TM:n testeissä saksalainen voittaa aina?

MakeJo

Kyllä mää ihmettelen näitä TM:n autotestejä. Niissä voittajaksi saadaan käytännössä aina saksalainen merkki. Esim. viime numerossa ollut diesel-perheautojen testin voitti tietysti VW Passat. Ihmettelen miten Passat sais ajo-ominaisuuksista täyden kympin, kun esim. uusi C5 sai vain 8. Sama juttu takamatkustajien tiloissa. Ajoasennossakin Passat voittaa 9-8.

Jos katsoo sitten samassa lehdessä olevia matkustamon mittoja, niin ne ei ainakaan tue näitä arvosanoja. Sitikassa on esim. 4 cm leveämpi etuistuin. Takaistuimissa taas Passatin penkki on 2 cm leveämpi mutta 1 cm lymyempi kuin sitikassa. Takaistuin on kuitenkin C5:ssä 4 cm korkeampi ja lisäksi katto on 2 cm korkeammalla. Kuitenkin toimittajan mukaan sitikassa "pääntila jää niukaksi", kun taas volkkarissa "pääntilaa on hyvin".

Testissä C5 oli ainoa jossa oli automaatti kun käsivalintaista ei sillä hetkellä saanut. Järjetöntä vertailla automaattia sitten käsivalintaisiin ja rokottaa pisteitä kulutuksesta, kiihtyvyydestä yms. Toimitus ei voinut odottaa sitä sitikan käsivaihteista, sen sijaan oli odotettu että volkkarista tuli juuri se uusi yhteispaineruiskutusdiesel.

29

3849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J..

      Tässä taannoin TM:n talviestin voitti Hyundai. Pari vuotta sitten Sitikka C4 voitti vertailun, jossa Honda oli toinen ja Opel kolmas.

      Mitoista en tiedä, mutta Passatissa on selvästi enemmän tilaa ja etenkin tavaratilaa kuin uudessa C5:ssä. Se on myös ajo-ominaisuuksiltaan luokkansa huippua. Sitä tosiasiaa ei sekään muuta, että itse ostaisin ennemmin C5:n.

    • miten sitä käyttää...

      En nyt tiedä millaiset pankit passatissa ja sitikassa on, mutta pelkkä koko ei ratkaise, vaan se miten sitä käyttää. Eli penkin antama sivuttais tuki, reisituki, ajo- ja istuma-asento, jne...

    • persoonakohtaisesti

      Nuo testit ovat niin paljon makuasiaoita, että kunkin on paras tehdä omakohtasesti oma testi.

      En ole testannut näitä nykyisiä viimeisiä malleja, mutta omassa testissäni päätin äänestää tuon edellisen C5:n voittajaksi ja ostin sen. Suurelta osin niistä syistä, millä sitä kritisoidaan. Eli tietysti loistavan jousituksen vuoksi, ja lisäksi sopivan pehmeiden istuimien vuoksi. Hiljaisempikin tuo oli jne.

      Ei siinä Passatissakaan oikeastaan mitään vikaa ollut, mutta kun jokin tökkii, niin tökkii. Liian saksalainen. Ehkä TM:n testaajat taas pitävät siitä.

      • suurvertailu

        maksettuvertailu. Se vaan on niin, että kuka maksaa eniten, on sama asia, kuin kuka huutaa koviten, niin on oikeassa. Kannattaa käyttää teeäm-suodatinta lukiessaan lehtiä, ja tehdä omat päätelmät, ja luottaa vielä vähemmän "essonbaarin" juttuihin.


      • essonbaarin jutusta
        suurvertailu kirjoitti:

        maksettuvertailu. Se vaan on niin, että kuka maksaa eniten, on sama asia, kuin kuka huutaa koviten, niin on oikeassa. Kannattaa käyttää teeäm-suodatinta lukiessaan lehtiä, ja tehdä omat päätelmät, ja luottaa vielä vähemmän "essonbaarin" juttuihin.

        Ikiaikainen legenda maksetuista vertailuista. No, toki vertailut ovat maksettuja, mutta että tulokset olisivat ostettavissa.... sen väitteen esittäjällä ei ole hajuakaan lehden teosta.


      • Wnakkelhocken
        essonbaarin jutusta kirjoitti:

        Ikiaikainen legenda maksetuista vertailuista. No, toki vertailut ovat maksettuja, mutta että tulokset olisivat ostettavissa.... sen väitteen esittäjällä ei ole hajuakaan lehden teosta.

        En ole vuosiin uskonut Tekniikan Maailman juttuihin. Liikaa Keskon mainoksia ja aina Wolkkaria ylistetään. Syy yhteys on siinä! Jotain Fiatia lyödään aina, samoin ranskalaisia!


      • on, että
        Wnakkelhocken kirjoitti:

        En ole vuosiin uskonut Tekniikan Maailman juttuihin. Liikaa Keskon mainoksia ja aina Wolkkaria ylistetään. Syy yhteys on siinä! Jotain Fiatia lyödään aina, samoin ranskalaisia!

        ne koeajajatkin ovat vain ihmisiä, joilla on omat mieltymyksensä ja omat suosikkiautonsa mihin ovat tottuneet. Ne selkäpiihin piintyneet tottumukset näkyvät aina kun autojen erot alkavat olla hyvin hiuksen hienoja. Citroenin polkimien liikerataa moititaan mutta VW-konsernin autojen pitkää kytkinpolkimen liikettä ei edes huomata kun siihen on niin jo totuttu. Nämä lehtien koeajot kannattaa todellakin ottaa vain viitteellisinä ja käydä itse kokeilemassa mikä tuntuu itselle mukavalta ja sopivalta. Koeajot eivät edusta mitään ainoaa absoluuttista totuutta, tämän huomaa kun lukee eri lehtien ja etenkin eri maalaisten lehtien testejä samoista tuotteista.


      • Taivaallinenvoima
        essonbaarin jutusta kirjoitti:

        Ikiaikainen legenda maksetuista vertailuista. No, toki vertailut ovat maksettuja, mutta että tulokset olisivat ostettavissa.... sen väitteen esittäjällä ei ole hajuakaan lehden teosta.

        Rahalla on taivaallinen voima.


      • vertailu???
        suurvertailu kirjoitti:

        maksettuvertailu. Se vaan on niin, että kuka maksaa eniten, on sama asia, kuin kuka huutaa koviten, niin on oikeassa. Kannattaa käyttää teeäm-suodatinta lukiessaan lehtiä, ja tehdä omat päätelmät, ja luottaa vielä vähemmän "essonbaarin" juttuihin.

        Kuka muistaa menneiltä ajoilta kyseisen lehden lämpöpumppuvertailun. Nousi aikamoinen hässäkkä kun selvisi että vertailun ylivoimainen "voittaja" oli lahjoittanut kaikille testaajille oman lämpöpumpun ilmaiseksi. Luettuani autotestin vakuutuin vahvasti siitä että seuraava työsuhdeautoni on C5 koska arvostan seuraavia seikkoja: HDI automaatti on jouhea kaupunkiliikenteessä, auto on hiljainen ja antaa hyvän kyydin matka-ajossa.


      • Vw&citikkakuski
        on, että kirjoitti:

        ne koeajajatkin ovat vain ihmisiä, joilla on omat mieltymyksensä ja omat suosikkiautonsa mihin ovat tottuneet. Ne selkäpiihin piintyneet tottumukset näkyvät aina kun autojen erot alkavat olla hyvin hiuksen hienoja. Citroenin polkimien liikerataa moititaan mutta VW-konsernin autojen pitkää kytkinpolkimen liikettä ei edes huomata kun siihen on niin jo totuttu. Nämä lehtien koeajot kannattaa todellakin ottaa vain viitteellisinä ja käydä itse kokeilemassa mikä tuntuu itselle mukavalta ja sopivalta. Koeajot eivät edusta mitään ainoaa absoluuttista totuutta, tämän huomaa kun lukee eri lehtien ja etenkin eri maalaisten lehtien testejä samoista tuotteista.

        Jokaisessa TM:n ja Tuulilasin jutussa, joka käsittelee VW-konsernin tuotteita mainitaan kyllä tuo pitkä kytkimen liike, vaikkei se itseäni ole koskaan häirinnyt, ei sitä oikestaan edes huomaa.

        Itselläni on se tuntuma, että suomalaisten autolehtien testaajat tykkäävät eniten jämäkästä ja tarkasta ajettavuudesta, eli ts. saksalaisesta ajotuntumasta. Tällöin citikan pehmeys ei saa täysiä pisteitä. Sama on ohjauksen, penkkien jne kanssa.
        Kuljettajan ergonimia on saksalaisissa kyllä erittäin hyvällä mallilla, josta syystä ne ovat persoonattomia ja tylsiä, josta myös autolehdet muistavat usein mainita.

        Loppupeleissä kyse on mieltymyksistä. Jotain osviittaa saa lehdista, mutta jokainen tekee päätöksen omien koeajokokemusta perusteella.

        Ostetut jutut ovat urbaanilegendaa.


      • J.önsson
        vertailu??? kirjoitti:

        Kuka muistaa menneiltä ajoilta kyseisen lehden lämpöpumppuvertailun. Nousi aikamoinen hässäkkä kun selvisi että vertailun ylivoimainen "voittaja" oli lahjoittanut kaikille testaajille oman lämpöpumpun ilmaiseksi. Luettuani autotestin vakuutuin vahvasti siitä että seuraava työsuhdeautoni on C5 koska arvostan seuraavia seikkoja: HDI automaatti on jouhea kaupunkiliikenteessä, auto on hiljainen ja antaa hyvän kyydin matka-ajossa.

        Tässä on sentään Tekniikan Maailmaa tilattu muistaakseni vuodesta 1978 lähtien ja arkistossa ovat useimmat numerot, niin annapa kuulua, milloin tällainen testi oli ja missä sellainen "hässäkkä" (kantasana murteellinen verbi hässiä) oli.


      • tosiaankin
        J.önsson kirjoitti:

        Tässä on sentään Tekniikan Maailmaa tilattu muistaakseni vuodesta 1978 lähtien ja arkistossa ovat useimmat numerot, niin annapa kuulua, milloin tällainen testi oli ja missä sellainen "hässäkkä" (kantasana murteellinen verbi hässiä) oli.

        Pannaan tuo lehti ja sana tosiaankin (mieleen).


      • muistu minullekaan
        J.önsson kirjoitti:

        Tässä on sentään Tekniikan Maailmaa tilattu muistaakseni vuodesta 1978 lähtien ja arkistossa ovat useimmat numerot, niin annapa kuulua, milloin tällainen testi oli ja missä sellainen "hässäkkä" (kantasana murteellinen verbi hässiä) oli.

        äkkipäätä mieleen tuollaista tapausta vaikka olen lukenut ja tilannut TM:aa jo useita kymmeniä vuosia. Olisi hyvä saada asiasta lisää tietoa muutoin se jää kyllä epäuskottavien nettilegendojen sarjaan, joita levitellään varsin kevein perustein täälläkin.
        Kaikesta huolimatta TM:kin edustaa mielestäni autotesteineen vain yhtä näkökulmaa, joku toinen autolehti voi saada eri painotuksilla ja mieltymyksillä toisenlaiset tulokset. Mitä useampaa lehteä luet sitä laajemman käsityksen autosta saa.


      • että näin ehkä
        muistu minullekaan kirjoitti:

        äkkipäätä mieleen tuollaista tapausta vaikka olen lukenut ja tilannut TM:aa jo useita kymmeniä vuosia. Olisi hyvä saada asiasta lisää tietoa muutoin se jää kyllä epäuskottavien nettilegendojen sarjaan, joita levitellään varsin kevein perustein täälläkin.
        Kaikesta huolimatta TM:kin edustaa mielestäni autotesteineen vain yhtä näkökulmaa, joku toinen autolehti voi saada eri painotuksilla ja mieltymyksillä toisenlaiset tulokset. Mitä useampaa lehteä luet sitä laajemman käsityksen autosta saa.

        ettei varmaan TM ilmoittele, jos on jotain perää asiassa. Se tieto on täytynyt olla jonkun toisen lehden kirjoittama. Muutenhan TM kusisi omille kintuilleen.


      • vertailu???
        J.önsson kirjoitti:

        Tässä on sentään Tekniikan Maailmaa tilattu muistaakseni vuodesta 1978 lähtien ja arkistossa ovat useimmat numerot, niin annapa kuulua, milloin tällainen testi oli ja missä sellainen "hässäkkä" (kantasana murteellinen verbi hässiä) oli.

        Täällä sivutaan testiä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000051&posting=22000000019508532#22000000019508532 Lämpöpumppujen maahantuojat kritisoivat testausmenetelmää joka suosi määrättyä merkkiä joka ei ollut välttämättä testin voittaja. Juttu voitelupumpuista testaajille lähti puskaradion kautta liikkeelle varmaan muiden merkkien toimesta. Mutta tarina kiertää yhä vahvana lämpöpumppupiireissä.


      • Avainkortti.
        essonbaarin jutusta kirjoitti:

        Ikiaikainen legenda maksetuista vertailuista. No, toki vertailut ovat maksettuja, mutta että tulokset olisivat ostettavissa.... sen väitteen esittäjällä ei ole hajuakaan lehden teosta.

        En ota kantaa testeihin enempää, mutta on jäänyt eräästä autolehdestä mieleen, kuinka Rellun avainkortti/starttinappi oli turhaa erikoisuudentavoittelua, mutta hetken päästä jonkin toisen auton starttinappula oli oikein hyvä keksintö. Niin ne ajat muuttuvat :-)


    • asioita mietiskellen

      Outoa on se, että minulla ottaa takapenkillä ollessa pää kiinni kattoon passatissa ja C5:ssa ei?

    • voittaisi?

      VW osaa vaan sen taidon, että tuottaa suurelle kansanosalle sopivia tuotteita. VW:n etuja ovat ajettavuus, ergonomia, istuimet, tanakka ´mutta silti riittävän mukava jousitus, laadukkuus, varustelu nykyisin sekä tekninen innovatiivisuus (mm. tsi-moottorit bensapuolella sekä dsg). Kun tämä paketti pakataan eri kokoluokissa toimivaan pakettiin, niin siinä on ykköstila tasaisuudella saavutettu. VW on turvallinenkin valinta, sen jälleenmyyntiarvo ja haluttavuus on hyvä, vakuutusmaksut luokissaan alhaisimmat ja muutkin huoltokulut pienet.

      Ne, jotka haluavat erottua, voivat kernaasti ostaa sen Citikan.

      • juuri ostin

        Citroenin, jotta saa ajaa turvallisella ja mukavalla autolla...


      • parikin asiaa

        Siinähän tuli parikin asiaa, miksi valitsin C5:n. Nimittäin saksalaisen kova penkki ja tanakka jousitus. Se yhdistelmä ei ole minua koskaan houkuttanut. Ja kokeiltu on, uskokaa pois. Muutamallakin työsuhdeautolla, mitä en pääsyt itse valitsemaan.


      • uusin TM....
        parikin asiaa kirjoitti:

        Siinähän tuli parikin asiaa, miksi valitsin C5:n. Nimittäin saksalaisen kova penkki ja tanakka jousitus. Se yhdistelmä ei ole minua koskaan houkuttanut. Ja kokeiltu on, uskokaa pois. Muutamallakin työsuhdeautolla, mitä en pääsyt itse valitsemaan.

        Uudessa TM:ssa koeajossa uusi C5. Samassa lehdessä testissä käytetty C5. Jos väitätte saksalaisautojen penkkejä liian koviksi, niin kertokaapas onko muutaman vuoden ikäisen citikan lässähtäneet ja kaikki muotonsa menettäneet istuimet paremmat? Ja tuossakin yksilössä oli vuotoja siitä kammottavuudesta eli kaasunestejousituksesta. Joo, laatua kyllä, joo...


      • hiihhii
        uusin TM.... kirjoitti:

        Uudessa TM:ssa koeajossa uusi C5. Samassa lehdessä testissä käytetty C5. Jos väitätte saksalaisautojen penkkejä liian koviksi, niin kertokaapas onko muutaman vuoden ikäisen citikan lässähtäneet ja kaikki muotonsa menettäneet istuimet paremmat? Ja tuossakin yksilössä oli vuotoja siitä kammottavuudesta eli kaasunestejousituksesta. Joo, laatua kyllä, joo...

        En tiedä lässähtäneistä, eivät oman C5:n penkit vuodelta 2001 ainakaan ole lässähtäneet tai muutenkaan ryhdittömät, ennemminkin hieman preussilaiset verrattuina vaikkapa 70-luvun ranskalaisiin penkkeihin. Ja jopa vuoden 1990 Rellu 5:n penkit ovat säilyttäneet ryhtinsä hyvin.
        Mikä muuten siitä jousituksesta tekee kammottavuuden? Selitä.


      • ne perinteisen
        uusin TM.... kirjoitti:

        Uudessa TM:ssa koeajossa uusi C5. Samassa lehdessä testissä käytetty C5. Jos väitätte saksalaisautojen penkkejä liian koviksi, niin kertokaapas onko muutaman vuoden ikäisen citikan lässähtäneet ja kaikki muotonsa menettäneet istuimet paremmat? Ja tuossakin yksilössä oli vuotoja siitä kammottavuudesta eli kaasunestejousituksesta. Joo, laatua kyllä, joo...

        rautajousituksenkin iskunvaimentivat alkavat kilometrien myötä vuotaa ja menettävät tehoaan hiljalleen ja lähes huomaamatta kun siihen totutaan. Myös rautajousiakin kuuluu katkeilevan ja niitäkin jousituksia joudutaan korjailemaan. Ei ole huoltovapaa sekään vaikka monet niin luulevat.


      • vanhanakin
        uusin TM.... kirjoitti:

        Uudessa TM:ssa koeajossa uusi C5. Samassa lehdessä testissä käytetty C5. Jos väitätte saksalaisautojen penkkejä liian koviksi, niin kertokaapas onko muutaman vuoden ikäisen citikan lässähtäneet ja kaikki muotonsa menettäneet istuimet paremmat? Ja tuossakin yksilössä oli vuotoja siitä kammottavuudesta eli kaasunestejousituksesta. Joo, laatua kyllä, joo...

        Ei ne saksalaiset vaneripenkitkään parane aikaa myöden. Yhtä huonoja uutenakin. Oman C5:n penkit ovat vasta 3-vuotiaat, ja yhä yhtä mukavat kuin uutena. Ne vain eivät ole uutenakan sellaiset kylkiä painavat penkit. Jos taas haluaa enempi tyköistuvat penkit niin 407 Pösöstä löytää sellaiset. Itse pidän näistä väljemmistä.

        Muistan, kun edellisessä Xantiassa takakorkeudensäädin alkoi tiputtelemaan. Kovasti olin huolissani, paljonko rahaa palaa. No, korjaus kesti vartin ja maksoi 25 euroa. Sillä ei vaihdeta edes iskaria. Siinäpä oli se ainoa "kammotuksen" korjaus koko 6 vuoden aikana, jota autolla ajoin. Paljon huolettomampi, kuin edellisen Hondan katkeilevat jouset ja vuotavat iskarit. Sitäpaitsi, on tämä kaasunestejousitus sentään ilivartainen verrattuna rautajousiin. Kyllä ne pyörät ovat maassa kiini, vaikka tärinää ei tunnukaan korissa.


      • on tuubaa
        vanhanakin kirjoitti:

        Ei ne saksalaiset vaneripenkitkään parane aikaa myöden. Yhtä huonoja uutenakin. Oman C5:n penkit ovat vasta 3-vuotiaat, ja yhä yhtä mukavat kuin uutena. Ne vain eivät ole uutenakan sellaiset kylkiä painavat penkit. Jos taas haluaa enempi tyköistuvat penkit niin 407 Pösöstä löytää sellaiset. Itse pidän näistä väljemmistä.

        Muistan, kun edellisessä Xantiassa takakorkeudensäädin alkoi tiputtelemaan. Kovasti olin huolissani, paljonko rahaa palaa. No, korjaus kesti vartin ja maksoi 25 euroa. Sillä ei vaihdeta edes iskaria. Siinäpä oli se ainoa "kammotuksen" korjaus koko 6 vuoden aikana, jota autolla ajoin. Paljon huolettomampi, kuin edellisen Hondan katkeilevat jouset ja vuotavat iskarit. Sitäpaitsi, on tämä kaasunestejousitus sentään ilivartainen verrattuna rautajousiin. Kyllä ne pyörät ovat maassa kiini, vaikka tärinää ei tunnukaan korissa.

        2-3 vuotta sitten oli TM:ssä pölyimurivertailu. Olin hommaamassa Dyson merkkistä imuria. Sitten kuulin TM pölyimurivertailusta, jossa Dyson jäi muistaakseni 5. sijalle. Voittaja oli LG, toinen oli Electrolux jne. Huonon testimenestyksen vuoksi ajattelin että en ostakkaan Dysonia. Hommasin kuitenni tuon testin ja luin sen. Siinä väitettiin mm. että Dysonia on hankala vetää imuroidessa, koska letku tulee sivusta. Tämä on totta, mutta siinä unohdettiin mainita että se letku kiinnitetään sen jälkeen "keulaan", jonka johdosta Dyson kulkeen tasan tarkkaan suoraan kun sitä vetää perässään. Kävin vielä kaupassa testaamassa Dysonia ja totesin että TM kirjoittaa täyttä tuubaa. Ostin Dysonin ja olen ollut tyytyväinen.


      • olliveli
        on tuubaa kirjoitti:

        2-3 vuotta sitten oli TM:ssä pölyimurivertailu. Olin hommaamassa Dyson merkkistä imuria. Sitten kuulin TM pölyimurivertailusta, jossa Dyson jäi muistaakseni 5. sijalle. Voittaja oli LG, toinen oli Electrolux jne. Huonon testimenestyksen vuoksi ajattelin että en ostakkaan Dysonia. Hommasin kuitenni tuon testin ja luin sen. Siinä väitettiin mm. että Dysonia on hankala vetää imuroidessa, koska letku tulee sivusta. Tämä on totta, mutta siinä unohdettiin mainita että se letku kiinnitetään sen jälkeen "keulaan", jonka johdosta Dyson kulkeen tasan tarkkaan suoraan kun sitä vetää perässään. Kävin vielä kaupassa testaamassa Dysonia ja totesin että TM kirjoittaa täyttä tuubaa. Ostin Dysonin ja olen ollut tyytyväinen.

        No nytkin väiitivät ettei C5 takapenkillä olisi juurikaan tilaa etupenkkien alla minkäänlaiselle. Minulla uusi Exclusice ja sinne sopii isot Kontiokumisaapaskin. En tiedä olisivatkan yrittäneet mopoa saada penkin alle kun ei onnistunut.
        Sitten kesärengastesteissä toteavat, että on edesvastuutonta käyttää kuluneita kikarenkaita kesällä. Tuntuu siltä, että jos on talven liukkailla selvitty niin kyllä menee kesälläkin.
        Kaikenlisäksi ovat äänettömämpiä ja mukavampia kuin useimmat kesärenkaat.
        TM testeissä sanotaan mitä iso raha sanelee.


      • on huippu järjestelmä
        uusin TM.... kirjoitti:

        Uudessa TM:ssa koeajossa uusi C5. Samassa lehdessä testissä käytetty C5. Jos väitätte saksalaisautojen penkkejä liian koviksi, niin kertokaapas onko muutaman vuoden ikäisen citikan lässähtäneet ja kaikki muotonsa menettäneet istuimet paremmat? Ja tuossakin yksilössä oli vuotoja siitä kammottavuudesta eli kaasunestejousituksesta. Joo, laatua kyllä, joo...

        Jos et satu tietämään niin näitä "kammotuksia" käyttää Rolls Royce ja isot mersut. Sun pitäisi joskus päästä kokeilemaan miltä tuntuu ajaa taikamattoa niin lopettaisit nenänkaivun liikennevaloissa ja perättömien juttujen levittelyn mukamas varmana tietona.


    • voittaa.....

      Niinhän se tuppaa olemaan että laadukkaampi pärjää keskimääräisesti paremmin, katsotaan millä mittarilla sitten tahansa.

      • olliveli

        Meidän lapset on viisampia ja parempia kuin muiden kakarat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe