Nilkan turvotus ja koko jalan kipu ilman loukkaantumista?

äitivain

Ensin nilkkaan tuli kipu, sitten turvotus, olen käynyt lääkärissä ja otettu joitain verikokeita nyt röntgen joka on valmis ensi viikolla.
Nyt jo kuukauden kestänyt, turvotuskin yli 2 viikkoa.
Kipua tuntuu myös levossa, esim yöllä. Yhtäkkisiä vihlaisuja tai tunne kuin olisi lihaskramppi.
Turvotus ei vaan laske ja pahenee tietysti rasituksessa. Niin ja kipu tuntuu jo välillä lonkassa.
Jos lääkärikään ei löydä syytä, miten sitten minä...
onkos teillä kokemusta, mitä voisi olla?
Eilen tosiaan soitti lääkäri ja sanoi ettei ainakaan anna viitteitä et olis tulppa.

30

48002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitivain

      on ollut hengenahdistus, kova uupumus, väsymys. Sairastin kyllä pitkään flunssaa ja keuhkoputkentulehdusta. Myös rintakipua sekä levossa että rasituksessa.

      • Pihlajanmarja

        Veritulpassa ei aina tulppakoe FIDD näytä oikein, saattaa silti olla tulppa vaikka koe olisi negatiivinen.Veritulpassa jalka on yleensä hyvin kipea,punoittava ja kuumottava.Olen hengessä mukana.


      • Anonyymi
        Pihlajanmarja kirjoitti:

        Veritulpassa ei aina tulppakoe FIDD näytä oikein, saattaa silti olla tulppa vaikka koe olisi negatiivinen.Veritulpassa jalka on yleensä hyvin kipea,punoittava ja kuumottava.Olen hengessä mukana.

        Tai ruusu?tai liikarasitus...joku vanha vamma ennestään ja sitte alkaa rasittuu vasta myöhäsemmäs vaihees.


    • Pihlajanmarja

      Onko sinulla ollut jokin ripulisairaus viikko tai kaksi ennen tätä jalkavaivaa?
      Minulla oli kesällä ensin ripuli ja viikon kuluttua reaktiivinen niveltulehdus. Alkoi kivulla akillesjänteessä ja seuraavana päivänä turvotus jaka lisääntyi sitten nopeasti. Kävelin kyynärsauvoilla.Lääkäri antoi kipulääkkeitä vain. Oireet alkoivat levitä sitten jo toiseenkin jalkaan. Menin yksityiselle reumalääkärille, joka pisti kaksi kortisonipiikkiä ja kuukauden kortisonikuuri suun kautta. Auttoi jo seuraavana päivänä. Turvotus oli varpaista puoleen väliin säärtä.Olisiko sulla tämä sama vaiva. Minäkin olin ihan onneton, kun ensin ei apua tullut, kipu oli kova.

      • äitivain

        vatsavaivoja. Alkaa jo käymään hermoille jatkuva kipu. No, ehkä se röntgen sit paljastaa...tai ei.


      • Pihlajanmarja
        äitivain kirjoitti:

        vatsavaivoja. Alkaa jo käymään hermoille jatkuva kipu. No, ehkä se röntgen sit paljastaa...tai ei.

        Joko sait selville kivun syyn ja joko kipu on hellittämään päin?


      • äitivain
        Pihlajanmarja kirjoitti:

        Joko sait selville kivun syyn ja joko kipu on hellittämään päin?

        Kipu on kovempaa ja nyt nilkka entistä turvonneempi. Aluksi se oli vain toiselta puolelta turvoksissa, nyt molemmilta, kiertää koko nilkan.
        En voi olla rasittamatta jalkaa, on käytävä töissä ja lapsista on huolehdittava.
        Röntgenkuva oli ok....


      • Pihlajanmarja
        äitivain kirjoitti:

        Kipu on kovempaa ja nyt nilkka entistä turvonneempi. Aluksi se oli vain toiselta puolelta turvoksissa, nyt molemmilta, kiertää koko nilkan.
        En voi olla rasittamatta jalkaa, on käytävä töissä ja lapsista on huolehdittava.
        Röntgenkuva oli ok....

        Eikö tosiaan ole reaktivinen niveltulehdus? Kysyitkö lääkäriltä sitä?


    • minni111

      Hei!
      Vaikka tämä onkin supervanha viestiketju, minulla on nyt ollut nilkka 4kk turvonnut ja särkee about koko ajan. Pakko käydä töissä ja salilla.. joka päivä kylmägeeliä, kylmäpakkausta, voltarenia ja acu-teippi nyt käytössä..://
      ortopedi ei osannu sanoo yhtää mitää, röntgenissä ei näkynyt mitään.
      mitä mä teen?! ja mikä tää on !:/

      • apua saanut

        Minulla turposivat nilkat niin, että kehräsluita ei näkynyt. Lääkäri kehotti tukisukkia käyttämään. Minulle niistä on apua, apteekista saa halvimmalla 17,90 € maksoi pari.


      • apua saanut
        apua saanut kirjoitti:

        Minulla turposivat nilkat niin, että kehräsluita ei näkynyt. Lääkäri kehotti tukisukkia käyttämään. Minulle niistä on apua, apteekista saa halvimmalla 17,90 € maksoi pari.

        Vielä lisää. Yöllä kannattaa pitää kylmäkeelipussia nilkoissa minulla turvoitus häviää niillä ja aamulla tukisukat.


    • mummikin

      Itselläni oli samanlaista vaivaa ja lopuksi syy selvisi, oli Bakerin kysta rikkoutunut ja siitä valuu koko ajan vettä turvottaen nilkan ja jalkaterän, myös sääri on jonkin verran turvonnut. Tätä vaivaa on kestänyt jo kohta puoli vuotta eikä loppua näy.

    • kati

      Mulla turpos kans nilkka ja sieltä löytyi niveltulehdus sekä jännetuppitulehdus sekä nestettä hoitona ultraäänikuvauksen kera laitettu kortisonipiikki johan loppu kivut ja turvotus laski muutamassa päivässä.

      • osteoporoosi

        Kati: miten niveltulehdus löytyi? Itselläni ollut nilkka todella kipeä yli 2 viikkoa (kipu alkoi 2 päivää edellisen juoksulenkin jälkeen) ja nyt on poissuljettu veritulppa ja murtuma. Nilkka turpoaa yleensä illalla ja kipu on pistävä, tosin säteilee myös sääreen ja polveen. Kävellä voin mutta lenkkeily ei todellakaan onnistu. Polvessa todettiin Bakerin kysta, mutta ultralääkäri totesi ettei se liity tähän. Tuntuu että särkylääkkeestä huolimatta (Napromex) särky vain pahenee. Selittivät penikkataudilla, mutta oireet ei minusta oikein täsmää. ps. Minulla on todettu osteoporoosi vuosi sitten.


    • Nilkka vaivainen

      Vaseen nilkka kipeytynyt ja turvonnut, oikea nilkka vain turvonnut.
      Ei mitään fyysistä vammaa ole sattunut. Tuntuu aivan henkimaailman
      hommalta. Millainen apu mahtaisi nsoveltua kyseisiin vaivoihin.Liikku-
      nut olen paljon, en tosin neljään päivään kipujen takia. Auttakkaa
      mikäli olette potenut samankaltaisista vaivoista. Yö kipu on ihan aidosti
      ikävää. Kiitän ennakolta avusta!

    • Aarni33

      Kihti?

    • samasta kärsivä

      Olisi mielenkiintoista tietää miten sairautesi on jatkunut.... ja oletko löytänyt siihen apua.

    • luupiikki

      samanlaista kipua ollut,kun kuvailet,ensin kipeytyi molemmat kantapäät elokuussa 13
      ja sen jälkeen vasemman jalan nilkka ulkosyrjältä tuli kipua liikkeessä,että levossa,nyt vasta otettu röngten ei mitään nivelrikkoa eikä muuta.kävin jalkafysikaalisessa ja hän sanoi,että pyydä oma lääkäriltä aika magneettikuvaan,että sitä nyt kutsua odottelen meneekö ens vuoden puolelle.vasea jalka kyllä todettu mortonin kiputila on tukipohjalliset ollu kolme vuotta käytössä en olisi muuten enää päässyt käveleen teen työkseni
      maanviljelijän töitä nyt melkein koko syksyn lomalla,mutta silti päivittäin joudun käymään navetalla,koska lomittaja ei käy päivällä ja töitä riittää.meillä kunnassa lääkäri jäämässä eläkkeelle ja oiken ota näitä jalan kiputiloja tosissaan,kun ei pelkkä loma aina riitä
      täytyisi löytyä mistä johtuu,siis luupiikit minulla syksyllä todettiin,mutta ne on aika hyvätniin nämä kivut alkoi jo kesällä,mutta menin vasta 5.8lääkäriin,kun sain lomittajan.

    • ml213.

      Vanha viestiketju, mutta ihmistä ajatellen aina ajankohatinen.

      Minulla samanlainen vaiva oikean jalan nilkassa. Ensimmäisen kerran nilkka turposi ja kipeytyi helmikuussa ja kesän oli paremmassa kunnossa kun en rasittanut nilkkaa. Mutta nyt taas erittäin kipeä ja turvotusta lievän tilapäis rasituksen takia.

      Lääkäri pohti kihdin mahdollisuutta,- vaikkei veriarvot sitä tue, mutta silti mahdollista. Tutustuessani netin kautta tähän sairauteen, niin kaikki tekijät ruokavalio muutoksineen tukisi kihtiä.No, nyt aloitan ruokavalion kautta hoidon kokeilemisen . Esim. juuri tämän vuoden alusta olen syönyt mm silliä ja todella paljon ja vähän nestettä, joka juuri altistaa kihdin puhkeamista.
      Aika näyttää onko tällä vaikutusta.

    • nilkkakipuinen

      Viikko sitten turposivat molemmat nilkat muodottomiksi, toinen pahempi. Viikossa ei ole turvotus laskenut tulehduskipulääkkeistä ja Voltaren Fortesta huolimatta. Omalääkäri epäili heti nähtyään niveltulehdusta ja sitä se oli kun kävin tänään reumalääkärilllä Syy ei selvinnyt , lisäverikokeita otettiin ja paljon lääkkeitä niveltulehdukseen määrättiin moneksi viikoksi. Ultraäänellä tulehdus näkyi ja varmisti diagnoosin. Kalliiksihan se lääkärinkäynti tuli, mutta nyt tiedetään mikten edetään. Kolmen viikon päästä kontrollit koska lääkkeet voivat tehdä pahaa ja sitten niitä on vaihdettava.

      • turri

        Vaadi magneettikuvaus. Vastaavassa tilanteessa vasta magneettikuvissa näkyi molemminpuoliset hiusmurtumat.


    • ONNETON 1

      VASEN NILKKA ELI KEHRÄSLUUN YMPÄRILLE KEHITTYNYT NESTETTÄ, POHJELIHAS TURVOKSISSA JA ERITTÄIN KVA. SÄRKYLÄÄKKEENÄ PANADOL FORTE 1 MG 1-3 TBL/ VRK, SEKÄ BURANA 600 MG,1-3 TBL / VRK. LE SAIRASTANUT LAGUNAARISET AIVINFARKTIT KAHDESTI,ENSIN 2007,JOKA UUSIUTUI 2009,TOSIN EI VOIMAKKAASTI.LISÄKSI VASEN LONKKAAN LAITETTU TEKONIVEL 3 / 2014. MIKÄ NEUVOKSI?

    • Ansu81

      Moi.Mulla on ollut nilkat turvonnut vuosia.Nyt potkin ylös ja kovaa.pään korkeudelle ja turvotus hävisi hetkessä.Nilkat palasi aivan ennalleen.olen käynyt röntgenissä ja linkannut kuukausia.

    • Kylänäio

      Sarkoidoosi

    • nilkkavaivainen

      Täällä näyttää olevan enemmänki nilkkavaivasii. Itselläin tuo oikee nilkka /kantapää kipee. Sisäsyrjällä kantapään lähel ihon pinta kirjava verisuonet oudon näköiset. Mihinkään en ole nilkkaani kolauttanu enkä kantapäätäin. Tampereel messuil tuli ainoastaan käveltyy tosi paljo Pirkkahallii ympäri. Illal kotoon akillesjänne osui olkkarinpöydän reunaan tuokaan isku ei ollut mitenkään rajukolahdus. Kävely ja varaaminen jalalle tuskaisaa. Nilkka on aavistuksen turvoksissa sisäsyrjän puolelta. Outo vaiva

    • Anonyymi

      Lisää nilkka vaivasia täälläkin!!
      Ensin tuli kipeeksi oikee nilkka sisäsyrjältä, särki kipuja pohkeeeseen ja välillä koko jalkaan ja pakaraan. Lääkäriin mennesä kipety myös toinenki nilkka samasta kohtaa sisä syrjältä. Nyt viikkoja kipuillu ja kivutvsiirtynyt enemmän vasempaan nilkkaan joka hieman turvoksisa ja hehkuu ihan punasena.
      Tuntuubet lääkäreistä ei oikee diagnooseja saa ja kokeita on otettu joka lähtöön. Ekakerran diagnoosi oli jännetulehdus, toisella kertaa kyhmyruusu???? No mun mielestä ei oikee rauhaa saanu vielä asialle ja edelleen sairstelen sitä ja tein oman diagnoosin(pinnallinen laskimo tulehdus?????) oireen kuvat täsmää mutta taas paikka ei🧐
      En tiedä mikä on mutta on kipee ja tympee.
      Kuumetta noussu noin viikon ajan aina iltosin 38molemmin puolin ja suht nopeesti aina laskenu normaaliks. Aamuisin yleensä nilkat on ihan ”jumissa” ja päivän aikana taas vertyy.. kivut kokoajan lähes kellon tarkkaa eli öisin ja iltaisin. Aamulla herätessä ei kipuja mutta ihan kankeet.
      Kaikki tosiaan verikokeet ym otettu lääkäris ja nyt sit alko nii ahistaa vielä et kävin kaikki sukupuolitauti testit ja haluan nekin pois sulkea.
      Outoa on ja ärsyttää kun ei saa selvää diagnoosia!
      Nyt tosiaan elän tossa omasa diagnoosis ja hain apteekista siihen kuuluvaa voidetta niin kokeillaan sitä.
      Seuraillaanpa....

    • Anonyymi

      Nilkan yläsivu on turvonnut ei kipua, syntyi juoksun rasituksesta, ei ole kosketusarka.Voisiko olla neste nivelen sivuun . Koukistan jalkaterän ei tunnu kipua.Patti on suurehko

    • Anonyymi

      Köyhän ei kannata mennä lääkäriin

      • Anonyymi

        eikä sairastaa.


    • Anonyymi

      Minun oikeanpuoleinen nilkka oli turvoksissa yli puoli vuotta, mutten lääkärissä käynyt, siitä se itsekseen turvotus katosi.
      Muuten meikäläisen nilkat on aika paskat.
      Parin kilometrin kävely aiheuttaa, että nilkat ja koko jalkapöytä kipeytyy.
      On sitten, että särkee istuessa ja maatessa.
      Kerran kävellessäni alkoi jalkoja kramppaamaan, meinasin, että tähänkö loppuu kävely, kun pohkeet kipeytyi.

      No nyt tuli sitten täysin uusi vaiva, Nukkumaan mennessä huomasin, kun oikeanpuoleisen jalkaterän olvan tunnoton, kun toisen jalan kantapää kosketti oikean jalan jalkaterän sisäsyrjää varpaiden läheltä ja myös jalkapöydän päältä varpaiden läheltä on pinnasta tunnottomuutta.
      Erikoinen tunnottomuus, kun sormilla painaessa ei tunnu tunnottomalta, mutta kantapäällä koskettaessa tuntuu, että on tunnoton?
      Ajattelin, että onkohan veritulppa tai laskimotukos, mutta ei ole mitään ihon värimuutoksia,kipua, eikä turvotusta.
      Huomasin, että kun pohjetta/säärtä tietystä kohden painelee, niin tuntuu jalkaterässä sellaista, hermopistelyä.

      Johtuisikohan tuo selästä, kun meikäläisellä on muutaman kerran ollut noidan nuoli ja selkä kipeytyy helposti, on luultavasti selässä välilevyn pullistuma, on se selkä välillä todella kipeä.
      Mietin, että jos se on iskias, joka vaivaa ja aiheuttaa tunnottomuutta jalkaterässä.
      Jospa liika istuminen yli 10 tuntia päivässä aiheuttaa jalkaterän tunnottomuutta.
      Joka kesä olen pyöräillyt muutaman tuhannen kilometriä ja talvellakin lähemmäs tuhat kilometriä, mutta tänä talvena en ole pyöräillyt, kuin muutaman kymmenen kilometriä.
      Kesälläkin pyöräilin, ettei paljon paikallaan tullut istutta, kuten tänä talvena.
      Ei ole ollut mitään tunnottomuus oireita tätän saakka, ehkä olen liikkunut liian vähän ja siitä sitten alkaa tulemaan oireita.

      Ikää on 52v, pituus 170 ja paino 62-65 välillä, ettei mitään ylipainoa kyllä ole.
      Eikä grilliruokaa tai muutenkaan ole ulkona käyty syömässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe