte? Tämä kuulostaa ehkä tyhmältä kysymykseltä, mutta en haluaisi joutua syömisongelmiin vanhemiten tyttäreni kanssa. Syksyllä alkaa koulukin ja jokainenhan tietää miten koulumaailmassa nykypäivänä tuolla "koolla" on merkitystä=O/

24

14011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vain

      Ratkaisut riippuvat paljon siitä johtuuko pullottava maha nahan alle kertyneestä rasvasta vai huonojen vatsalihasten vuoksi roikkuvasta "suolistosta". Kolmas vaihtoehto eli suoiston ympärille kertynyt rasva on lapsilla aika harvinainen.

      Ensimmäisessä tapauksessa auttaa syödyn ruokamäärän rajoittaminen ja jälkimmäisessä lähinnä vatsalihaksia vahvistava liikunta.

      • ap.kirj.

        Hmm, mistähän tuon syyn saisi selville? Vatsa on pömppö (kovahko pyöreä) ei sellainen makkara masu niin kuin esim minulla;O)


      • yksi vain
        ap.kirj. kirjoitti:

        Hmm, mistähän tuon syyn saisi selville? Vatsa on pömppö (kovahko pyöreä) ei sellainen makkara masu niin kuin esim minulla;O)

        kovahko pömppö viittaisi vatsalihasten heikkouteen. Makkaramasu taas on sitä rasvaa.


    • Lähi

      Nyt kannattaa muistaa, että kyse on vasta 7-vuotiaasta lapsesta. Minunkin tyttärelläni maha "pömpötti" 7-vuotiaana. Hänen tapauksessaan kyse oli ummetuksesta. Asiaa auttoi veden juominen ja kuitupitoisen ravinnon nauttiminen. Mahasta on syytä jutella asiallisesti tytön kanssa, ettei hänelle muodostu syömishäiriötä. En pitäisi pahana myöskään lääkärissä käyntiä asian tiimoilta. Näin suljet pois ainakin elimelliset viat. Muista, että kaikki lapset ovat yksilöitä, eikä heitä tarvitse ahtaa johonkin tiettyyn muottiin.

      • alkuperkir

        Hei, enhän minä mihinkään muottiin ole asettanutkaan. Tytölle tämä on muodostunut ongelmaksi ystävien huomauttelujen takia. Meillä myös tytöllä on usesti ummetusta ja sitä onkin hoidettu... välistä ok välistä sitten vaivaa....


      • ruokavalio
        alkuperkir kirjoitti:

        Hei, enhän minä mihinkään muottiin ole asettanutkaan. Tytölle tämä on muodostunut ongelmaksi ystävien huomauttelujen takia. Meillä myös tytöllä on usesti ummetusta ja sitä onkin hoidettu... välistä ok välistä sitten vaivaa....

        millainen ruokavalio lapsellasi?
        onko sinulla muita lapsia, heillä samanlaista ongelmaa?


      • alkuperkir
        ruokavalio kirjoitti:

        millainen ruokavalio lapsellasi?
        onko sinulla muita lapsia, heillä samanlaista ongelmaa?

        Normaalia kotiruokaa meillä syödään pääsääntöisesti. Vihanneksia, hedelmiä ja marjoja tyttö syö oikein mielellään... Vaaleata leipää syö joskus, pääsääntöisesti kuitenkin tummaa leipää.

        On myös poika joka jo 15v, hänellä mahan kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa...


    • +++

      Vatsan turpoamista aiheuttavia sairauksia ovat ainakin laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Molemmat ovat perinnöllisiä vaivoja. Keliakiasta en kamalasti tiedä muuta, mutta lievä laktoosi-intoleranssi voi oireilla ilmavaivojen lisäksi myös ajoittaisella ummetuksella, vaikka yleensä se aiheuttaakin vatsan löysyyttä, tai jopa ripulia.

    • ruumiinrakenne

      Ellei tytöstä ole löytynyt mitään sairautta, on kysymyksessä perinnöllinen ruumiinrakenne.
      Jotkut meistä vain ovat paksumahaisia, persjalkaisia, rintavia, reiteviä tai romuluisia. Seitsenvuotiaan vartalo muuttuu vielä paljon puoleen tai toiseen.
      Sinun on syytä lakata se surullisena vierestä katselu. Ei se maha suremalla pienene.
      Anna lapsen elää tavallista lapsen elämää ja keksi hänelle tekemistä, joka vahvistaa hänen itseluottamustaan. Iloinen, reipas ja aktiivinen lapsi on suosittu mahan koosta riippumatta ja kestää mahdollisen kiusaamisen paremmin kuin sellainen, jota jo oma äitikin säälittelee ja voivottelee.
      Lähdepä lapsesi kanssa vaikka uimaan, pyöräilemään tai mansikkamaalle. Opeta häntä virkkaamaan ja neulomaan, hyppäämään narua ja twistiä ja barbiidaa. Kerro hänelle linnuista ja hyönteisistä kukkasista. Eiköhän se maha siitä unohda, kun et siitä muistuttele.
      Ja lakkaa katsomasta vaatteiden kokonumeroa. Osta lapselle sen kokoisia vaatteita, jotka mahtuvat päälle tai ompele vaikka itse, ellei kaupasta löydy. Lapsi ei kokonumeroista vielä ymmärrä.

      • alkuperkir

        hmmm. Kiitos viestistäsi. Miten minulle tästä tuli sellainen olo, että en muuta tee kuin voivottele lapseni masua? Enhän minä tätä teekkään, tilanne tulee päälle vain silloin kun tyttö itse asiasta puhuu ja kyselee. Usko pois, että olen keskustellut asiasta lapseni kanssa positiivisella asenteella... Voin kyllä sanoa, että minä jos kuka olen pyrkinyt lapseni itsetuntoa kasvattamaan. Jo pienestä pitäen olen "iloinnut" lapsen onnistumisista ja kannustanut asioissa. Tehdään kaikkea yhdessä jne jne. Itse olen elänyt lapsuuden niin, että mitään positiivista koskaan ole kuullut (paitsi kun kirjoitin ylioppilaaksi). Minä tiedän mitä on jos omaa huonon itsetunnon ja sitä en lapsilleni halua ja siksipä joskus ehkä liiallisuuksiin menen noiden kannustamisieni kanssa. Tyttäreni on vaan luonteeltaan sellainen, että pahoittaa pienimmistäkin asioista mielensä... on niin sanotusti liian kiltti ja herkkä. Mielummin ottaa "nenäänsä" kuin itse pahoittaa kenenkään mieltä, ja sitten iltasella useimmiten itkee tai murehtii asioista. Ymmärrän mitä tarkoitat ja näin olenkin toiminut, mutta usko tai älä lapsen pahaa mieltä on vaikea katsoa sivusta...


      • Mamma..
        alkuperkir kirjoitti:

        hmmm. Kiitos viestistäsi. Miten minulle tästä tuli sellainen olo, että en muuta tee kuin voivottele lapseni masua? Enhän minä tätä teekkään, tilanne tulee päälle vain silloin kun tyttö itse asiasta puhuu ja kyselee. Usko pois, että olen keskustellut asiasta lapseni kanssa positiivisella asenteella... Voin kyllä sanoa, että minä jos kuka olen pyrkinyt lapseni itsetuntoa kasvattamaan. Jo pienestä pitäen olen "iloinnut" lapsen onnistumisista ja kannustanut asioissa. Tehdään kaikkea yhdessä jne jne. Itse olen elänyt lapsuuden niin, että mitään positiivista koskaan ole kuullut (paitsi kun kirjoitin ylioppilaaksi). Minä tiedän mitä on jos omaa huonon itsetunnon ja sitä en lapsilleni halua ja siksipä joskus ehkä liiallisuuksiin menen noiden kannustamisieni kanssa. Tyttäreni on vaan luonteeltaan sellainen, että pahoittaa pienimmistäkin asioista mielensä... on niin sanotusti liian kiltti ja herkkä. Mielummin ottaa "nenäänsä" kuin itse pahoittaa kenenkään mieltä, ja sitten iltasella useimmiten itkee tai murehtii asioista. Ymmärrän mitä tarkoitat ja näin olenkin toiminut, mutta usko tai älä lapsen pahaa mieltä on vaikea katsoa sivusta...

        Oma tyttäreni on pian 8v. Muistan, kun n. vuosi sitten hänellä oli tapana peilata itseään ja puhua laihtumisesta, vaikka on rakenteeltaan ihan normaali.
        Lapsi liikkuu paljon ja mitään ylipainoa ei todellakaan ole, taitaa mennä käyrällä 0-, välillä -5 pituuskasvun vaiheesta riippuen. Jostakin hän oli kuullut, ilmeisesti kaveripiiristään laihduttamisesta ym., ja oikeasti kaikkialtahan lapsetkin sellaisesta kuulevat. Tytöllä on masu pikkuisen pömpöllään ja kun katson hänen ikätovereitaan, niin kaikilla sama. Tuon ikäisellä lapsella se on aivan tavallista ja normaalia, lapsenpyöreyttä pitää vielä olla. Jos itse ajattelet, että tyttäresi pömppömasu johtuu muusta, niin mietipäs tosiaan noita vessa- asioita. Jo pelkkä harvaan pissaaminen saa masun pulleammaksi, meillä ainakin. Suolen toimintaakin kannattaa tarkkailla, mutta kaikki nuo tietysti hienovaraisesti, ettei tasapaino häiriinny. Jos huomaat jotakin poikkeavaa niin sitten tutkimuksiin.

        Tytärtäsi voit lohduttaa, että kaikilla ihmisillä masun kuuluukin pikkuisen näkyä. Etenkin tyttölapsilla ja naisilla.


      • ole äidillä

        vaan tyttärellä joka asiaa jo murehtii. Äiti murehtii mahdollista pömppömahan takia alkavaa koulukiusaamista kun nyt jo kaverit asiasta huomauttelevat.
        Oli ihan pakko selventää,kun ei muuten tuntunut menevän asia perille...


    • B-A

      Pömppövatsaisuus voi johtua myös jos lapsella on laktoosi-intoleranssi tai/ja keliakia. Lääkärissäkäynnillä asia selviää, laktoosi-intoleranssitesti ja keliakiatesti tehdään verinäytteestä.

    • olet saanut

      hyviä vinkkejä laktoosi-intoleranssi- ja keliakiatutkimuksiin hakeutumisesta. Itse laktoosi-intolerantikkona tiedän vatsan pömppöövän vääränlaisesta syömisestä ja paha olo on kokonaisvaltainen ongelma. Ystävättäreni tyttärellä oli jatkuva pömpöttävä vatsa eivätkä vanhemmat kiinnittäneet siihen sen kummempaa huomiota. Tytär oli liiankin rauhallinen - lähes flegmaattinen, hiukset eivät kiiltäneet ja ihon värikin omituisen kelmeänkalpea. Lapsen kummi asian otti puheeksi ja sitä kautta selvisi loppujen lopuksi lapsen keliakia. Kummi oli kiinnittänyt huomiota nimenomaan erikoisella tavalla pömpöttävän vatsan takia. Keliakiaa eivät vanhemmat osanneet edes ajatella, koska sitä ei tutkitusti ole muilla lähisukulaisilla. Nyt tytär on reipas kymmenvuotias, ihon väri on normaali, hiukset ovat pitkät ja kiiltävät eikä vatsakaan ole kummempi.

      Toivottavasti tyttären koulunaloitus sujuu hienosti. Onneksi siellä on paljon muutakin mukavaa mietittävää kuin nämä napa-asiat ;)

    • Äiskä111111111111111

      Meillä on ummetus ongelmana..¨

      No tytttöni 7 ja puoli vuotias kärsi vatsa kivuista mentiin lääkäriin ja vatsa tyhjennettiin (siis klyx peräruiskeilla noin 2 kpl) lääkäri määräsi meille aikuisten movicolia koksa kysessä oli paha ummetus

    • ajatuksia..

      Jos on normaalipainoinen niin voi tosiaan olla viljojen aikaansaamaa turvotusta. Oireileeko mitenkään? onko ripulia/ ummetusta/ mahakipua? nämä viittaavat viljaongelmaan. Saako lihaa/ kalaa/kanaa yms (eli proteiinia) riittävästi? Saahan eläinrasvaa? Ikäkin voi tuon masun hävittää lähivuosina.. jotkut lapset ovat lapsenpyöreitä kouluikään saakka..

    • Hyvinlihavanuori

      Olen 13-vuotias, 41kg ja 157cm. Minulla on pömppömassu. Olen saanut siitä jopa huomautuksia. Kävelen päivässä 2 1/2 h ja teen 50 vatsalihasliikettä päivittäin. Miten ihmeessä saisin möhömahan pois?

      • masusta

        Lisää selkälihasliikkeet sarjaasi, koska masu tarvitsee tuke selästä. Lisäksi kiinnitä huomiota siihen, että istut ja kävelet suorassa, ei maha pysytyss. Näin selkä ja vatsalihakset vahvistuvat luonnollisesti.Todennäköisti pari vuoden päästä tilanna paranee jo itsestääkin, mutta voit paljon auttaa lopputulosta edellä mainituilla toimenpiteillä.


      • vboäptth

        No jos noilla mitoilla on pömppömaha, niin mahtaisko olla turvotusta? Ruoka-aine allergiat tai yliherkkyydet voi sellaista aiheuttaa eli kannattaa tarkkailla, miten vatsa reagoi eri ruoka-aineisiin, ja sitten tarpeen vaatiessa karsia vatsan turpoamista aiheuttamia ruokia. Esim. viljat aiheuttaa monille ongelmia.

        Jos ei ole mistään tällaisesta kyse, niin tietysti pieni pömppö voi olla ihan rakenteellinen "ongelma". Tosin ongelma se on vain, jos teet siitä sellaisen. Ei pieni pömppis ketään rumista, päin vastoin!

        Mutta läskiä se ei ole, siitä olen satavarma! Olet hurjan hoikissa mitoissa, ja mielestäni voisit keskittyä syömään kunnolla raviteikasta ruokaa ja harrastamaan sellaista liikuntaa, mistä todella pidät ja kohtuullisessa määrin. 2,5h kävelyä päivittäin kuulostaa hieman liioittelulta.

        Jos vatsalihaksiasi haluat vahvistaa, niin pari kertaa viikossa riittää, kunhan teet treenin huolella. Päivittäin niitä on turha treenata. Lihas nimittäin kehittyy levossa. Mutta sinuna en huolehtisi noin nuorena vielä vatsalihaksista, vaan parempi olisi harrastaa jotakin koko kehoa vahvistavaa liikuntaa.


    • Ulla Taalasmaa

      Jos se on paksuna? Ne alottaa niin aikaisin nykynuoret sen nylkytyksen...

    • Pömppömaha

      Itse olen 12.v 160cm (luultavasti pidempikin) 58.4 kg ja mulla on tollanen ei kauhean iso mutta huomattava pömppömaha. Omasta mielestäni liikun paljon sillä koululle on noin 3km ja kun sieltä takaisinkin tulen niin se tekee noin 6km. Teen myös välillä kävelylenkkejä ja joskus sellaisia aika lyhyitä juoksulenkkejä. Myönnän että välillä syön ja juon makeaa mutta nykyään en enään niin paljon kun joskus vähän nuorempana. Tässä sitten yritän pohtia miten tuon pömpön nyt saisi pois.

      • Auttaa

        Tee vatsalihaksia,ala vähitellen lisäämään niitä kun kehityt siinä.Kannattaa tehdä joku 200.Ei siis heti alusta.Oon ite 11v(tyttö)sama ongelma mut vatsojen tekeminen auttaa.Ja sokeria ei kannata syödä paljoa(kouluruoassa on usein).


      • täällämeillä

        Minulla maha pieneni, kun lopetin kokonaan vehnän syömisen. Painokin putosi.


    • Anonyymi

      kyllä se ihan normaalia on jos lapsena pömpöttää! mullaki oli iso vatsa vielä 11 vuotiaanakin mut pituuskasvussa se sitte vähitellen alko häviimään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe