Miksi M/S Estonia upposi?

adsfgvsdg

64

8256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikkm

      Moi, näin se meni.

      1. Aluksella ajetaan olosuhteisiin nähden kovaa vauhtia. Estonia ohitti mm. Hel-Sto väliä ajavat ruotsinlaivat

      2. Huonokuntoinen keulavisiiri ei kestä aaltojen iskua vaan alkaa irtoamaan

      3. Visiiri irtoaa kokonaan ja vetää mukanaan sisäpuolisen rampin

      4. Aallot lyöcät autokannella avoimesta keultasta ja vesi valuu edelleen alempiin kerroksiin

      5. Miehistö tajuaa että jotain on tapahtunut keulassa ja alkaa kääntää keulaa tuulen suojaan. Bryggalta ei ole näköyhteyttä keulaviisiiriin.

      6. Raskaassa vesilastissa oleva alus alkaa kääntymään --> vesimassat pakkaantuvat aluksen toiseen laitaan --> alus kallistuu voimakkaasti ja lopulta kellahtaa kyljellee --> uppoaa.

      • H2O- Heikki

        Hyvin kiteytetty.

        >5. Miehistö tajuaa että jotain on tapahtunut keulassa ja alkaa kääntää keulaa tuulen suojaan. Bryggalta ei ole näköyhteyttä keulavisiiriin.

        Juuri noin. Oleellista oli tosiaankin että brygalta ei nähnyt, oliko keulavisiiriä vai ei. Laiva oli rakennettu sellaiseksi.

        Alusta oli tarkoitus kääntää aallokon ja tuulen suhteen siten, että keula saataisiin tuulen alapuolelle. Kävi ilmeisesti niin että kääntö tehtiin väärään suuntaan ja vettä virtasi entistä enemmän autokannelle ja koko laivaan.


      • Täysmatruusi
        H2O- Heikki kirjoitti:

        Hyvin kiteytetty.

        >5. Miehistö tajuaa että jotain on tapahtunut keulassa ja alkaa kääntää keulaa tuulen suojaan. Bryggalta ei ole näköyhteyttä keulavisiiriin.

        Juuri noin. Oleellista oli tosiaankin että brygalta ei nähnyt, oliko keulavisiiriä vai ei. Laiva oli rakennettu sellaiseksi.

        Alusta oli tarkoitus kääntää aallokon ja tuulen suhteen siten, että keula saataisiin tuulen alapuolelle. Kävi ilmeisesti niin että kääntö tehtiin väärään suuntaan ja vettä virtasi entistä enemmän autokannelle ja koko laivaan.

        Huhuja ei olisi lainkaan niin paljon, jos syytä ei olisi suomalais-ruotsalais-virolaisessa "kompromissikomiteassa" työnnetty vain rakenteisiin. Meyer-telakka saattoi lobata Der Spiegelin kirjoittamaan ensimmäiset spekulaatiot.

        Liian suuri nopeus ja kaikki virolaisten silloisen avomerikompetenssin puutteesta seuranneet virheet marginalisoitiin.

        Tupelointi jatkui meren pohjjaan asti. Pelastunut rekkakuski Ihalainen ihmetteli aikoinaan, kun hän oli jo kannella ja maallikkonakin käsitti laivan pian kaatuvan, että miksi juuri ja juuri näkyvissä ollut laiva (Mariella?) etääntyi. No eihän siinä vaiheessa apua olut kukaan pyytänyt. Vasta nukkumasta herätetty försti ensi töikseen sai halvaantuneeseen päällystöön liikettä ja käski antaa maydayn. Ihan viime minuuteilla. Tätä on selitetty sodista tutulla psyykkisellä kieltämismekanismilla: liian suuri vastuu, liian pienet saappaat, ei ymmärrä tosiasioita ennen kuin takapuoli kastuu.


      • H2O- Heikki
        Täysmatruusi kirjoitti:

        Huhuja ei olisi lainkaan niin paljon, jos syytä ei olisi suomalais-ruotsalais-virolaisessa "kompromissikomiteassa" työnnetty vain rakenteisiin. Meyer-telakka saattoi lobata Der Spiegelin kirjoittamaan ensimmäiset spekulaatiot.

        Liian suuri nopeus ja kaikki virolaisten silloisen avomerikompetenssin puutteesta seuranneet virheet marginalisoitiin.

        Tupelointi jatkui meren pohjjaan asti. Pelastunut rekkakuski Ihalainen ihmetteli aikoinaan, kun hän oli jo kannella ja maallikkonakin käsitti laivan pian kaatuvan, että miksi juuri ja juuri näkyvissä ollut laiva (Mariella?) etääntyi. No eihän siinä vaiheessa apua olut kukaan pyytänyt. Vasta nukkumasta herätetty försti ensi töikseen sai halvaantuneeseen päällystöön liikettä ja käski antaa maydayn. Ihan viime minuuteilla. Tätä on selitetty sodista tutulla psyykkisellä kieltämismekanismilla: liian suuri vastuu, liian pienet saappaat, ei ymmärrä tosiasioita ennen kuin takapuoli kastuu.

        > Pelastunut rekkakuski Ihalainen ihmetteli ... että miksi juuri ja juuri näkyvissä ollut laiva (Mariella?) etääntyi.



        Kuinkahan luotettava tuollainen havainto on pimeällä merellä? Menee aika kauan, ennekuin voi todeta mihinpäin lähellä horisonttia kulkeva alus menee.
        Oliko lisäksi ohranjyvä silmässä?


      • Täysmatruusi
        H2O- Heikki kirjoitti:

        > Pelastunut rekkakuski Ihalainen ihmetteli ... että miksi juuri ja juuri näkyvissä ollut laiva (Mariella?) etääntyi.



        Kuinkahan luotettava tuollainen havainto on pimeällä merellä? Menee aika kauan, ennekuin voi todeta mihinpäin lähellä horisonttia kulkeva alus menee.
        Oliko lisäksi ohranjyvä silmässä?

        Mies oli vesiselvä ja nukkumassa, kuten ammattilaiset yleensä ovat ajomatkansa laivaetapit. Rampin romahtaminen piti helkkarinmoisen äänen.

        Virallinenkin tapausten kulku kellojen vertailuineen osoittaa, että monet matkustajat pyrkivät omaehtoisesti kannelle (muodostivat jopa ihmisketjun, jolla vetivät toisiaan ylöspäin kallistuneessa laivassa) huomattavasti ENNEN KUIN laiva pyysi apua.

        Estonian päällystö viivytteli selvässä haaksirikkotilanteessa puoli tuntia ennen maydayta. Tarkista huviksesi kaikki kellonajat - joita muuten se pelastunut puosu hiukan myöhensi tutkintakomission edessä (koskien autokannella käyntiä).

        Miehistön toimintaa loppuraportti hyssyttelee. Ja Mariellan valojen etääntyminen ei ole näköharha, koska se oli horisontissa mutta mitä syytä sillä olisi ollut muuta tehdä kuin jatkaa matkaa - eihän kellään ollut hätää.


      • SePäälikkyys

        Puolueen jäsenkirja , päälikkyyden edellytys.
        Ethän päässyt merelle jos ett ollut puolueen jäsen.
        Ensisatamassa olisit karannut.
        Politrukki aina mukana kun poruhka lähti illalla maihin.
        Tällaista oli 50 luvulla.


      • Täysmatruusi kirjoitti:

        Huhuja ei olisi lainkaan niin paljon, jos syytä ei olisi suomalais-ruotsalais-virolaisessa "kompromissikomiteassa" työnnetty vain rakenteisiin. Meyer-telakka saattoi lobata Der Spiegelin kirjoittamaan ensimmäiset spekulaatiot.

        Liian suuri nopeus ja kaikki virolaisten silloisen avomerikompetenssin puutteesta seuranneet virheet marginalisoitiin.

        Tupelointi jatkui meren pohjjaan asti. Pelastunut rekkakuski Ihalainen ihmetteli aikoinaan, kun hän oli jo kannella ja maallikkonakin käsitti laivan pian kaatuvan, että miksi juuri ja juuri näkyvissä ollut laiva (Mariella?) etääntyi. No eihän siinä vaiheessa apua olut kukaan pyytänyt. Vasta nukkumasta herätetty försti ensi töikseen sai halvaantuneeseen päällystöön liikettä ja käski antaa maydayn. Ihan viime minuuteilla. Tätä on selitetty sodista tutulla psyykkisellä kieltämismekanismilla: liian suuri vastuu, liian pienet saappaat, ei ymmärrä tosiasioita ennen kuin takapuoli kastuu.

        Alla olevan linkin (ja jatko-osien) perusteella en oikein usko että yksikään laiva olisi ohittanut Estoniaa juuri ennen uppoamista.

        http://www.youtube.com/watch?v=HlK_FFW8OeE


      • Juho/dxx
        H2O- Heikki kirjoitti:

        > Pelastunut rekkakuski Ihalainen ihmetteli ... että miksi juuri ja juuri näkyvissä ollut laiva (Mariella?) etääntyi.



        Kuinkahan luotettava tuollainen havainto on pimeällä merellä? Menee aika kauan, ennekuin voi todeta mihinpäin lähellä horisonttia kulkeva alus menee.
        Oliko lisäksi ohranjyvä silmässä?

        Koska se pelkäsi


      • Analysointia

        Kylläpä ollaan asiantuntijaa...se on varmasti kopioitu Kari Lehtolan kommenteista. Minä en luottanut edes lääkäriini, vaihdoin ja vaihdoin, kunnes sain oikean osuvan diagnoosin ja paranin. Omat aivotkin kannattaa ottaa käyttöön eikä pelkkä nauhuri ja kuunnella mitäs se sanoo!!


      • Anonyymi
        Täysmatruusi kirjoitti:

        Mies oli vesiselvä ja nukkumassa, kuten ammattilaiset yleensä ovat ajomatkansa laivaetapit. Rampin romahtaminen piti helkkarinmoisen äänen.

        Virallinenkin tapausten kulku kellojen vertailuineen osoittaa, että monet matkustajat pyrkivät omaehtoisesti kannelle (muodostivat jopa ihmisketjun, jolla vetivät toisiaan ylöspäin kallistuneessa laivassa) huomattavasti ENNEN KUIN laiva pyysi apua.

        Estonian päällystö viivytteli selvässä haaksirikkotilanteessa puoli tuntia ennen maydayta. Tarkista huviksesi kaikki kellonajat - joita muuten se pelastunut puosu hiukan myöhensi tutkintakomission edessä (koskien autokannella käyntiä).

        Miehistön toimintaa loppuraportti hyssyttelee. Ja Mariellan valojen etääntyminen ei ole näköharha, koska se oli horisontissa mutta mitä syytä sillä olisi ollut muuta tehdä kuin jatkaa matkaa - eihän kellään ollut hätää.

        Mistä päättelet, että viivyttelivät hätä kutsun annossa. Jopa virallisessa tutkimuksessa mainitaan häiriöstä radio liikenteessä. Asiaa ei jostain syystä tutkittu sen enempää. Todennäköistä on, että ovat yrittäneet lähettää kutsua saamatta yhteyttä.


      • Anonyymi
        Täysmatruusi kirjoitti:

        Mies oli vesiselvä ja nukkumassa, kuten ammattilaiset yleensä ovat ajomatkansa laivaetapit. Rampin romahtaminen piti helkkarinmoisen äänen.

        Virallinenkin tapausten kulku kellojen vertailuineen osoittaa, että monet matkustajat pyrkivät omaehtoisesti kannelle (muodostivat jopa ihmisketjun, jolla vetivät toisiaan ylöspäin kallistuneessa laivassa) huomattavasti ENNEN KUIN laiva pyysi apua.

        Estonian päällystö viivytteli selvässä haaksirikkotilanteessa puoli tuntia ennen maydayta. Tarkista huviksesi kaikki kellonajat - joita muuten se pelastunut puosu hiukan myöhensi tutkintakomission edessä (koskien autokannella käyntiä).

        Miehistön toimintaa loppuraportti hyssyttelee. Ja Mariellan valojen etääntyminen ei ole näköharha, koska se oli horisontissa mutta mitä syytä sillä olisi ollut muuta tehdä kuin jatkaa matkaa - eihän kellään ollut hätää.

        Sillalla olleista ei jäänyt henkiin ketään. Emme voi sen takia tietää milloin ovat alkaneet lähettää May. Day sanomaa. Vaikeaa siis vaikka huvikseen on tarkastaa kellon aikaa, joka ei ole tiedossa, eikö niin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillalla olleista ei jäänyt henkiin ketään. Emme voi sen takia tietää milloin ovat alkaneet lähettää May. Day sanomaa. Vaikeaa siis vaikka huvikseen on tarkastaa kellon aikaa, joka ei ole tiedossa, eikö niin

        Vaikeaa,,,,

        Ensimmäinen hätäkutsu 28. 09.1994 klo: 01.21.55. Toinen kutsu klo: 01.24.
        Hätäsanomat vastaan ottivat Turun meripelastuskeskus, Mariella, Silja Europa, ainakin....


    • suora vastaus

      Liikaa merivettä laivan sisällä. (Kaikkien laivojen uppoamisen syy.)
      Ensimmäinen vastaaja onkin jo perustellut ansiokkaasti tapahtumaan johtaneet syyt.

      Mitä järkeä on avata keskustelusivuja?
      Spekuloinnit ei todellakaan johda mihinkään.

      • Barba-

        Turhaa sitä on enää setviä asiallisesti mutta voihan tuo uusi ketju poikia lisää "oikeita asiantuntijoita".


      • Lasu

        Ei Estonian tapausta foorumeilla kannata ruveta setvimään, niin pohjassa ja siellä pysyy, eikä ne turman aiheuttamat vahingot korjaannu ikinä! Itse olen vasta 12- vuotias ja tiedän estoniasta todella paljon. Siksi on ihan mukava nähdä että täälläkin kirjoitellaan, tietää ainakin että on olemassa ihmisiä jotka eivät vain unohda!


      • H2O- Heikki

        >Mitä järkeä on avata keskustelusivuja?
        >Spekuloinnit ei todellakaan johda mihinkään.

        Asiasta pitäisi keskustella ainakin seuraavat tuhat vuotta! Aina on mahdollista ottaa opiksi ja rakentaa entistä turvallisempia laivoja ja korjata miehistön asenteita. Nythän oli kunnia asia pitää laiva aikataulussa oli keli mikä tahansa.

        Niin kuin olen kirjoittanut, keulavisiiri laivoissa on virhe. Ne kaikki maailman meriä seilaavat yli 4000 keulavisiirilaivaa ovat vaarallisia.
        Muutama on uponnut, kymmenittäin vaaratilanteita on ollut.
        Todennäköisyyden lait sanovat että ennemmin tai myöhemmin tapahtuu jotakin. Onko kaikki mahdollinen tehty?
        Muistakaamme, että puolisen metriä vettä autokannella aallokossa riittää kaataman tuollaisen aluksen.

        Laiva voidaan rakentaa sivusta lastattavaksi. Satamia on vaan myös muutettava jonkin verran.

        Ei keskusteluihin ole pakko osallistua.


      • OsuiJaUpposi
        H2O- Heikki kirjoitti:

        >Mitä järkeä on avata keskustelusivuja?
        >Spekuloinnit ei todellakaan johda mihinkään.

        Asiasta pitäisi keskustella ainakin seuraavat tuhat vuotta! Aina on mahdollista ottaa opiksi ja rakentaa entistä turvallisempia laivoja ja korjata miehistön asenteita. Nythän oli kunnia asia pitää laiva aikataulussa oli keli mikä tahansa.

        Niin kuin olen kirjoittanut, keulavisiiri laivoissa on virhe. Ne kaikki maailman meriä seilaavat yli 4000 keulavisiirilaivaa ovat vaarallisia.
        Muutama on uponnut, kymmenittäin vaaratilanteita on ollut.
        Todennäköisyyden lait sanovat että ennemmin tai myöhemmin tapahtuu jotakin. Onko kaikki mahdollinen tehty?
        Muistakaamme, että puolisen metriä vettä autokannella aallokossa riittää kaataman tuollaisen aluksen.

        Laiva voidaan rakentaa sivusta lastattavaksi. Satamia on vaan myös muutettava jonkin verran.

        Ei keskusteluihin ole pakko osallistua.

        Jos Estonialla olisi ollut sivusta lastaus, olisit hyväksynyt vieläkin visiiriteorian :-))
        Siis Estoniahan upotettiin, mutta sen takana olevat instanssit jäävät vain harvojen tietoon.
        Valitettavaa oli nuo siviiiuhrit, joilla ei ole mitään tekemistä likaisten puuhien kanssa.


    • Lämminmies

      Oli ehtona jotta pääsi merelle , sittenkin oli luottomies mukana jotta pääsi maihin .Merenkulkukouleen piti olla luottokommunisti .Osaaminen oli sivuseikka . Läheltä seurannut.

      • H2O- Heikki

        öpöjä kirjoitat, ystävämme. Maa oli jo itsenäinen.
        Tutkimusraportin mukaan miehistön kunnossa, taidoissa tai koulutuksessa ei ollut vikaa.


      • Lämminmies
        H2O- Heikki kirjoitti:

        öpöjä kirjoitat, ystävämme. Maa oli jo itsenäinen.
        Tutkimusraportin mukaan miehistön kunnossa, taidoissa tai koulutuksessa ei ollut vikaa.

        Mikä kirja mahtaa sulla olla alle 30 v tuskin voisit olla Kipparina ESTONIASSA


      • H2O- Heikki
        Lämminmies kirjoitti:

        Mikä kirja mahtaa sulla olla alle 30 v tuskin voisit olla Kipparina ESTONIASSA

        Mistä kirjasta puhut? Mulla on saaristolaivurin paperit ja polkupyörällä ajolupa.
        Taidat puhua Raamatusta.

        Jos haluat ko. laivan miehistön pätevyydestä tai kunnosta tietoa, lukaisepa!


      • H2O- Heikki
        H2O- Heikki kirjoitti:

        Mistä kirjasta puhut? Mulla on saaristolaivurin paperit ja polkupyörällä ajolupa.
        Taidat puhua Raamatusta.

        Jos haluat ko. laivan miehistön pätevyydestä tai kunnosta tietoa, lukaisepa!

        tohkeissani unohdin pääasian:

            http://www.onnettomuustutkinta.fi/5725.htm


      • NiinMinä
        Lämminmies kirjoitti:

        Mikä kirja mahtaa sulla olla alle 30 v tuskin voisit olla Kipparina ESTONIASSA

        Olin 25 v Ylikonemestari .
        - 51 läksin merelle.
        - 69 olin Tallinassa ( maissa ) jokatoinen oli " kgp " miemiä.
        Kukaan ei uskaltanut puhua mitään ( toiset taas liikaa )


    • Alemmuuden tunto...

      aikataulusta....telakan mokat, siinä se!

      • Lasu

        Mistä löytäisin kuvia tai enimmäkseen sisäkuvia Estoniasta, sallysta tai silja starista, tai esim. prosyyrejä tai esitteitä wasa kingistä. ja vielä että oletteko käyneet estonialla!


    • Perko

      tästäkin kehittelevät omia huimia teorioitaan niin ovat autuaan tietämättömiä että on Suomalaisillekkin laivoille muutaman kerran ollut läheltä piti tilanteita,mm.M/s Finlandia aikoinaan peruutteli takaisin Helsinkiin avautuneen visiirin vuoksi...

      Ei Estonian kohdalla mitään teorioita tarvita, laiva ajettiin upoksiin kokemattomuudella,välinpitämättömyydellä ja ylpeydellä...Ja ihan ilman ulkopuolista apua.

      • ei ollut

        visiiriä, vaan sivuille aukeavat "luukut" rampin edessä.


      • lienee

        ollut tuo miehistön kokemattomuus ja sun muut. Mutta uponnut mikä uponnut eikä muuksi muutu vaikka mitä tekis.
        Rauha niille jotka siellä lilluu... :(

        monikos muu on tuolla laivalla joskus ollut?
        Itse ainakin olen kulkenut Silja Star:lla sekä Viking Sally:llä


      • Perko
        ei ollut kirjoitti:

        visiiriä, vaan sivuille aukeavat "luukut" rampin edessä.

        http://www.faktaomfartyg.se/queen_of_scandinavia_1981_bild_3.htm

        Minusta tuo näyttää aivan visiiriltä....Kuvassa Finlandia, Queen of Scandinavia nimellä.
        Olin sisarlaivassa Silvia Reginassa hommissa aikoinaan ja olen siis varmaakin jotenkin töpeksinyt visiirin kanssa kun olen ajanut sitä alas vaikka olisi pitänyt ajaa luukut sivuilta kiinni?
        Hemmetti, hyvä ettei käynyt mitään vakavampaa....


      • sivupersoona384
        Perko kirjoitti:

        http://www.faktaomfartyg.se/queen_of_scandinavia_1981_bild_3.htm

        Minusta tuo näyttää aivan visiiriltä....Kuvassa Finlandia, Queen of Scandinavia nimellä.
        Olin sisarlaivassa Silvia Reginassa hommissa aikoinaan ja olen siis varmaakin jotenkin töpeksinyt visiirin kanssa kun olen ajanut sitä alas vaikka olisi pitänyt ajaa luukut sivuilta kiinni?
        Hemmetti, hyvä ettei käynyt mitään vakavampaa....

        60-luvullakin oli joku finlandia. olisko ollut finnlinesin?


      • sivusta seurannut
        Perko kirjoitti:

        http://www.faktaomfartyg.se/queen_of_scandinavia_1981_bild_3.htm

        Minusta tuo näyttää aivan visiiriltä....Kuvassa Finlandia, Queen of Scandinavia nimellä.
        Olin sisarlaivassa Silvia Reginassa hommissa aikoinaan ja olen siis varmaakin jotenkin töpeksinyt visiirin kanssa kun olen ajanut sitä alas vaikka olisi pitänyt ajaa luukut sivuilta kiinni?
        Hemmetti, hyvä ettei käynyt mitään vakavampaa....

        eipä ole m/s finlandia ja m/s finhansa josta sivulle aukeava keulaporti putosi jossain porkkalan lähellä oli käsi lukituksen unohtuneet kiinnittää.ps mukana ollut.


      • Matkatoimisto Murhamatkat
        lienee kirjoitti:

        ollut tuo miehistön kokemattomuus ja sun muut. Mutta uponnut mikä uponnut eikä muuksi muutu vaikka mitä tekis.
        Rauha niille jotka siellä lilluu... :(

        monikos muu on tuolla laivalla joskus ollut?
        Itse ainakin olen kulkenut Silja Star:lla sekä Viking Sally:llä

        Viking Sallylla tapahtui murha 80-luvun lopulla.


      • Viking Line

        M/s Mariellan autokannelle alkoi tulvia vettä keulaportista jolloin laiva joutui peruuttamaan nopeasti että vesi saataisiin syöksymään pois autokannelta.


      • muistoissa
        sivupersoona384 kirjoitti:

        60-luvullakin oli joku finlandia. olisko ollut finnlinesin?

        että 60 luvun s/s Finlandia oli ehkä viimeisimpiä ns kolitrampeja ja FÅA olisi ollut varustaja. Asiasta en ole varma.
        Kävin kyseisellä aluksella joka oli silloin voilastissa.


      • eri Finlandioita
        Perko kirjoitti:

        http://www.faktaomfartyg.se/queen_of_scandinavia_1981_bild_3.htm

        Minusta tuo näyttää aivan visiiriltä....Kuvassa Finlandia, Queen of Scandinavia nimellä.
        Olin sisarlaivassa Silvia Reginassa hommissa aikoinaan ja olen siis varmaakin jotenkin töpeksinyt visiirin kanssa kun olen ajanut sitä alas vaikka olisi pitänyt ajaa luukut sivuilta kiinni?
        Hemmetti, hyvä ettei käynyt mitään vakavampaa....

        Minä tarkoitin 1967 Helsingissä valmistunutta m/s Finlandiaa, joka ajoi linjalla Hki-Köpis-Trave. Löytyy kyllä faktafartygistä.
        Siis ei visiiriä tässä Finlandiassa.


      • sivupersoona384
        muistoissa kirjoitti:

        että 60 luvun s/s Finlandia oli ehkä viimeisimpiä ns kolitrampeja ja FÅA olisi ollut varustaja. Asiasta en ole varma.
        Kävin kyseisellä aluksella joka oli silloin voilastissa.

        Eikös tämä aiempi Finlandia ollut Finnhansan ja sisaralus Finnpartner ykkösen näköinen ja aikalainen, oli seuraavana vuonna eli 1967 rakennettu. Aukesiko etuluukut sivuille?

        M/S FINLANDIA

        Byggd 1967 av Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors, Finland.

        Varvsnummer 383.

        Dimensioner. 153,00 x 20,00 x 5,60 m.

        Efter ombyggnad. 156,70 x 20,00 x 5,70 m.

        Brt/ Nrt/ Dwt. 8,583/ 4,383/ 1,715.

        Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 10,311/ 5,597/ 1,715.

        Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer 9ZH 40/48 dieslar.

        Effekt. 12060 kW.

        Knop. 22,0.

        Passagerare. 1000.

        Efter ombyggnad. 509.

        Efter ombyggnad. 515.

        Hyttplatser. 647.

        Efter ombyggnad. 576.

        Efter ombyggnad. 515.

        Bilar. 321.

        Efter ombyggnad. 0.

        Långtradare.36.

        Efter ombyggnad. 0.

        IMO. 6622458.


      • sivupersoona384
        muistoissa kirjoitti:

        että 60 luvun s/s Finlandia oli ehkä viimeisimpiä ns kolitrampeja ja FÅA olisi ollut varustaja. Asiasta en ole varma.
        Kävin kyseisellä aluksella joka oli silloin voilastissa.

        Taisi olla se ensimmäinen m/s Finlandia suurin silloin eli vähän suurempi kuin Finnhansa ja Finnpartner ykkönen. Autoja mahtui 321 kpl. Onko se myöhemmin muutettu autolautasta rahtilaivaksi jos on voilastissa ollut..


      • Finlandia autolautta
        sivupersoona384 kirjoitti:

        Eikös tämä aiempi Finlandia ollut Finnhansan ja sisaralus Finnpartner ykkösen näköinen ja aikalainen, oli seuraavana vuonna eli 1967 rakennettu. Aukesiko etuluukut sivuille?

        M/S FINLANDIA

        Byggd 1967 av Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors, Finland.

        Varvsnummer 383.

        Dimensioner. 153,00 x 20,00 x 5,60 m.

        Efter ombyggnad. 156,70 x 20,00 x 5,70 m.

        Brt/ Nrt/ Dwt. 8,583/ 4,383/ 1,715.

        Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 10,311/ 5,597/ 1,715.

        Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer 9ZH 40/48 dieslar.

        Effekt. 12060 kW.

        Knop. 22,0.

        Passagerare. 1000.

        Efter ombyggnad. 509.

        Efter ombyggnad. 515.

        Hyttplatser. 647.

        Efter ombyggnad. 576.

        Efter ombyggnad. 515.

        Bilar. 321.

        Efter ombyggnad. 0.

        Långtradare.36.

        Efter ombyggnad. 0.

        IMO. 6622458.

        ei ollut "sukua" Finhansalle Finpartnerille Bohehe'lle ja yksi vielä jonka nimi ei nyt tule mieleen.
        M/s Finlandia oli SHOY/FÅA:n laiva. Oli ensimmäinen(siä) Saarikankaan Hietalahden telakalla "vetämistä" projekteista.
        Laivassa oli ensimmäiset neljä Vaasassa rakennetuja keskinopeita Sulzer ZH moottoreita.
        Kelaportin luukut aukesivat sivuille.


      • minullakin
        sivupersoona384 kirjoitti:

        60-luvullakin oli joku finlandia. olisko ollut finnlinesin?

        Wärtsilä rakensi sarjan sotakorvauslaivoja,jot-
        ka eivät,syystä tai toisesta,kelvanneet venäläi-
        sille.Osa näistä tuli SHOY/FÅA:n omistukseen ja
        yksi näistä oli s/s Finlandia.Laivat olivat alun-
        perin kolilämmitteisiä,mutta ainakin osa muutet-
        tiin myöhemmin öljylle.Finlandian nimi muutettiin
        joskus 60-luvulla Careliaksi ja Finlandia nimi
        siirrettiin muistaakseni FÅA:n uuteen matkustaja-
        laivaan.Myös GE-varustamon Kungsö oli samaa lai-
        vasarjaa.Kaikki tämä tieto on kaivettu yli 70v.
        kaalinlehtien seasta,joten suhtautukaa asioihin
        tietyin varauksin.Kiitos!


      • H2O- Heikki
        Matkatoimisto Murhamatkat kirjoitti:

        Viking Sallylla tapahtui murha 80-luvun lopulla.

        Eikös ainakin ruotsinlaivoilla ole tapahtunut kymmeniä katoamisia ja henkirikoksia viimeisten vuosikymmenten aikana? Moni niistä taitaa olla selvittämättäkin.
        Tietääkö kukaan tarkemmin?


      • H2O- Heikki

        Mä oon ehdottanu, että tehdään me salaliitto. Lopetetaan puhumiset salaliitosta Estonian tapauksessa. Ne puheet on ihan höpöä.
        Lehdet ja televisiot sun muut radiot tarvitsevat jutunaiheita, siitä ne tulee.
        Kehitetään medianlukutaitoa edelleen.


      • itsekin finhansalla kelissä
        sivusta seurannut kirjoitti:

        eipä ole m/s finlandia ja m/s finhansa josta sivulle aukeava keulaporti putosi jossain porkkalan lähellä oli käsi lukituksen unohtuneet kiinnittää.ps mukana ollut.

        Oliko keula siis silloin aivan avoin eikä mitään muuta porttia ollut siellä?


      • H2O- Heikki
        itsekin finhansalla kelissä kirjoitti:

        Oliko keula siis silloin aivan avoin eikä mitään muuta porttia ollut siellä?

        Oli siinä toinen portti vielä sen jälkeen kun ulompi oli pudonnut jonnekin Harmaja- Hels kasuuni välille.

        Muistan kun kipparia haastateltiin telkkarissa. Hän sanoi, että olisimme voineet kyllä jatkaa Saksaan saakka. Jotkut lakipykälät kati ainakin kieltävät ilman visiiriä seilaamisen.


    • H2O- Heikki

      > Miksi M/S Estonia upposi?

      - Siksi kun se alkoi painaa enemmän kuin sen syrjäyttämä vesimäärä.

    • NÄIN SE VAAN ON

      oli tässä nuo aiemmatkin syynä, mutta myöskään pelastusveneitä ei osattu lastata "oikein". Veneissä olisi ollut vilttejä, ehkä jopa märkäpukuja, ym., muttei miehistö osannut matkustajia neuvoa näissä asioissa. Eli siis selviytymisprosentti olisi ollut huomattavasti suurempi jos henkilökunta olisi koulutettu paremmin.

      • perse iivari

        No kun se täytty vedellä saatana.


    • Peräsuoli

      Laivaan tuli reikä ja noste ei enää pitänyt sitä pinnalla.

    • ensikapt
    • Gubben the real one

      On se vaan tuuria että Viking Sallylla oli suomalainen miehistö siihen aikaan kun meikäpoika perheen kanssa Suomessa kävi.-

    • fransiscusdelsettiin

      Estonia upposi, koska tuli vettä sisään

    • Totuus on tässä

      Estoniaan asetettin suuri määrä räjähteitä. Kippari oli tietoinen asiasta, siksi hävisi kartalta, nähty Australiassa, rahasalkkujen kera vuonna 1994. Mafia maksoi isot summat kipparille ja parille muulle, jotka pelastautuivat.

    • 562893

      Ylläoleva kirjoitus on täyttä totta.

      • Ufoja!

        Älä höpise. Kyseessä oli ulkoavaruudesta tulleiden humanoidien koehyökkäys. Siksi mitään jälkiä räjähdysaineista ei ollut.


    • ufoja

      keula visiiri irtosi ja miksi se olisi peitetty ja se oli ennenn ms viikign sally tuliko selväksi senkin typerä ufoja tyyppi mä oon kävässyt ms estoniassa ja olen ollut mukana laivan tarkistamisessa

    • Asiaa tutkinut

      Tuo mafia juttu ON totta. Kapteeni otti hatkat tyksistä ja lähti rahojen kanssa maailmalle. Kapu oli siis tietoinen pommeista.

    • Viktor Faciliz

      Nimenomaan. Pommit olivat vielä asetettu niin taitavasti, että tutkijalautakunta ei huomannut räjähteiden aiheuttamaa onnettomuutta, vaan tulkitsi keulavisiirin irtoamisen metallin väsymiseksi. FSK:n pommiryhmä suoritti räjähteiden asettamisen. Eli nykyiselle FSB:lle maksettiin kovat rahat tästä tappotyöstä.

      Venäjän mafian kanssa ei pelleillä, tapaus Estonia osoitti sen.

      Kapteeni oli ensin tyksissä hoidossa ja pakeni sieltä. Jopa dokumentit osoittavat (pelastuneiden luettelo), että kapteeni oli tuotu tyksiin. Mutta kun häntä haluttiin kuulla, oli mies kadonnut.

    • ASIAA SEURANNUT

      LAIVA ESTONIA:: OLIN TALLINNAN SATAMAN KAHVIOSSA 4 PÄIVÄ SYYSKUUTA 1994 SANOIN SIINÄ JOUNILLE,ETTÄ MIKÄ ON TUO LAIVA JOKA TUOLLA KAUKANA TULEE,KUN SE ON EDESTÄ IHAN MUSTA JA MUUTOIN VALKOINEN.LAIVA OLI TODELLA TODELLA KAUKANA MERELLÄ AJASSA AJATELLEN 30-40 MINUUTTIIN ENNENKUIN SE OLI EDES KILOMETRIN PÄÄSSÄ LAITURISTA.TÄSSÄ VAIHEESSA OLI JO NÄHTÄVISSÄ,ETTÄ ETUVISIIRI ON AIVAN AUKI ELI YLÖS NOSTETTU JA SITTEN NÄKYY NE RAMPIT JOTKA LASKETAAN ALAS,ETTÄ AUTOT VOI AJAA POIS JA SAMALLA NÄKYI JO SELVÄSTI,KUN KYLJESSÄ OLI SANA ESTONIA.OLEN KATSELLUT TALLINAN SATAMASSA,KUN LAIVAT TULEVAT NIIN NE NOSTAVAT TUON VISIIRIN YLÖS SIINÄ PAIKALLAAN OLLESSAAN,MUTTA ESTOONIA TULI SATAMAAN VISIIRI YLÖSNOSTETTUNA JO KAUKANA.
      ESTOONIA OLI OLLUT RUOTSISSA HUOLLOSSA JA SIELLÄ TODETTU,ETTÄ VISIIRIN MERKKIVALO PALAA VIHREÄÄ VAIKKA SE ON YLHÄÄLLÄ TAI EDES VÄHÄNKIN AUKI.VÄHÄNKIN AUKIOLLESSA VALON PITÄISI OLLA PUNAINEN JA HYVIN KIINNI OLLESSA VALON TÄYTYY PALAA VIHREÄNÄ.
      TÄTÄ VIKAA EI RUOTSISSA KORJATTU.TÄSSÄ YKSI SYY UPPOAMISEEN.
      MITÄ TARKOITTAA SE,ETTÄ VENÄJÄN REKKA TULI MYÖHÄSSÄ LAIVAAN JA KULJETTAJA KERTONUT ,ETTÄ TULLI VITTUILI ,KUORMA ON ERI KUIN MITÄ LUKEE RAHTIKIRJASSA.
      MIKSI KERROTAAN,ETTÄ VENÄJÄN REKAN KUORMA ON NIIN ARVOKAS,ETTÄ EI MILLÄÄN VAKUUTUSUHTIÖLLÄ OLE NIIN PALJON RAHAA ,KUN MITÄ ON SEN KUORMAN ARVO.(MITÄ TÄMÄ TARKOITTAA)
      MIKSI 1 SUOMEN TUTKIOISTA VÄITTI ETTÄ SUKELTAJAT EIVÄT VOI TUOLLA NOIN SYVÄLLÄ OLLA.
      TULIHAN SINNE HOLLANNISTA SUKELTAJAT MYÖHEMMIN JA HYVIN PYSTYIVÄT TOIMIMAAN.

    • :-)

      Tulipahan Viking Sallyssakin matkusteltua.- Onneks oli suomalaiset puikoissa !

    • IkäväYö1994

      Suurta yleisöä ei kiinnosta ilmeisesti tieto, että se upotettiin. Ei suuri, kymmeniä tuhansia kiloja painava aaltojen voimasta irtoa, se ei niistä juuri piittaa. Kuitenkin nuo punaiset paketit olisi ollut mukava nähdä, yksi jäi keulaporttiin saranan kohdalle ja hävisi myöhemmissä sukelluskuvissa. Tätä pakettia ei koskaan näytetty yleisölle, mutta on selvästi nähtävissä aiemmissa sukelluskuvissa.
      Ei ole otettu aiheeksi kertoa myöskään murhista joita tehtiin upottamisen jälkeen mm. Tallinnassa tullivirkailijan murha kotiovelleen niskalaukauksella. Kovin vähän tuntuu olevan kiinnostava suurelle yleisölle. Sen vuoksi näitä ei tutkita ja joku on ylen tyytyväinen. Konnilla on aina yksi askel edellä ja vaiti ollaan, ei puhuta enää, olisi kyllä syytä. Tätä ei sovi unohtaa. Minäkin tiedän rekkakuskin, joka selvisi tuosta surullisesta yöstä, mutta hänen on varmasti syytä olla hiljaa tapahtumasta.

      • Anonyymi

        Tutkimusraportissa kerrottiin että keularamppi oli uponneessa Estonian hyllyssä auki vain vajaan metrin. Miksi animaatiossa sanottiin että se aukesi kokonaan? En ymmärrä miksi alus upposi niin nopeasti. Ei keulaportista tulleen veden määrä ole sitä voinut aiheuttaa...Taidan olla Raben kanssa samaa mieltä Estonian uppoamis alkusyystä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimusraportissa kerrottiin että keularamppi oli uponneessa Estonian hyllyssä auki vain vajaan metrin. Miksi animaatiossa sanottiin että se aukesi kokonaan? En ymmärrä miksi alus upposi niin nopeasti. Ei keulaportista tulleen veden määrä ole sitä voinut aiheuttaa...Taidan olla Raben kanssa samaa mieltä Estonian uppoamis alkusyystä!

        Keularamppi aukesi kokonaan ja vettä tuli koko keula-aukon leveydeltä sisään.

        Keularamppi jäi metrin verran auki, koska Estonia upposi kyljelleen pohja hieman ylöspäin ja alapuolelta saranoitu ramppi luonnollisesti liikkui maan vetovoiman ansiosta siihen aentoon.

        Ei nämä oikeasti ole niin vaikeita asioita ymmärtää. Salkkarijutut on sitten erikseen. Ne on keksittyä tarinaa, jossa luonnollisesti on oma viehätyksensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keularamppi aukesi kokonaan ja vettä tuli koko keula-aukon leveydeltä sisään.

        Keularamppi jäi metrin verran auki, koska Estonia upposi kyljelleen pohja hieman ylöspäin ja alapuolelta saranoitu ramppi luonnollisesti liikkui maan vetovoiman ansiosta siihen aentoon.

        Ei nämä oikeasti ole niin vaikeita asioita ymmärtää. Salkkarijutut on sitten erikseen. Ne on keksittyä tarinaa, jossa luonnollisesti on oma viehätyksensä.

        oliko tässä estonia laivassa poistettu autokannen valvonta kopi ,missä istui aina ,joku vahdissa?viking sallys oli aina joku vahdissa?Myrsky oli vaan liian kova tälle laivalle uskoisin.


    • Anonyymi

      Täyttyi vedellä ja upposi.Rauta ei kellu!Lopettakaa jo spekulointi ja antakaa haverin uhreille rauha!

    • Anonyymi

      Estonia upposi kun se oli rakennettu vääränlaisesta raudasta. Jos se olisi tehty laivaraudasta niin se olisi kellunut vaikka sisään olisikin tullut vettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe