käsien desinfiointiaine?

-,-,.,.,

Hei!

Osaatteko sanoa, onko käsien desinfiointi aineesta jotain haittaa kehittyvälle sikiölle? Olen raskaana ja töissä terveysalalla. Joudun käyttämään käsidesiä (70% alkoholia) koko ajan. Voiko se imeytyä käsistä elimistöön? Voi olla tyhmä kysymys, mutta asia rupesi haittaamaan... Neuvolaan en ole vielä aikaa saanut, joten sieltä en voi vielä kysyä...

16

7782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Voisitko käyttää hanskoja jotta ainetta ei tarvitse käyttää niin paljon? Ainakin keuhkojen kautta alkoholia imeytyy eli mä en saanut raskausaikana suihkia sumutepullosta vetokaappien desinfiointiin käytettävää alkoholia. Muutama kerta ei paljon haittaa mutta olisin joutunut tekemään tuota useita kertoja päivässä. Ja mä en siis saanut tuota kieltoa neuvolasta (siellä ei tiedetä mitään) vaan sukulainen joka on lääkäri, soitti jonnekin ja kyseli... KOkeilepa kysyä teratologisesta!!

      • töissä,..,.

        ja desiä pitää käyttää joka potilaan välissä vaikka hanskoja käyttäisikin... Asiakkaita käy noin 50 päivässä, joten desiä menee paljon!!!


      • ehkä se kumihanska
        töissä,..,. kirjoitti:

        ja desiä pitää käyttää joka potilaan välissä vaikka hanskoja käyttäisikin... Asiakkaita käy noin 50 päivässä, joten desiä menee paljon!!!

        suojais sen aineen imeytymist verenkiertoon..


      • tuo...
        ehkä se kumihanska kirjoitti:

        suojais sen aineen imeytymist verenkiertoon..

        nyt tarkoitti? Ei sitä käsidesiä niiden hanskojen päälle laiteta. Itse olet todella hölmö.


    • googletus...

      ..auttavat pulmaasi. Miksi ihmiset kysyy vaikka samat on kysytty jo aiemmin jossain.


      käsidesi
      Kysymysnumero: 4971682

      Joudun työni takia käyttämään päivittäin käsien desifiointiainetta ja olen siis raskaana. Onko alkoholia sisältävä desifiointiaine vaarallista vauvalle?
      Vastaus 2008-09-15 15:52:10

      Hei, käsiin hierottava desinfiointiaine sopii myös raskaana oleville. Niissä oleva alkoholi haihtuu melko nopeasti pois iholta, eikä imeydy ihon läpi. Tuotteissa oleva glyseroli on tarkoitettu kosteuttamaan ihoa alkoholin aiheuttamalta kuivumiselta.


      Kataja, Mari, Farmaseutti, Farmaseutti

      • ja anteeksi

        Pyydän anteeksi, jos nyt kovasti ruuhkautan palstaa kysymällä jo aikaisemmin kysyttyä asiaa. Kiitos kuitenkin vastauksista.


      • minku_82
        ja anteeksi kirjoitti:

        Pyydän anteeksi, jos nyt kovasti ruuhkautan palstaa kysymällä jo aikaisemmin kysyttyä asiaa. Kiitos kuitenkin vastauksista.

        Kysymys oli hyvä, itsekin olen samaa miettinyt. Täällä vaan nämä jotkut vastaavat vaikka ei asiasta mitään tietäisikään, pakko vaan päästä aukomaan päätään. Eli tiedoksi vaan kaikille: käsidesiä käytetään hoitotyössä vaikka käytettäisiin hanskojakin, ja sitä käytetään AINA ennen kuin hanskat laitetaan käteen ja AINA, kun hanskat riisutaan. Ne hanskat ei siis mitenkään suojaa siltä alkoholin imeytymiseltä.


      • rv16+5
        ja anteeksi kirjoitti:

        Pyydän anteeksi, jos nyt kovasti ruuhkautan palstaa kysymällä jo aikaisemmin kysyttyä asiaa. Kiitos kuitenkin vastauksista.

        Ärsyttää nuo, jotka aina näkevät vaivaa toisten kysymyksistä! Harva täälä varmaan joka kysymystä ja viestiketjua ehtii lukea ;) tai en minä ainakaan. Enpä ollut itse tullut ko. asiaa miettineeksi, itse olen sh ja käsidesiä kuluu paljon päivän mittaan...
        Mukavaa odotusta!


    • kohta kolmas

      tää oli kyl viikon paras provo! ei kai ny kukaan voi uskoa et labranäytteiden kanssa päivittäin askarteleva nainen ois huolissaan jostain desinfiointiaineen "vaarallisuudesta"??! ensinnäkin; luulis et enemmän huolestuttais se miten ne ite labranäytteet voi olla vaaraks raskaana olevalle? toiseks; mikä laitos palkkais sellaisen urpon vastaamaan labranäytteistä joka ei osaa hoitaa omiakaan asioitaan.
      Kolmanneks;
      "Neuvolaan en ole vielä aikaa saanut, joten sieltä en voi vielä kysyä..."
      Ihme neuvola, kun ei siellä puhelimeen vastata...savumerkeilläkö ne sit mammat kutsuu käynneille??:D

      • ne labranäytteet..

        muka voisivat olla vaarallisia?! Ihan samalla tavalla ei raskaana olevatkin labrassa työskentelevät joutuvat varomaan pisto- ym. tapaturmia.


      • kohta kolmen
        ne labranäytteet.. kirjoitti:

        muka voisivat olla vaarallisia?! Ihan samalla tavalla ei raskaana olevatkin labrassa työskentelevät joutuvat varomaan pisto- ym. tapaturmia.

        hihihi...jos mun pitäis valita otanko hiv:n, salmonellan vai huikan desiä, niin valitsisin viimeisenä mainitun.;)


    • jansku_77

      Hei,

      Apteekeista saa myös tosi tehokasta ja alkoholitonta käsiendesinfiointiainetta. Nimi oli muistaakseni desi ässä. Apteekista ainakin kerrottiin, että on turvallinen aine käyttää raskausaikana!Kaiken lisäksi aineessa ei ollut mitään hajua!

      • Voimoro

        Miksi naiset tulee hulluiksi kun ovat raskaana? En voi ymmärtää...

        Jos oikeasti terveydenhuollon ammattilainen tiedä käsidesin käytöstä niin olen hyvin huolissani hänen osaamisestaan työssään.

        Miksi täytyy mennä niin äärimmäisyyksiin noiden kysymysten kanssa, kai sitä nyt voi silti elää vaikka raskaana onkin. Ootte varmaan niitä äitejä kun huutaa lapsille ulkona ettei saa juosta kun voi sattua....


    • ...

      Siis käsidesin alkoholi on denaturoitua!

      • lh sh

        Denaroitua, eli siis puhdistettua.. Aika paljon alalla käytetään desiä, joten ihan aiheellinen. Ei ole hysteriaa. Aloin itse juuri miettiä asiaa kun ajankohtainen. Joten juntit jokka ei tajua desin valtavasta käytöstä, voi olla hiljaa. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Ei ole koulus tällasta asiaa puitu.


      • sama lh sh
        lh sh kirjoitti:

        Denaroitua, eli siis puhdistettua.. Aika paljon alalla käytetään desiä, joten ihan aiheellinen. Ei ole hysteriaa. Aloin itse juuri miettiä asiaa kun ajankohtainen. Joten juntit jokka ei tajua desin valtavasta käytöstä, voi olla hiljaa. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Ei ole koulus tällasta asiaa puitu.

        No siis toi denaturoitu onkin eri asia. Se on juomakelvottomaksi tekemistä toisien kemikaalien avulla. Ei Se siihen alkoholiin vaikuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe