Katsastajan palkka

työvoima pulaa??

Ei missään tekniselläpuolella ole koulutukseen nähden niin huonot palkat kuin katsastajilla. Kysyin alan töihin, autoteknikko kun olen ja kokemusta raskaankalustonkorjaamon esimiehenä 20 vuotta. 2200 euroa tarjottiin, mikä on mielestäni naurettavan vähän. Pyysin 2500 euroa, mutta ei voi maksaa, koska muutkaan ei saa. A-katsastus oli kyseessä. Ihmettelen kyllä insinöörejäkin, jos ovat noin alhaisella palkalla. Päälliköt kuulemma tienaa ihan kohtuullisesti, varsinkin A-katsastuksella.

56

17516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on!

      Olen ollut 20 v. saman työnantajan (nyk. A-Katsastus) palveluksessa, en tiedä miksi. Minulla on kaikki oikeudet, mitä katsastajalla voi olla, paitsi tutk.vastaanotto. Peruspalkka 2875 e/kk, pisteitä tulee n. 6100 /v, mikä tekee n. 100 e/kk extraa, työtä saa tehdä kuin pieni eläin. Työnantajani tahkoaa jättivoitot joka vuosi korkeiden maksujen ansiosta. A-katsastus ja K1 ovat ahneudellaan ajanut tilanteen siihen, että jo viranomaistaholta on herätty tähän. Mutta valoa näkyy tunnelin päästä! Yksityisen aseman perustamista tullaan helpottamaan ja se tulee vaikuttamaan kyllä hintoja alentavasti. Ei katsastustoiminta kuulu olla sijoittajien bisnestä. Olen aikeissa perustaa oman kats.aseman ja laskelmieni mukaan hinnat n. 30 % alemmat nykytasoon verrattuna. Tervetuloa uudet ja vanhat asiakkaat!

      • Asiapuhetta

        Ja vielä kehtaavat väittää kirkkain silmin, että henkilöstön palkkakustannukset vaikuttavat hintoihin raskaasti, PASKAPUHETTA. Ajetaan koulutusvaatimuksia alaspäin kuin käärmettä pyssyyn, johon toivottovasti AKE ja Liikenneministeriö eivät lankea. Omistajien ääretön ahneus, jolla ei ole mitään rajaa, se nostaa niitä hintoja jatkuvalla syötöllä ylöspäin. Ja kyllä henkilökuntaa olis saatavilla vaikka kuinka paljon jos vain palkka olis edes jossain suhteessa asiakkailta perittäviin maksuihin, jotka sataa vain ahneiden työnantajien pohjattomaan kaivoon. AKE ja Liikenneministeriö sekä eduskunta älkää menkö halpaan noissa koulutusvaatimusten laskuaikeissa. Kyllä ne katsastusinsinöörit ja teknikot ovat ansainneet parempaa kuin nykyiset palkat jotka tuntuvat olevat surkeita.


      • edelliseen
        Asiapuhetta kirjoitti:

        Ja vielä kehtaavat väittää kirkkain silmin, että henkilöstön palkkakustannukset vaikuttavat hintoihin raskaasti, PASKAPUHETTA. Ajetaan koulutusvaatimuksia alaspäin kuin käärmettä pyssyyn, johon toivottovasti AKE ja Liikenneministeriö eivät lankea. Omistajien ääretön ahneus, jolla ei ole mitään rajaa, se nostaa niitä hintoja jatkuvalla syötöllä ylöspäin. Ja kyllä henkilökuntaa olis saatavilla vaikka kuinka paljon jos vain palkka olis edes jossain suhteessa asiakkailta perittäviin maksuihin, jotka sataa vain ahneiden työnantajien pohjattomaan kaivoon. AKE ja Liikenneministeriö sekä eduskunta älkää menkö halpaan noissa koulutusvaatimusten laskuaikeissa. Kyllä ne katsastusinsinöörit ja teknikot ovat ansainneet parempaa kuin nykyiset palkat jotka tuntuvat olevat surkeita.

        Kyllä ne katsastusmiehet kohta äänestävät jaloillaan kun uusia asemia tulee reilusti lisää. Isojen ketjujen on pakko nostaa palkkoja jos mielivät jatkaa toimintaansa. Terv. autoileva asiakas.


      • utelias....

        Kehä kolmosen sisäpuolelta, insinööri??Onko katsastajilla jokin tyehtosopimus, vai meneekö palkka naaman mukaan?


      • vaihtelee
        utelias.... kirjoitti:

        Kehä kolmosen sisäpuolelta, insinööri??Onko katsastajilla jokin tyehtosopimus, vai meneekö palkka naaman mukaan?

        Eri ketjuissa hieman erillaiset palkkaus systeemit, pohjalla tietysti Tes.

        Palkka ihan hyvä, tulee vain liian harvoin. Pitäisi tulla kahden viikon välein, kun nyt tulee kerran kuussa, saman suuruisena tietenkin.

        Palkkaan vaikuttaa alue missä toimitaan, katsastusoikeudet, mikä ketju, automäärät ja neuvottelemalla tietysti voi saada peruspalkkaa nostettua.

        Paras palkka tietysti kun tekee omassa yrityksessä itselleen, eikä rahottajille tai muille omistaja tahoille niitä euroja.

        Hyvälle miehelle kannattaa maksaa kunnon palkka ja huonoa ei kannata pitää töissä ollenkaan.


      • ehkä joskus alalle, katotaan
        vaihtelee kirjoitti:

        Eri ketjuissa hieman erillaiset palkkaus systeemit, pohjalla tietysti Tes.

        Palkka ihan hyvä, tulee vain liian harvoin. Pitäisi tulla kahden viikon välein, kun nyt tulee kerran kuussa, saman suuruisena tietenkin.

        Palkkaan vaikuttaa alue missä toimitaan, katsastusoikeudet, mikä ketju, automäärät ja neuvottelemalla tietysti voi saada peruspalkkaa nostettua.

        Paras palkka tietysti kun tekee omassa yrityksessä itselleen, eikä rahottajille tai muille omistaja tahoille niitä euroja.

        Hyvälle miehelle kannattaa maksaa kunnon palkka ja huonoa ei kannata pitää töissä ollenkaan.

        työehtosopimuksesta , miten vuodet lasketaan. Aikas outoa, että hyväksytään vaan katsastustyössä olo vuodet. Tosiaan, vaikka korjaamon esimiehenä olet ollut yli 20 vuotta, raskaalla puolella, niin niistä ei "hyvitetä" ns. mitään . Tämä osaltaan selittää, miksei vanhenpia konkareita hakeudu alalle. Nykyään saattaa olla, että tässäkin asiassa pystyy neuvottelemaan ohi Tes:n , ainakin yksityisellä puolella.
        Mielestäni jos katsastusalalla koulutusvaatimuksia lasketaan, niin vikatielle ollaan menossa. Samoin olen mieltä että korjaamot korjaavat, eivätkä katsasta, vaan katsastus olkoon ihan oma erillinen instanssi.


      • dxfyufth

        työsuoritustasi, mutta ei siihen 100 euron kuukausibonukseen tarvi "pienen eläimen" lailla töitä tehdä. Sen kummemmin kiirehtimättä pääsee helposti 300-400 euron bonukseen kuukaudessa.


      • Oikeuttako
        edelliseen kirjoitti:

        Kyllä ne katsastusmiehet kohta äänestävät jaloillaan kun uusia asemia tulee reilusti lisää. Isojen ketjujen on pakko nostaa palkkoja jos mielivät jatkaa toimintaansa. Terv. autoileva asiakas.

        Hei,

        Otetaanko tällä kertaa ketjuihin kuulumattomat riistäjät mukaan talkoisiin? Nämä kermankuorijat tarjoavat ketjuja huomattavasti heikommat palkat ja edut. Siellä ei ole vapaa matkustajia mukana kuten on isojen ketjujen asemilla. Työmäärä on usein tupla miestä kohden verrattuna isojen ketjujen asemiin.

        Silti kukaan ei älyä valittaa tai ole järjestämässä lakkoa?

        Miettikääpä ketä vastaan lakko ja boikotti olisi oikeasti pitänyt järjestää, niitä jotka oikeasti tarjoavat työntekijöilleen heikommat edut vai niitä, jotka ovat tarjonneet työntekijöilleen vuosikaudet kilpailijoitaan paremmat edut?


      • jgygjg
        Oikeuttako kirjoitti:

        Hei,

        Otetaanko tällä kertaa ketjuihin kuulumattomat riistäjät mukaan talkoisiin? Nämä kermankuorijat tarjoavat ketjuja huomattavasti heikommat palkat ja edut. Siellä ei ole vapaa matkustajia mukana kuten on isojen ketjujen asemilla. Työmäärä on usein tupla miestä kohden verrattuna isojen ketjujen asemiin.

        Silti kukaan ei älyä valittaa tai ole järjestämässä lakkoa?

        Miettikääpä ketä vastaan lakko ja boikotti olisi oikeasti pitänyt järjestää, niitä jotka oikeasti tarjoavat työntekijöilleen heikommat edut vai niitä, jotka ovat tarjonneet työntekijöilleen vuosikaudet kilpailijoitaan paremmat edut?

        kyllä nämä ketjuihin kuulumattomat antaa paremmat edut,, on ruoka- puhelin- terveyspalveluedut ja palkka 500-1000 ekua enemmän riippuen paikasta.


        Se ettei lakkoja järjestetä johtuu paljon työpaikamn ilmapiiristä ja palkasta ja tietysti vanhojen ketjujen vanhoista jermuista jotka ei töitä halua tehdä nyky vaatimustasojen mukaan.


      • Leppolee
        jgygjg kirjoitti:

        kyllä nämä ketjuihin kuulumattomat antaa paremmat edut,, on ruoka- puhelin- terveyspalveluedut ja palkka 500-1000 ekua enemmän riippuen paikasta.


        Se ettei lakkoja järjestetä johtuu paljon työpaikamn ilmapiiristä ja palkasta ja tietysti vanhojen ketjujen vanhoista jermuista jotka ei töitä halua tehdä nyky vaatimustasojen mukaan.

        Ruokaetuja on myös isojen ketjujen asemilla, puhelinetua en pidä etuna katsastusmiehelle. Mitä joskus vertailin, niin aika harva yrittäjävetoisen aseman katsastusmies pääsi samoihin vuosiansioihin kuin itse pääsin rivimiehenä A-Katsastuksella


      • tarvitaan

        Perusta oma yritys, se on kova tie, mutta sitkeys palkitaan. Jos jaksat elää yrittäjäpaineen alla, saat varmasti tätä kautta tulosta tehdystä työstä, aikanaan. Eikun TSEMPPIÄ!


    • maksaa juuri mitään

      olette te saatana peeloja. tuollaisista hommista pitäisi muka maksaa enemmän. vittu kävelette auton ympäri, katotte valot, vähän heiluttelette koneella autoa, kääntelette raudalla tukivarsia, jarrut katotte koneella....

      kuka tahansa autot tunteva voisi tehdä nuo samat asiat.

      älkää itkek, tulkaa oikeitten koneitten pariin niin saatte tehdäkin jotain , suunnitella, rakentaa, testata, dokumentoida jne jne.

      terveisin koneinsinööri sulautetun elektroniikan, hydrauliikan, tietotekniikan ja mekaaniikan keskeltä.

      • inssille

        Onhan tuo työ muutakin kuin nivelien ravistelua ja pohjan hakkaamista. Jotain esimerkkejä: Osaatko muutoskatsastaa rakennetun moottoripyörän lain ja asetusten mukaan ja tulkita niitä.
        Kytkentäkatsastus?
        Japanista käytettynä tuotu auto, saatko kilpiin?
        Jarrusovitus?
        Vaurioutuneena rekisteristä poistetun ajoneuvon katsastus?
        Kiinasta tuotu Traktori, miten onnistuu rekisteröinti esim. vm.2008?

        Ei tuo normaalikaan määräaikaikatsastus aina niin helppoa ole, näyttää vaan siltä kun ammattilainen sen tekee :)

        Meidän useimpien työ on muutakin kuin mitä suuri yleisö näkee. En minäkään ala arvostelemaan lääkäriä joka katsoo kurkkuun ja määrää antibioottia(johon pystyisi koulutettu apinakin, eiks niin?) varmaan hänkin tekee jotain vaativampaakin palkkansa eteen..


      • se mikä

        sanot olevasi, niin et kyllä noin typeriä suustasi päästelisi. Mutta kun et itse osaa mitään, niin toisia voi arvostella.


      • Raimo....

        Saiko paskakasasi hylkäävän tuomion, vai mistä tuo katkeruus joka tekee kuplaa otsaasi.


      • DI..

        Tiesitkö että tehtaasi duunarit ja esimiehesi nauravat sulle, ne häpee sua. Ne nauraa sulle ja tärkeydellesi, koska olet niin pöljä.


      • osaan ja saan
        inssille kirjoitti:

        Onhan tuo työ muutakin kuin nivelien ravistelua ja pohjan hakkaamista. Jotain esimerkkejä: Osaatko muutoskatsastaa rakennetun moottoripyörän lain ja asetusten mukaan ja tulkita niitä.
        Kytkentäkatsastus?
        Japanista käytettynä tuotu auto, saatko kilpiin?
        Jarrusovitus?
        Vaurioutuneena rekisteristä poistetun ajoneuvon katsastus?
        Kiinasta tuotu Traktori, miten onnistuu rekisteröinti esim. vm.2008?

        Ei tuo normaalikaan määräaikaikatsastus aina niin helppoa ole, näyttää vaan siltä kun ammattilainen sen tekee :)

        Meidän useimpien työ on muutakin kuin mitä suuri yleisö näkee. En minäkään ala arvostelemaan lääkäriä joka katsoo kurkkuun ja määrää antibioottia(johon pystyisi koulutettu apinakin, eiks niin?) varmaan hänkin tekee jotain vaativampaakin palkkansa eteen..

        saan ja osaan.


      • tykimies
        DI.. kirjoitti:

        Tiesitkö että tehtaasi duunarit ja esimiehesi nauravat sulle, ne häpee sua. Ne nauraa sulle ja tärkeydellesi, koska olet niin pöljä.

        älkäähän nyt lapset riidelkö


      • ML213
        Raimo.... kirjoitti:

        Saiko paskakasasi hylkäävän tuomion, vai mistä tuo katkeruus joka tekee kuplaa otsaasi.

        Monasti kun saa kuulla noita katkeria vuodatuksia, niin en toisaalta ihmettele.

        Siis ihminen ei itse ymmärrä auton päälle ja luulee omistavansa sen "harvinaisen yksilön". Kun katsastusmies ammattitaitoisena ihmisenä palauttaa auton omistajan maanpinnalle. No, ymmärtämättömyys vielä laajentuu kun kohdentaa tyhmyuytensä katsastusmieheen.


      • ... ammatin...

        ... valinta kysymys : )


      • neropatteja

        oikein sikiää? Olisi kiva nähdä niitä luonnossa, mutta taitaa olla niitä "insinöörejä" jotka ajavat firman tuloksen siihen malliin, että Kiina kutsuu!


      • tästäkin alkaa

        vittuilemaan saatanan nurkkainsinööri, sinua ei ihmisten sekaan voisi päästääkään! Pysy siellä piilossa vaan hienojen koneiden takana ja vedä käteen!


      • kun pysytään
        tästäkin alkaa kirjoitti:

        vittuilemaan saatanan nurkkainsinööri, sinua ei ihmisten sekaan voisi päästääkään! Pysy siellä piilossa vaan hienojen koneiden takana ja vedä käteen!

        edes jotenkin aiheessa


      • mielestäni
        kun pysytään kirjoitti:

        edes jotenkin aiheessa

        aloitukseni oli ihan asiallinen, eikä kenenkään olisi pitänyt loukkaantua.....


      • ML213
        mielestäni kirjoitti:

        aloitukseni oli ihan asiallinen, eikä kenenkään olisi pitänyt loukkaantua.....

        Tuo katsastusmiehen palkkataso oli kyllä ymmätys ajatellen heidän koulutustaan.Esim. CNC-saorvaaja (metalli) pääsee jopa kurssituksen kautta paremmille ansioille.Ammatikoulukun kestää muutaman vuoden.
        Niin, kyllä heidän palkkansa tulisi alkaa 3:lla.


      • korjaus
        ML213 kirjoitti:

        Tuo katsastusmiehen palkkataso oli kyllä ymmätys ajatellen heidän koulutustaan.Esim. CNC-saorvaaja (metalli) pääsee jopa kurssituksen kautta paremmille ansioille.Ammatikoulukun kestää muutaman vuoden.
        Niin, kyllä heidän palkkansa tulisi alkaa 3:lla.

        ymmätys. Siis yllätys.


      • Anonyymi
        inssille kirjoitti:

        Onhan tuo työ muutakin kuin nivelien ravistelua ja pohjan hakkaamista. Jotain esimerkkejä: Osaatko muutoskatsastaa rakennetun moottoripyörän lain ja asetusten mukaan ja tulkita niitä.
        Kytkentäkatsastus?
        Japanista käytettynä tuotu auto, saatko kilpiin?
        Jarrusovitus?
        Vaurioutuneena rekisteristä poistetun ajoneuvon katsastus?
        Kiinasta tuotu Traktori, miten onnistuu rekisteröinti esim. vm.2008?

        Ei tuo normaalikaan määräaikaikatsastus aina niin helppoa ole, näyttää vaan siltä kun ammattilainen sen tekee :)

        Meidän useimpien työ on muutakin kuin mitä suuri yleisö näkee. En minäkään ala arvostelemaan lääkäriä joka katsoo kurkkuun ja määrää antibioottia(johon pystyisi koulutettu apinakin, eiks niin?) varmaan hänkin tekee jotain vaativampaakin palkkansa eteen..

        Ettehän te katsastajat edes itse osaa muutoskatsastaa kun joka konttorilla eri ohjeet ja päätökset.


      • Anonyymi
        Raimo.... kirjoitti:

        Saiko paskakasasi hylkäävän tuomion, vai mistä tuo katkeruus joka tekee kuplaa otsaasi.

        Paskakasani on rakennettu niin alustan kuin moottorinkin puolesta. Tehot tuplattu eikä katsastus"mies", ei edes inssi, edes ymmärrä sitä. Eikä kyllä alustaakaan ymmärrä että se on muutettu.

        Hyvä homma että asentajat pääsee katsastajaksi, ulkomailta vain halpistyövoimaa


      • Anonyymi
        tästäkin alkaa kirjoitti:

        vittuilemaan saatanan nurkkainsinööri, sinua ei ihmisten sekaan voisi päästääkään! Pysy siellä piilossa vaan hienojen koneiden takana ja vedä käteen!

        Yhyyhy, vajakki katsastusmies pikkupalkalla. Ilkeiäisi edes inssinä olla.


      • Anonyymi
        ML213 kirjoitti:

        Tuo katsastusmiehen palkkataso oli kyllä ymmätys ajatellen heidän koulutustaan.Esim. CNC-saorvaaja (metalli) pääsee jopa kurssituksen kautta paremmille ansioille.Ammatikoulukun kestää muutaman vuoden.
        Niin, kyllä heidän palkkansa tulisi alkaa 3:lla.

        Ammattikoulussahan moni jopa oppii autopuolella renkaat vaihtamaan, ehkä jopa öljyt suodattimimeem.


    • apupojaksi??

      Tienaisi paremmin. Tai metsuriksi??

    • v.2001

      Kun aloitin alalla nuorena autoinsinöörinä 2001 silloisessa Suomen Autokatsastus oyssä (nyk. A-katsastus), oli alkupalkka 10000mk.
      Viime vuonna kuulin, että A-katsastuksella alkupalkka on 1700e ja K1-katsastuksessa 1800e.
      Parin vuoden jälkeen pääsee n 2500€ kk palkkaan.

      Ei paljon naurata.
      Varsinkaan yhtiön ylimmän johdon palkat
      - v 2006 8-11m€ per mies
      - v 2007 . n. 400000e per mies
      Nämä tiedot löytyvät julkisista verokalentereista, ja yhtiön ylimmän johdon nimet saa netistä A-katsastuksen sivuilta.

    • jo korkea aika

      korkea aika laittaa palkka-asia kuntoon. Valita porukasta vaan joku nokkamies ja porukat sen taakse yhdessä. Kyllä asiat paranisi.

      • ehdottomasti

        samaa mieltä, muuten A-katsastuksella ja K-1:llä ei ole kohta katsureita. Sehän ei tietenkään haittaa, voitais perustaa kotimainen yhtiö pienemmin kustannuksin, pienemmin voitoin, pienemmin katsastusmaksuin. Mutta voisihan sitä sitten harkita jäädä jos palkka nousisi tonnilla.


      • palkankorotuksia ajaa.

        Vai ajaako? Nihkeätä on ollut.

        Siellä istuu vanhoja jääröjä, mitkä odottavat vain eläkkeelle pääsyä. Ne ovat kerta kaikkiaan olleet liian mamiksia ajamaan palkankorotuksia.

        Sitten asemilla on puitu nyrkkiä taskussa, kun ei taaskaan uskallettu mennä lakkoon ja tuli heikot korotukset.

        Uudet kotimaiset yrittäjät maksavat huomattavasti paremmin ilman liittoja. Sillä edellytyksellä, että homma toimii, eikä mietitä koko ajan, onko pitämättömiä sairaslomia.

        A-katsastuksessa on paljon porukkaa töissä, mitä ei kiinnosta muu kuin kotiinlähtö, sairaslomat ja eläkkeestä haaveilu, näin on näreet.


      • halukkuutta
        palkankorotuksia ajaa. kirjoitti:

        Vai ajaako? Nihkeätä on ollut.

        Siellä istuu vanhoja jääröjä, mitkä odottavat vain eläkkeelle pääsyä. Ne ovat kerta kaikkiaan olleet liian mamiksia ajamaan palkankorotuksia.

        Sitten asemilla on puitu nyrkkiä taskussa, kun ei taaskaan uskallettu mennä lakkoon ja tuli heikot korotukset.

        Uudet kotimaiset yrittäjät maksavat huomattavasti paremmin ilman liittoja. Sillä edellytyksellä, että homma toimii, eikä mietitä koko ajan, onko pitämättömiä sairaslomia.

        A-katsastuksessa on paljon porukkaa töissä, mitä ei kiinnosta muu kuin kotiinlähtö, sairaslomat ja eläkkeestä haaveilu, näin on näreet.

        erota nykyisestä yhdistyksestä ja perustaa uusi? Nyt olisi aika lyödä nyrkkiä pöytään ja vaatia kunnon palkankorotukset vaihtoehtona työtaistelu! Katsastustyön arvostus on pitkän ajan ollut nollassa ja alan huono palkkaus kielii siitä. Kaikki halukkaat nykyiset Autokatsastaja ry:n jäsenet ilmoittautukaa os.: [email protected]


      • asiat muuttuu
        halukkuutta kirjoitti:

        erota nykyisestä yhdistyksestä ja perustaa uusi? Nyt olisi aika lyödä nyrkkiä pöytään ja vaatia kunnon palkankorotukset vaihtoehtona työtaistelu! Katsastustyön arvostus on pitkän ajan ollut nollassa ja alan huono palkkaus kielii siitä. Kaikki halukkaat nykyiset Autokatsastaja ry:n jäsenet ilmoittautukaa os.: [email protected]

        Se on totta, että olisi aika tehdä jotain.
        Katsastajin palkaus tulee muuttumaan kun laki muuttuu ja aseman perustaminen helpottuu.

        Jos ja kun laki muuttuu moni katsastaja perustaa oman aseman, riippuen miten vaatimuksia kokemukselle vastaavan hommaan määritellään.

        Silloin nämä uudet asemat tarvitsevat yksi tai kaksi luvallista miestä töihin ja siinä palkka ja työaika on avainasemassa kun työpaikkaa vaihdetaan.

        Alan palkkaus johtuu omistajatahon ahdeudesta ja työntekijöiden saamattomuudesta, ei osata vaatia työtä/tulosta vastaavaa palkkaa ja aina on tulossá joku uusi mies orjapalkalla linjalle.

        JOs ja kun asentajat pääsevät katsastamaan se heikentää edelleen neuvotteluasemia palkan suhteen.

        Ainoastaan miehet joilla kaikki luvat taskussa ja edellytykset vastaavan hommaan ovat jossain arvossa.

        Jos joku rupee ásiaa ajamaán niin puskaradio käyttöön ja viestiä liikkeelle.

        Vois pitää kokouksen asian tiimoilla ja kaikki aluettain mukaan ketjusta riippumatta.


      • että osa on YKL:n alaista
        asiat muuttuu kirjoitti:

        Se on totta, että olisi aika tehdä jotain.
        Katsastajin palkaus tulee muuttumaan kun laki muuttuu ja aseman perustaminen helpottuu.

        Jos ja kun laki muuttuu moni katsastaja perustaa oman aseman, riippuen miten vaatimuksia kokemukselle vastaavan hommaan määritellään.

        Silloin nämä uudet asemat tarvitsevat yksi tai kaksi luvallista miestä töihin ja siinä palkka ja työaika on avainasemassa kun työpaikkaa vaihdetaan.

        Alan palkkaus johtuu omistajatahon ahdeudesta ja työntekijöiden saamattomuudesta, ei osata vaatia työtä/tulosta vastaavaa palkkaa ja aina on tulossá joku uusi mies orjapalkalla linjalle.

        JOs ja kun asentajat pääsevät katsastamaan se heikentää edelleen neuvotteluasemia palkan suhteen.

        Ainoastaan miehet joilla kaikki luvat taskussa ja edellytykset vastaavan hommaan ovat jossain arvossa.

        Jos joku rupee ásiaa ajamaán niin puskaradio käyttöön ja viestiä liikkeelle.

        Vois pitää kokouksen asian tiimoilla ja kaikki aluettain mukaan ketjusta riippumatta.

        porukkaa ja osa A-katsastuksen, eli porukat on hajallaan.

        Tosiaankin jonkinlainen kokous asiasta tulisi pitää. Miten se toteutettaisiin ja missä, on ongelmallista. Ja kaikki mukaan.

        Jos asentajista aletaan kouluttamaan katsureita, palkkataso laskee pitkässä juoksussa, aina on joku poikanen tulossa amiksesta linjalle.


      • Tosissaan...
        halukkuutta kirjoitti:

        erota nykyisestä yhdistyksestä ja perustaa uusi? Nyt olisi aika lyödä nyrkkiä pöytään ja vaatia kunnon palkankorotukset vaihtoehtona työtaistelu! Katsastustyön arvostus on pitkän ajan ollut nollassa ja alan huono palkkaus kielii siitä. Kaikki halukkaat nykyiset Autokatsastaja ry:n jäsenet ilmoittautukaa os.: [email protected]

        Meidän kaikkien, koko Suomen katsastusmiesten pitäisi nyt herätä ja ruveta oikeasti vaatimaan palkka-asiat kohdalleen. Nyt olisi otettava kaikki keinot käyttöön, että eivät enää pääsisi vedättämään. Jonkun vain olisi ruvettava hommiin, niin suurin osa katsureista varmasti tulisi mukaan.
        Pitäisi näyttää joukkovoima eikä aina alistua.


      • Olis
        että osa on YKL:n alaista kirjoitti:

        porukkaa ja osa A-katsastuksen, eli porukat on hajallaan.

        Tosiaankin jonkinlainen kokous asiasta tulisi pitää. Miten se toteutettaisiin ja missä, on ongelmallista. Ja kaikki mukaan.

        Jos asentajista aletaan kouluttamaan katsureita, palkkataso laskee pitkässä juoksussa, aina on joku poikanen tulossa amiksesta linjalle.

        Nyt olisi aika toimia. Jos ehdotettu uudistus tulisi voimaan, niin se heikentäisi meidän asemaa entisestään. Meillä on aikaa varmaan koko tämä vuosi ja suurella todennäköisyydellä uudistus kerkeää kentälle vasta 2011, eli kaksi vuotta aikaa toimia ja laittaa asia kuntoon. POJAT, se pitää tehdä nyt.


      • ei kuulu
        halukkuutta kirjoitti:

        erota nykyisestä yhdistyksestä ja perustaa uusi? Nyt olisi aika lyödä nyrkkiä pöytään ja vaatia kunnon palkankorotukset vaihtoehtona työtaistelu! Katsastustyön arvostus on pitkän ajan ollut nollassa ja alan huono palkkaus kielii siitä. Kaikki halukkaat nykyiset Autokatsastaja ry:n jäsenet ilmoittautukaa os.: [email protected]

        Tosihan on että monikaan meistä ei kuulu tuohon nykyiseen liittoon joka on ihan hampaaton. Jos olisi yhdistys joka ajaisi tosissaan katsastusmiesten asioita, niin siihen voisi liittyä. Olisi sitten toiveita saada asiat kohdalleen.


      • kuopassa

        Tällä hetkellä olemme palkoissa VÄHINTÄÄN 30% kuopassa. Nyt täytyisi toimia viipymättä, että asia saataisiin kuntoon.


      • maanantaina
        kuopassa kirjoitti:

        Tällä hetkellä olemme palkoissa VÄHINTÄÄN 30% kuopassa. Nyt täytyisi toimia viipymättä, että asia saataisiin kuntoon.

        tiedustellaan halukkuutta niiden osalta, jotka tuntevat olevansa oikeuksiinsa nähden alipalkattuja, osallistumaan perustavaan kokoukseen. Kokous voitaisiin järjestää jossain keskeisellä paikalla, riippuen osallistujien määrästä ja asuinpaikasta. Valitaan puheenjohtaja, eroamme nykyisestä yhdistyksestä. Miksi maksaa jäsenmaksua nykyiselle yhdistykselle, kun ei tosissaan aja katsureiden asiaa? Tavoitteenamme olisi korjata palkka sille tasolle mille se kuuluisi. Nyt on viimeinen hetki iskeä. Kaikenlaiset ideat tervetulleita, tästä aloitetaan!


      • ex200
        palkankorotuksia ajaa. kirjoitti:

        Vai ajaako? Nihkeätä on ollut.

        Siellä istuu vanhoja jääröjä, mitkä odottavat vain eläkkeelle pääsyä. Ne ovat kerta kaikkiaan olleet liian mamiksia ajamaan palkankorotuksia.

        Sitten asemilla on puitu nyrkkiä taskussa, kun ei taaskaan uskallettu mennä lakkoon ja tuli heikot korotukset.

        Uudet kotimaiset yrittäjät maksavat huomattavasti paremmin ilman liittoja. Sillä edellytyksellä, että homma toimii, eikä mietitä koko ajan, onko pitämättömiä sairaslomia.

        A-katsastuksessa on paljon porukkaa töissä, mitä ei kiinnosta muu kuin kotiinlähtö, sairaslomat ja eläkkeestä haaveilu, näin on näreet.

        Mikä on katsastusmiesten ammattiliitto??


      • tienaa
        ehdottomasti kirjoitti:

        samaa mieltä, muuten A-katsastuksella ja K-1:llä ei ole kohta katsureita. Sehän ei tietenkään haittaa, voitais perustaa kotimainen yhtiö pienemmin kustannuksin, pienemmin voitoin, pienemmin katsastusmaksuin. Mutta voisihan sitä sitten harkita jäädä jos palkka nousisi tonnilla.

        tekemällä töitä kuin urakkapalkkaan kuuluukin ansaitsee sen mitä tällaisella koulutuksella on maassamme mahdollista saada. Tulen hyvin toimeen ja säästöönkin jää eikä rasitu kuin joissain fyysisissä ammateissa. Aina on joku työtävieroksuva itkemässä ja kadehtimassa. Osta isompi peili ja katso pitkään.


      • Nimenomaan.
        ei kuulu kirjoitti:

        Tosihan on että monikaan meistä ei kuulu tuohon nykyiseen liittoon joka on ihan hampaaton. Jos olisi yhdistys joka ajaisi tosissaan katsastusmiesten asioita, niin siihen voisi liittyä. Olisi sitten toiveita saada asiat kohdalleen.

        Nykyisin Autokatsastajat RY:tä kiinnostaa vain kätkäläisen vuokraaminen:)


    • ksfgf

      Parina kesänä olen ollut k1-katsastajilla työssä. Palkka on siinä 2000 bruttona. Kuulemma ikänsä alalla olleet pääsevät 3000 bruttotuloihin. Eipä siinä rikastu

    • Pakkojamassa

      Vielä tänäpäivänäkin tarjotaan töitä tuohon 2000 €/kk hintaan ja vaatii kuitenkin nykyisin tuon insinööri koulutuksen lisäksi myös korjaamo kokemusta sekä katsastajan kurssin käyntiä n. 4 viikoa. Eli kannattaa kyllä miettiä kun opiskeluja suunnittelee. Tietenkin palkka nousee kun käy lisää kursseja ja saa lisää katsastajan oikeuksia. Toisaalta harva asema tarvii kaikkia oikeuksia, että nuo 3000€/kk on aika kaukainen haave.

      • 3800 eur./kk

        Suomessa on ollut insinöörien keskipalkka viime vuosina noin 3800 - 4000 eur./kk.

        Mutta ei autokatsastuksessa.

        Katsastuspuolella ollaan jäljessä noin 800 - 1000 eur./kk.

        Turha sinne molliin on laittaa niitä paikkoja hakuun surkeilla palkoilla.

        A- katsastuksella ja K1 katsastuksella on samat paikat auki, vuodesta toiseen samoilla paikkakunnilla, kun palkat ovat surkeita.

        Em. yrityksissä kyllä maksetaan pääkonttoreiden väelle ja aluejohtajille, vaikka monenkin "virka" on vähintäänkin kyseenalainen.


      • ammattikoulu

        Autokatsastajaksi ei vaadita insinöörin koulutusta.


    • tuleva ex. orja

      Missä viipyy ne korjaamokatsastuspaikat? Vaihdan työnantajaa heti kun tilanne vapautuu.
      Palkkapolitiikka on jumiutunut täysin, uusille tarjotaan samaa kuin jo 10 vuotta sitten. Ahneet omistajat istuvat lihavien perseidensä päällä edelleenkin ja levittävät kaviaaria leipäkakkusille hekotellen tyhmille.

      • Korjaamokatsastus.

        Uusi korjaamokatsastuslaki lässähti täysin. Ehdot ovat kiristyneet yrittäjille, vaikka piti helpottua. Nyt vaaditaan laajat laatuohjelmat ja ne on oltava valmiina kun aloitat. Lisäksi on tulossa " itsevalvonta" katsastajille heeh heh heehhh...varmaan nostan kohta kytkintä......


    • jarrusovitus

      Olen vastuukatsastaja, kaikki mahdolliset oikeudet sekä toimistorek. lisäksi hyväksytyn asiantuntijan pätevyys. Palkkani on 3020 eur/ kk. Alan pikkuhiljaa kyrpiintyä tähän hommaan. -Töitä haetaan!!!

      • jjbjbnvbk

        olet kuopassa, vasttuukatsastajan pitäisi saadaa 500-1000 ekua enemmän riipuen tietysti aseman koosta, onko muita työntekijöitä.


    • retukysely

      Täällä kaikki oikeudet hc- luvat omaava vastuukatsuri hakee alan töitä. Löytyykö?

    • KohtuullinenKorvaus

      Kevyt mak luvilla 2700€/kk provikat..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe