Romanien sukututkimus

:o :o :o

Heippa! Onkohan tällä palstalla ketään, joka osaisi neuvoa, miten edetä tai mistä saisi apua/hyviä neuvoja romanisukujen tutkimuksessa? Itse olen aivan jumissa, (ja niin tuntuu olevan Vaasan maakunta-arkistokin.) Elikkäs itse olen päässyt vuoteen 1874,mutta sen jälkeen jäljet häviää kuin tuhka tuuleen... Sukuni on kotoisin Ähtäristä ja isäni oli aika tunnettu hevosmies Tampereen seudulla 1930-1950 luvuilla;). (löysin nimittäin erään kirjan,jossa oli hänestä kirjoitettu laulu.)Sen kirvoittamana aloin tietoja metsästämään laihoin tuloksin.

25

5007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sukututkimuksista
      • SuomiDNA

        DNA-tutkimus voisi olla hyvä keino saada selvyyttä Romanien perimään. Voi olla ettei vielä ole riittävästi tutkittuja mutta jostakinhan se pitää aina alkaa. Jonkun on oltava edelläkävijä.
        Mutta niillä halvimmilla 12 markkerin testeiltä ei kannata odottaa liikoja.


      • Seuranpalveluksessa

        Tarkoitus lienee hyvä, mutta tuosta linkistä ei ole todellisuudessa apua.

        Lista perustuu joskus 1900-luvun alussa eläneen ja "mustalaistutkimusta" harrastaneen Thesleff-nimisen Suomen aatelismiehen tietoihin. Joukossa on nimiä, joita ei ole koskaan kellään mustalaisella ollutkaan. Varmaankin ne on kerrottu, jotta Thesleff pysyisi onnellisena.
        Miksi sitten Suomen sukututkimus seura julkaisee tällaista poikkitieteellistä epätutkimusta, jää selvitettäväksi.


    • sukututkija

      Romanien tutkiminen on todellakin vaikeaa, sillä yleensä heitä ei löydy kirkonkirjoista. Kannattaa kysyä neuvoa Romano Missiosta: http://www.romanomissio.fi/

    • Sukua tutkiva

      Löydät romaneja hakemalla Hiskistä niin, että ammatin kohdalle syötät "ROM" ja vastauksia tulee paljon. Aloitapa sieltä! Onnea!

      • sitä

        kokkeilla vaekka jotta zig vuan lieneekö ne tattarin enömpi juutalaisii


      • Hakusana

        Ammatti: *zig*


    • satrat

      sinä heippa mitä nimiä tutkit minäkään en pääse eteen päi kun vanhat ihmiset haudattu lempinimillä mieheni sukuun kuuluu lindeman grönstrand longström ehkä lindgren menee ilmeisesti joku haara ähtäriin

      • :o:o:o

        Vanhat on tosiaan poissa ja vaikea on tietoja löytää ..Etsin Lindemanien sukuhaaraa akselilla Ähtäri - Lapua . Meillä kanssa suvussa Lindemaneja ja Lindgrenejä joiden sukuhaarat etelä -

        pohjanmaalla Kurikka - Veteli jne..Itse olen päässyt 1800- luvun puoleenväliin ja sitten häviää kaikki jäljet:/


      • santra
        :o:o:o kirjoitti:

        Vanhat on tosiaan poissa ja vaikea on tietoja löytää ..Etsin Lindemanien sukuhaaraa akselilla Ähtäri - Lapua . Meillä kanssa suvussa Lindemaneja ja Lindgrenejä joiden sukuhaarat etelä -

        pohjanmaalla Kurikka - Veteli jne..Itse olen päässyt 1800- luvun puoleenväliin ja sitten häviää kaikki jäljet:/

        ehkä ollaan samaa sukua kortesjärvellä asuneita lindemaneja. oletko kuullut. liinu ja janne nimistä.oikeat nimet eveliina ja juho menee myös ehkä lapua ähtäri ja toiselta puolelta eteläpohjanmaa


      • :O:O:O
        santra kirjoitti:

        ehkä ollaan samaa sukua kortesjärvellä asuneita lindemaneja. oletko kuullut. liinu ja janne nimistä.oikeat nimet eveliina ja juho menee myös ehkä lapua ähtäri ja toiselta puolelta eteläpohjanmaa

        Tuon perusteella taidetaan todellakin olla sukua,koska tunnistan nimet Liinu ja Janne :) Miten saan sinuun yhteyden , sähköpostia?


      • santra
        :O:O:O kirjoitti:

        Tuon perusteella taidetaan todellakin olla sukua,koska tunnistan nimet Liinu ja Janne :) Miten saan sinuun yhteyden , sähköpostia?

        kuka sä olet? mä vilhon akka tunnetko ?kysy joltai meijän numero en viitsi tänne laittaa.tai onko sulla feisb.ei niitä vanhoja taida löytyä kun ne ei taida olla olleet kirjoilla missään.just sain ähtäristä tiedon ettei ole sielläkään olleet kirjoilla.


      • :O:O:O
        santra kirjoitti:

        kuka sä olet? mä vilhon akka tunnetko ?kysy joltai meijän numero en viitsi tänne laittaa.tai onko sulla feisb.ei niitä vanhoja taida löytyä kun ne ei taida olla olleet kirjoilla missään.just sain ähtäristä tiedon ettei ole sielläkään olleet kirjoilla.

        Hei, en viitsis tänne laittaa yhteystietojani sen kummemmin. Olen kyllä FB:ssa.Millä nimellä olet faces? Voisin sitä kautta yrittää ottaa yhteyttä:).


      • saNTRA
        :O:O:O kirjoitti:

        Hei, en viitsis tänne laittaa yhteystietojani sen kummemmin. Olen kyllä FB:ssa.Millä nimellä olet faces? Voisin sitä kautta yrittää ottaa yhteyttä:).

        jos tunnet meijät niin nimellä löytyy. mulla lindeman suvusta jonkin verran tietoja.juuri noista vanhoista .tänne ei viitti laittaa tietojani.


    • Maakuntarkistorotta

      Ammatti kohtaan kannattaa syöttää todellakin rom*, zig*, tattare*. MUTTA tuloksena voi tulla myös henkilöitä, jotka eivät etniseltä alkuperältään ole romaneja. Vain elämäntapa on ollut siihen viittaava.
      Ja sama hakuun myös arkistolaitoksen mikrokortteihin! eli ns. kirkonkirjojen eri tiedostoihin. Eli lähimpään maakunta arkistoon lueskelemaan.

      Romano keskusteluryhmässä aina joku vääntää kistaa onko tattari romaani eli mustalainen eli kaale, ja väittää ettei ole. MUTTA esim. kirkonkirjojen rippi-, kaste-, hautajais-, jnen kirjoissa tattare on tarkoittamut ihan samaa asiaa. Tässä vaan tietämättömät sokevat tattarin ja tataarin (haku: turk*) Mishääri tataareista ja muistakin tataareista, kun on käytetty ennen nimitystä turkkilainen ei tattari. Ei myöskään ole olemassa etnistä ryhmää tattari, joka olisi kolmasryhmä romanien, ja tataareiden lisäksi.


      Etsinnässä kannattaa muuten panostaa enemänkin ns. matriarkkaaliseen linjaan eli edetä äidistä-äitiin. Avioliitot tulivat käytäntöön vasta vuoden 1939 jälkeen.

      Suurimmasta osasta sukuja pääsee melko helposti tuohon 1800-luvun alkuun. Ellet sitten ole Naantalin Palmin jälkeläisiä. Porvari Palm eli 1600-luvulla, ja hänellä oli kaksi poikaa, jotka värväytyvät Savon prikaatiin, ja heistä polveutuvat suurin osa nykyisistä Palmroos ja Palmroth nimisistä.

      • santra

        arkistorotta mulla pulma lapsi anselm synt honkajoella 6.4-1887 ulkoseurakuntalaisena vilhelmiina fredrikantytär lindroosille.mistään ei löydy vilhelmiinan synt. anselmin kummit erkki jukonpoika paloviita vaimo vilhelmiina matintytär honkajoelta.ehkä sä löytäisit jotain.


    • 2May
    • sukulainen??????????

      onko kukaan kuullut albertina nimisestä naisesta, joka eli noin 1830 luvulla pitäisi olla ähtäristä ,mutta kirkonkirjoista ei loydy hän oleskeli myös kortesjärvellä lapsineen ja meni takaisin ähtäriin.hänellä oli monta lasta

    • minä vain

      minunkin pitäisi saada tietää suku asioita enemmän tiedän että olen romani mmutta mistään ei löydy edes minun omaa, todistusta enkä tiedä mistä lähteä etsimään kuka olen ja mistä tulen olen reilu 50 vuotias nainen.
      auttakaa mmistä lähen toimimaan näitä asioita että pääsisin alkuun!!!!!

    • JUMALANLAPSI

      ONKO MUKANA JOITAKIN JOTKA OVAT SUKUA KORTESJÄRVEN JA ALAJÄRVEN ROMANEILLE MINULLA ON JONKIN VERRAN TIETOA HEISTÄ KOSKA OLEN SIELTÄPÄIN LÄHTÖISIN

      • santra10

        Mihin hävisit jumalanlapsi tuolta toiselta sivulta


    • jumalan lapsi

      en hävinnyt minnekkään vaan kirjoittamani teksti hävisi en tiedä miksi ehkä joku ei halunnut että kerron juuristani .

    • Anonyymi

      Onko Viitasaaren Grönstrandeja kuulolla?

    • Anonyymi

      Onko Velineitä Viitasaaren suunnalla ja onko Romaanisuku, kuka tietää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe