Anaalifissuura

APUA

Minulla todettiin jokin aika sitten anaalifissuura ja se on todellinen vitsaus! Jokaisen ulostamisen jälkeen on useampi tunti särkyä ja polttelua, tuskaa kerta kaikkiaan. Särkylääkkeet on jonkin verran auttaneet. Tavalliset pukamavoiteet eivät auttaneet ja nyt diltiatseemivoide menossa. Onko kokemusta tuon voiteen tehosta tai kyseisestä vaivasta yleensä? Miten selvisitte ja jouduitteko leikkaukseen? Vaivahan voi kroonistua ja silloin ei voiteet enää auta...

94

34955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • quux

      Kokeile ruuan sekaan laitettavia jauheita/rakeita. Auttavat varmasti pehmentämään ulostetta ja näin luonnollista poistumista. Kaura auttaa myös ja "voitelee" suolta.
      Muista runsas veden juonti!
      Lacto seven -maitohappobakteerit pitävät vatsan hyvänä.
      Kokeile luontaisia menetelmiä ennen lääkityksiä.. jos vaikka niin helpottaisi!

      • Enema

        Itselläni toimii tuo peräruiskehomma hyvin: heti kun tunnen ensimmäiset merkit siitä että hätä on lähiaikoina tulossa, menen vessaan ja painan käsisuihkulla vettä takapuolesta sisään ja annan tuotoksen tulla veden mukana. Ei satu yhtään sen aikana eikä jälkeen. Eli kun tavara tulee ulos veden kanssa niin se ei raavi haavaa. Mutta suihku pitää ottaa ennen kuin varsinainen hätä tulee, jotta vesi pääsee tavaran ohi suolessa. Tämä menetelmää käyttäen sietämättömän kivulias vaiva on nyt likimain poissa eikä mitenkään haittaa normaalia elämää enää.


      • nainen 44v
        Enema kirjoitti:

        Itselläni toimii tuo peräruiskehomma hyvin: heti kun tunnen ensimmäiset merkit siitä että hätä on lähiaikoina tulossa, menen vessaan ja painan käsisuihkulla vettä takapuolesta sisään ja annan tuotoksen tulla veden mukana. Ei satu yhtään sen aikana eikä jälkeen. Eli kun tavara tulee ulos veden kanssa niin se ei raavi haavaa. Mutta suihku pitää ottaa ennen kuin varsinainen hätä tulee, jotta vesi pääsee tavaran ohi suolessa. Tämä menetelmää käyttäen sietämättömän kivulias vaiva on nyt likimain poissa eikä mitenkään haittaa normaalia elämää enää.

        Hei!
        3 kk yhtä tuskaa pukamaleikkauksen jälkeen. Leikkauksesta jäi jäljelle ihku anaalifissuura ja jonkinlainen paise sen alle, eli leikkaushaava tulehtui iloisesti. Pelottaa jossain määrin mennä tällä viikolla uuteen leikkaukseen... Mutta vielä uskon lääketieteeseen sen verran että toivon että paiseesta voisi näin päästä eroon.

        Kiitos vaan kommentoijille, sain tämän idean suolihuuhtelusta osin täältä palstalta, ja siitä on ollut apua.

        Olin itse huomannut että haava ei haitannut jos tuli päiviä ettei käynyt asialla ollenkaan, jolloin haava ilmeisesti oli "siistimpi" jo", kun valkosolut aikansa olivat putsanneet p***aa pois haavasta (ja mätää tuli kun vähän painteli tai vain istui alas...)

        Sulkijalihaksen kramppia hoitelin nitrovoiteella aikansa - kun kivut ovat helpottaneet, kramppikin on nyt jo mennyttä aikaa ja nitrotuubi on vanhentunut vessan hyllylle.

        Peräruiskeet (siis peräruiskepussilla ja lämpimällä vedellä) ovat pelastaneet elämälle viimeisen parin kuukauden aikana, yhdistettynä näihin juotavana otettaviin pehmennyslääkkeisiin. Eli laajesin sen lääkärin suositteleman suihkuttelun "sisäpuolelle".

        Toteutukseni on siis ollut vähän pehmeämpi kuin tuo aiemmin mainittu suihku - eli hain apteekista niitä peräruiskepusseja (reilu 3 euroa kappaleelta ja jos ei liikaa puristele, voi käyttää ainakin viikon samaa, kun pesee käytön jälkeen) ja jokaisen asioinnin jälkeen suolen pesu lämpöisellä vedellä. Näin olen päässyt lähes kokonaan vessavisiitin jälkeisestä kirvelystä ja tuskailusta, vain pientä nipistelyä - kun haavan huuhtoo puhtaaksi heti, se on ilmeisen rauhallinen ja tuskaton. Selvisin jopa hiihtolomareissun pitkistä laskettelupäivistä ilman huolen häivää, kun aamulla kävin "pesulla", ja olen myös menestyksellisesti onnistunut käymään uimassa!

        Rohkeasti kokeilemaan! Muutaman minuutin lotraus on pieni vaiva monen tunnin tuskaan verrattuna!


      • Anonyymi

        Ei se haava sinuun tartu.


    • Gastrolabin

      nettisivu. sieltä mäkinsain
      tietoaasiasta.

    • Sama täällä

      Minulla ei ole sinulle apua mutta, ehkä helpottaa tieto oireiden yleisyydestä. Itsellä ärtyi tosissaan viime viikolla ja täytyy myöntää, että melkoista tuskaa on ollut. Kaikista parhaiten on toiminut vaippaihottumiin käyttettävä sinkkivoide joka apteeksissa erikseen sekoitellaan. Sen jälkeen vain ilmakylpyjä:) No, tuntuu ettei lääkäritkään oikein osaa tuota hoitaa ja kannattaa kyllä hakeutua suoraan expertille jos haluaa päästä jollakin tavalla helpolla. Itselle helpottaa kun saan sinkkivoiteen avulla pidettyä haavauman ns. kuivana päivän ajan jotta se ei haudu. Nyt pystyn jollakin tapaa istumaan ja kävelemään mutta sekin oli kortilla hetki sitten. Ihmeellinen vaiva etten sanoisi. Olen tavannut jo monta lääkäriä asian tiimoilta ja viimeisin suositteli sen kuivana pitämistä kun muut ovat suositelleet voiteita joiden jälkeen peräaukon seutu on kostea. No, toivon, että tämä hoito auttaa ja nappaan tässä vielä samalla antibioottikuurin jottei paikat tulehtu vahingossakaan lisää.

      Tsemppiä ja jos menet lääkäriin niin yksityille ja tähän alaan erikoistuneelle muuten menee syteen ja lievitetään vain kipua!

      • ketjun aloittaja

        Kiitos kaikille vastauksista! Kaikkea olen kyllä jo omasta mielestäni kokeillutkin, mitä nyt itsehoitona voi pitää: mahdollisimman kuitupitoista ja suht kevyttä ruokaa (ei vahvoja mausteita - ripuli olisi tod.näk. kuolemaksi vaivan aikana!), liikuntaa ja ulkoilua, istumakylpyjä lämpimässä vedessä ja sitten tietenkin voiteet: ensin apteekin omat ja sitten lääkärin määräämät. Yksityisellä olen asian tiimoilta ollut ja hänen neuvo oli 8 vko diltiatseemia ja sitten katsotaan uudelleen tilanne. Tuntuu vain niin toivottomalta, vaikka noista 8 vkosta vasta eka mennyt! Tämän vitsauksen kanssa ei kai nopeita tuloksia saavuteta. Mietin sitä myös paljon ja pyörittelen kauhuskenaarioita päässäni, että miten pahaksi se voisi äityä. Veistä pelkään kuin ruttoa ainakin jos sillä tuonne mennään operoimaan...


    • Sama kohtalo

      Minulla auttoi kovasti salva joka apteekissa sekoitettiin ja se sisältää lääkkeita sekä sinkkiä. Ajatus on siinä, että haavaumat tulee kuivana mutta voideltuna. Useat voiteet jättävät alueen kosteaksi jolloin paranemista ei tapahdu. Minä selvisin parissa viikossa tuolla voiteella ja antoi vielä mukavan tunteen. Kokemuksen perusteella suurin osa lääkäreistä ei tuota voidetta tarjoamaan. Lisäksi on voiteita joita voi määrätä ainoastaan alan erikoislääkäri.

      • Kohtalotoveri

        Kertoisitteko sen apteekkien sekoittaman sinkkivoiteen koostumuksen - eli mitä se sisältää sinkin lisäksi?


    • Jummiina

      Moi! Mulla on tammikuusta asti ollut tuo fissuura. Luulen kyllä että yksi tosi iso ja syvä, sekä pieniä pinnallisia lisäksi spasmien takia.
      Kokeilin 6 viikkoa myös diltiazemia joka auttoi haavaoireisiin niin että luulin parantuneeni. Kuitenkin oireet tuli hetkessä takaisin.
      Leikkautin oman sfinkterini 2 viikkoa sitten eikä haava ole vieläkään parantunut.
      Kaikkia voiteita ja leikkauksia tärkeämpää on se mitä suustaan sisään laittaa. Eli ei mitään muuta kuin haavaystävällisiä ruokia, kuituja ja paljon vettä sekä kosteutta suoleen vetävää laksatiivia. Pitäisi käydä toiletissa säännöllisesti kerran päivässä vähintään niin ei tule ummettunutta tavaraa ulos joka vahingoittaa haavaa. Hygienia on tosi tärkee myös.
      Katsokaapa sivut: boardsailor.com/jack/af se on self help sivusto joka sisältää erilaisten ihmisten sairauskokemuksia tämän sairauden osalta.
      Tsemppiä!

      • Jummiina

        Leikkausta ei kannata pelätä sillä se tehdään nukutuksessa eikä suolentyhjennyslääkkeitä tarvita, ainoastaan 6 tunnin syömättömyysjakso. Leikkauksesta toipuminen ei ollut kivuliasta. Sitten kun kiristävä lihas oli osittain katkaistu, alkaa vasta fissuuran paranemisprosessi joka vie joillain todella kauan ja jotkut selviää nopeammin. Haavauma edelleen sattuu joten syömispuoli on tosi tärkeää pitää haavaystävällisenä jopa puolikin vuotta että se paranee kunnolla.

        Olisi kiva kuulla miten ketjun aloittajan haava voi tällä hetkellä.


      • Fissuuraton
        Jummiina kirjoitti:

        Leikkausta ei kannata pelätä sillä se tehdään nukutuksessa eikä suolentyhjennyslääkkeitä tarvita, ainoastaan 6 tunnin syömättömyysjakso. Leikkauksesta toipuminen ei ollut kivuliasta. Sitten kun kiristävä lihas oli osittain katkaistu, alkaa vasta fissuuran paranemisprosessi joka vie joillain todella kauan ja jotkut selviää nopeammin. Haavauma edelleen sattuu joten syömispuoli on tosi tärkeää pitää haavaystävällisenä jopa puolikin vuotta että se paranee kunnolla.

        Olisi kiva kuulla miten ketjun aloittajan haava voi tällä hetkellä.

        Noniin kerron tässä oman metodini miten sain anaalifissuuran kuriin. Aloitin pohdiskelemaan tapoja miten haavoja yleensä hoidetaan sovelsin sitten vähän itse että miten voisin hoitaa anaali fissuuraa koska kysymyksessähän on haava ja lopputulos on ollut minun kannalta ainakin vapauttava.

        Kuten kaikki tietävät haavaumia pitää puhdistaa ja jos mahdollista suihkussa suihkutella runsaasti. Noh minähän sitten tein juuri niin eli istuin WC pöntölle otin suihkukahvan käteen ja valitsin sopivaa vettä ja aloin hommiin ja suihkuttelin peräaukon aluetta niin kauan kunnes vesi ei kirvellyt enää eli näin ollen haava on puhdas ja sitten tietenkin haavaumia syntyy peräsuolen sisä seinämään joten painoin päällä olevan suihkun perä aukkoa vasten niin että vesi virtasi sisään niin kauan että suoli tyhjeni automaattisesti (toisinsanottuna annoin itselleni pienen peräruiskeen) Ja voin sanoa että se sattuuu kyllä! Mutta kuten kalanmaksaöljy mainoksessa sanotaan "sen kestää kun tietää miten hyvää se mulle tekee". Noniin mutta uloste tuli reippaasti ulos veden mukana mutta se ei kuitenkaan sattunut niin paljon kun normaali ulostaminen sitten toistin huuhtelun pari kertaa ja samalla huuhtelin peräsuolta koska peräaukko jää vähän auki huuhteluiden yhteydessä ja kun kirvelyä ei enää tuntunut homma on valmis kuivasin alapään ja sitten laitoin normaalia Bebantherne rasvaa perä aukon ulko ja sisäpuolelle ja se on siinä. Näin toimitin suoleni pävittäin ja kivut alkoivat vähentyä ja lopulta vaiva oli kunnossa ja esimerkiksi koti oloissa teen aina näin tietenkin jos haavaumia ei ole niin en rasvaile mutta muutoin aina suihkuttelen alapään ja saan elää fissuuratonta elämää. Titetenkin kyläillessä muualla on ongelma jälleen koska ei vieraissa paikoissa kehtaa ruveta lotraamaan niin ulostaminen onnistuu oikein hyvin kuten ennenkin ilman haavaumia mutta haavaumat hyvin nopeasti uusiutuvat jos alapäästään ei pidä huolta. Mutta tässä oli minun tarina miten sain vaivan kuriin tästä voi olla jokainen montaa mieltä mutta itselle toimi ja kaikkea pitää kokeilla ennenkuin rupeaa puukko viuhumaan.


      • valoa näkyvissä
        Fissuuraton kirjoitti:

        Noniin kerron tässä oman metodini miten sain anaalifissuuran kuriin. Aloitin pohdiskelemaan tapoja miten haavoja yleensä hoidetaan sovelsin sitten vähän itse että miten voisin hoitaa anaali fissuuraa koska kysymyksessähän on haava ja lopputulos on ollut minun kannalta ainakin vapauttava.

        Kuten kaikki tietävät haavaumia pitää puhdistaa ja jos mahdollista suihkussa suihkutella runsaasti. Noh minähän sitten tein juuri niin eli istuin WC pöntölle otin suihkukahvan käteen ja valitsin sopivaa vettä ja aloin hommiin ja suihkuttelin peräaukon aluetta niin kauan kunnes vesi ei kirvellyt enää eli näin ollen haava on puhdas ja sitten tietenkin haavaumia syntyy peräsuolen sisä seinämään joten painoin päällä olevan suihkun perä aukkoa vasten niin että vesi virtasi sisään niin kauan että suoli tyhjeni automaattisesti (toisinsanottuna annoin itselleni pienen peräruiskeen) Ja voin sanoa että se sattuuu kyllä! Mutta kuten kalanmaksaöljy mainoksessa sanotaan "sen kestää kun tietää miten hyvää se mulle tekee". Noniin mutta uloste tuli reippaasti ulos veden mukana mutta se ei kuitenkaan sattunut niin paljon kun normaali ulostaminen sitten toistin huuhtelun pari kertaa ja samalla huuhtelin peräsuolta koska peräaukko jää vähän auki huuhteluiden yhteydessä ja kun kirvelyä ei enää tuntunut homma on valmis kuivasin alapään ja sitten laitoin normaalia Bebantherne rasvaa perä aukon ulko ja sisäpuolelle ja se on siinä. Näin toimitin suoleni pävittäin ja kivut alkoivat vähentyä ja lopulta vaiva oli kunnossa ja esimerkiksi koti oloissa teen aina näin tietenkin jos haavaumia ei ole niin en rasvaile mutta muutoin aina suihkuttelen alapään ja saan elää fissuuratonta elämää. Titetenkin kyläillessä muualla on ongelma jälleen koska ei vieraissa paikoissa kehtaa ruveta lotraamaan niin ulostaminen onnistuu oikein hyvin kuten ennenkin ilman haavaumia mutta haavaumat hyvin nopeasti uusiutuvat jos alapäästään ei pidä huolta. Mutta tässä oli minun tarina miten sain vaivan kuriin tästä voi olla jokainen montaa mieltä mutta itselle toimi ja kaikkea pitää kokeilla ennenkuin rupeaa puukko viuhumaan.

        Itselläni ollut fissuura n. 13 kk. Kivut alussa helvetilliset, ei voinut istua, ei seistä, maata vain selällään jalat ylhäällä. Ensin tietysti kokeiltiin gastrokirurgin reseptillä diltiatseemivoidetta ja nitrovoidettakin, ei mitään vaikutusta. Särkylääkkeenä naprokseeni (Napromex t. Pronaxen) toi taas elämään valoa, mutta helpotti vain kipua. Yhden lääkärikäynnin - jossa lääkäri työnsi etusormensa hanuriini - jälkeen huomasin että kipu oli helpottanut, vaikka luulin että haava vain ärsyyntyisi. Ja siis noin puoli vuotta kärsittyäni alkoi itselleni kirkastua että kipuhan ei tule haavasta vaan sisemmästä sulkijalihaksesta joka kramppaa sen haavan ympärille, ja tuo sormen anukseen työntäminen oli poistanut krampin. Ei vain ollut tullut lääkäreille mieleen kertoa heti alussa mistä kipu tulee että olisi heti osannut hoitaa oikealla tavalla itsekin. Lääkäri suositteli venyttämään (varovasti ettei tule vahinkoa) kramppaavaa sulkijalihasta noin minuutin kerrallaan muutaman kerran päivässä. Ensimmäinen kerta oli pahin: sulkijalihas oli kova kuin kivi ja tuntui ettei siellä ole mitään aukkoa ollenkaan. Mutta kun hyvin voidellun pikkusormen sai haavan vastakkaiselta puolelta (painaen mahapuolta kohti niin ettei edes koske siihen fissuuraan) ujutettua sisään niin jopa helpotti heti! Nyt olen siirtynyt keskisormen käyttöön (pikkusormi alkoi kipeytyä siitä vääntämisestä) ja kerta päivässä (iltaisin ennen nukkumaanmenoa) riittää. Vessassa käyn aamuisin eikä haava enää vaivaa vaikka onkin selvästi olemassa. Agiocuria teelusikallinen joka aterialla, paljon juomista pitkin päivää ja "fysikaalinen hoito" joka ilta ja olen pystynyt tämän kiusallisen vaivan kanssa elämään. Ehkä se vielä joskus paranee kokonaankin, se mokoma fissuura.


      • Konstit on monet.
        valoa näkyvissä kirjoitti:

        Itselläni ollut fissuura n. 13 kk. Kivut alussa helvetilliset, ei voinut istua, ei seistä, maata vain selällään jalat ylhäällä. Ensin tietysti kokeiltiin gastrokirurgin reseptillä diltiatseemivoidetta ja nitrovoidettakin, ei mitään vaikutusta. Särkylääkkeenä naprokseeni (Napromex t. Pronaxen) toi taas elämään valoa, mutta helpotti vain kipua. Yhden lääkärikäynnin - jossa lääkäri työnsi etusormensa hanuriini - jälkeen huomasin että kipu oli helpottanut, vaikka luulin että haava vain ärsyyntyisi. Ja siis noin puoli vuotta kärsittyäni alkoi itselleni kirkastua että kipuhan ei tule haavasta vaan sisemmästä sulkijalihaksesta joka kramppaa sen haavan ympärille, ja tuo sormen anukseen työntäminen oli poistanut krampin. Ei vain ollut tullut lääkäreille mieleen kertoa heti alussa mistä kipu tulee että olisi heti osannut hoitaa oikealla tavalla itsekin. Lääkäri suositteli venyttämään (varovasti ettei tule vahinkoa) kramppaavaa sulkijalihasta noin minuutin kerrallaan muutaman kerran päivässä. Ensimmäinen kerta oli pahin: sulkijalihas oli kova kuin kivi ja tuntui ettei siellä ole mitään aukkoa ollenkaan. Mutta kun hyvin voidellun pikkusormen sai haavan vastakkaiselta puolelta (painaen mahapuolta kohti niin ettei edes koske siihen fissuuraan) ujutettua sisään niin jopa helpotti heti! Nyt olen siirtynyt keskisormen käyttöön (pikkusormi alkoi kipeytyä siitä vääntämisestä) ja kerta päivässä (iltaisin ennen nukkumaanmenoa) riittää. Vessassa käyn aamuisin eikä haava enää vaivaa vaikka onkin selvästi olemassa. Agiocuria teelusikallinen joka aterialla, paljon juomista pitkin päivää ja "fysikaalinen hoito" joka ilta ja olen pystynyt tämän kiusallisen vaivan kanssa elämään. Ehkä se vielä joskus paranee kokonaankin, se mokoma fissuura.

        Tosiaan konstit on monet tämän vaivan kanssa ja sitä kipua joutuu sietämään kun tätä vaivaa hoitelee ei taida olla kivutonta menetelmää =/. Kertokaa muutkin miten olette saaneet vaivan kuriin "kotikonsteilla" Niin eittei ole tarvinnut lähteä "puukonalle"? Ja mukava olisi kuulla jos nämä pari yllämainittua on auttanut teillä jos olette kokeilleet. Siinähän on hyvä yhdistelmä hoito suihkuttelemalla saa haavat puhtaaksi ja sitten rasvan kanssa venyteltyä krampit auki.


      • Tuore äiti
        Konstit on monet. kirjoitti:

        Tosiaan konstit on monet tämän vaivan kanssa ja sitä kipua joutuu sietämään kun tätä vaivaa hoitelee ei taida olla kivutonta menetelmää =/. Kertokaa muutkin miten olette saaneet vaivan kuriin "kotikonsteilla" Niin eittei ole tarvinnut lähteä "puukonalle"? Ja mukava olisi kuulla jos nämä pari yllämainittua on auttanut teillä jos olette kokeilleet. Siinähän on hyvä yhdistelmä hoito suihkuttelemalla saa haavat puhtaaksi ja sitten rasvan kanssa venyteltyä krampit auki.

        Kyllä tämä on ihan kamalimmista kamalin vaiva! En silti neuvoisi venytyttämään omatoimisesti peräaukkoa edes varovasti, sillä sillä seudulla sattuu olemaan hirvittävän paljon verisuonia, hermoja yms., jotka voivat vaurioitua. Googlettamalla löytyy myös tietoa siitä, että pahimmat fissuurat hoidettiin ennen ns. venytyshoidolla, dilataatiolla, mutta valtaosa asiantuntijoista ei sitä suosittele inkontinenssiriskin sekä kudosvaurioiden vuoksi.

        Miten ihmeessä tästä pääsisi eroon? Itse olen ollut niin stressaantunut, että ei mikään ihme, että tila jatkuu, kun varmaan kaikki lihakset sulkijalihasta myöten on ihan jännittyneitä ja sekaisin. Viimeiset puoli vuotta on ollut yhtä paniikkia. Elämäni tuntuu päättyneen. Jotain vertaistukea tms. tarvittaisiin ehdottomasti, esim. keskustelutukiryhmä. Itsellä fissuura tuli kuukausi pukamahirton jälkeen, parani viikossa Neoproctilla, kunnes uusiutui taas 3 viikon päästä. Diltiazem on ollut käytössä jo pari kuukautta, ei mainittavaa hoitotulosta. Itsellä haava ei vuoda yhtään, välillä oli jo oireetonkin, nyt pientä kihelmöintiä vessassa käydessä. Että tällainen loppuelämä?!?


      • HELVETIN Kipeä
        Tuore äiti kirjoitti:

        Kyllä tämä on ihan kamalimmista kamalin vaiva! En silti neuvoisi venytyttämään omatoimisesti peräaukkoa edes varovasti, sillä sillä seudulla sattuu olemaan hirvittävän paljon verisuonia, hermoja yms., jotka voivat vaurioitua. Googlettamalla löytyy myös tietoa siitä, että pahimmat fissuurat hoidettiin ennen ns. venytyshoidolla, dilataatiolla, mutta valtaosa asiantuntijoista ei sitä suosittele inkontinenssiriskin sekä kudosvaurioiden vuoksi.

        Miten ihmeessä tästä pääsisi eroon? Itse olen ollut niin stressaantunut, että ei mikään ihme, että tila jatkuu, kun varmaan kaikki lihakset sulkijalihasta myöten on ihan jännittyneitä ja sekaisin. Viimeiset puoli vuotta on ollut yhtä paniikkia. Elämäni tuntuu päättyneen. Jotain vertaistukea tms. tarvittaisiin ehdottomasti, esim. keskustelutukiryhmä. Itsellä fissuura tuli kuukausi pukamahirton jälkeen, parani viikossa Neoproctilla, kunnes uusiutui taas 3 viikon päästä. Diltiazem on ollut käytössä jo pari kuukautta, ei mainittavaa hoitotulosta. Itsellä haava ei vuoda yhtään, välillä oli jo oireetonkin, nyt pientä kihelmöintiä vessassa käydessä. Että tällainen loppuelämä?!?

        Olen saanut botox pistoksen kahdesti (n. 6kk vliä) paraneminen alkoi VÄLITTÖMÄSTI!
        Tosi uusiutui 4-5kk jälkeen,sain uusita pistoksen ja nyt mennyt 5kk oireitta!
        Sulkijalihas "halvaantuu" tai pikemminkin rentoutuu ja paneminen alkaa välittömästi,
        vaikutus aika n.3kk. Kysäiseppä hoitavalta lääkäriltäsi. "HELVETTI " on toivon mukaan pysyvästi
        parantunut.


      • HELVETIN kipeä
        HELVETIN Kipeä kirjoitti:

        Olen saanut botox pistoksen kahdesti (n. 6kk vliä) paraneminen alkoi VÄLITTÖMÄSTI!
        Tosi uusiutui 4-5kk jälkeen,sain uusita pistoksen ja nyt mennyt 5kk oireitta!
        Sulkijalihas "halvaantuu" tai pikemminkin rentoutuu ja paneminen alkaa välittömästi,
        vaikutus aika n.3kk. Kysäiseppä hoitavalta lääkäriltäsi. "HELVETTI " on toivon mukaan pysyvästi
        parantunut.

        Tarkoitin kyllä PARANEMINEN enkä p....


      • tuskaa ja tuskaa
        Jummiina kirjoitti:

        Leikkausta ei kannata pelätä sillä se tehdään nukutuksessa eikä suolentyhjennyslääkkeitä tarvita, ainoastaan 6 tunnin syömättömyysjakso. Leikkauksesta toipuminen ei ollut kivuliasta. Sitten kun kiristävä lihas oli osittain katkaistu, alkaa vasta fissuuran paranemisprosessi joka vie joillain todella kauan ja jotkut selviää nopeammin. Haavauma edelleen sattuu joten syömispuoli on tosi tärkeää pitää haavaystävällisenä jopa puolikin vuotta että se paranee kunnolla.

        Olisi kiva kuulla miten ketjun aloittajan haava voi tällä hetkellä.

        Itselläni ollut anaalifissuura nyt reilun puoli vuotta, eikä tunnu paranevan millään. Lääkärissä käynyt ja siellä minua ees taas pompoteltu sinne sun tänne eikä kunnolla ole asiaan kukaan paneutunut. Keho alkaa jo jokseenkin tottua kipuun mutta henkisesti olen ihan rikki. Kukaan lähiomaisista ei voi uskoa millaisia nämä kivut ovat ja kun itku tulee ne vaan sanoo että kyllä se siitä, odotetaan vielä vähän. Olen siis menossa tähystykseen KOLMEN viikon päästä vaikka on diagnosoitukin monta kertaa monella eri lääkärille ja aina sama tulos: anaalifissuura. Botoxia on kokeiltu, mutta auttoi vaan sen tietyn ajan ja uusiutui saman tien. Pelkään, että leikkaus jää ainoaksi vaihtoehdoksi ja toivon sitten todella että vaikutus on pysyvä.. Kysymykseni tuleekin tässä: Millainen se sulkijalihaksen leikkaus on? Mitä kautta se tehdään? Olen lukenut että muita kipuja siis fissuuran lisäksi ei ole, mutta todellakin kiinnostaa kaikki siihen leikkaukseen ja paranemiseen liittyvä! Jos joku leikkauksen läpikäynyt voisi kertoa oman kokemuksensa leikkauspöydältä tähänpäivään olisin enemmän kuin onnellinen :)


      • tuskaaa
        Tuore äiti kirjoitti:

        Kyllä tämä on ihan kamalimmista kamalin vaiva! En silti neuvoisi venytyttämään omatoimisesti peräaukkoa edes varovasti, sillä sillä seudulla sattuu olemaan hirvittävän paljon verisuonia, hermoja yms., jotka voivat vaurioitua. Googlettamalla löytyy myös tietoa siitä, että pahimmat fissuurat hoidettiin ennen ns. venytyshoidolla, dilataatiolla, mutta valtaosa asiantuntijoista ei sitä suosittele inkontinenssiriskin sekä kudosvaurioiden vuoksi.

        Miten ihmeessä tästä pääsisi eroon? Itse olen ollut niin stressaantunut, että ei mikään ihme, että tila jatkuu, kun varmaan kaikki lihakset sulkijalihasta myöten on ihan jännittyneitä ja sekaisin. Viimeiset puoli vuotta on ollut yhtä paniikkia. Elämäni tuntuu päättyneen. Jotain vertaistukea tms. tarvittaisiin ehdottomasti, esim. keskustelutukiryhmä. Itsellä fissuura tuli kuukausi pukamahirton jälkeen, parani viikossa Neoproctilla, kunnes uusiutui taas 3 viikon päästä. Diltiazem on ollut käytössä jo pari kuukautta, ei mainittavaa hoitotulosta. Itsellä haava ei vuoda yhtään, välillä oli jo oireetonkin, nyt pientä kihelmöintiä vessassa käydessä. Että tällainen loppuelämä?!?

        Meillä alkanut tuo vaiva suhteellisen samaan aikaan ja melkein samalla tavapaakin, itselläni alkoi myös pukaman puhkaisun jälkeen ja kuvittelin, että haava ei mennyt kiinni kunnes sitte tuo anaaifissuura diagnosoitiin. Olen samaa mieltä tuosta vertaistukiryhmästä, ne jotka tätä vaivaa eivät kanna eivät voi tietää "helvetistä" jossa me eletään.
        Olen itse kokeillut jo botoxia, ilaman tuloksia.. Olen jo harkkinnut leikkaukseen menoa, mutta lääkäri suosittelisi mielummin ensin nitrovoiteita ja mitä lie juttuja.. Haluan vaan parantua ja olla taas vapaa elämään kuin normaalit ihmiset. Mutta toisaalta leikkauskin pelottaa, kun ei tiedä yhtään miten se tehdään jne.

        Ei missään nimessä tällaista loppuelämää, ehei!


      • haavaton
        tuskaa ja tuskaa kirjoitti:

        Itselläni ollut anaalifissuura nyt reilun puoli vuotta, eikä tunnu paranevan millään. Lääkärissä käynyt ja siellä minua ees taas pompoteltu sinne sun tänne eikä kunnolla ole asiaan kukaan paneutunut. Keho alkaa jo jokseenkin tottua kipuun mutta henkisesti olen ihan rikki. Kukaan lähiomaisista ei voi uskoa millaisia nämä kivut ovat ja kun itku tulee ne vaan sanoo että kyllä se siitä, odotetaan vielä vähän. Olen siis menossa tähystykseen KOLMEN viikon päästä vaikka on diagnosoitukin monta kertaa monella eri lääkärille ja aina sama tulos: anaalifissuura. Botoxia on kokeiltu, mutta auttoi vaan sen tietyn ajan ja uusiutui saman tien. Pelkään, että leikkaus jää ainoaksi vaihtoehdoksi ja toivon sitten todella että vaikutus on pysyvä.. Kysymykseni tuleekin tässä: Millainen se sulkijalihaksen leikkaus on? Mitä kautta se tehdään? Olen lukenut että muita kipuja siis fissuuran lisäksi ei ole, mutta todellakin kiinnostaa kaikki siihen leikkaukseen ja paranemiseen liittyvä! Jos joku leikkauksen läpikäynyt voisi kertoa oman kokemuksensa leikkauspöydältä tähänpäivään olisin enemmän kuin onnellinen :)

        Itse en menisi leikkaukseen mistään hinnasta. Tämän takia päätinkin ottaa asiasta selvää, että mikä tekee peräaukon limakalvosta niin heikon että se on pysyvästi haavaumalla. Tässä on omia kotikonsteja joilla olen jo monet kerrat saanut peräaukon haavauman umpeen:

        1. Floravital - nestemäinen rauta, parantaa limakalvojen ja laskimoiden kuntoa ja verisuoneten seinämää (veren hb ei välttämättä kerro onko raudanpuutetta vai ei, pitää huomioida myös varastorauta, jota ei juuri koskaan mitata - mutta joka vaikuttaa paljon verisuoniston ja limakalvojen toimintaan)
        2. K2-vitanatto - K- ja D-vitamiinit parantaa kalsiumin imeytymistä ja ovat hyväksi myös limakalvojen ja verisuonistojen kunnolle
        3. kalsium - edelläolevat syyt
        4. vaseliini laventelitipat (näistä sekoitettua voidetta useasti päivässä peräaukosta sisään, vaseliini voitelee ja laventeli lämmittää = rentouttaa kramppaavaa sulkijalihasta)

        Saa vapaasti kokeilla :) Olen muutaman kerran käyttänyt myös diltiazem-voidetta, jota apteekissa valmistetaan. Sekin auttanut joskus, mutta nÿkyään pärjään ylläolevilla. Kaikkia saa luontaistuotekaupasta ja valkovaseliinia apteekista.


      • Leikattu 15.3
        tuskaa ja tuskaa kirjoitti:

        Itselläni ollut anaalifissuura nyt reilun puoli vuotta, eikä tunnu paranevan millään. Lääkärissä käynyt ja siellä minua ees taas pompoteltu sinne sun tänne eikä kunnolla ole asiaan kukaan paneutunut. Keho alkaa jo jokseenkin tottua kipuun mutta henkisesti olen ihan rikki. Kukaan lähiomaisista ei voi uskoa millaisia nämä kivut ovat ja kun itku tulee ne vaan sanoo että kyllä se siitä, odotetaan vielä vähän. Olen siis menossa tähystykseen KOLMEN viikon päästä vaikka on diagnosoitukin monta kertaa monella eri lääkärille ja aina sama tulos: anaalifissuura. Botoxia on kokeiltu, mutta auttoi vaan sen tietyn ajan ja uusiutui saman tien. Pelkään, että leikkaus jää ainoaksi vaihtoehdoksi ja toivon sitten todella että vaikutus on pysyvä.. Kysymykseni tuleekin tässä: Millainen se sulkijalihaksen leikkaus on? Mitä kautta se tehdään? Olen lukenut että muita kipuja siis fissuuran lisäksi ei ole, mutta todellakin kiinnostaa kaikki siihen leikkaukseen ja paranemiseen liittyvä! Jos joku leikkauksen läpikäynyt voisi kertoa oman kokemuksensa leikkauspöydältä tähänpäivään olisin enemmän kuin onnellinen :)

        itse olen "kitunut" fissuuran kanssa lähes vuoden. Terveyskeskuksessa hoidettiin vaan peräpukamina ja lopulta sain monien pyyntöjen jälkeen lähetteen erikoislääkärille, joka määräsi aluksi nitro-voidetta (helpotti hetkeksi) ja sitten Diltiazem-voidetta (auttoi paljon paremmin). Luulin haavauman jo parantuneen, mutta tähystyksen jälkeen sain kuitenkin ajan leikkaukseen joka tehtiin 15.3.2010.
        Itse jännitin leikkausta kovasti, mutta se oli aivan turhaa, hoitohenkilöstö oli mukavaa ja asiantuntevaa porukkaa, kaikki sujui niinkuin pitikin. Eli sairaalaan kirjauduin sisään klo 11, vaatteet vaihtoon, leikkausalueelta karvoituksen ajo, esilääkitys ja odottelua. Leikkuriin pääsin klo 13.30. Spinaalipuuduksessa tehdään, puudutus alkoi vaikuttamaan suht nopeasti. Molemmat jalat ylös (tyylin gynellä-käynti) ja itse leikkaus kesti n. 15-20 min. Kirurgi selitti kokoajan mitä oli tekemässä ja siinä sitten vaan makaillaan ja "nautitaan" olosta. Heräämössä nautin sitten kahvia ja konjakkia (lääke-mitallinen) ja juttelin hoitajan kanssa. Heräämössä vietin yhden tunnin, jonka jälkeen takaisin osastolle. Siellä sitten odotellaan että jalkoihin alkoi tulemaan tunto takaisin. Hoitaja toi syötävää ja juotavaa. Noin 2,5 tunnin päästä kävin vessassa ja lekottelin vielä tunnin verran, ennenkuin pääsin kotiin. Kipuja ei ollut oikeastaan ollenkaan, sain kipulääkettä vielä ennen kotiin lähtöä ja tietysti sitten apteekin kautta kotiin; lääkäri määräsi haavakipuun Burana 600 mg ja Panadol Forte 1 g. Näitä sitten kannattaa syödä sallittu määrä päivässä. Ensimäinen ulostuskerta oli kivulias, mutta joka kerta se helpottaa. Vauvoille tarkoitetut puhdistuspyyhkeet ovat aivan ehdottomia ja tietysti suihkuttelu lämpimällä vedellä auttaa. Kuumetta itselläni oli 37,5 - 37,8 parina ensimäisenä päivänä leikkauksen jälkeen. Sairaslomaa tuli 4 viikkoa. Istuminen sujuu jo ja olen ollut ainakin toistaiseksi tyytyväinen että menin leikkaukseen (koputtaa puuta). Toivottavasti tästä oli edes jotain apua sinua askarruttaviin kysymyksiin.


      • tosi on
        HELVETIN Kipeä kirjoitti:

        Olen saanut botox pistoksen kahdesti (n. 6kk vliä) paraneminen alkoi VÄLITTÖMÄSTI!
        Tosi uusiutui 4-5kk jälkeen,sain uusita pistoksen ja nyt mennyt 5kk oireitta!
        Sulkijalihas "halvaantuu" tai pikemminkin rentoutuu ja paneminen alkaa välittömästi,
        vaikutus aika n.3kk. Kysäiseppä hoitavalta lääkäriltäsi. "HELVETTI " on toivon mukaan pysyvästi
        parantunut.

        parasta käypää hoitoa fissuuran hoitoon on sännöllinen anaaliyhdyntä. kokemusta on . 10 "hoitokertaa" auttaa jo merkittävästi ja 20 kohdalla vaivat ovat täysin kadonneet -- palautuen joidenkin kuukausien jälkeen vääjämäättä jos paneminen loppuu. dildon käyttö on mahdollista, mutta tietysti ikävämpää kuin oikea...


      • hoidokki
        tuskaa ja tuskaa kirjoitti:

        Itselläni ollut anaalifissuura nyt reilun puoli vuotta, eikä tunnu paranevan millään. Lääkärissä käynyt ja siellä minua ees taas pompoteltu sinne sun tänne eikä kunnolla ole asiaan kukaan paneutunut. Keho alkaa jo jokseenkin tottua kipuun mutta henkisesti olen ihan rikki. Kukaan lähiomaisista ei voi uskoa millaisia nämä kivut ovat ja kun itku tulee ne vaan sanoo että kyllä se siitä, odotetaan vielä vähän. Olen siis menossa tähystykseen KOLMEN viikon päästä vaikka on diagnosoitukin monta kertaa monella eri lääkärille ja aina sama tulos: anaalifissuura. Botoxia on kokeiltu, mutta auttoi vaan sen tietyn ajan ja uusiutui saman tien. Pelkään, että leikkaus jää ainoaksi vaihtoehdoksi ja toivon sitten todella että vaikutus on pysyvä.. Kysymykseni tuleekin tässä: Millainen se sulkijalihaksen leikkaus on? Mitä kautta se tehdään? Olen lukenut että muita kipuja siis fissuuran lisäksi ei ole, mutta todellakin kiinnostaa kaikki siihen leikkaukseen ja paranemiseen liittyvä! Jos joku leikkauksen läpikäynyt voisi kertoa oman kokemuksensa leikkauspöydältä tähänpäivään olisin enemmän kuin onnellinen :)

        venytyshoidolla, joka voidaan toteuttaa dildolla tai anaaliyhdynnällä (olemalla vastaanottava osapuoli) meikäläinen on saanut erittäin hyviä tuloksia. kymmenen "hoitokertaa" tuo jo suuren avun. Ehdottomasti kannattaa. Jos pelivälineet ovat tautivapaita niin vaikea uskoa mihinkään infektioriskiin. Ainakin kivut on hoidosta lähtenyt (ja palautuneet ellei hoitoa jatka säännöllisesti)


      • kirvelee 24h
        hoidokki kirjoitti:

        venytyshoidolla, joka voidaan toteuttaa dildolla tai anaaliyhdynnällä (olemalla vastaanottava osapuoli) meikäläinen on saanut erittäin hyviä tuloksia. kymmenen "hoitokertaa" tuo jo suuren avun. Ehdottomasti kannattaa. Jos pelivälineet ovat tautivapaita niin vaikea uskoa mihinkään infektioriskiin. Ainakin kivut on hoidosta lähtenyt (ja palautuneet ellei hoitoa jatka säännöllisesti)

        yötyöt varmaan sain vaivani alulle ehkä krooniseksikin. kun aamulla paskantaa se on aina löysää ja kriveltää haavoihin. samoin jos valvon yli 2.00 niin päivään mennessä paskantamiset tulevat aina tummanlöysänä. no mitkäänrasvatei enää auta. en tiä sattuukko kormen työntäminen aukkoon en oo kokeillu. haavat ovat ihan aukon ulkopuolella tai reunalla. pyyhkiminen sattuu.joka kerta ei jaksapestä. istun joskus paljon ja sehän pahentaa. mitä tässä nyt vois vielä tehdä`? ootella ja mennä lääkäriiin ja sanon että haluun leikkaukseen, no tuskin leikkaavat ellei ole kurottavaa pukamaa? vainhaavoja..niin ulsotaminen ei satu vielä.


      • ei enää kirvele
        hoidokki kirjoitti:

        venytyshoidolla, joka voidaan toteuttaa dildolla tai anaaliyhdynnällä (olemalla vastaanottava osapuoli) meikäläinen on saanut erittäin hyviä tuloksia. kymmenen "hoitokertaa" tuo jo suuren avun. Ehdottomasti kannattaa. Jos pelivälineet ovat tautivapaita niin vaikea uskoa mihinkään infektioriskiin. Ainakin kivut on hoidosta lähtenyt (ja palautuneet ellei hoitoa jatka säännöllisesti)

        Itse kärsin myös vuosia peräpukamista ja haavaumista, mutta kun aloin varovasti venytellä sulkijalihaksia, hävisivät ensin haavaumaoireet pikkuhiljaa ja nyttemmin jo peräpukamatkin ovat mennyttä aikaa. Venyttelyä jatkoin anustapeilla ja vaimoni innostui myös "hoitelemaan" peräaukkoani venyttäen sitä erilaisilla välineillä ja sormillaankin. Väittäisin, että kun sain sulkijalihaksen venytettyä kunnolla (mahtuu 4 cm halkaisijalta tappi sisään) olen päässyt kaikista vaivoista. Uskokaa myös, että sitten kun se ei satu, se tuottaa myös mielettömästi mielihyvää. Jos vaan ennakkoluulot antaa periksi.


      • Anonyymi
        HELVETIN Kipeä kirjoitti:

        Olen saanut botox pistoksen kahdesti (n. 6kk vliä) paraneminen alkoi VÄLITTÖMÄSTI!
        Tosi uusiutui 4-5kk jälkeen,sain uusita pistoksen ja nyt mennyt 5kk oireitta!
        Sulkijalihas "halvaantuu" tai pikemminkin rentoutuu ja paneminen alkaa välittömästi,
        vaikutus aika n.3kk. Kysäiseppä hoitavalta lääkäriltäsi. "HELVETTI " on toivon mukaan pysyvästi
        parantunut.

        Täällä laitettiin myös botoksia ja omalla kohdalla oli suurin virhe ikinä! Peräpukamavaivoista kärsineenä voin todeta, että pukama prolapsista tuli oikein päänvaiva . Koko anusreikä muuttui ”pioniksi” kipu on kova ja olen käytännössä liikuntakyvytön! Paine, viiltävä kipu, jonotus, veren tulo anuksesta ja se tunne, kun mikään ei auta. Targiniq ei myöskään muista särkylääkkeistä puhumattakaan. Sellainen hoito mun kohdalla!


    • Elämä hymyilee

      Hei, en tiedä onko tästä kauheasti iloa, mutta kärsin itse anaalifissuurasta melkein vuoden ja samalla söin Yasminelle ehkäisytabletteja. Kuukautiset eivät asettuneet ja jouduin vaihtamaan pillerit, jolloin lääkäri neuvoi pitämään pari kuukautta taukoa Yasminellen lopettamisen ja uusien pillereiden aloittamisen välissä. Kuukausi meni ja kipuni katosivat! Haavani pieneni millin pituiseksi (lääkärin mukaan) on edelleen hiukan herkkä ja välillä tiputtaa hiukan verta (tippa tai kaksi) mutta raastava tuska ja liikkumiskyvyttömyydet ovat kadonneet kuin salaman iskusta. Elämä alkoi hymyillä heti ja on hyvä olo niin henkisesti kuin fyysisestikin. Vihdoin :)

      • Elio

        Vuosien kärsimys anaalifissuurasta ei kyllä ole toivottavaa kenellekään. Pienestä haavasta voi olla suurempi vaiva kuin koskaan voisi uskoa. Tässä on oma pieni tarinani, toivottavasti jotakin hyödyttää jollakin tavalla

        Olen vajaa 30-vuotias nainen ja kärsin anaalifissuurasta vajaa kymmenen vuotta, "koska en vain uskaltanut mennä lääkäriin ja yrittää hoitaa asiaa". Oireet olivat periaatteessa koko ajan päällä, mutta joitakin viikkoja/ kuukausien pituisia jaksoja saatoin olla ilman oireita eli kipua ja pienesti verta ulostaessa, kutinaa ja peräaukon kramppausta. Kuitenkin verenvuodon kerran yllättäen todella pahasti ja runsaana, (pönttö veressä) päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja mennä lääkäriin. Spekulatähystyksen ja silmämääräisen tarkastelun jälkeen lääkäri totesi, että koko peräaukko on spasmissa ("kramppaa kiinni") ja että yksi iso fissuura on havaittavissa sekä myös useita pieniä. Suurin niistä oli juuri siinä kohdassa, missä olin kaikki vuodet kokenut sen pahimman kivun.

        Lääkäri määräsi kahden kuukauden glyseryylitrinitraattivoide-kuurin, kolmesti päivässä rasvaa sormen avulla peräaukkoon sisälle. Hän myös painotti runsasta kuitujen syöntiä ja paljon vettä (suht terveellisten elämäntapojen vuoksi olin kyllä aina syönyt suht hyvin kuituja). Täytyy heti mainita, että veden juonti on kaiken a ja o, kun lisää kuituja ruokavalioon: paljon kuitua ei lisättyä vesimäärää=todella kova ja "karhea" uloste=fissuuraa ei parane (tämä siis omalla kohdallani). Voidekuurista en pinnannut kertaakaan! Oireet hävisivät n. 4 viikon kohdalla ja vessassakäynti alkoi olla ihanan normaalia. Kuurin jälkeen, n.3 viikon päästä tapasin sisätautikirurgin, joka silmämääräisesti tutki alueen ja totesi, että hän näkee, missä isompi fissuura on ollut, mutta että haavaumaa ei enää ollut. Rasva&kuidut&vesi olivat siis auttaneet ja jatkohoitona näiden lisäksi vielä lämpöisellä vedellä peräaukon huuhtelua! Kirurgin mielestä kyseessä on ollut vuosien varrella akuuteista haavaumista (satoja?), vaikka oireet viittasivatkin krooniseen vaivaan.

        Nyt elelen toista kuukautta ilman rasvaa ja toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin, lukuunottamatta kahta peräkkäistä ulostuskertaa, jolloin vahingossa olin unohtanut syödä tarpeeksi kuituja, ja jolloin vanha fissuurakohta muistutti taas olemassaolostaan. Tosin, onneksi hyvin paljon lievemmällä kivulla (lähinnä tuntumalla). Monta päivää tämän episodin jälkeen on taas mennyt hyvin ja kuituvesiyhdistelmä huuhtelut näyttävät auttavan. Sitä ei kuitenkaan tiedä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, mutta toistaiseksi voin olla onnellinen siitä, että voin käydä vessassa tuntematta kipua. Tuntuu kuitenkin pahalta niiden kirjoittajien puolesta, jotka vielä eri hoitojen jälkeen kärsivät hoidoista :( Kamalin vaiva ikinä, ns. tällaisista hyvänlaatuisista vaivoista.


      • monesti revitty mies
        Elio kirjoitti:

        Vuosien kärsimys anaalifissuurasta ei kyllä ole toivottavaa kenellekään. Pienestä haavasta voi olla suurempi vaiva kuin koskaan voisi uskoa. Tässä on oma pieni tarinani, toivottavasti jotakin hyödyttää jollakin tavalla

        Olen vajaa 30-vuotias nainen ja kärsin anaalifissuurasta vajaa kymmenen vuotta, "koska en vain uskaltanut mennä lääkäriin ja yrittää hoitaa asiaa". Oireet olivat periaatteessa koko ajan päällä, mutta joitakin viikkoja/ kuukausien pituisia jaksoja saatoin olla ilman oireita eli kipua ja pienesti verta ulostaessa, kutinaa ja peräaukon kramppausta. Kuitenkin verenvuodon kerran yllättäen todella pahasti ja runsaana, (pönttö veressä) päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja mennä lääkäriin. Spekulatähystyksen ja silmämääräisen tarkastelun jälkeen lääkäri totesi, että koko peräaukko on spasmissa ("kramppaa kiinni") ja että yksi iso fissuura on havaittavissa sekä myös useita pieniä. Suurin niistä oli juuri siinä kohdassa, missä olin kaikki vuodet kokenut sen pahimman kivun.

        Lääkäri määräsi kahden kuukauden glyseryylitrinitraattivoide-kuurin, kolmesti päivässä rasvaa sormen avulla peräaukkoon sisälle. Hän myös painotti runsasta kuitujen syöntiä ja paljon vettä (suht terveellisten elämäntapojen vuoksi olin kyllä aina syönyt suht hyvin kuituja). Täytyy heti mainita, että veden juonti on kaiken a ja o, kun lisää kuituja ruokavalioon: paljon kuitua ei lisättyä vesimäärää=todella kova ja "karhea" uloste=fissuuraa ei parane (tämä siis omalla kohdallani). Voidekuurista en pinnannut kertaakaan! Oireet hävisivät n. 4 viikon kohdalla ja vessassakäynti alkoi olla ihanan normaalia. Kuurin jälkeen, n.3 viikon päästä tapasin sisätautikirurgin, joka silmämääräisesti tutki alueen ja totesi, että hän näkee, missä isompi fissuura on ollut, mutta että haavaumaa ei enää ollut. Rasva&kuidut&vesi olivat siis auttaneet ja jatkohoitona näiden lisäksi vielä lämpöisellä vedellä peräaukon huuhtelua! Kirurgin mielestä kyseessä on ollut vuosien varrella akuuteista haavaumista (satoja?), vaikka oireet viittasivatkin krooniseen vaivaan.

        Nyt elelen toista kuukautta ilman rasvaa ja toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin, lukuunottamatta kahta peräkkäistä ulostuskertaa, jolloin vahingossa olin unohtanut syödä tarpeeksi kuituja, ja jolloin vanha fissuurakohta muistutti taas olemassaolostaan. Tosin, onneksi hyvin paljon lievemmällä kivulla (lähinnä tuntumalla). Monta päivää tämän episodin jälkeen on taas mennyt hyvin ja kuituvesiyhdistelmä huuhtelut näyttävät auttavan. Sitä ei kuitenkaan tiedä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, mutta toistaiseksi voin olla onnellinen siitä, että voin käydä vessassa tuntematta kipua. Tuntuu kuitenkin pahalta niiden kirjoittajien puolesta, jotka vielä eri hoitojen jälkeen kärsivät hoidoista :( Kamalin vaiva ikinä, ns. tällaisista hyvänlaatuisista vaivoista.

        kroonisesta fissuurasta ja sisemmän sulkijalihaksen krampeista jo kymmenen vuotta.
        Kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksen aloittaminen aloitti kyseisen ongelman ja lääkettä pakko syödä lopun ikäänsä.
        Nitrovoidetta olen vaihtelevasti käyttänyt vuosikausia. Useamman kerran leikkaussalis venytetty sulkijalihakset ja lopulta kirurgi halkaisi toisen sulkijalihaksen. Leikkausten jälkeen oli aivan helvetilliset kivut ja verta lensi ahterista kuin härän kurkusta. Ei auttanut mitkään särkylääkkeet (tramal,panacod yms) tai vatsan löystymiseen tarkoitetut pulverit/rakeet ja silloin todella pelkäsi syömistä kuukausienkin päästä leikkauksista. Leikkauksessa poistettiin muutama kasvain ja siitä poistokohdasta vuotaa aina ja se on tainnut kasvaa samaan kohtaan uudelleen,lisäksi sisemmän sulkijalihaksen viiltokohta vuotaa aina vesssakäynnin yhteydes,ei parane ikinä. Dildovenytyksel se kohta vuosi välillä,mutta sen kohdan iho silloin paksuuntui ja vuodot väheni välillä loppui kokonaan.
        Nyt vuosien päästä leikkauksista sisemmän sulkijalihaksen krampit jatkuvat taas riippuen kuukausista tai päivistä. Muutama vuosi sitten pyysin silloista naisystävääni dildolla venyttämään ahteriani,ensin pienemmällä ja sit jo kalun kokoisella. usein toistettuna kaikki ongelmat katosi ja haavaumat parani ja krampit loppui. Nyt parin vuoden suhteen loputtua ongelmat taas palanneet ja täytyisi taas kerran aloittaa perspanot dildolla,niin vaivat loppuu. On se kumma,kun mikään muu ei tähän vaivaan auttanut? Tämän vois tulkita sellaiseksi,että homona minulla ei olisi näitä ongelmia,jos ottaisi kalua ahteriinsa. Ikävä kyllä ihanat naiset menee ykkössijalle nyt ja aina,kuten nykyinenkin avokki.


    • Terve peppu

      Kerronpa minäkin kokemukseni omasta fissuurastani ihan pyynnöistä huolimatta. Vaivaa pidin varmaan lähemmäs viisi vuotta, kaikki voiteet vaseliinista reseptilääkkeisiin tuli kokeiltua. Leikkaukseen en onneksi suostunut.
      Lopulta aloin itse epäilemään allergiaa..ja niinhän siinä sitten kävi, että lopulta tomaatti paljastui minulla syylliseksi inhottavaan vaivaan. Yksi viikko ilman tomaattia ja vuosien vaiva on tiessään..ei niin mitään enää, ei haavoja, ei kipuja, ei kirvelyä ja kutinaa eikä kramppaavaa sulkijalihasta.
      Kauhea kipu ja kirvely aiheuttaa sulkijalihaksen kramppaamisen ja näitä sitten katkotaan leikkaamalla. Kärsi siinä sitten pidätysvaivoja loppuikäsi.

    • on tää nyt kummaa

      Kovin tutulta kuulostaa teidän jutut.. Itse kokeilen nyt sinkkiä, sekä rasvana että tablettina.

      Sen annan vinkiksi, kun kipu on kaikista pahimmillaan, että meinaa taju lähteä, niin vibra sillä alueella helpottaa tosi paljon!

    • valoa näkyvissä

      ANAALIFISSUURANI ON PARANTUNUT!

      Kirjoitin tänne 15.10.2009 ja kerron nyt miten paranin. Älä lue jollei kiinnosta. Uskon kuitenkin että jos olet eksynyt tälle palstalle, kärsit saatanallisista kivuista ja etsit kaiken saatavilla olevan tiedon vaivastasi ja olet kiitollinen kaikesta mahdollisesta avusta.

      Kärsin anaalifissuurasta syyskuusta 2008 toukokuuhun 2011 eli 3 v 8 kk. Ei ollut lääkkeistä eikä lääkäreistä mitään apua hoidossa.

      Itselläni kaksi asiaa olivat ratkaisevia: peräruiskeet ja paasto. Eli joka ulostuskerralla heti kun ENSIMMÄISET MERKIT lähestyvästä hädästä alkavat tulla, menen vessaan ja painan käsisuihkulla vettä takapuolesta. Sitten "kansantuote" tulee veden mukana ulos eikä raavi sitä fissuuraa. Jos menee vessaan liian myöhään ts. on jo hätä, tuo ei auta, koska vesi ei enää pääse tuotoksen ohi suolessa. Idea on siis se, että kakan koostumuksesta riippumatta se tulee sujuvasti veden mukana ulos ärsyttämättä haavaa.
      Toinen juttu eli paasto tuli oikeastaan pakkotilanteena kun olin refluksileikkauksessa (fundoplikaatio) eikä moneen viikkoon voinut syödä kuin nestemäistä ruokaa tai kiinteää vain hyvin vähän. Seuraus: vessakäyntejä vain 1-2 kertaa viikossa, ja silloin tuon huuhtelun kanssa. Ja kappas, tuon leikkauksen jälkeen fissuuraa ei enää ollut! Eli kun parin viikon ajan tuotos on pieni ja huuhdotaan ulos vedellä, haava pääsee paranemaan.
      Näin minä asian järkeilen.
      Itselläni haava parani vasta tuon leikkauksen jälkeisen paaston aikana tänä keväänä, mutta kivut hävisivät kyllä jo heti kun aloitin tuon peräruiskehommelin pari vuotta sitten. Itse fissuuran olemassaolon kyllä huomasi, mutta kipeä se ei enää ollut kuin satunnaisesti.

      Peräruiskekaan ei nyt enää ole minulle välttämätön (koska haava parani), mutta tottumus on toinen luonto... paperia en ole käyttänyt kohta kolmeen vuoteen muuhun kuin peräpään kuivaamiseen taputtelemalla tuon peräruiskesuihkutuksen jälkeen.

      Jos tilanteesi tuntuu epätoivoiselta, ei liene paha asia kokeilla tätäkin keinoa.

      Niin ja melkein se haava parani jo aiemmin, mutta menin syömään pussillisen popcornia juomatta mitään päälle, ja kakka oli kuin olisi kiveä lykännyt suolesta! Haava repesi ja oli karmean kipeä. Eli juokaa ystävät juokaa runsaasti! (Ei alkoholia).

    • Tietoa vailla

      Anaalifissuurani leikattiin 5vk sitten. Kovat kivut helpotti heti.
      Haava ei vielä mennyt umpeen, kävin eilen kontrollissa.
      Tietääkö joku kauanko lopullinen haavan umpeutuminen kestää. Olisi tiedossa tekonivel-leikkaus ja kirurgi sanoi että havan pitää olla täysin arpeutunut.

      • Herra Peestä

        Mulle sanoi gastrokirurgi, että haava saattaa vuotaa vielä kolme kuukautta operaation jälkeen ja se on ihan normaalia vielä. Uloste tulee pitää kuitenkin koko ajan leikkauksen jälkeen pehmeänä kuiduilla ja lääkkeillä jatkuvasti. Mulla 2 kk operaatiosta ja vielä on aika kipeää ulostaminen, mutta uskon että paranen pikkuhiljaa..


    • Peppusexi STOP

      Tehokas ja ainoa persmätäpaiseen ehkäisykeino on peppuseksin lopettaminen. Vaikka se saattaa ensalkuun kirpaista, koska se on niin kuuminta hottia tällä hetkellä maailmassa. Totuus on kuitenkin, että persaukko on EXIT ONLY! Eikö jo kokemuksenne sen osoita?

      • 37V romu

        Tuorehko kohtalotoveri vaivasta kärsiville. Olen kärsinyt nyt tästä uuvuttavasta vaivasta 2kk. Diltiatseemivoidetta holvattu tuubi ja vaivat jatkuu. Hetken ehti näyttä siltä, että vaivat helpotti, mutta karmea totuus iski päälle. Sinällään erikoista, että en ole tehnyt verilöydöstä kertaakaan. Kaiken lisäksi en ole kärsinyt ummetuksesta eikä koskaan ennen ole ollut pukama vaivaa.
        Joulukuun alussa alkoi oireilu. Kuun puolivälissä piti käydä lääkärillä, kun olo oli jo sietämätön ja kirvely aivan jatkuvaa. Sulkijalihaksen kramppia en edes tajunnut.
        Vuoden vaihteessa vaikutti jo siltä, että olo paranee kummasti. Painokin oli yllättäen pudonnut noin 5 kiloa ilman karppaamista. Joku voisi olla tästäkin onnellinen, mutta voisin vaihtaa kilot ja kivut keskenään.
        No yksi kaunis päivä olin ulkona noin tunnin. Sisälle tultua tuli hillitön ison hädän tunne. Tuloksena oli kuitenkin vain jäniksen papana. Tähän mennessä ei moista ongelmaa ollut esiintynyt. Tuntui, kun koko alakroppa olisi krampissa. Tästä lähdettiinkin jyrkkään alamäkeen. Ulos ei voi enää mennä, kuin hetkeksi. Muuten joutuu lämmittämään persusta tuntitolkulla, ettei koko ruoto olisi tulessa. Töihin meno on yhtä tuskaa autolla. Olenkin ollut tämän takia pari viikkoa sairaslomalla. Nyt kolme päivä töissä ja on aivan sama, että olisiko ollutkaan levossa. Lämpökylpyjäkin olen ottanut vaikka kuinka, mutta vaivat laukaisi iskiasoireetkin eikä istuminen onnistu yhtään pakaran poltteen vuoksi. Sulkijalihaskin tuntuu olevan kipeämpi kylvyn jälkeen. Keksin käyttää heikkotehoista hiustenkuivaajaa puhaltamaan haaleaa ilmaa housunkauluksesta. Ajaa ololtaan kylvyn aseman.
        Alkukuusta "vartijapukama" meni sitten tukkoon eli trombosoitui. Se puhkaistiin ja putsattiin. Silloin huomasin lääkärin ronkkiessa, että lantionpohjanlihakset oli totaalisen krampissa. Päivystävä lääkäri ei vain tuota noteerannut. Tästä kotiin ja sohvalle. Pari tuntia meni ja puudutus lakkasi. Yhtäkkiä iski kovin kramppi koskaan. Tuntui, että lähtee henki. Kivut oli enemmän, kuin sietämättömät. Illaksi tk:n ja kipulääkettä pakaraan.
        Tästä meni pari päivää ja hillitön kramppi uusiksi....
        Tähän mennessä oireina on ollut pakoputken kirvelyn ja krampin lisäksi, muita kramppeja, selkäkivut, iskiasoireet(vale), hillitön virtsaamisen tarve pahojen kramppien aikaan ja kaiken kruunaa unettomuus(tätäkään vaivaa ei ole ennen ollut). Kipulääkkeinä on syötetty Voltaren:a , Sirdalud:a (huono suolen kannalta), Panacod:a(kuten myös) joku oli vielä, mutten muista nyt tässä maatessani sen nimeä. Jalat ei enää tahdo kantaa, kun mieli on maassa ja persaus tulessa. Monta yötä on vain pitänyt kävellä, kun ei pysty makaamaan. Tässä alkaa jo usko mennä tosissaan.
        Ruokakin tulee normaalisti läpi. Tuotos on hieman kuohkeampaa, kun otin Visiblinin käyttöön minimi annoksena. Salaatit menee ja yksi kuppi aamukahvia. Samoin aamulla puuro ja pari kuppia vettä. Normi ruoat salatteineen ja kevyt iltapala. D-vitamiinia ja magnesiumia napsitaan.
        Ensiviikolla olisi taas tk-lääkäriaika(omalääkäri on aiheesta hyvin perillä) sekä parin viikon päästä tutkimus isossa sairaalassa.
        Mieli on aika maassa, kaksi pientä lasta ja vaimo saavat kärsiä tästä. Isi vaan makaa ja murjottaa tai on vain pahalla tuulella. Se on varmaan ikävää katsottavaa, kun iso mies yrittää istua ruokapöydässä vesi silmistä valuen.
        Tuntuu muuten välillä, että tuo d-voidekin saa kirvelyä aikaiseksi. Välillä ihmeellinen kihelmöinti alkaa hetken kuluttua rasvan laitosta. Löysin myös lantionpohjan lihasten vaivoihin liittyviä artikkeleita (miehellä laukaisee mm. eturauhasvaivat). Niissä on selityksenä nuo iskias yms. ylimääräiset kivut tuntemukset. Onko kenelläkään muulla ollut tällaisia vai olenko joku friikki? Millaisia sivuoireita olette d-voiteesta saaneet? Millähän saisi mielen oikaistua, kun alkaa masennus olla aika kova? Miten unta? Välillä, kun herää kauheaan paniikin tunteeseen kylmä hiki päällä....
        Nytkin on joku kovassa krampissa, mutta vain oikealla puolella... Hyvästi yöunet.


    • joku

      Googlaa romu proctalgia fugax. Itse kärsin ko vaivasta nuorempana öisin ja oli yhtä helvettiä välillä. Loppu kuitenki aikanaan mutta nyt olen kärsinyt fissuurasta nelisen vuotta niin että välillä on ollut parantunut ja sitten taas uusinut. Nyt on pisin jakso koskaan ja lääkäri sano että fissuura on isoin jonka on nähnyt ja määräsi diltiatseemivoidetta jota on jo toinen purkki menossa ilman apua. Viime viikolla iski sitten ihan tyhjästä pari tuntia ulostamisen jälkeen tuollanen proctalgia fugax kohtaus joka siis tuntuu siltä että perseestä olis tulossa halko tms mutta on todellisuudessa lantiolihasten kramppi. Ei ole toistunut mutta jos niistäkin pitää ruveta kärsimään säännöllisesti niin taidan hypätä narun jatkoksi, sen verran vituttaa

    • 37v romu

      Viikkos sitten käyty leikkauksessa. Ei sitten leikattukaan, kun fissuura oli kadonnut. Oikean puolen kramppi lantionpohjan lihaksissa tulee silti. Pakaria ronklatessa, kun tuntee sulkijalihaksen yläpuolella todella kipeän paikan. Se saa vihlovan tunteen myös kovemmaksi jalkaan. Pienikin vilun tunne laukaisee krampin. Samoin, jos erehdyn makaamaan selällään. Taitaa olla eturauhaseenkin liitetty levator ani spasm. Itse pakariöihakset, kun ei kramppaa.
      Ensiviikolla menen lääkäriin ja vaadin kyllä nyt kunnon tutkimuksia.

    • Helpotusta elämään

      Hei, kokeilin valkovaseliini ja laventelitippa seosta (ohjeet löytyi näiltä sivuilta) ja laitoin sitä topsy pumpuli puikolla fissuuraan ja kummasti auttaa lämmittää ja sillä todella taitaa olla hoitava vaikutus no ainakuin helpottaa. Vielä lisää, aamulla otin duphalacia veteen liotettuna ja illlalla visibliniä veteen sekoitettuna ja huom. visibliinin pitää liota jonkin aikaa vedessä, että se on limamaista ja vielä lisäksi illalla syön 1/2 purkkia ananas paloja. Auttaa ! juoda pitäisi vettä yleensäkin runsaasti.

      • Helpottaa

        Hei, sekoitan Lactulos ratiopharm oraaliliuosta 40 ml 1/2 lasilliseen vettä ja juon sen aamulla TYHJÄÄN VATSAAN. Kyllä toimii ja ulostaminen on halpompaa. Käytän myös laventeli valkovaseliini seosta fissuuran hoitoon. Fissuura on vaivanut minua noin 2 vuotta.


    • Helppo ratkaisu

      Lopultakin sain avun anaalifissuuraan. Kaikkea olin kokeillut ja suunniteltiin leikkauksta mutta lääkäri oli sitä mieltä että synnytksessä voi käydä niin että leikattu kohta repeää eikä krymppynaru pidäkään enää.
      Epätoivoisena kokeilin akupunktiota ja olin melko varma ettei sekään auta,mutta
      niin kävi että ensimmäisen kerran jälkeen pahin kipu hävisi ja ulostaminen helpottui. Sain myös ruokaohjeet.Hoito tehtiin yhteensä 5 kertaa ja nyt on mennyt ilman kramppeja jo yli puoli vuotta. Varmistin ensin että onko tämä hoitaja hoitanut vastaavia tapauksia,kannattaa olla siinäkin tarkka. Jälkeenpäin mietin että
      olisin mennyt aikaisemmin akupunktioon mutta ei tullut mieleen että sillä voidaan hoitaa näin hankalaa vaivaa.

      • sama vaiva täällä

        Kauanko vaiva pysyi poissa akupunktion jälkeen?
        Missäpäin Suomea sait apua?


      • HooKoo1

        Mikä on hoitajan nimi ja missä, haluaisin kokeilla?


    • Fissuura vie järjen

      Mä alan oleen jo ihan valmis kohta tappaan itteni tän fissuuran takia. Oon nyt saanu nauttia tästä ns. puukko perseessä olosta 10kk ja alkaa pää pahasti hajoamaan. Lääkäri totes, että fissuura pitää leikata ja nyt sitten oon leikkausjonossa. Hajottaa vaan ajatus siitä, että leikkaukseen pääsy pitkittyy, tai käy niin kuin jolleki tässä ketjussa, että ei leikata kun ei mitään leikattavaa näy. Jaloissa huutaa kaks pientä lasta ja pinna on kireemmällä ku koskaan. Onko jossain olemassa lääkäriä, psykologia, ihmistä joka ottais tosissaan tän vaivan? Joku fissuuraan erikoistunu henkilö? Ku en tosiaan tiedä kenen kimppuun tässä vielä kivuissa ja lääketokkurassa käyn.

    • epätoivonenminäki

      alkoko sulla vaiva synnytyksen jälkeen? mulla alkoi.
      mulla kans pieni lapsi ja tosiaan pinna kireällä kun vessakäyntejä harvemmin saa rauhas tehdä ku lapsi huutaa jaloissa ja sit viel fissuura vaivaa..
      en tosiaan kans tiiä mitä täs tekis, apuja en oo saanu mistää voiteista..haava voi olla hetken pois mut uusiutuu taas, tai sit voide puuduttaa hetkeksi ja seuraavalla vessakäynnil taas aukee...ja tosi vaikee missää hiekkiksel istuu tai kävellä vaunulenkkejä !!

    • Paranemisihme

      Tuo suolenhuuhtelu toimii minulla todella hyvin. Ei ole vuoteen enää vaivannut. Pari vuotta kärsin, mutta paranipa vain, mokoma! Kun tuotos tulee ulos veden mukana, se ei avaa haavaa vaan haava paranee.

    • Fissuura vie järjen

      Toiselle epätoivoiselle. Tuskat alko muutama viikko synnytyksen jälkeen. Aikaisempi lääkäri totesi 2kk neuvola tarkastuksessa, ettei pukamia ole ja elin sitten siinä luulossa, että vaiva on jotenkin itsestään häviävä. Ja paskan marjat. Pahenee kokoajan. Nyt toinen lääkäri sanoi, ettei johdu synnytyksestä mitenkään, jotenkin vaikea uskoa etteikö johtuisi. Sinänsä sejasama mistä johtuu, kun nyt pääsisi jatkotoimenpiteisiin ja vaivasta eroon, mutta kunnallisella puolella saa odottaa. Lääkäri antoi panacod reseptin, mutta ne lääkkeet ei auta yhtään, ei myöskään burana joten tuskailen kotona (en voi tehdä töitä) ja varmaan alan paastoamaan. Ei mitään järkeä laittaa suusta mitään sisään kun tietää mikä tuska se on pusertaa pihalle. Ja kuulema lääkärit ei pidä kohdallani mitään kiirettä kun olen jo 10kk vaivan kanssa pärjäillyt, tosin aiemmat 10kk ei ole ollut vastaavaa helvettiä kuin nyt mennyt kuukausi, mutta se ei lääkäreitä kiinnosta.

    • Fissuura vei järjen

      Soitin lääkäriin, että missä vaiheessa pääsisi leikkaukseen, niin vastaus oli, että kuukauden sisällä pääsen lääkärin vastaanotolle ja siitä sitten katsellaan josko johonkin leikkaukseen pääsee. Että silleen. Eli pakko alkaa paastoamaan, ei tässä muuten ole mitään järkeä yrittää tehdä yhtään mitään, valuu koko elämä hukkaan kivuissa taistellessa. Nämä fissuurat ei kuulema ole sieltä kiireellisimmästä päästä. Itse menen lääkäriin kun tuntuu, ettei enää kipujen takia pysty elämään, mutta nähtävästi jatkossa pitää juosta lääkärissä jos tulee vaikka pipi sormeen, että voi sitten rauhassa jonotella puoli vuotta ties missä leikkausjonoissa yms.. Tosissaan näitä kipuja ei tunnu ottavan kukaan.

    • raskaudenjälkeen

      tiedättekö ihan sama juttu mulla, vaikka takana onkin sektio. ei aivan samantien synnytyksen jälkeen mut melko pian, siinä jälkitarkastuksen paikkeilla alko sattuu ulostus ja verta tullut. mulla kans katsottiin et ei oo pukamia , sano vaan et syö vi-sibliniä. tuntuu että ei auta. tämän kanssa olen taistellut jo puolitoista vuotta eikä siksi tätä oteta enää lääkärissä oikein tosissaan. mutta on se kummallista että pitää rasvailla ennen ja jälkeen käynnin jne ja silti sattuu. en myöskään tykkää enää syödä kun sitten pelottaa vessakäynnit.

      imetysaikana ei saanut mitään erityisrasvoja käyttää, loppujen lopuksi pääsin proktoskopiaan ja pukamien hirttoon kun vuotoa tuli ihan hirveästi. no 2 viikkoa sitä onnea kesti, sitten sama vaiva alkoi uudestaan. lääkäri sanoi että enää ei hirtetä mitään ettei mee pidätyskyky?? mitään haavoja ei löytänyt tai muutakaan erityistä, pukamatkin oli kuulemma tosi pieniä eikä osannut sanoa miksi verta tulee! ihan uskomatonta toimintaa. sanoi vain että koita pärjäillä että raskaus muuttaa kroppaa..siis täh pitääkö tää nyt vaan hyväksyä?!? ja mulla tulee siis kävelylenkeillä aina verta pepusta, talkki auttaa jostain syystä vähäsen.
      rahaa ei oo liiemmin laittaa yksityiselle joten en tiedä miten tästä eteenpäin. Julkiselle mua ei enää oteta tutkimuksiin :(

    • Fissuura vei järjen

      Mulla kans sektio takana ja muutama viikko synnytyksen jälkeen alko tää elämän loppu. Kirurgi käski pärjäillä. Hieno ohje, eipä oo tullu aikasemmin mieleen vielä "koittaa pärjäillä".

    • Sepi 28

      Kävin eilen kolonoskopiassa kun on ollut kaiken maailman vatsa vaivaa ja siinä sitten näin sen oman fissuurani joka todettiin 1,5kk sitten terveyskeskuksessa josta sain scheriproctin peräpuikkoja ja kysyin mitä kannattaa syödä ja vastaus oli että oikeastaan ihan sama kunhan uloste pysyy löysänä. Nyt oon sitten hoitanu tota haavaani suihkuttamalla aina ulostamisen jälkeen ja kirvelyyn laittanut scheriproctivoidetta ja välillä niitä puikkojakin kun on sulkijalihas mennyt kramppiin, niin tuntuu että sen puikon työntely sinne auttais hiukan. (en kovin mielellään sinne muuten työntelis mitään muuta kuin sormeani)

      Kysyin sitten eilen siinä tähystyksen jälkeen täältä lukemistani voiteista lääkäriltä ja sain RECTOGESIC nimistä 83euroo maksavaa voidetta ja pyysin myös diltiatseemia, jonka päätin ottaa ekana kokeiluun se maksoi parikymppiä, sinkkivoiteesta lekuri sanoi että ei se kuulemma oo hyvä.. Nyt olen käyttänyt sinkkiä tablettina ja K2 D3 vitamiini lisää, ja lepicolia ostin myös, tänään haen vielä sen floravitalin.

      Pitää ilmeisesti itse koittaa kumpi hoito on tehokkaampaa, se että laittaa voidetta vai että koittaisi pitää sitä kuivana. Mitä se apteekissa sekoitettu sinkkivoide oli mistä täälläkin on puhuttu?? Mitä muuta siihen tulee? Mistä olette saaneet sen valkovaseliini laventelitipat ohjeen? miten se sekoitetaan?

      Luultavasti aion kans jatkaa tuollaista paastoamis tyylistä ruokavaliota nyt jonkin aikaa kun vituttaa toi vessassa ravaaminen ja peseminen, kun ei se oo joka paikassa niin helppoa. Päivittelen tänne kyllä jatkossa miten vaivani ja hoitoni etenee! Yritän jaksaa sillä tiedolla että paksusuolesta ei löytynyt mitään vakavampaa kuten pelkäsin, voisi sanoa että "vain anaalifissuura" minulla.
      opamoksia olen joutunut käyttämään kyllä että pystyn jotain muutakin tekemään kuin vaan murehtimaan vaivaani ja mitä söisin.

      TSEMPPIÄ kaikille kohtalotovereille ja tästä voisimme tehdä jonkinlaisen vertaistukiryhmän tai jonnekin muuallekin sopii. Minulle saa laittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected]

    • Fissuura vei järjen

      Lääkärit päätyivät kohdallani nukutukseen, kun meinasin tavallisessa proktoskopiassa (sori nää ei niin täydelliset termit) potkia lääkäriä naamaan silkasta kivusta. Toimenpiteessä löydettiin ns. pyllyn huulilla puolen sentin vekki, vartijapukama ja joku p:llä alkava juttu. Viikkoa ennen nukutusta olin jo saanut sitä diltiatseemia ja sitä laitettaessa aamuin illoin pystyy jo ajattelemaan ja olemaan lähes normaali. Kontrolliaika on sitten joskus 3kk:n päästä. Mutta ei tämä elo vieläkään mitään auvoista ole, sain vielä vi-sibliniä jota otan aika ronskeja määriä (n. 6krt/päivä), lähinnä siksi, että mistään ei tunnu olevan pomminvarmaa apua.

      Tein sitten (kun vihdoinkin tolkuissani jotenkuten olen) nettisurffailua koskien täydellisesti jumiutunutta suolistoa. Törmäsin artikkeliin lantionpohjan lihasten vioittuneista hermostoista jotka voivat vetää suolen ja persreijän totaaliseen lukkoon. Soitin sitten heti ajan vyöhyketerapiaan ja sitä kokeilen huomenna. Rasva nimittäin auttaa ja auttaisi varmasti paremminkin jos ei tarvitsisi pänkeä tuolta totaalisesti jumiutuneesta reijästä tavaraa pihalle. Tänään vauhditin pökäleitä vielä kahdella metalax peräpuikolla ja vieläkin ummetus jatkuu. Eli ihan ensin pitäisi saada suoli toimimaan ja sitten murehtia tuota vekkiä, mutta vekki vie järjen silkasta kivusta. Tänään ramppasin 7 kertaa vessassa ja tavaraa tulisi lisääkin jos vain löytäisi reitin ulos. Joten jotain apua noista kaikista suuhun tungetuista mössöistä on, koska aikaisemmin kaipailin kakkoselle vain aamulla ja sen "kiven" jälkeen oli helvetti irti lähemmäs kahdeksan tuntia. Tosin vieläkään en pärjää ilman särkylääkkeitä ja kämpästä ulos lähteminen rasittaa, kun ei koskaan tiedä milloin tulee vessahätä tai milloin kivut vain päättävät yltyä sietämättömiksi. Mutta tulen kanssa kertomaan mitä vyöhyketerapia sai aikaan.

    • -Henri

      Toi Sepi 28:n ehdottama tukiryhmä tai sähköpostiryhmä vois olla aika hyvä idea. Sais vertaistukea ja muiden samassa tilanteessa olevien ihmisten hoitokokemuksia ja hoito-ohjeita?

    • PölleröInen

      Täällä yksi takapuolivammainen ilmoittautuu, vaiva kyllä totaalisesti pilaa elämän pahimpina päivinään. Itselläni vaivaa on ollut reilu puolivuotta, leikkaukseen en halunnut, mutta päädyin lopulta menemään veitsen alle tarpeeksi tuskaa huudettuani. Ennen tätä koitin proctot, nitro, diltiatseemi, ym voiteet, siankärsämöt, agiocurit, visiblinit ym, vitamiinit aamuisin nassuun ja ruokavalio uusiksi. Myönnänkin, että söin aikalailla epäterveellisesti ennen tämän rumban alkua. Välillä olikin vaiheita, että tuntui paremmalta, kunnes taas jostain otti nokkiinsa. Jos jotain positiivista vaivasta on haettava niin paino on pudonnut ja kuntokin parantunut kun on tullut lenkkeiltyä kun haava on antanut periksi, mutta sitten taas kun ei mihinkään kauas, saati reissuun viitsi lähteä kun aina ei ole mahdollisuuksia päästä suihkutelemaan rauhassa "tuuttauksen" jälkeen. Olisi vain pitänyt heti alussa kun ensimmäiset kävyt tuli paskottua tehdä täydellinen remppa elämään eikä toivoa, että paranee kyllä kun vähän rasvailee.. Nyt on siis leikkaus takana ja ensimmäistä viikkoa mennään, leikkauksessa poistettiin vartijapoimu ja myös leikkauksessa löytynyt polyyppi jota kirurgi epäili suuremmaksi kivun aiheuttajaksi kun haavaumaa joka siis leikkauspäivään mennessä oli kuulemma "suht ok" kunnossa. Polyyppi sopisikin kuvaan hyvin, kun loppuajasta tavara tuli melko kivuttomasti, mutta pahat kivut alkoivat vasta tunnin toimituksen jälkeen. Leikkauksen otin selkäydinpuudutuksessa, kun nukkua en halunnut ja toipuminen kuulemma nopeampi epin kanssa tehtynä. Ensimmäinen yö kotona oli kyllä aivan hirveä, kipu ei hellittänyt millään kun puudutus lakkasi, mutta seuraavana päivänä jo helpotti. Ensimmäinen wc reissu vähintään sanoen jännitti, mutta eipä ollut tullut paljoa syötyäkkään leikkaus päivänä. Tämän päivän toimenpide olikin sitten toinen tarina, panacodit ja pronax tekivät tehtävänsä heittäessä tavaran sanotaanko että normiksi ja olo oli, että nyt persaus halkeaa, mutta yllätyin, että kipu ei kuitenkaan ollut lähelläkään entisiä haavakipuja. Verta tosin tupruttelee vielä päivän mittaan, mutta pöntössäkään ei ollut sitä entistä teurastuksen meininkiä mihin olin jo tottunut. Nyt vaan toivon, että tämä tästä pikkuhiljaa paranee ja saisi normaalista elämästä kiinni. Ruokavalion meinaan kyllä säilyttää nykyisellään ja lenkilläkin käydä, vielä kun tuosta tupakin saa lopetettua ja perseen kuntoon niin jospa sitä arvostaisi omaa kehoaan enempi. Toistaiseksi vielä "morkkis" meininki kun leikkauksessa kävi jos ei vaikka kuntoon tulisikaan, mutta eipä se auta enää tässä vaiheessa. No toivottavasti paranee loppuun asti yhtä nopeasti kuin miltä alku näyttää.(3 päivä ja kävelykään ei enää satu) Toivon kaikille vaivasta kärsiville jaksamista ja pikaista paranemista, koska on tämä kauhea vaiva, vaikka vaarallista ei olekaan. Tsempit

      • sama vaiva

        Auttaa muuten kipuun toi Xylocain 5% voide ennen ja jälkeen ulostamisen! Saa vain reseptillä Yliopiston apteekista.


    • sama vaiva

      Se on siis lidokaiinia sisältävä puudute

    • boulardi

      heissan .sairastin saman sairauden vuosi sitten.vuoden söin opiaatteja kipuihin javälillä makasin sairaalassa gastroenterologisella osastolla ihmeteltävänä kovia kipuja.apua sain skopialla tehdystä leikkauksesta jossa myös löytyi endometrioosi kohdun takaa joka painoi peräsuoleen.apu lopullisesti tuli kuitenkin kiinalaisen lääkärin akupunktiosta 10x 1x vko ja tiukka ruokavalio 4kk ja hiemna edelleenkin.kyllä se siitä paranee diltsia voide aiheutti minulle vielä enemmän tuskaa alkuun kyllä kestin.kovaa kortisonia 2vko kuuri ja epilepsia lääkekuuri 2vko ja kaikki ok.

    • **aikka

      Onko kukaan ollut hoidossa siten, että on leikattu sekä fissuura että pukamat samalla kertaa. Entä onko käytetty mahdollisesti uutta AMI HAL/RAR menetelmää. Mulle tuli hirtoista (hemmetti mikä kirurgi, oikeesti, meni hirttämään, vaikka oli fissuura) komplikaationa. Eli pitäisi hoitaa pukamapuoli loppuun ja fissuura pois päiväjärjestyksestä. Kokemuksia kyselen. Tää fisuura paranee nyt joten kuten Diltiazem-voiteella.

    • bebatus

      Mulla on ollu nyt fissuura 2 viikoa ainakin, siis pahimmillaan. Alkoi pahoina pukamina ja kun sain ne suht kuntoon niin vuotava fissuurahan hanuriin jäi. Pönttö on bjönten jälkeen kuin teurastamon lattia. Verta ihan tulvii tuolta ahterista. Pari vuotta aiemminkin minulla oli todella kipeä fissuura, ja silloin kaverina oli pahat spasmit. Tämän palstan sormi **rseeseen -ohje auttoi loistavasti laukaisemaan spasmin ja helpotti paranemista ja kipua, sekä suolihuuhtelu käsisuihkulla. Nyt täytyisi taas opetella kuulostelemaan, ettei se hätä ehdi jo huulille. Sittemmin mulla pukamat hirtettiin kahteen otteeseen, joista toinen epäonnistui.

      Kirvely ulostamisen yhteydessä on sanoinkuvaamatonta, mutta tuntikausien järkyttävä kipu ei ainakaan vieläkään ole tullut, vaikka tälläkin hetkellä aamukakka jomottelee. siihen sitten Paratabsia 1g. Lämpimällä jyväpussilla muuten alaosastoa kun lämmittelee niin sekin rentouttaa. Minulla menee vielä se jännitys myös tuonne emättimenkin puolelle. On siinä lapsille selittelemistä miksi äiti itkee ja huutaa vessassa ja on äkäinen :o(

      Siankärsämöuutetta olen painellut myös, sehän kirveltää aika imakasti mutta kirvely häviää melko nopeasti. En tiedä vielä onko siitä apua. Istumakylpyjä myös edellämainitulla. Vi-Sibliniä päivittäin, paitsi niinä päivinä kun menee ripulille. En tiedä mikä ruokavalio mulle sitten kävisi. Ei uskalla syödä mitään ja painoakin on lähtenyt 4 kiloa 2 viikossa.
      Sheriproctia käytin puikkoina ja salvoina viikon. Bepanthenilla sain pienemmät haavaumat paranneltua. Vanhentunutta dilziatseemivoidetta siinä sivussa. Sinkkivoidetta, bacipactia ja viimeiseksi nyt reseptillä Neoproct puikkoja ja voidetta. Sekin tuntuu tuota haavaa polttelevan. Mistään ei varsinaista hyötyä siis.

      Aiemmin joku sanoi kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksen takia tätä sairastavansa. En ole tätä kuullutkaan ja jos joku tästä tietää niin haluaisin kuulla, koska vuosi sitten minulla sekin todettiin. Lääkityksen vuoksi on alaosasto ollutkin ihmeen tunnoton, ihan kuin verenkiertoa ei kunnolla olisi. Voihan se johtua vajaatoiminnastakin, mutta tämä tuntemus nimenomaan tuli kun aloitin thyroksiinilääkityksen.(jota ei ole muuten vieläkään saatu kuntoon)

      Viheliäinen vaiva tämä on, ei tätä toivoisi pahimmalle vihamiehellekään. Tsemppiä kaikille persvammaisille!

    • Sama vaiva

      Suosittelen kaikille joilla tämä vaiva spasmi (sen kyllä tuntee kun yrittää laittaa voidetta sisään) botuliiniruisketta. Itselläni ollut fissuura 2 kk ennen kuin kävin ottamassa sen ruiskeen. Kokeilin kaikkea: diltiatseemivoidetta, istumakylpyjä aamuin illoin, kuumaa suihkua, laventelitippoja, kamomilla-peräruiskeita, söin pelkkiä keittoja monta viikkoa ja movikolia koko ajan. Silti spasmi oli välillä niin paha, että seisominen ja käveleminen oli vaikeata 6-8 tunnin ajan ulostamisen jälkeen. Sen ruiskeen jälkeen tämä kipu poistui täysin heti seuraavana päivänä. Nyt ruiskeesta on kulunut 3 viikkoa, fissuura edelleen välillä pikkasen vuotaa ulostaessa, mutta minkänlaisia kipuja ei ole, ja uskon että fissuura on hyvää vauhtia paranemassa. Teen välillä edelleen kamomillaperäruiskeita, koska kamomilla nopeuttaa haavojen paranemista. Ruiske maksaa apteekissä 100€, ja jos sen pystyy työterveyshuollon kautta tekemään niin ei tule lisäkustannuksia. Kannattaa selvittää kuka gastrokirurgi näitä on paljon laittanut, jos menee oikeaan paikkaan niin helpottaa varmasti!

      • Elsis1

        Mistä sait botuliiniruiskeen? Olisiko suositella lääkäriä/lääkäriasemaa vai saitko julkisen kautta?


    • Sepi28

      Muistakaa tarkkailla mitä syötte, koska se on kaikista tärkeintä ihan jokaisessa sairaudessa, mulla vaihtu täysin kaikki ruokailutottumukset tän vaivan myötä, ja suosittelen jokaista kokeilemaan mikä toimii itselle parhaiten, kaikki einekset ainakin pois ja teollisesti valmistetut tuotteet ja kannatta hakeutua enemmän alkuperäisemmän ruoan pariin ja on syytä kokeilla olla ilman viljatuotteitakin, koska vilja aiheuttaa yllättävän paljon kaikenlaisia suolivaivoja tosi monelle, en suosi enää teollista lihaakaan ihan eettisistä syistä ja se ei sovi ainakaan minun ruoansulatukselle yhtään. Löysin lopulta hyvän voiteenkin luontaistuote kaupan hyllyltä kun kyllästyin täysin tähän nykyiseen terveyden hoito järjestelmään ja heidän yltiö kalliisiin ja epäterveellisiin voiteisiin ym. Suosittelen kokeilemaan PYCNOGENOL voidetta, mulla alkoi heti helpottaan vaikka välillä lipsuin hiukan terveys ruokavaliostakin. Hyvästä bakteerikannasta on kans syytä pitää hyvää huolta ja olen syönyt kesästä lähtien Probi mage nimisiä maitohappobakteereita.
      Tärkeimpänä on silti edelleenkin se mitä kaupasta ostat ja syöt, luomua, kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, siemeniä, hyviä rasvoja (kookosöljy, hamppuöljy, oliiviöljy) Tutustumisen arvoinen juttu on myös kaikki superfoodit, kaakao ym superyrtit. Minulle voi edelleenkin kirjoittaa ylläolevaan osoitteeseen

      • mara

        hej
        mistä tota PYCNOGENOL saa salvana ,olen löytänyt vaan pillereitä!!!


    • oulu

      Olen itse diagnosoinut itselläni fissuuran, joka on vaivaillut nyt ehkä vuoden ajan - välillä pari viikkoa tai jopa kuukauden pois, sitten taas pari viikkoa vaivaten. Mietityttää vain tuo, kun kaikki puhuvat kivusta. Siis tokihan se fissuuran repeäminen tuntuu ja sen jälkeen on outo olo peräsuolessa, mutta kivuksi en sitä ehkä sanoisi. Eniten ahdistaa hirveä määrä verta ulosteen mukana. Kuinka paljon teillä fissuura vuotaa? Joku mainitsi "teurastamon lattian" ja se taitaisi olla ehkä se minun pöntön näkymä pahimmilla hetkillä. Olen käyttänyt Ac3 Comfortia. Se aluksi pahentaa, mutta sitten parantaa, kun käyttää reilun viikon verran.

    • Elsis1

      Synnytyksestä (kiireinen sektio) reilu viisi kuukautta ja yhtä kauan olen etsinyt apua ongelmaani. Diagnooseja on tullut ms-tautiepäilystä hermovammaan ja jopa sanottiin, että on yläpäässä, että ensisynnyttäjä vain marisee...
      Gastroenterologi löysi perästäni spasmin - tätä ennen yksikään lääkäreistä ei ollut peräaukkoon sulkijalihasta syvemmälle tunkenut, sulkijalihaksesta sanottiin, että kireä on, yritä olla stressaamatta.
      Olen käynyt muutamalla fyssarilla, mutta vielä vamma ei ole parantunut.
      Oireina on ihmeellinen kihelmöinti koko alapäässä, ei vain peräaukossa, ulostaessa lasti ei tule kerralla ulos, vaan sulkijalihas kramppaa, sitten tunnin, ja tunnin ja tunnin jne. päästä mentävä edelleen, verta tulee toisinaan. Peräpukamia on yksi. Oireeni eivät siis ole varsinaista kipua, vaan outoa sisäistä kihelmöintiä, ei kuitenkaan kutiamista, ja todellakaan ole kihomatoja tms.
      Lääkkeitä olen kokeillut, Sirdaludia, Baklofenia, Buranaa ja nyt viimeisimpänä Lyricaa. Istumakylpyjä olen ottanut ja istuskellut lämpimän tyynyn päällä.

    • 18+17

      itselläni alkoi fissuura isotoretion aknelääkkeestä, joka kuivattaa limakalvoja. Toivon tosiaan että kun puolen vuoden kuuri on kuukauden päästä ohi niin fissuura paranee myös limakalvojen normalisoituessa.

    • ikuinenfissuura

      itselläni tulee ohutta nauhamaista ulostetta. onko muilla?
      kysäisin lääkäriltä ja sanoin suoleni olevan nii jännittynyt että uloste tulee kuin pursottimesta.

    • Niskalenkki vaivasta

      Kiitokset teille kaikille. Ensinnäkin helpotti kuulla että muillakin on tän kaliiperin ongelmia ja toisekseen sain hyviä neuvoja joista on ollut apua. Nyt haluan jakaa tietoni,koska tää on tosissaan kauheimpia vaivoja mitä voin kuvitella ihmiselle sattuvan.

      parikymppisen miehen tarina: noin kuukausi sitten alkoi ulostaminen kirpaista pikkuisen. Tuntu niin mitättömältä,että ihmettilin vaan,että mikähän ihmeen piikkipallo on joka paskan "alussa" :D Vertakaan ei tullut joten ei osannut oikeen huolestuakkaan asiasta niin et ois siihen jotenkin tullu syvennyttyä. Päivä toisensa jälkeen tarpeiden toimittaminen kävi vaan kivuliaammaksi ja lopulta aloin epäillä et kaikki ei oo ihan kunnossa. Aikani tutkin asiaa netistä ja tulkitsin oireet fissuuraksi. Soittelin terveyskeskukseen hirveen nolona,että "kirvelee kun käy tarpeilla" johon tietenkin sairaanhoitaja vastasi todella turhautuneen oloisesti,että "sullon siellä pukama,peset ja työnnät scheriproctia perään...olikomuutakuulemiin" Aloin olla itekkin epäluuloinen ja ostin kyseisiä raketteja. Ongelma ei lähtenyt ratkeamaan ja kolmannen soittokerran jälkeen päätin,että jotain pitää tehdä. Joko ite tai sit mennä yksityiselle. Sit hain apua täältä ja sain hyviä vinkkejä ja tajusin,että fissuura ei tule ainakaan helpottumaan jos siihen ei puutu mitenkään. Tässä vaiheessa uloste tosiaankin tuli pakertamalla,nauhamaisena ja jopa pikkasen vertakin oli paperilla. En halunnut että enää menee pahemmaks kuten joillakin,että rupee se sulkija lihas kramppailee ja kipeentymään.

      Tässä vinkit jotka poimin mielestäni olennaisena ja soveltaen:
      -Aluksi 1-2pv syö vaikka salaattia ja vaan sen verran,että nälkä lähtee. Jos syöt yleensä syömisen ilosta niin ajattele tälläkertaa,että "tämäkin täytyy kohta synnyttää".
      -Juo paljon vettä,että savi pysyy kosteana,eikä näin ollen raavi pyrkiessään pihalle.
      -Kun tunnet,että hätä lähestyy mene vessaan ja työnnä p-suihku hanuriin ja laske sisään käden lämpöistä vettä ja ulosta sen jälkeen. Näin tuotos tulee lipevästi ulos repimättä jo paranevaa haavaa.Tämän jälkeen bepanthenia sormeen ja sormi sisään.
      -Harrasta liikuntaa,niin saa verenkin kiertämään siellä sulkijalihaksessa. Ja lopuksi koita,koita edes! olla ajattelematta koko asiaa kun em.asiat kunnossa.

      Itsellä parantui parissa päivässä. Nyt vielä koitan saada lihaksen rennoksi vibraattorilla,ettei uusis tää vaiva. Ei välttämättä sovi kaikille,mutta itse pidän siitä ja on tullut tyttöystävän kanssa harrastettua paljonkin :) Meinasi vaan jäädä pois koko homma,kun ei tee mieli saada mitään ylimääräistä rikkinäiseen pakoputkeen,vaikka onkin ilmeisesti ihan omiaan rentouttamaan sitä spasmia.

      Vittumainen vaiva,joka pistää harkitsemaan jopa lopullista ratkaisuakin..mutta onneksi on toivoa! Loppu kevennyksenä mainittakoon että oli unohtanu koko puikko kuurin ja pieraisin reippaasti. lopputuloksena kunnon rasvaklimppi persposkien välissä ja valentin konosen askelilla vessaan :'D

    • tyytikki

      Itselläni kyseinen vaiva kesti 1,5 vuotta. Ajattelin siis, että haava on jo kroonistunut ja lääkäri ehdotti hoidoksi botoxia.. Halusin kokeilla ensin luonnollisempaa hoitoa ja pilkoin piharatamon lehtiä perusrasvan (ceralan) sekaan. Muutaman päivän ratamokuurin jälkeen ei ole enää tullut verta! (Olin käynyt myös homeopaatilla ja syönyt homeopaattisia lääkkeitä vaivaan jonkinaikaa ennen ratamokuuria..)

    • akupunktio

      Oisko ketään joka on saanut avun kiinalaisesta akupunktiosta ja sen ruokavaliosta? Tampereella on ainakin yksi hoitaja joka on saanut erinomaisia tuloksia ja fissuurat menneet kiinni, toki varmaan muutkin osaavat sen taidon.

    • parantunut

      Mulla vaiva parantui muutamassa päivässä kun tajusin mitä tehdä:

      * "Sopivan löysä vatsa": Tämän saa aikaan kun syö / juo päivittäin useampaan otteeseen ja tällaista:
      * Vettä 2-3 litraa päivittäin
      * Luumuja
      * Viikunoita
      * Aprikooseja
      * Salaattia
      * Maustamatonta kalaa kanaa

      * Ulostaminen vähintään 1, mielellään kaksi kertaa päivässä. Ei harvemmin.
      * Mikäli menee tätä harvemmaksi on riski että tavara pakkautuu, kovettuu ja repii haavan auki
      * Kun vatsa tarpeeksi löysällä ei satu
      * Tärkeää: pitää olla sen verran löysää tavaraa että tulee melkein itsellään pinnistämättä
      * Lämmin suihku ja lämmin kylpy heti toimituksen jälkeen, puolisen tuntia

      * Heti kun alkaa tuntua siltä että kipu alkaa --> lämpimään / kuumaan kylpyyn (vati jossa tarpeeksi vettä pohjalla riittää)

      * Vältä istumista

      • SfloX

        Pikkuhaavauma vuosia ja nyt kaksi kuukautta syvä haavauma (ja pienet pukamat, jotka eivät haittaa yhtään).

        Ihmettelen, miten vähän täällä puhutaan istumakylvyistä - oma lääkärini tähdensi niiden merkitystä, sillä haavauma pysyy auki sulkijalihaksen kireyden vuoksi ja lämpimät istumakylvyt rentouttavat ja löysäävät sulkijalihasta, joten haavalla on mahdollisuus parantua. Hankin nettikaupasta muovisen aikuisten koon istuma-ammeen ja kylpyyn on viitsittävä mennä kahdesti päivässä. Kuulemma vartti voisi riittää, mutta käytännössä tunnen rentoutuvani vasta puolessa tunnissa tai kolmessa vartissa päätellen siitäkin, että ilma alkaa kulkea rennosti kylvyssä vasta pidemmän ajan kuluttua. Lukemista on aina mukana ja vaihtelen asentoa kipeästä pelkästä istumisesta vähän sivuttain olemiseen. Suihkuttelut ja ravintomietinnät ovat myös tärkeitä, kiitos kirjoittaneille vinkeistä. Ja odotan aina, että kakkoshätä on ihan tosi lähellä, etten itse ponnistele yhtään sen tullessa. Entiset ponnistelut unohdettu kokonaan. Vettä, vettä, vettä! Kuitua, kuitua, kuitua!

        Voiteena on apteekin nimetön Nifangin-Novalan-seos. Onko tätä käytössä teillä muilla? Lisäksi minulla on Lidocain-puuduteruiskeita. Muilla näitä? Onko apua? Mietin tuota samaa, mitä muutkin ovat miettineet: voiko haava parantua, jos se on koko ajan kostea? Keksinkin äsken, että anna itselleni öisin ilmakylpyjä: nukuin ennen paksuissa pyjamissa, mutta nyt päällä on pelkkä paituli tai ei mitään. Vähän palelee, mutta onnistuu näin kesää kohti ja kätevää mennä puhtaana kylvystä petiin. Toisinaan korvaan kylvyn lämpimällä kauratyynyllä eli Emendon pitkä tyyny mikroon vajaan vesimukin kanssa noin kolmeksi minuutiksi ja istuen tyynyn päälle tai makuulla tyyny haaroissa (pikkuhousut jalassa :) voi vaikka nukahtaa yöunille. Telkkariakin voisi katsella tyyny pepun kaverina. Laventeliölyj-vaseliinia aion kokeilla tuon lämmittävyyden vuoksi.

        Ensimmäinen hoitoviikko menossa 8 viikosta ja vielä 100 istumakylpyä edessä. Työstä käy, mutta yritetään. Jospa leikkaukseen ei tarvitse mennä. Kivut ovat usein poissa iltaisin ja aamuisin, mutta ulostamisen jälkeen kipu pikkuhiljaa yltyy iltapäivään mennessä, kunnes iltapäivään sijoittuva kylpy hiukan helpottaa. En ymmärrä, miten tämän karmean kivuliaan vaivan kanssa elävät voivat käydä työssä. Itse olen kotiäiti, joten kaikenlaisia helpotuksia voi keksiä päivän mittaan, vaikka välillä elämä pelkkää tuskaa. Toisinaan tuntuu, etten tiedä, mitä peppuun laittaisin - voiteita ja hoitoja on niin paljon! Järkeilen, että olen ilman voiteita aina kylvyn jälkeen jonkin aikaa, joko tunnin pari tai koko yön.

        Ammeesta iloa myös lapsille, muista ammeen hyvä pesu aina ennen uutta kylpyä. Vesilaskua ja kesää odotellessa :)


    • joisdfjois

      hei

      voisitko sanoa mistä tilasit istuma-ammeen? Onko suomalainen nettikauppa. Perus etolan ns. sangot ei ole oikein mukava ja niihin hädin tuskin mahtuu.

    • Haavainen

      Täällä kuudes viikko diltiatseemivoidetta menossa ja sitä on ollut jonkin verran apua. Mutta ehdottomasti paras apu on ollut vehnätyyny. Tyyny mikroon 2-3 kertaa päivässä ja istun päällä niin kauan, että jähtyy (15-20 min.) Kipu katoaa joka kerta ja pysyy poissa ainakin pari tuntia. Siitä tietää, että lihas rentoutuu, veri kiertää ja haava paranee :) Urheilen paljon ja haavaa alkaa kirvellä aina, kun persvako hikoaa. Tähän auttaa perunajauho tai talkki ennen urheilua ja muutenkin olen sitä laittanut. Nyt ollaan jo voiton puolella! :)

    • Haavainen

      Jatkoa edelliseen. Diltiatseemivoide loppui jo viikkoja sitten, mutta olen jatkanut venhätyynylämpöhoitoa ja haavauma on täysin parantunut. ViSibliniä ja Pegorionia opetan tuskin koskaan, otan niitä aamuin illoin, koska en todellakaan halua tuota vaivaa takaisin..

    • Kaapo

      Anaalifissuura vaivannut nyt ernemmän tai vähemmän 6 vuotta. Ei ole haava parantunut, vaikka välillä on ollut viikkoja ja jopa kuukausia täysdin oireeton. Ei vaan silti ole parantunut. No, sen kanssa on oppinut elämään, ei ole enää helvetilliset kivut vaan vain sellainen harmittavainen olo. No, aikanaan kuolema sitten vapauttaa.

      • Jussi, 51

        Minun kohdallani fissuurat ja fistelit eivät sinänsä ole hirveän kivuliaita, mutta kun haavaumia tuli sisälle hanuriin, niin sitten alkoi oikea kipujen kirjo. Minulla tuli voimakkaita kivuliaita kouristuksia ja selittämättötöntä särkyä ristiselän, lonkan, reisien ja vatsaontelon alueella. Ennen ulostamista ja ilmavaivoja oli niin kovia kipuja, että ei auttanut kuin povistua sykkyrään otsa lattiassa odottamaan jos kivut menisivät ohi. Ihmeekseni tuskaiset kouristukset ja säryt helpottivat Xylocain-voiteella (reseptilääke). Ilmeisesti hanurin haavaumat saivat lonkan seudun ja mahdollisesti suolen lihakset kramppaamaan ja jatkuvan säryn aikaiseksi. Sinänsähän tuo Xylocain ei mitään paranna, mutta noiden muiden oireiden kanssa pärjää paremmin, kun ei ole kovia kipuja.

        Itse ehdin sietää pieniä fissuuroita parin vuoden ajan. Viime keväänä pamahti sitten oikein emäfissuura (vai olisiko auennut fisteli) ja hätäännyin lopulta menemään lääkäriin. Tänä syksyllä pääsin sitten kolonoskopiaan, jossa selvisi paksussa suolessakin olevan haavautumia. Proktologi ei ole vielä tutkinut, että mitä tuolla kanavan loppupäässä on vialla.

        Suihkuttelu, sinkkisalva ja antibiootit (Flagyl, Ciproksin) ja puudutus (Xylocain) ovat auttaneet parhaiten peräpään vaivoihini. Suolihuuhtelut ja eteeriset voiteet tuntuvat vain pahentavan oireita.


    • Perseensä_kaveri

      Minun tarinani - anaalifissuura ja kuinka se parani.

      Sain tuntemattomasta syystä haavauman peräaukon läheisyyteen selän puolelle kesällä 2015, 24-vuotiaana. Alkuun se ei ollut kovin kipeä, muistan tosin kerran kun olin lähdössä treffeille, vessapaperiin jäi verta mutta ei ollut kipeä. Tästä pari viikkoa myöhemmin olin ulkomailla ystäväni sohvalla, kävin vessassa yöllä ja alkoi sietämätön kivuntunne perseessä, koitin rasvata kosteusvoiteella ja kävellä ympyrää, sinä yönä en paljoa nukkunut. Loppukesästä ja alkusyksystä suoli laiskistui ja kävin ulostamassa noin joka toinen päivä, piti oikein suunnitella arkea, jotta ei tarvitsisi käydä vessassa muualla kuin kotona ja hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Oireet: viiltävä kipu ulostaessa, isojen peräpukamien (oli jo ennestään) pullahtaminen esiin ja työntäminen takaisin (kosteusvoide/rasva tarpeen). Suolten "tultua pihalle" haavauma tuntui sormella ja vuoti hieman kirkasta verta. 0,5h myöhemmin alkoi sulkijalihaksen kramppi, jolloin perse oli helvetin kipeä 4-6h, kunnes oireet hävisivät. Ac3 comfort, joku toinen reseptivoide, ei tulosta. Lopulta lääkäri määräsi diltiazem-voidetta, jota hinkkasin anukseen kolmest päivässä parin kuukauden ajan. Oireet helpottivat, mutta fissuura pysyi, pukamat pullahtelivat entiseen malliin. Käytin aina käsisuihkua ulostamisen jälkeen paperin sijaan, hygienialla saattoi olla oma osansa paranemisessa. Pukamille tehtiin hirttohoito, ligatuura, joka kuitenkin epäonnistui (kuminauha irtosi pukamasta seuraavalla vessakäynnillä). Mikä kuitenkin oli mielestäni ratkaisevaa fissuuran paranemisessa, oli pukamien pullahtelun loppuminen. Rupesin nimittäin vahingossa jännittämään sulkijalihasta ulostaessani, jolloin scheisse tuli ulos, mutta pukamat pysyivät sisällä. Kun pukamat eivät enää työntyneet venyttämään rikkinäistä peräaukkoa, pääsi havauma paranemaan. Toinen merkittävä tekijä oli kuidun lisääminen ruokavaliossa: hapankorppua, vehnäleseitä kaurapuurossa (keitetään yhdessä 1:1-suhteella) ja aamulla luumut vedessä. Voiteen käytön loppupuolella peräaukkoa kutitti kyllä mahdottomasti, ja raapiminen aiheutti ärsytystä esim. vedellä suihkiessa. Sekin lakkasi kun malttoi olla raapimatta.

      8kk kestänyt piina on päättynyt, selän puolella tuntuu vielä arpea, mutta vaivoja ei enää ole. Vinkkini siis kohtalontovereille: hankkikaa lääkärin reseptillä diltiazem-voidetta (se on tosi halpaa), syökää kuitua, juokaa vettä, käyttäkää käsisuihkua ja pukamatapauksissa pitäkää pukamat suolessa jännittämällä.

      Tsemppiä kaikille :)

    • tähystyskintakana31vee

      Kannatan tuota käsisuihkumenetelmää. Ainut joka minulla auttoi. Ennen ulostamista lämmintä vettä paineella suoleen. Ei edes tunnu inhottavalta! Sen voi tehdä pari kertaa niin huuhtoutuu varmasti. Ennakkoluulottomasti vaan!

    • Kivutonelämätavoitteena

      Olen kokeilujen ja tätä ketjua lukemksen kautta päätynyt siihen että teen itse salvasekoituksen - tänään aamuyöstä kun heräsin fissuura kipuun, tein sekoituksen EMLA puuduttavasta voiteesta (pieni määrä tuntuu riittävän) ja mehiläissalvasta (vaha, propolis, jne) nimeltä Munke's Bisalva, jota saa Lifestä. Sitä hieroin reppain ottein peppuun, myös sisälle, ja kipu laukesi nopeasti, sain unen päästä kiinni. Aion vielä lisätä laventeliöljyä tuohon sekoitukseen. Jos toimii, yritän kaupallistaa voiteen jotenkin, sillä tämä on niin viheliäinen ja ilmeisen yleinen vaiva; muutkin ihmiset voisivat siitä saada apua. Tuo tomaatti-allergia, joka mainittiin yhdessä kommentissa on kiinnostava - meinaan kokeilla sen ja muiden nightshades-perheeseen kuuluvien vihannesten pois jättämistä myöskin. (Joihin muuten kuuluu perunakin) . Kaikkia muita neuvoja täällä noudatan myöskin satunnaisesti. Oleellisinta tuntuu olevan sulkijalihasten kramppikierteen laukaiseminen, jolloin fissuura pääsee paranemaan, eli runsaasti vettä, kuitua, lämpimät kylvyt, vesisuihku ulostuksen alkaessa suoleen saakka. Kirurgin määärämä Diltiazem-voide kyllä paransi haavaa sen verran että hilllitön verenvuoto lakkasi, mutta ihan loppuun se ei kyllä tepsinyt.

    • Kärsämö

      Ei auttanut voiteet, eikä salvat, mutta a auttoi!!! Niitä poimin ja keitin vedessä 20 min. Suodatin liuoksen suodatinpussin läpi. Tätä ruutasin takapuoleen wc käynnin jälkeen, eikä krampeista ole enään tarvinnut kärsiä. Myös talouspaperissa kostettu siankärsämöliuos hellittää kipua nopeasti. Kannattaa kokeilla ihmeessä!!!

      • Anonyymi

        Mikä "a" sinua auttoi ?


    • oqiwueyrt

      Minua tuo fissuura peräaukon suulla vaivannut nyt pari kuukautta. Samalla tuli sisäisiä pukamia tammikuun alussa, johtui elämän muutoksista. Kävin lääkärissä, kokeiltu voiteet ym. Tuloksetta.
      Siankärsämö ja bebanthen toi helpotusta muttei parantanut - pukamille tuo auttoi mutta haavauma ei ole mennyt umpeen. Sinkkivoide on tehnyt haavaumalle hyvää. Joku kertoi vinkkinä raa'an perunatikun - se on helpottanut huomattavasti myös.
      Nyt näyttää lupaavalta uusimman kokeilun kanssa... Kaalihaude! Se on tehokaskansanlääke mm haavanhoidossa. Käytännössä teen niin että puristan pienen määrän kaalisilppua valkosipulipuristimella niin että kaali mehustuu ja rakenne on mahdollisimman hieno. Laitan sinne peräaukon suulle, mahdollisimman tiiviisti, annan olla puolisen tuntia ja pesen pois. Ensimmäisellä kerralla oli pientä kirvelyä, jonka jälkeen haavauma ei enää särkenyt ollenkaan.
      Katsotaan mitä seuraa, näyttää ainakin lupaavalta ja pitkästä aikaa ei ollenkaan kipua!

    • Zarppa

      Luin tätä palstaa paljon 1-1,5 vuotta sitten kun oma fissuuratilanne kriisiytyi pahaksi (verta, kovat kivut). Hoidoksi kokeiltiin täällä monelle tuttua kaavaa: diltiatseemi-voide, botox-pistokset. Olin aktiivinen myös 'vaihtoehto'-hoidoissa: kävin akupunktiossa, haudoin lämpötyynyllä, voitelin yrttisalvalla. Edellämainituista ainoastaan botox vei asiaa jollain tavalla eteenpäin. Koska vaste ei kuitenkaan ollut riittävä (kipuja edelleen), lääkäri ehdotti seuraavaksi vaiheeksi sulkijalihaksen osittaista leikkausta. Olen ammatiltani fysioterapeutti ja leikkaushoito soti kaikkea sitä vastaan mitä kehon toiminnasta ajattelen. Niinpä ajauduin vuoden kipuilun jälkeen joogatunnille. Ja voisin sanoa, että ihme saattoi alkaa tapahtua! Hiljalleen, syvemmän hengitystekniikan myötä, fissuura on lähtenyt paranemaan. Aloitin yin-tunneista, myöhemmin hatha- ja astangatunteja. Mutta joogan lajilla ei alkuun ole varmasti suurta merkitystä, tärkeintä on saada pallean työllä työtä lantiopohjalle ja sitä kautta verekkyyttä ja sopivaa rentoutta ko alueelle, jotta haava pääsee paranemaan. Sanomattakin on selvää, että olen superhelpottunut kun piinaava vaiva on helpottunut. Kokeilkaa joogaa!

    • tuskaahantamaon

      Itselläni ollut tämä vaiva viime elokuusta. Lääkärillä kerran käyty. Totesi silloin, että anaalifissuura ja mennä jatkotutkimuksiin, jossei verenvuoto lopu. Vaihtui työterveys, niin en ole sitten käynyt toista kertaa. On muuten rasittava vaiva.

      Luin joidenkin kokemuksia netistä ja parantumisesta. Tilasin itsellesi sellaisen anaalisuihkun (colonic shower), jolla oon alkanut pesemään persukseni. Tänään nyt eka kertaa tein suolihuuhtelun, ja ajattelin hoitaa jatkossa paskantamisen seuraavat pariviikkoa aina tällä tavalla päivittäin - jotta pökäleet eivät pääse repipään persusta verille. Tietty kuitua oon lisännyt. Vettä nyt tuskin voi paljon enempää juoda, mitä oon juonut päivisin.

      Harkitsen myös aloittavani kuukauden vesipaastoa, jottei tartte käydä vessassa ja rasittaa persusta - voisi vain suihkutella päivittäin.

      Jooh.. ja oon oikeesti alkanut harkita sitä, että pitääkö tästä ostaa dildo ja pitää sitä päivittäin 10 minsaa perseessä iltaisin vaikka televisiota katsellessa, jotta reiän saa löystymään.

    • anaalipehmentaja

      On sen verran vittumainen vaiva tämä että päätin tulla antamaa vertaisapua teille jotka tästä kärsivät. Itse kokeilin Levolacilla pehmentää vatsaa jotta ulostaminen ei repisi haavoja uudelleen, ei kuitenkaan toiminut kovin hyvin ja aiheutti paljon ilmavaivoja. Niinpä siirryin syömään Visibliniä ja on toiminut hyvin kun ottaa pari mittaa veteen sekoitettuna aamulla sekä iltasella. Tämän annoksen otettuani ulostaminen käy helposti, tuntuu että paska tulee oikeastaan itsekseen ulos ja on sopivan pehmeää & kuohkeaa.

      Samoin suoritan ulostamisen sillä tavalla että pidän peräreikää jännityksessä jolloin tuntuu että se ei niin pääse venymään eivätkä haavat aukene. Opin tämän tekniikan joskus tuossa, vaiva on tosiaan ollut minulla ainakin puolisen vuotta niin on ehtinyt kaikenlaista kokeilla.

      Muutaman kerran tässä paskantanut taas kuin normaalit ihmiset ja juhlinut sen jälkeen. Aion Visibliinin voimin mennä ainakin muutaman kuukauden vielä ja sitten mietiskellä uskallanko sitä koskaan lopettaa. Tuohan on kuitenkin suht vaivaton ja helppo tapa pitää maha ja perse kunnossa.

      Voimia ja jaksamista kaikille!

    • Muuelämähelpottuu

      Omakoht kokemus; kun ei käytä minkaanlaisia päihteitä , ulostuskin on vaivatonta.

      • anaali

        Jep, voi se auttaa mutta ei ole tämän vaivan kanssa paljoa tekemistä. Tämä voi eskaloitua vaikka yhdestä ummetuksesta joka repii perseen ja kierre on valmis. Olen itse päihteetön ja silti jouduin/joudun tästä kärsimään.


    • Metsänainen

      Onko suositella asiasta hyvin tietävää lääkäriä uudenmaan alueelta?

      • Fissur

        Mene yksityiselle gastroenterologille niin saat parasta hoitoa heti. Yleislääkäriltä kannattaa pummata suoraan diltiazemvoidetta etteivät laita hyödytöntä kortisonia tms.


    • Anonyymi

      Minä sain hyvän avun käyttämällä Magnesium citraattia (ainakin Solgar on hyvä merkki) ja lisäksi homeopaattista Arnicaa (joka on haavoihin ja niiden paranemiseen). Fissurahan on haava. Ja magnesium löysyttää vatsaa ja helpottaa sitä kramppia. Olkaa tarkkana kuitenkin tuosta magnesium muodosta (voi olla että magnesium oksidi auttaa myös, mutta malaatti, glysinaatti jne. muodot eivät tähän vaivaan auta). Lisäksi tässä ketjussa on muitakin hyviä ohjeita, joista monia kokeilin, ja mm. sinkki, D-vitamiini ja ainakin vähän aikaa A-vitamiini, ja oliiviöljy ovat limakalvoille myös sillä alueella hyväksi, ja Vi-Siblin voi olla hyväksi myös (jollekin se voi olla liian "vahvaa"). Minulla ongelma kesti ajoittain n. puoli vuotta välillä parani, tai oli ainakin parempana mutta uusi aina, ja oli hyvin vaikea ja kivulias, vaikka erikoislääkäreiden mukaan olikin pieni fissuura. Kävin peräti kolme kertaa erikoislääkärillä, ja niiden salvat (täällä myös mainitut), eivät kyllä auttaneet. Mutta hyvä, jos jollain auttaa, eli en mitenkään koululääketiedettä dissaa muuta oma kokemus kertoo, että ainakin näistä mainituista voi olla muillekin hyötyä.

    • Anonyymi

      Mulla kävi ihme. Ilmeisesti tosi pahaksi kroonistunut fissuura johon liittyi jo tulehduksia ja yleisvoinnin laskua lopulta sai aikaan sen että sulkijalihas osittain halvaantui tai katkesi koska minulla on viimeisen vuoden ollut hurjia vaikeuksia pidätellä ulostetta eli vessaan täytyy mennä lähestulkoon heti kun tuntuu sille, paperia on oltava aina taskussa ja ei auta, on sitten mentävä vaikka ahtaaseen pusikkoon, puun alle tai jopa rappukäytävään tai muuten tulee housuun. Mutta vaiva on poissa ja se on kaikkein tärkeintä. Uloste molskahtaa hirvittävällä vauhdilla ulos.

    • Anonyymi

      Mulla anaalifissuura vaivannut 4 vuotta, kaikki voiteet käyty läpi, hetkellisesti auttanut mutta vaiva tullut takaisin. Oireena kipua ja verta pöntössä ja vaikka uloste ei olisi vähään aikaan avannut haavaa uudestaan, tuntuu peräaukossa silti kutinaa, kuin olisi tulessa. Botox pistetty kahdesti ja seuraavaksi olisi ollut leikkaus jossa sulkijalihasta olisi hieman leikattu, tässä riskinä pidätyskyvyn heikkeneminen. Leikkaukseen en uskaltanut mennä. Itsellä tulee syötyä sokeria melko paljon eri muodoissa ja päätin pitää pienen sokerilakon koska paino oli noussut hieman. 2 päivää sokerin jättämisestä ei ole ollut mitään ongelmia vessassa ja se tuntuu todella uskomattomalle (ne ketkä vaivan tuntevat, voivat kuvitella miten hyvältä tuntuu käydä vessassa jos 4 vuotta kärvistelty). Nyt on mennyt 4 viikkoa ilman yhtään kipua tai ongelmia. Eli jätin kaikki sokerit pois (karkit, keksit, limut, suklaat, jäätelön yms.) Makeat olen korvannut syömällä joka aterian yhteydessä luumuja ja pähkinöitä ja aamu ja iltapalaksi hedelmiä. Suosittelen kokeilemaan, tämä on helppo testata. Itsellä elämä sai täysin uuden suunnan ja vireen. Toivon vaan että muutos on pysyvä.

    • Anonyymi

      Ei parane koskaan . Minulla leikattiin ensiksi fisteli ja jäljelle jäi fissuura joka on leikattu kaksi kertaa. Haava on niin pahassa paikassa tietysti ,että on mahdoton pitää puhtaana tämän takia luulen ,että ei parane koskaan. Yli vuosi on jo vaivannut henkinen puoli on jo mennyttä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe