chihun kantaminen laukussa + pukeminen

fixili

hei
olen ajatellut sellaista, saan oman chiun viikolla 37. että mitä mieltä ihmiset ovat koiran kantamisessa laukussa bussissa?? minun mielestä koiralla on turvallisempaa matkustaa sellaisessa kun että ois sylissä kun ei tiedä koska bussi äkki jarruttaa tai kaahaa jne. ja sitt pukeminen?? saako koiralle laittaa vaikka vähän vaatetta kun talvella on kylmä ulkona vai onko se ihan hoopoa??? ois kiva saada vinkkejä toisilta kellä on chihu . tää on mun eka chihu olen vähän hermona .. pelkään että hän hajoo hehe kun on niin pieni. minulla oli 2 vuotta sitten sekarotuinen mutta kuoli myrkytys tapaukseen . on niinkun pelko että tämäkin mussukka kuolee, saa toivoa parasta.

19

3028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietenkin pitää taata aina koiran turvallisuus.
      kantaako sitten kantokassissa tai sylissä on oma valinta. kantokassissa on turvallisempaa.
      Chihu on niin pieni että ihmisvilinässä sitä ei kannata maahan laskea.
      jos koiraa sateella tai kylmällä paleltaa niin vaatteet päälle vaan. mutta älä osta turhia vaatteita vaan ota koira mukaan ja sovita niitä ennenkuin ostat. vaatteiden pitää olla kevyitä ja ohkasia. meillä ei nuo Hihut kävele mihinkään jos laittaa jotain epämukavaa päälle.
      minulta on myös kuollut yksi koira äkisti (Chihu) yksivuotiaana joten ymmärrän huolesi.
      onnea kovasti koirasta ja kerro mielellään enemmän. tyttö/poika, lk/pk, väri jne.
      terv. kaksi Hihua.

    • chiihhuhu

      Kyllä voi mun mielestä kanssa kantaa kantokassissa, onhan se nyt ihmisvilinässä paljon turvallisempaa, koska chihu on niin pieni ettei sitä välttämättä edes huomaa. Vaatteitakin voi pukea, jos on tarvis. Toppatakit, sadetakit jne. Mun mielestä on vaan kivempi jos ne tarpeelliset koiranvaatteet on vaaleanpunaisia ja tyylikkäitä, on niitä kivempi katsella kun jotain perus ruskeaa. Mutta mitään turhia t-paitoja ei välttämättä kannata ostaa.

    • sinulle ja chihulle

      onnea sinulle uuden koiranpennun johdosta. minulla on kokemusta vain kääpiömäyräkoirista, pitkäkarvaisista. meidän koirille ainakin puetaan lämpömanttelit yli - 7 pakkasilla, ja jos on kova tuuli, niin jo pienemmälläkin pakkasella. muuten ulkoilu on yhtä hytinää ja paikallaan jököttämistä. mäykkymme painavat n. 4,5 kg, joten mäykkyäkin pienempi chihusi tarvitsee kyllä lämpömanttelin, niin ja onhan meillä sadepuvutkin, suosittelen myös sellaista pikkuisellesi. johan se muuten palelee syksyn sateissa. kassissa kantamisesta ei ole kokemusta, mutta tulisi mieleeni, että on huolehdittava ettei koira tukehdu tai saa kuumalla ilmalla lämpöhalvausta kassissa, lisäksi on pidettävä silmällä ettei se pääse hyppäämään tai tippumaan kassista. pienen pennun puuhia täytyy vahtia kovin tarkasti, ne laittavat kaiken suuhunsa kuin ihmis-vauvat. pidä huoli, ettei koirasi pääse maistelemaan mitään luvatonta sisällä tai ulkona.

      • chintsu

        Syksyllä ja talvella kannattaa pistää joku takki päälle ettei tule kylmä, mutta mitään t-paitoja ja muita "hienostelu" vaatteita on turha ostaa, tuskin koira niistä tykkää.. :)


    • Kikka

      Minulla on kääpiövillakoiran pentu, ja kantokassi on kyllä parhaita hankintoja mitä olen koiralle tehnyt. Siinä on koiralle oma, turvallinen paikka autossa, junassa, bussissa yms ja sinne sen voi lykätä vaikkapa väentungoksessa. Koira tykkää matkustaa kassissaan ja tuntee olonsa siellä turvalliseksi. Autoilemaan lähtiessä se suorastaan syöksyy kassiin.

      Avoinna lattialla oleva kassi palvelee samalla koiran omana paikkana/petinä esim. veneessä ja työpaikalla tms. paikoissa mihin koiraa raahaan mukana. Kassiin mahtuu hyvin mukaan pari lelua tai puruluuta ajanvietteeksi. Nyt parhaillaan koirani nukkuu kassissaan jaloissani työpöydän alla.

      Käytössä on tähän mennessä ollut musta, verkkoseinäinen umpinainen kangaskassi. Kooltaan kassi on sellainen, että koira mahtuu makaamaan ja kääntymään siellä. Pienempänä mahtui seisomaan suorassa, nyt ei taida enää mahtua. Koiraa ei tietenkään saa pitää pieneen kassiin suljettuna pitkiä aikoja. Saa useimmista eläintarvikeliikkeistä, en muista merkkiä.

      Pukemiseen en osaa ottaa kantaa, mutta luulisin chihun tarvitsevan vaatteita talvella. Kurahaalari on mielestäni hyvä vaate melkein koiralle kuin koiralle pahimmilla rapakeleillä, sekä koira että omistaja säästyvät jatkuvan pesemisen vaivalta.

    • o4sis

      Itelle tulossa viiden viikon sisään lk narttuchihu ja oon myös noita vaateasioita miettinyt. Lähinnä myös sitä, että nauretaanko meidät ojaan pihalla jos pikkuisella on päällä pinkit popot ja karvahupullinen 'burberrytakki', täällä päin harvemmin sellasia näkee, vaikka kaupungin laidalla ollaan.

      Miten kylmää nuori ja pieni koira ylipäänsä pihalla kestää ilman vaatetusta? Voiko miettiä niin, että jos itse tarvii takkia ja kaulaliinaa, niin sitten tarvii koirakin? Vai pärjääkö ne paremmin kylmässä kun ihminen? Itse olen kyllä aikamoinen vilukissa.

      Sadetakki ja toppatakki ovat varmaan 'välttämättömät', mutta saattaisko viileemmille ilmoille tarvita esim. fleece/collegetakkia?

      Entäs sitten tassut? Kurakelit ja luminen ja jäinen maa ei varmaan kivalta tunnu? Oon nähnyt pieniä tossuja, joissa on kuminen, luistamaton pohja, voisko olla käytännölliset, vaiko pelkkää hienostelua ja 'rääkkäystä'?

      Kantolaukku tulee varmasti tarpeeseen, esim. semmonen, jossa voi istuskella ja kattella samalla maisemia pää laukusta ulkona. Vielä kun on semmonen laukku, jonne mahtuu omiakin tavaroita sivutaskuun ja vaikka näyttäiskin hienolta :)

      • Nimetön

        Olen ostamassa puolisoni kanssa chihua niin kysyisin, että mistä niin pienelle koiralle löytää tarvittavat tossut ja vaatteet ulkoiluun?
        olen joitain netti sivuja selannut, mutta ei sieltä ole niin pieniä vaatteita löytynyt. :-/


      • o4sis
        Nimetön kirjoitti:

        Olen ostamassa puolisoni kanssa chihua niin kysyisin, että mistä niin pienelle koiralle löytää tarvittavat tossut ja vaatteet ulkoiluun?
        olen joitain netti sivuja selannut, mutta ei sieltä ole niin pieniä vaatteita löytynyt. :-/

        ite oon kattonu ainakin täältä:
        http://www.yappyfashion.fi/epages/Kaupat.sf

        eläinkaupastakin, esim. musti ja mirri, löytyy tosi pienen näkösiä takkeja ainakin ja saa mennä ihan paikan päälle sovittamaan.


      • ja muusta

        Aluksi tiedoksi etta olen juuri ulkomailla, joten en pysty kirjoittamaan kaikkia suomalaisia aakkosia. Koittakaa saada selvaa.

        Chihu on koira, ei lapsi. Se parjaa kylla ilman mitaan lapsellisia tamineitakin. Sen kylla huomaa jos silla on kylma ja kovilla pakkasilla voi laittaa takin paalle ja ottaa valilla syliin lammittelemaan. Mulla itella on 2 chihua, ollut jo 10 vuotta eli siis ennen kuin tama chihu-buumi Suomessa alkoi. Koskaan ei ole tarvinnut mitaan horhellyksia niille pukea. Hankkikaa lapsia ja mieluiten pienia tyttoja jos haluatte niille kaiken maailman royheloita pukea! Ja turha ajatella etta en muka valittaisi omista koiristani, silla ne ovat minulle rakkaimpia koko maailmassa ja laittaisin viimeiset pennoseni niihin, jos ne esim. sairastuisivat!


      • oma yorkkini 7 kk
        ja muusta kirjoitti:

        Aluksi tiedoksi etta olen juuri ulkomailla, joten en pysty kirjoittamaan kaikkia suomalaisia aakkosia. Koittakaa saada selvaa.

        Chihu on koira, ei lapsi. Se parjaa kylla ilman mitaan lapsellisia tamineitakin. Sen kylla huomaa jos silla on kylma ja kovilla pakkasilla voi laittaa takin paalle ja ottaa valilla syliin lammittelemaan. Mulla itella on 2 chihua, ollut jo 10 vuotta eli siis ennen kuin tama chihu-buumi Suomessa alkoi. Koskaan ei ole tarvinnut mitaan horhellyksia niille pukea. Hankkikaa lapsia ja mieluiten pienia tyttoja jos haluatte niille kaiken maailman royheloita pukea! Ja turha ajatella etta en muka valittaisi omista koiristani, silla ne ovat minulle rakkaimpia koko maailmassa ja laittaisin viimeiset pennoseni niihin, jos ne esim. sairastuisivat!

        ihan selkeästi edellinen kirjoittaja joko ei ymmärrä ulkomailla asuvana kunnolla suomenkieltä tai sitten ei vain tajua.
        hän, joka laittoi tämän keskustelun käyntiin, ihan selkeästi kysyi, onko ok pukea koiralle jotain lämmintä ylle, jos sää niin vaatii.
        koiraa voi verrata lapseen, jos lapsi palelee, eike sille kuulu laittaa lämmintä ylle? entäs koira? pitäisikö antaa vain palella?
        oma koirani on yorkshiren terrieri, saman kokoinen kuin chihuahua. heti kun ensimmäiset pakkaset tulivat, niin voi raukkaa, en voi katsella vierestä kun koira tärisee niin, ettei pystyssä pysy.
        se pukeeko koiralle beessin tai pinkin takin, on koiralle ihan sama, se varmana on kiitollinen saadakseen jotain lämpöistä. myöskään sillä, onko takissa pitsiä vai muuta hörhelöä, ei varmaankaan ole muuta vaikutusta kuin mistä omistaja pitää, niin kauan kunhan vaate ei tee liikkumista hankalaksi. oma koirani omistaa myös sadehaalarin, joka on erittäin kätevä, ei tarvitse pestä koiraa joka ulkoilun jälkeen, mikä aiheuttaa mm. hilseilyä pennulle, jos pesee liian usein.


      • huhhuhhuh
        ja muusta kirjoitti:

        Aluksi tiedoksi etta olen juuri ulkomailla, joten en pysty kirjoittamaan kaikkia suomalaisia aakkosia. Koittakaa saada selvaa.

        Chihu on koira, ei lapsi. Se parjaa kylla ilman mitaan lapsellisia tamineitakin. Sen kylla huomaa jos silla on kylma ja kovilla pakkasilla voi laittaa takin paalle ja ottaa valilla syliin lammittelemaan. Mulla itella on 2 chihua, ollut jo 10 vuotta eli siis ennen kuin tama chihu-buumi Suomessa alkoi. Koskaan ei ole tarvinnut mitaan horhellyksia niille pukea. Hankkikaa lapsia ja mieluiten pienia tyttoja jos haluatte niille kaiken maailman royheloita pukea! Ja turha ajatella etta en muka valittaisi omista koiristani, silla ne ovat minulle rakkaimpia koko maailmassa ja laittaisin viimeiset pennoseni niihin, jos ne esim. sairastuisivat!

        mielstäni koiralle voi muös pukea vaatteita, kunhan ne eivät häiritse koiraa.
        mutta tämäm joka kirjoitti pukemisesta ja kaikesta muusta "Mulla itella on 2 chihua, ollut jo 10 vuotta eli siis ennen kuin tama chihu-buumi Suomessa alkoi." luulee ilmiselvästi olevansa ainoa alkuperäinen jolla on oikeus pitää chihuja. muuta matkivat perässä. niin voi ainakin lauseesta ymmärtää. huhhuh. että oikein chihu- buumi! yleis tietoa: koirien omistaminen on ollut viime vuosina kasvussa suomessa. kaikenlaisten koirien siis.


      • koiriasi.
        ja muusta kirjoitti:

        Aluksi tiedoksi etta olen juuri ulkomailla, joten en pysty kirjoittamaan kaikkia suomalaisia aakkosia. Koittakaa saada selvaa.

        Chihu on koira, ei lapsi. Se parjaa kylla ilman mitaan lapsellisia tamineitakin. Sen kylla huomaa jos silla on kylma ja kovilla pakkasilla voi laittaa takin paalle ja ottaa valilla syliin lammittelemaan. Mulla itella on 2 chihua, ollut jo 10 vuotta eli siis ennen kuin tama chihu-buumi Suomessa alkoi. Koskaan ei ole tarvinnut mitaan horhellyksia niille pukea. Hankkikaa lapsia ja mieluiten pienia tyttoja jos haluatte niille kaiken maailman royheloita pukea! Ja turha ajatella etta en muka valittaisi omista koiristani, silla ne ovat minulle rakkaimpia koko maailmassa ja laittaisin viimeiset pennoseni niihin, jos ne esim. sairastuisivat!

        Ellet sattunut tietämään, chihuahuat ovat peräisin Meksikosta, eivät Suomesta. Tämän vuoksi niille saattaa tulla vilu jopa kesäpäivänä - talvesta nyt puhumattakaan.
        Olen yllättynyt, ettei 10 vuotta chihuja pitänyt noinkin "pätevä" omistaja ole tästä tietoinen :) Ja ellet ymmärtänyt, kyllä, tämä oli vittuilua.


      • Chihun omistaja-

    • Näin on.

      Vaatteet ovat tarpeelliset käytännön syistä, esim. jos koiralla selkeästi kylmä. Ne ovat täyttä typeryyttä, jos niillä halutaan vaan esineellistää ja koristella koiraa.

      En pidä kantokasseista, koiran on saatava liikkua, ja koirasta tulee vaan arempi jos se aina lykätään kantokassiin eikä se pääse kohtaamaan maailmaa. Arka koira on vaaraksi ympäristölle, pelko lisää agressivisuutta.

      Omistajan on sen sijaan näytettävä mallia itsevarmuudesta omalla olemuksellaan ja annettava koiran kohdata ja nauttia maailmasta. Jos on pakko, niin voi koiran ottaa syliin väentungoksessa, mutta ei sitäkään liikaa.

      Mulla on nyt hoidossa mäyräkoira, jota on pidetty jopa kotona välillä häkissä ja sitä retuutetaan kantokassissa joka paikassa, raukka oli arka, mut nyt kun oon antanut sen hoidossani elää koiranelämää, kävelytän, vien koirapuistoon jne. niin se on paljon tasapainoisempi ja onnellisempi ja tyytyväisempi. Seuraavaksi on tarkoitus viedä asia eläinsuojeluviranomaisille, koska koiran turha häkissä pitäminen on rikos.

    • villapuserot

      Ei aloittaja varmaan tarkoittanutkaan pitää koiraa kassissa jatkuvasti, vaan kuljettaessaan sitä esim. bussissa tai autossa. Onhan pienen koiran paljon turvallisempaa olla kassissa kuin lattialla ihmisten tallottavana!
      Paljon koirilla näkee vaateita, eikä ole mitään pahaa pitää koira lämpimänä. Chihut varsinkin on niin pieniä, että varmasti palelevatkin talvella ilman takkia.

    • huohhh_.

      Moi!

      Tottakai saa kantaa koiraa kantolaukussa, jotta sillä olisi turvallisempi olo. Itsekkin liikun aika paljon bussilla ja jos on koirat (kaksi chihuahua urosta) mukana niin kantolaukussa matkaavat, jotta olisi turvallisempi olo.

      Vaatteita Chihulle saa pukea lämmitys syistä - talvipakkasilla, sade/kurakeleillä sekä pesun/uinnin jälkeen.
      Chihuahua on kylmänarka rotu, jonka takia koiran pitäminen lämpimänä on todella tärkeää.

      Pieni koira kun on kyseessä - jää mm. väenpaljoudessa helposti jalkoihin, jonka takia tärkeää on että väki tungoksessa chihu kannetaan sylissä tai laukussa, ettei jää jalkoihin.

      ^^ Nimimerkki NÄIN ON
      Itse et taida olla chihuahuan omistaja - ei chihua voi verrata mäyräkoiraan - ovat todellakin eriasia.

      ''Vaatteet ovat tarpeelliset käytännön syistä, esim. jos koiralla selkeästi kylmä.''

      Kyllä kuule chihua täytyy pukea lämmitys syistä - talvella, sade/kura keleillä,
      pesun/uinnin jälkeen eikä vasta sitten kun koira oikeasti täriseee - kylmänarka rotu kun on!

      ja jos se sinun hoidossa oleva mäyris on arka tai että sitä on teljetty häkkiin. Se ei tarkoita sitä, että olisi sen kantolaukun syy. Omistaja itse on tehnyt väärin teljetessää koiransa häkkiin tai että on kannellut kantolaukussa. Omistaja itse on tehnyt siitä kantolaukusta ''pelottavan'' paikan, jonka takia koira on arka kun siinä kuletellaan.
      Minulla kaksi chihuahua urosta tuntee olonsa todella turvalliseksi kantolaukussa bussi/auto matkan ajan - eivät ole arkoja vaan osaavat ja tykkäävät juoksennella ympäristössä kuin ympäristössä ja kävellä kaupungilla ihmisten lähellä.

      ''koirasta tulee vaan arempi jos se aina lykätään kantokassiin eikä se pääse kohtaamaan maailmaa''
      Koiran arkuus ei mitenkään johdu kantolaukusta, vaan siitä, että omistaja käyttää kantolaukkua väärin. kantolaukun on oltava turvallinen matkustamis paikka, jossa koira saa levätä matkan ajan. Koira kyllä kohtaa maailman olkoon se sitten laukussa tai ei. Tuskin kukaan kantaa koiraansa loputtomiin laukussa eli aina vaan kun sen kanssa lähtee jonnekkin. Minä ainakin kannan koirat kantolaukussa bussi/automatkat sekä mm. jos käyn vaatekaupassa.

    • Uusi yritys

      No, kirjoitin aika tunnekuohuissa tuon mäyräkoira-asian. Saatoin siksi kuulostaa ehdottomalta ja voihan koiran tosiaan pukea nätteihin vaatteisiin, kunhan silläkin on joku käytännön tarkoitus mielestäni, eli palvelee koiran hyvinvointia.

      Ei kantolaukussa ole vikaa tosiaan oikein käytettynä, mutta jos turhaan pitää koiraa siinä, niin ei hyvä. Silloin voi arkuus lisääntyä, jos koira on tavallaan siellä aina turvassa, kun voisi kulkea vapaana. Mäyräkoira jaksaa kyllä kulkea omin jaloin vaikka olisikin pieni, nyt tämä mäyris voi paljon paremmin, kun saanut enemmän liikuntaa. Chihut tietysti asia erikseen, vaikka tarvitsevat nekin tietysti liikuntaa. Halusin vain tuoda tuon näkökulman esille, että liikaa ei kannata kanniskella, vaikka en tiedäkään, olisiko se chihujen tapauksessa vaarana.

      • chihuntähden

        Hei, omistan lk chihu uroksen ja ajattelin myös itse hommata kantolaukun juurikin koiran turvallisuuden takia. Chihuahua oon niin pieni koira että Se jää helposti isossa väkimäärässä jalkoihin ja olen itse ainakin ollut aivan pulassa chihuni kanssa, jos joudun kantamaan sitä kaikkien muiden tavaroiden lisäksi pitkän aikaa vaikkei paljoa painakaan (2kg). Kantolaukussa koiran saa laukun sisälle kiinni valjaista ( avomalli) myös umpinainen verkkomallinen kantolaukku on hyvä. Haluan taata pienen koirani turvallisuuden, koska mikään ei olisi kauheampaa, kuin se että joku astuisi chihuni päälle tai potkaisisi sitä vahingossa kävellessään! Chihuahuan omistavat ihmiset oppivat katsomaan koko ajan jalkoihinsa ja "varomaan" askeleitaan, toki aluksi koiran on opittava myös siihen että alle ei saa jäädä, jolloin pieni siirto esim jalalla ei haittaa. Chihua, kun ei pumpulissa tarvitse kasvattaa, mutta täytyy myös muistaa sen ja isomman koiran ero. Chihuthan ovat hyvin pitkäikäisiä, mutta paljon chihuja kuolee juurikin tapaturmaisesti.
        vaatetuksessa suosin juurikin mantteleita, koska eivät rajoita pienen koiran liikkumista. Mielestäni chihun vaatelistalla tärkeimmät ovat, talvimantteli, sademantteli, pelastusliivi, heijastinliivi, y- valjaat, nimikoituu panta ja talutushihna. En suosittele flexiä. Tossuja en millään pienistä koiristani ole kokenut tarpeelliseksi/toimivaksi(oma mielipiteeni) Mantteleista parhaimmat ja pienimmät löytyvät hurtalta ja pomppa merkkisiltä valmistajilta. Uros koirien omistajat huom! Katsokaa että koiran "pistooli" on selvästi takin ulkopuolella!!! Tämän takia suosin mantteleita. Itselläni on myös mäyräkoira ja täytyy tosiaan muistaa rotujen väliset luonne-erot.. Kaikki koirat omalaatuisia:)


    • irkku1

      kyllähän se sylissäkin matkustaa täytyyhän siitä pitää kiinni että pysyy sylissä , niin pienenen koiran päällä joku takki on talvella ihan tarpeellinen jos käy kunnon lenkeillä , ja pienikin koira nauttii kulkea luonnossa ja haistella kaikkea mielenkiintoista . monet pikkukoirien hankkijat tuntuvat pitävä niitä kuin leluna tai riepuna joita roikotetaan kainalossa paikasta toiseen ! Se on koira siinä missä isommatkin lajitoverinsa ja liikkuu iloisesti omin jaloin kun sen vaan annetaan liikkua pennusta asti . onnea sinulle ja tulokkaalle , anna sille mahdollisuus koiran elämään .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      74
      3374
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3190
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2762
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2062
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1795
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      136
      1442
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1248
    Aihe