Menee elämä aivan poskelleen....

Voi, kun joku auttaisi?

Mikään ei auta, vaivat ovat niin pahat,että en enää kauaa jaksa. Mitkään lääkkeet ei sovi minulle ja nyt vaan odottelen, ihmettä.
Kertokaa jotain luontaishoitoja vaihdevuosiin, jos edes jostain helpotusta tähän tuskaan.
Onko kenelläkään muilla pahoja oireita ja lääkehoito ei sovi. Jo pelkkä puhuminenkin auttaisi.

35

22783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mami

      Muutamalla prosentilla naisista vaihdevuodet saattaavat olla helvetilliset. Esim. vaikkapa voimakkaat, rajut psyykkiset oireet tekevät juuri sen helvetillisen olon: masennus, voimakkaat mielialan vaihtelut, kummat sairaantuntuiset ajatukset, muunlaiset oudot olotilat, pysähtyneisyyden tunne, hulluksi tulemisen tunne jne. Myös muisti saattaa pätkiä pahasti ja keskittymiskyky katoaa, jolloin työteosta ei tule mitään. Tai joillakin heittää hikeä koko ajan litratolkulla.

      Tässä joitakin mielestäni rajuja vv-oireita, joita ei juurikaan missään tuoda esille ja kauhea pelko iskee, kun ei välttämättä osaa panna niitä vaihdevuosien piikkiin.

      Ai milläkö lääkitä luonnollisesti?
      Liikunta auttaa lähes joka vaivaan, niin myös vaihdevuosivaivoihin. Myös ruokailun keventäminen, paljon kasviksia ja marjoja ja niin sanottuun terveelliseen ruokaan siirtyminen. Soijatuotteiden sanotaan auttavan. Muistelen kuuleeni, että joillekin auttaa myös akupunktio.

      Sinuna kysyisin apteekista neuvoja. Kaikenmaailman luonnontuoteitakin on mainostettu, mutta summamutikassa niitä sun näitä pillereitä ja rohtoja en alkaisi sinuna napsimaan, koska jotkin rasittavat munuaisia ja muita sisäelimiä ja herra tietää, mitä ne sisältävät. Itse ostan apteekista kaikki tuotteeni, silloin tiedän saavani aitoa tavaraa ja apteekit ainakin kantavat vastuun, luulen ma.

      Tietänet, että estrogeeni auttaa ja sitähän saa myös laastareina ja voiteenakin. Niiden käytön voi lopettaa tai vähentää minimiin kun pääsee pahimman yli. Oletko kysynyt lääkäriltä, mitä hän suosittelee? Tosin ne ei yleensä kerro eikä suosittele mitään muuta kuin lääkkeitä.

      • anu

        kylla sinulla on varmasti paha olla. niin oli minullakin 17 vuotta sitten. samat oireet kun sinullakin. menin erikoislaakariin missa otettiin kokeet kuinka kauas olin jo vaihdevuosissa. olin jo kovasti oireista kiinni. olin silloin 40v. sain heti estrogeenia, ensin laastareina 10v. ja sitten kun kuukautiset havisivat lopullisesti sain pillereita, siis estrogeenia sekin. nyt olen 57v. ja minulla on ollut aivan hyva ja kaikin puolin rauhallinen olo. jos ei suvussa ole rinta- tai ematin syopaa, kylla ajattelisin samaa hoitoa kun itse olen ottanut. asun norjassa mutta laakkeet ovat samat taalla kuin siella kotona suomessa. toivon sinulle kaikkea parasta ja hyvaa ja koita kestaa. terv. anu


      • Anonyymi

        Mulla yllä kuvaavia oireita, huomenna gynegologi lle. Pari tuntia nukkunut yössä, ensin alkoi normi hikoilut. Nyt kuukauden ollut ahdistus, paniikit, niska vetää ihanjumiin, sydän hakkaa, oksettava, olo että tuun hulluksi. Nyt olen valmis estrogeeniin hinnalla millä hyvänsä. Uni ei ole normaalia, tipahdan johonkin horrokseen. Kaikki inhottaa, välillä illalla mielen eet tulee, välillä fyysiset oireet enemmän päällä. Ihan hirveää, kuin pahimmasta painajaisesta, en koskaan voinut kuvitella tällaista, 5 kk sitten alkoi oireet ja pahentunut koko ajan.


    • Elmeri

      Olen itse lääkkeitä vastaan mutta kun ei muu auta niihin on pakko turvautua.Itse olen syönyt jo 5 vuotta Kliogest nimistä lääkettä ja tässä hiljattain yritin olla ilman mutta ei ,oireet kuumat aallot y.my.m ovat tosi helvetilliset.
      Ainoa apu on lääke. Kaikkea olen kokeillut, Lääkäri lohdutti että joillakin saatta kestää 60 ikävuoteen asti itse olen 53 ja vaivat alkoi varhain. Tärkeintä on 1 vuotis seuranta ja papa kokeet. Elämä on tosi mukavaa kun syön näitä lääkkeitä. pelko on tietysti kun kirjoitukksia on paljon näistä ja siskonikin on sairastanut pahanlaatuisen rintasyövän mutta ei auta en voi työssäni olla päiväkää niillä helvetillisillä oireilla. Toivon vaan että nää joskus loppuis. Tsemppiä.Muuten suomessa on ihan eri lääkkeet kun esim amerikassa. eli paljon paremmat ja tutkitummat.

      • maatuska

        Just asiaa puhutte!!!On ne vaan niin kamalat ne oireet, että tuntuu että sekoaa, ja siinä saa perheen jäsenetkin osansa. Miten ne voivatkaan olla niin mahottomat, että mikään ei auta, mää olen vuoden käyttänyt hormooni laastaria ja se kyllä autto tuohon tolkuttomaan hikoiluun, mutta eipä juuri muuhun esim.unettomuuteen,kauheaan päiväväsymykseen ja kaikkiaan kaikenlaiseen haluttomuuteen ei apua ainakaan mulle tullut, ois niin paljon kaikkea tekemistä mutta ei vaan yksinkertaisesti jaksa, on kuin olisi jossain eri maailmassa eikä saa tartuttua mihinkään asiaan kunnolla, ajattelen vaan että kuinkahan moni nainen on epätoivoissaan turvautunut alkoholiin ,joka on viho viimeinen ratkaisu.Mutta yritetään jaksaa, jospa sitä joskus saa hengittää ja tuntea olonsa niin kuin ennen


      • Sain apua
        maatuska kirjoitti:

        Just asiaa puhutte!!!On ne vaan niin kamalat ne oireet, että tuntuu että sekoaa, ja siinä saa perheen jäsenetkin osansa. Miten ne voivatkaan olla niin mahottomat, että mikään ei auta, mää olen vuoden käyttänyt hormooni laastaria ja se kyllä autto tuohon tolkuttomaan hikoiluun, mutta eipä juuri muuhun esim.unettomuuteen,kauheaan päiväväsymykseen ja kaikkiaan kaikenlaiseen haluttomuuteen ei apua ainakaan mulle tullut, ois niin paljon kaikkea tekemistä mutta ei vaan yksinkertaisesti jaksa, on kuin olisi jossain eri maailmassa eikä saa tartuttua mihinkään asiaan kunnolla, ajattelen vaan että kuinkahan moni nainen on epätoivoissaan turvautunut alkoholiin ,joka on viho viimeinen ratkaisu.Mutta yritetään jaksaa, jospa sitä joskus saa hengittää ja tuntea olonsa niin kuin ennen

        Onkohan sulla oikea annostus siinä hormonilaastarissa? Käsittääkseni oikea annostus pitää kokeilla se kun on yksilöllinen. Tietääkseni annostus ei ole oikea, jos oireita on vielä. Oikea annostus auttaa joillakin melkein heti (kuten minulla hieman jo seuraavana päivänä), joillakin voi viedä kuukausi-kaksi.

        Minun lääkepakkauksessa kerrotaan: "Annosta säädetään tarvittaessa. Jos ilmenee liiallista estrogeenivaikutuksen oireita kuten.... annosta pienennetään. Annosta lisätään, jos hoito ei poista estrogeenivajauksesta johtuvia vaihdevuosioireita."

        Mielestäni sinun kanattaa ottaa heti yhteyttä lääkäriisi. Minulla ainakin lähti kaikki oireet pois tällä lääkityksellä.

        Viinaa ei kannata napata, jos on voimakkaita mielialahäiriöitä. Jos auttaa, voi jäädä koukkuun, toisilla voimistaa selvästi vaikeita oireita.


      • "kiukkumamma"
        Sain apua kirjoitti:

        Onkohan sulla oikea annostus siinä hormonilaastarissa? Käsittääkseni oikea annostus pitää kokeilla se kun on yksilöllinen. Tietääkseni annostus ei ole oikea, jos oireita on vielä. Oikea annostus auttaa joillakin melkein heti (kuten minulla hieman jo seuraavana päivänä), joillakin voi viedä kuukausi-kaksi.

        Minun lääkepakkauksessa kerrotaan: "Annosta säädetään tarvittaessa. Jos ilmenee liiallista estrogeenivaikutuksen oireita kuten.... annosta pienennetään. Annosta lisätään, jos hoito ei poista estrogeenivajauksesta johtuvia vaihdevuosioireita."

        Mielestäni sinun kanattaa ottaa heti yhteyttä lääkäriisi. Minulla ainakin lähti kaikki oireet pois tällä lääkityksellä.

        Viinaa ei kannata napata, jos on voimakkaita mielialahäiriöitä. Jos auttaa, voi jäädä koukkuun, toisilla voimistaa selvästi vaikeita oireita.

        Minä olen pian 51v.ja aloin saada lieviä kuumia
        aaltoja öisin muutama vuosi sitten.Aloin käyttä-
        maan Vogelin "H1006",jota saa luont.tuotekaupasta.Enää en ole hikoillut!
        Nyt alakanut mieliala vaihteleen,elämä on yhtä
        vuoristorataa ja yleensä itkeskelen omaa surkeut-
        tani,vaikka kaikki on muuten elämässä ihan ok!
        Minä yritän kestää,en suostu ottamaan laastareita
        enkä muutakaan kemiallista lääkettä.
        Olen kuullut vaihdevuosioireisiin liitt.masennusta hoidettavan myös mielialalääk-
        keillä,voisit kokeilla myös sitä,jos elämäsi on
        noin pois tolaltaan!
        Hae apua pikaisesti ja kerro meille "kanssasisarille",mistä sait avun!!!


      • Jonstara

        Mulla Kliogest ja olen 32-vuotias. Kesällä leikattiin kohtu, molemmat munasarjat ja endometrioosi pesäke vatsakalvolta. Kliogest oli käytössä jo kaks viikkoo leikkauksesta. Kuukausi eteenpäin olen kerännyt hillittömän nestepöhön ja ho ruvennut tunkee hormoni patteja. Mulla ei ollut mitään oireiluita mitkä olis vaihdevuosien viitannut ennen Kliogestia. Hormonit on aiheuttanut mulle aina hillittömän nestepöhön ja suoli ei toimi ja tää sama oli e-pillereitten kanssa. Vihaan hormoneita ne tekee musta äkäsen ja mielialat on päin persettä. Kaikki oli hyvin leikkauksen jälkeen oman mielen kanssa, olin tyyni, ilonen jne. Nyt täys persereikä. Mä lopetan niitten syömisen, koska en näe mitään hyötyä noille hormoneille ja oon varma, että ne on suurin syy, että naisilla on mieliala ongelmia juurikin sen takia kun nuo on ylimäärästä kuonaa mitä elimistöön työnnetään. Lisäävät ruokahalua liikaa. Nyt riittää, minä päätän, mitä kroppaani laitetaan ja nuita ei enää kiitos mulle. Voin jonkun viiteen hommata alapäätä varten, mutta suuhuni en halua noita laittaa. Lääkefirmojen ja lääkäreitten iso kusetus koko touhu. Leikkauksesta aiheutu kudoksiin hermovaurioita ja veikkaan, että nuo hormonit pahentaa noita hermokipuja. Testi alkaa tästä päivästä ja jos ummetus loppuu ja pöhö häviää, niin sitten tiedän, että mulle ei sovi hormonit.


    • Kaarin

      Olen 54 v. ja vaihdevuosioireita on ollut jo n.6 vuotta. En halua hormoonihoitoja joten olen kokeillut kaikenlaisia luontaistuotteita. Olen päätynyt seuraaviin tuotteisiin, jotka minulla helpottavat olennaisesti vaihdevuosivaivojani:
      - MSM-rikkiyhdiste poistaa fibromyalgia- ja muut kivut lähes kokonaan
      - Soija Flavona vähentää kuumat aallot kolmannek-
      seen, aikaisemmin heräsin 1-2 tunnin välein hiestä märkänä, nyt enää 3-4 tunnin välein
      - Esbericum (mäkikuisma) helpottaa, kun tulee levoton, ahdistunut tai hermostunut olo eli otan heti yhden kapselin kun alkaa tuntua em. vaivoja
      - Ubiquinon poistaa väsymyksen
      Suosittelen kokeilemaan näitä, jos vaikka sinullakin toimisivat yhtä hyvin kuin minulla

      • ansaroosa

        Ei se ole kuulkaa hyvät ihmiset halusta kiinni käyttääkö hormooneja vai ei.
        Kaikki käyttää jos oireet vain ovat ovat tarpeeksi rankat, mutta sellaisten joille ei Luoja ole vaihdevuosien vaikeuksia suonut, heidän on helppo kertoa olevansa muita parempia ja vastutavat hormooneja.

        Apua on saatavilla sitä tarvitseville siis estrogeenin muodossa, he joilla ei vaivatkaan ole kovin runsaat ,olkoon hiljaa ja älköön ainakaan tuomitko niitä jotka lääkettä tarvitsevat. Minun mielestäni on paljon tyhmenpää käyttää esimerkisksi mielialalääkettä , kuin estrogeenia.


    • Voi kun joku auttaisi

      Hei!
      Olen kanssai aivan samaa mieltä, itse söisin tähän vaivaan, mutta mulle tulee niin kauheat vuodot, etten kertakaikkiaan jaksa taistella, monta merkkiä olen kokeillut, aina sama.Ainoastaan hikoilu jäi pois, mutta tuli vaivoja tukuittain lisää.

      Nyt olen ja kärsin, tuo mielialojen muutos on kauheeta ja tietysti hikoilu, en nauti yhtään elämästäni, tietääkö kukaan mitä tekisin seuraavaksi, en luonnonlääkityksen usko auttavan näin pahoihin vaivoihin. Olen joutunut sairaalassa hyppimään, joten jo on tullut lääkärikammokin, ei pienistä narise, mitä nyt täällä voi vuodattaa tuskanhikeä" ja ajatuksia. Jos jollain olisi hyvä keino päästä edes pikkuriikkisen helpompaan elämään, niin kertokaa.

      • mökin muija

        Pellavansiemen rouhe voisi auttaa, siinä on luonnon estrogeeniä. Noni mehua voisit myös kokeilla. Olen itse juonut sitä jo yli kolme vuotta, ja hyvin on toiminut.


      • Voi kun joku auttaisi
        mökin muija kirjoitti:

        Pellavansiemen rouhe voisi auttaa, siinä on luonnon estrogeeniä. Noni mehua voisit myös kokeilla. Olen itse juonut sitä jo yli kolme vuotta, ja hyvin on toiminut.

        Hei!
        Kiitos tiedoista soijaa olenkin kokeillut, mutta mitä se mehu on ja mistä saa ostaa?
        Kaikkea pitää ainakin kokeilla.


      • mökin muija
        Voi kun joku auttaisi kirjoitti:

        Hei!
        Kiitos tiedoista soijaa olenkin kokeillut, mutta mitä se mehu on ja mistä saa ostaa?
        Kaikkea pitää ainakin kokeilla.

        Ota yhteyttä minun sähköpostiin, niin kerron nonista ja kuinka saat sitä. [email protected]


      • Minna joka kärsii myös
        mökin muija kirjoitti:

        Ota yhteyttä minun sähköpostiin, niin kerron nonista ja kuinka saat sitä. [email protected]

        Tämä on avoin foorumi, jonka tarkoitus on jakaa tietoa kaikille lukijoille. Nyt mökin muija tekee netikettivirheen pyytäessään privayhteyttä tietojen jakamiseen. Hän on siis todellinen raukkis!


      • Voi kun joku auttaisi
        Minna joka kärsii myös kirjoitti:

        Tämä on avoin foorumi, jonka tarkoitus on jakaa tietoa kaikille lukijoille. Nyt mökin muija tekee netikettivirheen pyytäessään privayhteyttä tietojen jakamiseen. Hän on siis todellinen raukkis!

        Empä minäkään mitään yhteyttä ottanut, kai ne luontaiskaupasta sitä myy?
        Mutten ole saanut helpotusta olooni, mutta näköjään kaikkeen jo tottuukin, mutten tiedä tottuuko perheeni, minun äksyilyyn ym. antaa kattoo, tietää ainakin minkä syyksi pistää. En ihmettele yhtään, vaikka on ns. 50-VILLITYS miehillä, jos akat ovat näin rampoja tässä iässä ja nuorempia saisi itsensä viihdyttämiseen ja he kun voivat vielä leikkiä nuoren vaimon kanssa vauvan saanti elämyksistäkin--joten voi meitä muijaparkoja....no joo leikkiä...mutta osa tottakin.


      • Anonyymi
        Voi kun joku auttaisi kirjoitti:

        Empä minäkään mitään yhteyttä ottanut, kai ne luontaiskaupasta sitä myy?
        Mutten ole saanut helpotusta olooni, mutta näköjään kaikkeen jo tottuukin, mutten tiedä tottuuko perheeni, minun äksyilyyn ym. antaa kattoo, tietää ainakin minkä syyksi pistää. En ihmettele yhtään, vaikka on ns. 50-VILLITYS miehillä, jos akat ovat näin rampoja tässä iässä ja nuorempia saisi itsensä viihdyttämiseen ja he kun voivat vielä leikkiä nuoren vaimon kanssa vauvan saanti elämyksistäkin--joten voi meitä muijaparkoja....no joo leikkiä...mutta osa tottakin.

        Juuri näin! Minä ainakin ehdotin miehelle että ottaisi nuoremman, mutta ei se vielä alkanut. Tai ei ainakaan luvannut. Kyllähän sitä toivoo, että edes oma rakas saisi elää normaalia elämää, vaikka vaimo on rampa. Keskitytään me naiset hengissä pysymiseen ja tehdään miehille selväksi, ettei niiden tarvitse meidän takia kärsiä, jos itse ovat vielä kunnossa. Elämä on heillä todennäköisesti lyhyempi, joten nauttikoon siitä jos voivat.


    • Kirjoittanut: Pian 54v., 14...

      Heips!

      Älähän nyt menetä toivoasi, oletko lukenut tuon minun viestini?
      Kyllä suosittelen että aloitat myös syömään näitä Soyalife luonnon omia estrogeeneja.
      Jos haluat niistä lisätietoa niin luehan tuo viestini jonka tänään kirjoitin tälle "toivonsa menettäneelle miehelle nimim. Kärsivä"

      Noin 5v. sitten huomasin että jaahas nyt on selviä merkkejä siitä että alkamassa on vaihdevuodet. Päätöksen olin tehnyt jo vuosia ennen että hormooneja en tule käyttämään ja kärsimään vielä mummona kuukautisista.
      Menin luontaistuote kauppaan hakemaan tuotetta josta olin lukenut sitä käyttävien naisten kertomuksia omista kokemuksista.
      Noin vuoden verran oli vuotoja 3kk.-4kk. välein, nyt tulee 4v. viimeisestä. Ei kuumia-aaltoja ei unettomutta ei hikoilua, kaikki loppuivat kun aloin käyttämään tätä luontaistuotetta. Suosittelen lämpimästi sitä kaikille!!!

      • Kohtaloako?

        Apua!

        Olen 35-vuotias vaihdevuosioireista kärsivä nainen. Mulla vaihdevuosioireet alkoivat aika pian 34 vuotiaana kun oikea rintani leikattiin hormoonipositiivisen rintasyövän takia. Sen jälkeen sain sytostaatit, sädehoidon ja joudun syömään 5 vuotta Tamofen nimisiä hormooni lääkkeitä. Tuon lääkkeen tarkoitus on lopettaa naishormonin tuotanto täysin eli vaihdevuosioireet tuli heti. Noh nehän paheni kun multa poistettiin nyt 35-vuotiaana munasarjat monirakkula oireyhtymän takia. Nää kuumat aallot on käsittämättömät! Ei kehtaa kauppaan, töihin ja kouluun mennä ku litra tolkulla valuu hiki ja yöt menee ulkona yöpaitasillaan seistessä ku aina vaan kuuma/hiki.

        Eli en saa käyttää mitään estrogeeneja tuon rintasyövän takia ja luontaistuote Bellergaliakin söin lääkärin määräyksestä monta kuukautta kunnes farmaseutti sanoi sen kumoavan tuon syöpälääkkeen ( tamofen). Aiheesta löytyy googlettamallakin juttua, ; pulmallinen bellergal.

        Mitähän tässä tosiaankaa mitää järkee... Lasten takia jaksan etiäppäin mut oisin varmaan muuten jo "saunan takana"!


    • tulia1

      Itsellä masennuslääke helpottaa! Ssri lääke. Alun hankaluuksiin jälkeen elämä hymyilee. Ja olen ajatellut, että syön niitä vaikka loppuelämäni, jos tarvis! Ei se ole sen kummempi lääke loppujen lopuksi. Leimautumista tänä päivänä on turha pelätä tai edes miettiä. So what?

      • xxxcccxxx

        Hei!
        Voitko kertoa minkä nimistä masennuslääkettä käytät?. Itse olen 56v. ja syönyt kesästä lähtien masennukseen ja muihin vv-oireisiin Optipar 10mg 1 nappi/pvä. Tuntuu että auttaa, mutta sitten taas välillä tulee alakulohetkiä, mutta en ole käynyt lääkärissä kysymässä auttaisko suurempi annos paremmin.


      • Ei enää punkero

        Itse sain apua Valo-pellavansiemenrouheesta. Se on hyvää esim. rahkan kanssa, jolloin saa proteiinit samalla. Sitä on myös kuivatuilla mustikoilla ja puolukoilla täydennettynä. Lisäksi luomuruokaa, pähkinöitä, tummaa suklaata ja tilkka viiniä mustaherukkamehun ohella.

        Koetin estrogeenia, muttei sopinut. Aloin lihoa ja mieliala meni helvetilliseksi, joten ei kiitos. Niin ja liikuntaa terveellisen ruuan ohessa! Jos en pääse joka päivä 5-10 km lenkille, heti alkaa hermo kiristyä ja yöunet huonota. Tässä on koira hyvä apu, kun sitä pitää lenkittää. Pienen hikoilun kestää ja lähes joka yö herään kuumaan oloon, mutta onneksi nukun melko nopeasti uudelleen. Olen 51 v. ja menkat ovat loppuneet. Niitä en takaisin halua ja siksikin vältän hormoneja, jos vaan ilman pärjään. Tsemppiä kaikille oireileville! Ehkä tästä joskus eroon pääsee.


      • vv-58
        xxxcccxxx kirjoitti:

        Hei!
        Voitko kertoa minkä nimistä masennuslääkettä käytät?. Itse olen 56v. ja syönyt kesästä lähtien masennukseen ja muihin vv-oireisiin Optipar 10mg 1 nappi/pvä. Tuntuu että auttaa, mutta sitten taas välillä tulee alakulohetkiä, mutta en ole käynyt lääkärissä kysymässä auttaisko suurempi annos paremmin.

        10 mg indikaatiolla depressio on kyllä niin matala annos että ihmettelee millainen psykiatri on asialla ollut lääkettä määrätessään....10 mg on aloitusannos josta sitä nostetaan, 99%:lla käyttäjistä. Johtui se depressio sitten mistä tahansa.

        Itselläni on sama lääke, samalla indikaatiolla, 40 mg/vrk, toimii loistavasti.

        Toki lääkitys on aina henk.kohtainen, mutta tuo 10 mg on todella, todella alhainen annos tuossa lääkkeessä.


    • N55

      Kyl on kans jo 5 vuotta ollu yhtä helvettiä,meinaa kans huumorintaju loppua.Ei kans lääkkeet sovi,jotaki luontais tuottei koitin mut yht tyhjän kans olivat ja pirun kalliita..Lääkäri vaa lohdutteli et Koita Jaksaa.Kauranverso uute kuulema joillakin helpottaa,ajattelin sitä viäl testata..Et "Ihanaa on Naisen Elämä"tämä vaihe!!

    • EN JAKSA!!!

      Mua potuttaa kaiken aikaa,aamupäivästä hikoiluttaa,yöunet on kadonneet,mikään ei huvita,en jaksa...!Oon aivan lopussa,en jaksa mitään!!!Mulle vaihdettiin toinen Mirena -.hormonikierukka,ja vaihdevuosioireilu alkoi voimalla sen jälkeen.Alapää halkeilee,pissavaivojakin on...yritän vääntäytyä sauvakävelylle puoleksi tunniksi päivittäin,ylipainoakin on,kilppariarvot heittelee.Olen 47v,jokohan ne on nyt vaihdevuodet sitten tulollaan...?

    • ei aina niin

      Yöuniin voisit kokeilla melatoninia, jos et halua unilääkkeitä. Ylipainosta kun pääset jotenkuten eroon, niin se jo auttaa himpun verran. En usko noihin luontaistuotteisiin, itse asiassa kaikkia ei ole edes tutkittu niin että niiden haittavaikutukset tunnettaisiin.
      Ehkä noi pellavarouheet, ja öljyt on turvallisia.
      Kyllä noi voi olla ihan just vaihtarioireita, mutta myös tuo heittelevä kilppariarvo pitäis saada kuriin.
      Vitamiineja vaan runsaasti, Lady vita esim. on hyvä, kun siinä on kaikki. Kyllä nää joskus ohi menee, toivotaan.

    • endo

      Olis tosiaan kiva tietää onko esim salvian käytöstä jollekin ollut apua? Söin Progynova valmistetta pari vuotta, koska kohtu ja munasarjat poistettiin endometrioosin vuoksi. 1½ kuukautta sitten sain tarpeekseni lihomisesta, oli tullut 11kg painoa lisää progynovan aloittamisen jälkeen. Nyt on jo tippunut 8kg, enkä todellakaan aio enään totella lääkäriä korvaushoidon välttämättömyydestä. Ainoa inhottava oire on että hikoilen kuin sika.

    • Nainen 50 v

      Salvia on pelastanut minun tapauksessa. Ei ole estrogeeni mutta käyttäytyy elimistössä samoin. Elämä tosi rauhallista ja hyvä olla, joka päivä kolme pilleriä salviaa. Suosittelen.

    • Huoh66

      Täällä ikää 48 ja oireita en edes jaksa ruveta listaamaan, kunhan totean että kaikkea löytyy ja melkein joka päivä jotain erilaista oireentynkää.
      Norona valuvaan yöhikoiluun sain avun E-vitamiinista (Solgarin 268 mg). Ei hikoiluta ja saan nukuttua kunnolla kun muistan joka päivä ottaa kapselin. Minulle ei ole käytössä tuon ohella mitään lääkettä eikä hormonia. Lisäksi otan 400 mg magnesiumia, jolla taas olen tainnut saada sydämentykyttelyn kuriin, B12 koska olen melkein vegaani, silloin tällöin D-vitamiinia ja päivittäin myös maitohappobakteereja (Lifen oma tuote on kokemukseni mukaan näistä paras).

    • Elli Estrogeeli

      Ennen korvaushoitoa elämäni oli ihan hirvittää tuskaa 1 kuukauden ja sitä ennen vuoden lievemmillä, mutta monenlaisilla oireilla. Ei puhettakaan, että olisi heikkoudeltaan voinut harrastaa liikuntaa tai käydä edes kaupassa. Seinistä pidin kiinni, että pääsin liikkumaan - olin ennen toimintakykyinen, urheileva nainen, mutta sitten myös töistä piti jäädä pois myös.

      Ilman estrogeeliä kuumat aallot/paleleminen oli jatkuvaa kierrettä, ei mitään sellaista, että esim. 20 kuumaa aaltoa päivässä, vaan ilman korvaushoitoa olin kuin tulessa ja välillä niin jäässä, että hampaa kalisivat ja koko ajan tämä vaihtelu, eikä normaalia oloa ollut kuin vain sen minuutin-pari, kun menin kuumasta kylmään ja taas kuumaan oloon.

      Viime talvenakin saatoin seistä 30 asteen pakkasessa yöpuku päällä ja tossut jalassa ja oli vain hirveän kuuma, olin kuin sisäisesti tulessa.

      Sitten ne tärinät ja kivut ym. Ilman hoitoa aloin täristä ja oli hyvin heikko olo ja huimasi. Lähes joka kerta on tullut migreeni, jos olen unohtanut laittaa geeliä. Pääkipu tulee myös, jos geeliä on tullut laitettua liian vähän - yritän sitä välillä vähentää, mutta vähentämien ei vain onnistu.

      Myös kaikki nivelet olivat kipeät, kuten polvet, lonkat, sormet jne. Kirjoittaminen näin näpytellen ei onnistunut ollenkaan, kun kipu oli niin kova sormissa. Tuli myös virtsarakontulehduskierre.

      Nukkumaan en pystynyt käytännössä ollenkaan. Vain muutamia minuutteja kerrallaan ja sitten hähtkähdän hereille. Se oli sitä peittoa päälle ja peittoa pois. Lämpötila huoneessa 18 plussaa, miestä vähän paleli, ja minä koin olevani tulessa tai sitten jääkimpaleen sisällä.

      Oli lisäksi kova sydämentykytystä ja selkäkipuja, enkä voinut keskittyä mihinkään. Vuotta aiemmin jo alkoi keskittymiskyvyttömyys ja muistihäiriöt.

      Meinasin seota kuukaudessa kun en voinut nukkua, mutta kun sain estrogeelin, niin elämä muuttui täysin ja sain taas nukkua ja elää lähes kuin ennenkin.

      Masennus oli myös ihan hirveä, mutta onneksi estrogeelin käyttö vei senkin mennessään.

      Käytännössä olin ilman hormonikorvaushoitoa 100 %:n invalidi. En päässyt kotoa mihinkään. Kärsin vain koko ajan vähän yli kuukauden. Monia oireita oli ollut ensin lievempänä vuoden ajan ja oli tutkittu, mistä voisivat johtua, mutta ei oltu mitattu FSH-arvoa. Kun se mitattiin, niin sain vihdoin estrogeelin.

      Stressi selvästi lisää estrogeenin tarvetta. Oletteko huomanneet saman?

      Ei ehkä estrogeeni kunnolla imeydy, kun kehossa niin paljon stressihormoneja. Näin sanoi eräs lääkäri. Kuulemma insuliinin tarvekin olisi isompi joillain diabetesta sairastavilla, jos heillä on kova stressi päällä.

      Pelottaa vähän, että jos tulee rintasyöpä, jota on suvussamme tosi paljon. Haluaisin käyttää geeliä kuolemaani asti, jos oireet pysyvät noin pahana, mitä ovat olleet. Toki jos ihme tapahtuisi, ja voisin geeliä vähentää ja oireet olisivat siedettävät, niin lopettaisin tietty silloin hormonin käytön aiemmin.

      Olen jopa miettinyt sitä, että pitäisikö poistaa rinnat kokonaan, kun tiedän, ettei lääkärit anna käyttää estrogeeliä, jos on syöpä... Ei sitä olisi uskonut, miten voi elämä muuttua toisenlaiseksi vaihtareiden vuoksi.....

      Voimia kaikille, toivottavasti löydätte mahdollisimman hyvät hoitokeinot, mitä ne kullakin sitten kullakin sitten ovatkaan.

    • 10+13

      Sitä tarkistaisin, että siksikö sitä hormonikorvaushoitoa ei saa rintasyövän sairastaneet käyttää, ettei tulisi uudestaan nimenomaan rintasyöpä?

      Jos näin on, niin eikö kannattaisi poistattaa kummatkin rinnat ja ottaa tilalle joko ne suolavesiproteesit tai silikonirinnat tai hankkia tram-tekniikalla uutta rintaa, eli kokonaan pois ne aidot, rintarauhasta sisältävät, syöpään mahdollisesti sairastuvat rinnat ja sitten voisi taas käyttää hormonikorvaushoitoa ja elämä olisi jotenkin siedettävää tai ehkä jopa paljon parempaa.

      Mitä järkeä siinäkään on, että pitää kitua kipeänä ehkä jopa 20-30 vuotta ennen kuin kuolee pois. Mieluummin kai sitä elää siedettävän tai ehkä jopa hyvän elämän vaikka 70-vuotiaaksi kuin hirvittävän kärsimyselämän 80-vuotiaaksi.

      Mielestäni Angelina Jolie teki viisaasti poistaessaan rintansa kun tiesi, että mahdollisuus rintasyövän saamiseen oli niin suuri.

      Ihana anoppini selvisi toisen rinnan syövästä, mutta noin 10 vuotta myöhemmin tuli toiseen rintaan syöpä ja siitä hän ei enää selvinnyt. Olisipa hänkin poistattanut molemmat rintansa heti ja ottanut korvikkeet tilalle.

      Kertokaa siskot mielipiteenne tästä aiheesta, kiitos!

      • Luontoäidin rohdot

        Pari viikkoa söin Biosorin Royale gelee, luontaistuotekaupasta ostettuja vaihdevuosiin tarkoitettuja luonnon pillereitä. Nyt nukun yöni paremmin ja ikkunakin saa olla yöt kiinni kun hikoilu loppui. Oloni tuntuu paremmalta, vaikuttaa tietysti kun saan nukutuksi.
        Aikaisemmin kokeilin luontaistuotekaupan soija tuotteita, mutta niistä sain hirveän pahan oksettavan olon ja rytmihäiriöt melkoiset. Moni kylläkin kehuu soijaa, mutta ei näköjään kaikille sovi. Kokeilla kannattaa....


    • Ja salviaa
    • Anonyymi

      Minut vaihdevuosien tulo invalidisoi täysin. Hikoillut en ole pisaraakaan. Paha masennus tuli 50 vuotiaana. Eteni psykoosiin asti. Mieliala lääkitys oli 15 v. Paranin siitä 70 vuotiaana. Rytmihäiriöt, keskivartalo lihavuus ,luukato, univaikeuset, kolestrooli, verenpaine, silmien ja suun kuivuus, suunpolte oireyhtymä. Eikä
      lääkärit osanneet yhdistää vaihdevuosiin. Hormooni hoito ei auttanut.

    • Anonyymi

      Hikoilu loppui ja yöt saan nukutuksi kun otan Royal Gele kapseleita, saa luontaistuotekaupasta.
      Hormoneita en syö kun niin moni saanut niistä jonkun syövän.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4639
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1875
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1619
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      217
      1424
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1376
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe