Kaulasuonten ahtaumat

kokemuksia?

Minkälaisia oireita aiheuttaa kaulasuonten kalkkeutuminen ja ahtautuminen?
Haluaisn kuulla omakohtaisia kokemuksia ja miten on diagnosoitu ja hoidettu.

13

15812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus,,,

      ei tiennyt ahtaumista mitään ennenkuin taju lähti. Sairaalasta sai tabureseptin, leikata ei voi.
      Sitä emme tiedä onko kaikilla sama juttu, ei voi leikata, vai johtuuko ahtauman paikasta tms.

      • ap.

        Niin, olen minäkin kuullut tuosta, että ei voi, tai kannata leikata, mutta muistaakseni noita kuitenkin joskus myös operoidaan.
        Tietääkö joku tästä enemmän?


      • leikata
        ap. kirjoitti:

        Niin, olen minäkin kuullut tuosta, että ei voi, tai kannata leikata, mutta muistaakseni noita kuitenkin joskus myös operoidaan.
        Tietääkö joku tästä enemmän?

        Kyllä niitä kaulasuonia hoonataan auki, jos oikeen tiukkaa tekee. Sitä en tiedä miksei ketjun aloittajalta näin voitu tehdä. Jos ei muuten ole leikkauskelpoinen?


      • Ommaanen
        ap. kirjoitti:

        Niin, olen minäkin kuullut tuosta, että ei voi, tai kannata leikata, mutta muistaakseni noita kuitenkin joskus myös operoidaan.
        Tietääkö joku tästä enemmän?

        Isälläni on juuri tety päätös, että leikata ei voi. Syy: Operoitavasta valtimosta pitää katkaista verenkierto. Muut suonet ovat niin tukossa, että aivoverenkirto jäisi niin vähäiseksi, että seurauksena olisi varmuudella niin suuri happikato aivoissa, että seuraamukset olisivat vakavat.


    • terveesti elänyt 60v. nainen

      Hei!

      Itselläni aloitettiin tutkimukset kovan kuukausien mittaisen huimauksen sekä muutaman tajuttomuuskohtauksen jälkeen.

      Kaulavaltimoultran perusteella röntgenlääkäri totesi ykskantaan, että kalkkia on eli valtimonkovettumatauti. Hän kyseli heti tupakoimisesta, johon totesin, että en ole koskaan polttanut, vaan aina viettänyt terveellistä elämää ilman alkoholia.

      Olen myös aina liikkunut paljon, sekä suosinut vähärasvaista ja vähäsuolaista ruokavaliota. Kolesteroliarvot ovat aina olleet suositusten mukaiset.

      Lääkäri totesi sitten, että perinnöllisyystekijät aiheuttavat sitä sitten tässä tapauksessa sekä särkylääkkeet, joita olen joutunut käyttämään jo n.25v.

      Tällä hetkellä tilanne on se, että tarkempaa selvitystä en ole vielä saanut ko. tuloksiin, sillä neurologi on lomalla. Myös pään magneetti sekä aivosähkökäyrä on otettu. Odotan nyt loppulausuntoa tutkimuksista.

      Sen tiedän, että tilanteeni ei ole hälyyttävä, sillä kyllä ne tutkimustulokset seulotaan myös loman aikana.

      Kuitenkin minua vaivaa, kun en tiedä kuinka paljon sitä kalkkia on (ei kuulemma ahtaumia)ja kuinka sen taudin kanssa eletään. Ultran jälkeen lääkäri määräsi Primaspania aivoverenkiertoa vilkastamaan. Aloin myös syömään kalaöljykuoriloita.

      Itse olen päättänyt vielä nyt hakeutua sydänlääkärin vastaanotolle, sillä suvussani on paljon sydäntautia, jopa ihan lähipiirissä.

      • fisun_ystävä

        Älä/älkää syökö mitään kalaöljyjä, jos joudutte ykskaks leikkaukseen, saattaa olla verenne ei hyydy normaalisti, haavat ei parane normaalisti.

        Syökää 2-3 kertaa viikossa kalaa ! Se riittää.

        Kalaöljyjen mättämisestä ei tule lisähyötyä, haittaa vain.
        Ne nostaa kolesteroliarvojakin !
        Kun sain tiedon, jätin kalaöljykapselit pois, aloin syödä kalaa 3 kertaa viikossa.
        Seuraavassa labrakokeessa kokonaiskolesteri oli laskenut silloisesta seitsemästä
        alle viiden ! En joutunut lääkitykselle.


    • UKKRAMNENIKÄM

      Molemmissa kaulavaltimoissani todettiin kalkkia, siis vain todettiin ja näytettiin kuvasta, muutama vuosi sitten. Ei siintä sen enempää välitetty.
      Toki syön säännöllisesti aivoveroenkiertoa parantavaa lääkettä, jospa se auttaa kaulaa myös. Välillä itseä arveluttaa, milloin suonet on kokonaan ummessa.

    • lailaus

      Mun äidillä just todettu, että toinen puoli 90% tukossa, toinen auki. Kuukauden sisällä leikataan.

    • 3+3

      Kaulavaltimoa ahtauttava kalkki voi aiheuttaa vakavan aivoinfarktin!
      http://youtu.be/NjWe1FX8FKk


      Verisuonissa on vähäisen tulehduksen ja kolesterolin lisäksi huomattavan paljon kalkkia, verisuonet kalkkeutuvat. Tukkeava valtimotauti (valtimokovetustauti, ateroskleroosi, atherosclerosis, atherothrombosis) on valtimoiden yleissairaus. Suonten seinämiin kerääntyy kolesterolia ja kalkkia aiheuttaen verisuonen seinämän paksuuntumisen (oireeton tauti) ja lopulta sen ahtautumisen tai tukkeutumisen kokonaan. Kuva on otettu nivusvaltimosta ja sen valtimoplakista. Plakki koostuu pääosin kalkista, ei rasvasta tai kolesterolista. Jos valtimotaudin ja rasvaisen ruoan välillä ei ole yhteyttä (vaikka tätä on toitotettu viimeiset 50 vuotta), se asia pitää myöntää virheeksi ja tehdä sen mukainen korjausliike ravitsemusvalistukseen. Tottakai osutaan arkaan kohtaan, jos terveysviranomaistemme työ mitätöidään. Kuka meistä haluaisi elää sen kauheuden kanssa, että elämäntyösi tutkijana ja terveysvalistajana mitätöidään?

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

      • Anonyymi

        "Plakki koostuu pääosin kalkista, ei rasvasta tai kolesterolista."

        Valtimotaudissa kolesterolia ja tulehdussoluja kertyy hitaasti valtimon seinämän sisäkalvon alle. Kertymää nimitetään plakiksi. Plakin pinta on haurasta kudosta, johon voi syntyä repeämiä. Kohdalle muodostuu verihyytymä, joka äkisti kaventaa suonta tai tukkii sen kokonaan.


    • Ohivirtaus

      Huimausta, pieniä tajuttomuuskohtauksia, näkökin joskus välkkyy.

    • Anonyymi

      Nikamavaltimon ahtauma oli diagnoosini. Ilmeisesti yllä puhutaan samasta. Siinähän on mm. infarktin mahdollisuus. Näköhäiriöitä ja sama puolen kuulohäiriöitä ( silloin tällöin noin puolen vuoden ajan) muutaman päivän kuurous toisessa korvassa) joten aika kummalliset oireet, jonka vuoksi silmälääkäri määräsi kuvauksiin. Neurologi luki tulokset ja mitään erikoista ei tehdä, mutta kun kolesteroli, se paha on korkealle, sim vastatinia, josta monelle on tullut lihaskipuja, joten rosuvastatin lienee sopivampi, mutta syön niitä mitä määrättiin ja "varmuuden vuoksi" myös primaspania. Näillä mennään ja toivon ettei verenkiertohäiriöitä tai infarktia tulisi. Tupakoinut en ole koskaan. Olen ollut pirteä liikkuva perusterve nainen 78v. Elämänhalu kova ja paljon olis mukavaa puuhastelua .

    • Anonyymi

      Voiko toispuoleiset kaulan vihlaisut johtua kaulasuonten kalkkeutumisesta/ahtaumasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe