Mistä saan asiallisia ohjeita

Skoda Felicia vm-2000 1.9 D

Heh, tulin syksyllä onnelliseksi Skoda Felician vm-2000 omistajaksi...

Nyt pitäisi katsastaa peli talven aikana, mutta sitä ennen hieman huoltaa.
Jakohihna menisi vaihtoon ja etujarrulevyt ym. "pientä laittoa" on tiedossa.

Ajattelinpa harrastaa nuo jutut itsenäisesti, mutta nyt pienenä pulmana on se, mistä tarvittavia ohjeita työjärjestykseen ynnä muuhun...?

Moottorina pelissäni on VW 1.9 Diesel ilman turboa. Siis tehoa on 47 kW ja iskutilavuutta 1890 kuutiota.

Voisin ostaa esim. jonkin Volkkarin ohjekirjan tuota hihnan vaihtoa ym. silmälläpitäen, mutta missä VW:ssä olisi tuo kyseinen kone...?

Paras vaihtoehto olisi tietysti Skodan omat ohjeet, mutta niitä ei juuri taida olla tyrkyllä, en ainaskaan ole havainnut kyseisiä kirjoja?

Kiittelen kaikista asiaa auttavista neuvoistanne!

19

3843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Ei taida Feliciassa olla vielä VW-tekniikkaa, vaan lienee viimeinen itäblokin Skoda.

      • enemmän

        Joku pirulainen on siis asentanut meidä Feliciaan Golfin koneen ja tuossa toisessa (Octavia) on vissiin Zetori. 1,3 Felicia on Skodan omalla työntötankomoottorilla muut, usko tai älä, VAG voimalla liikkuvia.


    • on kohtalainen

      Moottori on se iänikuinen VW:n Golfin, Polon, Seatin jne. "pata", jota on tehty ties kuinka paljon. Hihnan vaihtoon paremmat ohjeet löytyvat tod. näk. VW:n kirjasta. Jarrut perustavaraa ei vaadi välttämättä mitään ohjeita. Takajarru on vähän konstikas, jousia pirusti, kiilasäätö. Toimii hyvin, kun on koottu oikein. Se jakohihna on kotikorjaajalle, jos nosturia ei ole, aika paha tehtävä. Liike velottaa 3h. (tekevät sen kahdessa). Jokin lähikorjaamo vaihtaa sen kohtuuhintaan ja onnistuminen on varmempi (Haynesin kirjassa 4,5:n jakoavaimen työ, "vaativa"). Ei Felician katsastus sen kummpempi ole, kuin muidenkaan, jos auto on kunnossa, niin läpi menee, että heilahtaa. Pihalla eilen katsastettu -97 Fe 1,9 D pakettiauto(298000 km.). Felicia kaikkiaan on helppo auto laitella, mitään ihmeellisiä erikoistyöaluja ei tarvita, osat ovat kohtuuhintaisia ja niitä saa hyvin tarvikkeena eikä alkuperäisetkään ole hirmukalliita. Rakenne on yksinkertainen eikä mitään tietokonesysteemeitä ole.

      • Skoda Felicia vm-2000 1.9 D

        Kiitti noista, ostinkin heti tuon "Haynesin".

        En vain löydä omasta pelistäni tuota vauhtipyörän ajoitusmerkkiä, tai merkki toki siellä voi olla, mutta kaavelissa ei ole minkäänlaista aukkoa josta sen voisi tarkistaa.

        Kirjassa kuvattu kumitulppa löytyy ja kun sen ottaa pois, siellä on vain syvennys, mutta ei minkäänlaista reikää josta näkisi vauhtipyörälle... :-O

        Onko täällä ketään joka on tehnyt tuon remminvaihdon itse tähän vekottimeen...?

        Tiedoista kiittäen, ja uusista neuvoista edelleen kiitollinen!

        PS. Vesipumppu on "laturiremmin" välityksissä, joten sen voi vaihtaa erikseen tarvitsematta koskea jakopäähän, siltä tuo ainakin näyttäisi. :-)


      • vauhtipyör䨨
        Skoda Felicia vm-2000 1.9 D kirjoitti:

        Kiitti noista, ostinkin heti tuon "Haynesin".

        En vain löydä omasta pelistäni tuota vauhtipyörän ajoitusmerkkiä, tai merkki toki siellä voi olla, mutta kaavelissa ei ole minkäänlaista aukkoa josta sen voisi tarkistaa.

        Kirjassa kuvattu kumitulppa löytyy ja kun sen ottaa pois, siellä on vain syvennys, mutta ei minkäänlaista reikää josta näkisi vauhtipyörälle... :-O

        Onko täällä ketään joka on tehnyt tuon remminvaihdon itse tähän vekottimeen...?

        Tiedoista kiittäen, ja uusista neuvoista edelleen kiitollinen!

        PS. Vesipumppu on "laturiremmin" välityksissä, joten sen voi vaihtaa erikseen tarvitsematta koskea jakopäähän, siltä tuo ainakin näyttäisi. :-)

        näkyy!

        Vauhtipyörässä kaksi isoa puolikuu koloa.

        Kokeilepas pyörittää kampiakselin päästä silleen, että saat tuikattua vaikkapa sopivan poranterän ruiskutupumpun pyörän loven reiän läpi lohkon päädyssä olevaan reikään (pyörän asento n. klo. 13?). En muista reiän kokoa, valitan, kokeile (6...7mm vai isompi?).

        Sitten katso nokka-akselin takapäähän, pitäisi olla leveä ura kannen tasopinnan suuntainen.

        Näkyykö nyt sieltä reiästä lovi vauhtipyörässä?

        Jos ei, niin ajotus on vaellellut remmin venymisen tms. takia.

        Ota se tappi pois ruiskutuspumpulta ja tarkista tarkkasilmäisen kaverin kanssa, mistä kaukaa se merkki löytyy. Kyllä sen täytyy olla lähellä, jos kone on ollut käyntikuntoinen.

        Nyt kun sulla on merkki tiedossa, niin palaa taas siihen asentoon, että saat tapin r-pumpun reikään ja löysää kiristin sekä irrota remmi.

        Remmin poissaamiseksi pitää irrottaa moniurahihna (kiristin on jousikuormitteinen, käännä 13mm avaimella). Kokeile irrottaa ensin vesipumpun päästä sileän pyörän kolme kuusiokoloruuvia (vai oliko niitä 4?).

        Sitten kampiakselin päästä samoin neljä kuusiokoloa, huomioi hihnapyörässä olevat reiät, isoin on kohdistusreikä alla olevaan pieneen pattiin.

        Sitten alla oleva jakopään muovisuoja pois (10mm kannalla olevia pultteja on siellä sun täällä, 3 vai 4, en muista, vaatii pikkuhylsysarjan).

        Seuraavaksi moottorin kiinnitystyynyn jalasta kaksi vierekkäistä, pitkää pulttia päädystä pois. Sopivat tulemaan juuri ja juuri. Pultit läpäisevät pienen metallipalikan, joka pitää ottaa pois. Nyt hihnalle avautui kanava, mistä se sopii tulemaan läpi.

        Jos sait sen vesipumpun hihnapyörän pois, niin vesipumppu on nyt myös aika helppo vaihtaa. Voi sen vaihtaa myöhemminkin, jakopäähänhän ei tartte koskea sitä vaihdettaessa.

        Jos vaihdat kiristinpyörän, niin sen pyörän pinnapultti pitää saada ensin pois, itsellä lähti pyörimään ihan vaan pihdeillä. Jos on tiukassa, niin kaksi mutteria päällekkäin jne....

        Uuden kiristimen uloke sitten sinne "oikeaan" poteroon...

        Loput löytyy Haynesin kirjasta (esim. kiristimen esikiristys kohdalleen) joten kuten, mutta se vauhtipyörän merkkikuva on p----stä. On siellä se kuvan pikkumerkki v-pyörällä, mutta mitä meinannee?

        Lopuksi kasaus päinvastoin. Se tappi r-pumppuun. Nokka-akselin lovi tasalleen (kuva Haynesissa). Ja se aiemmin löydetty merkki vauhtipyörältä kohdalleen. R-pumpun pyörää voi kiertää navalla kun löysää pultit, 13mm ja 4 kpl. Jos täytyy muuttaa nokan asentoa pikkasen, niin etumaisen laakeripukin mutterit pois, laakerikansi koholle (ei sovi nousemaan pois) ja välistä lyödään tampilla ja pikkuvasaralla terävästi hammaspyörän napaan (iso päätypultti on tietysti löysällä). Napa on vain kartiolla kiinni eikä siinä ole kiilaa. Nokka-akseli kohdalleen ja iso päätypultti kiinni (hammaspyörän rei´istä pitää joka välissä pitää vastaan "sopivalla" erikoistyökalulla).

        Merkit kohdallaan hihnan ollessa oikealla kireydellä, kaikki kunnossa! Vielä koneen pyöritys varakselta kampiakselin päästä ja startilla käymään. Helppoa kuin heinän teon katselu naapurin pellon reunalla.

        Saattaapi tekstissä olla vähä epäjohdonmukaisuutta, mutta päässä sitä on vielä enemmän, tällä(kin) kertaa..


      • puolikuun
        vauhtipyör䨨 kirjoitti:

        näkyy!

        Vauhtipyörässä kaksi isoa puolikuu koloa.

        Kokeilepas pyörittää kampiakselin päästä silleen, että saat tuikattua vaikkapa sopivan poranterän ruiskutupumpun pyörän loven reiän läpi lohkon päädyssä olevaan reikään (pyörän asento n. klo. 13?). En muista reiän kokoa, valitan, kokeile (6...7mm vai isompi?).

        Sitten katso nokka-akselin takapäähän, pitäisi olla leveä ura kannen tasopinnan suuntainen.

        Näkyykö nyt sieltä reiästä lovi vauhtipyörässä?

        Jos ei, niin ajotus on vaellellut remmin venymisen tms. takia.

        Ota se tappi pois ruiskutuspumpulta ja tarkista tarkkasilmäisen kaverin kanssa, mistä kaukaa se merkki löytyy. Kyllä sen täytyy olla lähellä, jos kone on ollut käyntikuntoinen.

        Nyt kun sulla on merkki tiedossa, niin palaa taas siihen asentoon, että saat tapin r-pumpun reikään ja löysää kiristin sekä irrota remmi.

        Remmin poissaamiseksi pitää irrottaa moniurahihna (kiristin on jousikuormitteinen, käännä 13mm avaimella). Kokeile irrottaa ensin vesipumpun päästä sileän pyörän kolme kuusiokoloruuvia (vai oliko niitä 4?).

        Sitten kampiakselin päästä samoin neljä kuusiokoloa, huomioi hihnapyörässä olevat reiät, isoin on kohdistusreikä alla olevaan pieneen pattiin.

        Sitten alla oleva jakopään muovisuoja pois (10mm kannalla olevia pultteja on siellä sun täällä, 3 vai 4, en muista, vaatii pikkuhylsysarjan).

        Seuraavaksi moottorin kiinnitystyynyn jalasta kaksi vierekkäistä, pitkää pulttia päädystä pois. Sopivat tulemaan juuri ja juuri. Pultit läpäisevät pienen metallipalikan, joka pitää ottaa pois. Nyt hihnalle avautui kanava, mistä se sopii tulemaan läpi.

        Jos sait sen vesipumpun hihnapyörän pois, niin vesipumppu on nyt myös aika helppo vaihtaa. Voi sen vaihtaa myöhemminkin, jakopäähänhän ei tartte koskea sitä vaihdettaessa.

        Jos vaihdat kiristinpyörän, niin sen pyörän pinnapultti pitää saada ensin pois, itsellä lähti pyörimään ihan vaan pihdeillä. Jos on tiukassa, niin kaksi mutteria päällekkäin jne....

        Uuden kiristimen uloke sitten sinne "oikeaan" poteroon...

        Loput löytyy Haynesin kirjasta (esim. kiristimen esikiristys kohdalleen) joten kuten, mutta se vauhtipyörän merkkikuva on p----stä. On siellä se kuvan pikkumerkki v-pyörällä, mutta mitä meinannee?

        Lopuksi kasaus päinvastoin. Se tappi r-pumppuun. Nokka-akselin lovi tasalleen (kuva Haynesissa). Ja se aiemmin löydetty merkki vauhtipyörältä kohdalleen. R-pumpun pyörää voi kiertää navalla kun löysää pultit, 13mm ja 4 kpl. Jos täytyy muuttaa nokan asentoa pikkasen, niin etumaisen laakeripukin mutterit pois, laakerikansi koholle (ei sovi nousemaan pois) ja välistä lyödään tampilla ja pikkuvasaralla terävästi hammaspyörän napaan (iso päätypultti on tietysti löysällä). Napa on vain kartiolla kiinni eikä siinä ole kiilaa. Nokka-akseli kohdalleen ja iso päätypultti kiinni (hammaspyörän rei´istä pitää joka välissä pitää vastaan "sopivalla" erikoistyökalulla).

        Merkit kohdallaan hihnan ollessa oikealla kireydellä, kaikki kunnossa! Vielä koneen pyöritys varakselta kampiakselin päästä ja startilla käymään. Helppoa kuin heinän teon katselu naapurin pellon reunalla.

        Saattaapi tekstissä olla vähä epäjohdonmukaisuutta, mutta päässä sitä on vielä enemmän, tällä(kin) kertaa..

        muotoisia koloja siellä vauuhtipyörällä on kaksin kappalein, oikea, aluksi etsitty, merkitään valkealla maalitussilla, vastasen varalle (vaikkakin se oikea on se ensin näkyviin tuleva, kun konetta pyöritetään käyntisuuntaan).

        Pikkasen vaikeammaksi homma menee, kun ruvetaan vaihtamaan koko ruiskutuspumppu ja/tai virtalukko. On meinaan se käynnistyksenestoelektroniikkasysteemi Feliciassakin.... hohhoijaa..öitä


      • viiva vauhtipyörällä
        puolikuun kirjoitti:

        muotoisia koloja siellä vauuhtipyörällä on kaksin kappalein, oikea, aluksi etsitty, merkitään valkealla maalitussilla, vastasen varalle (vaikkakin se oikea on se ensin näkyviin tuleva, kun konetta pyöritetään käyntisuuntaan).

        Pikkasen vaikeammaksi homma menee, kun ruvetaan vaihtamaan koko ruiskutuspumppu ja/tai virtalukko. On meinaan se käynnistyksenestoelektroniikkasysteemi Feliciassakin.... hohhoijaa..öitä

        entäs näitkö sitä pientä ohutta viivaa vauhtipyörällä?
        mun käsittääkseni se on oikea ajoitusmerkki, autodatan ja yhdessä toisessa korjaamo-ohjeessakin on kuva just siitä pienestä merkistä.

        Kannattaa pyytää avustaja hommaan samalla kun toinen hitaasti pyörittää konetta niin toinen kattoo nokka-akselin asennon ja vauhtipyörältä sen pienen viivamerkin.

        niitä kahta isompaa ura merkkiä ihmettelen ite et mitähän merkkejä ne sit on.
        pieni viiva merkki tulee aika heti toisen isomman ura merkin jälkeen.

        oletko jo jakopään vaihtotyön tehnyt?
        hommahan kannattaa aloittaa hihna pyörien kuusiokolopulttien availulla, ne kun ovat mitä ovat.
        Ja kannattaa muistaa tarkastella öljyvuodot ja vaihella stefat samalla jos ja kun vuotoja on.
        Tunkki kannattaa myös laittaa öljypohjan alle tueksi sit kun moottorikorvallisen pultteja aukoo..


      • mihinkään
        viiva vauhtipyörällä kirjoitti:

        entäs näitkö sitä pientä ohutta viivaa vauhtipyörällä?
        mun käsittääkseni se on oikea ajoitusmerkki, autodatan ja yhdessä toisessa korjaamo-ohjeessakin on kuva just siitä pienestä merkistä.

        Kannattaa pyytää avustaja hommaan samalla kun toinen hitaasti pyörittää konetta niin toinen kattoo nokka-akselin asennon ja vauhtipyörältä sen pienen viivamerkin.

        niitä kahta isompaa ura merkkiä ihmettelen ite et mitähän merkkejä ne sit on.
        pieni viiva merkki tulee aika heti toisen isomman ura merkin jälkeen.

        oletko jo jakopään vaihtotyön tehnyt?
        hommahan kannattaa aloittaa hihna pyörien kuusiokolopulttien availulla, ne kun ovat mitä ovat.
        Ja kannattaa muistaa tarkastella öljyvuodot ja vaihella stefat samalla jos ja kun vuotoja on.
        Tunkki kannattaa myös laittaa öljypohjan alle tueksi sit kun moottorikorvallisen pultteja aukoo..

        putoo, jos käyttää vaan ne kaks päätypulttia (ja pikkupalikan) poissa.

        Soon ainakin mulla ollu niin oudosti uudesta asti siinä ekan kiilauran seutuvilla se ajotus. Dieselistrobon avulla vakoiltiin uutena reiästä
        tehtaan ajoitus ja lyötiin oma merkki v-pyörään, n. sentti ennen etumaista "kiilauraa".

        On ajettu yli 250 000km ja pari kertaa remmi vaihdettu oman merkin mukaan. Kulutus kesällä 5,6l/100km raskaalla jalalla ja paljon kaupungissa. Talvella vähä enempi (Eberi lisänä).

        Se kuvan pikkumerkki ei millään passannu pumpun ajotukseen, kuka tietää tarkemmin?


      • mukaan oikea
        mihinkään kirjoitti:

        putoo, jos käyttää vaan ne kaks päätypulttia (ja pikkupalikan) poissa.

        Soon ainakin mulla ollu niin oudosti uudesta asti siinä ekan kiilauran seutuvilla se ajotus. Dieselistrobon avulla vakoiltiin uutena reiästä
        tehtaan ajoitus ja lyötiin oma merkki v-pyörään, n. sentti ennen etumaista "kiilauraa".

        On ajettu yli 250 000km ja pari kertaa remmi vaihdettu oman merkin mukaan. Kulutus kesällä 5,6l/100km raskaalla jalalla ja paljon kaupungissa. Talvella vähä enempi (Eberi lisänä).

        Se kuvan pikkumerkki ei millään passannu pumpun ajotukseen, kuka tietää tarkemmin?

        no ei mut ei se pulttien pois otto välttämäti ihan hyvääkään tee, moottorin tukeminen neuvotaan korjaamo-ohjeissakin.
        ja omastani irtos ja tippus lattialle se pikkupalikka vasta kun korvakko oli jo kokonaan kädessäni.
        jepjep, ei ollu ajoitus mullakaan kohdallaan, mut aion laittaa noiden merkkien mukaan mitkä mainitsin koska niin on korjaamo-ohjeissakin.
        ja minulla on aika luotettava lähde mistä saan lisää tietoa jos haluan ja tarvin.

        mikäs muuten on tommonen diesel strobo?

        jos tarkoitat sitä mitä luulen niin enpä ole dieselpuolella kuullu koskaan moisesta härvelistä..


      • anturi
        mukaan oikea kirjoitti:

        no ei mut ei se pulttien pois otto välttämäti ihan hyvääkään tee, moottorin tukeminen neuvotaan korjaamo-ohjeissakin.
        ja omastani irtos ja tippus lattialle se pikkupalikka vasta kun korvakko oli jo kokonaan kädessäni.
        jepjep, ei ollu ajoitus mullakaan kohdallaan, mut aion laittaa noiden merkkien mukaan mitkä mainitsin koska niin on korjaamo-ohjeissakin.
        ja minulla on aika luotettava lähde mistä saan lisää tietoa jos haluan ja tarvin.

        mikäs muuten on tommonen diesel strobo?

        jos tarkoitat sitä mitä luulen niin enpä ole dieselpuolella kuullu koskaan moisesta härvelistä..

        tulee ruiskutusputkeen. Isomman testerin yhteydessä, kokeiltiin aikoinaan uutta testeriä useampaan dieseliin ja tarkistettiin feelic sinä välissä.


      • oot olevinasi?
        anturi kirjoitti:

        tulee ruiskutusputkeen. Isomman testerin yhteydessä, kokeiltiin aikoinaan uutta testeriä useampaan dieseliin ja tarkistettiin feelic sinä välissä.

        aha, eipä ole tääläpäin moisesta koskaan kuultukkaan.
        dieseleihin kun ei oo käytössä kuin heittokello, pumppujen ajopenkki ja päästömittaus testeri sekä nyky (elektronisille)pumpuille tietokone johon ne voi kytkeä.

        miten tuo strobolamppu toimii, missä näet merkit ja muut?
        meinaatko että ottaa ruiskun määrästä sykliä?
        sua on taittu kusettaa ja pahasti.

        tiedätkö mistä dieselissä mitataan moottorin kierrokset?


      • amiksessa,
        oot olevinasi? kirjoitti:

        aha, eipä ole tääläpäin moisesta koskaan kuultukkaan.
        dieseleihin kun ei oo käytössä kuin heittokello, pumppujen ajopenkki ja päästömittaus testeri sekä nyky (elektronisille)pumpuille tietokone johon ne voi kytkeä.

        miten tuo strobolamppu toimii, missä näet merkit ja muut?
        meinaatko että ottaa ruiskun määrästä sykliä?
        sua on taittu kusettaa ja pahasti.

        tiedätkö mistä dieselissä mitataan moottorin kierrokset?

        saatat vielä oppiakin jotain!

        En kehtaa itse ruveta turhan isoja tietoaukkoja tässä paikkaamaan.

        Jaa, tuo sinun "oikeinkirjoituksesi" on sillä mallilla, että koitapa päästä jatkossa vaikkapa johonkin rengasliikkeeseen töihin. Siellä yleensä riittää, että osaa numerot, luku- ja kirjoitushommat hoitaa sitten se merkonomimyyjä.


      • välkkyy
        amiksessa, kirjoitti:

        saatat vielä oppiakin jotain!

        En kehtaa itse ruveta turhan isoja tietoaukkoja tässä paikkaamaan.

        Jaa, tuo sinun "oikeinkirjoituksesi" on sillä mallilla, että koitapa päästä jatkossa vaikkapa johonkin rengasliikkeeseen töihin. Siellä yleensä riittää, että osaa numerot, luku- ja kirjoitushommat hoitaa sitten se merkonomimyyjä.

        voi voi ei taia pappa tietää asioita kun pitää ruveta luulottelemaan. amitsu on tällä miehellä käyty jo toistakymmentä vuotta sitten.

        kävikö noin luonnolle kun kerroin pari tosiasiaa?
        no kerrotkos mistä ne moottorin kierrokset dieselissä mitataan??

        strobollako.. :-) no ehkä teinidiskossa


      • kikkeliisi,
        välkkyy kirjoitti:

        voi voi ei taia pappa tietää asioita kun pitää ruveta luulottelemaan. amitsu on tällä miehellä käyty jo toistakymmentä vuotta sitten.

        kävikö noin luonnolle kun kerroin pari tosiasiaa?
        no kerrotkos mistä ne moottorin kierrokset dieselissä mitataan??

        strobollako.. :-) no ehkä teinidiskossa

        niin....

        http://www.kolumbus.fi/motron/tuotteet/tecnotest/te231.htm


      • naiseen
        kikkeliisi, kirjoitti:

        niin....

        http://www.kolumbus.fi/motron/tuotteet/tecnotest/te231.htm

        no vau, ihan mikroprosessoriohjattu laite.
        hemmetti, nyt on todistettu et tommosia on mut miksihän noita ei ole käytössä eli korjaamoilla?

        toisekseen eipä tolla juuri mitään tee kun dieseleissä on huonot merkit tai ei merkkejä ollenkaan, etenki eurooppalaisissa merkeissä.
        kuten ei skodassakaan oo merkkejä, ja arvojen saantikin varmaan melkoista salapoliisin työtä.

        eli on ihan turha kapistus ja varmaan niin kallis ettei minkäään korjaamon kannata tommosta ostaa joka lienee syynä ettei noita missään ole.

        moottorin käyntikierroksien mittaaminen on vielä sulla selvittämättä?

        tuskin sun anuksen pörinästä nekään tulee?


    • felicia 98

      Vaihda vesipumppu samalla, ellei sitä ole hiljan vaihdettu. Säästyt ylimääräiseltä jakopään purkamiselta jos pumppu alkaa hetken päästä vuotamaan.

      • Fellu mies

        Pieni varoituksen paikka hätäisimmille.Apulaitehihna kiristys rullaa irroitettaessa muista että on vääräkätiset kierteet.Itseltä meni kierteet kun kiireessä vetäsin vastapäivään.Siihen jäi tyhjää pyörimään.Vanhalla rautasahan terällä vartin nitkuttelin pulttia poikki.
        Natsa lähti toiselta puolelta.Tuntu jotenkin vielä menevän pultin tynkä kierteelle muttei kestä kyllä kiristää.Laitan uuden 10 mm pitemmän pultin ja mutteri päähän.
        Näytti olevan Jylhän pultti, ( n. 8 x 40 mm ),eiköhän jostain pulttiliikkeestä pääkaupunkiseudulta niitä saa ?


    • turhaa touhua

      Eiköhän kannattaisi myydä se p@ska jollekin vielä hölmömmälle ja ostaa jokin oikea auto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe