Alkoholin myynti alaikäisille

:):)

Alaikäiset, ootteko koskaan saaneet ostettua mistään alkoholia? Jos ootte niin mistä ja kysykö myyjä edes ikää tms?

Itse sain 16v. ostettua laivan (Silja Line) baarista siideriä.. Kakskin eri myyjää myi.. Eivätkä ne kysyneet yhtään mitään..

Mietin vain miten tavallista se on, että alaikäisille myydään? Kaupoissahan ainakin ollaa tosi tarkkoja asian suhteen..

Mietin myös, että miksi ne moivät mulle.. Tiesivätkö he tai siis olettivatko he kuitenkin, että olen alaikäinen, mutta myivät että saisivat rahaa vaikka se onkin laitonta? Vai luulivatko he että olen oikeastikin täysi-ikäinen?? Periaatteessa kaikilta nuoren näköisiltä ihmisiltähän pitäis kysyy henkkarit..

Ovatko muutkin alle 18-vuotiaat saaneet ostettua laivalta? Myydäänkö laivoilla siis yleisestikin alaikäisille vai olinko jokin poikkeus?

48

17958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhkfkfj

      baarissa usein tarkempia. Kaupasta nyt saa 14-vuotiaatkin kantaa niin paljon ku jaksaa viedä, siellä kukaan mitään kysele.

      • .........

        kyllä kaupoissa kysytään, en ite ainakaa oo saanu ja kyllä tutuiltaki, jotka on jtn 18-23 joutuu kysymään ja näyttämään henkkarit. laivalla on asia erikseen, siellä saa kuka tahansa ihan mitä tahansa.


      • meiän kyläkaupalta
        ......... kirjoitti:

        kyllä kaupoissa kysytään, en ite ainakaa oo saanu ja kyllä tutuiltaki, jotka on jtn 18-23 joutuu kysymään ja näyttämään henkkarit. laivalla on asia erikseen, siellä saa kuka tahansa ihan mitä tahansa.

        laatikon. Laitat scream naamarin naamaan niin ei kysytä!


      • Siellä myydään!

        turhaa yrittäkään jostain prismasta tms...


      • sielläkö ne yksinäiset

        possut itkee.


      • Anonyymi

        Taaskaa tiiä mitä vittua teen täällä 12v jälkee mit eikse raja mee siin about 2% kohal mis ei saa myyä enää alaikäselle


    • dddina_

      en enää ole alaikäinen, mutta alaikäisenä on tullut ostettua niin laivalta, baarista kuin kaupastakin :)
      eivät ole kysyneet siis papereita.

      ja luulen että ovat pitäneet minua täysi-ikäisenä alaikäisenäkin.

      olen siis baarissakin ollut 17 vuotiaana. ja sielläkin sain ostettua

    • fgfdhfghg

      mulle ei meinata vielkään myydä vaikka oon täys ikänen.
      perjantaina siwasta kävin hakeen kaljaa,
      niin myyjä kysy paperit.
      no näytin ne ja se katteli niitä siinä pari minuuttia.
      sanoin si sille et oonko mä noin kaunis. :D
      si se vaan tokas et ei taida olla ihan sun paperit mutta myi silti :D

    • dissys.

      En ole viitsinyt koittaa ostaa. Mutta ravintolassa kaverini kanssa tilattiin meille viiniä ja saatiinkin. Olemme 15 ja 17v.

    • kaupasta

      jostain siwasta saa ainakin ostettuu mopokortillakin :D

    • Heips

      Olen 16-vuotias. Kävin kesällä syömässä eräässä Suomen kaupungin hienossa ja kalliissa ravintolassa. Ei siellä papereita juuri kyselty. Baareissa on kyllä myyty, kunhan on päässy sisälle. Itse ei tarvi kyllä ostaa yleensä alkoholia. Täysi-ikäinen poikakaveri hoitaa ostot.

    • koneeseen

      Olen 15v ja saan juotavaa kaikista tavallisista kaupoista ilman papereiden kysymistä, johtunee siitä että olen lähes pari metriä pitkä ja itseäni vanhemman näköinen. baariinkin pääsee yleensä helposti, varsinkin kun menee sinne hieman vanhempien kavereiden kanssa, yhdessä baarissa portsari tuntee jo minut ja kaverini kanta-asiakkaina. Alkossa olen käynyt 3 kertaa koittamassa ja kahdella kerralla sain leijona pullon haettua ilman kyselyjä. viime kerralla kysyi paperit ja sanoin niiden uhohtuneen autoon (on toiminu kerran prismassa) mutta alkon täti käski kipasemaan autolta hakemassa :P.
      tavallisesta kaupasta nyt saa melkein kuka tahansa.
      Jos hakee isompaa erää kavereille niin kannattaa mennä heti perään uutta kierrosta kaupaan ja sanoa myyjälle et kaveritkin näköjäään saunomaan tulossa niin pitää vielä kontti kaljaa hakea lisää. myyjä ei ihmettele mitään vaan toivottaa hyvät saunaillat.
      laivalla kontrolli tuntuu olevan varsin satunnaista, tax freestä saa helposti mutta baarissa saattavat alkaa kyselemään jos on nuoren näköistä seuraa.
      eka kerta kun kokeilin kaupasta olusia hakea oli vähän pokassa pitämistä mutta kaljat tuli, olin tuolloin siis vielä 14 ja siitä lähtien kaupassa käyny kun on tullut jano.

      • ex sivalainen

        sivasa varsinki toimii ku niillä et useimiten paljo muuta menekkiä oo, kattovat läpi sormien¨. Siva ainaki meillä keikkuu kaljan myynnillä, ei siellä tätejä kiinnosta kenelle ne menee kuhan vaan meene. Kysyin kerran asiasta niin vastaava sanoi että ei ole heidän päänsärkysä...


    • siwastus

      Seurasin ns. vakimyyjiä, myivät surutta. Minä sain kenkää kun olin liian tarkka, myynti väheni...

    • Alaikäinen-.-

      Joo... en oo itsekkään viittinyt yrittää mut kumminki 15v ja 180cm pitkä et pitäs vaa uskaltautuu...
      voiks tulla jtn. seurauksia jos yrittää alaikäsenä ostaa alkoholia ja kärähtää??

      • kaljasieppo

        Ei kun et kärähdä. jos myyjä kysyy henkkareita niin ET näytä, vaan sanot et unohtu. Sillon myyjäl ei oo mitään näyttöö sun alaikäisyydestä. Mut itse topikkiin, oon ite 15v ja 180cm, et kannatasko yrittää? Mul on kyl hakijoitaki mut sais halvemmal kaljat ku ei hakuja tarvis maksaa.


      • HHDHFFSHS
        kaljasieppo kirjoitti:

        Ei kun et kärähdä. jos myyjä kysyy henkkareita niin ET näytä, vaan sanot et unohtu. Sillon myyjäl ei oo mitään näyttöö sun alaikäisyydestä. Mut itse topikkiin, oon ite 15v ja 180cm, et kannatasko yrittää? Mul on kyl hakijoitaki mut sais halvemmal kaljat ku ei hakuja tarvis maksaa.

        Noh, itse sain kerran ostettua paikallisesta Siwasta mäyräkoiran ja pari lonkeroa. Ei myyjä kysynyt mitään, joten otin samalla mukaan askin tupakkaa.


      • Heugduk

        Oin 14 ja mul on tulos huomen sellaset pienet juhlat niin miten saisin sinne alkohilia kannattaako en sin kysyy et voiks joku humalaisista hakee mulle pari vai mitä ??


    • 2+11

      Oon 14v ja 178cm. Joskus saan ostettua kaupoista tai kioskeista ilman papereita, mutta aika harvoin kuitenkin.

    • asdasdadadasdasd

      Järkkäätte täys kuseen ne baarit ja kaupat jos joku saa tietää että siellä on myyty alaikäisille

    • asasaasssssssssssss

      oon 12 vedä kännit joka toinen päivä ostan malmin kujilta röökii viinaa ja nuuskaa

      • äääas

        ootsä joku spuge vai


    • Deadbeat

      Mentii porukalla Pariisii, siel sai viinakaupast iha mitä vaa. Porukka oli 16-17 ikäsii :D

    • Perperi

      Itse kävin Müncehnissä ja ostin olutta automaatista sekä ostin röökiä röökiautomaatista. Viina sain ostettua lähikioskista milloin vain.

      • Juuuuo

        Siellä on 16v


    • e01101010011011

      Katselet hetken kaupan pihassa olevia ihmisiä kunnes huomaat jonkun joka ravaa edestakaisin kaupaan ja kaupan taakse. Sitten kysyt häntä ostamaan sinulle mitä ikinä haluatkaan. Näytät hänelle että sinulla on rahaa niin hän kyllä hakee.

      • Halvemmax

        Juoksukaljat tulee halvemmax


      • Anonyymi

        Kyl toimii :)


    • Anonyymi

      jooo ostin saatanasti viina tosiaan (9v)

    • Anonyymi

      No enää en alaikäinen oo mut ulkomailla monesti, saksassa ihan laillisesti 16 vuotiaana ja espanjassa ja kreikassa niitä ei vaan kiinnosta

      • Anonyymi

        Iteki voin pia Saksasta ostaa laillisesti ku mennää joka kesä sinne ja jos käy tuuri nii mennää alankomaille mist saa kannabista


    • Ite sain 15v ostettua k kaupasta ku oon nii"pitkä ja vanhan näköne"

      • Anonyymi

        Epää


    • Anonyymi

      Sain 14 vuotiaana yökerhosta siideriä ostettua ja baarimikko kysyi 17 vuotiaalta seuralaiselta "tuleekos sinulle mitään?" Yökerho oli k18 mutta eivät kysyneet sisäänpäästäkseni henkareita koska kävelin vain suoraan sisään

    • Anonyymi

      bar alakerta levillä. paikka jossa iällä tai naamalla ei ole väliä kuhan maksaa juomansa

    • Anonyymi

      Sain 12v kossua koululaiseltani

    • Anonyymi

      Vanha ketjua ja näköjään nykyään on paljon tarkempaa kuin ennen. Paitsi espanjassa sain. Siellä ei oltu niin tarkkoja kuin suomessa et pitää näyttää 30v.

      • Anonyymi

        Joo suomessa on kyllä nykyään mennyt tosi tiukaksi tää touhu. Ei onnistu enää millään alaikäisenä ostaminen siis suomesta. Ulkomailla voi onnistua. Vaiikka esim saksassa tai espanjassa kun oon käynyt niin siellä ei ollla läheskään niin tarkkoja kuin täällä koti suomessa. Kaikki väkevätkin saa seillä ihan ruokaupasta ja paljon halvemmalla kuin täältä. Kalliimmat hinnat suomeessa kuin mauissa maissa johtuu verotuksesta eli suomessa on tungettu alkoholiin paljon enempi veroa mitä monessa muussa maassa. Tämä ei oikein melestäni toimi, koska suomi on eu jäsen maa ja tuontia muista eu maista ei saa rajoittaa.
        Toki suurin osa ihmisistä ostaa ihan suomesta juomansa niin kai se jotenkin sitten näin vaan toimii vaikka iso osa alkoholiverosta valuu viroon


    • Anonyymi

      moi!
      kellää myydä viinaa hml

      • Anonyymi

        Siis oisinpa siellä ku haluisin alkoholii mut omasta pikkukylästä ei sitä vaa saa…


    • Anonyymi

      Olisiko hakijoita Ouluun??

    • Anonyymi

      Mä oon ekaa kertaa saanu pöllimäl kaupasta ku juoma hyllyil ei viel ollu kameroita ja siel oli jostai syystä lonkeroita ja muut (olin 12v)

    • Anonyymi

      Oisko hakijaa Porvoosta?

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe