IKÄRAJA?

Galadriel

Pitäisikö TSH:ssa (KIRJASSA) olla ikäraja?
Olen kuullut mahdottoman usein "alle 14-vuotias ei voi ymmärtää TSH:ta kunnolla"

en nyt satu muistamaan ketkä ovat näin sanoneet mutta asia jäi vaivaamaan minua. Päätin siis kysyä mahdollisimman monen mielipidettä =I .

Omasta mielestäni olen ymmpärtänyt TSH hyvin, vaikken vielä ole 14 täyttänyt =)

Vastatkaa mahd. moni! Pliis XD

24

3909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Idoli :D

      Kirjoihin mitään rajoja voitaisi laittaa, joten miksi edes miettiä.

      No mietitään nyt sitte.

      Sehän roikkuu yksilöstä, ihmisestä.
      10-vuotiaatkin saavat tietysti aina JOTAIN irti TSH:sta, mutta...

      Eiköhän se ole jokaisne omassa harkinnassa.
      Jokainen varmaan tietää miten paljon ymmärtää ja siis jaksaa lukea.

      Ja jso nyt on kyse nuoremmasta lapsesta niin vanhempien pitäis katsoa mitä tämä lukee...

      Kuten jossain aiemmassa threadissakin täällä sanon, eri nickillä, niin TSH on täynnä teemoja sanomia...joita kovin nuoret eivät vaan voi käsittää ja voiko siitä silloin repiä iloa?
      Ja TSH:ssa on paljon väkivaltaa...vaikka se tuleekin erilailla esiin kuin elokuvassa valkokaankaalla...

      Sanoisinko, että...ei sun tartte olla just 14 ymmärtääksesi Tarua...mutta...

      Helvetti.

      Se on niin moneen kertaan todistettu että ikä on VAIN NUMERO.

      Ja YLEISESTI katsoen joku 10-vuotias ON tunne-elämältään ja elämänymmärrykseltään sun muulta vielä liian_nuori lukemaan jotain Tarun kaltaista - mutta poikkeuksiahan on.

      Ihmisen henkiseen kehitykseenhän vaikuttaa niin paljon ympäristö jossa kasvaa.
      ja moni muu asia.

      Äkkiä katsoen, minä en antaisi alle 12-buotiaan vaikka, lukea Tarua tai muuta Tolkienia (paitsi ehkä Hobitin), enneknuin oon tutustunut tähän henkilöön tarkemmin.

      Me ollaan niin erilaisia.

      Jokaisella on vastuu omasta itsestään ja myös toisistaan jossain määrin.

      Katsokaa syvemmälle ja musitakaa että teillä on kaikki aika maailmassa lukea kirjoja.
      TSH:ta ei tarvitse lukea nyt vain siksi että...no niin.

      Vaan jos kuitenkin joku lapsonen sen haluaa lukea niin milläs kukaan sitä estää?
      Mutta sitten ei kannattaisi itkeä kuinka se oli niiiin kauheaa ja kysellä isiltä ja mamilta "miksi se ja se teki niin sehän oli aivan hirveää eihän se voisi olla totta isi eihän? yhyy." tai "mitä tarkoittaa se ja se, äiskä?" :S

      Eikä myöskään_haukkua upeaa teosta täysin lyttyyn vain siksi että ei satu sitä ymmärtämään.

      Taru Sormusten Herrasta EI OLE LASTENKIRJA.

      Ja jokainen varmasti on samaa mieltä MINKÄ IKÄINEN on vielä lapsi.
      Ja siitäkin että on myös hyvin hyvin älykkäitä ja ikäistään kehittyneempiä lapsia. :)

      Tää on vähän niinkuin...kaksipiippuinen juttu.

      • just me.....

        ainakin osaat kirjottaa pitkästi...


    • Drogo

      No paha tässä on mitään ikärajoja ruveta määrittelemään,mutta mielestäni se ei ole mikään pikkulastenkirja.

      Sen juoni on niin monitahoinen ja vaatii vähän kypsempää mieltä,jotta ymmärtää sen.

    • *S*

      Muita vastanneita mukaille, kirjoihin ei oikein voi laittaa mitään ikärajoja. Itse aloitin lukemaan tarua ensimmäistä kertaa kun olin 7 (täytin tosin parin päivän päästä 8..). Silloin Taru oli pelkästään "satukirja". Minä en siitä ainakaan mitään traumoja saanut, enkä usko että kukaan muukaan saa... riippuu tietysti paljon ihmisestä.
      Vanhempana sitten aloin tajuta vähän paremmin Tarun "sanomaa", tai siis ajattelin vähän syvällisemmin kirjan juonta.
      Eri ikäiset tajuavat tarinan eri tavalla, lapsille on vain satua ja seikkailua, mutta aikuiset löytävät siitä muitakin vivahteita... näin käsittääkseni :)

    • PeekaBoo

      Hmm? Ite oon lukenu sormusten herran 11-vuotiaana, sitä ennen luin muskettisoturit, monte criston kreivit ja muut pakolliset, ja kaikki ymmärsin tai "sisäistin" ihan hyvin. Tosin myönnettäköön, että näin 9 vuotta jälkeenpäin niitä leffoja katellessa ja selaillessa vähän uudestaan tota kirjaa, huomasin, että muutamia pieniä kohtia olin aikoinani ymmärtäny väärin tai en ollu tajunnu lainkaan :P Mut nekin oli ollu ihan mitättömyyksiä loppujen lopuks (tai sit mä olin ymmärtäny oikein ja leffan tekijät väärin ^^).

    • Dumbbis :D

      En usko, että millekkään kirjalla pitäisi laittaa ikärajoja.. Miten se edes käytännössä onnistuisi..? Toiseksi, ihmiset ovat todella erilaisia myös kehitystasoltaan (kuulostaapa hienolta..), joten joku 9.vuotias voi ymmärtää esim. TSH:n paljon paremmin kuin 14.vuotias :D

      • Arwen91

        no tuo ei ole kuin typerää puhetta! mä luin sormusten herrasta-kirjan 11- vuotaan, ja kaikki on TÄYSIN selvää. olen lukenut KAIKENLAISIA kirjoja siitä lähtien kun opin lukemaan. muskettisoturit ja fantasiakirjat, murhasarjat. kaikilla on väärä käsitys alle 14 vuotiaist. haloo, mitä luulette meiän tekevän? leikkivän barbeilla? 8. 9 vuotiaat menee viel "alhaalt" mut ei enää 10 ylöspäin!!!!!!! me olemme järjellisiä olentojam lukuunottamatta joitain lellikakaroita yms.!!!!!!


      • Deri
        Arwen91 kirjoitti:

        no tuo ei ole kuin typerää puhetta! mä luin sormusten herrasta-kirjan 11- vuotaan, ja kaikki on TÄYSIN selvää. olen lukenut KAIKENLAISIA kirjoja siitä lähtien kun opin lukemaan. muskettisoturit ja fantasiakirjat, murhasarjat. kaikilla on väärä käsitys alle 14 vuotiaist. haloo, mitä luulette meiän tekevän? leikkivän barbeilla? 8. 9 vuotiaat menee viel "alhaalt" mut ei enää 10 ylöspäin!!!!!!! me olemme järjellisiä olentojam lukuunottamatta joitain lellikakaroita yms.!!!!!!

        Totta, totta, että ihmiset ovat kukin omalla tasollaan, eli absoluuttisia ikärajoja ei voida antaa. Joku 10-vuotias voi olla samalla tasolla kuin toinen 14-vuotias.

        Mutta olisipa hauska antaa tehtäväksi 'Arwen91'-nimimerkille seuraava: Ota talteen edellinen kirjoituksesi, ja lue se vaikkapa 6-10 vuoden päästä, ja mieti, kuinka lapselliselta/kehittyneeltä se kuulostaa. Jokaisellahan meistä on joskus ollut se ikä,jolloin ei enää haluta olla lapsia, vaan tiedetään kaikesta kaikki ja muut eivät tiedä mitään. Valitettavasti 'Arwen91':n tekstistä paistaa tuo ikä lävitse hyvin selvästi...


      • Frodo
        Deri kirjoitti:

        Totta, totta, että ihmiset ovat kukin omalla tasollaan, eli absoluuttisia ikärajoja ei voida antaa. Joku 10-vuotias voi olla samalla tasolla kuin toinen 14-vuotias.

        Mutta olisipa hauska antaa tehtäväksi 'Arwen91'-nimimerkille seuraava: Ota talteen edellinen kirjoituksesi, ja lue se vaikkapa 6-10 vuoden päästä, ja mieti, kuinka lapselliselta/kehittyneeltä se kuulostaa. Jokaisellahan meistä on joskus ollut se ikä,jolloin ei enää haluta olla lapsia, vaan tiedetään kaikesta kaikki ja muut eivät tiedä mitään. Valitettavasti 'Arwen91':n tekstistä paistaa tuo ikä lävitse hyvin selvästi...

        Ja mii tahtoisin antaa "Arwen91":lle tehtävän tallettaa tuo viestinsä, lukea Taru Sormusten Herrasta uudestaan joskus neljänkin vuoden päästä 16-vuotiaana ja sitten tulla kertomaan ymmärsikö sittenkään ihan niin paljon kuin nyt haluaa uskoa ja inttää. :D

        Ja TÄYSIN ei Tarua KUKAAN voi ymmärtää. Ei_kukaan.
        Se on liian syvä ja monitasoinen ja upea.


      • Arwen91
        Frodo kirjoitti:

        Ja mii tahtoisin antaa "Arwen91":lle tehtävän tallettaa tuo viestinsä, lukea Taru Sormusten Herrasta uudestaan joskus neljänkin vuoden päästä 16-vuotiaana ja sitten tulla kertomaan ymmärsikö sittenkään ihan niin paljon kuin nyt haluaa uskoa ja inttää. :D

        Ja TÄYSIN ei Tarua KUKAAN voi ymmärtää. Ei_kukaan.
        Se on liian syvä ja monitasoinen ja upea.

        ...murrosikä ei ole aina sitä miltä se näyttää. eikä ihmiset myöskään!tähän vaan: kukaan ei voi kaikkea ymmärtää, ja se joka niin väittää, se vain itsestään liikoja luulee, vaikka jokapaikasta sen kuulee.
        >=/


      • Frodo
        Arwen91 kirjoitti:

        ...murrosikä ei ole aina sitä miltä se näyttää. eikä ihmiset myöskään!tähän vaan: kukaan ei voi kaikkea ymmärtää, ja se joka niin väittää, se vain itsestään liikoja luulee, vaikka jokapaikasta sen kuulee.
        >=/

        mä en ainakaan muista väittäneeni että kukaan ymmärtäisi kaikkea. Päinvastoin, jos satut osaamaan lukea... :D


      • Galadriel
        Arwen91 kirjoitti:

        no tuo ei ole kuin typerää puhetta! mä luin sormusten herrasta-kirjan 11- vuotaan, ja kaikki on TÄYSIN selvää. olen lukenut KAIKENLAISIA kirjoja siitä lähtien kun opin lukemaan. muskettisoturit ja fantasiakirjat, murhasarjat. kaikilla on väärä käsitys alle 14 vuotiaist. haloo, mitä luulette meiän tekevän? leikkivän barbeilla? 8. 9 vuotiaat menee viel "alhaalt" mut ei enää 10 ylöspäin!!!!!!! me olemme järjellisiä olentojam lukuunottamatta joitain lellikakaroita yms.!!!!!!

        .....en tietääkseni ole mollannut 14-vuotiaita?


      • hyhjbhbb
        Frodo kirjoitti:

        Ja mii tahtoisin antaa "Arwen91":lle tehtävän tallettaa tuo viestinsä, lukea Taru Sormusten Herrasta uudestaan joskus neljänkin vuoden päästä 16-vuotiaana ja sitten tulla kertomaan ymmärsikö sittenkään ihan niin paljon kuin nyt haluaa uskoa ja inttää. :D

        Ja TÄYSIN ei Tarua KUKAAN voi ymmärtää. Ei_kukaan.
        Se on liian syvä ja monitasoinen ja upea.

        haistakaa mää ymmärrän kaiken


    • just me...

      olen kyllä sitä mieltä että alle neljätoista vuotiaat voivat ymmärtää taru sormusten herran,itsekkin luin ennenkuin täytin neljäätoista.MUTTA minulla on kolme muuta kaveria jotka myös aloittivat samaan aikaan lukemaan tuota kirjaa .
      ensimmäisellä kesti kolme kuukautta lukea ja pitää sitä hyvänä kirjana.toinen kaverini ei lukenut edes bombbadiliin ja lopetti..(tai sitten luki loppuun muttei ole kertonut..)ja neljä luki ensimmäiset 50 sivua ja teki esitelmän viellä sormuksen ritareista joista minä jouduin kertomaan loput.kaverini ei ole lukenut yhtään kirjaa alusta loppuun ...no nyt on muttei silloi...
      MInusta noille kahdelle viimeiselle ei olisi saanut edes antaa kirjaa ellei ne lue kirjaa loppuun!pitävät nimittäin nyt kirjaa tyhmänä...

    • TSH

      moikka! no ei varmaan ainakaan musta tsh kirjassas täydy olla ikärajaa mä luen sitä ja oon 11 ja ymmärrän hyvin sitä!!!!!!T.JENNA

    • Ritva Mummo
      • Idril

        "Sairasta roskaa?" Väittäisin ennemminkin blogiasi "sairaaksi roskaksi" kuin Tolkienin mahtavia teoksia...


      • Minä

        Sitä ei tosiaankaan pidä kieltää!!!


      • jjbkkjhb

        homo


      • fg cyggvj
        Minä kirjoitti:

        Sitä ei tosiaankaan pidä kieltää!!!

        siis toi jonka mielestä se pitää kieltää


      • aragorn96

        haista *ska


    • hullo

      Nääh, ei mun mielestä kirjoihin kuulu ikärajat. Ei kai se mitään haittaa jos joku alle 14v yrittää lukea eikä pääse puusta pitkään. Kaveri luki sen joskus 10v ja sai kyllä paljon irti; tosin se on muutenkin aika varhaiskypsä, ÄO huitelee jossakin korkeuksissa. Ja toisaalta, ei kaikki tuon ikärajan ylittäneetkään lämpene idealle kahden sivun mittaisista puheenvuoroista ja raskaasta kielestä.

    • 838938

      Moriassa vaeltelu saattaa olla liian synkkää, tai jopa pelottavaa liian pienelle lukijalle mutta 14-vuotiaalle kyllä menee jo täysin. Itse rakastuin Sormusten herraan 14-15-vuotiaana ja luinkin sen läpi yläasteen aikana kolmesti.

      • vanmjäs

        Morian-vaeltelut olivat oikein mielenkiintoinen ja jännittävä osa kirjasta, ja itse luin tämän sarjan vasta tänä vuonna, kun olen täyttänyt jo 18! Minusta sellainen päälle 13v pystyy jo hyvinkin lukemaan ahdistumatta liikaa...mutta se mitä itse sain irti ensilukemalla on sellaista etten itse olisi saanut irti jos olisin viidentoista vanhana lukenut.

        On se vaan niin että Tolkienin teemat ovat niin syvällisiä että iän karttuessa vasta avautuu...siis vain hyvin pieni osa kirjailijan aivoituksista. Pitääpä lukea kolmikymppisenä toistamiseen - voi vaan olla etten malta niin kauan odottaa - ehkä silloin tajuan jotakin vieläkin kiehtovampaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe