Jazz (CVT) käyttökokemuksia

Lefa

Honda Jazziin liittyvät käyttökokemukset kiinnostaisivat. Olen harkinnut nykyisen Micran vaihtamista vähänkäytettyyn Jazziin, ehdottomasti CVT-automaattivaihteiseen.

Erityisesti olen kiinnostunut mahdollisista vikakohteista ja käyttökuluista. Onko CVT-laatikko kestävä ja kuinka paljon se tarvitsee huoltoa? Ovatko huoltokustannukset muuten kohtuullisella tasolla? Entä polttoaineenkulutus? Toimiiko automaatti-ilmastointi hyvin, vai vaatiiko se jatkuvaa ohjailua tai aiheuttaa muuta harmia?

Jazzille tehtiin käsittääkseni kasvojenkohotus pari vuotta sitten. Olivatko muutokset kovinkin merkittäviä?

Kiitokset etukäteen kaikesta Jazz-tiedosta!

17

13407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osta pois

      Itselläni 2005 mallin Jazz, jonka hankin vuosi takaperin käytettynä. Tosi tyytyväinen olen ollut hankintaan, tuo portaaton laatikko on suoraan sanottuna uskomattoman hyvä peli, tämmöinen pitäisi olla kaikissa autoissa.

      Kestävyydestä en tiedä kuin että ainakaan kovin yleisiä CVT-laatikon viat eivät ilmeisesti ole, muuten niistä kyllä olisi täälläkin juttua. Toki, monimutkainenhan se on, netistä löysin kerran räjäytyskuvan ja huoltomanuaalin ja kyllä siinä on paljon palikoita ja tietokonetta tungettuna pieneen tilaan.

      Ainoa huolto, jonka olen joutunut teettämään on tuo 2v/40000km ja se maksoi Veholla 300 euroa ilman raitisilmasuodattimen vaihtoa. Siinä huollossa normaalin öljynvaihtohuollon lisäksi menee sytytystulpat (8 kpl) uusiksi, mutta muuten se on muistaakseni ihan tämmöinen "pieni huolto".

      Automaatti-ilmastointi pelaa kesäkeleillä ihan vaan kun painaa full-auto namiskaa ja säätää halutun lämpötilan. Talvella sitten kannattaa suuntailla puhallusta lasin suuntaan. Löytyy myös suoraan "kaikki tuulilasille" nappi jos meinaa huurtua/jäätyä.

      Bensankulutus pääkaupunkiseudulla taajama-ajossa noin 6,5-7 litraa, maantiellä putoaa 5,5 litran tuntumaan, eli pienellä menee bensa-automaatiksi.

      2005 tuli face-lift, jossa uutena tuli ainakin tuo automaatti-ilmastointi, sivuvilkut peileihin (tästä tunnistaa face-lift mallin helposti), radion säätimet rattiin ja manuaalimalliin VSA-ajonvakautus. Kojetaulu muuttui eri näköiseksi kuin aiemmin oli.

      Tässä nyt ensihätään tietoa, ei muuta kuin kauppaan.

      Ensi vuonna tulee sitten kai taas uudempi malli, mutta sitä on periaatteessa turha odotella kun nykyinenkin on niin hyvä ja hinta putosi veroalessa reilusti.

      • Lefa

        Kiitos tiedoista, kuulostaa varsin rohkaisevalta. Autokuume alkaa nousta uhkaavalla tavalla, vaikka täytyy myöntää etten ole ajanut kyseisellä mallilla kuin lyhyen lenkin lumipöperössä joskus silloin kun malli oli uusi (2003?). Ja se oli vielä käsivaihteinen. Pelkäänkin että olen mennyttä miestä kun pääsen CVT:n puikkoihin.

        Jazz CVT:n ilmoitettu EU-keskikulutus on niinkin pieni kuin 5.8. Se olisi vähemmän kuin nykyisen 1.2 Micran, joka on kuitenkin pienempi ja kevyempi kuin Jazz, varmaan matalampikin. Ja käsivaihteinen. Hondahan kyllä hallitsee moottoritekniikan, ja toisille autoille tuo EU-kulutusmittaus sopii paremmin kuin toisille. Eipä silleen, ajelen itse sen verran vähän (7-8tkm/v), että pieni bensankulutus on enemmänkin periaatekysymys.

        Netistä löytyi mukavasti kuvia tulevasta uudesta Fit/Jazzista. Mitään kovin suurta muutosta ei näyttäisi olevan tulossa, enemmänkin muotojen hiomista ja nykyaikaistamista. Hondahan on toisinaan tehnyt radikaalejakin muutoksia mallisukupolvien välillä (90-luvun lopun matala Civic vaihtui tila-automaiseen ratkaisuun joka puolestaan korvattiin äärimmäisen modernilla nykymallilla).


    • JTK-75

      Ostin vaimolle jazzin (cvt) ja kokemukset on hyviä. Toi automaatti on oikeesti hyvä. Mitään räjähtävää kiihdytystä sillä ei tosin kannata yrittää ja Lapin reissulle kone on ehkä vähän pieni. S-vaihde on kuiteskin keskusta käytössä ehdoton, liikahtaa hienosti risteyksistä lähdettäessä. Otin piruuttaan vielä ruostesuojaksen samaan konkurssiin. Mun mielestä jazz on ostettava ehdottomasti CVT-automaatilla, muuten auton todellinen luonne ei pääse oikeuksiinsa.

      • automaattivaihteet jazzissa

        Itse olen käyttänyt aina pelkkää D:tä, oli sitten kaupunki, taajama tai maantieajo. Mitä hyötyä S:stä tai L:stä(vai oliko se V) on? Mitä ne oikeesti tekee? Auttaako kiihdytyksissä tai bensan kulutuksessa mitään?


      • kohta tiedän

        "Lapin reissulle kone on ehkä vähän pieni."


        Voi olla, mutta meinaan elokuussa käydä vetäisemässä tuommoisella Lapin reissun, kilsoja tulee yhteensä noin 3000km. :-)

        Onneksi maantie-ajossa toi CVT-aski pitää kierrokset maltillisen alhaalla ja toisaalta reagoi kaasunpainalluksiin nopeasti. Eli auto kiihtyy samaan aikaan kun laatikko vaihtaa pienempää välitystä. Yllättävän ripeä koneen tehoon ja kokoon nähden kun painoakin autolla on muistaakseni 1100 kg.


    • jazzaaja..

      2005 taisi juuri tulla se kasvojen kohotus. Sen myötä tuli automaatti-ilmastointi ja kojetaulu hieman muuttui samoin ratti paremman näköiseksi.

      Mun autoon piti huoltaa automaatti, öljyn- ja suodattimen vaihto sekä huuhtelu. Koska liikkeelle lähtiessä voimaa ei täysin siirtynyt vaan se täristi. Huollon jälkeen oireet katosi 95%:sti. Mielestäni mitä tässä 6kk on ajellu niin nyt kokeilin alkaa ajamaan taajamssa vain sport-asennolla. Veto on paljon välittömämpi, menee tasaisemmin, saa paremmin moottorijarrutusta. Katsotaan kuinka paljon se vaikuttaa kulutukseen.
      Noin muuten kulutus on ollut maantieajossa jopa alle 6L menty, kaupungissa taasen 7-8 liträn välillä näyttää ajotietokone ja laskemalla kulutus on ollu luokkaa 7L/100km kaupungissa, ainakin sellasessa tosi pätkäajossa missä ei kone hirveesti kerkii lämpenee.

      En usko että cvt tarvii mitään erityistä huoltoa. Huoltaa se kannattaa kun se on variaattorin ja perinteisen jokin kompinaatio kai tavallaan. Eli siellä on öljyt ja suodatin ja on tärkeitä komponentteja vaihteiston toiminnan kannalta.

      Hyvin on ilmastointi pelittäny, kylmää tulee kunnolla eikä ole tarvinnu huoltaa vielä!

      Kiihdyttelyt, vaikka en tosiaan sellaiseen auto hankkinut niin. Manuaaliasennossa ykkösen päälle ja talla pohjaan ja antaa mennä niin kauan kunnes rajoittimen kautta vaihtaa kakkoselle, hauska fiilis :D Manuaaliasennossahan voi tehdä moottorijarrutuksiakin viiksikytkimistä, aika turhat leikkikalut ne on mutta pitäähän aikuisillakin olla leluja.

      Hiukan on lisäilty pikkusta ehostusta ja lisää tulee.. http://tankkaus.com/cardata.php?nr=24996

    • fdsvbswfgf

      Vuoden ollut auto, ostin käytettynä(oli ajettu 83tkm jo siinä vaiheessa). Koska ajan vähän, kilometrin ovat vasta 90tkm vuoden ajon jälkeen. Pari polttimoa on mennyt, mutta 5v vanhalle autolle aika normaalia. Mitään huoltoja en ole vielä tehnyt, eka on tiedossa syksyllä.

      Maantieajossa menee noin 5,4 litraa, taajamassa mulla meni ennen 6,7 kesällä(12km suuntaansa työmatkat), talvella pikkasen enemmän. Nyt kun asun lähempänä duunipaikkaa, kulutus noin 8l. Kone kerkeää ehkä juuri lämmetä kun olen duunipaikan parkkiksella joten vähän turhalta välillä tuntuu, pitäis ottaa pyörä käyttöön..

      Jarrupalat vaihdon itse eteen, ne kun olivat lopussa ja alkoi kuulua kitinää. Vasen kaiutin rätisee pakkasella(omituista, ei kesällä mitään ongelmia), en ole vielä tehnyt sille mitään. Ehkä vaihdan kajarit toisiin jossain vaiheessa, Jazzin stereot eivät sovi musiikin kuunteluun kuin pienissä erissä :) Tai ehkä olen niin kriittinen äänenlaadun suhteen. Kaverin Audi A4:ssakin on mielestäni huono äänenlaatu. Samoin toisen kaverin Opel Vectrassa, ja erään Volvo v40:ssä..
      Ei kai ne peruskajarit koskaan ole luksusta.

      Takalasin lämmitin ei toimi kunnolla, on kait poikki lankoja.

      Mutta noin on 5v vanhalle autolle pientä vikaa jotka johtuvat kyllä entisestä käyttäjästä. Vähän kesy auto kiihdyttämään ja penkki voisi olla vähän parempi. Kaupunkiautoksi loistava, pieni kääntösäde. Takapenkit muuntuu hyvin kaikenlaiseen kuljetukseen.

    • CVT07

      Muuten auto on kuten muutkin japanilaiset pikkuautot (siis huoleton varma peli), mutta vaihteisto on se syy miksi se kannattaa ostaa. Suomessa Jazzia myydään muistaakseni vähän enemmän automaattina kuin manuaalina, mutta esim. Nettiautossa on nyt vain 3 automaattia myynnissä ja 19 manuaalia. Eli ei siitä haluta luopua kun makuun pääsee.

      Omassa vuoden ikäisessä Jazzissa autosta johtuvia vikoja ei ole ollut. Tuulilasi piti vaihtaa irtokiven takia ja Veholla jäi ilmaa putkistoon lohkolämmittimen asennuksessa . Bensaa menee maantiellä 5-5,5 l ja kaupungissa 6-8 l. Moottoritiellä n. 7 l.

    • Laadukas kokonaisuus

      Itsellä ollut nyt useamman vuoden 2004 mallinen automaatti. Erittäin hyvä ja näppärä pikkuauto jokapäiväiseen käyttöön. Runsaat tilat, pieni kulutus, ja automaatti sopii kuin nenä päähän. Nyt ajettuna 70tkm ilman suurempia ongelmia. Perustekniikaltaan konstailematon. Isommatkin huollot on helppo tehdä vaikka itse jos mitään ymmärtää autoista.
      Varaosia saa hyvin muualtakin kuin vain Vehon marmoritiskiltä. Esim. tulpista, joita tarvitaan 8kpl, ei kannata maksaa Vehon 3x hintaa vs. tarvikeliikkeen hintaan. Sama pätee jarruosiin, jotka Hondassa ovat kulutustavaraa, mutta muuten lähes ongelmattomat. Yleensäkin tavallisen määräaikaishuoltojen merkkivaraosahinnat ovat n 2-kertaiset Tarvikeliikkeissä palvelukin on Herttoniemen Vehon hommaansa kyllästyneiden varaosamyyjiin verrattuna kuin eri planeetalta. Seka-ajon kulutus pysytellyt alle 5.7 litran paikkeilla.
      Yarikseen tai Micraan verrattuna Jazz on auto isolla A:lla!

    • Hondalla huoletta

      Meillä vm2010 Jazz jolla ajettu nyt 120tkm.
      Auto ollut uudesta asti ja ainoa kuluva osa on ollut takajarrupalat. Sekin vain toinen kuskin puolelta. Mutta uudet maksoi varaosaliikkeessä 13 e joten ei merkittävä kustannus kun vaihtokin on helppo tehdä.

      Tässä >08 mallissa on taas palattu 4 tulppaan eli 1 tulppa/sylinteri jotka tosin maksaa motonetissä reilun 20e ja niiden vaihto onkin juuri käsillä.

      Venttiilien säätö on ihanan vanhanaikaisesti ruuveilla joten säätö onnistui kotinikkarilta kätevästi.

      Nyt loppuunajaminen jatkuu ja odotan mielenkiinnolla mistä hajoaa ensimmäisenä.

    • Hondalla huoletta 2

      Lisätäänpä vielä välykset.


      Honda Jazz 1.4 >08 venttiilien välykset:

      Imu 0,15-0,19
      Pako 0,26-0,30

    • Axu

      Miten on cvt-laatikot toimineet? Onko ollut tärinää tai muita oireita? Öljyt ja suodatin kannattaa vaihtaa huuhtelemalla, vaihteistoon ainoastaan Hondan omaa CVT-öljyä. Huoltoväli taisi olla 40 000km.

      • 99%

        100tkm ja vm -08 cvt toimii moitteettomasti. Kilsat kertyneet 99 % kaupunkiajosta.


    • hontaukko

      Hyvin on cvt toiminut, kohta ajanut sillä 50tkm, edellinen omistaja ajanut saman verran.. Pitäs varmaan alkaa kattelee öljynvaihto lootaan, se on kai aika helppo
      homma tehdä itekkin mitä tutkiskellu.

      Mun jazziinhan tuli heti alkujaan vika cvt lootaan, takuu oli silloin vielä voimassa ja mittarissa reilut 50tkm. Oireena oli että liikkeelle lähdössä tuli sitä tärinää.
      Koittivat huuhdella ja vaihtaa siis öljyt, ei auttanu, sitten vaihtoivat jonkun osan
      ja on sen jälkeen toiminu.

      Olen pyrkinytkin ajamaan niin että en d-asennolla paina kaasua kovin kovaa
      koska se kai ehkä on se mikä saattaa syödä sen jonkun osan loppuun ennen aikonaan. Olisi kiva joskus kokeilla ajaa jonkun toisen cvt lootalla niin voisi vertailla että miten toimii.

    • vanhagetszi

      Tyttäreni käytössä on Jazz automaatti, vm 2006, ollut n. viisi vuotta. Etenkään automaatissa ei ole ollut mitään ongelmia, eikä muutakaan isompaa huolta. Tilan käytön kannalta erinomainen "hybridi" kokoisekseen. Nyt on 31.1.2018.

    • Anonyymi

      Tulpat, öljyt, jarrunesteet ja pieni akku on vaihdettu 5 vuoden ajon aikana. Vaihteet toimii kuin automaatin pitääkin. Ainoa harmi on koko ajan ollut ohjaus. En tiedä johtuuko se renkaista vai sähköisestä tehostajasta. Ei ole kuulunut ohjauksesta tällä palstalla valituksia. Keväällä ostan kunnon renkaat ja tilaan ohjauskulmien säädön. Ehkä ajan tällä 2005 vuoden mallilla toiset 5 vuotta. Näin taloudellista autoa ei ole minulla autojen suurkuluttajalla ollutkaan.
      Matti Johannes

    • Anonyymi

      Onko 2009 mallissa jakopää ketjulla vai hihnalla?Jos hihna niin mikä vaihtoväli?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe