AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Peugeot 406 tyyppiviat

Peugeot 406 tyyppiviat

22 Vastausta 19 279 Lukukertaa
Olen harkitsemassa kyseisen auton ostoa ja pyytäisin asiasta perillä olevia listaamaan 406:ssa yleisesti ilmeneviä vikoja, jotta osaisin ostotilanteessa tarkastaa herkät kohdat.

Olisin myös kiitollinen jos joku osaisi kertoa mallisarjaan tehdyistä uudistuksista, esimerkiksi: vm. 98- se ja se osa kestää/toimii paremmin kuin vanhemmissa.

..........

"koiranluut" ovat kulutustavaraa.

Tutulla

406 1.9 TD -96, ostaessa n.280000 km. Taakse 2kertaa vaihdettu auraustangot (27 e kpl)40000 km välein. Syyläri vuosi nestettä (oli mennyt tavaraa heinää ym.. coolerin ja syylärin väliin, josta johtuen hangannut reijän) Tietenki öljyt/kesä ja talvirenkaat vaihdettu. Nyt mittarissa 420000 km. ja hyvin vielä pelaa. Itselläni oli 406 HDI, ilmamassa mittarin 1 kerran vaihdoin, 2x taakse koiranluut ja hihanapyörän kampiakseliin. Nytten alla 607 Hdi. HS:ssä on lueteltu 406 tyyppiviat, mutta eivät pidä ollenkaan paikkansa. Eli ei siinä ole oikeastaan enempää vikoja kuin muissakaan merkeissä. 50 auto itsellä ollut.

Ahaa

"HS:ssä on lueteltu 406 tyyppiviat, mutta eivät pidä ollenkaan paikkansa."

- Miten perustelet tuon? Se, että sinulla ei ole omassa Pösössäsi ollut niitä, ei tarkoita etteivätkö ne olisi tyyppivikoja.

Tiedänhän

Melkein ajoin itsekkin 400000 km pintaan 406 hdi pösöllä. Ei tarvinnut kuin jakopää 120000 km välein vaihtaa, öljyt 20000 km, taakse meni niitä raidetankoja, massapyörä,2x alapallo nivelet, jarrulevyt ja palat 2 kertaa (loppun olivat kuluneet)ja kesä ja talvirenkaita muutama sarja. auto vielä liikenteessä ja hyvin pelaa, ei näy öljyvuotoja eikä muita mitä HS kertoo.Useammalla tutulla on 406:sia eikä vielä ole noita vikoja löytynyt,huvittavinta vielä toi että etujarrulevyt kuluneita (eihän se mikään vika ole tuskin kestää ajaa 500000 km vaihtamatta,ja jos ei käytä niin menee jumiin).Kaikenlaista siihen kirjataan listaan, noiden listojen mukaan jos auton laittaa merkin kuin merkin niin ei kannata laittaa,autothan ovat tosi vikaisia, 607 kohdalla taitaa olla lyhimpiä vikalistoja. Sitä en tiedä noista bensa vehkeistä mitä ne ovat. Bensa vehkeitä karttelen kaikissa merkeissä. ja nykynen 607 HDI, noi viat jota luetellaan, ei koskaan ole itsellä ollut 1 poltin piti vaihtaa kun olin 40000 km ajanut. Hiukkassuodattimessa ei ole ollut vikoja kerran vaihdettu 300000 km aikana.

HS:n

voi luetella kaikkien autojen kaikki kuluvat osat, sitähän se suurimmaksi osaksi on. Nivelet,stefat,jarrut,laakerit,renkaat ym. ovat normaalisti kuluvia osia. Sähköviat ja korin ruoste ovat autojen ainoa heikkous, moottorikin on kuluva osa ja vaihteisto. Se vaan HS:n listassa vika että kilometrit puuttuvat ( nyt saa kuvan vaan että,viat jossain 10000km ja 1000000 km välillä), se olis oikeastaan parempi ostajan kannalta, jos tuijottaa listaa tai tilastoja. Esim. autossa havaittu tyyppivika 150000 km:ssä, menee ilmamassa mittari rikki. Oli itsellä kerran TDI passatti, siinä oli kuulemma alle 150000 km paikkeilla yleensä vaihdettava ilmamassamittari.Listassa näytti olevan tuo tojotan ikiliikkuja esim. avensis, autossa ei pitäs olla mitään vikoja ja kyllä näyttäs listan mukaan olevan susi kampe. Siinä tosin heikkoutta lahoaa jo polttoaineen täyttöputki muutamassa vuodessa, se on oikea tyyppivika, josta tulee esim. takaisinkutsu.

Katsotaanpas

Itsellä on nyt 360tkm ajettu -99 406 HDI. Katotaas miten Hesarin lista osuu.

Moottoriviat
Moottorin öljyvuotoa saattaa esiintyä kampiakselin etupään tiivisteestä.
> Ei ole ollut, taitaa koskea lähinnä bensakoneita. Öljypohjan tiiviste kylläkin vuotaa.
Tyhjäkäyntiongelmia. Tyhjäkäynti vaeltaa, moottori sammuu tyhjäkäynnillä. Syynä on tyhjäkäynnin säätömoottorin akselin takertelu. Korjataan akselin voitelulla tai säätömoottorin vaihdolla.
> Koskee bensakoneita.
Moottorin huohotinjärjestelmä saattaa jäätyä, jolloin moottorista tulee öljyt ulos.
> Taitaa koskea lähinnä bensakoneita tämäkin.
Ajonestolaitteen vikoja.
> Koskee ilmeisesti niitä vanhoja näppäiltäviä ajonestolaitteita, omassa saattomuistimallissa ei ongelmia.
Sylinterikannen tiivistevuotoja. Tarkasta ettei jäähdytysnesteen joukossa ole öljyä.
> Ei ole ollut omassa.
Laturin hihna kulunut.
> Kai ne joskus kuluu? Jakohihnan vaihdon yhteydessä uusin omaani, ei siinä kyllä vielä mitään vikaa ollut.
Kampiakselin hihnapyörä rikki.
> Koskee HDI:tä, joo on kerran vaihdettu.
Termostaattivikoja.
> Ei ole tullut vastaan.
Eräissä tapauksissa on esiintynyt moottorivaurioita, moottorin ylikuumenemisia.
> Ei ole tullut vastaan.
Polttoainepumppuvikoja.
> Koskee ainakin 80 kW HDI:tä, omaan kerran vaihdettu.
Polttoaineen syöttö ei katkea sytytysvirran katkaisun jälkeen. Moottorin ohjainyksikkö on päivitettävä. Takaisinkutsu 28.2.2006.
> Enpä ole ainakaan huomannut.
Sytytyspuolavikoja erityisesti V6-moottorissa.
> Ei ole sattuneesta syystä tullut vastaan.
Venttiilinnostimet takertelevet kylmässä koneessa. Kylmä kone naputtaa käydessä.
> Joo, joku nostaja joskus naputtaa hetken ennen kuin kierroksia nostaa hetkeksi. Forte-käsittely voisi auttaa.

Vaihteiston ja voimansiirron viat
Kytkinvikoja.
> Omassa kytkin tuntuu ajoittain hiukan takertelevan mutta on sillä ikääkin jo 360 tkm.
Vaihteiston öljyvuotoa.
> Ei näytä vuotavan.
Öljyvuotoa vetoakseleiden tiivisteistä.
> Ei näytä vuotavan.
Etupyöränlaakerivikoja.
> Ei ole ollut.
Automaattivaihteiston vikoja.
> Oma on manuaali.

Jarruviat
Takajarruvikoja: jarrut puoltavat tai heikkotehoiset.
> Ilmeisesti on ollut, takasatulat on jostain syystä edellinen omistaja vaihtanut. Ei varmaan herkistelty koskaan?
Käsijarru juuttuu ja pitää huonosti.
> Tuttu juttu, vaijereiden vaihto auttoi.
Käsijarrukengän pinta irtoaa ja voi jumittaa koko takapyörän.
> Ei ole irronnut.
Etujarrulevyt ovat kuluneet tai kierot.
> Joo, kyllä ne piti kulumisen vuoksi vaihtaa tuossa 320tkm kohdalla. Onko se sitten vika?
Jarrutehostimen venttiili rikki.
> Eipä oo.

Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
Ohjaustehostimen letku vuotaa.
> Ei vuoda.
Takapään tukivarsien kumihelat väljät.
> Ei ole ollut.
Kallistuksenvakaajan kiinnityksessä väljää.
> Totta, nämä eivät kestä pitkään ainakaan tarvikkeena.
Etujousien katkeamisia.
> Ei ole ollut.
Raidetangon päät ovat väljät.
> Ei ole ollut.

Sekalaiset viat
Keskuslukitusvikoja.
> Joo, takaluukun johtosarjasta oli jossain vaiheessa johto katkennut ja mykistänyt lukkomoottorin.
Airbag-merkkivalo palaa aiheettomasti. Liitinvika.
> Ei ole ollut.
Automaatti-ilmastoinnin ohjausyksikön vikoja.
> Joo, sieltä oli rele kypsynyt.
Vesivuotoa tavaratilaan. Vesi kerääntyy varapyörätilan pohjalle.
> Ei ole ollut.
Sadetunnistimen vikoja, joita ei pystytä korjaamaan.
> Ei ole ollut.

Sähköviat ja valoviat
Polttoainemittari epäkunnossa.
> Ei ole ollut.
Valovikoja. Ajovalosummeri ei toimi. Lisäjarruvalo rikki.
> Lisäjarruvalo tosiaan tuntuu välillä pätkivän, ei muita valovikoja.
Istuinlämmitys ei toimi, vastus poikki. Tämä vika taitaa olla lähes kaikissa yksilöissä.
> Kuskin puolella totta.
Sivupeilien sähkölämmitys ei toimi.
> Toimiipas.
Lasinpyyhkimien toimintavikoja.
> Tässäkin oli rele väsynyt aiheuttaen sen etteivät pyyhkijät aina viitsineet pyyhkiä. Korjaantui samalla moduulin vaihdolla kuin ilmastointi.

Pakoputkistoviat
Pakoputken takapää on lyhytikäinen.
> Lyhytikäisyydestä tiedä mutta onhan tuokin ainakin kerran vaihdettu. Ihmekös se.

Kyllä noista näytti aika moni kohta osuvan omaan autoon.

406 1,8 1997 240tkm

Listassa mainittuja tyyppivikoja omaani on ilmennyt vasta:

Takajarruvikoja: jarrut puoltavat tai heikkotehoiset.

Autossa on rumpujarrut takana ja takahihnat aivan lopussa... Onko tuo sitten vika vaiko käytöstä johtunut kuluma.

Ohjaustehostimen letku vuotaa.

Siellä se hitaasti tiputtelee. Uusi osa maksaa automaalla 150€, eli turhan paljon. Jos saisi halvemmalla korjattua jossakin hydrauliikkapajassa.

Istuinlämmitys ei toimi, vastus poikki. Tämä vika taitaa olla lähes kaikissa yksilöissä.

Tässäkään autossa nuo eivät toimi.

Listan ulkopuolisia vikoja:

-jäähdyttäjä vuotaa
-starttimoottori pitää erikoista krohinaa
-sisävalo ei toimi kuskin ovesta
-takapyörän laakeri oli viallinen
-antenni oli saanut siipeensä ja vuoti vettä sisään
-öljypohja on ruostumaisillaan puhki!

Muuten ihan passeli peli.

neli

Mulla 289tkm ajettu 406 ja uusittu 3 kertaa koiranluut, keskuslukituksen yksikkö, takapyörän laakeri, alapallonivelet 2x, mittaristo, lämppärin puhallin. Ja pari kertaa on öljyt ruiskauttanu konehuoneeseen. Viimeksi viikko sitten.
Muuten ehta peli. Lämmin talvella ja kuuma kesällä.

Aikalailla samat sanat!

400.000km tuli juuri täyteen, eikä tunnu oikein missään. Kuljettajan istuin on hiukan pehmentynyt, mutta on verhoilultaankin se on vielä lähes uutta vastaava. Pösön perustekniikan kestävyys on ollut melkoisen myönteinen yllätys.

Itsellä

-96 ja siinä oli toinen ajovalon korkeudensäätö rikki umpion sisältä, ja hammastanko vuoti tehostinöljyt pihalle.

suurin vika on

se että pösö on ranskalainen jossa ei tunnetusti osata tehdä mitään toimivaa teknistä laitetta.

Kyllä

niin on tainnut käydä myös sinun kohdallasi, eli valuvika kun ei ruumiin rakenne työhön sovi.

Pösö

Kokemuksen tuoja on syvältä. Älä ilmineeraa kun et mitään tajua.

peugeot 406

Mulla ollut nyt neljä vuotta käytettynä silloin ajettu 136000km Diesel farkku 1.9TD vm 99

vikoja jotain pientä:1 katsastus jarrulevyt edestä kuluneet finaaliin, no ei ollut kallis remppa.
2katsastus vasen etulaakeri väljä, ei ollut kallis remppa

3katsastus vasen raidetangon pää väljää, ei ollut kallis remppa:

muuta syylari vuosi vaihdettiin tehdaskunnostettuun, ei ollut sekiään kallis, kaasuvaijeri kuori ja hierti lähes poikki, onneksi huomasin , maksoi vain vaijerin kun siältä pujotti uuden ja katkaisi sopivaksi.

nyt pakkasella vähän rykii kylmäkäynnistyksessä, jos vaikka hehkutuppien vaihdolla tai hehkureleen uusimisella pääsisi tuosta riesasta.

jakopään hihnan uusin 236000 km jälkeen maksoi 550€ edellinen omistaja tehnyt ekan vaihdon 120000km

no nyt takalasin pyyhin toimii kun muistaa ja kuljettajanpuoleisen ovivalon kytkin ei pelaa, mutta tuo on aika pientä.

koiranluita ei ole vaihdettu kertaakaan, jarrupalat eteen kerran 4 vuoteen ja aina olleet katsastuksessa kunnossa.
sanoisin että hemmetin hyvä auto, no talvella tuo lämmitys ei jostain syystä jakaannu tasaiseen vaan jalkatilassa aika viileä, mutta en ole jaksanut asiaa enempää tutkia vaikka vaimo joskus huomauttaa
Ajon mittaan tulee autoihin pieniä ongelmia autosta riippumatta,toisissa se vaan yleisempää.
tyyppiviatkin joissakin voi pitää pitkälti kutinsa mut olen kyl huomannut et joissakin merkeissä se ei pidä ihan paikkaansa.
pösössä on tullut vikaa.
jarruvikoja
nopeusmittari ei toimi
käsijarruvaijerit
koiranluut,alapallot
lämppärimoottori
oven lukot pyorii ympyrää,talvella
virtaavain /lukko vikoja
vanhempi dsl heikko ainaskin miun tietoon tulleet hajoavat järkiään..
sanotaanko et jos omistaja pitää autostaan huolta ja vaihtaa öljyt ja suodattimen ajallaan,käyttää huollossa niin ei niitä pösössäkään liikaa vikoja ole.
toiset moittii näitä toiset opelia ,molemmat testattuna moneen kertaan siis monta ollut .
perus hyviä autoja jotka kuluvat käytössä kuten wc kin ,kohta täytyy sekin uusia kun kurkusta poikki .
junan vessakaan ei kuulemma nykyään toimi kuten pitäis heh
Eiköhän tuon ikäisessä autossa, merkistä riippumatta, voi olla mitä tahansa vikaa. Turha tutkiskella mitään HS:n listoja. Käytetty on käytetty ja siihen on asennoiduttava niin. Kulutusosilla kun on taipumus kulua ja muutkin komponentit ajanmyötä alkavat hajoamaan....
Rautakanki taitaa olla ainut mikä ei mene rikki, eikä taida pahemmin kuluakkaan....
Peso 406 2.1 Td on yllättävän hyvä ostos! Ostin romaneilta halvan katsastetun farmarin sähköisellä katolla ja sisä-jalopuuteippauksilla. Vähäiset vikansa toki on (hehkut ja vasen etupyöränlaakeri); mutta vain lähijuna on "varma" kapine vanhuuttaan. Tosin Peso vie perille asti ja yllättävän mukavasti sekä halvalla. JK. Toinen autoni on nimeltään myös ranskalainen; Chevrolet Blazer 6.2D, mutta se onkin sitten jo toinen tarina...
Alapallo nivelen vaihto.
1:Rengas irti
2.Alapallon pultti pois
2.Suoja kumi pois
3.Hitsaa pultti palloon kiinni,ja mutteri pultin päähän!
4.Paineilma pyssyllä auki koko paska!5.Koko homma n.15min,pistä kasatessa rasvaa väliin,homma on siinä!
pösö 1.9d 406 tässä ellu hankasalmelta kijottelee hankin vanhan pösön jobbarilta.hyvältä tuntuu nyt jäkopää huollossa mittarissa 254000km varmaa toine jakoremmi. ent auto vw golf 1.9td vm 2003 joku saat...n pumppusuutin kone nyt romuna.tuntuu vm 96 pösö paremmalta.
Yli 2,5 miljoonaa kilsaa pösöillä ajaneena sanoisin, että kaikki remontit ja huollot jää reippaasti alle yhren sakemannin valmistaman "paremman" auton jakopään ketjun pettämisen korjauksien.hinnan Useammalla pösöllä (404......406) hyviä kyytejä saaneena, sory all car man.
Peugeot 406 tietoa ja vikoja: http://www.x-parts.fi/autotietoa/peugeot-406/
Pösössä kuten muissakin autoissa suurimmat tyyppiviat, on se tyyppi joka istuu ratin takana. Ja on heti valittamassa, vaikka saanut ehkä puoli-ilmaiseksi hyvän auton ja luulee että joku merkki kestää mailmaan tappiin ilman remonttia. Pösön 406 kestäviä autoja ja hyvä kyyti, ei kuulu korin natinoita vaikka 600tkm jo takana.
 /   /  /  /  / Peugeot 406 tyyppiviat

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta