lapsi tuli - auto vaihtoon

mutta millanen??

Pakko hankkia isompi auto. Mutta millainen? Kaverit kehuu, että farmari on kaikista käytännöllisin. Mahtuu rattaat ja kauppakassit ilman säätöä. Mutta kun ei haluisi perus-farmaria. Onko teillä perheellisillä kokemuksia muiden tyyppisten autojen käytännöllisyydestä. Sedan, HB, City-maasturi tai joku yhdistelmä? Haluisi vielä pysyä jossain vähän urheilullisemmassa... :). Mutta ei sellaista taida ollakaan.

28

4106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osta vaan tylsä perus-varkku

      Heheh, että urheilullisempi auto pitäisi vielä olla.

      Parin kuukauden univelkojen jälkeen myönnät että auton kaksi tärkeinta ominaisuutta ovat tässä järjestyksessä:

      1) turvakaukalon saa takapenkille kumartelematta ja hajottamatta jo ennestään kipeää ristiselkää.

      2) lastenvaunut voi heittää sellaisenaan takaluukkuun ja perään kymmenen kassillista ostoksia tai matkatavaroita.

      Korimalleista jää jäljelle kaksi vaihtoehtoa: farmari (joista löytyy kyllä sporttisiakin vaihtoehtoja) tai tila-auto joka on, kuten nimikin sanoo, aivan ylivertainen turvakaukalo-lastenvaunurumbaan.

      • ja kaukalo myös

        Kun menet katsomaan autoja, ota mukaan lastenvaunut jotta voit varmistua siitä että ne sopivat takaluukkuun purkamatta ja että tilaa jää vielä kymmenelle kassille.

        Turvakalo mahtuu vielä kivutta mihin tahansa kinneriin mutta lainaa kaverilta selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin (1-3v) niin huomaat että se vie tilaa niin julmetusti pituussuunnassa että alle 270cm akselivälillä varustetut autot karsiutuvat heti kättelyssä.

        Koska olet aikuistunut ja pusseistakin tulee muuta kuin tuhnuja voit jättää cittarit pienipippelisten imagonkohotukseen. Niissä on 5d korimallin tila yhdistettynä loistoauton hintaan ja polttoaineenkulutukseen.


      • kaukalo/istuin
        ja kaukalo myös kirjoitti:

        Kun menet katsomaan autoja, ota mukaan lastenvaunut jotta voit varmistua siitä että ne sopivat takaluukkuun purkamatta ja että tilaa jää vielä kymmenelle kassille.

        Turvakalo mahtuu vielä kivutta mihin tahansa kinneriin mutta lainaa kaverilta selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin (1-3v) niin huomaat että se vie tilaa niin julmetusti pituussuunnassa että alle 270cm akselivälillä varustetut autot karsiutuvat heti kättelyssä.

        Koska olet aikuistunut ja pusseistakin tulee muuta kuin tuhnuja voit jättää cittarit pienipippelisten imagonkohotukseen. Niissä on 5d korimallin tila yhdistettynä loistoauton hintaan ja polttoaineenkulutukseen.

        myös matkaan..siis juurikin se jonka olet jo ostanut..riippuen kaukalon kiinnitys mekanismista on joissain "luokkaa suuremmissakin" ongelmia esim taka turvavöiden lyhyyden kanssa tai muuten vaan ei onnistu tietyt takapenkkimuodot/ kaukalonmuodot oli ISOFIX kiinnikkeitä tai ei. HB/sedan tavaratiloissa ei käytännössä eroa vaunukäytössä...kumpaankin mahtuu vaunut purettuna eikä mitään muuta..poikkeus 240 vulva..tonne mahtu pari kaupppakassiakin. cittarilla et tee mitään..ei kukaan muukaan...farmari jaksaa kiivetä prisman risteyksen kanttikivestä siinä missä cittarikin..tilat samat ...hinta ja kulutus/vakuutukset halvemmat. kunhan et 2d /3d autoihin ryhdy..kaikilla muilla pärjäät. Farkkua suosittelen...


      • Jaguaristi

        Kyllä minä olen valinnut autoni ihan samoilla perusteilla kuin ennenkin: tyyli ja suorituskyky. Ei Volvoa tai Tourania tähän talouteen.


    • että...

      ...nykyään, kun perheeseen syntyy ensimmäinen lapsi, ollaan heti ostamassa jotain tila-autoa tai Volvo-farmaria. Kyllä meillä on kakarat mahtuneet saman kokoiseen autoon kuin aikuisetkin. Jos nyt oikein muistan, niin pienempiä nämä lapset ovat. Ja mikä pakko, heti, kun perheeseen syntyy lapsi, on ottaa kaikki kotona oleva irtaimisto mukaan, vaikkei mentäisi kuin iltapäiväksi mummolaan?

      • aika kultaa muistot

        Kyllä meitä oli silloin 60-luvulla ainaskin 20 henkeä kuplavokkarissa eikä mitään varkkuja tarvittu ...kele ja 2000 kilometriä ajettiin mökille joka perjantai...kele

        Lapset saivat maata moottorin päällä hattuhyllyllä eikä koskaan mitään sattunut ...kele. Ei tarvittu mitään turvakaukaloa, kyllä niin pieni pentu mahtui vaikka hanskalokeroon. Turvavöitä ei ollut keksittykään ...kele.

        On se kummaa kun nykyään tarvitaan ilmatyynyt ja turvakorit eikä edes 500kg matkatavaroita jakseta köytää suksitelineelle toisin kuin me ...kele.

        Kyllä siellä kulki lastenrattaat ja kesämökin uusi huussi katolla ...kele ja silti riitti hyvin tilaa kasseille tavaratilassa. Ei tarvnnut kuljettaa koko omaisuutta mukana vaikka olisi mahtunutkin ...kele. On se kumma kun nyt on toisin vaikka minä just kerroin miten asiat oli 40 vuotta sitten ...kele.


      • että...
        aika kultaa muistot kirjoitti:

        Kyllä meitä oli silloin 60-luvulla ainaskin 20 henkeä kuplavokkarissa eikä mitään varkkuja tarvittu ...kele ja 2000 kilometriä ajettiin mökille joka perjantai...kele

        Lapset saivat maata moottorin päällä hattuhyllyllä eikä koskaan mitään sattunut ...kele. Ei tarvittu mitään turvakaukaloa, kyllä niin pieni pentu mahtui vaikka hanskalokeroon. Turvavöitä ei ollut keksittykään ...kele.

        On se kummaa kun nykyään tarvitaan ilmatyynyt ja turvakorit eikä edes 500kg matkatavaroita jakseta köytää suksitelineelle toisin kuin me ...kele.

        Kyllä siellä kulki lastenrattaat ja kesämökin uusi huussi katolla ...kele ja silti riitti hyvin tilaa kasseille tavaratilassa. Ei tarvnnut kuljettaa koko omaisuutta mukana vaikka olisi mahtunutkin ...kele. On se kumma kun nyt on toisin vaikka minä just kerroin miten asiat oli 40 vuotta sitten ...kele.

        ...aika on sinun muistosi käärinyt jopa platinaan. Minä muistelen aikaa 90-luvulla kolmen lapsen kanssa. Silloin oli keksitty jo kaikki nykyaikaiset turvavarusteet ja hienosti mahduttiin tavalliseen perheautoon. Ja mahdutaan nytkin, vaikka lapset ovat jopa isompia kuin 10 vuotta sitten.


    • perunakellari

      Vai urheilullinen auto. Urheilullisia autoja ajaa useimmiten hyvin epäurheilulliset ihmiset. Tee poikkeus ja osta käytännöllinen auto. Kato joku peniksenjatke sitten erottuasi.

    • näin:

      Meillä on yksi lapsi (4 kk vanha) ja autona keskikokoinen sedan-mallinen henkilöauto. Auto on pysynyt samana jo pari vuotta. Kieltämättä vähän ennen laskettua aikaa olin itsekin jo surffailemassa autotalli.comin sivuilla farkkua tai tila-autoa, koska kuvittelin, että sellainen täytyy olla pakostakin, kun kerran on perhettä :)

      Mutta auton jäi vaihtamatta - kiitos surkeiden välirahatarjousten - ja hyvä niin, sillä nyt olen huomannut, että hyvin pärjätään tällä kokoonpanolla: turvakaukalo on auton takapenkillä ja tavaratilasta löytyy kompaktit raattaat, joihin kaukalon saa pikalukittua. Tällä kokoonpanolla mennään ostoksille jne. Pidemmille reisuille täytyy ottaa vaunut mukaan. Tällöin täytyy koppa irrottaa rungosta (irtoaa kahta nappia painamalla) ja kuljettaa se etupenkillä. Runko menee sellaisenaan takatilaa ja silloin sinne jää tilaa myös kasseille jne. Vaunut ovat kokonaisena liian korkeat tavaratilaan, siksi koppa siis kulkee kabiinissa.

      • irtonaisena?

        vai vöissä auton takapenkillä? se painaa kolaritilanteessa jo kovastikin..kai säilytät myös tiiliä hattuhyllyllä?


      • Silinterihattuhyllyjen väli...
        irtonaisena? kirjoitti:

        vai vöissä auton takapenkillä? se painaa kolaritilanteessa jo kovastikin..kai säilytät myös tiiliä hattuhyllyllä?

        Hattuhyllyllä kulkee miekka- ja tikarikokoelma näppärästi.


      • häh?
        irtonaisena? kirjoitti:

        vai vöissä auton takapenkillä? se painaa kolaritilanteessa jo kovastikin..kai säilytät myös tiiliä hattuhyllyllä?

        Nyt meni sulla kopat ja kaukalot sekaisin. Siis turvakaukalo on kiinnitettynä takapenkille ja lapsi istuu siinä. Lastenvaunuja kuljetettaessa vaunujen koppa irroitetaan ja se kulkee apukuskin paikalla edessä. Eli takapenkillä ei ole mitään irtonaista.


      • on se

        Tässä on se pointti, joka käy joillekkin, mutta ei meille. Tuossa tilanteessa auto muuttuu kerralla 2 aikuiselle sopivaksi ja vielä siten, että toisen on pakko istua takana ja nimenomaan kuljettajan takana, koska turvakaukalo on apukuljettajan puolella. Esim itse olen sen verran pitkä, että minun takana ei jossain Golf-Corolla-Focus -kokoluokan autossa mahdu aikuinen istumaan edes siedettävästi, eikä lapsi turvaistuimessa selkä-menosuuntaan. Toiseksi pitkillä matkoilla minä ja vaimokaan ei halua istua jatkuvasti takana, vaan mielummin edessä. Kolmanneksi lapsen hieman kasvaessa ne rattaat pitää olla aina mukana tai vähintään jotkut sateenvarjorattaat --> saako vaimosi yksin rattaat pois peräkontista ja kopan paikalleen käden käänteessä?

        Mutta nämä on makuasioita, jotkut tykkää että vaimo ei aja koskaan ja vaimo on aina takapenkillä lapsen kanssa ja vaimo mahtuu taakse hyvin, jos molemmat aikuiset eivät ole kovin pitkiä tai auto on reilun kokoinen. Itse vaihdoin keskikokoisen farkku auton isompaan, jotta lapsen turvaistuin mahtuu takapenkille selkä-menosuuntaan ja vielä aikuinen etupenkille istumaan ilman että polvet ovat kojelaudassa kiinni. Lapsi on kuitenkin 3 vuotiaaksi selkä-menosuuntaan turvaistuimessa, joten ihan lyhyestä ajasta ei ole kyse. Rattaat mahtuivat edelliseenkin peräkontiin pitkittäin ja jos olisi pitänyt poikittain laittaa, niin tavarat eivät olisi mahtuneet kyytiin peräkonttiin. Nykyiseen menee rattaat kasaan painettuna suojaverhon alle ja vielä todella monta kassia tavaraa, johon olen tyytyväinen.


      • turvaistuin
        on se kirjoitti:

        Tässä on se pointti, joka käy joillekkin, mutta ei meille. Tuossa tilanteessa auto muuttuu kerralla 2 aikuiselle sopivaksi ja vielä siten, että toisen on pakko istua takana ja nimenomaan kuljettajan takana, koska turvakaukalo on apukuljettajan puolella. Esim itse olen sen verran pitkä, että minun takana ei jossain Golf-Corolla-Focus -kokoluokan autossa mahdu aikuinen istumaan edes siedettävästi, eikä lapsi turvaistuimessa selkä-menosuuntaan. Toiseksi pitkillä matkoilla minä ja vaimokaan ei halua istua jatkuvasti takana, vaan mielummin edessä. Kolmanneksi lapsen hieman kasvaessa ne rattaat pitää olla aina mukana tai vähintään jotkut sateenvarjorattaat --> saako vaimosi yksin rattaat pois peräkontista ja kopan paikalleen käden käänteessä?

        Mutta nämä on makuasioita, jotkut tykkää että vaimo ei aja koskaan ja vaimo on aina takapenkillä lapsen kanssa ja vaimo mahtuu taakse hyvin, jos molemmat aikuiset eivät ole kovin pitkiä tai auto on reilun kokoinen. Itse vaihdoin keskikokoisen farkku auton isompaan, jotta lapsen turvaistuin mahtuu takapenkille selkä-menosuuntaan ja vielä aikuinen etupenkille istumaan ilman että polvet ovat kojelaudassa kiinni. Lapsi on kuitenkin 3 vuotiaaksi selkä-menosuuntaan turvaistuimessa, joten ihan lyhyestä ajasta ei ole kyse. Rattaat mahtuivat edelliseenkin peräkontiin pitkittäin ja jos olisi pitänyt poikittain laittaa, niin tavarat eivät olisi mahtuneet kyytiin peräkonttiin. Nykyiseen menee rattaat kasaan painettuna suojaverhon alle ja vielä todella monta kassia tavaraa, johon olen tyytyväinen.

        menisi etupenkillekin, ei siitä ole kyse. Meillä on pari hyvää syytä, miksi pidämme turvaistuimen takana: a) se on tutkitusti turvallisempi paikka kolarin tullen kuin etuistuin ja b) ainakin meidän muksu nukkuu suurimman osan matkoista, mutta aina välillä alkaa itku ja valitus, kun tutti on pudonnut tai muuten vaan kaipaa seuraa :) Tällöin on hyvä, jos toinen aikuisista on takapenkillä lapsen seurana, eikä istuin ole edessä, niin että kuljettajan täytyy kaivella sitä kainalon alle tippunutta tuttia moottoritiellä.

        "Toiseksi pitkillä matkoilla minä ja vaimokaan ei halua istua jatkuvasti takana, vaan mielummin edessä."

        Niin, jos haluamme molemmat istua edessä, niin sen vaunujen kopan voi toki laittaa takapenkillekin. Mutta ed. mainituista syistä emme matkusta siten, että molemmat olemme etupenkillä.

        "Kolmanneksi lapsen hieman kasvaessa ne rattaat pitää olla aina mukana tai vähintään jotkut sateenvarjorattaat --> saako vaimosi yksin rattaat pois peräkontista ja kopan paikalleen käden käänteessä?"

        Niin, siis mukana on aina joko rattaat tai vaunut, ja vaunutkin ovat yhdistelmävaunut, eli toimivat myöhemmällä iällä rattaina. Ja kyllä, myös vaimoni saa vaunut/rattaat pois peräkontista.

        Jutun pointtina oli, että porrasperäiselläkin autolla pärjää yhden lapsen kanssa. Siinä olet kyllä oikeassa, että silloin auto muuttuu 2 aikuisen lapsen menopeliksi, eli anoppi saa tulla perästä bussilla :)


      • seonnut
        häh? kirjoitti:

        Nyt meni sulla kopat ja kaukalot sekaisin. Siis turvakaukalo on kiinnitettynä takapenkille ja lapsi istuu siinä. Lastenvaunuja kuljetettaessa vaunujen koppa irroitetaan ja se kulkee apukuskin paikalla edessä. Eli takapenkillä ei ole mitään irtonaista.

        monesti vaan näkee tuon vaunun kopankin irtonaisena takapenkillä..hyvä että teillä ei


      • olisikin
        seonnut kirjoitti:

        monesti vaan näkee tuon vaunun kopankin irtonaisena takapenkillä..hyvä että teillä ei

        irtonaisena takapenkillä, vaunun koppa siis, niin mikä turvallisuusriski se on? Siis jos se on penkillä, etupenkin selkänojan takana.

        Itse näen farmarit monesti paljon riskialttiimpina kolaritilanteiden suhteen. Niissä kun monesti halutaan hyödyntää koko tavaratila korkeussuunnassa (sehän se on farmari-mallin ideakin, että tavaratilaa on korkeussuunnassa esim. sedania enemmän) ja siksi kontti on lastattu täyteen tavaraa katonrajaa myöden, eikä takatilojen ja kontin välissä ole välttämättä mitään estettä, joka pysäyttäisi tavarat törmäyksessä.


      • turvallisuus riski
        olisikin kirjoitti:

        irtonaisena takapenkillä, vaunun koppa siis, niin mikä turvallisuusriski se on? Siis jos se on penkillä, etupenkin selkänojan takana.

        Itse näen farmarit monesti paljon riskialttiimpina kolaritilanteiden suhteen. Niissä kun monesti halutaan hyödyntää koko tavaratila korkeussuunnassa (sehän se on farmari-mallin ideakin, että tavaratilaa on korkeussuunnassa esim. sedania enemmän) ja siksi kontti on lastattu täyteen tavaraa katonrajaa myöden, eikä takatilojen ja kontin välissä ole välttämättä mitään estettä, joka pysäyttäisi tavarat törmäyksessä.

        olet oikeassa siinä suhteessa jos farkku ladattu kattoon asti eikä ole turvaverkkoa/kaltereita.kunnollisia sellaisia.
        Ja siitä vaununkopasta. Oletan lapsesi istuimen olevan "pelkääjän" puolella takana, edessä airbagit joita ei kaikissa autoissa saa pois edes kytkettyä.siksi siis takana. vaunun koppa kuskin penkin takana siis.Tämä siis pelkkää olettamaa.Joudut kolariin..kolmion takaa tulee auto kylkeesi,kuljettajan puolelle,vauhtia ei tarvita paljoakaan.keskustan risteysnopeudet riittävät. Sinuun törmäävä auto osuu keskelle kylkeä, minne sinä oletat vaunun kopan siitä lähtevän?


      • luulenpa
        turvallisuus riski kirjoitti:

        olet oikeassa siinä suhteessa jos farkku ladattu kattoon asti eikä ole turvaverkkoa/kaltereita.kunnollisia sellaisia.
        Ja siitä vaununkopasta. Oletan lapsesi istuimen olevan "pelkääjän" puolella takana, edessä airbagit joita ei kaikissa autoissa saa pois edes kytkettyä.siksi siis takana. vaunun koppa kuskin penkin takana siis.Tämä siis pelkkää olettamaa.Joudut kolariin..kolmion takaa tulee auto kylkeesi,kuljettajan puolelle,vauhtia ei tarvita paljoakaan.keskustan risteysnopeudet riittävät. Sinuun törmäävä auto osuu keskelle kylkeä, minne sinä oletat vaunun kopan siitä lähtevän?

        että toisen auton tullessa kyljestä sisään tavarat eivät lähde liikkeelle samalla nopeudella kuin että ajaa itse vaikkapa nokkakolarin. Tosin voin olla väärässäkin. Loogisesti ajateltuna asian kuitenkin on mielestäni näin. Eli nokkakolarissa liike-energia kohdistuu sisätiloihin enemmän kuin silloin, kun joutuu toisen auton törmäämäksi. No, oli miten oli, tämäkin on tietysti estettävissä kiinittämällä takapenkillä oleva koppa turvavöihin.


    • Autotonko?

      No tuota meillä on 2,4 vanhat lapsoset, ostimme auton vasta kk sitten, koska meille tupsahtaa kolmas pian ja kolmen kanssa ei vittis enään kulkea bussilla.

      Mutta ei se ole autoilun loppu sullekaan, koska mekin löysimme 2005 Focuksen ja farmarina, kulkee alle 5,5L vct-bensakoneella. Eli jää rahaa bensaankin, mutta siitäkin saa "urheilullisen" kunhan jaksan töiltäni laittaa.

      Mutta olisi kelvannut puolisolle 3d koska lasten kanssa se yleensä autolla ajelee...

    • niin iso ongelma

      meill on kaks urheilullisempaa autoo (3-ovista) muksu alle vuoden ja hyvin ollaan autoil pärjätty.
      matkarattaat kulkee aina toisen auton kontis, jossa istuinkin. hyvin mahtuu kauppakassitkin.

      • hyvin on pärjätty

        joo, meillä onkin kaks mopoo ja kolme lasta mut hyvin ollaan pärjätty. Älä sinäkään osta järkevää perheautoa vaan tee niin kuin me: osta kaks mopoo. Sanoinko jo että hyvin on pärjätty?


      • älä huijaa!
        hyvin on pärjätty kirjoitti:

        joo, meillä onkin kaks mopoo ja kolme lasta mut hyvin ollaan pärjätty. Älä sinäkään osta järkevää perheautoa vaan tee niin kuin me: osta kaks mopoo. Sanoinko jo että hyvin on pärjätty?

        Meillä on yksi lapsi ja autona haitaribussi. Tällä kokoonpanolla olemme pärjänneet juuri ja juuri.


      • Reino Keino
        älä huijaa! kirjoitti:

        Meillä on yksi lapsi ja autona haitaribussi. Tällä kokoonpanolla olemme pärjänneet juuri ja juuri.

        Meilläpä on 9 kakaraa ja autona jeesusbussi. Tällä kokoonpanolla olemme voittaneet Niuvanniemen avoimet parina vuonna ihan kivasti juuri ja juuri ei ihan mahuta.


    • valinnanvaraa löytyy

      Kahden aikuisen ja yhden lapsen kuskaamiseen riittää toki koon ja tilojensa puolesta lähes mikä perheauto tahansa. Smartin, Minin ja Toyota Aygon kun jätät pois, niin lähes kaikkiin mahtuu kaksi ihmistä eteen ja turvaistuin asukkeineen taakse. Takaovetkin on jo useimmissa pikkuautoissakin, niin ei tarvitse taitella itseään kummallisiin asentoihin takapenkkiä lastattaessa.

      Lastenvaunujen mallista riippuen voi Punton kokoluokassa olla vielä vähän tukkoista, mutta Golf-luokkaan mahtuu jo yksilapsinen normaaliperhe viikonloppuvarusteineen.

      Fiat Lineaan mahtuu hienosti jo nelihenkinenkin perhe kaikkien tarvittavine tavaroineen vaikka viikon reissulle ja lastenvaunut uppoavat takaluukkuun mennen tullen. Eikä maksa kuin 15 000 euroa. Vielä, jos haluaa muutaman tonnin säästää, niin Fiat Albeassa on melkein yhtä suuret tilat. Senkin hotlari imaisee lastenvaunut mennen-tullen.

      Jos budjettia on enemmän ja arvostaa ennemmin saksalaista näkemystä, niin Volkkari Jetta täyttää vaatimuksesi loistavasti. Passatilla tai Mondeolla kulkee sitten jo viisihenkinenkin perhe mukavasti, jos ei kaksia vaunuja tarvitse pakata matkaan, Miksei myös Vectralla. Jos taas ei budjetti riitä, niin kaipa joku Huihai Sonata auton virkaa tekee sekin.

      Ja jos taasen tuohta löytyy, niin Saab 95, Audi A6 tai Mersun E-sarjalainen. Onhan noita.

      Eli kyllä näitä vaihtoehtoja löytyy, ei ole pakko ostaa ruumisautoa, traktoria tai tai bussia, jos ei halua. Urheilullisia nämä nyt eivät ainakaan kaikilla mittareilla ole, mutta eiköhän kaikissa ole kelvollinen ajettavuus ja useimpiin saa varsin äreitä moottoreita siltä varalta, että poikamiesajat palaavat mieleen.

    • Hyvä ajaa...

      Focus on jo peruskoneella tosi sporttinen ajaa. Suorastaan pirun hyvä. Valitse 2-litrainen kone (130 - 170 hv) niin kulkeekin johonkin. Tuskin sä mitään formulan kiihtyvyyttä kuitenkaan tarvitset, kun on lapsi, kärryt ja roinaa autossa.

    • löytyy..

      Mikset hanki Farmaria hieman suuremmalla koneella? Esimerkiksi audin s-sarjaa tai bemun m-sarjaa? Myös muilta löytyy urheilullisia vaihtoehtoja, kuten esim Opel Vectra 3,2v6 tai 2.8l t koneella, kummassakin tehoa yli 200 heppaa. Eli löytyy urheilullisuutta ja tilaa, ei tarvii kipristellä.

      Tässä yksi esimerkki
      http://tinyurl.com/5ebwg4
      04, 64tkm ajettu ja hintaa alle 19000, varmaan myös tinkivaraa. Toinen mukava vaihtoehto olisi Hondan Accord 2.4l 190hv koneella, mutta ovat aika hinnoissaan käytettyinä.

      Itse menin juuri naimisiin, ja perheenlisäystä saattaa olla muutaman vuoden sisällä tiedossa. Silloin aattelin vaihtaa nykyisen Astrani (nykyistä korimallia) vectran farkkuun (joskin taloudellisemmalla koneella). Ooppelien hinnat tippuvat nopeasti, mutta nykyiset Ooppelit ovat hyviä ajaa ja paljon luotettavampia kuin 90-luvun tuotokset. alle 100tkm ajettuina ja alle 5 vuotta vanhoina niitä saa jo huomattavan edullisesti.

      Naapurissamme on perhe, joilla on 3 0-5 vuotiasta lasta. Autona heillä on vanha 3-ovinen 900saabbi. Mutta hyvin tuntuvat silti pärjäävän. Tosin aika tiivistä näyttää olevan kun reissuun lähtevät..

      Yksi on varmaa, cittari urheilullista ole nähnytkään..

    • meikäläinen tässä

      Käytännössä farkku on paras vaihtoehto, aina siihen asti kun rattaita tarvitaan. Sen jälkeen voi miettiä muita. Esim vähän korkeampi auto,
      citymaasturit jne ovat käteviä kun ei tarvitse kyykkiä lasta laitettaessa.

      Sataa vettä,olet kahden pienen lapsen kanssa,
      rattaa ja ostokset jossain marketin pihassa.
      Farkun luukku auki ja heittämällä kamat sisään,
      näin vaan säästät hermoja käytännössä.

      Muuten, autojen takaovet saisivat auetta enemmän tai sitten liukuovet olisivat käteviä lasten kanssa. En tiedä millainen Mazda 5 on,
      siinähän on liukuovi..

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe