Olenko bipo?

Vai masentunut?

Olen lueskellut jonkin aikaa tätä palstaa ihan saadakseni tietää mitä on elää kaksisuuntaisen mielialahäiriön kanssa. Diagnoosini on siis vaikea masennus ja käyn psykoterapiassa. Lääkitystä minulla ei ole, koska kieltäydyin siitä.

Olen syönyt 2 erilaista mielialalääkettä, uni- ja nukahtamislääkkeitä ja rauhoittavia. Mirtazapin-mielialalääkettä söin puolen vuoden ajan ja lihoin aivan liikaa. Sama juttu Cipralexin kanssa. Nukahtamislääkkeet eivät tepsi kuin parin käyttökerran ajan eivätkä nekään jos en haluakaan nukkua.

Asiaan... Olen siis erittäin levoton, mielialani heittelevät suorastaan euforiasta itsemurhan harkintaan päivän aikana, kovin itsetuhoinen en sentään ole. Pinnani palaa herkästi, ja olen tuhonnut suurimman osan asuntoni halvasta irtaimistosta kertaalleen. Saatan kärsiä 6kk pituisista masennuskausista, varsinaisia manioita en nyt osaa määritellä olleen. Mitä nyt olen aloittanut vuoden aikana 6 harrastusta ja jättänyt ne pariin harjoituskertaan. Puhumattakaan siitä, että aloitan innoissani koulun ja parin viikon päästä minua ei siellä näy lainkaan.

Kaikenlaisia seikkailuita on tullut koettua. Vaihtelin eräässä vaiheessa miehiä kuin sukkia, kunnes vakiinnuin ja petin jo toistakin poikaystävääni vaikka hieno tarkoitus oli siitäkin tavasta päästä. Tällä hetkellä olen rahavaikeuksissa pikavippien takia.

Minua ahdistaa liikkua kaupungilla muuten kuin humalassa, ja humalapäissäni saan valitettavan usein paniikkikohtauksia, joten en ylenmäärin harrasta sitäkään. Selvinpäin en kohtauksia juuri saa. Tällä hetkellä olen puoliksi erakoitunut asuntooni. Olen myös äärimmäisen stressaantunut pimeässä nukkumisesta, koska olen yksin (tai kaksinkin) nukkuessani kauhuissani siitä että asunnossani on "joku" vaikkei siellä mitään varmasti ole. Tämä irrationaalinen pelko on melko kuluttavaa enkä ole siitä tullut maininneeksi kenellekään. Herään painajaisiin lähes joka yö tai aamu. Kärsin kroonisesta unettomuudesta.

Olen päälle parikymppinen nainen, ja olen oireillut n. 4 vuotta. Pitäisikö minun ottaa tämä asia vakavasti puheeksi terapeuttini kanssa vai tuomitaanko luuloni heti psykosomaattiseksi?

8

1196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miltei samoja

      kuin itselläni nuorempana.En silloin halunnut myöntää minussa olevan jotain perusteellisesti vialla ja kärsin vuosikymmeniä oloistani.
      Sain diaknoosini vasta -97 ja sen jälkeen on lääkityksiä vaihdeltu,nyt on aikas sopiva taas,eli 1500mg Deprakinea,Seroguelia 400mg ja Sepramia 10mg,Sepram lisättiin äskettäin kun ei suihkuun meno enää onnistunut.
      En minä,eikä kukaan muukaan biboa sairastava voi Sinulle antaa diaknoosia,mutta keskustele terapeuttisi kanssa kaikesta,ei Hän voi muuten Sinua auttaa ja vaikkakin lääkkeet ovat lihottaneet minuakin,olen todella onnellinen,etteivät mielialani hypi ja etten tee tuhoa itselleni.
      Jaksamista Sinulle!

      • pillerirobotti

        ja mitä sivuvaikutuksia sulla on ollut.Mulla on Mirzapin 4;äs viikko alullaan,väsyttää,nukun pitkään,kurkussa ja rinnassa tuntuu aamuisin heti ylösnoutua kuin joku pala ois tartunu ruokatorveen ja sitä kestää tuntikausia.Olo on muutenkin aika pönttömäinen ja välttämättömienkin asioiden hoitaminen sekä tunnetilan jatkuva alavireisyys syö loputkin voimat vaikka olen liikuntaakin harrastanut.Aiemmmin kokeiltiin Seromeksia usempana jaksona ilman sanottavaa vaikutusta, paitsi ne sivuvaikutukset.


    • Oinaski

      Kyllä kertomuksesi tuntuu ihan tutulta,joten saattaisi sinulla olla kaksisuuntainen.Tosin ei siitä diagnoosista ole mitään erikoisempaa hyötyä,voi vaan kertoa mikä vaivaa.Tavoitteenahan on,että sinä voisit hyvin,oli dg. mikä tahansa.Jostakin mielialaa tasoittavasta lääkkeestä voisi olla hyötyä.Tosin melkein kaikissa lääkkeissä on sivuvaikutuksia mm.painonnousu.Masennuslääkkeet voivat lisätä ahdistusta ja edesauttaa maanisia vaiheita.Sinullakin kuvauksesi mukaan on sellaisia.Ärtyisyys,ihmissuhde ongelmat,alkoholin käyttö yms.Kun saisit elämäsi hallintaan(tylsää),niin ongelmia pääsisi selvittelemään.Minulla kaksisuuntainen yli 10v ja elämänhallinta on niin ja näin,mutta tulen jotenkin toimeen.

    • ilman muuta sinun kannattaa kertoa noista "vaivoistasi" terapeutille. Vain olemmalla avoin heitä kohtaan he voivat auttaa sinua. Jos et kerro niin kuinka he sitten voisivat auttaa. Lääkkeistä sen verran että vain otettu lääke auttaa. Itse sairastan tätä sairautta ja koen että lääkkeistä on ollut minulle apua. Mielestäni olet turhaan lääkekielteinen. Oikean lääkeyhdistelmän löytyminen vie aina aikansa mutta sitten kun se löytyy on siitä oikeesti apua.

    • hoidossa

      Laajahkosti bipolaarisairautta tuntevana maallikkona sanoisin, että sinun pitäisi puhua psykiatrisi kanssa oireistasi, jotka viittaavat vahvasti bipolaariin.
      Olen itse ollut oireeton yli neljä vuotta saatuani oikean lääkityksen. Ennen lääkitystä koin kaikki mahdolliset ja puolet mahdottomista bipolaarin oireista eli elämä oli täyttä helvettiä. Mania voi toisaalta olla hauskaakin, mutta maniassa tehdyt asiat eivät yleensä ole.

    • catha

      Kuulostaa monelta osalta todella tutulta. Itselläni paljon vastaavanlaista, kuten rajut mielialan heittelyt, vaihteleva mielenkiinto asioihin joka saa aloittamaan ja lopettamaan asioita nopeasti, omituiset ja epärealistiset luulot, hetken mielijohteinen käytös, herkkyys ahdistuneisuuteen jne.

      Mielestäni ei niinkään kuulosta kaksisuuntaiselta vaan epävakaalta persoonallisuudelta joka siis minullakin on diagnosoitu. Siinä on paljon yhtäläisyyksiä kaksisuuntaisen kanssa erotuksena siinä ettei siinä ole niin selkeitä kausia kuin kaksisuuntaisessa ja lisäksi se johtuu eri syistä.

      Epävakaalla siis tarkoitan tunne-elämältään epävakaata persoonallisuushäiriötä.

    • Kohtalotoverisi 84

      Hei Tiedän tarkalleen mistä puhut.Itse sain diaknoosin noin vuosi sitten.Söin kanssa mieliala lääkkeitä en muista nytten nimeä,mutta niiden kanssa oloni meni vain pahemmaksi enkä pystynyt keskittymään senkään vertaa mihinkään kuin nyt kun olen ollut vuoden ilman lääkkeitä.Minulla kaksi alle koulu ikäistä lasta ja yksi kouluikäinen joka on nyt toisella luokalla.Itse olen kolmikymppinen.Olemme seurustelleet mieheni kanssa kymmenen vuotta ja meillä alkusuhteemme oli todella hankala mieheni oli jatkuvasti kavereiden kanssa reissussa ja minä esikoisemme oltaessa vasta pieni aina yksin kotona.Tuollon tuli tehtyä hirmuisia mokia joita kadun.Tuli petettyä miestäni muutaman kerran.Vaikka jälkeenpäin miettien en tiedä kuka meistä oli se ensimmäinen.Tuohon aikaan hän kävi katsomassa muummuassa sylitansseja ja liikkui paljon exänsä kanssa.Itse saan vieläkin syyttää itseäni virheistäni vaikka niistä on kulunut jo useita vuosia.Tämän takia tilani on mennyt vain pahemmaksi.Minulle tehtiin vuosi sitten kaksi aborttia.Ensimmäinen niistä oli täysi vahinko ja toinen tapahtui kun sain ensimmäisen jälkeen sairaalasta ehkäisyrenkään käyttööni ja se ei sitten tepsinytkään.Lisäksi rakas kummitätini kuoli tammikuuss ja minulla on luottotiedot mennyt vippejen takia.Elämäni on siis täyttä kaaosta enkä tiedä kauanko jaksan tätä.Lapseni ovat minulle kaikkikaikessa ja ainoa syy elää.Ilman heitä olisin jo narun jatkeena.Tällähetkellä käyn viikottain psykiatrilla ja tapaan lääkäriä lähes viikottain.Toivoisin vain saavani vertaistukea ja ihmisi jotka ymmärtäisivät tuskani.Voimia sinulle ja hae pikaisesti apua jos et ole sitä jo hakenut.

      • lääkkeet ei auta

        Hei! Kuvaat kuin minun elämääni! Olen sinua hieman vanhempi ja 3 kouluikäistä lasta. Itse en ole saanut bipodiagnoosia, mutta elämäni on yhtä vuoristorataa, enkä kaikesta kehtaa puhua psykiatrille. Masennus kylläkin diagnosoitu ja Se on välillä niin paha, että mietin itsemurhaa. Mutta lasteni takia en voi sitä tehdä! Välillä taas koen hetkittäin n.viikonmittaisia jaksoja, jolloin olen iloinen, touhuan ja sisustan ja shoppailen kaikki rahani. Masennuslääkityksestä ei ole ollut mitään apua. Nyt olenkin havahtunut, että jospa tämä onkin kaksisuuntainen häiriö eikä pelkkä vaikea masennus?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe