Jäähdytysjärjestelmä

Tietämätön.,

Voisiko joku selittää mikä ero on avoimella ja suljetulla jäähdytysjärjestelmällä? Mistä moiset nimet tulee jne.

Tätä olen miettinyt.
Kiitos!

5

775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      jäähdytysjärjestelmässä ei ole painekorkkia vaan jäähdytysneste on ulkoilman paineessa. Suljetussa järjestelmässä on pieni ylipaine, joka sallii nesteen lämpiävän yli 100 celsiusasteen.
      Näin sen näkisin; voihan näistä nimityksistä olla muitakin tulkintoja.

      • petroskoi

        En ole ammattilainen näissä asioissa, mutta eikö se vesi pidetä termostaatilla määrätyssä lämpötilassa (mondeossani muistaakseni 86 astetta)? Tuuletin jäähdyttää tarpeeksi usein, jotta ei lämpiäisi tämän yli.

        Ennen autoissa oli avoin järjestelmä yleinen, nykyään taitaa suljettu olla joka autossa.


      • se termari
        petroskoi kirjoitti:

        En ole ammattilainen näissä asioissa, mutta eikö se vesi pidetä termostaatilla määrätyssä lämpötilassa (mondeossani muistaakseni 86 astetta)? Tuuletin jäähdyttää tarpeeksi usein, jotta ei lämpiäisi tämän yli.

        Ennen autoissa oli avoin järjestelmä yleinen, nykyään taitaa suljettu olla joka autossa.

        siellä onkin, mutta kun ajat moottorin lämpimäksi ja sammutat sen sitten niin nesteen kiertohan loppuu siihen paikkaan. eli neste _saattaa_ hiukan lämmetä vielä sammutuksen jälkeen ja sitten alkaa vasta jäähtymään.

        sama ilmiö tapahtuu kun iltalenkin jälkeen tulet pihaasi ja pysähdyt. jos et avaa verkkatakkisi vetoketjua, alat hikoilla eli lämpösi nousee kun ilmavirta ei enään jäähdytä kuin juostessa. sama voi tapahtua periaatteessa autossakin.


    • aropupu81

      Eikös tuo avoin ollut se missä ei ollut erillistä paisuntasäiliötä, vaan ylikiehunut neste lorisi suoraan maahan syylärin korkista kun paine kasvoi yli x.x bar...

      suljetussa tuo paisuntasäiliö taas on.

    • Suljettu järjestelmä on iha hyvä jos se ei vuoda,mut auta armias jos tulee pienikin vuoto johonki niin lämmöt nousee.Avoin järjestelmä ns. antaa enemmän anteeksi pieniä vuotoja mut hyvä on kuitenki huolehtia ettei vuotoja olis.Kaverin autos oli suljettu ja vaihdettiin suosiolla avoimeen,ei o lämpenemis ongelmaa ollu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe