Rekkakuskiksi USA:han

Alasta kiinnostunut

Onko täällä mitään rekkakuskeja Suomen rajojen ulkopuolella jotka kertoisivat vähän enemmän siitä miten he ovat päätyneet rekkakuskiksi ulkomaille, millaista työ on, millainen palkka, viihdyttekö hyvin jne, onko työmarkkinat kireät kovalla kilpailulla?

Pidän ajamisesta, olen nuori, ja vaikka palkka olisi huono niin voin tehdä mitä tahansa vain jos pidän siitä. Rekkakuskin työ USA:ssa tai Kanadassa kiinnostaisi erittäin paljon.

31

18825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Big Wheels Rollin'

      Ei taida mikään rekkafirma ulkomaalaista palkata kun omaa jengiä on yllin kyllin. Jos löytäisit itsellesi amerikkalaisen aviopuolison niin sitä kautta saisit green cardin ja pääsisit helpoiten osaksi jenkkilää.

      Voit tietysti osallistua USA:n viisumilottoon ja katsoa jos onni lykästää. http://www.dvlottery.state.gov/

      • Ruuhkakivi

        100000 rekkakuskin pula Yhdysvalloissa...


      • Chapeau!
        Ruuhkakivi kirjoitti:

        100000 rekkakuskin pula Yhdysvalloissa...

        Kävin tutustumassa ja onnitteluni sympaattisista ja hyvin tehdyistä sivuista. Chapeua! sanosisi ranskalainen ;)

        Pitäisi lähettää 35 tunnin työviikkoa tekevät ranskalaiset sinne tutustumisvisiitille ;) tosin rekkakuskeille tuo tuntiraja ylittyy, sillä odotus- ja lastausaikoja (?) ei lasketa työaikaan. No, systeemi on muttumassa...

        Ps. Millä kameralla nuo hyvät kuvat on otettu?


      • Kukka Reski
        Ruuhkakivi kirjoitti:

        100000 rekkakuskin pula Yhdysvalloissa...

        Jos on valmis rekkakortti ja kokemusta, niin hakeeko työnantaja työluvat ulkomaalaiselle? Eli jos tulee turistina paikan päälle niin onko toivoa statuksen muutokselle ja että pääsis töihin.

        Joillain aloilla ovat meinaan tosi haluttomia alkamaan tekemään paperisotaa ulkomaalasen puolesta.


      • Ruuhkakivi
        Kukka Reski kirjoitti:

        Jos on valmis rekkakortti ja kokemusta, niin hakeeko työnantaja työluvat ulkomaalaiselle? Eli jos tulee turistina paikan päälle niin onko toivoa statuksen muutokselle ja että pääsis töihin.

        Joillain aloilla ovat meinaan tosi haluttomia alkamaan tekemään paperisotaa ulkomaalasen puolesta.

        Työlupa kun on niin firmat kouluttavat ilmaiseksi sellaiset joilla on tavallinen auton ajokortti, terveys, rikosrekisteri kunnossa...
        Työlupaa vaan kun ei saa rekkahommiin USAssa. Ei vaikka työnantaja hakisi...Kanadan puolella onnistuu ja siellä onkin muutamia kokeneita kuljettajia Suomesta aloittanut aivan viime aikoina sekä lisää juuri aloittelemassa...Viimeksi tapasin kanadansuomalaisen kuljettajan rekkaparkissa USAssa viime perjantaina...


      • tota ajattelinkin
        Ruuhkakivi kirjoitti:

        Työlupa kun on niin firmat kouluttavat ilmaiseksi sellaiset joilla on tavallinen auton ajokortti, terveys, rikosrekisteri kunnossa...
        Työlupaa vaan kun ei saa rekkahommiin USAssa. Ei vaikka työnantaja hakisi...Kanadan puolella onnistuu ja siellä onkin muutamia kokeneita kuljettajia Suomesta aloittanut aivan viime aikoina sekä lisää juuri aloittelemassa...Viimeksi tapasin kanadansuomalaisen kuljettajan rekkaparkissa USAssa viime perjantaina...

        Se on just se ekan työluvan saaminen kiven alla. Viisumilotto tai aviopuolison löytäminen USA:sta alkaa olla niitä helpoimpia tapoja päästä paikan päälle töihin.


    • Luettavaa

      http://www.usvaaputkeen.com/
      Tuola on Usa:ssa rekkaa ajavan suomalaisen kirjotteluja, ihan mielenkiintosta luettavaa.
      Ite oon samaa asiaa harkinnut. Voin joku päivä etsiä yhden sivun, jossa oli useempikin firma jotka etsii kuskeja.
      Monet firmat vaatii sitten 2v kokemusta rekalla ajosta, kaikki ei sitäkään

      • meidän perhe

        Tosta tuli vielä mieleen että usvaa putkeen kirjoittaja ja yhteys henkilö ruuhkakivi on suomessa lopetti jenkeissä ajamisen ja lähti alun perin sinne reppu matkaajaks eikä kuskiks ja se ruuhka kivi ei muuten auta sitten niin yhtään jenkiin päsyssä koitettu olla häneen yhteydessä mut mitään apua ei ollu.


      • Ruuhkakivi
        meidän perhe kirjoitti:

        Tosta tuli vielä mieleen että usvaa putkeen kirjoittaja ja yhteys henkilö ruuhkakivi on suomessa lopetti jenkeissä ajamisen ja lähti alun perin sinne reppu matkaajaks eikä kuskiks ja se ruuhka kivi ei muuten auta sitten niin yhtään jenkiin päsyssä koitettu olla häneen yhteydessä mut mitään apua ei ollu.

        "usvaa putkeen kirjoittaja ja yhteys henkilö ruuhkakivi on suomessa lopetti jenkeissä ajamisen"...jaa, kumma juttu, omasta mielestäni olen vielä pohjois-amerikassa ajamassa...enkä ole mikään yhteyshenkilö vaan ainoastaan rekkakuski...


      • prepass
        Ruuhkakivi kirjoitti:

        "usvaa putkeen kirjoittaja ja yhteys henkilö ruuhkakivi on suomessa lopetti jenkeissä ajamisen"...jaa, kumma juttu, omasta mielestäni olen vielä pohjois-amerikassa ajamassa...enkä ole mikään yhteyshenkilö vaan ainoastaan rekkakuski...

        sun pitais nakojaan hommata naille kaikille kyselijoille tyoluvat. Ja olla tietenki tukena ja yhteysmiehena. Ja tekevana miehena hommaat viela tyopaikatkin, muuten alkaa suoli24 sivustolla armoton itku ja narina. Plus sitte ku oot pitelemassa vaikka 34 tunnin restarttia, niin pistapa juoksuksi ja postitat pakettiautollisen varaosia ym. monkijan pakoputkia suomenniemelle, ja ilimatteeks totta kai. Ten-four


    • meidän perhe

      Me ollaan muuttamassa kanadaan nyt loppu vuodesta ja voin kertoa että helpompi kanadaan on päästä kuin usaa:n Jos vaan motivaatio riittää kun on kaikki paperi hommat ensin hoidettava eli ei käy ihan 2kk muutto sinne. Usa:han tarvitaan kaikki green gardit yms ja jos sillä lotolla pistää menee ni on ihan tuuristakii. Me laitettiin sellaseen lotto juttuun nimet ja maksettiin maksu ja passikuvat lähetettiin
      ja kas kummaa kun soitettiin 1kk päästä usa.han niin ei ollut kuulemma kuvia tullu joten rahat meni.(kusetusta sanon minä)
      Jos sulla on joku paikka tiedossa kanadassa niin ei kun s.postilla yhteyttä sinne. kanadalaiset kun on ystävällisiä ja auttaa mahd paljon. yksi paikka joka haluaa suomalaisia kuskeja on kindersley tai seamengroup. Tosin eivät ota töihin jos ei osaa täydellisesti englantia ja seillä tarvii ajaa rekka korti uudestaan. mut työn antaja auttaa kaikissa asioissa. Eli siis kanadaan pääsee helpommin ku jenkkeihin.

      • Ei helvetissä

        Piti jo reagoida tuohon ylempänä olevaan viestiin, joissa parjaat täysin syytöntä miestä, koska olet itse omassa aivovammaisessa päässäsi kehitellyt teorian, että hän olisi jonkinlainen "yhteyshenkilö" jonka tehtävä on auttaa suomalaisia USA:han! Kun kyse on ihan vaan yksityishenkilöstä, joka pitää sivuja netissä omaksi ja muiden iloksi ja tiedoksi. Käsittääkseni hän ei ole missään vaiheessa millään tavalla mainostanut itseään minään "yhteyshenkilönä" tai pässien suomalaisten apurina!

        Mutta tämä viesti on kyllä jo sitten huippu.

        "Me laitettiin sellaseen lotto juttuun nimet ja maksettiin maksu ja passikuvat lähetettiin
        ja kas kummaa kun soitettiin 1kk päästä usa.han niin ei ollut kuulemma kuvia tullu joten rahat meni.(kusetusta sanon minä)"

        No totta helvetissä tuollainen sivu oli kusetusta! Jokainen joka mistään mitään tietää ja osaa LUKEA, on tietoinen siitä että OIKEAAN, VIRAALLISEEN Green Card lotteryyn osallistuminen ei maksa YHTÄÄN MITÄÄN! Siihen osallistutaan netissä täyttämällä lomake ja lataamalla sinne elektroniset passikuvat. Mitään ei tarvitse maksaa. Sivu on virallinen USA:n hallituksen sivu.

        Se on sitten täysin oma moka ja omaa tyhmyyttä, jos lankeaa noihin netissä viliseviin epävirallisiin Green Card -sivuihin, jotka vaativat rahaa arvontaan osallistumisesta. Ne ovat täyttä huijausta, ja täytyy olla todella hölmö että nykyäänkin, kun oikeaa tietoa on niin paljon saatavilla, tuollaiseen lankeaan.

        Noin ääliö ihminen ei tulisi USA:ssa pärjäämäänkään.


      • Hoboken
        Ei helvetissä kirjoitti:

        Piti jo reagoida tuohon ylempänä olevaan viestiin, joissa parjaat täysin syytöntä miestä, koska olet itse omassa aivovammaisessa päässäsi kehitellyt teorian, että hän olisi jonkinlainen "yhteyshenkilö" jonka tehtävä on auttaa suomalaisia USA:han! Kun kyse on ihan vaan yksityishenkilöstä, joka pitää sivuja netissä omaksi ja muiden iloksi ja tiedoksi. Käsittääkseni hän ei ole missään vaiheessa millään tavalla mainostanut itseään minään "yhteyshenkilönä" tai pässien suomalaisten apurina!

        Mutta tämä viesti on kyllä jo sitten huippu.

        "Me laitettiin sellaseen lotto juttuun nimet ja maksettiin maksu ja passikuvat lähetettiin
        ja kas kummaa kun soitettiin 1kk päästä usa.han niin ei ollut kuulemma kuvia tullu joten rahat meni.(kusetusta sanon minä)"

        No totta helvetissä tuollainen sivu oli kusetusta! Jokainen joka mistään mitään tietää ja osaa LUKEA, on tietoinen siitä että OIKEAAN, VIRAALLISEEN Green Card lotteryyn osallistuminen ei maksa YHTÄÄN MITÄÄN! Siihen osallistutaan netissä täyttämällä lomake ja lataamalla sinne elektroniset passikuvat. Mitään ei tarvitse maksaa. Sivu on virallinen USA:n hallituksen sivu.

        Se on sitten täysin oma moka ja omaa tyhmyyttä, jos lankeaa noihin netissä viliseviin epävirallisiin Green Card -sivuihin, jotka vaativat rahaa arvontaan osallistumisesta. Ne ovat täyttä huijausta, ja täytyy olla todella hölmö että nykyäänkin, kun oikeaa tietoa on niin paljon saatavilla, tuollaiseen lankeaan.

        Noin ääliö ihminen ei tulisi USA:ssa pärjäämäänkään.

        Noin ääliö ihminen ei tulisi USA:ssa pärjäämäänkään ei vaikka voittaisi kortin VIRAALISEN lotteryn kautta.


    • Rekkareino

      En osaa sanoa ameriikasta mitään, koska en ole siellä ollut, mutta ei se työn saanti siellä ole sen vaikeampaa kuin euroopassa. Jos on euroopassa hillitön pula kuskeista niin miksi se ei olisi muka rapakon takana? Esin Britanniassa pääsee melko vaatimattomalla cv:llä rekan rattiin. Jos on edes jonkinlainen kortti esittää ja työnantaja huomaa, että nuorella miehellä on HALUA ajaa rekkaa, niin kyllä sillä pääsee eteenpäin. Monet firmat lainaavat rahaa rekkakorttiin, jos sitoutuu olemaan firman kirjoilla tyylliin 5 vuotta.
      Noista jupisijoista ei kannata välittää, sillä ne hakevat mieluummin kaikki mahdolliset esteet kuin päinvastoin. Heti vaan green card hekemukseen ja jos ei tärppää heti niin uudet väylät kehiin.

      On muuten hienoa, että joku esittää noin selväsanaisen haaveensa. Pääset varmasti jenkkeihin rekkahommiin jos meinaat mennä sinne.

    • pitkältä saikulta palautuma...

      Mitähän nuo mahtaa jenkeissä maksaa?? kannattaako sinne tulo rahallisesti vai onko tuo enemmän kokemusrikastuttavaa hommaa?? lähinnä siis meinaan että tuleeko toimeen palkalla samassa suhteessa kuin suomessa??? jotenkin olen saanut sellaisen kuvan, että ei ole kovinkaan arvostettua saati hyväpalkkaista hommaa jenkeissä ratti-reinoilu, ja kun kerta on kerrankin joku joka asiasta tosissaan tietää, niin olisin hyvin kiitollinen jos vähän valaisisit asiaa??? kiitos etukäteen ja hyviä kilometrejä kaikille pyörien päällä lepääjille!!!

      • Rekkamiehen poika -siis rek...

        Hienot sivut sulla Ricky. Bongasin eilen täältä linkin ja luin eilisen aikaan kaikki jutut läpi ja katsoin kuvat, jne. On se aika erilaista siellä tuo kuljetushomma. Muutama juttu jäi kysymykseksi: mikä on suurin sallittu nopeus rekoilla? Noista ajoista ja matkoista laskeskelin, että voisi olla jotain 60mailia/h? Miten itse päädyit sinne ajamaan ja miten sait järjestettyä työluvat, ym. Onko työ todellakin lähes ilman vapaita viikonloppuja ja asutteko useita viikkoja autossa putkeen? Paljonko tulee vuodessa kilometrejä?
        Kaiken kaikkiaan mielenkiintoista luettavaa/verrattavaa kun on saanut seurata tätä Suomen kuljetustouhua pikkupojasta lähtien. Nuorempana tuli istuttua kaikki lomatkin kyydissä.


    • Jope the trucker

      haloo huhuu. Eli pystyiskö joku nyt kertoo onko mahdollista saada työpaikka, työlupa ja ajokortti usa:an ja miten tämä homma onnistuu? olen yrittänyt netistä etsiä mutta ainoa sivu mistä löytyy edes jotain tietoa on suomi24 ei niin hyvä. Eli olen suomalainen rekkakuski ja halua töihin amerikkaan. mitä minun pitää tehdä?

      • Ei

        Sinulla ei käytännössä ole mitään mahdollisuuksia päästä USA:n töihin. Työviisumeita ei saa rekkamiehet, koska siellä on ihan riittämiin työttömiä kuskeja.

        Ainoat vaihtoehdot ovat avioliitto, joko USA:n kansalaisen kanssa tai Green Cardin omistavan kanssa. Lisäksi on vielä Creen Card -lotto, jossa mahdollisuudet voittaa ovat jotain 1/50.


      • Jope the trucker
        Ei kirjoitti:

        Sinulla ei käytännössä ole mitään mahdollisuuksia päästä USA:n töihin. Työviisumeita ei saa rekkamiehet, koska siellä on ihan riittämiin työttömiä kuskeja.

        Ainoat vaihtoehdot ovat avioliitto, joko USA:n kansalaisen kanssa tai Green Cardin omistavan kanssa. Lisäksi on vielä Creen Card -lotto, jossa mahdollisuudet voittaa ovat jotain 1/50.

        Mut eikä usa:sa just ollu puhe et siel on ihan järjetön rekkakuski pula et töitä olis mut tekijöitä ei. Jos tilanne nyt kuitenkin on se että siellä olisi töitä niin mistä pitäisi aloittaa? mistä voisi löytää tietoa?


      • Googlettaja

        http://www.drivers.com/article/1155/
        Tuolla on melko selkeet ohjeet.
        Itse ajattelin ehkä joskus koestaa.

        Eli tarvitset työpaikan joka hakee sulle työluvan koska usasata ei löydy kuskeja riittävästi ja sinulla on ammattitaitoa ja kokemusta josta todisteet. Työlupana H-2B eli väliaikainen työlupa ja työsuhde ilmoitetaan alle 12 kk. Sitten vaan haet uutta mutta tästä en taas tiedä. Onko käytävä suomessa mutka.


    • Perkkele

      Morjens Jope. Ikävä kyllä tilanne on se että sun pitää saada se Green Card ekana. Eli sitä hommaamaan. Toisekseen ne ei täällä välitä hittojakaan sun työ historiasta Suomessa , aloitat samalta viivalta kuin muutkin , eli pohjalta. Ensin sun pitää saada työlupa , sosiaaliturvatunnus ja sitten ajokortti. Tämän jälkeen johonkin paikalliseen rekkakuski kouluun jossa ne opettaa sua ajamaan paikallisilla vehkeillä. Ja kannattaa kuunnella mitä ne sanoo ja opettaa , kaikki on toisenlaista kuin Suomessa. Puolikkaan perävaunut on noin ehkä 4-5 metriä pidempiä Jenkeissä , joten ne todella oikoo mutkat suoriksi. Lisäksi monet ihmiset liikenteessä on ihan kaistapäitä.

      Kun olet suorittanut tuon koulun ja saanut paikallisen CDL:n , A luokan ajokortin voit alkaa hakeutua paikallisiin firmoihin koulutukseen. CR England on yksi joka ottaa kenet vaan , eivät välitä kuinka vähän aikaa olet ollut maassa. Muut firmat yleensä vaatii että sulla on ollut paikallinen ajokortti vuoden , tai sanotaanko että vakuutus firmat vaatii sitä.

      Ja täällä ei sitten saa yhtään anteeksi jos törttöilee liikenteessä. Jos saat merkinnän rekisteriisi että olet hylännyt rekan tai olet ollut pahassa kolarissa ja tämän jälkeen saanut potkut , ei sinua palkkaa kukaan. Rekkafirma meinaan. Ja auta armias jos kärähdät ratista , ei hyvä heilu.

      Itsellä oli suuret luulot kun tulin maahan että Suomalainen kokemus ja ajaminen "vaikeissa" keli olosuhteissa olisi plussaa , mutta ei ne välitä täällä. :)

      Itse olen astumassa armeijan palvelukseen täällä kohtapuoliin , kunhan saan trimmattua painon armeijan vaatimiin puitteisiin , joten rekka hommat on minun osalta nähty.

      Mutta jos vielä meinaat tänne tulla , ja kaikki nuo esteet raivaat mitä tänne pääsy vaatii , niin hitosti onnea matkaan. Rekka kuskeista on täällä tosiaan pula , mutta tänne pääsy on todella vaikeaa

      • Jope the trucker

        no niin kerrankin tuli selkee vastaus eikä mitään ylimäärästä pätemistä. kiitos tästä. joo no kiinnostus maahan on edelleen suuri ja esteet yhtä suuria mutta katotaan miten käy yritetään nyt kuitenkin.


      • Jope the trucker

        Niin joo ja vielä et miten ja mistä sitä Green Cardia voi alkaa hakemaan oon sitä ettiny mut aina törmään sivuihin johon pitää lähettää rahaa määrää x ja odotella ja olen ymmärtäny et sen pitäs saada ilmaseks mut se ei kuitenkaan ole ihan helppo homma.


    • Perkkele

      Kirjottelen lähipäivinä hieman lisää , mutta sen sanon: Älä hitossa lähetä rahojasi mihinkään. Melkein kaikki noista sivuista on kusetusta. Mutta palaan myöhemmin asiaan.

    • Jope the trucker

      Ai niin ja sitten oli vielä joku minua viisampi puhui joskus että ajaisi ajokortin kanadassa niin olisi paljon helpompi päästä usa:an ja saada usa:n ajokortti onko tietoa miten toimii kanadaan pääsy ja kortin hommaaminen ja työpaikka jutut. pitääkö esim paikkaansa että kanadasta on helpompi siirtyä usa:an???? jos joku tietää tai on kokemusta niin infoo otetaan vastaan mielellään ja paljon.

    • Perkkele

      http://travel.state.gov/visa/visa_1750.html

      Tuolta saat tietoa Yhdysvaltain viisumeista... Olen tiedustellut asiaa täältä , tuota Kanadan kautta Yhdysvaltoihin juttua , mutta en ole vielä saanut vastausta. Jos Kanadaan pääset helpommalla , niin ei muuta kuin sitä kautta vaan. Jos haluat ajella USA:n puolella , niin monet , melkein kaikki isommat Kanadalaiset firmat ajaa myös Yhdysvaltoihin , joten sekin voisi olla ratkaisu. Kannattaa yrittää sitä kautta. Ehkäpä jäille ajamaan? :D

    • m
    • pekka....

      Hei.

      Tietääkö kukaan kuinka tuo ajokortin (yhdistelmä) ajo kanadassa luonnistuu?
      Olen muuttamassa sinne ja kyseisestä asiasta vaikea löytää tietoa.

    • - E -

      Kauppalehden artikkelin otsikko ( ei viitsi klikata kun on maksullinen ym. ):

      - ->

      "USA:ssa pulaa rekkakuskeista, ohjelmoijista..."

      "Yhdysvaltain talous kasvaa hitaasti, mutta ammattitaitoisesta työvoimasta on monilla alueilla pulaa, ilmenee keskuspankki Fedin raportista. Esimerkiksi taantuvan Kansasin alueella on pulaa osaavista rekkakuskeista, kirvesmiehistä, ohjelmoijista ja insinööreistä."

      Keskiviikko 10.10.2012 klo 22:40

    • Jouni K

      Terve,vaikka oletkin nuori niin älä myy itseäsi halvalla vaan sen takia että saat ajaa-
      Tästä työstä pitää saada kunnon palkka,ei täällä vaan mitään ajella kiiltävillä autoilla vaan tehdään työtä vastuuntuntoisesti ja ammattiylpeydellä
      Terv.jouni

    • 200 000:n tarve

      "Yli 200 000 kuljettajan pula – yritykset nostivat palkkoja" - 25.9.2014

      "Kuljetuksille on koko ajan enemmän tarvetta Yhdysvalloissa, mutta kuljettajia on jo vuosia ollut vaikea saada. Yritysten ratkaisu tilanteeseen on selkeä: palkkoja on nostettu

      "Yhdysvaltalaisten kuljettajien keskipalkat nousevat tänä vuonna 6 prosenttia. Näin laskee Americas Commercial Transportation Research, joka tutkii kuljetusalaa Yhdysvalloissa."

      - http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/09/25/yli-200-000-kuljettajan-pula-yritykset-nostivat-palkkoja/201413304/304

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4490
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2228
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1437
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      289
      1315
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      60
      1011
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe