Tuotantotaloutta AMK:ssa

abityttö

Minulle selvisi jo viime vuonna, että haluan opiskelemaan tuotantotaloutta. Tähän asti olen ajatellut vahvasti, että ehdottomasti yliopistoon- haluan DI:ksi. Olen alkanut kypsyttelemään mielessäni ajatusta, joka oli vielä viime vuonna niin kaukainen, että hakisin AMK:lle. Löysin myös Metropolia- ammattikorkeakoulusta kiinnostavan kansainvälisen tuotantotalouden koulutusohjelman.

Mulle on varmaan jotenkin päähän iskostunut se ajatus, että "DI tienaa paremmin, DI saa paremmin töitä, DI on arvostetumpi", mutta onko näin? Voihan insinööriksikin opiskelleena myöhemmin suorittaa sen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, että valmistuisi DI:ksi, mutta viehän se aikaa enemmän. Onko täällä ketään, joka opiskelisi AMK:ssa (etenkin tuolla Helsingissä) tuotantotaloutta, ja voisi vähän kertoao opinnoista ja työllistymisestä?

Menestyn koulussa kohtalaisesti, matikasta ja fysiikasta on yhtä paljon ysiä ja kasia, kemiasta kirjoitin E:n. Katselin vanhoja insinööripuolen valintakokeita AMK:hon, ja ne näytti lähinnä naurettavan helpolta. Ensisijaisesti toivoisin pääseväni TTY:lle, mutta kysynkin, että onkohan tuo AMK- tutkinto tuotantotaloudesta ihan potentiaalinen varavaihtoehto?

Saattaa olla että aliarvioin vähän itseäni ja olen saanut stereotypian siitä että vain huippuoppilaat pääsee TTY:lle tutaan, varsinkin TKK:lle..

17

8480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tottakai haet molempiin!

      Hae molempiin, sekä yliopistoon että Metropoliaan! Jos käy niin että pääset vain toiseen niin ei tarvi miettiä enää, mutta jos pääset molempiin, niin voit silti ilmoittautua poissaolevaksi ekan vuoden ajaksi toiseen ja tehdä lopullisen valinnan myöhemmin. Eroja on. Nämä erot on minun mielestä. Tietysti vastaan saa väittää.

      AMK on työelämälähtöisempi ja käytännönläheisempi koulutukseltaan. Ongelmat nousevat suoraan käytännöstä. Kritiikkiä tulee joskus että amk-inssit eivät osaa luoda uutta vaan soveltavat olemassa olevaa. Ovat vähän yksioikoisia ja rajoittuneita. Jos näin on, niin se ei välttämättä johdu koulutuksesta vaan siitä, että amkiin yleensä hakeutuu vähemmän kunnianhimoa omaavat tai huonommalla koulumenestyksellä olevat.

      DI-koulutus on teoreettisempi ja paneutuu enemmän asioiden taustoihin kuin itse ilmiöihin. Teorioita tarvitaan, jotta käytännön inssit voivat soveltaa niitä käytännön ongelmiin. Tuta on johtajalinja, jolle hakeutuu enimmäkseen A-uroksia: aika itsetietoisia ja oman arvonsa tuntevia kavereita, joilla on hyvät todistukset. Kritikkiä tulee joskus siitä, että tuta-DI:t ovat tyypillisiä kovien arvojen insinöörijohtajia.

    • gleeble

      Noin hyvillä papereilla pääsee varmaan kohtuu vähällä vaivalla TTY:n tuotantotalouteen. Se kumpi tutkinto kannattaa suorittaa riippuu myös siitä minkälaisiin työtehtäviin haluaa. Itselleni on jäänyt sellainen käsitys, että varsinkin naispuoleinen amk:n tuta-inssi hukkuisi "tradenomi/tuta-inssi massaan" ja työtehtävätkin usein melko vaatimattomia. Ei millään pahalla, mutta tekninen ala on edelleen miesten temmellyskenttä.
      Tuta-DI vahvalla teknisellä painotuksella kuulostaa kohtuu fiksulle tutkinnolle suoritettavaksi. Voit tietysti jatkaa amk:n jälkeen yliopistollakin, ainakin Lappeenrannassa iso osa opiskelijoista on jo insinöörejä.

      Varmasti pärjäät tutan opinnoissa yliopistotasollakin, ainakin ne ovat kauttaaltaan paljon helpomman tuntuisia kuin esimerkiksi sähkötekniikan ammattiaineet.

      Uskoisin DI-tutkinnon olevan jatkossakin arvostetumpi kuin Ylemmän AMK-tutkinnon, ainakin jos jotain viitteitä antaa insinööriopiskelijoiden matematiikan osaaminen.
      http://solmu.math.helsinki.fi/2005/erik/KivTar.html

      Lisään vielä loppuun, kuten on todettu miljardi kertaa ennenkin, että persoonasta se menestys pitkälti riippuu. Hyvillä AMK-papereilla saa varmasti helpommin työn kuin huonoilla yliopiston papereilla.

      • .........................!

        Niin, ja hyvillä yliopiston papereilla paremmin kuin hyvillä amk-papereilla. Heikoin aines yliopistolla vastaa keskivertoa tai hyvää amk:ssa.


      • ei noin voi sanoa
        .........................! kirjoitti:

        Niin, ja hyvillä yliopiston papereilla paremmin kuin hyvillä amk-papereilla. Heikoin aines yliopistolla vastaa keskivertoa tai hyvää amk:ssa.

        Tarvitaan sekä teoriaa ymmärtäviä älykköjä että suorittamiseen keskittyviä puurtajia. Ei voi sanoa että toinen aines olisi heikompaa tai parempaa. Myös käytännön lahjakkuutta tulisi oppia arvostamaan! Missä me olisimme ilman insinöörejä tai sairaanhoitajia? Mitä siitä tulisi, jos kaikki olivat jotain tohtoreita?

        Mutta jos tietää haluavansa niihin teoria- tai johtamishommiin, niin ei kun yliopistolle suoraan. Ei kannata ensin opiskella neljää vuotta amkissa ja siihen päälle toiset neljä tai viisi vuotta yliopistossa.


      • ..............................
        ei noin voi sanoa kirjoitti:

        Tarvitaan sekä teoriaa ymmärtäviä älykköjä että suorittamiseen keskittyviä puurtajia. Ei voi sanoa että toinen aines olisi heikompaa tai parempaa. Myös käytännön lahjakkuutta tulisi oppia arvostamaan! Missä me olisimme ilman insinöörejä tai sairaanhoitajia? Mitä siitä tulisi, jos kaikki olivat jotain tohtoreita?

        Mutta jos tietää haluavansa niihin teoria- tai johtamishommiin, niin ei kun yliopistolle suoraan. Ei kannata ensin opiskella neljää vuotta amkissa ja siihen päälle toiset neljä tai viisi vuotta yliopistossa.

        Tottakai. Kommenttini olikin tarkoitettu heittona niille, jotka niin kovasti yrittävät rinnastaa yo-ja amk-tutkinnot väittämällä, että esim. tradenomi ja ekonomi ovat samalla viivalla ja tradenomi pääsee ekonomin hommiin hyvillä papereilla. Näitä tutkintoja kun ei nimenomaan voi rinnastaa, mutta jotkut sitä niin hanakasti yrittävät. Jos haluaa päästä maisteritason duuniin, niin sitten yliopistoon.


      • entinen priimus ja kympin t...
        ei noin voi sanoa kirjoitti:

        Tarvitaan sekä teoriaa ymmärtäviä älykköjä että suorittamiseen keskittyviä puurtajia. Ei voi sanoa että toinen aines olisi heikompaa tai parempaa. Myös käytännön lahjakkuutta tulisi oppia arvostamaan! Missä me olisimme ilman insinöörejä tai sairaanhoitajia? Mitä siitä tulisi, jos kaikki olivat jotain tohtoreita?

        Mutta jos tietää haluavansa niihin teoria- tai johtamishommiin, niin ei kun yliopistolle suoraan. Ei kannata ensin opiskella neljää vuotta amkissa ja siihen päälle toiset neljä tai viisi vuotta yliopistossa.

        Itselläni todistuksen keskiarvo oli lähellä kymppiä yläasteella ja lukiossa ja luin pitkää matematiikkaa, joka sujui multa hyvinkin pienellä vaivalla sekä aloitin yliopisto-opinnot ulkomailla heti lukion jälkeen. Kuitenkin monet ihmissuhdejutut muokkasivat elämääni negatiivisesti sen jälkeen ja menin töihin yliopistokoulutustani vastaavamattomiin töihin tietotekniikan pariin. Nuo kaikki "sivupolut" tuhosivat sen ideaalisen ajatuksen uraputkesta jne., sillä olen nykyään jo 30-vuotias.

        Aikaa kului useampikin vuosi ja hainkin ihan "leikkimielellä" ammattikorkeakouluun inssikoulutukseen ja pääsin sisään jne. Nyt opiskelen siellä, vaikka en välttämättä aikaisemmilta taidoiltani vastaakaan stereotyyppistä keskiverto-opiskelijaa ja itse asiassa ne opinnot tuntuvat itsestäni ainakin matemaattisesti ja teoreettisesti aivan lastenleikiltä, mutten anna asian haitata itseäni. Töiden ohella opiskelussa helppous on vain etu. :)


      • abityttö
        entinen priimus ja kympin t... kirjoitti:

        Itselläni todistuksen keskiarvo oli lähellä kymppiä yläasteella ja lukiossa ja luin pitkää matematiikkaa, joka sujui multa hyvinkin pienellä vaivalla sekä aloitin yliopisto-opinnot ulkomailla heti lukion jälkeen. Kuitenkin monet ihmissuhdejutut muokkasivat elämääni negatiivisesti sen jälkeen ja menin töihin yliopistokoulutustani vastaavamattomiin töihin tietotekniikan pariin. Nuo kaikki "sivupolut" tuhosivat sen ideaalisen ajatuksen uraputkesta jne., sillä olen nykyään jo 30-vuotias.

        Aikaa kului useampikin vuosi ja hainkin ihan "leikkimielellä" ammattikorkeakouluun inssikoulutukseen ja pääsin sisään jne. Nyt opiskelen siellä, vaikka en välttämättä aikaisemmilta taidoiltani vastaakaan stereotyyppistä keskiverto-opiskelijaa ja itse asiassa ne opinnot tuntuvat itsestäni ainakin matemaattisesti ja teoreettisesti aivan lastenleikiltä, mutten anna asian haitata itseäni. Töiden ohella opiskelussa helppous on vain etu. :)

        Tottakai aion hakea TTY:lle, tykkään kaupunkinakin Tampereesta enemmän kuin Helsingistä, mutta mietin vain että olisikohan se järkevää hakea myös AMK:hon. Teen tietysti kaikkeni päästäkseni TTY:lle, ja jos en pääse, voisin tietysti opiskella vuoden siellä AMK:ssa ja yrittää uudelleen jos siltä tuntuu. Tunnen olevani pakkaus teoreettista ja käytännöllistä, en siis oikein osaa persoonallisuudeltani sanoa kumpi sopisi paremmin, se yliopisto tuntuu oikeammalta vaihtoehdolta.

        Tiedän sen olevan miehinen ala, mutta pitäähän meidän naistenkin näyttää mihin meistä on!


      • jos töihin haluat
        abityttö kirjoitti:

        Tottakai aion hakea TTY:lle, tykkään kaupunkinakin Tampereesta enemmän kuin Helsingistä, mutta mietin vain että olisikohan se järkevää hakea myös AMK:hon. Teen tietysti kaikkeni päästäkseni TTY:lle, ja jos en pääse, voisin tietysti opiskella vuoden siellä AMK:ssa ja yrittää uudelleen jos siltä tuntuu. Tunnen olevani pakkaus teoreettista ja käytännöllistä, en siis oikein osaa persoonallisuudeltani sanoa kumpi sopisi paremmin, se yliopisto tuntuu oikeammalta vaihtoehdolta.

        Tiedän sen olevan miehinen ala, mutta pitäähän meidän naistenkin näyttää mihin meistä on!

        TTY on ihan hyvä vaihtoehto, mutta sanoisin, että amk:ssa saat vankemman pohjan ja käytännön osaamista. Meille on ainakin sanottu, että sitä arvostetaan enemmän kuin pelkkää teoriatietoa. Plus valmistumis aika on lyhyempi ja samoja hommia nuo dippainssitkin näytäävät tekevän. Jos sulla on yhtään kiinnostusta myös siihen käytännön puoleen ni ehdottomasti amk. Meille on tullut monia, jotka on vaihtanu tty:ltä ku ei ole ollut kuulemma juurikaan näkyvää hyötyä siellä opiskelusta ja nyt ovat tyytyväisiä. Ja hyviä bileitäkin on:)Onnea hakuihin


      • teekkari
        jos töihin haluat kirjoitti:

        TTY on ihan hyvä vaihtoehto, mutta sanoisin, että amk:ssa saat vankemman pohjan ja käytännön osaamista. Meille on ainakin sanottu, että sitä arvostetaan enemmän kuin pelkkää teoriatietoa. Plus valmistumis aika on lyhyempi ja samoja hommia nuo dippainssitkin näytäävät tekevän. Jos sulla on yhtään kiinnostusta myös siihen käytännön puoleen ni ehdottomasti amk. Meille on tullut monia, jotka on vaihtanu tty:ltä ku ei ole ollut kuulemma juurikaan näkyvää hyötyä siellä opiskelusta ja nyt ovat tyytyväisiä. Ja hyviä bileitäkin on:)Onnea hakuihin

        Sanoisin että älä hae AMK:hon ollenkaan jos se on vain B-vaitoehto. Hae sinne TTY:lle 1. vaihtoehtona tutalle ja valitse sieltä joku helpompipääsyinen linja varmuuden vuoksi, sitten seuraavana vuonna haet uudestaan.


      • Amk.inssi vm xxxx
        jos töihin haluat kirjoitti:

        TTY on ihan hyvä vaihtoehto, mutta sanoisin, että amk:ssa saat vankemman pohjan ja käytännön osaamista. Meille on ainakin sanottu, että sitä arvostetaan enemmän kuin pelkkää teoriatietoa. Plus valmistumis aika on lyhyempi ja samoja hommia nuo dippainssitkin näytäävät tekevän. Jos sulla on yhtään kiinnostusta myös siihen käytännön puoleen ni ehdottomasti amk. Meille on tullut monia, jotka on vaihtanu tty:ltä ku ei ole ollut kuulemma juurikaan näkyvää hyötyä siellä opiskelusta ja nyt ovat tyytyväisiä. Ja hyviä bileitäkin on:)Onnea hakuihin

        Minä itse en henkilökohtaisesti tajua, että miten se ns. "käytäntö" liittyy insinööriopintoihin. Opiskelijat vinkuvat vuosi toisensa jälkeen lisää käytäntöä opintoihin, mutta miten se toteutetaan onkin eri juttu. Mielestäni insinöörin käytäntö on juuri niitä teoriaan pohjautuvia ammattiaineta. Ainakin itse niitä olen työssäni hyötynyt eniten. Helpot muka "käytännönläheiset" harjoitustyöt eivät tarjonneet muuta kuin Wordilla kirjoittamista.
        Haluavatko nykyiset AMK-inssiopiskelijat opiskella sitten enemmän levyseppähitsaajien tai sähköasentajien hommia?
        Vai kenties tehdä enemmän käytännönläheisiä harjoitustöitä ilman teoriaosaamista, jolloin harjoitustöistä tulee surkeita pintaraapaisuja? Yritykselle tehtävät harkatkin ovat monesti sellaisia, että niissä juuri pitäisi saada jotain olennaista teorian avulla irti, jota yritys ei vielä tiedä tai käytä.
        Vai onko käytäntö insinööriopiskelijalle kenties sitä ettei millään kurssilla lasketa vaan opiskellaan suunnittelemaan lukemalla pelkkää tekstiä?
        Jos käytännön osuutta lisätään opiskeluissa entisestään opiskelijoitten teoreettinen osaaminen on lähempänä teknikkoa kuin insinööriä.


      • entinen opiskelija
        Amk.inssi vm xxxx kirjoitti:

        Minä itse en henkilökohtaisesti tajua, että miten se ns. "käytäntö" liittyy insinööriopintoihin. Opiskelijat vinkuvat vuosi toisensa jälkeen lisää käytäntöä opintoihin, mutta miten se toteutetaan onkin eri juttu. Mielestäni insinöörin käytäntö on juuri niitä teoriaan pohjautuvia ammattiaineta. Ainakin itse niitä olen työssäni hyötynyt eniten. Helpot muka "käytännönläheiset" harjoitustyöt eivät tarjonneet muuta kuin Wordilla kirjoittamista.
        Haluavatko nykyiset AMK-inssiopiskelijat opiskella sitten enemmän levyseppähitsaajien tai sähköasentajien hommia?
        Vai kenties tehdä enemmän käytännönläheisiä harjoitustöitä ilman teoriaosaamista, jolloin harjoitustöistä tulee surkeita pintaraapaisuja? Yritykselle tehtävät harkatkin ovat monesti sellaisia, että niissä juuri pitäisi saada jotain olennaista teorian avulla irti, jota yritys ei vielä tiedä tai käytä.
        Vai onko käytäntö insinööriopiskelijalle kenties sitä ettei millään kurssilla lasketa vaan opiskellaan suunnittelemaan lukemalla pelkkää tekstiä?
        Jos käytännön osuutta lisätään opiskeluissa entisestään opiskelijoitten teoreettinen osaaminen on lähempänä teknikkoa kuin insinööriä.

        Voisiko tuo "käytäntö" olla sitä, että lähtökohtna on työpaikalla oleva tilanne, johon teorian avulla haetaan ratkaisua ja sitten sovelletaan ratkaisu käytäntöön?


      • ://///
        jos töihin haluat kirjoitti:

        TTY on ihan hyvä vaihtoehto, mutta sanoisin, että amk:ssa saat vankemman pohjan ja käytännön osaamista. Meille on ainakin sanottu, että sitä arvostetaan enemmän kuin pelkkää teoriatietoa. Plus valmistumis aika on lyhyempi ja samoja hommia nuo dippainssitkin näytäävät tekevän. Jos sulla on yhtään kiinnostusta myös siihen käytännön puoleen ni ehdottomasti amk. Meille on tullut monia, jotka on vaihtanu tty:ltä ku ei ole ollut kuulemma juurikaan näkyvää hyötyä siellä opiskelusta ja nyt ovat tyytyväisiä. Ja hyviä bileitäkin on:)Onnea hakuihin

        Valitettavasti olet nyt hieman hakoteillä. Vaikka AMK:ssa saakin käytännön harjoitusta, TTY:llä/TKK:lla saa huomattavasti vankemman teoreettisen pohjan ja sitä arvostetaan työelämässä enemmän. Käytäntöä voi sitten oppia vaikkapa kesätöissä.


      • teekkari
        jos töihin haluat kirjoitti:

        TTY on ihan hyvä vaihtoehto, mutta sanoisin, että amk:ssa saat vankemman pohjan ja käytännön osaamista. Meille on ainakin sanottu, että sitä arvostetaan enemmän kuin pelkkää teoriatietoa. Plus valmistumis aika on lyhyempi ja samoja hommia nuo dippainssitkin näytäävät tekevän. Jos sulla on yhtään kiinnostusta myös siihen käytännön puoleen ni ehdottomasti amk. Meille on tullut monia, jotka on vaihtanu tty:ltä ku ei ole ollut kuulemma juurikaan näkyvää hyötyä siellä opiskelusta ja nyt ovat tyytyväisiä. Ja hyviä bileitäkin on:)Onnea hakuihin

        Vai saa AMK-koulutuksesta vankemman pohjan?? No kyllähän kaikki tietenkin omaa koulutustaan puolustaa, mutta vähän järkeä nyt mukaan:D Itse en kyllä tiedä ensimmäistäkään, joka olisi tutalta edes harkinnut AMK:hon vaihtavan, tuntuu huvittavalta ajatukselta. Meille kyllä on tullut porukkaa monesta paikasta(muut osastot TKK:lla, HKKK ja muualta yliopistosta.)Jos tekevät samoja hommia niin miksi DI:n keskipalkka on yli tonnin inssiä suurempi?? ( http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2008/12/18/insinoori-tienaa-nyt-yli-3-700-euroa/200832664/139 ) ( http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2009/01/21/diplomi-insinoori-tienaa-4-772-euroa/20091736/139 )

        ps. hauskaa että on hyviä bileitäkin teillä!:D


      • DI
        teekkari kirjoitti:

        Vai saa AMK-koulutuksesta vankemman pohjan?? No kyllähän kaikki tietenkin omaa koulutustaan puolustaa, mutta vähän järkeä nyt mukaan:D Itse en kyllä tiedä ensimmäistäkään, joka olisi tutalta edes harkinnut AMK:hon vaihtavan, tuntuu huvittavalta ajatukselta. Meille kyllä on tullut porukkaa monesta paikasta(muut osastot TKK:lla, HKKK ja muualta yliopistosta.)Jos tekevät samoja hommia niin miksi DI:n keskipalkka on yli tonnin inssiä suurempi?? ( http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2008/12/18/insinoori-tienaa-nyt-yli-3-700-euroa/200832664/139 ) ( http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2009/01/21/diplomi-insinoori-tienaa-4-772-euroa/20091736/139 )

        ps. hauskaa että on hyviä bileitäkin teillä!:D

        Itse opiskellut HTKK:ssa tuotantotaloutta ja nyt jo eläkkeellä. Oli hyvä koulutus ja vaadittiin paljon. Yliopistossa opiskelevat kaverini löysäilivät bileissä, kun me teimme töitä. Koko työelämä tehtiin rankasti töitä. Töissä törmäsin sekä hyviin insinööreihin että hyviin DI:hin. Oli myös molemmissa ryhmissä kummajaisia.

        2 opiskelevaa tytärtä. Toinen aloitti AMKissa ja sanoi, että siellä vaan löysäillään. Siirtyi yliopistoon ja nyt sanoo, että siellä luetaan liikaa kirjoja :D. Vaatimustaso on kuulemma kovempi.
        Toinen tyttö on edelleen AMKissa, mutta ulkomailla käytyään (stipendillä yliopisto-opintoja) kutsuu suomalaista AMKiaan leikkikouluksi.
        Heidän puheidensa perusteella palkkaisin insinöörin vaatimattomampiin töihin kuin DI:n..


      • onko näin+
        DI kirjoitti:

        Itse opiskellut HTKK:ssa tuotantotaloutta ja nyt jo eläkkeellä. Oli hyvä koulutus ja vaadittiin paljon. Yliopistossa opiskelevat kaverini löysäilivät bileissä, kun me teimme töitä. Koko työelämä tehtiin rankasti töitä. Töissä törmäsin sekä hyviin insinööreihin että hyviin DI:hin. Oli myös molemmissa ryhmissä kummajaisia.

        2 opiskelevaa tytärtä. Toinen aloitti AMKissa ja sanoi, että siellä vaan löysäillään. Siirtyi yliopistoon ja nyt sanoo, että siellä luetaan liikaa kirjoja :D. Vaatimustaso on kuulemma kovempi.
        Toinen tyttö on edelleen AMKissa, mutta ulkomailla käytyään (stipendillä yliopisto-opintoja) kutsuu suomalaista AMKiaan leikkikouluksi.
        Heidän puheidensa perusteella palkkaisin insinöörin vaatimattomampiin töihin kuin DI:n..

        ymmärtänyt olen että aika laaja on skaala muttei mihinkään erityisen hyvä.


    • amk0-lipasto0

      Amkit ja yliopistot valmistavat joko pätkätöihin tai työttömyyteen.
      Opiskele mieluummin ammatti tai ala yrittäjäksi.

      • Sitä vain luullaan

        Tutkipa aivan huviksesi eri koulutustasojen työttömyysasteita ja hämmästy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe