Selkä mutkalla

???

7-v lapsemme yläselässä selkäranka tekee sivulle päin lievän mutkan, muistaakseni 7 astetta. Jalat on samanpituiset ja lantio on suora.
Fysioterapeutti antoi lähetteen lääkärille kuvauksiin. Lääkäri tutki selän ja hänen mielestään ryhti on ihan hyvä ja ei tietenkään suostunut kuvauttamaan selkää.
Mitäs nyt?
Voinko luottaa välinpitämättömän yleislääkärin sanoihin?
Tarviiko selälle mielestänne tehdä jotain?
Yksityiselle lääkärille ei ole varaa mennä.
Voiko tuo mutka pahentua iän myötä?
Onko siitä jotain haittaa?
Selkä kipuja ei ole, mutta toista jalkaa särkee useasti ja siihen pistää monesti kävellessä.

7

1723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • guuglaamalla tietoa

      Siis skolioosi rintarangassa 7-vuotiaalla? Eikä kuvauksia? 7-vuotias tulee vielä kasvamaan aika rajusti ja skolioosissa selällä on taipumus mutkistua entistä pahemmin kasvun edetessä. Rintarangan skolioosi on huonompi juttu kuin lannerangan skolioosi. 7 astetta ei vielä kyllä paljon ole, mutta joka tapauksessa tilannetta on seurattava vähintään vuosittain. Asteita ei voi edes kunnolla määrittää ulkoapäin mittaamalla vaan ne tehdään röngtenkuvista mittaamalla. Rintarangan skolioosi voi aiheuttaa pahetessaan vastakkaisen mutkan lannerankaan, ns. kaksoisskolioosin. Mikäli tilanne alkaa pahentua, voi korsettihoito tulla kyseeseen.
      En tiedä miten teidän pitäisi jatkaa päästäksenne kuvauksiin tai seurantaan, mutta seurantaa tarvitaan. Tietysti kyseessä voi olla ns. toiminnallinen skolioosi, jolloin esim. yksipuolinen toisen puolen vartalon käyttö ja repun kantaminen vain yhdellä ja samalla hartialla on sen aiheuttanut. Seurannan lisäksi lapselle monipuolista liikuntaa (7-vuotiasta ei voi vielä laittaa lihastreeneihin), ryhdin pitämistä, reppua kannetaan molemmilla hartioilla jne..

      Hoitamattomana ja jos pääsee pahentumaan, skolioosi voi aiheuttaa selkäkipuja. Toisaalta lääkärit eivät voi tehdä juuri mitään skolioosille, seurata sitä, laittaa korsettihoitoon tai leikata eli asettaa selkään ns. harringtonin sauvan kaikista pahimmissa tilanteissa. Joten omasta kunnosta huolehtiminen on se ydinjuttu. Jos jalkoja särkee kävellessä, onko varmaa, että jalat todella ovat samanpituiset? Miten mitattu? Metrimitalla lattialla seisten tai pöydällä maaten ei ole kovin tarkka mittaus. Tuohon pistelyyn en osaa sanoa. Voisiko se viitata siihen, että alkuperäinen syy on jossain muualla.
      Niin, ja puhun ihan omalla kokemuksella, skolioosipotilaana. Välillä on ollut seesteisempiä kausia, nyt elämäntilanne ja ikä sellainen, että taas on alkanut oireilla. Auts.

    • ei ole paljon.

      Mulla on 15 astetta ja sitä seurattiin kouluvuosina, todettiin ala-asteen viimeisinä vuosina. Ei otettu rtg-kuvia, ne otetaan vaan jos näyttää olevan paha skolioosi, koska eihän sitä halua lapsena yhtään turhaa röntgensädetystä. Skolioosiin ei ole ehkäiseviä hoitoja joten ainoa keino on seurata, sit jos menee pahaksi, kuten mun siskolla meni, hoitona on tukikorsetti. Leikatakin voidaan pahaa skolioosia. Minusta siis, näin maallikkona tosin, kuvaus ei olisi tarpeen vielä tuossa vaiheessa, mutta tarkka seuranta vuosittain on.

    • hfakdfuienfiefdknkdhfalsjfd

      Meidän pojalla todettiin skolioosi kun olin vaatinut selän kuvaamista koska selkä on ihan paljain silmin katsottunakin vino. En ainakaan itse olisi saanut rauhaa mikäli selkää ei olisi kuvattu, joten en voi muuta kuin suositella että vaadit lapsellesi hoitoa!

      Mikäli mutka selässä on synnynnäinen, eli nikamissa on poikkeamia niin hoidoksi ei auta korsettihoito, vaan tarpeen mukaan leikkaus, joita niitäkin on useita erilaisia ja tekniikat senkuin kehittyvät. Skolioosihan usein huomataan, ainakin lievemmät muodot vasta murrosiän kasvupyrähdyksen aikana, mutta kyllä seuranta on jokatapauksessa tärkeää, jotta vinoon kasvaminen ei vahingoita esim. keuhkoja.

      Selkäänhän liittyy myös selkäytimen mahdolliset ongelmat, jotka voivat aiheuttaa hermokipuja jalkoihin... Näitä voidaan tutkia magneettikuvauksella.

    • skolioosipotilas

      älä jätä asiaa siihen. Varaa aika toiselta lääkäriltä tai lähetä lapsi kouluterveydenhoitajalle sitten kun koulut alkaa.
      Terkka voi antaa lähetteen lääkärille jos ette nyt kesällä saa aikaa.
      Kyllä tuo on tutkittava, vaikka siitä ei nyt olisikaan haittaa. Kasvavalla lapsella myös selkä kasvaa ja kehittyy ja luulen että skolioosikin voi pahentua.
      Mitä nuorempana se hoidetaan niin sitä helpompaa se on.
      Voi tietysti olla, ettei lapsenne selälle tarvitse tehdä mitään mutta varmista kuitenkin.

    • skoliöözi

      Mul todettii tos yläasteen aikana skolioosi joka valitettavast paheni ja ysil piti leikauttaa se selkä ku röntgenist näki et oliha siin "pikkasen" vinoutta. Jos muistan ny tarkallee joku 30-45 astetta ( eli aika jännän näköne oli ku katto sitä peilist ). Tästä on ny kolmisen vuotta.

      Kannattaa todellakin viedä lapsi sinne jollekki toiselle lekurille jos toi idiootti ei tajuu et se on vino, ja seurata mite se selkä kehittyy.

      Ja valitettavast tauti voi pahentuu iän myötä, ja on niitä ihmisiä joil on ollu skolioosi tai jokin muu selkärangan juttu, ja ne sit todella kävelee kyyryssä vanhana ja heillä esiintyy kaiken maailman kipuja siellä selässä..

    • selkämutkalla

      Olen 13 ja mulla on myös se 7astetta ja mietin että ei kai se ole vakavaa kun 7-vuotiallakin se on noin huolestuttavaa (luin muista kommenteista) kun en lopulta haluaisi päätyä mihinkään leikkauksiin...

    • osteoporoosia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      402
      4075
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      225
      2024
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1510
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      993
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      947
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe