Octavia TSI vai TDI

TSITDI

HINTA
Skoda Octavia 1.4 TSI DSG 22690€
Skoda Octavia 1.9 TDI DSG 25940€

KULUTUS
TSI: 6,3
TDI: 5,9

KIIHTYVYYS
TSI: 9,7
TDI: 12,2

VAKUUTUS 40%/70% IF
TSI: n. 500
TDI: n. 600

KÄYTTÖVOIMAVERO
TSI: 0€
TDI: 490€

=================
Dieselin aika on ohi. Hankintahinta monta tonnia kalliimpi, kulutus sama, vuotuiset kiinteät kustannukset 600€ kalliimmat.

46

17226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ML400CDI

      "Dieselin aika on ohi."

      Höpsis. Kyllä kiiselikin paikkaansa puolustaa moneen tarpeeseen. Jos kilsoja tulee tarpeeksi niin diesel on edelleen kustannustehokkaampi, tai jos tarvii kärryä vedellä enemmän, niin valintani ei kohdistuisi tuplaturbotettuun 1,4 litraiseen bensakoneeseen.

      • ex-Mosse

        Eikös tuo hintaesimerkki ollut 'vain' turbotetusta TSI koneesta ja siinähän on hieman enemmän tehoa kuin vertailun TDI:ssä.

        Niin ja tuplaturbotettuna tuota 1.4l bensakonetta ei sentään saa. Tupla-ahdettuna toki, jolloin toinen ahdin on turbo ja toinen roots kompressori (ei siis turbo)

        Noista kahdesta tuo 1.4l bensa TSI on mukavampi ajaa, mutta diesel vie toki pidemmässä ajossa edullisuudellaan 'voiton'. TSI:n todelliset kulutuslukemat kun ovat aivan muuta kuin nuo 'EU-lupaukset'.


      • Ajeskelija44
        ex-Mosse kirjoitti:

        Eikös tuo hintaesimerkki ollut 'vain' turbotetusta TSI koneesta ja siinähän on hieman enemmän tehoa kuin vertailun TDI:ssä.

        Niin ja tuplaturbotettuna tuota 1.4l bensakonetta ei sentään saa. Tupla-ahdettuna toki, jolloin toinen ahdin on turbo ja toinen roots kompressori (ei siis turbo)

        Noista kahdesta tuo 1.4l bensa TSI on mukavampi ajaa, mutta diesel vie toki pidemmässä ajossa edullisuudellaan 'voiton'. TSI:n todelliset kulutuslukemat kun ovat aivan muuta kuin nuo 'EU-lupaukset'.

        Golffi ajettu viikko sitten. DSG-laatikolla.

        Ja voin kyllä täysin polttoaineneutraalina ihmisenä sanoa, että ei ole mitään toi TSI:n kulkupuoli verrattuna TDI koneeseen. Heikko ohituskiihtyvyys, heikko vääntö ja heikko kaasuun vastaaminen. Siis normaali bensa-autoon verrattuna ylivoimainen, mutta dieseliin nähden onneton yritys.

        Näin se vaan menee. Voin myös täysin vahvistaa tuon, että paljon epätaloudellisempi on todellisuudessa kuin paperilla.

        Joten noi bensakoneet saatu optimoitua hyvin tolle kulutustestikokeeseen. Näyttää pientä lukemaa, ja todellisuudessa melkein puolet enemmän saa jokatapauksessa, ajoi kuinka fiksusti tahansa.

        Hyvänä esimerkkinä Bemarin bensakoneet, mistä aika monta kymmentä tuhatta kilsaa, ja ne 6-7 voi sanoa olevan niin täyttä paskaa, et melkein kuluttajallakin posket punottaa, et on joskus kuvitellut sen jotenkin kuvaavaan todellisuutta mitä luvataan.

        Dieselissä on se etu, että jos niiden luvataan kulkevan 5l/100km, niin maksimissaan menee se 6l/100km.

        Ja nyt kun kukaan änkyrä ei usko ellei itse koeaja tuota paljon kehuttua TSI:tä, niin menkää hakemaan se koeajoon. Se kyllä herättää teidätkin todellisuuteen.


      • se tuntuu vaan
        Ajeskelija44 kirjoitti:

        Golffi ajettu viikko sitten. DSG-laatikolla.

        Ja voin kyllä täysin polttoaineneutraalina ihmisenä sanoa, että ei ole mitään toi TSI:n kulkupuoli verrattuna TDI koneeseen. Heikko ohituskiihtyvyys, heikko vääntö ja heikko kaasuun vastaaminen. Siis normaali bensa-autoon verrattuna ylivoimainen, mutta dieseliin nähden onneton yritys.

        Näin se vaan menee. Voin myös täysin vahvistaa tuon, että paljon epätaloudellisempi on todellisuudessa kuin paperilla.

        Joten noi bensakoneet saatu optimoitua hyvin tolle kulutustestikokeeseen. Näyttää pientä lukemaa, ja todellisuudessa melkein puolet enemmän saa jokatapauksessa, ajoi kuinka fiksusti tahansa.

        Hyvänä esimerkkinä Bemarin bensakoneet, mistä aika monta kymmentä tuhatta kilsaa, ja ne 6-7 voi sanoa olevan niin täyttä paskaa, et melkein kuluttajallakin posket punottaa, et on joskus kuvitellut sen jotenkin kuvaavaan todellisuutta mitä luvataan.

        Dieselissä on se etu, että jos niiden luvataan kulkevan 5l/100km, niin maksimissaan menee se 6l/100km.

        Ja nyt kun kukaan änkyrä ei usko ellei itse koeaja tuota paljon kehuttua TSI:tä, niin menkää hakemaan se koeajoon. Se kyllä herättää teidätkin todellisuuteen.

        ei liiku. Lisäksi joudut kepittämään kun tehoalue suppea.


      • MB220CDI
        se tuntuu vaan kirjoitti:

        ei liiku. Lisäksi joudut kepittämään kun tehoalue suppea.

        Niin....

        Eikö se ole tärkeintä miltä tuntuu, vai onko sinulla kauhean tähdellistä tehtävää valoissa että pitää päästä mahdollisimman nopeasti seuraaviin seisoskelemaan.


      • kulki!
        Ajeskelija44 kirjoitti:

        Golffi ajettu viikko sitten. DSG-laatikolla.

        Ja voin kyllä täysin polttoaineneutraalina ihmisenä sanoa, että ei ole mitään toi TSI:n kulkupuoli verrattuna TDI koneeseen. Heikko ohituskiihtyvyys, heikko vääntö ja heikko kaasuun vastaaminen. Siis normaali bensa-autoon verrattuna ylivoimainen, mutta dieseliin nähden onneton yritys.

        Näin se vaan menee. Voin myös täysin vahvistaa tuon, että paljon epätaloudellisempi on todellisuudessa kuin paperilla.

        Joten noi bensakoneet saatu optimoitua hyvin tolle kulutustestikokeeseen. Näyttää pientä lukemaa, ja todellisuudessa melkein puolet enemmän saa jokatapauksessa, ajoi kuinka fiksusti tahansa.

        Hyvänä esimerkkinä Bemarin bensakoneet, mistä aika monta kymmentä tuhatta kilsaa, ja ne 6-7 voi sanoa olevan niin täyttä paskaa, et melkein kuluttajallakin posket punottaa, et on joskus kuvitellut sen jotenkin kuvaavaan todellisuutta mitä luvataan.

        Dieselissä on se etu, että jos niiden luvataan kulkevan 5l/100km, niin maksimissaan menee se 6l/100km.

        Ja nyt kun kukaan änkyrä ei usko ellei itse koeaja tuota paljon kehuttua TSI:tä, niin menkää hakemaan se koeajoon. Se kyllä herättää teidätkin todellisuuteen.

        Höpön höpön. Itselläni on kaksoisahdettu 140 hv Jetta ja tilaus 160 hv Golf-farmarista. Vakuutti koeajolla heti. Vääntöä muikeasti, ja venyy ja kiihtyy! Jos tarkoitat rinnalla vaikkapa 140 hv 2,0 TDI:tä niin dieselillä ei ole mitään jakoja kulkupuolella. Sekin on pirteä, tasavahva 140 hv autoni kanssa, mutta uudelle 160 hv versiolle ei pärjää, siihen tarvitaan 170 hv dieselversio, sitten menee tasatahtia. Ja se 7-lovinen dsg istuu kuin nenä päähän. Kone täysi kymppi!

        Kulutuslukemat reilusti alle nykyisen autoni tuossa uudessa, raskasjalkaisella koeajolla 7 litraa satkulle tietsikan mukaan.


      • aja dieselillä
        MB220CDI kirjoitti:

        Niin....

        Eikö se ole tärkeintä miltä tuntuu, vai onko sinulla kauhean tähdellistä tehtävää valoissa että pitää päästä mahdollisimman nopeasti seuraaviin seisoskelemaan.

        Jos haluat liikua joustavasti, osta ahdettu bensa. Eikö joustavuus juuri ole tärkeintä liikenteessä?

        Miksi seisoskelisin liikennevaloissa? -maalla on mukavaa.


    • common rail

      Vertaat uusinta uutta olevaa bensamoottoria viime vuosituhannen dieselmoottoriin. Vertaisit uuteen common rail moottoriin. 1.6 litrainen moderni diesel veisi noin 4,5 litraa. VW:kin tuo ensi vuonna 1.6 litraisen comman tail. Tuolloin puhutaan jo noin 4,0 litran kulutuksesta.

      • berce

        Skodalla ei ole 1.6 dieseliä joten sellaiseen on turha verrata. Sitä paitsi 1.6 dieseliä voi verrata 1.2 TSI hybridiin jolloin bensa on jälleen etevämpi.


      • comman rail
        berce kirjoitti:

        Skodalla ei ole 1.6 dieseliä joten sellaiseen on turha verrata. Sitä paitsi 1.6 dieseliä voi verrata 1.2 TSI hybridiin jolloin bensa on jälleen etevämpi.

        Jos Octaviassa ei ole kilpailukykyistä dieseliä, ei voi yleistää että dieselin aika olisi ohi. Muilla valmistajilla on selvästi vähäruokaisempia dieseleiä.


      • vähän kuluttavat dieselit
        comman rail kirjoitti:

        Jos Octaviassa ei ole kilpailukykyistä dieseliä, ei voi yleistää että dieselin aika olisi ohi. Muilla valmistajilla on selvästi vähäruokaisempia dieseleiä.

        "Muilla valmistajilla on selvästi vähäruokaisempia dieseleiä."

        Tässä pikainen otos:

        BMW 318dA 5,4 l/100km
        KIA Ceed 1.6CRDiA 5,9 l/100km
        Opel Astra 1.9CDTIA 7,0 l/100km
        Peugeot 308HDIA 6,8 l/100km


      • 1.9 cdti
        vähän kuluttavat dieselit kirjoitti:

        "Muilla valmistajilla on selvästi vähäruokaisempia dieseleiä."

        Tässä pikainen otos:

        BMW 318dA 5,4 l/100km
        KIA Ceed 1.6CRDiA 5,9 l/100km
        Opel Astra 1.9CDTIA 7,0 l/100km
        Peugeot 308HDIA 6,8 l/100km

        dsg vaihteistoa et voi verrata suoraan automaatiin!!
        Ja siitä kulutuksesta sen verran et aina automaattilaatikko vie reilun litran enemmän kuin manuaali. Omat kokemukseni ovat:
        Opel Astra wagon 1.9cdti(110 kw) seka-ajossa 5,5
        Opel Vetra wagon 1.9cdti( 88 kw) seka-ajossa 5,7
        Astralla ajoi yhteensä 105 tkm
        Vetralla ajettu vasta 4,5 tkm, enkä ole mikään pihistelijä kaasun suhteen, tosin käytän melko usein vakkaria.
        Alkuperäisen viestin lähettäjälle sanoisin, että kokeilee molempia autoja ajaa täyteen kuormattuna ettei tule yllätyksiä


      • TSI TDI
        1.9 cdti kirjoitti:

        dsg vaihteistoa et voi verrata suoraan automaatiin!!
        Ja siitä kulutuksesta sen verran et aina automaattilaatikko vie reilun litran enemmän kuin manuaali. Omat kokemukseni ovat:
        Opel Astra wagon 1.9cdti(110 kw) seka-ajossa 5,5
        Opel Vetra wagon 1.9cdti( 88 kw) seka-ajossa 5,7
        Astralla ajoi yhteensä 105 tkm
        Vetralla ajettu vasta 4,5 tkm, enkä ole mikään pihistelijä kaasun suhteen, tosin käytän melko usein vakkaria.
        Alkuperäisen viestin lähettäjälle sanoisin, että kokeilee molempia autoja ajaa täyteen kuormattuna ettei tule yllätyksiä

        DSG-vaihteistoa voi verrata automaattiin. Ja niin viestiketjussa on verrattukin.


      • sieltä sen
        vähän kuluttavat dieselit kirjoitti:

        "Muilla valmistajilla on selvästi vähäruokaisempia dieseleiä."

        Tässä pikainen otos:

        BMW 318dA 5,4 l/100km
        KIA Ceed 1.6CRDiA 5,9 l/100km
        Opel Astra 1.9CDTIA 7,0 l/100km
        Peugeot 308HDIA 6,8 l/100km

        suurimman kulutuksen Peugeotin. !36hv ja automaatti. 308 1,6 Hdi kulutukset: maantie 3,8 yhdistetty 4,5 kaupunki 5,8 Hdi- mottorit selvästi pieniruokaisempia kuin vanhanajan moottorit. Ovat myös hiljaisempia.


      • ei ole
        TSI TDI kirjoitti:

        DSG-vaihteistoa voi verrata automaattiin. Ja niin viestiketjussa on verrattukin.

        momentinmuunninta, automaatissa on. Lisää kulutusta kaupungissa. Vertailu ei ole tasapuolista, mutta omia valintoja pitää puolustalla miten vaan, ettei oma valinta vaan osoittautuisi heikoksi


      • sankarii
        vähän kuluttavat dieselit kirjoitti:

        "Muilla valmistajilla on selvästi vähäruokaisempia dieseleiä."

        Tässä pikainen otos:

        BMW 318dA 5,4 l/100km
        KIA Ceed 1.6CRDiA 5,9 l/100km
        Opel Astra 1.9CDTIA 7,0 l/100km
        Peugeot 308HDIA 6,8 l/100km

        bmwn ja mersujen 5l lukemia. ne on kaukana käytännössä, litran saa lisätä. autobildissä oli juttua paljonkin kuinka paljon heittää luvatusta tuulitunnelilukemasta.


    • ei asiasta tiedä....

      dieselin aika ei todellakaan ole ohi. 1.4 bensaturbon kulutus nousee todella helposti yli eu-lukemien, dieselin kulutus ei taas niin helposti nouse. kärrynvetoon 1.4 tsi ei tarvitse edes harkita - kone sanoisi vain 'ätsiih' ja siinä ollaan..

      ison kuorman kanssa pikkuriikkinen moottori ei oikein ole hyvä vaikka olisi mitä turboja, tyhjähköä autoa liikuttamassa se menee.

    • Pirkka?

      Vähän lisää niin saat aidon Volkkarin Pirkan sijaan.

    • Monia VW- dieseleitä pitänyt

      Mitenköhän tuo kestävyys puoli ja kärryn ja vaunun veto.

      • vaunut haisee

        Eikös tuo vaunun veto ole lestadiolaisten hommaa? Vaunun hinnalla asuu aika monta yötä kunnollisessa hotellissa.


    • lähes 30000km/vuosi
      • vertailu #2

      • Jaska Lööf
        vertailu #2 kirjoitti:

        Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG vs.
        Skoda Octavia Combi 1.9 TDI DSG DPF

        Kustannusten leikkauspiste n. 35000km/vuosi


        http://ee.oulu.fi/~topias/polttoaine/vertailu2.php?m1=Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG&kv1=bensa&h1=23690&ph1=1,30&k1=6,3&va1=500&hu1=200&a1=5&km1=3&v1=127,75&m2=Skoda Octavia Combi 1.9 TDI DSG DPF&kv2=diesel&h2=27840&ph2=1,10&k2=6,1&va2=600&hu2=200&a2=5&km2=2&v2=641,75&k=4&b=0&l=t

        Monet kehoittavat vertaamaan saman suorituskyvyn autoja. Joten eikös tässäkin pitäisi verrata 1.4TSI:tä ja 2.0TDI:tä. TDI:n korkeamman hankintahinnan johdosta leikkauspiste siirtyy jonnekin 40000km/vuosi tuntumaan.


      • vertailu #3
        Jaska Lööf kirjoitti:

        Monet kehoittavat vertaamaan saman suorituskyvyn autoja. Joten eikös tässäkin pitäisi verrata 1.4TSI:tä ja 2.0TDI:tä. TDI:n korkeamman hankintahinnan johdosta leikkauspiste siirtyy jonnekin 40000km/vuosi tuntumaan.

        No näinhän onkin. Sama suorituskyky, muutoin sama auto.

        Octavia Combi 1.4 TSI DSG vs Octavia Combi 2.0 TDI DSG DPF

        http://ee.oulu.fi/~topias/polttoaine/vertailu2.php?m1=Octavia Combi 1.4 TSI DSG&kv1=bensa&h1=23690&ph1=1,30&k1=6,3&va1=567&hu1=200&a1=5&km1=3&v1=127,75&m2=Octavia Combi 2.0 TDI DSG DPF&kv2=diesel&h2=29440&ph2=1,10&k2=5,9&va2=713&hu2=200&a2=5&km2=2&v2=641,75&k=4&b=0&l=t

        Kustannukset leikkaavat 45000km/vuosi kohdalla.


      • ex-Mosse
        vertailu #3 kirjoitti:

        No näinhän onkin. Sama suorituskyky, muutoin sama auto.

        Octavia Combi 1.4 TSI DSG vs Octavia Combi 2.0 TDI DSG DPF

        http://ee.oulu.fi/~topias/polttoaine/vertailu2.php?m1=Octavia Combi 1.4 TSI DSG&kv1=bensa&h1=23690&ph1=1,30&k1=6,3&va1=567&hu1=200&a1=5&km1=3&v1=127,75&m2=Octavia Combi 2.0 TDI DSG DPF&kv2=diesel&h2=29440&ph2=1,10&k2=5,9&va2=713&hu2=200&a2=5&km2=2&v2=641,75&k=4&b=0&l=t

        Kustannukset leikkaavat 45000km/vuosi kohdalla.

        Miksi vertailet kustannuksia harhaanjohtavalla EU-kulutuksella? Sillä kun ei ole yleensä mitään tekemistä todellisen kulutuksen kanssa.

        Sen mitä itse olen koeajolenkkejä noilla vastaavilla moottoreilla ajanut niin TSI kuluttaa lenkeillä 1,5-2l enemmän kuin TDI, vaikka EU-kulutukset olisivat lähes samat. Tämä sen vuoksi, ettei EU-kulutus mittauksella ole mitään tekemistä todellisen ajon kanssa.

        Ei ole mitään järkeä vertailla kustannuksia jollei tiedä oikeita kulutusarvoja.


      • TSI TDI
        ex-Mosse kirjoitti:

        Miksi vertailet kustannuksia harhaanjohtavalla EU-kulutuksella? Sillä kun ei ole yleensä mitään tekemistä todellisen kulutuksen kanssa.

        Sen mitä itse olen koeajolenkkejä noilla vastaavilla moottoreilla ajanut niin TSI kuluttaa lenkeillä 1,5-2l enemmän kuin TDI, vaikka EU-kulutukset olisivat lähes samat. Tämä sen vuoksi, ettei EU-kulutus mittauksella ole mitään tekemistä todellisen ajon kanssa.

        Ei ole mitään järkeä vertailla kustannuksia jollei tiedä oikeita kulutusarvoja.

        Järkipuhetta, lopetetaan kustannusvertailut ja todetaan laput silmillä että diesel on edullisempi.

        Ostakaa dieseleitä!!!


      • vvt-i
        TSI TDI kirjoitti:

        Järkipuhetta, lopetetaan kustannusvertailut ja todetaan laput silmillä että diesel on edullisempi.

        Ostakaa dieseleitä!!!

        Kyllä EU-kulutukset antavat hyvin suuntaa myös todellisen kulutuksen suhteen ainakin omien kokemuksieni pohjalta.

        Taloudessamme on kaksi autoa; 1.4 bensa Corolla ja 1.2 bensa Micra.

        Corollan maantiekulutus on täysin ( -0,2 l/100km) EU-normin mukainen. Seka-ajon keskikulutus jää EU-yhdistetyn alle, mutta se selittyy matka-ajovoittoisella profiililla.

        Micran kaupunkikulutus (todellista kaupunkiajoa eikä mitään esikaupunkiköröttelyä) on EU-normin mukainen. Auton keskikulutus ylittää EU-yhdistetyn mutta käyttöprofiili on selkeästi kaupunkipainotteinen.


    • vertailla voi

      vaikkapa noinkin tai sitten ottaa mukaan koko kirjon

      kaupunki/maantie/yhdistetty TSi 10.2L/6.1L/7.5L
      TDi 7.7L/5.0L/5.9L
      käyttövoimavero TDi:lle 513.56€/v
      Tuskimpa voidaan lähteä ajatuksesta TSi:llä ajellaan pelkästään maantiellä ja TDi:llä yhdistettyä.

      • TSI TDI

        TSI DSG EU-yhdistetty 6.3 l/100km

        TDI DSG EU-yhdistetty 5.9 l/100km
        TDI DSG DPF EU-yhdistetty 6.1 /100km


      • no kerron
        TSI TDI kirjoitti:

        TSI DSG EU-yhdistetty 6.3 l/100km

        TDI DSG EU-yhdistetty 5.9 l/100km
        TDI DSG DPF EU-yhdistetty 6.1 /100km

        terveiset kaverilleni että hänen TSi kuluttaa väärin käypi sitten hakemassa uudet arvot täältä keskustelusivulta.TDi:n arvot kävin hakemassa verkkosivulta,kun ei itsellä ole moista nakuttajaa.Mutta kiitos vinkistä saadaan kaverinkin auton kulutus tippumaan asialliselle tasolle.


      • TSI TDI
        no kerron kirjoitti:

        terveiset kaverilleni että hänen TSi kuluttaa väärin käypi sitten hakemassa uudet arvot täältä keskustelusivulta.TDi:n arvot kävin hakemassa verkkosivulta,kun ei itsellä ole moista nakuttajaa.Mutta kiitos vinkistä saadaan kaverinkin auton kulutus tippumaan asialliselle tasolle.

        Hassua että kaverisi auto kuluttaa noin paljon kun EU-normin mukaiset kulutukset ovat

        maantie 5.3
        kaupunki 8.0
        yhdistetty 6.3

        Mutta luulenpa ettei kaverillasi edes ole tuota autoa varsinkin kun sen myynti ei ole edes vielä alkanut.


      • tarkennusta
        TSI TDI kirjoitti:

        Hassua että kaverisi auto kuluttaa noin paljon kun EU-normin mukaiset kulutukset ovat

        maantie 5.3
        kaupunki 8.0
        yhdistetty 6.3

        Mutta luulenpa ettei kaverillasi edes ole tuota autoa varsinkin kun sen myynti ei ole edes vielä alkanut.

        hän toi muuttoautona Volkswagen Touran 1.4 TSI Highline DSG:n ja arvelin että kulutukset ei voi paljoakaan heittää siitä muissakaan TSi versioissa.Ainakaan ko.auton EU-normin mukaiset kulutukset eivät pidä paikkaansa niihin voi laittaa huoleti 0.5L/100km kaupunki ja sekalainen jopa 1L/km lisää ja se on varovainen lisäys.Pahoittelen aiheuttamaani verenpaineen nousua Skodasta tulikin tositilanteessa VW jotenka papukaijamerkki teille.


    • kulutukset?

      Haluaisin nähdä todelliset kulutusluvut vaikka autolehden vertailusta. Nimittäin normikulutusten mittausajosykli on niin kevyt että se ei välttämättä kerro totuutta eri tekniikkojen välillä. On tunnettua että dieselin kulutus kasvaa varsin maltillisesti jos on normiajoa raskaampi kaasujalka tai kylmä sää. Bensakoneen kulutus kasvaa paljon jyrkemmin jos ajotapa muuttuu tai sää kylmenee mittausnormin tilanteesta.

      Ensimmäiset suoraruiskubensakoneet (Mitsu laihaseos-GDI, VW laihaseos-FSI) säästivät bensaa selvästi normitestissä, jossa ajetaan kevyellä kaasujalalla. Tavallisessa ajossa ei kuitenkaan pystynyt ajamaan niin kevyellä kaasujalalla ja kulutus oli lähellä samaa kuin tavallisella imusarjasuihkutteisella bensakoneella. Autolehdet ja saksalaiset autoilijat huomasivat tämän ja nämä mallit vedettiin pois markkinoilta kaikessa hiljaisuudessa. Suoraruiskubensakoneet ovat nyt pääsääntöisesti stökiometrisellä seoksella toimivia ja kulutussäästö tulee litratehon noston sallimasta moottorikoon pienentämisestä ja turbottamisesta niin kuin VW 1.4 konekin nyt tekee.

      Eli haluaisin nähdä luotettavasti mitattuja kulutustuloksia todellisessa ajossa, talvikausi mukaanlukien, näistä uusista bensakonetekniikoista. Luulen että dieselin todellinen kulutus ei ole kovin paljoa korkeampi kuin autotehtaan ilmoittamat normiluvut. Bensakoneilla todellinen kulutus on ainakin aiemmin usein ollut huomattavasti suurempi kuin autotehtaan ilmoittama normikulutus.

      Normikulutuslukujen mukaan 2009 Skoda Octavia 1.4 TSI DSG on todella houkutteleva 1.9 TDI DSG:hen tai 2.0 TDI DSG:hen verrattuna.

      • atsiiiiiiiiii

        Kyllähän se pistää diesel-huru-ukkoja harmittamaan kun on laittanut rahansa paskaan. 1.4 TSI moottorin ja DSG:n kanssa keskikulutus on 6.5 litraa näin talvella. Ja kun valoista lähdetään kilpasille niin riisselikipot jää kun mummo lumeen. Ostakaa vaan dieseleitä. ATTTSIIIIIHHHH!!!


      • Ecotest
        atsiiiiiiiiii kirjoitti:

        Kyllähän se pistää diesel-huru-ukkoja harmittamaan kun on laittanut rahansa paskaan. 1.4 TSI moottorin ja DSG:n kanssa keskikulutus on 6.5 litraa näin talvella. Ja kun valoista lähdetään kilpasille niin riisselikipot jää kun mummo lumeen. Ostakaa vaan dieseleitä. ATTTSIIIIIHHHH!!!

        Mittaustuloksia löytyy Autoliiton sivuilta.
        http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/ecotest/?ajoneuvoluokkaIn=5&x2619255=Select

        1.4 TSI (90 kW) DSG syö 6.92 l/100 km, 2.0 TDI (103 kW) DSG 6.35 l/100 km, 2.0 RS TDI (125 kW) 5.62 l/100 km ja 2.0 FSI (110 kW) 7.85 l/100 km.


    • 12+15

      jos ne ovat vähäruokaisia, vääntäviä ja kestäviä koneita.

      • dieseleitä

        Kuka ostaisi pakun bensakoneella vaikka se olisi kuinka pieniruokainen. Diesel on kuitenkin lähtökohtaisesti taloudellisempi kuin paraskaan bensamoottori.
        Iso kori ja painava auto tarvitsevan vahvaa vääntöä, jota saa edullisemmin turbodieselistä.


      • 9+10
        dieseleitä kirjoitti:

        Kuka ostaisi pakun bensakoneella vaikka se olisi kuinka pieniruokainen. Diesel on kuitenkin lähtökohtaisesti taloudellisempi kuin paraskaan bensamoottori.
        Iso kori ja painava auto tarvitsevan vahvaa vääntöä, jota saa edullisemmin turbodieselistä.

        Tonniluokan pakut, kuorma-autot, rekat ja linja-autot luottavat dieselkoneisiin, miksiköhän. Mopoautoista seuraaviin, näihin VAG-konsernin kinnereihin sovitetaan loppuun asti rutistetut cartingkoneet, mutta esim VAG:in
        transpotter edes suunnitellut näitä koneitä pakuihinsa.


    • pihi diesel

      Lasketaan nyt tämän päivän arvoilla vuodelle 2010.

      HINTA
      Skoda Octavia 1.4 TSI 21 595 €
      Skoda Octavia 1.6 TDI 22 881 €

      KULUTUS
      TSI: 6,3
      TDI: 4,5

      KIIHTYVYYS (0-100 km/h)
      TSI: 9,7 s
      TDI: 11,8 s

      VAKUUTUS (70%/70% Tapiola)
      TSI: 420 €
      TDI: 460 €

      AVONEUVOVEROVERO
      TSI: 88 €
      TDI: 58 €

      KÄYTTÖVOIMAVERO
      TSI: 0 €
      TDI: 489 €

      ===

      Hankintahinta on tonnin kalliimpi, ei monta. Kiinteät vuotuiset kustannukset ovat 499 € kalliimmat. Kulutus on 30% pienempi kuin bensassa! Polttoaine 30 s/l bensaa edullisempaa. Tuon 499 euroa kuolettaa 13 tkm ajolla. Reilun tonnin kalliimman hankintahinnan kassa 15 tkm/v tulee dieselillä jo edullisemmaksi.

      • Jos lähdetään vertaamaan ajoneuvoja, voidaan valita (kuten sinä teit) hinnoiltaan vastaavat. Toinen vaihtoehto on valita kulutukseltaan (tai käyttökuluiltaan) vastaavat ja kolmantena teholtaan vastaavat. Tehosta puhuttaessa pitäisi vielä erotella "käytännön teho" ja "paperiteho", eli lähinnä verrataanko ohituskiihtyvyyttä isolla vaihteella, vai 0-100 arvoa.

        Hieman hankalampi on ajatella pidemmällä tähtäimellä, eli huomioida kestävyys, huollot ja jälleenmyyntiarvo. Varsinkin kun TSI-moottoreista (joista tässä on kyse), ei ole vielä kunnon kokemuksia. Ihan arvauksena väittäisin, ettei kovin monella ole vielä puoltakaan miljoonaa kilometriä ajettu... :)

        Sitten kun on saatu päätettyä, mitä noista arvoista pidetään valinnan kriteerinä, voidaan verrata niitä muita. Eri lähtökohdista löytyy yllättäen erilaisia lopputuloksiakin.

        Mutta niin kauan kuin bensa maksaa 35% enemmän kuin diesel, ei taloudellisen vertailun voittajasta vähänkään isommilla ajomäärillä ole epäilystäkään — tai sitten saa todellakin hakemalla hakea ne vertailuparit. :)


      • 2.4 STW
        The_Rat kirjoitti:

        Jos lähdetään vertaamaan ajoneuvoja, voidaan valita (kuten sinä teit) hinnoiltaan vastaavat. Toinen vaihtoehto on valita kulutukseltaan (tai käyttökuluiltaan) vastaavat ja kolmantena teholtaan vastaavat. Tehosta puhuttaessa pitäisi vielä erotella "käytännön teho" ja "paperiteho", eli lähinnä verrataanko ohituskiihtyvyyttä isolla vaihteella, vai 0-100 arvoa.

        Hieman hankalampi on ajatella pidemmällä tähtäimellä, eli huomioida kestävyys, huollot ja jälleenmyyntiarvo. Varsinkin kun TSI-moottoreista (joista tässä on kyse), ei ole vielä kunnon kokemuksia. Ihan arvauksena väittäisin, ettei kovin monella ole vielä puoltakaan miljoonaa kilometriä ajettu... :)

        Sitten kun on saatu päätettyä, mitä noista arvoista pidetään valinnan kriteerinä, voidaan verrata niitä muita. Eri lähtökohdista löytyy yllättäen erilaisia lopputuloksiakin.

        Mutta niin kauan kuin bensa maksaa 35% enemmän kuin diesel, ei taloudellisen vertailun voittajasta vähänkään isommilla ajomäärillä ole epäilystäkään — tai sitten saa todellakin hakemalla hakea ne vertailuparit. :)

        Diesel on aina sen 30% parempi hyötysuhteeltaan. Teho ehkä hukataan johonkin matkalla.
        Eräs ero voi tulla siitä, että 6v DSG (yljyssä uivat kytkimet) hyötysuhde ei ole juuri parempi kuin perinteisen automaatin kun taas 7v DSG (kuivat kytkimet) hyötysuhde ei jää manuaalista kuin hitusen.
        Nythän osa pikkudieseleistä on jo saatavilla samalla 7v kuivalla DSGllä jonka näkee myös kulutuslukemista.

        Mitä rivakampaa ajoa harrastaa, sen suurempi on ero todellisuudessa dieselin eduksi. Vaikka kyllä se dieselkin kuluttaa. Erityisesti VAG dieselien kulutus jousee kylmänä aivan tolkuttomasti verrattuna suorasuihku bensoihin. Itellä oli ennen 2.4L bensasuorasuihku Toyota jossa talvi ei kulutukseen vaikuttanut mutta nyt 170hp CR diesel ja kylmemmillä keleillä kylmällä moottorila dieselin kulutus nousee 10-20% samalla työmatkalla. Erityisen merkittävää on se, että tuossa VAG dieselillä "lohkolämmitin" vaikuttaa dramaattisesti kulutukseen kun taas Tojon suorasuihkubensassa vaikutus oli marginaalinen kuten uskon sen olevan VAG suorasuihkubensoissakin (perustuuhan ne Tojolta ostettuun osaamiseen).

        EU-normikulutukset ei käytännössä huomioi kylmiä olosuhteita joten diesel saa todellisessa elämässä takkiinsa reilusti.


      • mr diesel
        2.4 STW kirjoitti:

        Diesel on aina sen 30% parempi hyötysuhteeltaan. Teho ehkä hukataan johonkin matkalla.
        Eräs ero voi tulla siitä, että 6v DSG (yljyssä uivat kytkimet) hyötysuhde ei ole juuri parempi kuin perinteisen automaatin kun taas 7v DSG (kuivat kytkimet) hyötysuhde ei jää manuaalista kuin hitusen.
        Nythän osa pikkudieseleistä on jo saatavilla samalla 7v kuivalla DSGllä jonka näkee myös kulutuslukemista.

        Mitä rivakampaa ajoa harrastaa, sen suurempi on ero todellisuudessa dieselin eduksi. Vaikka kyllä se dieselkin kuluttaa. Erityisesti VAG dieselien kulutus jousee kylmänä aivan tolkuttomasti verrattuna suorasuihku bensoihin. Itellä oli ennen 2.4L bensasuorasuihku Toyota jossa talvi ei kulutukseen vaikuttanut mutta nyt 170hp CR diesel ja kylmemmillä keleillä kylmällä moottorila dieselin kulutus nousee 10-20% samalla työmatkalla. Erityisen merkittävää on se, että tuossa VAG dieselillä "lohkolämmitin" vaikuttaa dramaattisesti kulutukseen kun taas Tojon suorasuihkubensassa vaikutus oli marginaalinen kuten uskon sen olevan VAG suorasuihkubensoissakin (perustuuhan ne Tojolta ostettuun osaamiseen).

        EU-normikulutukset ei käytännössä huomioi kylmiä olosuhteita joten diesel saa todellisessa elämässä takkiinsa reilusti.

        Jos puhutaan tulevista kilometreistä, valitettavasti uskoisin enemmän dieselin kestävyyteen kun loppuun viritetyn pikkulitrasen bensan. Kyllä sillä tavoitellaan dieselin ominaisuuksia, silti ei samaan tasoon päästä.


    • Vertaaa

      Polttoaineen hinta unohtu vertailusta ... Diesel 98 senttii litra, betsiini ... ?

    • Ahto Putki

      VAG:n 1.2 TSI (miksei myös 1.4 TSI) -koneet ovat ottaneet käytännössä selkävoiton tuosta ominaisuuksiltaan keskeneräiseksi jääneestä 1.6 TDI:stä. Pieni teoreettinen kulutussäästö kostautuu monin eri tavoin, jos erehtyy hankkimaan tuon kalliimman 1.6 TDI:n

      HS:ssä uuden Polon testi:

      http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Pienikin voi antaa suuren ajonautinnon/1135256160704?merkki=Volkswagen

      Testikulutus siis 5,55 litraa. Sama kuin 1.6 TDI Eko-Golffissa (5,54 litraa)

      Joitakin lisää etuja ja kustannussäästöjä:

      TSI:ssä ei ole sitä typerää EGR-systeemiä, joka mm. karstoittaa imusarjan ja jumittaa ahtimen siivet. Tuo pakokaasujen ekoeko -takaisinkierrätys on sama, kuin työntäisit perseeseesi letkun, ja yrittäisit hengittää sitä kautta yrittäen samalla haukkoa nenän kautta puhdasta ilmaa.
      TSI:ssä ei tarvita nykydieseleille tyypillistä DPF -hiukkassuodatinta, josta ei ole muuta kuin riesaa ja kustannuksia.
      TSI:ssä ei tarvita dieseleille tyypillistä DMF - eli kaksoismassavauhtipyörää, joka on murheenkryyni
      TSI -koneissa (paitsi kaksoisahdetuissa) ei tarvitse pelätä VAG-dieseleille tyyillistä välijäähdyttimen kondenssivesiongelmaa, joka voi helposti aiheuttaa totaalisen moottorivaurion.
      1.2 TSI:ssä on mahtava ja laaja vääntöalue; käyttöominaisuudet ovat paljon paremmat, kuin alakierroksilla ankaraa voiman puutetta potevassa 1.6 TDI:ssä
      TSI -koneen käyttöminaisuudet ovat niin hyvät, että manuaalivaihteistollakin tulee loistavasti toimeen. Ei tarvitse harkita kestävyydeltään arveluttavaa, kallista ja painavaa DSG -vaihteistoa.

      http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Golf Variant on todellinen monikäyttöauto/1135254374450?merkki=Volkswagen

      http://www.hs.fi/autot/artikkeli/1135249772063?ref=lk_hs_au_1

      1.2 TSI on tällä hetkellä moottoreiden käytännön kunkku ja dieseliä kannattaa harkita enää, jos ajaa oikein todella paljon, sanotaan että 50 tkm tai yli vuodessa. Koskee muuten myös Skoda Octaviaa ja Fabiaa, johon 1.2 TSI -moottorin myös jo saa. Fabia on sitä paitsi Poloa tilavampi ja edullisempi.

      • hohhoijakkata

        Vai on sitä mopomoottori 1,2-hirmu nyt koneiden kingi? Salli mun nauraa. Sellaisen ostaa nössö harmaavarpunen "kun naapurilla kans"-mies tai nainen, joka ei ole kiinnostunut autoilusta ja autosta nauttimisesta eikä enää saanut farkkua Corollaan tai Primeraan ja ostaapi nyt 1,2 tsi-Golf variantin tai Skoda Octavia Combin ja raahaa sillä polttopuita ja kopan kaljaa mökille.


      • juubbe
        hohhoijakkata kirjoitti:

        Vai on sitä mopomoottori 1,2-hirmu nyt koneiden kingi? Salli mun nauraa. Sellaisen ostaa nössö harmaavarpunen "kun naapurilla kans"-mies tai nainen, joka ei ole kiinnostunut autoilusta ja autosta nauttimisesta eikä enää saanut farkkua Corollaan tai Primeraan ja ostaapi nyt 1,2 tsi-Golf variantin tai Skoda Octavia Combin ja raahaa sillä polttopuita ja kopan kaljaa mökille.

        Paljonko 1.4'TSI vie öljyä 30 tkm vaihto älillä verrattuna 1.6 TDI moottoriin?Öljyn lisääminen kesken vaohtovälin on kuin ajaisi rikkinäisellä autolla.Vag myyjät ei kerro,mutta pullo tulee öljyä kun Vag auton ostaa,ikään kuin vinkiksi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe