306:n sähköikkunat

Poikki

Mistä löytyisi sähköikkunoiden (ja keskuslukitus?) kytkentäkaavio? Johdot ovat poikki oven läpiviennin kohdalta. Läpivienti on kuten kuvassa http://www.nickhill.co.uk/peugeot_306_central_locking_popping_up.html
Ongelma on kuljettajan puoleisessa läpiviennissä. Liikkeessä korjaus maksaisi n.300...?

13

1087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niissä

      johdoissa ole ne värit. Xsarassa oli helppo korjata sen mukaan.

      • Poikki

        Johdot ovat poikki liittimen juuresta ja monet vielä liittimen sisältä. Siten värejä ei näe! Liitin on valettu yhdeksi möykyksi.


      • huonompi
        Poikki kirjoitti:

        Johdot ovat poikki liittimen juuresta ja monet vielä liittimen sisältä. Siten värejä ei näe! Liitin on valettu yhdeksi möykyksi.

        juttu. Haynesin korjausoppaassa on sähkökaaviot, ainakin Xsaran kirjassa.


      • lisäys
        huonompi kirjoitti:

        juttu. Haynesin korjausoppaassa on sähkökaaviot, ainakin Xsaran kirjassa.

        Saisiko sen liittimen vastakappaleen katsottua, miten ne johdot menee siitä eteenpäin ja sitten järkeiltyä oikeat värit oikeaan paikkaan.


      • Poikki
        lisäys kirjoitti:

        Saisiko sen liittimen vastakappaleen katsottua, miten ne johdot menee siitä eteenpäin ja sitten järkeiltyä oikeat värit oikeaan paikkaan.

        Vastakappale on tietysti ovessa ja auto on 250:n km:n päässä ja ajossa, joten sitä ei voi hakea tutkittavaksi.
        Tuostakin Xsaran liitinjärjestys- ja värikaaviostakin voisi olla apua? löytyyköhän sitä kaaviota kenties Internetistä jostakin?
        Pelkkä liitin maksaisi n.90-euroa liikkeessä, eikä värit myyjän mukaan täsmää alkuperäisiin, joten kytkentätiedot ovat välttämättömät.


      • - MOK -
        Poikki kirjoitti:

        Vastakappale on tietysti ovessa ja auto on 250:n km:n päässä ja ajossa, joten sitä ei voi hakea tutkittavaksi.
        Tuostakin Xsaran liitinjärjestys- ja värikaaviostakin voisi olla apua? löytyyköhän sitä kaaviota kenties Internetistä jostakin?
        Pelkkä liitin maksaisi n.90-euroa liikkeessä, eikä värit myyjän mukaan täsmää alkuperäisiin, joten kytkentätiedot ovat välttämättömät.

        ... liittimeen yleensä jonkinlainen johdon pätkä jää jäljelle (eli ei se johto aivan juuresta katkea), eli suurimman osan siitä johtonipusta saa sillä tavalla värinkin perusteella järkeiltyä. Niistä n. 16 johdosta on muistaakseni 3 sellaista, jotka ovat keskenään saman värisiä ja saman vahvuisia.

        Kaikkein helpoiten sen nipun saat korjattua ostamalla alkuperäisen liitinsarjan (kun siellähän ei kovin montaa ehjää johtoa kuitenkaan ole jäljellä). Sitten vaan rupeat yksitellen kaikessa rauhassa niitä johtoja liittelemään - esim. kosteuden kestävillä abikoliittimillä. Minä tein liitokset tinaamalla kutistesukka päälle, mutta se on melko työläs homma...


      • Poikki
        - MOK - kirjoitti:

        ... liittimeen yleensä jonkinlainen johdon pätkä jää jäljelle (eli ei se johto aivan juuresta katkea), eli suurimman osan siitä johtonipusta saa sillä tavalla värinkin perusteella järkeiltyä. Niistä n. 16 johdosta on muistaakseni 3 sellaista, jotka ovat keskenään saman värisiä ja saman vahvuisia.

        Kaikkein helpoiten sen nipun saat korjattua ostamalla alkuperäisen liitinsarjan (kun siellähän ei kovin montaa ehjää johtoa kuitenkaan ole jäljellä). Sitten vaan rupeat yksitellen kaikessa rauhassa niitä johtoja liittelemään - esim. kosteuden kestävillä abikoliittimillä. Minä tein liitokset tinaamalla kutistesukka päälle, mutta se on melko työläs homma...

        Johdot ovat poikki aivan juuresta ja muutamat jopa tasopinnan alapuolelta.

        Liikkeessä oleva liitinsarja ei ole alkuperäinen, vaan jokin ns. yleissarja eivätkä värit ole myyjän mukaan samat alkuperäisten kanssa. Lisäksi liitin on kohtuuttoman kallis. Lieneekö Citroenin tms. liitin sopiva/halvempi?


      • - MOK -
        Poikki kirjoitti:

        Johdot ovat poikki aivan juuresta ja muutamat jopa tasopinnan alapuolelta.

        Liikkeessä oleva liitinsarja ei ole alkuperäinen, vaan jokin ns. yleissarja eivätkä värit ole myyjän mukaan samat alkuperäisten kanssa. Lisäksi liitin on kohtuuttoman kallis. Lieneekö Citroenin tms. liitin sopiva/halvempi?

        ... vähän vaikeampi homma...

        Se johtosarja (vaikka merkkiliikkeen varaosatiskiltä myydäänkin) on sellainen yleissarja. Johtojen värit eivät mene samalla tavalla kuin alkuperäisessä ja johtoja siinä on maksimimäärä (= eli löytyy kaikki johdot siihen varustelluimpaan lux-lux -malliinkin), karvalakkivehkeissä osa johdoista jää käyttämättömiksi.

        Minä veikkaan, että samaa johtosarjaa myydään kaikkiin ranskalaismerkkeihin, mutta kysymällähän tuo asia selviää...


      • - MOK -
        Poikki kirjoitti:

        Johdot ovat poikki aivan juuresta ja muutamat jopa tasopinnan alapuolelta.

        Liikkeessä oleva liitinsarja ei ole alkuperäinen, vaan jokin ns. yleissarja eivätkä värit ole myyjän mukaan samat alkuperäisten kanssa. Lisäksi liitin on kohtuuttoman kallis. Lieneekö Citroenin tms. liitin sopiva/halvempi?

        ... mutta tuli mieleen, että mitenkähän ne värit juoksee siellä apukuskin johtonipussa - onkohan se liitin täsmälleen samanlainen kuin kuskin puolella?


      • Poikki
        - MOK - kirjoitti:

        ... mutta tuli mieleen, että mitenkähän ne värit juoksee siellä apukuskin johtonipussa - onkohan se liitin täsmälleen samanlainen kuin kuskin puolella?

        En pääse tarkistamaan värejä, mutta tietojeni mukaan esim. molempia ikkunoita voidaan käyttää vain kuljettajan puolelta. Siten kytkennät täytynevät olla erilaisia?


      • 306Pösöilijä
        Poikki kirjoitti:

        Johdot ovat poikki liittimen juuresta ja monet vielä liittimen sisältä. Siten värejä ei näe! Liitin on valettu yhdeksi möykyksi.

        Omassa pösössäni rupesi aikoinaan reistaamaan kuskin oven keskuslukitus. Nopean tarkastuksen jälkeen huomasin, että oven johtosarjan johtimet olivat melkoisen huonossa kunnossa, osa lähes täysin poikki.

        Merkkikorjaamolta sanoivat suoraan, että jos vaan työkalut pysyy kädessä, niin osta johtosarja (maksoi silloin noin 75e) ja tee itse. Perustelivat puhtaasti kustannuksilla, joita syntyy jos he puoli päivää tinailevat johtimia. Päätin siis yrittää itse...

        Lähdin innokkaasti suorittamaan korjausoperaatiota. Ensin oven irroitus, jotta tulee työtilaa. Ja sitten tapahtui yli-innokkuudesta johtuva paha virhe...

        Otin sivuleikkurit ja katkaisin vanhan viallisen johtosarjan liittimen juuresta. Sitten vasta tämän jälkeen aloin tutkia tarkemmin uutta johtosarjaa ja totesin kauhukseni, ettei johtimien värit täsmänneet miltään osin!

        Seuraavat 4h kului pelkästään vanhan ja uuden johtosarjojen yhteensopivuustaulukon tekemisessä. Otin vanhan liittimen käsittelyyn. Lämmittelin sen valettua muovikuorta kuumailmapuhaltimella ja leikkasin halki mattoveitsellä ja puukolla. Myös kärkipihtejä ja sivuleikkureita tarvittiin, mutta sain esille suurimman osan johtimista ja eteenkin niiden suojavaipoista!

        Piippasin yleismittarilla vanhan liittimen ja merkkasin ylös mikä liittimen nasta on minkäkin värinen piuha johtosarjassa. Homman teki hauskaksi se, että vanhassa johtosarjassa oli samaa väriä useampia johtimia. Johtimien paksuus vaihteli, joten se oli erottava tekijä. Se että minkä värisiä ja/tai paksuisia johtimia piti löytää, oli helppo tarkastaa johtosarjan auton korin puoleisesta nipusta.

        Noin 6kpl johtoja jäi tunnistamatta liittimeltä. Tässä kohden otin irroitetusta ovesta paneelit pois ja piippasin tuntemattomat nastat yleismittarilla oven liittimeltä ovessa oleville kojeille. Näin sain selville mikä toiminto tuntemattomalla piuhalla on. Seuraavaksi piippailin auton puolella selvittämäni toimintojen virtapiirit, niin että pääsin kuskin oven johtosarjaan asti. Näin tuli selvitettyä "mysteerijohtimetkin".

        Noh, totuuden nimissä... Kyllähän niitä tuntemattomia jäi vielä 2kpl ja jouduin tinausvaiheen lopussa heittämään kolikolla että kuinka kaksi viimeistä johdinparia kytketään. 50/50-todennäköisyys, ja pieleen meni ja sulake paloi. Mutta onneksi kaikki toimi kytkentämuutoksen ja sulakkeen vaihdon jälkeen. Huh...

        Jos minulla olisi vielä tuo yhteensovittamislista tallessa, niin olisin kirjoittanut sen tähän vastaukseen tämän surullisen tarinan sijasta. On varmaan mennyt mappi-ööhön joskus aikoinaan... Pahoittelen.

        Loppukommentti. Mukana urakan aikana minulla oli Haynesin korjausopas, josta löytyy kirjan tekijöiden tekemiä sähkökuvia. Ei ollut haitaksi selvitystyössä, mutta ei sieltä suoraa ratkaisua löydy...


      • Poikki
        306Pösöilijä kirjoitti:

        Omassa pösössäni rupesi aikoinaan reistaamaan kuskin oven keskuslukitus. Nopean tarkastuksen jälkeen huomasin, että oven johtosarjan johtimet olivat melkoisen huonossa kunnossa, osa lähes täysin poikki.

        Merkkikorjaamolta sanoivat suoraan, että jos vaan työkalut pysyy kädessä, niin osta johtosarja (maksoi silloin noin 75e) ja tee itse. Perustelivat puhtaasti kustannuksilla, joita syntyy jos he puoli päivää tinailevat johtimia. Päätin siis yrittää itse...

        Lähdin innokkaasti suorittamaan korjausoperaatiota. Ensin oven irroitus, jotta tulee työtilaa. Ja sitten tapahtui yli-innokkuudesta johtuva paha virhe...

        Otin sivuleikkurit ja katkaisin vanhan viallisen johtosarjan liittimen juuresta. Sitten vasta tämän jälkeen aloin tutkia tarkemmin uutta johtosarjaa ja totesin kauhukseni, ettei johtimien värit täsmänneet miltään osin!

        Seuraavat 4h kului pelkästään vanhan ja uuden johtosarjojen yhteensopivuustaulukon tekemisessä. Otin vanhan liittimen käsittelyyn. Lämmittelin sen valettua muovikuorta kuumailmapuhaltimella ja leikkasin halki mattoveitsellä ja puukolla. Myös kärkipihtejä ja sivuleikkureita tarvittiin, mutta sain esille suurimman osan johtimista ja eteenkin niiden suojavaipoista!

        Piippasin yleismittarilla vanhan liittimen ja merkkasin ylös mikä liittimen nasta on minkäkin värinen piuha johtosarjassa. Homman teki hauskaksi se, että vanhassa johtosarjassa oli samaa väriä useampia johtimia. Johtimien paksuus vaihteli, joten se oli erottava tekijä. Se että minkä värisiä ja/tai paksuisia johtimia piti löytää, oli helppo tarkastaa johtosarjan auton korin puoleisesta nipusta.

        Noin 6kpl johtoja jäi tunnistamatta liittimeltä. Tässä kohden otin irroitetusta ovesta paneelit pois ja piippasin tuntemattomat nastat yleismittarilla oven liittimeltä ovessa oleville kojeille. Näin sain selville mikä toiminto tuntemattomalla piuhalla on. Seuraavaksi piippailin auton puolella selvittämäni toimintojen virtapiirit, niin että pääsin kuskin oven johtosarjaan asti. Näin tuli selvitettyä "mysteerijohtimetkin".

        Noh, totuuden nimissä... Kyllähän niitä tuntemattomia jäi vielä 2kpl ja jouduin tinausvaiheen lopussa heittämään kolikolla että kuinka kaksi viimeistä johdinparia kytketään. 50/50-todennäköisyys, ja pieleen meni ja sulake paloi. Mutta onneksi kaikki toimi kytkentämuutoksen ja sulakkeen vaihdon jälkeen. Huh...

        Jos minulla olisi vielä tuo yhteensovittamislista tallessa, niin olisin kirjoittanut sen tähän vastaukseen tämän surullisen tarinan sijasta. On varmaan mennyt mappi-ööhön joskus aikoinaan... Pahoittelen.

        Loppukommentti. Mukana urakan aikana minulla oli Haynesin korjausopas, josta löytyy kirjan tekijöiden tekemiä sähkökuvia. Ei ollut haitaksi selvitystyössä, mutta ei sieltä suoraa ratkaisua löydy...

        Kiitos korjausartikkelistasi!

        Oli mielenkiintoista lukea...! Korjausoppaat toteavat yleisesti, ettei Peugeotista voi piirtää kytkentäohjeita..! Harmi, kun hukkasit sen tekemäsi yhteensopivuustaulukon? Minulla on alkaessa sama tilanne, kuin sinulla oli sivuleikkureiden käytön jälkeen. Pitäisi saada auto viikoksi pois ajosta, jotta voisi rauhassa piirrellä kytkentäohjeita!
        Kiitos vastauksestasi!


    • Why

      Kiitos vastauksista !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe