Vaihtoehto Singulairille?

Astma täälläkin

Seretide-lääkitystäni (50/250) tehostettiin Singulair-tableteilla, koska toivottua tasapainoa ei ole tavoitettu. Olin aluksi iloinen, että Singulair näytti tehoavan siihen, mihin sitä oli määrätty, siis astmaan.

Huomasin kuitenkin jo alle viikon (eli 6 tabun) jälkeen, että oli ilmestynyt aivan käsittämätön määrä mustelmia varsinkin raajoihin, ja osa niistä on aivan älyttömän isoja. Ei mitään mielikuvaa, että olisin satuttanut itseäni mihinkään.

Lopetin tietysti pelästyneenä Singulairin heti, koska ohjeissahan sanotaan että mustelma- ja verenvuototaipumus voivat lisääntyä joillakin harvoilla käyttäjillä. Olin reilun viikon kokonaan sitä käyttämättä, mutta kun sitten tuli pahenemisvaihe, päädyin ottamaan Singulairia taas muutamana päivänä. Se tuntui silloinkin auttavan melko pian eli pahenemisvaiheeseen liittyvä rintakipu katosi eikä pef mennyt niin alas kuin joskus.

Joo tiedän, että kannattaisi ottaa yhteys lääkäriin. Tilanne on vain se, että muutin juuri toiseen kaupunkiin ja terveysasemaltani sanottiin, että edes astmahoitajalle voi varata kontrolliaikaa vasta parin viikon päästä. Ei pääse edes soittamaan sille hoitajalle sitä ennen.

Kysyn nyt teiltä, joilla ehkä on ollut ongelmia Singulairin kanssa, että onko sille lääkkeelle löytynyt vaihtoehtoja? Olisi siis mukava kuulla jotain jo vähän etukäteen, koska tuonne lääkärille tai astmahoitajalle pääsemiseen voi mennä täällä viikkoja tai jopa lokakuuhun asti. Harmittaa, että Singulair tasoittaisi astmaa ilmeisesti hyvinkin, jos sitä vain pystyisi käyttämään jatkuvasti, mutta jos tulee noin paljon mustelmia, en taida uskaltaa ainakaan lääkärillä käymättä käyttää sitä kuin satunnaisesti muutaman päivän kuurina pahenemisvaiheiden iskiessä.

Eli onko vaihtoehdot nämä, että mulla on pysyvästi joko epätasapainossa oleva astma (eikä Singulairia tms. mikä voisi tasoittaa sitä) tai järkyttävät mustelmat (Singulairin kanssa)?

5

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astmaatikko...

      Saan Singulairista ja muutamista muista lääkkeistä mustelmia. Niille ei voi oikein mitään ja minä vain otan seuraukset vastaan. Vaihtoehtona kun ovat jatkuvat kortisonikuurit ja Seretiden nostaminen vahvempaan.

      En muista, että mitä oma lääkärini mustelmista sanoi, mutta minulle jäi sellainen mielikuva, ettei asia ollut hälyttävä. Sinuna tietysti kävisin lääkärillä.

      • Nimetön

        Itse käytän kans Singulairia astmaan ja ihon kutinaan. Mustelmia tulee vähän herkemmin, jos johonkin osun vahingossa.

        Lisäksi käytän Xyzalia, Aerobeciä ja Airomiria kohtaukseen.Eli olen monivaivainen, on allergiaa, atooppista ekseemaa ja astma.


    • accolate

      Itselläni jouduttiin myös vaihtamaan tuo hyvin tehoava singulair accolateen pahojen ja jatkuvien painajaisten vuoksi. Accolate on ihan kelpo vaihtoehto vaikkakin ei ehkä ihan yhtä tehokas kuin singulair. Mustelmia minä en ainakaan ole saanut accolatesta yhtään sen enempää kuin muustakaan astmalääkityksestä

    • alkuperäinen^^

      No niin, alkuperäinen päivittää tätä ketjua. Hassua, että Singulair näkyykin sopivan nyt. Pidin tosiaan sen tauon ja aloin käyttää sitä uudestaan, kun tuli pahenemisvaihe. Olen käyttänyt sitä siitä asti joka päivä ohjeen mukaan, eikä enää ole tullu mustelmia.

      Ehkä se oli vain jokin alkuongelma? Tai ne mustelmat tulivat jostain muusta? En tosin muista satuttaneeni itseäni mihinkään ja senkokoisten mustelmien aiheuttajan kyllä yleensä huomaa... Käytin siihen Singulairin aloitusaikaan vielä omega-3-kapseleita (E-EPA 500) ja voi olla, että ne tekivät yhdessä Singulairin kanssa mustelmataipumusta. Kalaöljyvalmisteethan voivat vähentää ainakin veren hyytymistä. Lopetin niiden kapselien käytön.

      • Raskassarjalainen

        Olen yli 120 kg astmaatikkomies. Minulla ja lähes samankokoisella tuttavallani tuli Singulairista erittäin kovia migreenikohtauksia. Minulla lisäksi aika vilkkaita unia.

        Sen jälkeen kun minulle määrättiin miedompi 5 mg versio, haitat poistui. Tuttavani lakkasi kokonaan käyttämästä. Voihan tuota pienempää annosta kokeilla itsekin puolittamalla mutta en yllytä, koska en ole lääkäri.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      526
      2671
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1787
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1733
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1282
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1116
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      58
      1099
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe