Tiekunnan tienrakennusvelvollisuus

Osakas

Mökkini on hieman sivussa (200 m) yksityistiestä. Kuulun tieosuuskuntaan, ja nyt ihmettelen, millä perusteella määrätään, mitkä kaavatiet tiekunta tekee? Tiekunnan esimies ilmoitti, ettei tiekunta sivutietä tee ja että sen rakennuskustannukset kuuluvat minulle. Mikä on sivutie, ja miten se määräytyy? Tekojärjestyksen mukaanko? Entä huolehtiiko tieosuuskunta tieni kunnossapidosta, lumenaurauksesta ym?

Kauempana tien varressa on vastaavia sivuteitä, jotka tieosuuskunta on käsittääkseni tehnyt tai ainakin maksanut.

5

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietön

      Jos se sivutie johtaa vain sinun tontillesi, niin miksi tiekunnan se pitäisi rakentaa/ylläpitää?

    • Maanmittari

      Meneppä asioimaan maanmittaustoimistoon ja kysy mitkä tiet kuuluvat tiekuntaan. Tietoimituksesa on ratkaistu tienpidon eli rakennus- ja kunnossapidon velvollisuudet. Uskoisin, että kun se tie johtaa vain omalle tontillesi niin vastaat kaikesta yksin.
      Se, että kuulut tiekuntaan johtuu siitä, että käytät myös sitä tietä miltä risteäisi tie tontillesi.

    • Leo Salmela

      tulisiko kyseinen tienosa kokonaan omalle maallesi vaiko toisen omistaman maan kautta.

      Mikäli rakennat tien yksin omalla kustannuksellasi, tieoikeus tulisi rakentamallesi tielle vain sinulle. Mikäli tie kulkisi toisen maan kautta joutuisi kyseinen maanomistaja maksamaan sinulle jokaisesta käyttökerrasta ellei osallistu tien rakennuskustannuksiin.

      Ps. Olen itsekin täysin lainsuojaton yksityisen tien kustantaja Lapista.

    • Olisi helpompi näin

      Eräs henkilö rakentaa omalle maalleen taloa. Käyttää tieosuuskunnan tietä mennäkseen tontille.

      Kysyisin. Onko pakko hänet hyväksyä tieosuuskunnan osakkaaksi , vai riittääkö se , että antaa heille ainoastaan käyttöoikeuden.

      Syy , tulee liian monta isäntää määräämään tien hoidosta ja maksuista.
      Olisi helpointa hoitaa pienessä porukassa tiestä aiheutuvat murheet.
      Itse omistamme tien pohjan

      • puttesetä

        Käyttöoikeuksia annetaan yleensä henkilöille tai yrityksille, jotka toimivat tai muuten tarvitsevat tilapäistä kulkua tielle, mutta sinun tapauksessasi kyse on kiinteistöstä, joka tulee tiekunnan osakkaaksi pysyvästi. (YTL 3.luku, 23§ 5.mom.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe