Lääkäri halusi nähdä rinnat?

lääkärintarkastus

Asia ei varsinaisesti kuulu naistentauteihin mutta ajattelin saavani täältä naisten kokemuksia.

Kävin lääkärintarkastuksessa ajokorttia varten.
Lääkäri oli vanhempi mies, mukava ja asiallinen.
Verenpaineen mittausta varten otin paidan pois. Sen jälkeen oli vuorossa sydämen kuuntelu.
Lääkäri sanoi: Nyt pitäis ottaa liivitkin pois.
Tein mukisematta työtä käskettyä.

Lähdettyäni lääkäristä alkoi epäilyttää, kun tajusin, etten ole koskaan aiemmin joutunut riisumaan rintsikoita sydämen kuuntelua varten.
Jopa kardiologi, sydäntautien erikoislääkäri, sai kuunneltua sydäntäni ihan hyvin rintaliiveistä huolimatta.

Kysymys kuuluu siis, onko sinun kokemuksesi mukaan normaalia että riisutaan yläosattomiksi peruslääkärintarkistuksessa?

16

4597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ming Yue

      Kylla vain itsellanikin on sattunut tallainen ja tietaakseni on normaalia olla ilman ylaosaa.

    • Likinäköinen

      No ei ole aivan normaalia.

      Sillon kun minun piti käydä ajokorttia varten lääkärintarkastuksessa, niin siellä tutkittiin vain näkö ja kuiskauskuulo, ei mitään sydäntä kuunneltu eikä verenpainetta otettu.

    • tarvinnut

      Ei ole tarvinnut tavallisilla lääkärikäynneillä riisua rintsikoita, aina ei ole tarvinnut edes riisuutua. Keuhkojen ja sydämen kuuntelu on sujunut oikein hyvin rintsikat päälläkin. Sydänfilmiä otettaessa pitää rintsikat riisua ja kun ei ole muistanut että nilkatkin on paljastettava ja jäi sukkahousut jalkaan niin sitten on maattu pikkupöksyisillään. Gynekologinikin kysyy ennen rintojen tutkimista haluanko ne tutkittavan.

    • riisumaton

      onpa omituista! ite en joutunu riisuu ku paksun päällyspaidan ku menin lääkäriin nimenomaan sydänvaivojen takia! eli toppi oli päällä ja hyvin pysty kuuntelee.. ja samalla kerralla multaki tsekattiin verenpaine.

      ainoastaan ekg:ssä oon ollu ihan yläosasto paljaana.

      toi on kyllä ällöttävää, jos tossa ois nyt tapahtunu jotain epäilyttävää.. jotain aseman väärinkäyttöä. kannattaa selvittää toi homma, et onko ok!

      • koko juttu

        miehet on miehiä lääkäreinäkin, tottakai haluavat katsella naisten rintavarustuksia luontaisetunaan. Olin aikoinaan armeijan palveluksessa ja jouduin kuten kaikki muutkin miehet ja naiset käymään lääkärintarkastuksessa armeijan lääkärillä. Kun palasin toimistooni olivat kaikki miespuoliset työkaverit kovasti kiinnostuneita pitikö yläosa riisua kokonaan. Kerroin ettei tarvinut ja sanoivat aikaisemman lääkärin vaatineen yläosan riisumista kaikilta etenkin nuorilta naisilta, oli vaiva mikä tahansa. Näyttää siltä että tässä asiassa mikään ei ole muuttunut, jotkut vaan ei mahda itselleen mitään.


      • MsDoctor
        koko juttu kirjoitti:

        miehet on miehiä lääkäreinäkin, tottakai haluavat katsella naisten rintavarustuksia luontaisetunaan. Olin aikoinaan armeijan palveluksessa ja jouduin kuten kaikki muutkin miehet ja naiset käymään lääkärintarkastuksessa armeijan lääkärillä. Kun palasin toimistooni olivat kaikki miespuoliset työkaverit kovasti kiinnostuneita pitikö yläosa riisua kokonaan. Kerroin ettei tarvinut ja sanoivat aikaisemman lääkärin vaatineen yläosan riisumista kaikilta etenkin nuorilta naisilta, oli vaiva mikä tahansa. Näyttää siltä että tässä asiassa mikään ei ole muuttunut, jotkut vaan ei mahda itselleen mitään.

        Olen itse naispuolinen lääkäri ja pyydän kyllä useimmiten riisumaan rintaliivit sydäntä kuunnellessani, ainakin jos on joku erityinen syy, että pienimmätkin sydänäänten poikkeavuudet pitää kuulla. Vähän riippuu myös liivien mallista eli tulevatko esim. kaarituet ikävästi siihen kuuntelualueelle. Aina kun stetoskooppia ei saa sinne tuen alle ujutettua. Ja vaikka sitten sydämen kuuntelisikin rintaliivit päällä, joutuu niitä liivejä vähän venkslaamaan ja joku voi tietysti senkin tulkita ahdisteluna... Jos joltakulta on kuunneltu toppi tms. päällä, niin silloin ei kyllä käytännössä juuri mitään poikkeavuuksia voi kuulla ei työ on todennäköisesti tehty hutiloiden...


      • ulkosuomalainen kyse
        MsDoctor kirjoitti:

        Olen itse naispuolinen lääkäri ja pyydän kyllä useimmiten riisumaan rintaliivit sydäntä kuunnellessani, ainakin jos on joku erityinen syy, että pienimmätkin sydänäänten poikkeavuudet pitää kuulla. Vähän riippuu myös liivien mallista eli tulevatko esim. kaarituet ikävästi siihen kuuntelualueelle. Aina kun stetoskooppia ei saa sinne tuen alle ujutettua. Ja vaikka sitten sydämen kuuntelisikin rintaliivit päällä, joutuu niitä liivejä vähän venkslaamaan ja joku voi tietysti senkin tulkita ahdisteluna... Jos joltakulta on kuunneltu toppi tms. päällä, niin silloin ei kyllä käytännössä juuri mitään poikkeavuuksia voi kuulla ei työ on todennäköisesti tehty hutiloiden...

        Asuinmaassani ei ole koskaan tarvinnut riisua liivejä. Muutama vuosi sitten jouduin käymään lääkärissä Suomessa ja pitihän ne liivit vaan poistaa.

        Miten on, että ainakin USA'ssa ja Ranskassa lääkärit osaavat kuunnella sydäntä liivit päällä, mutta suomalaiset lääkäri eivät osaa?

        Vai väitättekö, että näissä maissa lääkärit tekevät työnsä "hutiloiden?"


      • minäkin!
        ulkosuomalainen kyse kirjoitti:

        Asuinmaassani ei ole koskaan tarvinnut riisua liivejä. Muutama vuosi sitten jouduin käymään lääkärissä Suomessa ja pitihän ne liivit vaan poistaa.

        Miten on, että ainakin USA'ssa ja Ranskassa lääkärit osaavat kuunnella sydäntä liivit päällä, mutta suomalaiset lääkäri eivät osaa?

        Vai väitättekö, että näissä maissa lääkärit tekevät työnsä "hutiloiden?"

        En ole joutunut koskaan riisumaan rintaliivejä kun lääkäri on kuunnellut keuhkoja. Sen kyllä ymmärtäisi jos ensin lääkäri kuunneltuaan ja rintsikoiden kaaritukien narinan häirittyä pyytäisi ottamaan rintaliivitkin pois.

        Sydänfilmiin joutuu aina riisumaan rintaliivit ja näin talvella tulee yleensä strippaus aluspöksyilleen kun sukkahousutkin pitää riisua.


      • noin...
        MsDoctor kirjoitti:

        Olen itse naispuolinen lääkäri ja pyydän kyllä useimmiten riisumaan rintaliivit sydäntä kuunnellessani, ainakin jos on joku erityinen syy, että pienimmätkin sydänäänten poikkeavuudet pitää kuulla. Vähän riippuu myös liivien mallista eli tulevatko esim. kaarituet ikävästi siihen kuuntelualueelle. Aina kun stetoskooppia ei saa sinne tuen alle ujutettua. Ja vaikka sitten sydämen kuuntelisikin rintaliivit päällä, joutuu niitä liivejä vähän venkslaamaan ja joku voi tietysti senkin tulkita ahdisteluna... Jos joltakulta on kuunneltu toppi tms. päällä, niin silloin ei kyllä käytännössä juuri mitään poikkeavuuksia voi kuulla ei työ on todennäköisesti tehty hutiloiden...

        Tuntuu oudolta että pitäisi kuunnella juuri rintaliivien kaaren kohdalta ja ettei kuulisi sentin-pari vierestä. Tarkkaa on. Minulla ei ole edes tarvinnut rintsikoita ronklata minnekään, lääkäri on kuunnellut aika kaukana niistä. No käytänkin tavallisia rintsikoita, korkeamman malliset voivatkin peittää juuri kuuntelualueen.


    • ............

      nyt naiset huomio! Kysykää , miksi minun pitää riisua rintaliivit? Ei kaikkeen tarvitse aina suostua kiltisti...olisit voinut kysyä asiaa...

    • Juhonen

      Riippuu aivan rintavarustusten koosta.. jos tissit tursuavat tiukoissa push-upeissa niin mitenkäs sä sinne stetoskooppia väliin tunget. Järki käteen kaikilla, itse kun neuvolassa miehenä työskentelin ei ne rinnat tai emätin olleet asioita jotka seksuaalisia mielihaluja aiheutti. Pelkästään yks osa työtä.... eriasia se on kun kotiin pääsee ja ei tarvii keneltäkään papaa ottaa tai ääniä kuunnella vaan voi keskittyä johonkin aivan muuhun.

    • löl

      up :)

    • Mooren Anatomia

      Lyhyt ja yksinkertainen vastaus, jonka jälkeen tänne ei tarvi enää tietämättömillä tulla esittelemään "faktoja".

      NORMAALIA on se valitettavasti, että rintaliivit annetaan olla paikallaan. Tämä on kuitenkin hutiloivaa tutkimista, koska sydämen erittäin tärkeä kuuntelualue sijaitsee sydämen kärjen (mitraaliläpän kuuntelualue) kohdalla. Tämä sattuu olemaan viidennessä kylkivälissä keskiklavikulaari linjassa, eli juurikin rintaliivien vasemman kaarituen alla. Ääniä EI OLE mahdollista kuunnella tarkasti muualta tai kaarituen läpi. Joten lääkärit, jotka kuuntelevat sieltä päin ovat hutiloivia, ujoja tai he pelkäävät pervon leimaa. Lääkärit kuuntelevat usein perustutkimuksissa sydämen siis hutiloiden, jotta he näyttäisivät lääkäreiltä, mutta eivät he mitään vaimeita mahdollisesti vakavia sivuääniä kuule sieltä paidan läpi.

      OIKEA TUTKIMUSTAPA olisi siis paljastaa ylävartalo ja vielä tarvittaessa SIIRTÄÄ isoa roikkuvaa RINTAA ylöspäin, jotta kuuntelukohta paljastuu hyvin. Näin pitäisi toimia aina huolellisessa tutkimuksessa. Valitettavasti lihavilla ihmisillä kuuntelu on hankalaa, koska rasvaa on tasaisemmin joka puolella. Yksi pieni syy lisää laihduttaa.

      Sydän- ja verisuonitaudit ovat yleisin kuolinsyy ja jotkut jaksavat miettiä, oliko se lääkäri pervo, kun halusi tissit nähdä sydämen kuuntelussa. Saattoi hyvinkin olla pervo, mutta mitä jos tämä pervo kuulikin sen avulla esimerkiksi vakavan läppävian?

      • Eri tutkimuksia

        Tutkimusten vuoksi olen tässä puolen vuoden sisällä käynyt useampaan kertaan sydäntutkimuksissa kardiologilla ja aina ovat halunneet että rintaliivit riisutaan. Nyt viimeksi kun kuvattiin sydäntä ultraäänellä, kardiologi joutui "kaivautumaan" rinnan allekin.

        Se että lääkärintarkastuksessa ajokorttia varten pitäisi tehdä näin tarkka sydäntutkimus, tuntuu yliampuvalta ellei lääkärillä ollut jotain epäilyksiä sydänoireista jotka voisi haitata ajokortin saantia.


    • rosvoroope

      mene ja tiedä. Voipi olla, että vanha setä tahto vaan nähdä nuoren tytön tissit. Ei siin mitään pahaa ole. ehkä sun rintsikat oli niin rumat, että ne oli parempi ottaa kokonaan pois?

    • vanhempi leidi

      Eipä tähän asti ole joutunyt rintsikoita riisumaan kuin gynellä,joka tarkisti asiaan kuulen rinnatkinkin.Yleislääkärit ei koskaan ole sydän ääniä tai keuhkoja kuullessaan pyytäneet rintaliivejä poistamaan,heh.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe