Lyhytkarvainen Collie

Koiraa hankkimassa

Eli onko lyhytkarvainen collie hyvä ihan ekaksi koiraksi? Koiraa ihan seurakoiraksi ollaan ottamassa, ei ihan mitään pientä, muttei isoakaan. Helppo turkki, helppo koulutus (ei tietenkään niin että sanoo vaan että "et sitten kuse lattioille" ja se ei sit tee niin vaan... no, tajusitte varmaan?).

Jos itse omistat tätä rotua/sinulla on niistä muuta kokemusta, voit toki kertoa, minkälaisia ne ovat noin yleensä ottaen ja kaikkea muutakin tarpeellista. Myös hintahaarukka kyseisille koirille ois kiva.

-Kiitos!-

40

15024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xisca

      tarkoitat helpolla koulutuksella?

      • Koiraa hankkimassa

        Siis ettei ole kamalan jääräpäinen, haukkuherkkä. Eli saa suht. helposti koulutettua esim. sisäsiistiksi, olemaan haukkumatta esim. ovikelloa tai esim. oppimaan käskyn tänne/istu, tms. Ymmärsitkö?


      • Xisca
        Koiraa hankkimassa kirjoitti:

        Siis ettei ole kamalan jääräpäinen, haukkuherkkä. Eli saa suht. helposti koulutettua esim. sisäsiistiksi, olemaan haukkumatta esim. ovikelloa tai esim. oppimaan käskyn tänne/istu, tms. Ymmärsitkö?

        että kipaiset kirjastoon ja lainaat pinon koirakirjoja joiden avulla voit vielä opiskella ja vertailla eri rotujen ominaisuuksia ja lukea lisää nahkacollieistakin. Toki saman rodun edustajienkin kesken on eroja eli samassa pentueessa yksi voi olla ujopiimä ja toinen itsepäinen jäärä, mutta rodunomaiset luonnekuvaukset kyllä pitävät suht koht paikkansa. Koulutettavuus? Collie on erittäin älykäs rotu ja ainakin omien kokemusteni mukaan sen koluttaminen ei ole vaikeaa kunhan koirakin on motivoitunut (haastetta kouluttajalle). Nuo mainitsemasi sisäsiisteyden, istumaan menemisen jne. opettamiset ovat itsestäänselvyyksiä kaiken rotuisille koirille ja ne kyllä koira kuin koira oppii oli sitten pekingeesi tai ajokoira (riippuen edelleen siitä ihmisestä joka opettaa ja miten opettaa). Mutta collie on kuitenkin keskikokoinen, energinen ja aktiivinen koira joten pelkkä pentukoulutus ei sille riitä vaan se tarvitsee myös tottelevaisuuskoulutuksen ja paljon liikuntaa ja aktivointia senkin lisäksi. Oletko valmis myös siihen? Haukkuherkkyys? Eihän colliet nyt hiljaisemmasta päästä ole mutta johdonmukaisella opettamisella siitä ei tule turhan räkyttäjää. Itselläni ei ole ollut nahkaa, turkkiversioita vain, joten varmaan joku nahkan omistaja voi kertoilla sinulle vielä lisää. Mutta muista, helppoa koiraa ei olekkaan! Ja jos kaipaat ihan vain seurakoiraa niin ehkä kannattaisi harkita vielä myös jotain muutakin rotua!


    • joka rodun omistaja

      niinhän se on, "kukaan muu ei voi ottaa kaukkaria kun kaukkarin omistaja, kukaan muu ei voi ottaa collieta kun collien omistaja"..... kyllä se collie seurakoiraksi kelpaa ihan hyvin...tämä on just tämmönen perinteinen tapaus, collien omistaja rupeaa pätemään että "ei sovellu pelkäksi seurakoiraksi ja sinuna harkitsisin toista rotua plaa plaa"..vittu se on ihan sama ottaako seurakoiraksi collien tai vaikka pystärin...

      • Xisca

        tarkistaisin lääkityksesi ja pian! Ihan sama, v*ttu, hankitaan vaikka australianpaimenkoita ihan vaan seurakoiraksi (vaikka söpö onkin) niin kohta itketään että on ongelmia koiran kanssa. Se että koira on nätti ei tarkoita sitä että siitä olisi vain ja ainoastaan sohvakoristeeksi! Collarikin kun vaatii toimintaa ettei siitä tule rasittava rakki! Jessus teitä besserwissereitä!


      • raskasNakki
        Xisca kirjoitti:

        tarkistaisin lääkityksesi ja pian! Ihan sama, v*ttu, hankitaan vaikka australianpaimenkoita ihan vaan seurakoiraksi (vaikka söpö onkin) niin kohta itketään että on ongelmia koiran kanssa. Se että koira on nätti ei tarkoita sitä että siitä olisi vain ja ainoastaan sohvakoristeeksi! Collarikin kun vaatii toimintaa ettei siitä tule rasittava rakki! Jessus teitä besserwissereitä!

        meidän colliet (pehkot:) ovat pysyneet järjissään ja naksahtelematta ihan vaan kunnon lenkkeilyllä / metsäpeuhaamsilla.
        Ihan mikä vaan koira tarvitsee toimintaa ettei siitä tule "rasittava rakki". Jokainen koira on onnellisin kun saa tehdä kaikenlaista.
        Ei kai nyt kukaan niin ole ajatellutkaan, että seurakoira tarvitsee vain sohvalla makoilua ja lusikallisen ruokaa.

        Mutta niinhän se on, että kannattaa lueskella rotukuvauksia ja eri kasvattajien mietteitä rodustaan. Tällaisilla palstoilla kun nyt jylläävät ihan mitkä vaan vauhkot mielipiteet milloin mistäkin..

        Kyllä nahka ekaksi sopii ;)


      • Xisca
        raskasNakki kirjoitti:

        meidän colliet (pehkot:) ovat pysyneet järjissään ja naksahtelematta ihan vaan kunnon lenkkeilyllä / metsäpeuhaamsilla.
        Ihan mikä vaan koira tarvitsee toimintaa ettei siitä tule "rasittava rakki". Jokainen koira on onnellisin kun saa tehdä kaikenlaista.
        Ei kai nyt kukaan niin ole ajatellutkaan, että seurakoira tarvitsee vain sohvalla makoilua ja lusikallisen ruokaa.

        Mutta niinhän se on, että kannattaa lueskella rotukuvauksia ja eri kasvattajien mietteitä rodustaan. Tällaisilla palstoilla kun nyt jylläävät ihan mitkä vaan vauhkot mielipiteet milloin mistäkin..

        Kyllä nahka ekaksi sopii ;)

        lukaisette juttuni uudestaan niin puhuin tottelevaisuuskoulutuksesta! Jonkun käppänän tms. kanssa pärjää kunhan koira nyt istuu, antaa tassua ja tulee kutsusta luokse, mutta collie tarvitsee myös kunnon peruskoulutuksen ihan jo kokonsakin vuoksi. Lenkkeily ja metsäpeuhaaminen on mitä erinomaista toimintaa ja sitähän nyt kaikki koirat kaipaavat, myös ne sohvakoristeet, mutta ennenkaikkea nämä energiset rodut.
        Mutta, aloittaja kun haluaa päästä HELPOLLA ja siihen ainakin mitä tartuin. Minkä koiran kanssa pääsee helpolla? Ok, sitten tulikin tyhmään mieleeni että ehkä sitten ei kuitenkaan collie joka toisaankin tarvitsee kunnon koulutuksen ja aktivointia. Ja edelleen, mikä sitten on se helppo koira jota aloittaja mielii? Sori jos olen väärillä jäljillä tai jotain ymmärtänyt täysin väärin.


      • Collie..
        Xisca kirjoitti:

        lukaisette juttuni uudestaan niin puhuin tottelevaisuuskoulutuksesta! Jonkun käppänän tms. kanssa pärjää kunhan koira nyt istuu, antaa tassua ja tulee kutsusta luokse, mutta collie tarvitsee myös kunnon peruskoulutuksen ihan jo kokonsakin vuoksi. Lenkkeily ja metsäpeuhaaminen on mitä erinomaista toimintaa ja sitähän nyt kaikki koirat kaipaavat, myös ne sohvakoristeet, mutta ennenkaikkea nämä energiset rodut.
        Mutta, aloittaja kun haluaa päästä HELPOLLA ja siihen ainakin mitä tartuin. Minkä koiran kanssa pääsee helpolla? Ok, sitten tulikin tyhmään mieleeni että ehkä sitten ei kuitenkaan collie joka toisaankin tarvitsee kunnon koulutuksen ja aktivointia. Ja edelleen, mikä sitten on se helppo koira jota aloittaja mielii? Sori jos olen väärillä jäljillä tai jotain ymmärtänyt täysin väärin.

        Meille tuli PK collie ekaksi koiraksi ja ihan hyvin on mennyt .
        Ulkoillaan vapaana(kentällä ja metsä)Noi 3-4 h päivässä ja lisäksi lenkit ja oma aidattu piha...en tiedä pärjääkö vähemällä mutta näin meillä ainakin on sisällä hiljainen ja rauhallinen koira :)
        Turkinhoitokin on sujunut ainakin minun mielestäni ihan mainiosti !
        Eniten minua on ehkä hämännyt tämän prinsessan luonne joka tuppaa olemaan herkän puoleinen .Otat vähän niskavillasta kiinni niin neiti huutaa kuin tekisin suurtakin syntiä ja kova tyttö myös "filmaamaan" että hyvin on saanut opetella koiransa tuntemaan että tietää milloin on oikea hätä ja milloin ei vain ole kivaa .
        Koulutuksessa on myös saanut käyttää mielikuvitusta kun kaiken pitää olla aina jännää ja kivaa .Sisällä meillä on myös erillaisia "älyleluja" niin riittää puuhaa yksin olessakin .

        Minäkin halusin rodun joka olisi aika "helppo" mutta pidin itsestään selvyytenä että rotu kuin rotu vaatii vähintään sen peruskoulutuksen .
        Vaikeaksi luokittelin koirat jotka on ns:käyttökoiria ja isoja kuin pienet hevoset,trimmattava turkki jne ...:D
        En siis itse luokittele collieta mitenkään vaikeaksi mutta ehkä se vain sitten on minulle sopiva rotu ^^

        Aika paljon se kuitenkin on ihmisisestä kiinni millaiseen koiraan riittää kapasiteetti.


      • aihetta..
        Collie.. kirjoitti:

        Meille tuli PK collie ekaksi koiraksi ja ihan hyvin on mennyt .
        Ulkoillaan vapaana(kentällä ja metsä)Noi 3-4 h päivässä ja lisäksi lenkit ja oma aidattu piha...en tiedä pärjääkö vähemällä mutta näin meillä ainakin on sisällä hiljainen ja rauhallinen koira :)
        Turkinhoitokin on sujunut ainakin minun mielestäni ihan mainiosti !
        Eniten minua on ehkä hämännyt tämän prinsessan luonne joka tuppaa olemaan herkän puoleinen .Otat vähän niskavillasta kiinni niin neiti huutaa kuin tekisin suurtakin syntiä ja kova tyttö myös "filmaamaan" että hyvin on saanut opetella koiransa tuntemaan että tietää milloin on oikea hätä ja milloin ei vain ole kivaa .
        Koulutuksessa on myös saanut käyttää mielikuvitusta kun kaiken pitää olla aina jännää ja kivaa .Sisällä meillä on myös erillaisia "älyleluja" niin riittää puuhaa yksin olessakin .

        Minäkin halusin rodun joka olisi aika "helppo" mutta pidin itsestään selvyytenä että rotu kuin rotu vaatii vähintään sen peruskoulutuksen .
        Vaikeaksi luokittelin koirat jotka on ns:käyttökoiria ja isoja kuin pienet hevoset,trimmattava turkki jne ...:D
        En siis itse luokittele collieta mitenkään vaikeaksi mutta ehkä se vain sitten on minulle sopiva rotu ^^

        Aika paljon se kuitenkin on ihmisisestä kiinni millaiseen koiraan riittää kapasiteetti.

        "Eniten minua on ehkä hämännyt tämän prinsessan luonne joka tuppaa olemaan herkän puoleinen .Otat vähän niskavillasta kiinni niin neiti huutaa kuin tekisin suurtakin syntiä"

        Mielestäni teet syntiä tarttuessasi niskavilloista kiinni. Pehmeä koira oppii parhaiten kunnioittamaan ja luottamaan sinuun pehmeillä menetelmillä: rauhallisuudella, oikeudenmukaisuudella, hellyydellä, kärsivällisyydellä ja ennen kaikkea, suurella sydämellä.

        Meillä on kotona pehmeä paimenkoirarotuinen uros, eikä sille ole koskaan tarvinnut edes ääntään korottaa. Se haluaa olla mukana, kuunnella ja totella pienintäkin pyyntöä -myös silloin jos jotain muuta kivaa olisi meneillään. Koskaan emme ole siihen käsiksi käyneet ja silti herra on kuin unelma. Oppinut oman herkän vaistonsa varassa lukemaan jopa ajatuksia. Ruumiillisesti tarttumalla siihen olisimme vain rikkoneet väliltämme siteen, joka pitää meidät erottamattomina -yhtenä perheenä.


      • koulutusta,kuria,rakkautta ...
        aihetta.. kirjoitti:

        "Eniten minua on ehkä hämännyt tämän prinsessan luonne joka tuppaa olemaan herkän puoleinen .Otat vähän niskavillasta kiinni niin neiti huutaa kuin tekisin suurtakin syntiä"

        Mielestäni teet syntiä tarttuessasi niskavilloista kiinni. Pehmeä koira oppii parhaiten kunnioittamaan ja luottamaan sinuun pehmeillä menetelmillä: rauhallisuudella, oikeudenmukaisuudella, hellyydellä, kärsivällisyydellä ja ennen kaikkea, suurella sydämellä.

        Meillä on kotona pehmeä paimenkoirarotuinen uros, eikä sille ole koskaan tarvinnut edes ääntään korottaa. Se haluaa olla mukana, kuunnella ja totella pienintäkin pyyntöä -myös silloin jos jotain muuta kivaa olisi meneillään. Koskaan emme ole siihen käsiksi käyneet ja silti herra on kuin unelma. Oppinut oman herkän vaistonsa varassa lukemaan jopa ajatuksia. Ruumiillisesti tarttumalla siihen olisimme vain rikkoneet väliltämme siteen, joka pitää meidät erottamattomina -yhtenä perheenä.

        kun jokainen koira ei vain toimi samoilla keinoilla. Ensimmäiseksi en lähtisi "kajoamaan" koiraa, mutta kyllä monenkin kohdalla olen joutunut hiukan ns. kovistelemaan tavalla jos toisella, ja välini koiriini ovat aina olleet kunnossa, luottamus on ollut molemminpuolista juuri siksi koska olen saanut koirien tietämään paikkansa ja se pointti, että ne tietävät, että minä olen se, joka määrää, suojelee, auttaa, tukee, leikkii, hoitaa, "johtaa"...


      • tunnistaa:
        koulutusta,kuria,rakkautta ... kirjoitti:

        kun jokainen koira ei vain toimi samoilla keinoilla. Ensimmäiseksi en lähtisi "kajoamaan" koiraa, mutta kyllä monenkin kohdalla olen joutunut hiukan ns. kovistelemaan tavalla jos toisella, ja välini koiriini ovat aina olleet kunnossa, luottamus on ollut molemminpuolista juuri siksi koska olen saanut koirien tietämään paikkansa ja se pointti, että ne tietävät, että minä olen se, joka määrää, suojelee, auttaa, tukee, leikkii, hoitaa, "johtaa"...

        siitä että johtaja "kovistelee" koiriaan vai johtaa kärsivällisyydellä kajoamatta koiraan ruumiillisesti.

        Meillä auktoriteetti johtajana on yksistään tarpeeksi voimakas näyttämään koiralle sen paikka perheessämme. Koskaan en ole yhteenkään koiraani käyttänyt kovistelua, läimäyttelyä tai niskasta tarttumista tehostaakseni käskyjäni -ja silti olen jokaisesta tervepäisen koiran saanut aikaiseksi. Jo 13vuoden kokemuksella niin paimentavista, metsästävistä ja seurallisemmistakin koirista.


      • fair play...
        tunnistaa: kirjoitti:

        siitä että johtaja "kovistelee" koiriaan vai johtaa kärsivällisyydellä kajoamatta koiraan ruumiillisesti.

        Meillä auktoriteetti johtajana on yksistään tarpeeksi voimakas näyttämään koiralle sen paikka perheessämme. Koskaan en ole yhteenkään koiraani käyttänyt kovistelua, läimäyttelyä tai niskasta tarttumista tehostaakseni käskyjäni -ja silti olen jokaisesta tervepäisen koiran saanut aikaiseksi. Jo 13vuoden kokemuksella niin paimentavista, metsästävistä ja seurallisemmistakin koirista.

        takkuaa...en ole ravistellut tai läpsinyt yms. Kovistelu-sanalla tarkoitin, että toisinaan joidenkin koirieni kanssa käskyt ovat/ovat olleet aika "jämäkästi" lausuttuja.
        Missään nimessä en halua pilata suhdetta, luottamusta, hyvää yhdessä olemista väärin ottein. Eivät kai koirat iloisesti kuuntelisi ja toimisi saati ylipäätään kunnioittaisi "johtajaa", joka pelolla tai uhkaavalla käytöksellä koiriaan kohtelee ja kouluttaa. On meitä moneksi, mutta halusin tässä täsmentää, toivottavasti sain asian oikein esille. (kokemusta myös erityyppisistä roduista ja yksilöistä) Samalla linjalla oletan olevani. Reilu, lempeä ja luotettava omistaja, sitä olen-toivon mukaan!!! Nykyisessä taloudessani koiria on 4, ja pakko sanoa, että minun sanaani ne uskovat, toisella puoliskollani ei aina suju...hyvästä tahdosta huolimatta. Joku sanoo, että koiralla on vain yksi "johtaja"; en osaa tuota heti allekirjoittaa kuitenkaan. Luulen, että koirat vaistoavat jonkilaisen ns. heikkouden ihmisessä tai mikä se onkaan...
        Kyllä pahaa tekee se, jos näkee todella huonoa kohtelua, kuten taannoin eräs ulkoiluttaja hakkasi koiraansa reiteen fleksin "kotelolla" kun se jumitti toisen koiran mennessä ohi. Kävin sanomassa mahdollisimman diplomaattisesti asiasta, jolloin sain tietysti mahtavan ryöpyn niskaani.Meni hiukan rönsyileväksi, haittaa tuskin kamalasti?


      • yhteys syvä kuin...
        aihetta.. kirjoitti:

        "Eniten minua on ehkä hämännyt tämän prinsessan luonne joka tuppaa olemaan herkän puoleinen .Otat vähän niskavillasta kiinni niin neiti huutaa kuin tekisin suurtakin syntiä"

        Mielestäni teet syntiä tarttuessasi niskavilloista kiinni. Pehmeä koira oppii parhaiten kunnioittamaan ja luottamaan sinuun pehmeillä menetelmillä: rauhallisuudella, oikeudenmukaisuudella, hellyydellä, kärsivällisyydellä ja ennen kaikkea, suurella sydämellä.

        Meillä on kotona pehmeä paimenkoirarotuinen uros, eikä sille ole koskaan tarvinnut edes ääntään korottaa. Se haluaa olla mukana, kuunnella ja totella pienintäkin pyyntöä -myös silloin jos jotain muuta kivaa olisi meneillään. Koskaan emme ole siihen käsiksi käyneet ja silti herra on kuin unelma. Oppinut oman herkän vaistonsa varassa lukemaan jopa ajatuksia. Ruumiillisesti tarttumalla siihen olisimme vain rikkoneet väliltämme siteen, joka pitää meidät erottamattomina -yhtenä perheenä.

        tuo, olkoonkin, että on koiria ja koiria.
        Ajatustenlukija jne. Pidin tekstistä todellakin! Kiitos, sain vain kivan fiiliksen.
        Itselläni on koira, joka on kuin osa minua, enkä kertaakaan ole edes "tukistanut" sitä. Yhteys on jotakin käsittämätöntä, eikä tämä ole ensimmäinen koirani, mutta ensimmäinen tällainen. Joskus aivan liikutun kun touhuan sen kanssa ja kaikki tapahtuu jotenkin kuin se asuisi minussa ja minä siinä. Hölmösti kirjoitettu, muttei sitä osaa oikein selittää. Varmaankin lukijat tietävät mitä tarkoitan.


      • siis tosiaan ollaan
        fair play... kirjoitti:

        takkuaa...en ole ravistellut tai läpsinyt yms. Kovistelu-sanalla tarkoitin, että toisinaan joidenkin koirieni kanssa käskyt ovat/ovat olleet aika "jämäkästi" lausuttuja.
        Missään nimessä en halua pilata suhdetta, luottamusta, hyvää yhdessä olemista väärin ottein. Eivät kai koirat iloisesti kuuntelisi ja toimisi saati ylipäätään kunnioittaisi "johtajaa", joka pelolla tai uhkaavalla käytöksellä koiriaan kohtelee ja kouluttaa. On meitä moneksi, mutta halusin tässä täsmentää, toivottavasti sain asian oikein esille. (kokemusta myös erityyppisistä roduista ja yksilöistä) Samalla linjalla oletan olevani. Reilu, lempeä ja luotettava omistaja, sitä olen-toivon mukaan!!! Nykyisessä taloudessani koiria on 4, ja pakko sanoa, että minun sanaani ne uskovat, toisella puoliskollani ei aina suju...hyvästä tahdosta huolimatta. Joku sanoo, että koiralla on vain yksi "johtaja"; en osaa tuota heti allekirjoittaa kuitenkaan. Luulen, että koirat vaistoavat jonkilaisen ns. heikkouden ihmisessä tai mikä se onkaan...
        Kyllä pahaa tekee se, jos näkee todella huonoa kohtelua, kuten taannoin eräs ulkoiluttaja hakkasi koiraansa reiteen fleksin "kotelolla" kun se jumitti toisen koiran mennessä ohi. Kävin sanomassa mahdollisimman diplomaattisesti asiasta, jolloin sain tietysti mahtavan ryöpyn niskaani.Meni hiukan rönsyileväksi, haittaa tuskin kamalasti?

        Kiitos että selvensit asiaa. :)

        Oikein hyvää sykysn jatkoa sinulle, perheellesi ja koirillesi!


      • minä vaan
        koulutusta,kuria,rakkautta ... kirjoitti:

        kun jokainen koira ei vain toimi samoilla keinoilla. Ensimmäiseksi en lähtisi "kajoamaan" koiraa, mutta kyllä monenkin kohdalla olen joutunut hiukan ns. kovistelemaan tavalla jos toisella, ja välini koiriini ovat aina olleet kunnossa, luottamus on ollut molemminpuolista juuri siksi koska olen saanut koirien tietämään paikkansa ja se pointti, että ne tietävät, että minä olen se, joka määrää, suojelee, auttaa, tukee, leikkii, hoitaa, "johtaa"...

        koiran pitäisi tietää paikkansa ilman kuritusta! onkohan taas käynyt niin, että hihnan toisessa päässä on mennyt pasmat sekaisin? pätemisellä ei saada toivottuja tuloksia koiran koulutuksessa. kyllä ne vanhat konstit ovat parhaat. sinä menet ensin ovesta, sinä istut sohvalla ja makaat sängyssä, sinä et leiki koiran kanssa, jos se tuo sinulle lelun, sinä et rapsuta koiraa, jos se sitä pyytää, sinä määräät suunnan kävelyllä. sinä päätät!

        ps. olemme myös ottamassa ensimmäistä lk collieta.


      • Collieperhe
        Collie.. kirjoitti:

        Meille tuli PK collie ekaksi koiraksi ja ihan hyvin on mennyt .
        Ulkoillaan vapaana(kentällä ja metsä)Noi 3-4 h päivässä ja lisäksi lenkit ja oma aidattu piha...en tiedä pärjääkö vähemällä mutta näin meillä ainakin on sisällä hiljainen ja rauhallinen koira :)
        Turkinhoitokin on sujunut ainakin minun mielestäni ihan mainiosti !
        Eniten minua on ehkä hämännyt tämän prinsessan luonne joka tuppaa olemaan herkän puoleinen .Otat vähän niskavillasta kiinni niin neiti huutaa kuin tekisin suurtakin syntiä ja kova tyttö myös "filmaamaan" että hyvin on saanut opetella koiransa tuntemaan että tietää milloin on oikea hätä ja milloin ei vain ole kivaa .
        Koulutuksessa on myös saanut käyttää mielikuvitusta kun kaiken pitää olla aina jännää ja kivaa .Sisällä meillä on myös erillaisia "älyleluja" niin riittää puuhaa yksin olessakin .

        Minäkin halusin rodun joka olisi aika "helppo" mutta pidin itsestään selvyytenä että rotu kuin rotu vaatii vähintään sen peruskoulutuksen .
        Vaikeaksi luokittelin koirat jotka on ns:käyttökoiria ja isoja kuin pienet hevoset,trimmattava turkki jne ...:D
        En siis itse luokittele collieta mitenkään vaikeaksi mutta ehkä se vain sitten on minulle sopiva rotu ^^

        Aika paljon se kuitenkin on ihmisisestä kiinni millaiseen koiraan riittää kapasiteetti.

        Olen itse ollut eläinsuojelutoiminnassa vuosikaudet mukana, koirien parissa. Kymmenkunta vuotta oli pelkkiä rescueita jne. Osa Collieista on todella pehmeitä, liiankin pehmeitä, ne saa kyllä pilattua, vaikkei juuri mitään tekisi väärinkään.. Kyllä sellaisesta koirasta näkeekin, voiko niskastakaan edes ottaa kiinni..
        (Tästä rönsyäisi kyllä piiikä juttu ulkonäkökeskeisistä kasvattajista, mutta koitan pysyä hieman aiheessa..)

        Ja filmaaminen on ah niin tuttua.. Viimeiset 26v ollut huushollissa 1-4 Collieta kerralla.

        Itse en todellakaan pahoinpitele koiriani, mutta koska niitä on monta, on pakko välillä ottaa niskasta kiinni. Meillä ei todellakaan ole luottamus mennyt, koirani voivat äärimmäisen hyvin, koska niitä johdetaan oikein. Ne kunnioittavat sillä upealla kunnioituksella, minkä nahkalta saa, kun sitä kohtelee oikein.. Ne eivät todellakaan pelkää minua.
        Jos löllöstä niskanahasta ottaa kiinni saadakseen asian perille, ei se mielestäni ole syntiä. Nahkaurokseni ovat TODELLA kovapäisiä ja kokeilivat nuorempana kovastikin omaa paikkaansa laumassa. Jos kolme tai neljä tyyppiä sählää samassa asiassa/lelussa/kepissä ja yksi tekee väärin, sitä kaveria otan niskasta ja kiellän. EN revi, en satuta, enkä raahaa perässä (sitäkin on nähty) vaan vien asian perille oikealle tyypille.
        Pentuamme, jos täytyy ojentaa, ei se ole millänsäkään, kun nostan niskasta pois, jos tekee tuhmiaan.

        Mutta mitä tuohon filmaamiseen tulee, seniorini osaa sen maailman parhaiten ;) Jos vahingossa vaikka astut tassun kulmalle, niin se ujeltaa kuin viimeistä päivää ja on loukkaantunut ja koittaa kerätä huomiota ;)

        Nahka sopii vallan mainiosti ensimmäiseksi koiraksi. Täytyy vain etsiä oikea pentue. Ilman edes auttavia luonnetestituloksia en lähtisi ostamaan pentua, nahkoissakin kasvattajia on nykyisin joka lähtöön... Monta monta monta pentuetta tulee joka vuosi, mistä suu auki ihmettelen joidenkin yhdistelmien käyttöä..
        Hyvä, oikea, kunnollinen kasvattaja osaa suositella juuri sinulle sopivaa pentu(ett)a. Pennun vanhemmat tapaamalla opit myös paljon, ja eikai kukaan enää nykyisin otakaan pentua tapaamatta pennun emää ja isää??? Hyvää kannattaa odottaa. Eikä missään nimessä kannata valita sitä lähintä kasvattajaa!! Vaan se oikea pentue.. Hyvä koira kannattaa hakea vaikka 1000km päästä.
        Ainoat yleispätevät jutut nahkan omistamisessa mielestäni ovat se, että ne kaikki ovat aktiivisia, niistä ei ole sohvaperunaksi missään olosuhteissa!! Ei meilläkään harrasteta kaikkien kanssa välttämättä mitään säännöllistä. Collie vaatii vain paljon päivittäistä liikuntaa ja sitä psyyken aktivointia, mistä olen jauhanut joka toiseen keskusteluun tänne ;) Collie on älykäs ja pitkästyy, jos ei saa tarpeeksi fyysistä ja psyykkistä aktivointia.

        Vaikka tämä on ns. helppo rotu, saa tämänkin sekoamaan väärällä johtamisella siinä, missä minkä tahansa muunkin.

        No niin, tässä tätä taas täältä suunnasta.. :) En ede muista mihin lähdin vastaamaan, heh..


      • kopjf
        aihetta.. kirjoitti:

        "Eniten minua on ehkä hämännyt tämän prinsessan luonne joka tuppaa olemaan herkän puoleinen .Otat vähän niskavillasta kiinni niin neiti huutaa kuin tekisin suurtakin syntiä"

        Mielestäni teet syntiä tarttuessasi niskavilloista kiinni. Pehmeä koira oppii parhaiten kunnioittamaan ja luottamaan sinuun pehmeillä menetelmillä: rauhallisuudella, oikeudenmukaisuudella, hellyydellä, kärsivällisyydellä ja ennen kaikkea, suurella sydämellä.

        Meillä on kotona pehmeä paimenkoirarotuinen uros, eikä sille ole koskaan tarvinnut edes ääntään korottaa. Se haluaa olla mukana, kuunnella ja totella pienintäkin pyyntöä -myös silloin jos jotain muuta kivaa olisi meneillään. Koskaan emme ole siihen käsiksi käyneet ja silti herra on kuin unelma. Oppinut oman herkän vaistonsa varassa lukemaan jopa ajatuksia. Ruumiillisesti tarttumalla siihen olisimme vain rikkoneet väliltämme siteen, joka pitää meidät erottamattomina -yhtenä perheenä.

        Juuri näin tehdään pehmeiden koirien kanssa,käytetään vain pehmeitä menetelmiä.Kovaluonteisemmassa koirassa kun nahka voi käyttää vähän kovempia menetelmiä satuttamatta tai loukkaamatta kuitenkaan koiraa.


      • kopjf
        kopjf kirjoitti:

        Juuri näin tehdään pehmeiden koirien kanssa,käytetään vain pehmeitä menetelmiä.Kovaluonteisemmassa koirassa kun nahka voi käyttää vähän kovempia menetelmiä satuttamatta tai loukkaamatta kuitenkaan koiraa.

        Äskeinen viesti oli siis nimimerkille aihetta.. vastaukseksi.


      • pkvh
        minä vaan kirjoitti:

        koiran pitäisi tietää paikkansa ilman kuritusta! onkohan taas käynyt niin, että hihnan toisessa päässä on mennyt pasmat sekaisin? pätemisellä ei saada toivottuja tuloksia koiran koulutuksessa. kyllä ne vanhat konstit ovat parhaat. sinä menet ensin ovesta, sinä istut sohvalla ja makaat sängyssä, sinä et leiki koiran kanssa, jos se tuo sinulle lelun, sinä et rapsuta koiraa, jos se sitä pyytää, sinä määräät suunnan kävelyllä. sinä päätät!

        ps. olemme myös ottamassa ensimmäistä lk collieta.

        No nuo nyt ovat hieman vanhanaikaisia mielipiteitä ja perustuvat vain ihmisen olettamaan kuvaan koirien käyttäytymisestä. Koirat ovat erilaisia kuin ihmisetkin, eivätkä kaikki kaipaa tuollaista "oman aseman osoittamiseta". Puhun kokemuksesta: minulla on pk collieuros, jonka kanssa on pärjätty erinomaisesti ilman armeijamaista jatkuvaa hierarkian osoittamista koiralle. Kuvailemasi tapa voi olla enemmänkin tarpeen, jos on kyse esim. rottweilerista tai saksanpaimenkoirasta.


    • Tirkkuli

      Moi!

      Kyllä nahka ekaksi koiraksi sopii, noi on kuitenki aikasta helppoja koiria. Ainakin omiin entisiin hirvikoira ja pystykorva sekotuksiin verrattuna =)

      Toki tuokin koulutusta vaatii, aikasta vilkas tapaus. Nyt on jo meno rauhottunu, pian 8v lasis, ei enää rieku mutta aina valmis toimintaan. Meillä takana pentukurssi, sitte ihan arkitottelevaisuuskurssi ja nyt muutama vuosi agilityä. Agility alotettiin kunnolla vasta koiran ollessa 5v. Sinänsä ajattelen nahkaa harrastuskoirana, siitä kun on vaikka mihin.

      Nahka on vilkas ja toimelias koira joka kyllä sopeutuu hetkellisesti sohvaperunaksi, tykkää olla ihmisten kanssa ja tuo meidän piski rakastaa kaikkia aikuisia. Lapsia sietää mutta en luota siihen lasten suhteen.

      Toiminnan puute aiheuttaa ainakin meidän piskille suorastaan masennusta eli jonkinmoista aktivointia ja aivotyöskentelyä tuo vaatii, pelkkä kortteleiden kiertäminen ei riitä. Metsälenkkejä, pallonheittoa, makkaran etsintää jne ja tietysti sitä agilityä meidän tapaukses.

      Tuhovimma oli pentuna kova, joutu olemaan päivät toisen koiran kans kotona, sisällä. Saldona monta syötyä sohvakalustoa ja paljon muuta sälää. Se on maallista, 2v lopetti tuhoamisen, tosin vieläkin satunnaisesti järsii kyniä tai kakaroiden leluja.

      Tuon lisäksi miinuksena ääniherkkyys, vinkulelut, pillit jne ääntä pitävät lelut pannassa meillä. Jotkut pelkää ilotulitusta ja ukkosta niin että henki meinaa mennä. Meidän piski pelkää mutta ei kuitenkaan paniikkiin mene näistä.

      Nahka on valloittava koira ja siitä saa ihanan kaverin! =D

      • Tirkkuli

        sama kuin muillakin peruskoirilla eli n.800-900€


      • kurkkua myöden täys

        ekaksi koiraksi, mutta onhan se aktiivinen...mitä tulee siihen, että käppänälle riittää blablabla, se on silkkaa paskaa!!! Kokonsa puolesta jne, silkaa skeidaa. Pienikin koira, riippuen rodusta, tarvii liikuntaa ja AIVOTYÖTÄ. Seurakoiria on suurin osa koirista ilman ongelmia, kunhan ne saa toimintaa ja liikuntaa eri muodoissa. Kuka työkoiraksi hankkii, ne lienee harvemmassa! Ja mitä enemmän koirakirjoja lukee, sitä vähemmän tietää tai sitä enemmän tietää väärin!!!Älä ihmeessä niistä sitä tietoa hae vaan omistajilta, kentältä jne.


      • vastasit
        kurkkua myöden täys kirjoitti:

        ekaksi koiraksi, mutta onhan se aktiivinen...mitä tulee siihen, että käppänälle riittää blablabla, se on silkkaa paskaa!!! Kokonsa puolesta jne, silkaa skeidaa. Pienikin koira, riippuen rodusta, tarvii liikuntaa ja AIVOTYÖTÄ. Seurakoiria on suurin osa koirista ilman ongelmia, kunhan ne saa toimintaa ja liikuntaa eri muodoissa. Kuka työkoiraksi hankkii, ne lienee harvemmassa! Ja mitä enemmän koirakirjoja lukee, sitä vähemmän tietää tai sitä enemmän tietää väärin!!!Älä ihmeessä niistä sitä tietoa hae vaan omistajilta, kentältä jne.

        "Jonkun käppänän tms. kanssa pärjää kunhan koira nyt istuu, antaa tassua ja tulee kutsusta luokse, mutta collie tarvitsee myös kunnon peruskoulutuksen ihan jo kokonsakin vuoksi."

        kyse oli koulutuksesta


      • ..huokailen
        vastasit kirjoitti:

        "Jonkun käppänän tms. kanssa pärjää kunhan koira nyt istuu, antaa tassua ja tulee kutsusta luokse, mutta collie tarvitsee myös kunnon peruskoulutuksen ihan jo kokonsakin vuoksi."

        kyse oli koulutuksesta

        Kyllä näitä viestejä on niin hauska lukea. :D
        Tällä palstalla ei voi mitään kysyä ilman että siitä syntyy riitaa joidenkin kesken.


    • näin jälkeenpäin??

      Minkälaiseen ja rotuiseen koiraan päädyitte?

    • jeeph

      Ei missään nimessä collieta ensimmäiseksi koiraksi. Sinulla tulisi olla vähintään 10 vuoden kokemus collieista ainakin 2-3 yksilöstä. Ja mielellään tulityökortti sekä ensiapukoulutus.

    • lk collien omistaja

      Colliet on haukkuherkkiä, paimentajia, vilkkaita, sosiaalisia. Tarvitsee aktiviteettia. Itse kadun, että menin ostamaan kyseisen koiran kun piti olla niin helposti koulutettava yms. Ei todellakaan ole näin. Toki perusjutut esim. sisäsiisteys oppii todella helposti esim. verrattuna mäyräkoiraan.

      Vilkkaus on rasittavaa. Vaikka saa aivojumppaa ja lenkkeilyä päivittäin, niin mikään ei tunnu riittävän... kuulemma normaalia kyseiselle rodulle.

      Toinen piirre on lievä arkuus ja nöyryys.... Aggressiivinen käytös on jalostettu pois ja collie mieluummin juoksee uhkaavasta tilanteesta pois kuin taistelisi. Ei kestä ollenkaan kovia ääniä vaikka pennusta asti on tottunut. Esim. kun avopuolisoni kanssa riidellään niin colliehan menee pöydän alle ja kuvittelee, että hänelle huudetaan. Äh rehellisesti en itse jaksa tuollaista käytöstä. Sääliä ei tipu. Liian pehmeä koira minulle. Mäyräkoira olisi ollut parempi. Niitä kasvattaneena sen tiedän.

      Tottelee kyllä hyvin ja on uskollinen, mutta edelleen aivan liian pehmeä koira minulle.

      • joku.......

        uskaltaa sanoa myös niitä huonoja puolia lk colliesta. (varmaan jonkun mielestä ne on hyviä puolia koirassa)
        Aika pitkälle samaa mieltä sinun kanssa lk collien luonteesta.

        Onhan lk collie kotona kun on hiljaista ja turvallista mukava ja totteleva koira.
        Mut ei tarvi kun naapurin näyttäytyä pihalla niin haukkuminen alkaa.
        Kaikki linnunt ja muut eläimet, valot ja varjot, äänet pitää haukkua.

        Se arkuus...


    • pk.rotu

      suosittelen. odotankin syntyväksi 31vk. pk.colliepentueen josta varauksessa minulle trikolour uros. entinen uroscollieni kuoli 5v. haiman vajaatoimintaan voi sitä surun päivää.

    • ;))

      Meillekin olisi nahka tulossa, mutta ensin tarkemmin rodusta selvää, eli tänne nyt lisäilen kysymyksiä;
      -miten nahkalta lähtee karvaa, paljon vai vähän, karvanlähtöaikana ja sen ulkopuolella?
      -Onko herkkävatsaisuus, allergiat yms. yleistä, että onko ruokinnassa mitään erikoista, millaista ruokaa itse nahkoillenne syötätte?
      -Onko kenellekkään allergiaa nahkasta tullut, sillä itselleni joistakin harvoista roduista tulle allergiaa, toisista ei. serkkujen pehko ollut usien hoidossa, ei mitään oireita, ja nahkojenkin kanssa olen pari päivää ollut jonkinlaisessa kontaktissa eikä silloin mitään ilmennyt.
      kiitos etukäteen vastauksista ;)

      • lähtee

        kovasti. Karvanlähtöaikana vielä enemmän.

        Siskollani allergia, pehkosta ei tule oireita mutta nahkasta kylläkin.
        Voisiko pehkon pitkä karva pitää hilseen paremmin kurissa eikä sitä pöllyä ilmaan niin paljoa kuin nahkalla?


      • ..

        ja kun tuosta haukkuherkkyydestä on ollut täällä puhetta. mutta kun parin nahkan omistajalta lenkillä tavatessa olen kysynyt kumpikin kertoi ettei koiransa hauku lähes koskaan.. että eroja tässäkin löytyy näemmä...??


    • merlen omistaja

      Moikka!
      Meillä on lyhytkarvainen merle joka ei todellakaan hauku muuten kun leikkiessään! Tämä siis taas ihan yksilöllistä.
      Jos koira syö oikeaa ruokaa ei karvaa lähde kuin karvanlähtö aikoina eikä iho myöskään hilseile. Meillä syödään Brit puppy ruokaa. Vähän meni maha sekaisin kun vaihdettiin royalista tuohon brittiin, mutta tämä ruoka sopii paljon paremmin.
      Miksipä tämä ei kävisi ensimmäiseksi roduksi? Ystävällisiä, helppoja kouluttaa, ihmisrakkaita..
      Tottakai kaikki koirat tarvitsevat aktiviteetteja. Jokainen rotu erilaista. Kannattaa siis ottaa selvää mikä olisi paras harrastus juuri sille omalle koiralle ja itsekin miettiä mikä olisi mielestä puuhaa. Itse sanoin kasvattajalle että agilityyn en lähde koska tiedän että musta ei siihen oo joten tällä hetkellä harrastamme arkitottista. =)
      Mutta kyllä tämän rodun kanssa pärjää varmasti! =) Suosittelen!

    • smooth.collie

      Ekaksi koiraksi parempi kuin moni muu. Jos nyt omaansa saa kehua, meidän nyt edesmenneessä pojassamme yhdistyivät hienolla tavalla ystävällisyys ja rauhallisuus. Koulutus jäi meillä aika vähälle, tänne, istu, ei sinne, siinä peruskomennot, muuten esim rivitalon pihalla riitti puheääninen "Pete, älä mene sinne naapurin pihalle". Vapaana saattoi pitää aivan huoleti, paimenvaistoinen koira katsoo aina kymmenen askeleen välein onko isäntä vielä mukana. Paimenvaisto on aika voimakas, meidän poikamme olisi mielellään paimentanut pihapiirin lapsia (meitä oli äiti ja kaksi parikymppistä) ja koetti aina huolehtia ettei kissa karkaa.

      27-kiloinen koira pysyi hyvin 50-kiloisen taluttajan käsissä, välillä veti ja kiskoi, useammin kulki rauhallista ravia. Puolitoista - kaksi tuntia päivässä ulkoilua riitti. Tietääkseni koulutus on helppoa ja smoothin saisi varmasti opetettua työkoiraksikin. Meidän poika oli kovin mielissään kun sai kirjastomatkalla välillä kantaa suussaan kilon painoista kassia.

      • nahka collie

        Minulla on noin 6kk ikänen pentu ja siitä ei voi ainakaan sanoe että olisi enrginen ja paljoa vaativa koira. Vaikea motivoitava ja ei ole ahnme ruuan perään.

        Sopii hyvin ensimmäiseksi koiraksi, jos ei vaadi koiralta paljoa. En suosittele käyttökoiraksi. Ainakaaan tämän yksilön perusteella.


    • collieprimo

      Lyhytkarvainen collie on hyvin haasteellinen koira, aivan eri kuin pitkäkarvainen. Mutta jos harrastat lenkkeilyä, agilityä ym. ym sitten ok. koira turhautuu herkästi ja vaatii aktiviteetteja. suosittelisin ekaks koiraksi mielummin pitkäkarvaista collieta. Kokemusta on....

    • Nahkiainen

      Minulla oli 2 nahkaa, joista toinen kilpaili pk-jäljellä ja toinen oli hakukoira. Jälkikoira oli näistä kahdesta se "helpompi" koulutettava (varsinkin kun olin aivan aloittelija silloin) Hakukoirassa riitti haasteita niin minulle, kuin apuna olleelle kokeneelle kouluttajalle. Tämän toisen kanssa opin paljon koiran koulutuksesta. Totta, nahka turhautuu, jos se joutuu toistamaan jo osaamansa asiaa jatkuvasti saman kaavan mukaan. Vaatii omistajaltaan paneutumista kouluttamiseen ja saman asian kertaamista eri keinoilla. En hakenutkaan alunperin koiraa koulutusta ja kilpailuja varten, vaan koiraa jolla voi harrastaa jotakin pk lajia ja jota ei vastaantulijoiden tarvitse pelätä. Nyt minulla on uusi kaksikko, äiti ja tytär, joista äiti on tosi pehmeä (ei kuitenkaan pelkää paukkuja yms.) ja tytär on melkoinen tiukkis, jota oli välillä uhmaikäisenä varsin tiukasti tartuttava kiinni, matkien koirien omaa tapaa ojentaa toisiaan. Suhteeni molempiin koiriin on erinomaiset ja ne myös kunnioittavat minua

    • manna_173

      Aktivointi on keinotekoista toimintaa ja tekemistä koiralle. Ja moni alan ihminen on jo agin julistanut pannaan...

      Stressi, sen lajin keinotekoisuus, rasitus (ainakin 70% koiran painosta tulee etujaloille kun se tulee hypystä alas), kilpailuhenkisyys henkeen ja vereen.

      Rimadyl on hyvä kipulääke sitten loppuvuosiksi.

      Virikkeistäminen on sitä, että se koira saa tehdä koiran hommia...nenätyö näin ekana mieleen tuli, no se on tärkein.

      Nahkoissa löytyy haukkuherkkiä, eri temperamentilla varustettuja ja haukkuherkkyys on yksilöllistä ja toki on yhteydessä asuinpaikkaan.

      Mikä rotu ekaksi?, kysytään usein.
      No, se on ihmisestä kiinni.

      Ja kaikki asiat, mitkä askarruttavat, saa selville takuulla mukavammalla tavalla kuin tätä kautta.
      Koirakirjat on boikotissa olleet aina. Suosittelen menemään, aina jos mahdollista, paikalle, missä ei ole hulinaa tai treenejä. Kyselee sen rodun ominaisuuksista, sitten seuraava jne. Tai jos kadulla jolkottaa moinen vastaan, reippaasti kysyy omistajalta.

      No, yksilöitä nuo ovat.

      Vanhahko ketju, onko aloittajalla nyt sitten nahkacollie vai jokin muu?

      Ei nahkis vaikea ole, eikä vaativa tai toi riippuu ihmisestä sit miten mieltää ton pointin. Must vaan liikunta, nenätyö, peruskoulutus (haukku ei lähde sillä, kuten ei riistavietti, hajuaisti jne....).
      Ovat vilkkaita, minusta hiukan väkkärämäisiä, hermoissa löytyy tietty myös laajahko skaala.

      Ne on mukavia, temperamenttia saattaa löytyä aimoannos

    • Anonyymi

      Meillä on collie ollut jo pitkään. Tuli lapsiperheeseen ekaksi koiraksi. Helppo kouluttaa, erittäin tottelevainen, ei hyökkää vieraiden kimppuun ja tulee muiden koirien kanssa toimeen. Ei myöskään lähde karkuun vaa pysyy "laumansa" lähellä. Tosi kiltti ja sopii hyvin ensimmäiseksi koiraksi ja lapsiperheisiin. Lyhytkarvaisella colliella on myös helppo turkin hoito joten siihenkään ei mene paljon aikaa.

    • ois kiva omistaa joskus mm lyhytkarvainen collie

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe