AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Primus 2470 lämmitin

Primus 2470 lämmitin

12 Vastausta 7 523 Lukukertaa
Hei kaikkia Caravaanarit ja varsinkin kyseisen Primus 2470 lämmittimen kanssa touhunneet. Allekirjoittaneella on vanhassa vaunussa kyseinen lämmitin joka on pelannut tähän asti aivan mukavasti. Tosin hehkutulpan alijännitteestä johtuvia käynnistysongelmia on ollut aina silloin tällöin. Viimeviikollakin lämmitin pelasi alkuviikosta aivan normaalisti. Sammutin polttimon, kun vaunu jäi muutamaksi päiväksi tyhjilleen. Sähkölämmitys jäi kuitenkin päälle.
Kun muutaman päivän päästä yritin käynnistää poltinta uudellee, ei tapahtunut mitään. Vain vesipumpun hurina kuului hiljakseen. Normaalisti kuuluu solenoidin toimiessa sen napsahdus. Nyt se oli siis hiljaa.
Tarkistin asiaa ja totesin, että solenoidi ei päästänyt kaasua polttimolle eikä myöskään hehkutulppa saanut sähköä. Solenoidi itsessään sai kyllä sähköä yli 13 volttia. Voiko solenoidi rikkoontua yht'äkkiä vai onko vika jossain muualla. Jos termostaatti on rikki niin ei kai silloin solenoidille mene minkäänlaista sähköä, olenko oikeassa? Kyselin vaunuhuollosta, että voisinko irroittaa pannun ja tuoda sen huoltoon. Vastaukset olivat aika epämääräisiä ja pyysivät lopulta tuomaan koko vaunun huoltoon koska pannun irroittamisen jälkeen tulee maallikolle lämmitysjärjestelmän ilmausongelmia.
Kysyisin nyt alan harrastajilta, että onko ongelma tuttu ja voiko syynä olla solenoidin rikkoontuminen ja miten sen voisi varmistaa, kun huolto "ei osannut" sitä sanoa? Pannussa itsessään on varmaan myös jo kartoitumista koska sitä ei tietääkseni ole koskaan avattu. Nämä kaasulämmittimien asiat tuntuvat olevan vähän "henkimaailman hommia", mutta kysyn kuitenkin, että uskaltaako tavallinen Remontti-Reiska ottaa pannun irti ja purkaa sitä puhdistamista varten? Onko asiasta kokemusta jollakin?
Vastauksista kiitollinen Lapin Mies

Tuotanoin...

Kaasusolenoidi ja hehkutulppa ovat sarjaan kytkettynä eli kaasua ei tule, jos hehku ei toimi. Mittaa solenoidin toisesta navasta, tuleeko sähkö läpi. Pitäisi löytyä sama 13 V, jos on katkos hehkutulpan ja solenoidin välillä.

Tästä ohjeesta saattaa olla apua: http://personal.inet.fi/koti/rokker3/Primus2470/

Primus 2470 lämmitin

Kiitoksia vastauksesta. Solenoidi oli ehjä. Sensijaan pyrostaatti oli sökö. Eli magneettiventtiilin vetokäämi ei saanutkaan sähköä. Pyrostaatin vaihdon jälkeen kaasu virtaa ja tulppa hehkuu (jännite tulpassa 2,6 V), mutta pannupa ei vain suostu syttymään? Kaasu haisee lämmittimen pakoputken suulla, mutta ei syty, ei! Häiriövalo syttyy jonkin ajan päästä ja kasun tulo loppuu niin kuin pitääkin.

Onko pannu täynnä karstaa ja kaasu katoaa johonkin vaunun alle? Kyllä on henkimaailman hommaa. Koko pannun purkaminen tuntuu jo työläältä ja tunturiinkin pitäisi päästä. Huh huh, mikä siis nyt neuvoksi?

Voi olla ruostetta arinalla

Ei se pannun putsaus kovin ihmeellinen homma ole: availin jokunen vuosi sitten Primuksen pohjan (jos oikein muistan, niin oli 2470) ja putsasin paikat. Arinalla oli kourallinen irtoruostetta, lähes kaikki onneksi polttimien välissä (polttimet ovat vähän arinan pohjaa korkeammalla). Irtoroskiin saattaa tehota, jos töhäyttelet paineilmaa pannun alta polttimien ilmareikiin.

Oletko muuten kokeillut avata pannun lisäkaasuventtiilin? Kun kaikki polttimet ovat käytössä, niin luulisi jostain kaasua hehkullekin saakka kulkevan.

Hehkutulppa saattaa olla huonossa kunnossa, vaikka lanka ei poikki olisikaan. Saattaa toimia paremmin, jos poistat suojaverkon hehkulangan ympäriltä, niin kaasu pääsee paremmin kuuman langan luo. Mittasitko tulpan jännitteen akkulaturi päällä vai ilman? Arvaan, että laturi päällä kun sait noin isoja lukemia.
Vanha ketju ylös.

2470 on pyöreä pannu. Mikä on se vanhempi kantikas?

Vauno on melko vanha ja pannulle tulee 9,1...9,5 V. Ilmeisesti pitäisi olla 10.5 V. Mistä voisi etsiä jännitehäviötä? Tuo jännite on mitattu etuluukun alta näkyvistä liittimistä. Vaunun puolella johdotus jatkuu jossain petin ja verhoilulevyjen alla. Akussa on täysi 12.0 V mittauksen aikana.

Mistä saa varaosia pannuun?
kannattanee kysellä tuolta
http://karavaanari.org/index.php/board,13.0.html

saat varmemmin asiantuntevan vastauksen
"Vauno on melko vanha ja pannulle tulee 9,1...9,5 V. Ilmeisesti pitäisi olla 10.5 V. Mistä voisi etsiä jännitehäviötä? Tuo jännite on mitattu etuluukun alta näkyvistä liittimistä. Vaunun puolella johdotus jatkuu jossain petin ja verhoilulevyjen alla. Akussa on täysi 12.0 V mittauksen aikana"

Yleinen ja väärä kuvitelma.. Täyden akun jännite on 12,7-12,8 v, puoliksi varatun luokkaa 12,5 v ja akku on tyhjä mittarin näyttäessä 12 v. Jos menee sen alle, niin alkaa olla jo syvapurkautuminen kyseessä.
...
Priimus on herkkä alijännitteelle. Omassa käytettynä ostamassa vaunussani, 22v.. se oli jatkuva riesa vaikka akut oli olevinaan täydet ja laitteet teknillisesti kunnossa. Aivan juuri ladatuilla akuilla toi paremmin. Vaunuliikkeissä eivät huolloissa saaneet asiaa kunnolla korjattua, (kahdessa eri merkki liikkeessä). Härskeintä oli Rovaniemellä toisessa vaunuliikkeessä kun kehoitettiin ostamaan uusi vaunu. Lopulta vei vaununi Rovaniemeläiseen Huhtasen auto sähköliikkeeseen. Pannun ja akun välille asennettiin rele ja ongelmat loppuivat siihen. Aikaa taisi mennä puoli tuntia ja lähtiessäni sanoin, toivottavasti se nyt pelaa, asentaja sanoi "se pelaa" ja näin oli. Kyllähän se pannulle tuleva jännite laskee kun akku vajaantuu mutta käyntiin se juuri vielä lähtee tuolla mainitsemallasi "alijännitteelläkin".
Liikkeessä todettiin juuri alijännitteen olevan yleinen ongelma Priimuksissa.
Laittamalla Primukseen kipinäsytys, niin alijännite ongelmat ratkeavat, ja pannun käynnistyminen tapahtuu ilman paukahdusta.
sulakkeet kuparisiin jos vanhat on aluumiinisia ja uusi akku jos akku on iällä vaikka vielä toimiikin ja mitata jännite latauksessa, pitäisi olla liki 14 volttia. Pannupuolella vähänkin löysät liittimet pusertaa kireiksi ja crc:etä joka liittimeen, hehkutulppa irti ja ruosteet pois jengoista niin johan lähtee..
Käy kattoon sivulta www.koti.mbnet.fi/pes1tol. Siellä on paljon tietoa vanhoista kalusteista ja pannuista. Tarkista ensin kuuluuko käynnistettäessä pientä kliksausta magneettiventtiilistä (jos kuulu on hyvä) sulje vaikka ruuvimeisselillä pannun kyljessä olevan vesitermostaatin navat yhteen (huomio musta maajohdin),
seuraavaksi sulje pyrostaatin navat yhteen . Jos mitään em toimenpiteistä ole apua tutki ohmimittarilla ovatko em vesitermostaatti ja pyrostaatti todella kunnossa. Huomio että hehkutulpalle tulee magneettiventtiilin kautta vain 1-2 V jännite (älä siis kokeile hehkua 12 Voltilla). Voit myös kokeilla laittamalla kaasupullon kiinni - ottamalla hehkutulppa irti ja pitämällä sitä pannun kyljessä ja jos hehku hehkuu hyvin sen huomaa. Syttymisviive ei saisi olla yli 10 sekkaa.
missä se hehkutulppa sijaitsee??
 /   /  /  / Primus 2470 lämmitin

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta