TOTUUS METYYLIFENIDAATISTA!

Chemistry

Metyylifenidaatti ON amfetamiinin johdannainen.

Käsitykseni on seuraavanlainen: ihmiset, jotka ovat lääkettä vastaan väittävät, että se ei ole amfetamiinijohdannainen. Heidän kuitenkin tulisi sanoa, että kyseessä on amfetamiiniperheeseen kuuluva johdannainen, jolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä amfetamiinin kanssa, koska se on niin pitkälle jalostettu, ettei sen ominaisuuksia voi enää kovinkaan kattavasti amfetamiiniin verrata. Ihmiset, jotka ovat lääkettä vastaan korostavat puolestaan amfetamiinijohdannaisuutta, mutta jättävät mainitsematta, että kemiallinen kaava on lääketieteellisesti ja kemiallisesti niin merkittävästi poikkeava, että on yhdentekevää käyttää sitä arkumenttina amfetamiinia vastaan. Koska metyylifenidaatti on niin pitkälle johdettu amfetamiinista, pidetään usein "helpompana" vain sanoa ettei aineilla ole tekemistä keskenään. Kaikkea ei pidä lukea/uskoa täysin fundamentalisesti, monet asiat on yksinkertaistettu ihmisiä varten joilla ei asiantuntijuutta aiheesta ole.

Tässä jalostuksen kaikki vaiheet:
a)ykköshiileen lisätty metyyli,
b)johon lisätty karboksyylihapporyhmä,
c)johon lisätty alkoholi,
d)jolloin muodostuu esteri
e)kakkoshiilestä lähtevä amiiniryhmä liitetty kolmella hiilellä kolmoshiileen.

Jos haluat asiasta konkreettisen todisteen, googlaa netistä amfetamiinin ja metyylifenidaatin kemialliset rakennekaavat ja vertaa itse. Metyylifenidaatin runkona on amfetamiinimolekyyli. Amfetamiinin ja metyylifenidaatin erot ovat seuraavat: amfetamiinissa ykköshiilestä lähtee ainoastaan fenyyliryhmä, metyylifenidaatissa ykköshiilestä lähtee fenyyliryhmän lisäksi metyyliesteriryhmä; kakkoshiilen perässä on molemmissa aineissa typpi, joka on amfetamiinin kohdalla pelkkä amiiniryhmä, mutta metyylifenidaatissa liitetty kolmen hiilen avulla kolmoshiileen (amfetamiinissä kyseinen kolmoshiili on "vapaana"). Nämä muutokset aiheuttavat sen, että metyylifenidaatin kemialliset ja näinollen lääketieteelliset ominaisuudet ovat todella erilaisia kuin amfetamiinin.

Ja ei en millään usko että amfetamiinia käytetään metyylifenidaatin valmistuksessa. Varmasti on helpompia ja halvempia tapoja, jotka johtavat samaan lopputulokseen. Sitä paitsi se on yhdentekevää valmistetaanko metyylifenidaattia amfetamiinista vai ei koska molekyylit ovat ominaisuuksiltaan niin erilaisia, että en edes ymmärrä miksi niistä puhutaan samoissa keskusteluissa. Onhan sukraloosikin sokerin "johdannainen" (vieläpä huomattavasti vähäisemmällä jalostuksella) mutta se maistuu pahalta eikä lihota, kun taas sokeri on hyvää ja kaloripitoista.

Opiskelen korkeakoulutasolla kemiaa ja minulla on adhd.

Pointti on kuitenkin se, että Concerta on ihan turvallinen, tehokas ja tutkittu lääke. Omasta mielestäni amfetamiinijohdannaisuuden käyttäminen puolesta tai vastaan argumenttina on täysin turhaa, sillä se ei vaikuta millään tavalla lääkkeen toimintaan. Metyylifenidaatti on ominaisuuksiltaan täysin irrallaan amfetamiinista, joka toimii vain lääkkeen runkona.

31

13069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metyylifenidaatin

      farmakokinetiikkaan, -dynamiikkaan, sen kardiovaskulaarisiin vaikutuksiin ja niiden vaikutuksiin sydämen ja aivojen verenkierrolle ja hapensaannille. Tulet huomaamaan, että kliinisiltä haitoiltaan mf vetää vertoja sekä amfetamiineille, että kokaiinille.

      • Chemistry

        Aivan varmasti vetää vertojaan. Toimii jopa samoilla periaatteilla.

        Olen tutustunut jopa Farmaca fennicaan aiheen pohjilta. Oletan että sieltä olet itsekin noita tietoja saanut.

        Halusin vain ilmaista, että oli metyylifenidaatti amfetamiinijohdannainen tai ei, sillä ei ole merkitystä kun tarkastellaan sen käyttäytymistä ihmisen elimistössä. Ja amfetamiinijohdannaisuutta ei pidä käyttää argumenttina puolesta eikä vastaan.

        Kliinisiltä haitoiltaan kahvi, nikotiini ja alkoholikin saattavat vetä vertoja toisilleen, mutta ne eivät silti ole toistensa johdannaisia.

        Pointti: Aivan sama onko metyylifenidaatti amfetamiinijohdannainen tai ei. Se, että sen kliiniset haitat vetävät vertojaan amfetamiinille ja kokaiinille on aivan eri asia.


      • Pipipipi111

        Tuli vain mieleen että on masennus- / tupakin lopetuslääke voxra amfetamiini. Lähempänä kuin mikään metyylifenidaatti
        ..


    • z229642

      Tiedätkö voiko concerta-kapselin rikkoa ja sekoittaa sisältö vaikkapa jogurttiin, jos ei pysty nielemään kokonaista kapselia?

      • äiskä40v

        on depottabletti ja sitä ei saa murskata, pureskella tai jakaa vaan se on nieltävä kokonaisena nesteen kera.


      • Chemistry

        Nuo concertat ovat depottabletteja, kuten joku taisi sinulle jo mainitakin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tabletit muodostuvat eräänlaisista kerroksista. Näiden kerrosten ansiosta tabletin liukenemisaika elimistössä on pidempi (vaikutusaikakin pidempi) ja vapautuminen tasaisempi.

        Tällainen tablettimuoto on yleensä suunniteltu tarkkaan, joten murskaaminen ei todellakaan kannata. Tällöin saatat riskeerata liian suuren annospiikin ja lääkkeesi vaikutus loppuu ennen aikojaan.

        En itse tiedä aiheesta enempää. Lääkkeen määränneen lääkärin tulisi osata tietää tabletin rakenteesta enemmän.


    • ärsyyntynyt

      Ottamatta kantaa aineen kemiaan haluan todeta näin ADHD:n takia sekä Concertaa että Dexedrineä käyttäneenä tämän:

      CONCERTA ON HELVETINMOISTA PASKAA. SEN KAPSELIRAKENNE ON VAIN KEINO TEHDÄ RAHAA PATENTIN VARJOLLA JA CONCERTAA TYRKYTETÄÄN AIVAN JOKA HELVETIN VÄLISSÄ KOSKA LÄÄKELAITOS JA SEN PUOSKARIT ON PUMPATTU PERÄSUOLTA MYÖTEN TÄYTEEN KORRUPTIORAHAA!

      Heittämällä arvioisin, että aikuis-addeista about viidesosa hyötyy Concertasta (toki heitäkin siis on). Lopuille wanha kunnon deksamfetamiini on tehokkaampi ja vähemmän sivuvaikutuksia omaava lääke, mutta SUOMALAISEN BYROKRATIAN JA IHMISVIHAMIELISEN HUUMESODAN TAKIA SITÄ EI SAATANA VIEKÖÖN SAA NORMAALISTI JA ILMAN KAUHEAA TAPPELUA.

      Vittu sentään, että vituttaakin korruptoitunut lääketeollisuus ja sen saatanan sätkynuket täällä Neuvosto-Suolessa. Vitun vittu.

      Terveisin eräs jolla on tälläkin hetkellä Concertan aiheuttama vitunmoinen aggressiokohtaus.

      • add23

        edellistä kirjoittajaa, itse syön 90mg concertaa ja ei auta minun osalla ainakaan. Olisin halukas kokeilemaan vaikka ritalinia (aluksi) mutta, uskon että deksamfetamiini voisi olla se ehkä lopullinen lääke mikä auttaisi minua. Mainitsin asiasta lääkärilleni ja tämän mukaan heidän piirissä ritalin,- deksamafetamiininia ei käytetä heidän piirissä..


      • No vittu mää

        Hah hah hah hah ha haaaa vitun hyvin kirjotettu noille kaikenmaailman kemian tutkijoille, jotka tutkii vaa kemiaa, mutteivät tiedä lääkkeen kliinisistä haittavaikutuksista yhtään vitun mitään. Jos joku on heittänyt ilmoille, että lääke aiheuttaa sitä ja sitä, niin kannattaa hiukan miettiä, että miksi joku haluaisi tälläisen tuoda ilmoille. Yksinkertaisesti siksi, että maailmassa on vielä jokunen hyväkin ihminen olemassa noiden ahneiden lääketeollisuus pamppujen sijasta. Sitä äijää, joka tienaa lääkkeellä miljardeja ei vittujakaan kiinnosta kuinka moni maailmassa kuolee tai vammautuu lääkkeiden takia, vaan RAHA! Ja rahalla on valtaa ja yksikään lääkäri ei edes tiedä lääkkeiden haittavaikutusten todellisuus luokkaa. Tieto on peräisin koulusta ja kouluun se on saapunut lääkeyhtiön pikku informaation kautta, jota uskotaan kuin jotain vitun jumalaa!


      • kylläkyl

        argumentointi ja asiapuhetta 5/5


    • jeppelivaa

      Minulla on myös adhd ja olen syönyt Concertaa jo 4 vuotta putkeen. Olen kyllä välillä vaihdellut annoksen kokoa mutta 18mg on minulle paras.

      • jeppelivaa

        Niin ja unohdin sanoa että elämään on tullut hyviä asioita vaikka olenkin lääkettä syönyt. Ne ei kuitenkaan kaikki ole lääkkeen ansiota. Mutta se on että olen rauhoittunut, saanut ihanan vaimon ja lapsikin tulossa päässyt hyvään työpaikkaan, keskittymiskyky toimii ja voin tehdä tuottavaa työtä, ajatukset toimivat paljon laajemmin ja voin ajatella monimutkaisempia teorioita mitä normaalisti en ole voinut ajatella. Pysyn myös hoikkana koska lääke lisää minulla aineenvaihduntaa. (sivuoireina mainitaan laihtuminen).

        Ainoa huono puoli tuossa lääkkeessä on että se aiheuttaa välillä huimausta ja pitäisi muistaa juoda tarpeeksi. Mut mua ei haittaa vaikka se onkin "amfetamiinin tapainen". Olen villissä nuoruudessani käyttänyt amfetamiinia ja huomaan myös concertassa samoja piirteitä. Annoskoot ovat tietysti pienempiä kun concertaa ottaa.

        Otan concertaa joskus niinkin että pureskelen sen depotabletin ja huuhtelen sen vedellä kurkkuun, silloin vaikutus tulee voimakkaampana ja lyhyempikestoisena. Se on hyvä tapa silloin jos on jokin projekti joka pitää saada vauhdilla tehtyä.


      • Anonyymi
        jeppelivaa kirjoitti:

        Niin ja unohdin sanoa että elämään on tullut hyviä asioita vaikka olenkin lääkettä syönyt. Ne ei kuitenkaan kaikki ole lääkkeen ansiota. Mutta se on että olen rauhoittunut, saanut ihanan vaimon ja lapsikin tulossa päässyt hyvään työpaikkaan, keskittymiskyky toimii ja voin tehdä tuottavaa työtä, ajatukset toimivat paljon laajemmin ja voin ajatella monimutkaisempia teorioita mitä normaalisti en ole voinut ajatella. Pysyn myös hoikkana koska lääke lisää minulla aineenvaihduntaa. (sivuoireina mainitaan laihtuminen).

        Ainoa huono puoli tuossa lääkkeessä on että se aiheuttaa välillä huimausta ja pitäisi muistaa juoda tarpeeksi. Mut mua ei haittaa vaikka se onkin "amfetamiinin tapainen". Olen villissä nuoruudessani käyttänyt amfetamiinia ja huomaan myös concertassa samoja piirteitä. Annoskoot ovat tietysti pienempiä kun concertaa ottaa.

        Otan concertaa joskus niinkin että pureskelen sen depotabletin ja huuhtelen sen vedellä kurkkuun, silloin vaikutus tulee voimakkaampana ja lyhyempikestoisena. Se on hyvä tapa silloin jos on jokin projekti joka pitää saada vauhdilla tehtyä.

        Haha, Concerta vaikuttaa enemmän kokaiinin, kuin amfetamiinin tapaisesti. :D


    • Omainen24

      Hei,

      Veljeni söi Consertaa 3 v. ilman isompia ongelmia. Hänelle oli diagnisoitu ADHD muutama vuosi ennen Consertan aloitusta. Sitten sitä ruvettiin koulukiusaamaan AMK:ssa. Se kehitti paniikkihäiriön. TK lääkäri määräsi Cipralexia paniikkihäiriöihin, eli ei siis ollut masentunut. Se söi sitä 3kk ja sitten yhtenä iltana ilman varotusta hyökkäs yhen kaveris kimppuun ihan pikku asian takia. Kaks muuta kaveria veti sen irti. Sitten se häipys yöhön. Vuorakausi myöhemmin löytyi kuolleena, teki itsemurhan. Ennen sitä iltaa mun broidi ei ollut koskaan ollu masentunut tai itse tuhoinen tai agressiivinen. Se oli 23v. kuollessaan. Surukeskustelu ryhmässä törmäsin pari kuukautta sitten toiseen samankaltaiseen tapauksen. Älkää syökö Concertaa ja Cipralexiä yhdessä. Sen tuoma apu ei ole tämän tuskan arvoista.

      PS. Kirjoitan tämän kaikille Concertasta puhuville sivuille, jos vaikka jonkun voisin säästää tältä tuskalta.

      • sda1119

        concertan metyylifenidaatti on vainoharhaa aiheuttava stimulantti. tuo cipra viel päälle ni avot. ei ihme että kävi noin. :/
        saisivat määrätä jokaiselle stimulanttilääkityksen omaavalle tarvittaessa otettavan diapamin jotta aivot voivat relata edes hetkeksi..
        ps. :(otan osaa.


    • Levotonta_edelleen

      Ilmeisesti Concertan valmistamiseen tarvittavat aineosat ovat itsessään halpoja. Kun 30 kpl maksaa tällä hetkellä (36 mg) hieman alle 80 egee, niin mikähän niissä mahtaa olla voittomarginaali (lääkkeiden pieni variaatio johtuu muuten patentista)... ja Kela tekee kaikkensa että kaikki adhd-lääkkeet ovat (jopa se yksi amfetamiinijohdannainen joka on vielä ollut Kela-korvauksen piirissä mutta erikoisluvalla kuten Ritalin) jäävät asiakkaan itse maksettaviksi. Mutta tämä lääkitys on monelle normaalin elämän edellytys, ei mikään ylimääräinen hupi, ja se on suurelle yleisölle näköjään uskomattoman vaikeaa ymmärtää.

      Kuitenkin Kela osaltaan maksaa esim. aikuisten adhd-kurssien kustannuksia. Jos me kuitenkin "parannumme" viimeistään kolmekymppisinä kelan lääkekorvausten eväämisen perusteiden mukaan (vain lapsille ja nuorille tarkoitettu lääke), niin miten Kela kuitenkin myöntää tukea myös aikuisille adhd-ihmisille?! Edelleen on erittäin vaikea uskoa että tämä on totta eikä iso vitsi.

      Tämä ongelma ratkaistaan kun järjestetään virallinen tutkimus (myös) Suomessa, näin saadaan virallinen "todistus" että tämä aivojen synnynnäinen poikkeavuus ei yllättäen katoa mihinkään. Mutta koska ja kenen taholta? nyt tarvitaan vastauksia ja toimintaa tai meitä *****an silmään loputtomiin... ja uusien diagnoosien (ja jopa jo olevien) jatkohoito ja lääkityksen säätäminen putosi kertaheitolla 20v taaksepäin. Jippii!

      Ainakin terveyskeskuslääkärit kiittää ja kumartaa (kun eivät ennenkään ole tienneet asiasta mitään ja nyt voi todeta oikein virallisesti että et ole mitenkään poikkeava, kuvittelet vain).

      Tämä on kyllä "hienoa" toimintaa jos olet näistä asioista päättävässä asemassa ja luulet keksineesi loistavan säästökohteen. Katsotaampa vain kunka käy kun adhd-ihmisten työ- ja opiskeluelämä hajoaa käsiin. Olisi mielenkiintoista kuulla miten esim. sosiaalitoimiston kulut ovat näiden lääkkeiden maksusitoumuksissa kasvaneet väh. puolella... (ja nämähän eivät muuten kasvata edes lääkekustannusten maksukattoa apteekeissa).

    • usko

      Onko kikkeliin pantavassa pistoksessa myös tätä samaa ainetta?

      Mitähän terveyshaittoja nämä kikkelipistot aiheuttaa?

    • awdv4

      Katsoimpa kerran tuosta laajemmasta pharmacasta metyylifenidaatin haittavaikutukset ja samathan ne on mitä huumausaine amfetamiinilla tunnetaan.

      • gdfgdfgrrg

        Mitä väliä. Katsoitko myös neuroleptien ja ssri lääkeiden haittavaikutukset joille huumeet ei edes vedä vertoja? Tukari paskahousu.


    • miksu72

      siinä lääkkeessä on tasan puolet melko puhdasta afetamiinia se on tutkittu juttu bimi merkillä kokemusta aineesta puolet on taas masennus lääkettä tämä on tosi asia

      • Xyrrrb

        Uudessa tutkimuksessa sanottiin, että tuollaisten argumenttien kirjoittajien aivoista puolet on sahajauhoa ja puolet perunamuusia. Tämä on Harvardin Yliopistossa tutkitu Fakta. Useammalla tämän palstan kirjoittajista on kokemusta asiasta, joten totta se on.


      • Xyrrrb

        Ei toi oo mikään perustelu. Tosi monia lääkkeitä käytetään väärin ja jos sellaisia lääkkeitä antaa väärinkäyttäjälle niin kyllähän sen mielipiteen tietää.
        Annapa Tramalia opiaattinistille, niin varmaan hyvin toimii hänenkin mielestään. Annapa Tramalia pahoista säryistä kärsivälle, niin säryt lakkaa.

        Jos antaisin Concertaa itse käyttämälläni annoksella (18 mg) kokeneelle pirinistille, niin todennäköisesti se ei riittäisi tuomaan hänelle hänen kaipaamiaan olotiloja. Varsinkaan jos hän nauttisi lääkkeeni samalla tavalla kuten minä eli nielemällä kokonaisena.


    • samuel1.9.7.4.

      onko olemas muka jotain"dimetyylifenidaatti:a?!"ku sain kaverilta sellasta&se väittää et se on 7*vahvempaa kuin "metyylifenidaatti"mitä on käsit.just consertoissa&risolidissä!!!

      • 10000000000

        Risolid on ahdistuslääke jota määrärään monesti hillitsemään metyylifenidaattihoidon haittoja. Vaikuttava aine on klooridiazepoksidi joka muuttuu elimistössä nordatsepaamiksi ja diatsepaamiksi..


    • Huumorilla :)

      Kiitos järkevästä ja asallisesta palautteesta. ADHD -62.Toimii.

    • ASDberger

      minulla ollut tämä lääke kanssa kolmasti kokeilussa, yläasteella, ja koetin ammattikoulussa uudestaan.

      vahvuuksia ollut 36mg sekä 18mg.

      lääke stimuloi ja teki varautuneesta perusluonteestani ylisosiaalisen ja maanisen, noin puolivälissä koulupäivää on iskenyt aina ylitsepääsemätön paniikki. no, lisää nauttimalla se peittyy mutta ahdistus alkaa aina uudestaan kun teho hiipuu. ei sovi tämä lääke minulle.

      tavoitteena saada asperger-oireita lievennettyä provigilillä joka ei huumaa eikä ole mtn. tekemistä (a)lfa(m)etyyli(fe)ne(t)yyli(amiini)n kanssa.

      tässä joku aika sitten sain käsiini 36mg Concertoja ja hyi helevetti on se vaan myrkkyä. kamala olo, säkillinen perhosia on mahassa, hikoiluttaa, paranoijaa, sekä ahdistusta ja seuraavan päivän masennus. oikea amfetamiinikaan ei tee näin kiusallisia "laskuja" kun aineen vaikutus hiipuu.

      • Infooo888888888888888888

        Concerta ei moisia oireita aiheuta ellet sitten vedä reipasta yliannostusta tai käytä lääkettä väärin.

        Itse en ole eläissäni törmännyt tapauksiin joissa oikein annostettuna ja käytettynä Concerta tai muu samaa lääkeainetta oleva merkki olisi aiheuttanut oksentelua ja kuumeilua pahempia oireita (ja itse olen käyttänyt ks. lääkeainetta viimeiset 20 vuotta sekä keskustellut "kohtalokavereiden" kanssa kokemuksista)

        Niin ja sit ihan vain sullekkin tiedoksi, Provigil on vitusti ikävämpi lääkeaine, nimittäin Modafiinia jota käytetään Narkolepsian hoidossa. Sen haittavaikutuksia ovat mm. erilaiset psyykkiset häiriöt, sydämen toimintahäiriöt ja vaikeat iho-ongelmat, mikäli meet moiseen lääkkeeseen tottuneena vetelemään metyylifenidaattia ilman asiallista lääkärin valvontaa ja seulontoja, voi tulokset olla melko kohtalokkaita.


    • Olet väärässä. Se tarkoittaa sitä, että vahvistamalla annosta eli toisinsanoen seosta siitä saataisiin huume. Lääkkeen vaikuttava on on Metyyfenidaattihyrdglorididi eli metyylifenidaatin ja hyrdoglorididin seos.

    • Anonyymi

      https://madinfinland.org/adhd/

      Turvallinen metyylifenidaatti?
      Toimittaja Päivi Repo totesi loppulauseena kritiikittömästi: “Suomessakin yleisesti määrätty metyylifenidaatti osoittautui turvalliseksi ja tehokkaaksi lapsille ja nuorille.”

      Toisaalta toukokuussa 2018 Cochrane katsausartikkeli osoitti, -tarkistettuaan yli 2 miljoonan henkilön aineiston – että kyseinen, Suomessakin eniten käytetty metyylifenidaatti, voi tuottaa vakavia haittoja käyttäjilleen. Vakavan haitan – esim. kuolema, sydäntapahtuma, psykoosi – sai käyttäjistä useampi kuin yksi sadasta. Muiden haittojen todennäköisuus oli toki vielä paljon suurempi. He pitivät myös mahdollisena. että haittoja olisi tutkimuksissa jäänyt paljon ilmoittamatta ja siten niiden todennäköisyys voisi olla vielä suurempi.

      • Anonyymi

        Kaikilla lääkkeillä on haittavaikutuksia, katso vaikkapa lääkkeekn kuin lääkkeen mukana tulevaa infolehtistä. Siinä lehtisessä yleensä kerrotaan enemmän haitoista kuin hyödyistä, varmaankin siksi, ettei kukaan sitten valittaisi, jos jotain ikävää tapahtuisi. Onpahan ainakin kerrottu, mitäs otit.


    • Anonyymi

      Kyllä itsekin olen kokeillut concertaa. Minulla on ADD.

      ADD henkilön vilkkaus ja ajatuksenjuoksu kohdistuu sisäänpäin ja ilmenee mm. omien ajatuksien kaoottisuutena, jatkuvana kiireen tuntuna, miljoonina ideoina joita ei pysty aloittaa ja kun jotain saa aloitettua, siihen saattaa muodostua hyperfokus (mahdotonta lopettaa) tai sitten asiaa on mahdotonta viedä loppuun kun mielenkiinto äkkiä lopahtaa. Ahdistusta omasta saamattomuudesta, sosiaalisesta puhumattomuudesta, omiin ajatuksiin uppoutumisesta esim koulussa ja töissä jne. Vaikeus keskittyä mihinkään, radio huutaa mielessä 24/7, unettomuuttakin aiheuttaen.

      Concerta vaikutti ajatusten jättirynnäkköön; mitään ajatuksia ei tunnu olevan. Istun ''tyhjänä'' jossain ja olen ahdistunut siitä tyhjyyden tunteesta päässä. Mikään ei hetkauta eikä innosta. Sydän hakkaa ja tulee pala kurkkuun, vatsa on kipeä ja päätä kiristää vanne (outo kiristävä päänsärky otsassa ja takaraivolla). Kyllä olen itsekin oksentanut tämän lääkkeen takia ja se liittyi tuohon sydämen sykkeen epätasaisuuteen ja kohonneisuuteen.

      Puhuin lääkärille, että haluan vaihtaa lääkettä ja haluan kokeilla Elvansea. Ensin ajatus evättiin, sillä ''lääke on niin kallis, ettei siihen ole sinulla varaa''. Sen jälkeen lääkäri määräsi minulle YHDEN Attentinin joka päivä. Attentin on deksamfetamiinia ja on siis nopeavaikutteinen, vaikutus kestää maksimissaan 2 tuntia. Kuka pärjää sillä, että kuudelta kun herää, ottaa lääkkeen, ja klo 8 kun lähtee kouluun tai töihin, on jo lääke haihtunut. Huomaa, ettei ADHD:n hoitoa osata hyvin kaikkialla.

      Nyt olen taistellut tieni 40mg elvansen päiväannokseen. LUOJAN KIITOS! Aine vaikuttaa kuin huomaamatta, ei kohota energiatasoja liikaa, ei tyhjennä mieltä ja oleminen on siedettävää. Elämä on siedettävää. Olen saanut luotua rutiineja jo muutaman vuoden, enkä siksi tarvitse lääkitystä enää läheskään joka päivä. Se on oma valinta, millaisen päivän kestän. Koulupäivinä tottakai syön, mutta toisinaan syön vain puolet ja otan iltapäivällä vähän lisää. Vaikka elvansekin on pitkävaikutteinen, minulla se ainakin vaikuttaa alle puolessa tunnissa ja ''laskut'' ei tunnu miltään. Saan paremmin unta illalla kun lääke voi vielä vähän vaikuttaa tai on vasta lakannut, eli ajatukset tai korvien soiminen eivät pidä minua hereillä. Jos aloitan jonkin työn tai homman, saan siihen tekemääni asiaan paremman ''yhteyden'', kiire on hävinnyt sisältäni ja pystyn keskittymään todella siihen, mitä teen ja viemään sen loppuun vaikka ei huvita. On helppoa ajatella, että teen tämän nyt loppuun kun aloinkin tekemään. Ennen en edes alkanut tekemään ilman, että olisin pohtinut ja pähkäillyt asiaa jo monta päivää. Aina piti olla joku psyykkinen ''onnenkantamoinen'', että epämiellyttävät jutut tuli tehtyä.

      AD(H)D -potilaan aivot ei vaan toimi kuten normaalisti ja kuten tuolla jo sanottiin, tämä lääke ei ole mikään hupituote vaan elämisen arvoisen elämän välttämättömyys. Lääkkeeni (pienestä annoskoosta huolimatta) maksaa kuukaudessa 192 euroa. KELA maksaa 40%, sillä minulle on erikseen haettu se peruskorvattavuus tähän lääkkeeseen. Olen myös erikseen hakenut kelalta maksusitoumuksen tähän lääkkeeseen, sillä opiskelen toimeentulotuella. Eli koko lystin maksaa KELA. (Ilman näitä myöntöjä ja korvauksia en ikinä voisi syödä tätä lääkettä. 30mg pillerit kuukaudessa maksaa nekin hurjat 110 euroa.) Että kyllä se lääkäri siinä mielessä oli oikeassa, ettei tätä lääkettä ole varaa ostaa. Mutta toisaalta hänen piti kirjoittaa vain kaksi lausuntoa, joiden avulla sain korvattavuuden kelasta.

      Hinnoista huolimatta olisin mieluummin ilman lääkettä, kuin söisin concertaa tai muita metyylifenidanttilääkkeitä. Surullista tuo politiikka, ettei ihmisiä hoideta. Todella harvat ihmiset ymmärtävät lääkkeistä muutenkaan yhtään mitään. Kyllä näistä asioista pitäisi ihmisen itseään tajuta valistaa, lääkäri ei kerro kaikkea koska A: siihen ei ole aikaa ja B: se ei ihan aina ole lääkärin etu kertoa kaikki pikkuseikat lääkkeestä. Minua on vedätetty kertomattajättämisellä niin törkeästi psykiatrin toimesta, että olen jo pitkään ottanut lääkkeistä selvää itse. Nykyään ymmärrän heti, mistä aineista on kyse ja miten ne vaikuttaa ja mitkä mahdolliset riskit ja yhteisvaikutukset voi olla. JOKAISEN TULISI TEHDÄ TÄMÄ! Ei ihme, että joku luulee propralin olevan joku luontaistuote tai vertaavat sitä bentsoihin. Ja suurin osa ei ymmärrä, mitä riippuvuus merkitsee ja millaiset riskit on esimerkiksi ahdistukseen käytetyillä Xanorilla ja Lyricalla.

      Kyseenalaistakaa lääkärit. Kysykää suoraan ja olkaa tiukkana. Todella montaa ystävääni vedätetään ja he saavat hyötynsä käytännössä lume-mekanismilla. Lume-lääkkeeksi kelpaa vaikka nallekarkit, eikä niissä ole silloin oikeasti vaikuttavia, tilanteeseen epäsopivia lääkeaineita. Monet masennuslääkkeet toimivat tällä lume-periaatteella, jos niillä edes on positiivisia vaikutuksia.

      Olen syönyt myös Voxraa enkä todellakaan pidä sitä ADHD-lääkkeenä.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe