AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  /  / Kaukovaloissa vika

Kaukovaloissa vika

18 Vastausta 1 197 Lukukertaa
Hei! Kaikki viisaat tai tyhmemmätkin mutta erittäin kokeneet renun omistajat.
Kaukovalot lakkasivat toimimasta. Viimeksi ajaessani pimeällä toimi hyvin, runsas viikko sitten. Valot toimineet hyvin koko ko. auton omistukseni ajan (5v). Nopea testi osoitti, että vika ei ole polttimossa, koska kaukovalojen toiminto, lyhyt merkinanto vaikka valot eivät ole päällä toimii, samoin kaukovalojen merkkivalo vilahtaa, mutta merkkivalokaan ei pala kun kytkee kaukovalot normaalilla tavalla päälle. Osaako kukaan auttaa?

Auttaaka nyt ihmeessä!

Auttaaka nyt ihmeessä vähän edes. Onko vika itse korjattavissa, voiko valojen kytkin mennä vaan väärään asentoon jne. Muut valot toimivat oikein.
Outoa että vika syntyi juuri ennen katsastusta ja löytyi siellä. Kytkin ei naksahda kaukovaloasnnossa.

rele

Voishan siellä olla kaukovalojen rele tai valoviiksi rikki. Sulakkeet olet varmaan tarkistanut?

Missä rele?

En sulakkeita vielä tarkistanut, mutta renun huolto-oppaan mukaan kaukovaloilla ei ole sulakkeita, ainoastaan takasumuvalolle ja parkeille. Tosin kerran kun tarkistin sulakkeita huomasin, että opas ja sulaketaulu eivät täysin vastanneet toisiaan. Sulakeet ovat siksi hankalassa paikkassa, että työ vaatii aikaa, etenkin takaisin kannen sulkeminen. Mutta täytyy ne tietysti ensin katsoa, vaikka ei sinne edes hyvin näe.
Eilen oli jo pimeää kun tulin kotiin ja tänään en ole vielä kerinnyt autolle asti, on muutakin huoltoa vielä pakollisena. Voiko ne viikset hajota itsellään, kun viimeksi käytin ne kaukovalot olivat ok.

Vielä kaukovaloista

Tutkin sulakkeita, eivät vastaa huoltokirjan kuvia, mutta en vielä selvittänyt asiaa.
Voiko Renu kastua muita autoja pahemmin. Lähdin puoleltapäivin eilen eli sunnuntaina 21.9.08 ajelemaan autollani ja kaikki muut parkkipiakan autot olivat täysin kuivat. Satanut ei ole ainakaan 5 päivään,mutta renun katolla ja moottoritilan kannella oli suuria vesipisroita.
Onkohan Renussani jokin sairaus vai joku homo sapiens psyykkisesti sairas ?

Hei! rellunpippana

Osaatko sanoa, missä ne releet ovat ja miltä näyttävät? Ymmärrän vahvavirtasähköä, mutta en auton sähköistykseen ole kovin hyvin perehtynyt.
Mitä muita ongelmallisia autonvaloja joskus olen huoltanut. Viimeksi rekisterikilven valoista toinen oikkuili. Sinne pääsi kosteutta ym. Mutta nyt on molemmat kaukovalot kadonneet samalla kertaa, joten syy ei liene sama.

Naksuuko valitsin jos vain sulake tai rele on viallinen. Viiksien korjaus on kai monimutkaisempi ja kalliimpi.Kuinka kallis? Pelkkä osakin on kai 40 € Vaatiiko vika autosähköliikkeen vai käykö muukin korjaaja ?
Jarrutkin oli hieman tehottomat (takajarrut).
Voiko ne olla vaan saviset ym. Sateisen kesän jäljiltä?

Eikö kukaan tunne renua enää?

Eikö kukaan enää tosiaan tunne Renua ja sen sähköpiirejä? Sulakkeet tarkistin ja se sulakekotelo on pirujen piru, aikaa kului yhteensä kaksi tuntia sen sulkemiseksi takaisin.
Kukahan sen laatikon on keksinyt? Miten Renun kaukovalojen pitäisi toimia eli mitä voisi vielä tarkistaa ennen auton heittämistä romujen joukkon?

älä romuta

Älä vielä romuta, yritän tänään kuunnella missä rele napsuu kun laittaa kaukovalot. En ole ehtinyt perehtyä, kun tuo meidän 19 on jatkuvasti menossa, kun se pelaa aina.

Kiitos jään odotelemaan

Kiitos lohduttavasta väliaikatiedosta. Jään odottelemaan. Luin kirjaa auton sähkölaitteista,
mutta liian teoreettista tietoa, se tietysti selvisi, että virta kulkee kaukovaloille sen pikamerkinantotoiminnolle eri teitä kun ajovalojen kytkimen kautta päällä pidettävälle kaukovalolle. PIkatoimintohan toimi merkkivaloineen, eli poltin on kunnossa. Sulakkeita tarkistelin vielä, eikä ainakaan sellainen sulake ollut epäkunnossa, joka olisi järjen mukaan saattanut mennä valoille. Mitähän tarkoittaa muuten hieman valojen symbolia muistuttava merkki, jossa on R-kirjain sisällä.
Ironista on vielä se, että en juuri tarvitse kaukovaloja. Talvella ajan vain kaupunkiajoja ja kesällä ajan yleensä kesäpaikastani kotiin valoisaan aikaan. Loppukesästä muutaman kerran on jäänyt lähtö pimeään ajankohtaan, mutta vastaantulevan liikenteen takia , ei kaukovaloja pysty montaa sekunttia käyttämään yhteen menoon.
Eniten olen käyttänyt juuri ilmoittaessani vastaantulevalle, että hänelle on jäänyt valot päälle. En tosin pikatoiminnalla, koska ajan aina lyhyet valot päällä.

naksahdus

Ei ssinä oikein mikään rele naksukaan. Kokeilin eilen monta kertaa. Paremminkin viiksen seutuvilta kuuluu pieni naksahdus. Kyselin vielä yhdeltä Rellugurulta ja hän epäili vahvasti vian olevan valoviiksessä. Tämä ei tietenkään ole ihan 100 % tieto, mutta kannattaisi vaikka hakea romuttamolta toimiva viiksi ja kokeilla sillä. Tai sitten ostat uuden. Kyllä se aika todennäköinen vikapaikka on. Niitä viiksiä on Relluissa hajonnut.

viiksi

MONITOIMIKATKAISIJA "VIIKSI" RENAULT R19
Ratin alla olevat ns. "Viiksikytkimet"
R19 89--92 Vasen (vilkut/pitkät/torvi, ei takasumu). . . . 48-8133 39.50 ???
R19 93--96 Vasen (vilkut/pitkät/torvi). . . . . . . . . . . 48-8365 37.50 ???
R19 89--92 Oikea (tihku+takalasi-pyyhin). . . . . . . . . . 48-8132 29.50 ???
R19 93--96 Oikea (tihku+takalasi-pyyhin). . . . . . . . . . 48-8626 29.00 ???

Tässä Motonetin hinnastoa.
www.motonet.fi

Kyllä tiedän

Mutta entä asennus? Ja jos vika sittenkin on piuhoissa tai liitoksissa tai releessä. Tai kaukovalo laitettu kulkemaan jonkun muun sulakkeen kautta .Rele muuten löytyi ja se mitattiinkin, mutta emme olleet ihan varmoja mittaustuloksista.SE RELE ON VARMUUDELLA OLEMASSA, siinä on kaukovalojen numerotkin ja lähivalojen 56a ja 56b.

viiksivika

Luultavasti vika on viiksessä. En nyt muista miten se toimii 19:ssa rellussa; eli naksahtaako taaksepäinvedettäessä vai onko "eteenpäintyönnettävää mallia". Mutta toimiiko viiksi mielestäsi normaalisti? Jos ei toimi niin vika lienee siellä. Ja jos viiksi rulettaa normaalisti niin vikaa voinee alkaa etsiä vaikka piuhoista...

Viiksi ei naksahda

Viiksi ei naksahda, pitäisi toimia itseen päin vedettäessä. Ratin takana (alla) on aukko, jonne käsikin mahtuu ja joissa on piuhoja. Samasta viiksestä toimii hyvin vilkut , lähi- ja parkkivalot sekä kaukovalon merkinantovalo, silloin kun valot eivät muuten ole päällä. Olisi sääli vaihtaa se. Auton korjaukset yhdessä taitavat ylittää tämän hetken maksukykyni. Autoni on yksilö, ikää on paljon, mutta sen aiemman omistajan kuoltua se oli levännyt tallissa muutaman vuoden ja itse ajan sillä vähän ja pidän sitä talvella hyvin peitettynä.
Erialan liikeitäkin tarvitaan jo liikaa korjauksiin. Omituista on että se toimi hyvin, kun sitä viimeksi itse käytin.

ei relettä

Juu nyt se selvisi, että ei siinä kaukovaloille omaa relettä olekaan, vaan vika on 99% varmuudella viiksessä. Eihän tuo mitenkään kallis osa ole. Vaihda pois!

Voiko tehdä itse?

Vika tietysti voisi vielä olla jossakin virtapiirissä eli katkos. Autoni on vanha , mutta unikki yksilö, eli vähän ajattu. (omistaja kuoli ja auto nukkui tallissa muutaman vuoden)Muutenkin edeltäviä omistajia on vähän. Hiljattain vaihdettuja osia on kallis akku, stratti, letkulämmitin jne. Auto on koriltaan ym. täysin ruosteeton ja ajettu 183 000 km. Ostaessa ajettu 173000km. En omista tallia, mutta auto on ollut talvipyryt hyvin peitettynä, ostosmatkojen välit.
Korjattavia vikoja on valojen lisäksi muutama lisää, eli takajarrut
ja pieni pakoputkivuoto. (päästöt liian hyvät eli happea liikaa ja häkää ja hiilidioksiidia liian vähän, vuoto keskellä autoa liitoskohdassa).
Olen siksi juuri epätoivoinen, koska aikaa ja rahaa on vähän ja korjaukset menisivät useammalle korjaamolle. Pystyisin panostamaan autoon vasta noin 1,5 vuoden päästä.(Tässä tilanteessa ei vaihtokaan mahdollista eikä edes kannattavaa) Mökille ei mene linja-autoja ja kaupatkin ovat kaukana, etenkin tiettyä ruokavalioa noudattavalle.

Sinähän

Mene nyt kuule sinne varaosaliikkeeseen ja osta sitä pakoputkituhnua, ei maksa paljoo. Sit kömmit sinne auton alle ja ruuvaat sen sinkilän siitä irti, puhistat pinnat, laitat tahnaa reilusti ja sinkilä kiinni. Ei ole vallan vaikea homma ;)

Ei olisi

Sehän juuri harmittaakin. Olisi ennen katsastusta pitänyt mittauttaa pakokaasut, vika olisi löytynyt, jos olisi, kun en tiedä koska ratakaiseva höltyminen on tapahtunut. Mutta kun useimmat liikkeet ovat lopettaneet koko mittauksen ja sama firma joka mittaa ei korjaa ja on kaukana jne. En mahdu sinne auton alle keskelle autoa, enkä omaa pitkiä käsivarsia, ei ole kuoppaa valmiina ja selkä ei oikein kestä sitä asentoa ja kylmyyttä. Hallitunkeilla ja tunkeilla saa nostettua, mutta pitäisi olla pukitkin ja kunnolliset, jotta yksin uskaltaisi auton alle mennä. Mieluimmin kesä ja edeltävänä työnä kuopan kaivuutyöt kesänviettopaikalle.Vaikka neuvo tuntui aluksi ihanalta, käytännössä ehkä mahdoton minun toteuttaa.
Käytin monet vuodet autoani lähikorjaamolla ja olin itse mukana seurailemassa vikojen etsintää ja korjausta. Enää ei ole luotettavaa vastaavaa tiedossa. Huoltis lopetettiin kunnan vaatimuksesta. Kerran on juuri vastaavanlainen pakoputkivika korjattu Uunosta tutulla huoltamolla, ainoastaan kiinnittämällä pultit paremmin. Parasta olisi tarkistuttaa nyt ne päästötkin vielä kerran korjauksen jälkeen ennen uusintakatsastusta, eli se omatoimisuus ei taida kannattaa vaikka tietyllä tavalla helppoakin olisi ja halpaa. Sinänsä se massaus ja ruuvien kiinnitys kyllä sujuisi ja näin itse sen mustan renkaan katsastusmiehen näyttäessä sitä pakoputken ympärillä, josta vuoto todennäköisesti on lähtöisin. Edellisenäkin vuonna jo mitattiin päästöt ainoastaan katsastusasemalla, kun en tiennyt enää uutta mittauspaikkaa.Nyt päästöissä oli liikaa happea, liian vähän CO:ta ja CO2:ta.
Niitä testilaitteita kun ei ole itsellä, mutta pienet sähkökatkokset voisi löytää itse, jos vika löytyy niistä. Ei kattolamppuakaan viedä merkkikorjaamolle jos sen polttimo (lamppu)tai sulake on palanut tai johto katkennut ja se on sentään vahvavirtalaite. Kaukovalot tällä kertaa vaan eivät tunnu olevan yksinkertainen vika sittenkään.
Lisäksi on kolmaskin vika, jota ei itse korjata, joka jääköön mainitsematta. Eli hintaa tulee liikaa vanhalle autolle, jos kaikki korjaukset tekee korjaamo.

Samasta viiksestä

Sama viiksi toimii samalla lailla kuin ennen käytettäessä valot pois päältä - merkinanto-toimintoa eli kaukovalovilkun kytkimenä OK. En muista pitikö viiksen naksahtaa kaukovalojen jäädessä päälle, mutta sitä se ei tee. Eteenpäin se vedetään.
 /   /  /  /  /  / Kaukovaloissa vika

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta