110 HDI hiukkassuodattimen vaihto

FAP4

Löytyykö ketään, jonka 110 HDI -kulkineeseen olisi vaihdettu hiukkassuodatin ja lisätty Eolys-nesteet viime aikoina? Paljonko kukkaro keventyi? Parista paikasta kyselleenä about 1000 EUR paukku tulossa, prkl.

Ilmainen vinkki käytetyn ostajalle. Tarkista että hiukkassuodatin on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti. Jos ei ole, niin tingi kunnon alennus.

51

16408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se ompi

      Ei kai missään alemmalla.

    • vaihtanut

      Omaani Pösö HDI 307 vaihdatin Autoilumaassa maksoi 120 tkm huollunyhteydessä koko huolto 1700 euroa! Tämän jälkeen myin koko roskan.

      • FAP4

        Olen kyllä muuten ollut erittäin tyytyväinen koneeseen, tehoa riittävästi ja kulutus minimaalinen. Mutta noin yleisesti ei sitä näköjään koskaan osaa autoa ostaessa tutkia asioita riittävän tarkasti, aina tulee ylläreitä jonkun osan suhteen. "Kun huollon hintaa kysyt nyt, niin takuulla yllätyt"..


      • nykyautoissa
        FAP4 kirjoitti:

        Olen kyllä muuten ollut erittäin tyytyväinen koneeseen, tehoa riittävästi ja kulutus minimaalinen. Mutta noin yleisesti ei sitä näköjään koskaan osaa autoa ostaessa tutkia asioita riittävän tarkasti, aina tulee ylläreitä jonkun osan suhteen. "Kun huollon hintaa kysyt nyt, niin takuulla yllätyt"..

        tavallisen katalysaattorinkin vaihto maksaa aika tavalla. Moni ei myöskään ole vielä huomannut, että turvatyynytkin pitää tarkastaa tai huoltaa 10-15 vuoden kuluttua merkistä ja tyynyistä riippuen. Siitäkin pitää löytyä oikein virallinen tarkastuspaperi. Milloinhan katsastus alkaa niitä tarkemmin syynäämään, ilmeisesti lähivuosina kun tyynyt tulevat siihen ikään.


      • kestää
        nykyautoissa kirjoitti:

        tavallisen katalysaattorinkin vaihto maksaa aika tavalla. Moni ei myöskään ole vielä huomannut, että turvatyynytkin pitää tarkastaa tai huoltaa 10-15 vuoden kuluttua merkistä ja tyynyistä riippuen. Siitäkin pitää löytyä oikein virallinen tarkastuspaperi. Milloinhan katsastus alkaa niitä tarkemmin syynäämään, ilmeisesti lähivuosina kun tyynyt tulevat siihen ikään.

        Katalysaattori vain kestää yleensä todella pitkään, jopa 500 000 km:ä. Ja hinnat halvimmillaan alkaen 200 euroa, kun vaihtaa uuteen. Toki on tapauksia, että katti on hajonnut pienillä kilometreillä ja joihinkin merkkiliikkeen katti saattaa maksaa paljon.
        On kuitenkin eri asia, jos joutuu yli 1000 euroa maksamaan esim 3-4 vuoden välein. Jos 4 vuoden välein joutuu hiukkassuodattimen vaihtamaan, niin vuosikustannus pelkkää hiukkassuodatinta on 250 euroa/vuosi. Sillä hinnalla yleensä kattaa normaali auton vuosihuollot. Törkee hinta mielestäni.


    • on tonni

      Tietääkseni ainakin Saksassa vaihtoineen alle 500,-.

      • FAP4

        Merkkiliikkeen mukaan pelkästään uusi suodatin maksaa 700 EUR. Suolaista on Suomessa.


      • Fap maksaa

        Suodatin ilman vaihtotyötä 260,00 voi tila myös
        postitse.


    • Cîttikkatar

      Mä aion kyllä vaihtaa itse sen suodattimen, ei se ole sen vaikeampaa kuin ilmansuodattimen vaihto. Hölmö maksaa V-liikkeeseen sen vaihdosta tonnin!

    • kuin se lisäaine

      lisätä, suodatin kyl kestää...

      • Lisäys riittää!!!

        Samaa mieltä mutta, ei se joka pyytää van se joka maksaa


    • ostin 90 HDI:n

      käytännön suorituskyvyissä ei ainakaan koeajolla huomannut suurta eroa.

    • nyt mutta

      mikä halvatun systeemi sitikan hiukkassuodattimessa on? Eolys-nesteitä, mitä ne on? Meikäläisen Hyundaissa ei ole:
      a) nesteitä
      eikä
      b) määritelty vaihtorajaa hiukkassuodattimelle.

      Kestää niin kauan kuin kestää ja kun kesto loppuu (tietysti 5 vuoden takuuaikana vaihdetaan takuuseen jos tarvitsee), niin sitten nuohotaan suodatin rautakangella ja taas mennään.

      • jossa käytetään

        noita nesteitä on ollut raskaassa diesel-kalustossa jo aikaisemminkin käytössä. Kyseessä on ns. suljettu hiukkassuodatin, joka on tietenkin tehokkaampi kuin tuo avoin suodatin. Avoin suodatin ei kaipaa polttoa eikä nesteitä eikä sen sisään jää nokihiukkasiakaan mutta eipä ole oikeasti niin tehokaskaan. Saksassa tällaiset avoimet suodattimet ovat olleet jälkiasennus käytössä mutta ne eivät olekaan täyttäneet vaatimuksia ja niistä on tapaltu jopa oikeudessakin jälkeenpäin. Kun päästövaatimukset kasvavat on pakko siirtyä monimutkaisempaan tekniikkaan.


    • wc.

      autosi V-liikkeeseen ja pyydä tekemään pakkopoltto.
      Hiukkassuodatin puhdistuu näinkin, vaikkakin se suositellaan huolto-ohjelman mukaan vaihdettavaksi.
      Eolys-lisä-aine toki pitää lisätä.

      • FAP4

        Eroaako tuo pakkopoltto jotenkin niistä polttopuhdistuksista joita auton pitäisi itsekseenkin tehdä ajoittain? Vakavasti on kyllä mielessä jättää vanha pönttö paikoilleeen, ja ottaa vain lisäneste varoituksen nollaus testerillä.


      • erota se
        FAP4 kirjoitti:

        Eroaako tuo pakkopoltto jotenkin niistä polttopuhdistuksista joita auton pitäisi itsekseenkin tehdä ajoittain? Vakavasti on kyllä mielessä jättää vanha pönttö paikoilleeen, ja ottaa vain lisäneste varoituksen nollaus testerillä.

        pakkopoltto ns. normaalista polttopuhdistuksesta muuten kuin että se saadaan huollossa aikaiseksi testerillä säätämällä. Auttanee joissakin tilanteissa joissa tuo toimi auton itsensä suorittamana ei ole syystä tai toisesta alkanut tai ennättänyt mennä loppuun asti. Esim. pelkkä lyhyt kaupunkiajo voi aiheuttaa.


      • wc.
        FAP4 kirjoitti:

        Eroaako tuo pakkopoltto jotenkin niistä polttopuhdistuksista joita auton pitäisi itsekseenkin tehdä ajoittain? Vakavasti on kyllä mielessä jättää vanha pönttö paikoilleeen, ja ottaa vain lisäneste varoituksen nollaus testerillä.

        Tehdään asettamalla proxia testeri autoon ,ja testeri lisää polttoaineen syöttöä sekä kierroslukua automaattisesti. Jos pääset seuraamaan vierestä , se kuulostaa aika hurjalta.


    • Markku Ohtava

      Tai siis ei.

      Autoni oli pari kuukautta sitten hihnanvaihdossa, oli ajettu n. 230 tkm, samalla lisättiin tuota Eolys'iä ja sen päälle kävin katsastuksessa.

      Ihmettelenpä että miksi sinun pitäisi se hiukkassuodatin vaihtaa?
      Eikö mennyt pakokaasutestistä läpi?
      Jos ei, niin vikaa on muualla kuin tuossa hiukkassuodattimessa.

      Aikoinaan kun bensamoottoreihin tuli katalysaattorit niin niidenkin kestoiästä puhuttiin luokkaa 100-200 tkm.
      Käytäntö on osoittanut nuo lukemat aivan liian pieniksi, kuten nyt näyttää olevan tilanne noissa hiukkassuodattimissa.

      Eolys maksoi muistaakseni luokkaa 100 Euroa se kolmen litran pullo, eikä sitä edes mennyt kuin pari litraa, jäi vielä myöhemmin lisättäväksi.

      Niin, tuosta katsastuksesta; pakokaasutestissä tuli hyväksyntä, lukemaa en muista mutta se oli luokkaa 5 % sallitusta.
      Eli kyllä ainakin tuossa nuo laitteet toimii.

      • FAP4

        Ei autossa vikaa ole, alkoi vain varoitella "diesel additive minimum level" herjaa. Tuosta sitten merkkiliikkeestä kyselin ja tietenkin siellä oltiin sitä mieltä että suodatin vaihtoon, nesteiden lisäys ei riitä. Mutta nyt muutaman päivän sulattelun ja lisätietojen hankkimisen jälkeen olen sillä kannalla että kyllä saa pelkät nesteet riittää. Nykyinen suodatin olisi huolto-ohjelman mukaan pitänyt vaihtaa n. 50000 km sitten, mutta kyllä tuo vielä hyvin pelittää kun syksyllä katsastuksessa päästöt olivat kuulema oikein hyvissä arvoissa. Kestäköön vielä toiset 50tkm.


      • 1.6tdci
        FAP4 kirjoitti:

        Ei autossa vikaa ole, alkoi vain varoitella "diesel additive minimum level" herjaa. Tuosta sitten merkkiliikkeestä kyselin ja tietenkin siellä oltiin sitä mieltä että suodatin vaihtoon, nesteiden lisäys ei riitä. Mutta nyt muutaman päivän sulattelun ja lisätietojen hankkimisen jälkeen olen sillä kannalla että kyllä saa pelkät nesteet riittää. Nykyinen suodatin olisi huolto-ohjelman mukaan pitänyt vaihtaa n. 50000 km sitten, mutta kyllä tuo vielä hyvin pelittää kun syksyllä katsastuksessa päästöt olivat kuulema oikein hyvissä arvoissa. Kestäköön vielä toiset 50tkm.

        DPF ei vaikuta pakokaasupäästöihin. Se vaikuttaa pienhiukkas päästöihin joihin diesel pakokaasutesteri ei reagoi. Isot herrat ovat tosin suunnittelemassa pienhiukkasillekkin omaa testausta ainakin saksassa.


      • vaikuttaapa
        1.6tdci kirjoitti:

        DPF ei vaikuta pakokaasupäästöihin. Se vaikuttaa pienhiukkas päästöihin joihin diesel pakokaasutesteri ei reagoi. Isot herrat ovat tosin suunnittelemassa pienhiukkasillekkin omaa testausta ainakin saksassa.

        No kyllä se vaikuttaa kun katsastuksessa mitataan savutuksen K-arvo. Tuollainen Eolys-hiukkausloukku ei savuta lainkaan.


      • P S A
        1.6tdci kirjoitti:

        DPF ei vaikuta pakokaasupäästöihin. Se vaikuttaa pienhiukkas päästöihin joihin diesel pakokaasutesteri ei reagoi. Isot herrat ovat tosin suunnittelemassa pienhiukkasillekkin omaa testausta ainakin saksassa.

        Uudet pikku pensakoneet ei läpäse hiukkas testiä, päästelevät nääs hiukkasia enemmän kuin nykydiesel.


      • huhaainnanen

        jaa en nyt tiiä ku vuoden 1999 ranskis vetäs niin puhtosdilla et mittjakin ihmetteli,bensa koneella,1.2l motukka viellä.


      • huuhaainnanen
        huhaainnanen kirjoitti:

        jaa en nyt tiiä ku vuoden 1999 ranskis vetäs niin puhtosdilla et mittjakin ihmetteli,bensa koneella,1.2l motukka viellä.

        vitu luki härö, eli siis itellä oli 1999 raskis,testeissä vetäs niin puhtoset et mittaajaakin ihmetytti,bensa kone ja 1.2l


    • oikea öljy

      Kannattaa käyttää oikeaa voiteluainetta jolla varmitetaan hiukkassuodattimen pitkäikäinen käyttö ja toimivuus. Jos valitsee monimerkkisen öljyn kuten mobil eps 5w30 niin saatetaan vahingoittaa hiukkassuodattimen pitkäikäisyyttä kun hiukkassuodatin tukkeutu nopeasti väärien "karstojen" kertyessä tiheään hiukkassuodattimeen ja puhdistusjärjestelmä joutuu jatkuvasti putsata hiukkassuodatinta. Totalin quartz ineo ECS 5w30 on kehitetty psa kanssa heidän hiukkassuodatin järjestelmään. Olkaa tarkkoja voiteluaine valinnoissa.

      Jarno

      • niissä autoissa,

        joissa on hiukkassuodatin kannattaa olla tarkkana öljymäärän suhteen. Liikaa öljyä ei saa olla ja öljymäärää kannattaa seurata. Tuossa poltossa syötetään sen aikana nimittäin polttoainetta "ylimääräisesti" ja sitä saattaa joissakin tapauksissa kulkeutua öljynkin mukaan pikku hiljaa. Samasta syystä myös öljyn laatuun ja vaihtoihin kannattaa kiinnittää huomiota.


    • kalle.herranen

      Voin kertoa omasta kokemuksesta hiukkassuodattimesta että me putsattiin se kotona otettiin vaan letkut ja kaikki muut härvelit mitä meni kyseisee pömpelii ni irti ja aukastiii ympäriltä mutterit pois ja sieltä tuli semmoset sihit esille ja otettiin kauniiseen kätee toho ja sillä lämmitettiin se suurimpa piirtee 100asteeseen koko pönttö et tukat lähti mutta tähän on kyllä muummoassa ihan putsaussarjakin ja se maksaa 400e vähä päälle me laitettiin polttoöljyä ja toholla päästettiin et kyllä sieltä lähti tuhkatki pesästä :D olen käynyt kyselemässä hiukkasuodattimia ni ei lähde alle 700e mistää mutta eksyin yhdelle huoltoasemalla joka on peugeot merkkiliike ni hän kertoi kokemuksesta että painemuunnin joka tulee hiukkassuodattiimeen menee aina rikki ja johtuu tästä ettei ota kierroksia et sen joutuu vaihtamaan että kyllä iha kotikonstein varmaan pääsee tälläisestä vaivasta ku puoltuntia polttaa sitä :D toholla ja vähä polttoöljyä laittaa sisää tosin liekkiä tulee ja kipinöitä lentää et sen kanssa kannattaa olla varovaisia kumpiki osa kannattaa puhistaa jos kotona kokeilee ja en tiedä paineilmamuuntimen hintaa

    • kalle.herranen

      edelliseen lisää vielä että kannattaa käyttää merkkistä öljyä esim jotain 40-50e kysyy merkkiliikkestä että mitkä öljyt ei karstota kyseistä autoa jossa on hiukkassuodatin koska jotkut moottori öljyt karstottaa moottori niin ne voi tukkia esim öljynsuodattimessa reikiä ja hiukkassuodattimeen kertyy niin paljo likaa että senku on putsannu niin se voi olla ihan turha homma jos käyttä väärää öljymerkkiä...

    • kalle.herranen
    • gs birotor

      Fortelta on tullut markkinoille hiukkassuodattimen puhdistuksen aine joka tekee sen selvästi alemmassa lämpötilassa kuin auton oma ohjelma.

      • Näin on

        Joo. mutta sitä ei muka myydä asikkaille, vaan siitä tankin täytöstäkin näköjään yrittävät erikseen laskuttaa. Onneksi veli on vehon merkkihuollossa töissä, niin saan sen purkin aineen hinnalla. En tiedä puhdistaako se sitä pakokaasujärjestelmää, mutta polttoaine järjestelmän se pitäisi putsata.


      • 1.6tdci
        Näin on kirjoitti:

        Joo. mutta sitä ei muka myydä asikkaille, vaan siitä tankin täytöstäkin näköjään yrittävät erikseen laskuttaa. Onneksi veli on vehon merkkihuollossa töissä, niin saan sen purkin aineen hinnalla. En tiedä puhdistaako se sitä pakokaasujärjestelmää, mutta polttoaine järjestelmän se pitäisi putsata.

        Polttoainejärjestelmän puhdistusaineet on erikseen. DPF.lle on oma aine. Joka ei siis puhdista sitä vaan alentaa karstan palamis lämpötilaa.


    • kalle.herranen

      Kyllä mä uskon että alemassa lämpötilassa ei taida oikeen lähtee karstat putkesta pois.. Ja onkohan tui puhdistusaine kuinka arvokasta olen itsekkin kuullut siitä mutta en ole kokeillut kun sen sisällä on vaan semmonen niinku on nykypäivä autoissa öljynpuhdistaja se muovinen semmonen vaihdettava niin semmonen siellä sisällä johonka kertyy karstaa mut vahvaa kannattaa olla sen puhdistus anee ja lämmintä piippuu niin eiköhä lika irtoa jos haluaa säästää pussinsa :) auton oma ohjelma lämmittää putkiston 100:asteeseen

      • Näin on

        Se maksaa n 30e.


    • 407 SW 2,7 Hdi Aut

      Miksi se suodatin pitää vaihtaa. Itselle lisättiin vain se neste. Jos ajat lyhyttä kaupunki ajoa, niin se järjestelmä ei ehdi polttaa sitä kerääntynyttä nokea sieltä hiukkas-suodattimesta, ja voi mennä tukkoon. Siinä tapauksessa sen joutuu vaihdattamaan. Omalla Hdi:llä on nyt ajettu 160000km ilman mitään ylimääräisiä vaihtotöitä, pelkkä nesteen lisäys riitti. Ei kannata vaihdattaa turhaan, jos ei ole syytä. Pakokaasu arvoista sen näkee, jos on normaaliarvoissa, niin ei ole mitään syytä vaihtaa. Purkin täyttö maksoi 250e. sinne tulee 3l nestettä, ja järjestelmän puhdistus, eli vanhan nesteen poisto.

    • kalle.herranen

      minä täytöin säiliö itse ostin n.150 se ainee ja laitoin sisäää ainee :)

      • kiitos tiedosta

        Mistä löytyy se täyttöpiste? Mersuissa se on polttoainekorkin vieressä.


    • kalle. herranen

      no mä ainakin pistin siitä putkesta mikä ihmee sitä sieltä tankista sen säiliö ku siellä on 2 mustaa putkee niin kummanki otin pois se toine on ilma letku ni se pitää ottaa täytön ajaksi pois ja se toine on sitten se mistä se aine laitetaan sisään se tuleee kyllä siitä kusemalla siitä ilmaletkusta ku se on täynnä ja se valuu ylimääränen pois sitten siitä imuletkusta ja sen aineastian pitää olla korkeammalla kuin se säiliö että sinne menee ja hana isolle

    • A-laatua

      Sitikkahan vaikuttaa oikein mukavalle vempeleelle...

      • hinnat vaihtelee

        Hiukkassuodattimen takia ei autoa kannata tuomita. Samanlainen löytyy muistakin autoista ja mikä pahinta, se voi maksaa h-vetin paljon.

        Autolehdessä oli en muista minkä auton kestotesti ja siinä yhteydessä havaittiin, että kyseisen auton hiukkassuodatin oli rikki. Se tulisi maksamaan vaihtotöineen noin 4000 euroa.

        Tuollainen hintapommi tulee auton ostaneelle todella suurena yllätyksenä, jos sellaisen joutuu vaihtamaan. Useimmat eivät edes tiedä, että autossa on sellainenkin kapine.


    • C5 driver

      Taas on puurot vellit sekaisin.

      PSA:n Hdi nakuissa on hiukkasloukku, joka kerää nakusta välillä pöllähtävät nokihiukkaset talteen ettei ne turahda pakoputken päästä.

      Jotta pakosarjassa hiukkasloukku ei tukkeutuisi hiukkasista, siinä on paine-eroanturi jonka lukemia auton kompuutteri seuraa. Kun paine-ero on tarpeeksi suuri, ts. loukku alkaa tukkeutua, polttoaineen sekaan syötetään sopivasti Eylos-nestettä (suomeksi ureaa, eli kusta) ja lopetetaan tuloilman välijäähdytys. Näillä tempuilla pakokaasujen lämpötila nousee 400-500 asteen välille, jolloin loukussa olevat nokihiukkaset palavat.
      Homma kestää n. 10 min. ja auton pitää olla silloin maantieajossa, jotta poltto onnistuu kunnolla.

      Tuo 80 000km juttu koskee tuota lisäainetta, jota kärryyn menee n. 5 litraa ja se normaalisti riittää tuohon ajomatkaan. Kompuutteri ilmoittaa, kun nestepinta on laskenut liian alas.

      Jos autolla ajetaan pelkkää lyhyttä kaupunkiajoa, voi käydä niin että loukku menee tukkoon, jolloin se on vaihdettava uuteen/puhdistettuun ja vanha loukku menee tehtaalle, jos se putsataan (loukku on simppeli mekaaninen härveli, tehty enimmäkseen piikarbidista.

      Oon ajanut Hdi 2.0 koneella kohta 150tkm, loukkuun ei ole tarvinnut koskea, litkua on lisätty (tai jos on, niin ainakaan huoltolaskussa näkynyt).

      Tuon polton muuten haistaa, sen verran kuumana pönttö käy auton alla.

    • citikanillani

      mulla on 249tkm ajettu -06 mallin C5 HDI ja siihen on lisätty vain kerran Eolys. Tuo Eolys ei ole sitten mitään ureaa eli laitteet hajoo, jos sinne ureaa laittaa. Tekis mieli joskus ottaa tuo loukku pois ja katsoa mitä siellä sisällä on noilla kilometreillä.

      • skäribo

        Mitähän tapahtuu, jos mainittu aine - Veholla kahta sorttia - loppuu. Katkeaako matka tai tuleeko jotain vaurioita?


    • Auto-inssi

      Onhan mahdollista myös pestä PDF. Ei muuta ku irti ja Pinelineä sisään ja antaa jonkin aikaa liueta ja vesihuuhtelu. Olen ko suorituksen tehnyt moneen merkkiin ja aina on onnistunut. Tiedoksi: Kaikissa nykydieseleissä on ko. systeemi, tosin hieman eri toteutuksina. Mm Elysee ei ole sama aine kuin ADBlue. PSA on ottanut ko. järjestelmän käyttöön jo 2000 luvun alussa ja on yksi toimimimmista systeemeistä. Näillä autoilla kannattaisi ajaa aina välillä kovilla kierroksilla jolloin pakokaasujen lämpötila nousee ja loukku puhdistuu. Kovat kierrokset = 100 km/h 3 vaihteella. Matka ei heti katkea aineen loppuessa. Ensin varoituksia hyvän aikaa, sitten tehon rajoitus. (Tämäkin riippuen valmistajasta ja laitteen sukupolvesta.)

      • ACEAöljyluokitus

        Lisäksi katsoo että ajaa sellaisen ACEA luokituksen öljyillä jotka ei säre hiukkassuodatinta


    • SiistiSavuton

      Ajellaan usein maantietä joten laite ei luultavasti ikinä mene tukkoon. Ja Eolysia laittavat ma-huollossa. Väärää ainetta ei saa laittaa eikä ajaa kuivana. Moottoritieajo kesänopeudella riittää polttoon ilman että tarvis ajaa pikkuvaihteella.

      Tuo puhdistaminen on niitä hommia johon en missään nimessä ryhtyisi itse: jos joku on monipuolisesti myrkyllistä ja syöpävaarallista niin sen laatikon sisältö. Ilahduttavaa että sekin on pois ilmasta ja toimivassa systeemissä häviää.

    • Ja_toimii

      Eipä tuo hiukkasloukku ole mikään mörkö. Eolys-taso luetaan joka määräaikaishuollossa, eikä se ollut Hdi163:lla 120.000:n huollossa vielä edes puolessa. Katsastuksesta jouduttiin lukemaan pakokaasutesti kahteen kertaan. Ensimmäisen tulos oli 0,00, kun letku oli irronnut pakoputkesta. Toisella kerralla mittaus onnistui, ja tulos oli 0,01. Eipä ole huolta enempää, kuin bensa-auton katalysaattoreistakaan.

    • Jacques-Pasteur

      Minulle on Citikka kulkenut jo 280000 km ja hiukkassuodatinta ei ole vaihdettu. Eolys-lisäainetta on pari kertaa lisätty.

    • Netistä

      Eikä nuo suodattimet ole enää nykyää nii kalliita.
      Tuolta vaikka ko tilaa ni reilu pari sataa www.mister-auto.fi

    • C5-2011-170-tuhatta-km

      Minulla herjaa suodattimen nestemäärää. Auto menossa muutenkin huomenna huoltoon eli katotaan mitä tekevät ja mitä kustantaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe