Työn laskutus

Kilometrikorvaus

Tietenkinhän on kai niinkuin asiat sovitaan, mutta kai on olemassa myös joku yleinen käytäntö, miten yrittäjä laskuttaa tekemästään työstä, sekä kilometreistä joita ajaa työn yhteydessä.

Itse ostin äskettäin firmalleni oman auton, sitä ennen ajoin omalla autolla ja sisällytin kilometrit työn hintaan.

Nyt suusanallisesti sovin, että käykö, että laskutan työmaalla tehdyt työtunnit, sekä kaikki ajetut kilometrit.

Eli työmatkoista saan vain kilometrikorvauksen.

Eräs yrittäjäkaverini sanoi, että normaali tapana on yrittäjällä laskuttaa siitä kun lähtee kotoa tai tukikohdasta, tunnit, sekä kilometrit.

Itselleni työmatkoja kertyy työmaalle, josksus 50, joskus parisataa jne.

Eli joskus asun hotellissa, ja lähden ja palaan sinne.

Eli kumpi on normaalimpi käytäntö, laskuttaa vain tehdystä työstä, työmatkasta vain kilometrikorvaus.

Vaiko sekä tuntimittari ja kilometrit heti kun hyppää autoon ja matka työmaalle alkaa?

44 c Alv, hyvällä tiellä on suunnilleen samaa luokkaa kuin tuntitaksa.
jos laskuttaa molemmat, saa siis matkoista tuplataksan.
Mutta jos se on yleinen käytäntö, niin mikäpä siinä.

9

6734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karo Verhu

      No, tietty laskutat myös matkatunnit!

    • Yrittäjä-Ykä

      Sehän on susta kiinni mitä asiakkaasi suostuvat maksamaan. Hyvin tavallista on laskuttaa matka-aika kilometrikorvaus. Muistathan lisätä myös km-laskuun alvit.

      • pitää laskuttaa

        Yrittäjänkin pitäisi toimia ymmärrettävästi että hyvä maine säilyy. Kyllä huonoa mainosta tulee, jos tarjouksen on tehnyt tuntiveloituksella ja sitten sinne lisää matkakulut, hotellit, yms. Ei tule urakoita enää siltä paikkakunnalta. Rehellinen tarjous pitäisi sisältää kaikki mahdolliset kulut, kukaan ei halua tulla huijatuksi sillä olettamuksella, että olisihan sinun pitänyt tietää muista kuluista. Paha kello todella kauas kuuluu. On kokemusta näistä firmoista, joita en huolisi koskaan, maksan mielummin sen, mitä on sovittu, kuin ihmettelen laskun suuruutta.


      • Kilometrikorvaus
        pitää laskuttaa kirjoitti:

        Yrittäjänkin pitäisi toimia ymmärrettävästi että hyvä maine säilyy. Kyllä huonoa mainosta tulee, jos tarjouksen on tehnyt tuntiveloituksella ja sitten sinne lisää matkakulut, hotellit, yms. Ei tule urakoita enää siltä paikkakunnalta. Rehellinen tarjous pitäisi sisältää kaikki mahdolliset kulut, kukaan ei halua tulla huijatuksi sillä olettamuksella, että olisihan sinun pitänyt tietää muista kuluista. Paha kello todella kauas kuuluu. On kokemusta näistä firmoista, joita en huolisi koskaan, maksan mielummin sen, mitä on sovittu, kuin ihmettelen laskun suuruutta.

        Itseäni sapettaa todella sankasti, kun menin antamaan 50 euroa poliisen kaukalopallopelirahastoon.

        Lasku tuli kotiin, siihen oli lisätty ALV, josta ei ollut puhetta, sekä se oli heti annettu Scanetto Oy:n perittäväksi.
        Tämä firma oli siirtänyt laskun perintätoimisto Gothialle, kaikilla uhkavaateilla.

        Sapetti niin, etten heti maksanut, kun mietin mitä teen.

        Sitten tuli toinen, karhulasku, se maksoikin jo 69,40, katsoin parhaaksi maksaa.
        Meni poliiseilta maine.
        Hölmöyttänihän edes suostuin, mutta lainkuuliasena kai suostuin, kun oli niin jämerä-ääninen mies, että tuntui että tuon sakotettavaksi en haluasi joutua.
        Ja minä kun inhoan kaukalopalloa muutenkin.

        Eli kyllä kun toimeksianto sovitaan, pitää siinä vaiheessa olla selvää kuka maksaa mitäkin.

        Urakakkasopimuksessahan pitää käydä ilmi, mitä kumpikin osapuoli maksaa.

        Itse tässä olin vain kyselemässä, miten jatkossa menettelisin oman toimeksiantajani kanssa.
        En tietenkään lisää mitään mitä ei ole edeltäkäsin sovittu.
        Minulle tärkeää on molemminpuolinen luottamus, sekä tarvittaessa pieni jousto molemmin puolin.
        Turha tiukkapipoisuuskaan ei ole minun mieleeni.

        Jotenkin kyllä tuntuu, että ei ole ihan reilua laskuttaa autossa istumisesta, kun ajaa ja ei tee mitään tuottavaa työtä.

        Omat keikkani kun ovat yleensä muutamasta päivästä muutamaan viikkoon.

        Paha kello tahtoo kuulua vaikka ei pahaa tekisikään.
        Varsinkin kaivinkoneyrittäjät taitavat olla pahimpia toistensa mollaajia.

        Ärsyttää suunnattomasti kaikki selkään puukottajat ja toisten työn mitätöivät ja suullaan tekevät ihmiset.
        Tahtoopa olla, että ne joilta homma kuin homma hoituu puheissa kuin vettä vain, ovat sitten työmaalla tumpuloita.

        Menipä jo asian vierestäkin, mutta provosoiduin tuosta pahakellokommentista.


    • S R
    • Konsultti

      Toimin konsulttina eri yrityksille pääkaupunkiseudulla.
      Veloitan työtunneista kiinteän hinnan ja matkoista vain tuntiveloituksen, samalla hinnalla kuin muunkin työn.
      Kuitenkin jos matka-aika on suhteesa pitkä tehtyihin tunteihin verrattuna laitan laskuun matkatunnit eriteltynä, mutta kuitenkin samalla tuntihinnalla kuin varsinainen työ.
      Siis ei kilometriveloitusta.

      Kukaan ei ole valittanut.

    • Yrittäjä2002

      Meillä joskus urakat ovat kaukana (100-150 km sivu) tuntityönä tehtynä työaika alkaa toimipisteestä ja päättyy toimipisteeseen(asiakas saa tuntiarvion) ja laskutetaan kilometrit. Jos urakka hinta, niin kaikki sisällytetty yhteen hintaan. Asiakas tietää hinnan etukäteen, eikä yllätyksiä tule.

    • Anonyymi

      Minusta ainoa oikea tapa on veloittaa työstä. Sen pitäisi kattaa km korvaukset oman auton käytöstä. Ei ole asiakkaan tai maksajan vika mistä tulet tai minne menet.
      Itse teen näin eikä yllätyksiä tule itselle eikä muille. Eriasia on että kannattaako ostaa asuntovaunu jos työmatkat on pitkiä vai asua hotellissa vai yleensäkään lähteä pitkälle töihin.
      Eli veloitan työt. Palkanlaskentaan ilmoitan oman auton käytön km määrän ja saan siitä korvauksen, oma kun on ja maksan itse vakuutukset - polttoaineet - huollot yms.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe