Vaivaisenluuleikkaus

pelottaa

Olen jo parikymmentä vuotta kärsinyt ajoittain kivuliaist avaivaisenluista. Nyt minulla on aika kirurgille leikkauskonsultaatiota varten. Aiemmalla tapaamiskerralla kirurgi varoitteli, että leikkaustulos ei välttämättä ole hyvä eikä monikaan saa siitä apua. Nyt minua hirvittää koko leikkaus. Entä jos joudun ojasta allikkoon ? Kuuden viikon sairasloma ja vuoden kinkkaisu kipeällä jalalla eivät myöskään houkuttele. Saisinko joltakulta leikkauksen läpikäyneeltä rohkaisua.

17

13203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sain avun

      Itselläni vaivaisenluut leikattiin paikallipuudutuksessa 80-luvulla molemmista jaloista.Kivut loppuivat jaloista jotenka minulle
      oli apua leikkauksesta.Leikkauksen jälkeen sai heti liikua vointinsa mukaan.Sairaslomaa sain 6 viikkoa joka riitti toipumiseen.Jalkineet meni leikkauksen jälkeen uusiksi kun jalkojen asento korjautui.

    • ja hyvä tuli

      Minulla ei ollut ongelmia. Leikattiin molemmat, seuraavana päivänä kotiin (ortopedi olisi halunnut minun olevan viikonlopun eli kolme yötä), ei sauvojen tarvetta, mutta turvana kuitenkin. Tikkien poistosta parin viikon päästä pistin nauhaeccot jalkaan ja kävelin parisataa metriä ulkona.Kävin näyttämässä niitä leikanneelle ortopedille,että onko kaikki kunnossa kun "karkasin" sairaalasta.

    • vaivaiset

      MOI, viikko sitten leikattiin nukutuksessa. En halunnut että tehdään chevronin toimenpidettä. Molemmista poistettiin patit ja isoavarvasta oikastiin jännettä operoimalla.
      Kipuja ei kummoisia. Söin kaksipäivää buranaa ja panacodia, sitten yhden päivän burana 800, senjälkeen puolikkaan tarvittaessa. Ei mitään kipuja. Siteitä kävin keventämssä terveyskeskuksessa. Ja olen niitä itsekin laittanut. Haavat ovat siistit ja kokonaan kiinni. TIkit poistetaan viikon kuluttua. Kävellä voin ilman sauvojakin ne ovat tukena. Tulos: varpaat suorat, patit poissa mutta on vähän kaareva sisäreunasta kuitenkin luonnolliset ja suorat. Pitänee aloittaa hoitamaan jalkoja, jalat sidotaan vaivaisenluuleikkauksen jälkeen, oikeat kengät normaali käytössä, tukipohjalliset, jalkajumppa, hieronta, ym. Hoitamatta varpaat kääntyy takas ja patit kasvaa.
      Konservatiivinen hoito on aina paras mutta kuka jaksaa. Leikkaus tuo avun myös itsetuntoon, kenkävalintaan, kipuihin.

      • vaivaiset

        hei halusin vielä sanoa tän hetkisestä tilanteesta ja lopputuloksesta. Tikit on siis otettu pois, jalat vielä vähän väsyy. Muuten ok ja suihkussa kävin ekan kerran.
        Sidoksia ei kuulemma tarvitse tehdä koska silikoninen varpaan erottaja ajaa saman asian musta olikin tosi hankalaa niitä sidoksia pitää ne kun aina tahtoo irrota. Ehkä Chevronintoimeenpiteen jälkeen sitominen on hyväksi.
        Luin netistä aikan montakin kirjoitusta siitä että vaivaisenluut eivät olleet kokonaan hävinneet, minullakaan ei ole kokonaan vaan itse luupatti on poissa mutta sivureuna on edelleen pyöreä. Miksiköhän siihen useinkin jää tälläinen ulkonema. Muuten olen tyytyväinen pikaiseen paranemiseen haavojen siistiyteen ja kivuttomuuteen. Kertokaa kokemuksia.


      • Vaivasenluut
        vaivaiset kirjoitti:

        hei halusin vielä sanoa tän hetkisestä tilanteesta ja lopputuloksesta. Tikit on siis otettu pois, jalat vielä vähän väsyy. Muuten ok ja suihkussa kävin ekan kerran.
        Sidoksia ei kuulemma tarvitse tehdä koska silikoninen varpaan erottaja ajaa saman asian musta olikin tosi hankalaa niitä sidoksia pitää ne kun aina tahtoo irrota. Ehkä Chevronintoimeenpiteen jälkeen sitominen on hyväksi.
        Luin netistä aikan montakin kirjoitusta siitä että vaivaisenluut eivät olleet kokonaan hävinneet, minullakaan ei ole kokonaan vaan itse luupatti on poissa mutta sivureuna on edelleen pyöreä. Miksiköhän siihen useinkin jää tälläinen ulkonema. Muuten olen tyytyväinen pikaiseen paranemiseen haavojen siistiyteen ja kivuttomuuteen. Kertokaa kokemuksia.

        Kipeät varpaat ja vaivasenluut??

        Onko jalkasi edelleen hyvät??

        Minulla on pahat vaivasenluut ja varpaat muutenkin kipeät. Mikään kenkä ei sopinut jalkaan ja olen aika lihava, joten kengissäni ei saa olla nauhoja... Löysin ihanat, unelman pehmoiset kengät, joita voin pitää nyt ja sitten kun jalat on leikattu ja niissä on haavat. On helppo pukea ja säätää, ovat tukevat ja uskomattoman hyvät... Googlaa ICCO eli Inva Clothing CO. Niillä invavaatteita, mutta kengät käyvät kaikille kipeäkonttisille... Hinta oli edullinen. Kalliimmatkin alle 50...


      • Surulliset varpaat
        Vaivasenluut kirjoitti:

        Kipeät varpaat ja vaivasenluut??

        Onko jalkasi edelleen hyvät??

        Minulla on pahat vaivasenluut ja varpaat muutenkin kipeät. Mikään kenkä ei sopinut jalkaan ja olen aika lihava, joten kengissäni ei saa olla nauhoja... Löysin ihanat, unelman pehmoiset kengät, joita voin pitää nyt ja sitten kun jalat on leikattu ja niissä on haavat. On helppo pukea ja säätää, ovat tukevat ja uskomattoman hyvät... Googlaa ICCO eli Inva Clothing CO. Niillä invavaatteita, mutta kengät käyvät kaikille kipeäkonttisille... Hinta oli edullinen. Kalliimmatkin alle 50...

        Kengät eivät olleet listalla, mutta sain ne kun soitin firmaan... Sain lisäksi pikku allennuksenkin...:D


      • Amputoitu varvas
        Surulliset varpaat kirjoitti:

        Kengät eivät olleet listalla, mutta sain ne kun soitin firmaan... Sain lisäksi pikku allennuksenkin...:D

        Minullakin on ne...:D Valtavan hyvät....


    • Tittiriit

      Äitiltäni leikattiin. Päin honkia meni eka leikkaus samoin toinen. Kolmannella kerralla otettiin myös isonvarpaan viereinen varvas pois (vasaravarvas). Koskaan ei ole parantunut, liikuntakyky jäi heikoksi. Todella ikävää. Kenkiä valitessa oltava tarkka, mutta ei juuri mikään kenkä mene jalkaan. Kipua edelleen vaikka leikkauksesta vuosia.
      Oliko kyseessä harjoittelija...vai mikä tämän aiheutti.

      Itse en mene ihan kelle vaan, jos joskus on tarvetta. Haluan ensin nähdä lääkärin kädentyön jälkiä.

    • ainoa vasen jalkani

      No jaa, luin että haluat rohkaisua. Ajattelin ensin, että rohkaisen vaan joo, mutta tulin toisiin ajatuksiin.
      Oma vasemman jalan vaivasenluu ja viereisen varpaan vasara leikattiin selkäydinpuudutuksella 13.9.2013 (perjantai), sitten kipsi. Tikit repesivät heti ensimmäisellä viikolla, jalka turposi ja muuttui tummanpunaiseksi eikä koko viikon aikana tehty mitään. Kipsi oli läpi veressä, haisi ja vuoti mätää, kun kipsi vihdoin poistettiin. Minulle sanottiin, että "nyt vuodepotilaaksi sairaalaan heti tai tämä jalka menetetään kokonaan."
      Leikkaus ja sen jälkihoito ovat vielä kesken Potilasvakuutuskeskuksessa, mutta sen verran sanon, että toista en leikkauta tässä elämässä. En kävele tällä vasemmalla vieläkään kunnolla, kivut on ilkeät ja ne on levinneet oikean puolen selkään, totta kai.

    • Yksityisellä

      Hei, tsemppiä sinulle "ainoa vasen jalkani". Toivottavasti asiasi ovat nyt paremmin. Leikkaus ei ole aina riskitön. Huomasin, että ennen leikkausta hain kokemuksia kovasti ja tässä on nyt omia kokemuksiani. Itse kävin leikkauksessa vajaa viikko sitten ja olen toistaiseksi päässyt vähällä. Minulta luudutetaan yhtä varvasta samalla, jossa on nyt sitten piikki. Ensi viikolla kun tulee lähes 2 viikkoa leikkauksesta, otetaan hakaset ,tikit, pois. Särkyä on ollut todella vähän, ja annettuja lääkkeitä käytin vain 3 päivää ja sen jälkeen pari buranaa olen pistänyt suuhuni. Tänään jätän pois lääkkeet, jos ei tunnu yhtään särkyä. Kuljen jo sisällä ilman sauvoja, siis kantakengän varassa (kipsituki ja siteet sen alla ) ja jos teen lyhyen matkan (postilaatikolla ja takaisin) ulkona niin sitten lisäksi liikun kepin kanssa . Tuttavaltani leikattiin vuosia sitten vaivasenluut eikä hänellä ollut kipuja lainkaan. Muutenkin hän oli ihan tyytyväinen asiaan. Siis kivut ovat hyvin yksilöllinen asia, joillakin ne voivat vaivata kuukausia ja ovat tuskaisia. Lääkkeitä kannattaa käyttää kun on tarvis.. Aion muutaman päivän päästä mennä auton rattiin, sillä leikattu jalkani on vasemmanpuoleinen ja minulla on automaattiivaihteet autossa.
      Kävin yksityissairaalassa, joka on erikoistunut ortopediaan ja operaatio tehtiin toiveeni mukaan narkoosissa. Hoito erinomaista ja kaikki asiat analysoitiin. Työnantajan vakuutus korvaa kaiken. Jos toipuminen etenee näin hyvin ja luutuminen on onnistunut, leikkautan ennen keskikesää toisen jalkani, joka taitaa olla helpompi tapaus. Itseäni ei haittaa tämä monon kanssa liikkuminen edes esteettisesti. Mutta jännitän 5 viikon päästä saamiani tuloksia, sillä luutumiseen liittyy aina riskejä.
      Teen tietokoneella erilaisia töitä sohvalta käsin , mikä motivoi jouten olemista. Olen aina urheillut, nostanut painoja, josta pidän, ja käynyt pilateksessa, joten voi olla että melkoisen vahvat jalkalihakseni ovat nyt olleet eduksi. Kronologista ikää on jo 60 vuotta.

    • iakas

      Hei'
      Olen jo 68 v.ja mietin vaivaisenluunleikkausta, mutta pelottaa, kun minulla on jo nyt kipulaakitysta (fibromyalgia) ja olen jo iakas, nuorena parantuu nopeammin. Saako kipulaakitysta tarpeeksi, vaikka suoneen, jos en kesta muuten? Kestaako toipuminen kauemmin jne. Oikea jalan isovarvas on kaantynyt jo sivulle ja painaa viereisia varpaita vaaraan asentoon. Leveaa kenkaa saa etsia ja ovat tietysti rumia. Nyt kaytan Sievin talvijalkinetta, joka on leveampi kuin normaali kenka. Kertokaa kokemuksia iakkaat myos.

    • Sirpasumu

      Leikattu 29.01.2017.Vasaravarvas piikillä suoristettu.3.2.ompeleet pois mikä pelottaa.Kantakenkä ja sauvat joilla liikun.Talvella kenkä tosi liukas ja apuvälineyksikössä kävin hakemassa"karhennusta"pohjaan.Epäselväksi jäi saako kävelläkään ilman sauvoja...En ehkä uskaltaisikaan.Piikin poistokin pelottaa etukäteen 1.3.Ikää minulla 53v.

      • Sirpasumu

        SIIS 20.01.leikattiin-tuli virhe


    • Neitonen38v

      Minulta leikattiin oikeasta jalasta 29.1-17, 2kohtaan laitettiin rautatappi,kipu hervotonta kun puudutus hälveni. Ei auttaneet lääkkeet, laitettiin pitkä puudutus joka kesti 26h. Näin toimitaan usein kuulemma. 4päivänä kotiin kevennyskengän/keppien kanssa. Päänsärky oli 2vk hervotonta johtuen kuulemma puudutuksesta.eilen 5,5 vk jälkeen kävin jälkitarkadtuksessa,luutunut hyvin, arpi suht siisti jo,rupi irtoavat vielä ja kiristää.jalan sidonnan voin lopettaa ja alkaa astumaan ilman kenkää ja keppejä. Huh, pitkät viikot takana sohvalla mutta toivottavasti kannatti.

    • Kantakenkä

      Leikkaus tehty 4 viikkoa sitten. K-piikit poistettiin juuri kahdesta varpaasta ja leilkauksesta saatu walker bootsi vaihtui kantakorokekenkään. Olisi kiva kuulla onko joku "samassa veneessä" ja millaisia tuntemuksia jalassa piikkien poiston jälkeen sekä miten toipuminen käynnistyi. Minulla jalkaa pakottaa vielä silloin kun sen laskee alaspäin. Paineen tunne on aika ilkeä vaikka jalkaa ei sinänsä särjekään. Milloin olette aloittaneet käynnit fyssarilla leikkauksen jälkeen? Pikaista toipumista kaikille vaivaisenluuleikkauksesta toipuville!

    • Anonyymi

      Olin kaksi vuotta sitten leikkauksessa.Tuntui onnistuneen.Kysyin, mitä laitettiin "aineeksi".Lääkäri mainitsi"muovia" hymyillen.Mitähän tämä muovi olikaan-tuskin hyvä elimistölle ja sairastelut olenkin sen jälkeen paljon!

    • Anonyymi

      VAI PELOTTAA. MINULTA LEIKATTIIN SYÖPÄ,EI PANIIKKIA, LÄÄKÄRIT OSAA HOMMANSA-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe