Miten harjoittaa ääntä?

krista

Noniin, elikä haluaisin vaan tietään oisko jollain täällä kokeneemmalla laulunharrastajalla jotain hyviä arkipäivän perus vinkkejä, miten vois parantaa lauluääntään? Mun ongelmana on se, että vaikka mä osaan rytmit ja osaan laulaa kappaleet nuotilleen oikein, niin mun ääniala on niin suppee, etten pysty laulaa ikinä korkeimpia säveliä (huom.Mulle yks viivanen a:kin on siinä ja siinä, et pystyn laulamaan sen) . Oisko siis jotain vinkkejä miten laajentaa äänialaa, ja miten äänen sais kuulstamaan rennolta eikä pingottuneelta? Oisin tosi kiitollinen, laulutunneille kun tuskin saan aikaseks mennä.

16

11279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laulaja?

      Liian korkealta laulaminen kuulostaa kamalalta, mutta se kannattaa! :) Itse olen käynyt neljä vuotta laulutunneilla: ääniala on sopraano, mutta ennen en päässyt niin korkealle kuin nyt (kaksiviivainen f).

      Itse avaan ääneni ihan vaan laulamalla asteikkoja tai sitten ensim hymisemällä tms., koska en osaa mitään soittakaan äänenavauksen tueksi. Sitten kun ääni on hiukan auki, laulan jotain matalampia lauluja ja siitä sitten rääkkään sen auki. :) Niin ei kyllä saisi tehdä.

      No, ihan sellaisia rentoutusharjoituksiakin voisi joskus tehdä: puhalletaan pillillä vesilasiin, jolloin äänihuulet rentoutuu.

    • moxu

      Usein liian suppealta tuntuva ääniala on sijoituskysymys. Jos et ole "rentouttanut" äänihuuliasi riittävästi ennen laulamista, se heijastuu kireytenä, joka pienentää käytettävissä olevaa skaalaa.
      Omalla kuoronjohtajallamme on hyvä äänenavaustekniikka. Ensin venyttelyliikkeitä, kevyttä jumppaa ja sitten lähdetään ääntä ikäänkuin "pyörittämään" korkeudeltaan vaihtelevalla huulitäryllä. Tästä siirrytään sitten perinteisempiin äänenavausharjoituksiin, joissa liikutaan tietyillä intervalleilla erilaisilla kirjainyhdistelmillä.

      Liittyessäni kuoroon vuonna 2000 tiesin olevani korkeahko baritoni ja minusta tehtiin tenori. Nyt olen -ainakin omasta mielestäni- oikeastikin jos en ihan niin ainakin vähän enemmän tenori, kuin silloin. Jos vielä eläisin vakituisessa parisuhteessa (ks.Pyssy Turusen ääniteoria tässä samassa keskustelussa)...

      • Krista

        ..äänihuulia sitten voisi rentouttaa? muuta kun pilliin puhaltamalla? ja mitä tarkoittaa huulitäry? Haluaisin kyllä todella päästä korkeemmalle, ärsyttää kun ei voi ikinä laulaa kunnolla laulua alusta loppuun,ellei alota todella alhaalta.Entä voiko mun ikuisesti kireät niskat vaikuttaa myös lauluääneen?


      • moxu
        Krista kirjoitti:

        ..äänihuulia sitten voisi rentouttaa? muuta kun pilliin puhaltamalla? ja mitä tarkoittaa huulitäry? Haluaisin kyllä todella päästä korkeemmalle, ärsyttää kun ei voi ikinä laulaa kunnolla laulua alusta loppuun,ellei alota todella alhaalta.Entä voiko mun ikuisesti kireät niskat vaikuttaa myös lauluääneen?

        Huulitäry...mites sen nyt selittäisi. Se on se ääni, mitä pikkupojat päästävät halutessaan leikkiautojensa ääntelevän ison auton lailla, eli huulet rentoina b-kirjaimen sanomisvalmiudessa päästetty ääni. Jos meni ohi, ei se mitään...
        Kireät niskat vaikuttavat äänihuulten rentouteen. Kannattaa ottaa hierontaa. Hyvä lauluasento on rento, mutta ryhdikäs.
        Äänitekniikkaa voi kehittää myös rentouttavalla alexander-tekniikalla, jolloin kropan muista liikkeistä ei tarvitse välittää.


      • Krista
        moxu kirjoitti:

        Huulitäry...mites sen nyt selittäisi. Se on se ääni, mitä pikkupojat päästävät halutessaan leikkiautojensa ääntelevän ison auton lailla, eli huulet rentoina b-kirjaimen sanomisvalmiudessa päästetty ääni. Jos meni ohi, ei se mitään...
        Kireät niskat vaikuttavat äänihuulten rentouteen. Kannattaa ottaa hierontaa. Hyvä lauluasento on rento, mutta ryhdikäs.
        Äänitekniikkaa voi kehittää myös rentouttavalla alexander-tekniikalla, jolloin kropan muista liikkeistä ei tarvitse välittää.

        Kiitos vastauksista! Ehkä jotenkin tajusin ton sun selitykses,siis sellanen brrrr-ääni, vai? Mikä tuntuu huulissa?

        Joo, mul on aina tosi kireet ja särkevät niskat.
        Oon huomannu et pienikin hieronta auttaa ainakin vähän, vaikka lukkoon ne menee vähän ajan päästä taas uudestaan. Ehkä vois harkita sitä hierojalle menoo.. Mutta, jaksaisitko vielä selittää ton alexander-tekniikan? Näillä vinkeillähän mä pääsen jo pitkälle.. ; )


      • LJK
        Krista kirjoitti:

        Kiitos vastauksista! Ehkä jotenkin tajusin ton sun selitykses,siis sellanen brrrr-ääni, vai? Mikä tuntuu huulissa?

        Joo, mul on aina tosi kireet ja särkevät niskat.
        Oon huomannu et pienikin hieronta auttaa ainakin vähän, vaikka lukkoon ne menee vähän ajan päästä taas uudestaan. Ehkä vois harkita sitä hierojalle menoo.. Mutta, jaksaisitko vielä selittää ton alexander-tekniikan? Näillä vinkeillähän mä pääsen jo pitkälle.. ; )

        Laulun ammattilaisena voisin lähinnä kehottaa menemään laulutunneille. Kyse on niin moninaisesta asiasta, että kaikkea on vaikea oivaltaa itse. Hengitystekniikka, mistä kukaan ei tässä vielä ole puhunut sanallakaan, on se kaikkein tärkein. Ellei hengitys lähde palleasta saakka, ääni hirttää kurkusta kiinni.

        Esimerkkejä löytyy vaikka Idols ohjelmasta ... hehe ;-)

        Fyysinen rentous on tärkeä, mutta samalla siihen liittyy eräänlainen vastavoima joka kannattaa ääntäsi. Leuan pitää olla täysin rento jne.

        Onnea vaan ...

        LJ


      • Noora
        LJK kirjoitti:

        Laulun ammattilaisena voisin lähinnä kehottaa menemään laulutunneille. Kyse on niin moninaisesta asiasta, että kaikkea on vaikea oivaltaa itse. Hengitystekniikka, mistä kukaan ei tässä vielä ole puhunut sanallakaan, on se kaikkein tärkein. Ellei hengitys lähde palleasta saakka, ääni hirttää kurkusta kiinni.

        Esimerkkejä löytyy vaikka Idols ohjelmasta ... hehe ;-)

        Fyysinen rentous on tärkeä, mutta samalla siihen liittyy eräänlainen vastavoima joka kannattaa ääntäsi. Leuan pitää olla täysin rento jne.

        Onnea vaan ...

        LJ

        olisin halunnut lähteä laulutunneille, mutta ne järkiäänkin maksavat ihan liikaa minun kukkarolle. että ei auta kun yksinään lauleskella. kiitos muille kuitenkin hyvistä vinkeistä, itelläni liian korkealle mentäessä ääni muuttuu nasaalikähinäksi.. :D


      • tim72
        Krista kirjoitti:

        ..äänihuulia sitten voisi rentouttaa? muuta kun pilliin puhaltamalla? ja mitä tarkoittaa huulitäry? Haluaisin kyllä todella päästä korkeemmalle, ärsyttää kun ei voi ikinä laulaa kunnolla laulua alusta loppuun,ellei alota todella alhaalta.Entä voiko mun ikuisesti kireät niskat vaikuttaa myös lauluääneen?

        tuota....vinkkejähän on monia.Kun aloitat
        äänenavauksen,venyttele ensin lihaksia.Niska.
        paina leuka toiselle olkapäälle ja pyöräytä
        pää toiselle olkapäälle leuka alas painettuna
        pidätä hetki leukaa olkapäällä ja pyöräytä pää takaisin toista 5-10 kertaa.muista olla rento


      • LauluQueen

        Sain hyvän lauluäänen vAin kyn harjoittelin kaikkea erilaista.


    • suski

      eli kannattaa aloittaa kunnon laulu asennosta! jos laulat seisaaltaan, niin pidä hyvä ryhti, jalat lantion leveydellä ja leuka 90 asteen kulmaan. istualtaan laulamisessa kannattaa pitää hyvä ryhti, jalat 90 asteen kulmassa ja rintakehä auki. kannattaa myös harjoittaa palleaa, jotta henggittäminen sujuisi "kivuttomammin". leuoissa ei saisi olla yhtään kiristystä, sen kuulee äänestä kun leuat on rentona. ja ääni kannattaa avata aina kunnolla! toivottavasti tästä on apua

      • yoha

        Laulamisessa kannatta muistaa se, että oikotietä ei ole onneen. Vaikka miten asioita tiedostaa ja tajuaa, niin vie aikaa ennenkuin elimistö alkaa totella pyrkimyksiä ja se vie vuosia, valitettavasti.

        Mutta asiaan.

        Pääkohta numero 1: Hengitys

        Laulaessa hengityksen täytyy solahataa vapaasti keuhkojen pohjaan saakka, ikäänkuin vatsaan. Tämä tapahtuu oikein silloin kun tyhjennät uloshengittämällä keuhkosi aivan tyhjäksi ja sitten rentoutat hengityselimistön täysin, niin ilma "putoaa" nenän kautta keuhkojen pohjalle ja näin vapauttaa laulamiseen tarvittavan elimistön tuottamaan ääntä. Eli hengitetään ilman että hartiat ja rintakehä kohoaa ylöspäin. Rintakehäkin saa kohota, mutta sitä ei saa lihastyöllä kohota, vaan itsestään kun ilma täyttää keuhkot.

        Pääkohta numero 2: Rentous

        Ainoa paikka mikä laulaessa saa kiristyä on äänihuulet. Ne tuottavat kiristyessään eri korkuisia ääniä jotka tulevat vapaasti suusta ulos. Hartiat, rintakehä, kyljet, selkä, kaula, leuka ja kurkunpää täytyy olla aivan rentaona, eli jos tunnet esim. kurkunpäässä, kaulalla tai leuassa pienintäkin jännittyneisyyttä, niin jotain menee pieleen. Muutaman laulun pystyy näinkin laulamaan, mutta pitemmän päälle ääni väsyy ja laulaminen käy mahdottomaksi.

        Pääkohta numero 3: Tuenta

        Tuenta on mystinen käsite, mutta se tarkoittaa sitä että kun hengitys on valahtanut "vatsan pohjalle", niin se pysyy siellä. Sen merkistyksen huomaa konkreettisimmin korkeissa äänissä, jolloin tuenta tiivistyy voimakkaimmin. Tunne on sama, kuin kuvittelisit rantapalloa painettaessa veden alle: voima leviää alaspäin ja sivuseinämiin ja näin ilmanpaine pysyy tasaisena äänihuulten molemmin puolin eikä kaulalla synny jännityksiä.

        Pääkohta numero 4: Äänen sijoittaminen

        Kun hengitys on valahtanut pohjaan rennon elimistön läpi ja tuenta on valmiina tuottamaan vapaata lauluääntä, niin ääni saa tulla vapaasti suusta ulos kiertäen kitalaen peräsopukoitten kautta. Tätä ei pidä sekoittaa ns. "takaiseen laulamiseen", jolloin ääni ei tule vapaasti ulos vaan jää jonnekin pään sisään ja kuulostaa tunkkaiselta.

        No tässä oli seikkaperäisesti selitetty tämä mystinen laji, mutta pidä ohjesääntönä sitä, että mitä helpommalta laulaminen tuntuu, niin sitä enemmän teet asioita oikein.


    • lankakerä

      Itse laulan ensin jonkun helpon laulun ja aloitan aan aivan alhaalta ja nostan ääntä koko ajan hitaasti ylös päin. Ja kun se on korkealla niin laitan matellemmaksi hitasti. Eli ensin hitaasi matalasta korkealle ja sitten korkeasta matalaksi. Ekaksi aa sitten oo ja ee. yy kin on hyvä. (:

    • ysi musiikissa

      Olen vasta ylä asteella mutta mulla saattaa ehkä olla vinkki.en tiedä meneekö tämä oikein vai ei,mutta opettaja on sanonut ettei laulamisesta tule mitään jos jännittää ja/tai lihakset ovat jäykkinä jos sinulla on voimakas rohkea ja kirkas ääni.minulla on sellainen ääni. En jännittä usein,mutta pakostakin korkeassa äänessä alkaa jännittää mikä on yhtäkuin ei hyvä. Siihen minulla on oma konstini. Seison tai istun suorassa leuka pystyssä ja ajattelen että laulan tyhjässä tilassa jossa ei ole ketään kuuntelemassa. Jos tämä ei auta niin en keksi sitten muuta

      • Eva flies away

        Tämä on väärin. Leuan on oltava noin 90 asteen kulmassa, koska muuten laulaminen vaikeutuu. Jos korkeat äänet tuntuvat vaikeilta, voit koettaa koukistaa polvia, kunhan et aivan kyykkyyn mene, ja nousta korkean äänen kohdalla. Kädet voi ottaa mukaan.


    • kaikissa_MEISSÄ_soi
    • Anonyymi

      Vaikka ketju on vanha niin kysytään kumminkin.

      Jos naislaulajan ääniala on kaksi oktaavia, niin voiko hän harjoittelemalla saavuttaa esimerkiksi 3,5 oktaavin äänialan? vai onko synnynnäinen juttu, että ääniala on se minkä on saanut syntyessään.

      Kysyn tuota sen takia kun katson Masked Singer Suomea. Tänä vuonna on yks naislaulaja Hodari.

      Hän veti ensimmäisessä esityksessä Yön Kuningatar aarian, joka todella haastava laulaa jopa ammattilaiselle koska esityksessä lauletaan niin korkeita nuotteja.

      Nyt sitten muutamien esitysten aikana mitä Hodari on vetänyt eri kappaleita sekä antanut sellaisia vihjeitä.
      Että olen tullut siihen tulokseen Hodari ON Nelli Matula.

      MUTTA kun Youtubesta katsoo Tähdet Tähdet kanavalta Nellin esityksen My Heart Will Go On biisistä.
      Niin tässä esityksessä huomaa, että häneltä loppuu ääniala kesken...esityksen puolessa välissä.

      Kun lauletaan, että
      "...You're here," TÄMÄ LAULETAAN KORKEALLA NUOTILLA
      "....there's nothing I fear And I know that my heart will go on." TÄMÄ LAULETAAN VIELÄ KORKEAMMALLA NUOTILLA.

      Niin Nelli joutuu ns. repimään ääntään tuossa there's nothing sanojen kohdalla.

      My Heart Will Go On kappaleen ääniala ON nimittäin A3-Eb5.

      Esimerkkinä Celine Dion pääsee vaivatta noihin nuotteihin. Ja esimerkiksi suomalainen laulaja Saara Aalto (kun katsoo The X Factor Uk esityksen).

      Että voiko äänialaa harjaannuttaa, että pääsee vielä korkeampiin nuotteihin täysin vaivatta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe