GMAT-testi

Trade

Onko täällä kenelläkään mitään kokemusta GMAT-testistä?

Ajattelin jossakin vaiheessa hakea esim. Helsingin kauppakorkeakouluun tradenomin papereilla, (ekonomin paperit saisi n. 2 vuodessa), mutta edellytyksenä on, että on suorittanut GMAT-testin v.2005 jälkeen. Kyse on valvotussa tilassa tehtävästä konetentistä, joka testaa henkilön englanninkielisiä taitoja sekä MATEMAATTISIA kykyjä.

Olen vain alustavasti tutustunut aihepiiriin, kysymykset ovat ihan absurdeja, suurin osa monivalintakysymyksiä, ellei kaikki? Minun pitäisi kaivaa kaikki lukion matikankirjat esille ja plärätä kaikki kamat läpi jne.. Testiin on varmaan matskua ostettavissa, mutta mielestäni on aivan käsittämätöntä miksi tällainen testi edes vaaditaan jokaiselta, vaikka hakisi suomenkieliseen koulutusohjelmaan. Jos olisi enkku kyseessä, niin sitten ymmärtäisin GMAT-testin tarpeellisuuden.

Kysymys on siis, että onko täällä ketään joka on valmistumassa lähiaikoina suorittamaan testiä, onko täällä sellasia jotka sen on jo suorittanut, oliko vaikea jne, vinkkejä ym kokemuksia KIRJOITA TÄNNE! KIITOS PALJON!!! :)

23

18511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa miettinyt

      Olen jo valmistunut tradenomi ja minulla oli samanlaisia suunnitelmia kuin sinulla, mutta nyt olen luopumassa ajatuksesta juuri tuon GMAT-testin takia. Ostin GMAT:stä kertovan kirjan ja tein harjoituksia ja huonosti meni juuri matematiikan osuus (muita tehtäviä en sitten enää viitsinyt edes yrittää). Olisi älyttömästi vaivaa alkaa opettelemaan uudelleen lukion juttuja... Muutin siis suunnitelmia jatkon suhteen, vaikka kyllä se maisterin tutkinto edelleen välillä mielessä pyörii.

      • Trade

        Näinhän se tosiaan on.. GMAT vaikuttaa mielestänikin todella vaikealta, enkä tajua miksi se on niin tärkeää.

        Joka tapauksessa, ylempi AMK olisi myös yksi vaihtoehto myöhemmin, ja GMAT-testiä pyydetään käsittääkseni vain Helsingin kauppakorkeakoulussa? Olen katsellut myös muitakin kouluja, niissä tätä GMAT-testiä ei tarvita.

        On tämä tradenomin tutkinto ihan ookoo, mutta minunkin mielessäni pyörii suunnitelmia jatkosta, löytyisi vielä energiaa jatkaa opiskeluja korkeammalle, mutta mieluummin opiskelen 2 vuotta ja haen traden papereilla kuin opiskelen teinien joukossa 4-5vuotta kauppakorkeassa..


      • Sohvi
        Trade kirjoitti:

        Näinhän se tosiaan on.. GMAT vaikuttaa mielestänikin todella vaikealta, enkä tajua miksi se on niin tärkeää.

        Joka tapauksessa, ylempi AMK olisi myös yksi vaihtoehto myöhemmin, ja GMAT-testiä pyydetään käsittääkseni vain Helsingin kauppakorkeakoulussa? Olen katsellut myös muitakin kouluja, niissä tätä GMAT-testiä ei tarvita.

        On tämä tradenomin tutkinto ihan ookoo, mutta minunkin mielessäni pyörii suunnitelmia jatkosta, löytyisi vielä energiaa jatkaa opiskeluja korkeammalle, mutta mieluummin opiskelen 2 vuotta ja haen traden papereilla kuin opiskelen teinien joukossa 4-5vuotta kauppakorkeassa..

        Olen itse myöskin ajatellut hakea kkk:n tänä keväänä ja tuo testi jännittää ja olen miettinyt että mikä olisi paras tapa valmistautua siihen. Mitä maisterin ohjelmia tarkoitat joissa ei vaadita GMAT testiä joihin meitä tradenomeja hyväksytään? Luulen että matematiikkaa preppaamalla testi alkaa kuitenkin vaikuttamaan edes hieman järkevältä mutta töitä sen eteen täytyy varmasti tehdä.


    • Melissa

      Olen tradenomi ja viime keväänä kokeilin GMAT-testiä. Uskon, että testistä saisin 500 pistettä, mutta viime vuonna se ei onnistunut :(

      Suoraan sanottuna testi oli vaikea. En ymmärrä miksi kyseinen testi pitää suorittaa, koska se ei mielestäni liity paljonkaan varsinaisiin maisteriopintoihin. Harmittaa juuri se, että GMAT-testi maksaa niin paljon. Jos ei ensimmäisellä kerralla onnistu, joutuu maksamaan seuraavalla kerralla taas uudelleen.

      Jos päätät kokeilla testiä, onnea! Jos lukiotaidot matikasta on tallessa ja jaksat kerrata, niin ei se mahdoton ole. Tsemppiä! Ainakin Hankenissa ei ole pisterajaa 500 pistettä GMAT-testistä, mutta kyseessähän on eri koulu kuin HKKK...

      Itse päädyin muihin tulevaisuudensuunnitelmiin. Ehkä vielä kokeilen helsingin kauppakorkeakouluun, mutta ehkä vain suoritan ylemmän amk-tutkinnon. Sen näkee sitten :)

    • jampula85

      Valmistaudun parhaillaan GMAT-testiin, ja aijon hakea maisterihaussa HSE:hen. Tradenomin paperit vuoden takaa, ja nyt olen hieman testaillut ilmaisella prep-ohjelmalla testiä kotona. Englannin osuus näyttäisi olevan suhteellisen helppo, mutta tuo matikka... Lukion lyhyen matikan kirjat tuossa vieressä, ja on vaikea aloittaa mistään.

      Tilasin amazonin kautta preppauskirjat (huomattavasti halvemmat kuin esim. mba.comin kautta tilattaessa) ja niitä odottelen. Testi on tilattu ja maksettu, joten enää ei voi perääntyä :)

      Antakaa vinkkejä please ja tsemppiä kaikille lukupuuhiin!

      • tumppiXXX

        Mulla hakusuunnitelmat tyssäs kans tuohon Gmat testiin. Kyl matikantehtävissä näyttää pätjäävän mutta hermot varmaan pettää ensin - vastausaikaa on niin vähän. Tiedättekö miten ne kirjalliset tehtävät arvostellaan? Onko paikalla joku oikolukija??? Kerro sitte ihmeessä miten testin kanssa kävi!


      • Asiasta kiinnostunut
        tumppiXXX kirjoitti:

        Mulla hakusuunnitelmat tyssäs kans tuohon Gmat testiin. Kyl matikantehtävissä näyttää pätjäävän mutta hermot varmaan pettää ensin - vastausaikaa on niin vähän. Tiedättekö miten ne kirjalliset tehtävät arvostellaan? Onko paikalla joku oikolukija??? Kerro sitte ihmeessä miten testin kanssa kävi!

        Heippa! Tietääkö joku testin tehnyt tai siihen paremmin perehtynyt kauan vastausaikaa on per kysymys? Kiitos!


      • HipheiTrallalaa

        Hei,

        Miten sä maksoit sen testin? Ku siel ei kerta käy muu kuin luotto kortti, ja mulla on vaan Visa Electron..

        Kiitos.


    • GMATin selvittänyt

      vaan vaikeaselkoinen tarkoituksella.

      Matematiikan osuuden selvitin mielestäni helposti KUN harjoittelin asioiden englanninkieliset nimet. Eli laskut ovat kyllä selvitettävissä, mutta se vaatii suvereenin tietämyksen matematiikan alueen englanninkielisestä sanastosta.

      Ja tradenomeille tiedoksi: kyllä niissä kauppakorkean päävalinnan pääsykokeissa pitää ihan samalla tavalla harjoitella se perusmatematiikka (kyllä: kvantitatiivinen analyysi tarkoittaa matemaattista analyysiä!), joten miksi tradenomin papereilla tarvitsisi tietää jotenkin vähemmän perusmatematiikasta (lukion matematiikasta)?

      Ei tradenomin tutkinnossa tarvinnut lukea yhtään niin paljon perusmatematiikkaa, kuin mitä kauppakorkeassa. Siksi niitä matematiikan kursseja ei kokonaisuudessaan hyväksilueta tradenomeille... varautukaa laskemaan myös HSE:n kursseilla. Niistä kursseista selviytymiseen parhaat mahdollisuudet antaa lukiomatematiikan kertaaminen, joka osaltaan auttaa myös GMATista selviytymiseen.

      Jossei tiedä mistä aloittaa, niin kannattaa netissä tehdä pari treenitestiä.

      Tsemiä GMATtiin ja vinkkinä: rentoutukaa ja keskittykää kokeessa! Siinä vaiheessa on turha enää stressata sitä mitä osaa, rahaa ei testistä kuitenkaan saa takaisin.

      • 16hmg

        Sain testistä 500 pistettä. Raja noussut 550 tänä vuonna. Harmi :( Todella vaikea testi.


      • lallalaa
        16hmg kirjoitti:

        Sain testistä 500 pistettä. Raja noussut 550 tänä vuonna. Harmi :( Todella vaikea testi.

        Itse olen opiskellut ja työskennellyt paljon englanniksi ja tehdessäni GMAT:n pari vuotta sitten pelkäsin enemmän juuri matematiikka-osuutta. Kuinka sitten siinä kävikään, niin sain matematiikan tehtävistä lähes puolet enemmän pisteitä kuin kieliosiosta. Sama juttu oli myös kaverillani, joka on tehnyt koko amk-tutkintonsa englanniksi.

        GMAT-testi on tosiaan aika vaativa ja kannattaa lukea sitä varten ihan kunnolla pari kolme kolme kuukautta ja harjoitella testin tekoa harjoitusohjelmalla. Suosittelen myös GMAT-kirjan hankkimista.

        Mielestäni on kyllä ihan hyvä, että GMAT-testi vaaditaan, koska se mittaa ainakin henkilön oikeaa motivaatiotasoa opintoja kohtaan. Lisäksi testi kertoo kyllä henkilön kielitasosta, ainakin vaativammasta sellaisesta.


    • Lapa111111

      Heippa!

      Itse tein GMAT-testin tänä vuonna. Aloitin valmistautumisen noin kuukausi ennen koetta, laiskahkosti. Viimeiset pari viikkoa yritin harjoitella testiin ainakin 5 h/päivä. Englannin kieleni on vahva, matemaattiset kyvyt perustasoa. Sain kokeesta 620 pistettä.

      Valmistauduin testiin pääasiassa amazonista tilaamieni kirjojen avulla. Harjoituskirjoja löytyy laidasta laitaan, osassa on pelkkiä harjoituksia ja osassa myös kerrataan esim. kokeessa vaadittavaa matikkaa ja kielioppijuttuja. Mielestäni kirjoista oli tosi suuri apu, niissä oli esimerkiksi vinkkejä perusvirheiden välttämiseen ja tyypillisimpiä jippoja, joilla kokeessa yritetään hämätä.

      Koetilanne on aika kuumottava, istut yksin kopissa ja tietokoneen ruudussa rullaa aika joka tuntuu menevän aivan tajuttoman nopeasti. Tärkeintä on yrittää pysyä rauhallisena ja pyrkiä vastaamaan jokaikiseen kysymykseen, koska vastaamattomista kysymyksistä rokotetaan enemmän kuin siitä, että vastaa väärin. Vaikka tuntuisi että homma menee ihan reisille, ei saa lannistua vaan pitää yrittää tsempata loppuun asti. Se, että pystyy handlaamaan kiireen ja hermostumisen on äärimmäisen tärkeää, keskittyminen täytyy ylläpitää läpi kokeen.

      About 2-3 viikon kunnon valmistautumisella kokeesta voi saada hyvät pisteet, tärkeintä on se, että ymmärrät kokeen formaatin ja vastaustekniset/ajanhallintaan liittyvät asiat. Ei siis mikään mahdoton nakki! Tsempit kaikille :)

      • Tiina9999

        Hei Lapa1111111!
        Olisitko mahdollisesti kiinnostunut myymään nuo gmat-kirjasi minulle, vai onko ne jo menneet?


    • ex

      "Joutuisin kaivaa matikankirjat esille ja vois mennä yli kaks viikkoo" -tyyppisiä vastauksia. Voi jeesus teidän kanssa. Kyllä huomaa ettei sillä tradekoululla tee kyllä hevon v:tä.

    • ja sitten vielä..

      Joku mainitsi, että testi on kallis. Paljon se sitten kustantaa?

      Entä saako testin tehdä monta kertaa, esim. jos menee ekalla kerralla huonosti ja haluaa yrittää korottaa tulosta?

      itse harkitsen GMAT:n tekemistä, mutta täältä luettujen kokemusten perusteella kannattaa varata aikaa valmistautumiseen.

    • lapa111111

      Testi maksaa about 250 euroa muistaakseni, hinnat löytyy GMATin sivuilta. Testin saa tehdä monta kertaa mutta siinä on muistaakseni joku karenssiaika välissä. Mutta suosittelen tutustumaan kokeen formaattiin ja detaljeihin virallisilla verkkosivuilla.

      Ja tottakai testin tekemiseen pitää valmistautua kunnolla. Uskaltaisin väittää että saa olla aikamoinen neropatti jos kokeesta saa hyvät pisteet ilman että valmistautuu jokseenkin huolellisesti. Aikaa pitää myös varata esimerkiksi matematiikan termistön opettelemiseen, jos ei ole aikaisemmin laskenut "englanniksi". Ja tilatkaa ne kirjat, ne auttaa.

      Ja tämä kuulostaa nyt tosi dorkalta, mutta mua oikeesti auttoi GMAT for dummies-kirja. Se on esimerkiksi hyvä perusasioita kertaava kirja, jossa voi ottaa noita lukion matikan konsepteja haltuun. Huomatkaa ihmiset, että GMAT-matikka ei ole mitään rakettitiedettä, kokeessa ei saa käyttää laskinta lainkaan, plus-miinus-kerto-jako-linjalla mennään! Tärkeintä on opetella miten kunkinlaiset tehtävät ratkaistaan.

      Kun tolla dummies-kirjalla on ottanut peruskonseptit haltuun, harjoittelee sillä GMAT-organisaation virallisella kirjalla kaikkia osioita niin tietää minkälaista tasoa odottaa.

      • Hoping for 600

        Gmat for dummiesin tehtävät on kyllä paljon helpompia kuin oikeat gmat tehtävät. Hyvä esimerkki tästä on se, että tein itse "for dummiesin" molemmat harjoituskokeet, sain jälkimmäisestä 73 % quantativesta ja 83% verbalista oikein.
        Gmat prep-ohjelman harjoituskokeissa taas sain 33% q:sta ja 73 % verbalista. Molemmilla kerroilla käytin osioihin 75 minuuttia kuten oikeassa kokeessa.

        Kannattaa siis harjoitella gmattia useamman kerran tietokoneformaatissa (netissä löytyy paljon harjoituskokeita,(katso esim. http://gmatclub.com/forum/all-gmat-cat-practice-tests-links-prices-reviews-77460.html#p583005)

        Noista kokeista saa paremman käsityksen gmatin oikeasta tasosta kuin dummiesin kokeista.


      • GMAT -kirjoja?
        Hoping for 600 kirjoitti:

        Gmat for dummiesin tehtävät on kyllä paljon helpompia kuin oikeat gmat tehtävät. Hyvä esimerkki tästä on se, että tein itse "for dummiesin" molemmat harjoituskokeet, sain jälkimmäisestä 73 % quantativesta ja 83% verbalista oikein.
        Gmat prep-ohjelman harjoituskokeissa taas sain 33% q:sta ja 73 % verbalista. Molemmilla kerroilla käytin osioihin 75 minuuttia kuten oikeassa kokeessa.

        Kannattaa siis harjoitella gmattia useamman kerran tietokoneformaatissa (netissä löytyy paljon harjoituskokeita,(katso esim. http://gmatclub.com/forum/all-gmat-cat-practice-tests-links-prices-reviews-77460.html#p583005)

        Noista kokeista saa paremman käsityksen gmatin oikeasta tasosta kuin dummiesin kokeista.

        Hei! Olisiko kellään myydä GMAT -testin harjoituskirjoja? Yhteydenotot: [email protected]


      • Myydään GMAT kirjat
        GMAT -kirjoja? kirjoitti:

        Hei! Olisiko kellään myydä GMAT -testin harjoituskirjoja? Yhteydenotot: [email protected]

        Moi! Oletko jo löytänyt GMAT harjoituskirjat? Minulla olisi myytävänä koskemattomat kappalleet: GMAT 13th Edition Review Study Guide, GMAT Quantitative Review 2nd Edition, GMAT Verbal Review 2nd Edition.

        Myyn käyttämättömät kirjat, koska pääsin jo kouluun, johon ei tarvinnut GMAT testiä. Hinnasta voidaan sopia.
        yhteydenotot: [email protected]


      • Myydään GMAT kirjat
        Myydään GMAT kirjat kirjoitti:

        Moi! Oletko jo löytänyt GMAT harjoituskirjat? Minulla olisi myytävänä koskemattomat kappalleet: GMAT 13th Edition Review Study Guide, GMAT Quantitative Review 2nd Edition, GMAT Verbal Review 2nd Edition.

        Myyn käyttämättömät kirjat, koska pääsin jo kouluun, johon ei tarvinnut GMAT testiä. Hinnasta voidaan sopia.
        yhteydenotot: [email protected]

        Kirjat myyty.


    • Boi99

      GMAT testi tehty tänään. Ei riittävästi pisteitä, mutta matikka menikin yllättävän hyvin ja kirjallinen meni päin mentyä minkä luulin olevan vahvuuteni. Suosittelen siis lukemaan kaikkea tasapuolisesti. Enkun tieteellistä tekstiä kannattaa opetella paljon.

    • APUVA11

      Siis tosiaan noi rajat on noussut 550 pisteeseen viimevuosista ja en tiedä kyllä jos kokeen eri osiot olisivat myös vaativammat kuin edelliset. Itse preppaan nyt GMAT-kokeeseen, jota nyt olisi joulukuun alkutienoilla. En tiedä miten menee mutta ainakin noi harjoitustehtävien (mitä nyt mba.com ja gmatclub sivuilla olen tehnyt niin varsin vaikeilta.. puolet menee oikein ja puolet menee väärin ennen minkäänläistä preppaamista).

    • GMATdone

      Jes, GMAT suoritettu ja opiskelupaikka varmistettu, huh.

      Kirjat myynnissä Tori.fi:ssä - jos ei ole muuta tekemistä niin voi noita 3 kirjaa lueskella ihan vaikkapa yleissivistyksen vuoksi, hyvää kertausta lukion matikasta ja enkun kieliopista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe