AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

Rekkakuskit jäällä.

150 Vastausta 24 121 Lukukertaa
Täällä on kovasti ollut puhetta siitä kuinka amerikan kollegat on ihan pellejä tuolla jäätiellä. Useimmiten verrataan olosuhteita suomeen ja ylistetään suomalaisen kuljettajan ammattitaitoa ja osaamista ja haukutaan lyttyyn nuo jäätiekuskit.
On siellä jäätiellä käynyt ainakin yksi suomalainen kuljettaja, Juuso Lehtinen. Lainaan tähän vähän Juuson kommentteja ajolinja lehdestä jotka on sitä luokkaa että minä en ainakaan kehtaa alkaa amerikkalaisia mollaamaan. Olosuhteet jäällä näyttävät helpoilta, leveä tasainen baana, muistat vaan ajaa tarpeeksi hiljaa niin kaikki on ok. Mutta kun siellä ajetaan järvien välissä maita myöten, ja siellä nämä olosuhteet ovat ihan toista. Juuson mukaan jyrkimmät nousut ovat 23% mäkiä, jyrkin tietämäni mäki suomessa on 12% prosentin nousu ja siinäkin on raskaalle liikenteelle ohjaus kiertotielle. Juuso ajoi Norman Wellsiin, ketjut päällä 780 km putkeen, tie on niin kapea että siellä on erikseen kohtaamispaikat joissa väistetään vastaantulijaa. Siis sama kuin ajaisit helsingistä rovaniemelle, koko matkan ketjut päällä, auton levyistä kinttupolkua pitkin, pahimpien mäkien ollessa 23% luokkaa. Kannattaa myös muistaa että tuolla on oikeasti koko ajan -40-50 celsiusta pakkasta.
Kovasti on myös valitettu että amerikan kollega ajaa kevyillä kuormilla, näin oli tosiaan sarjan alussa kun jää oli ohutta, sarjan edetessä jää vahvistuu ja kuormat alkavat painaa enemmän. Juuso ajoi 63,5 tonnisella B-junalla nesteitä.
Juuson kertoo ajolinja lehden numerossa 3/08 enemmänkin olosuhteista tuolla, juttu päättyy Juuson kommenttiin: Suomen kovat kelit on lasten leikkiä.

älä

nuo pellet ei pääsis 23% nousua ylös ikinä noilla vehkeillä.

Noilla

Niitä mäkiä voi päästä ylös. Lähes poikkeuksetta kaikki rekkaveturit amerikan maalla tilataan telivetoisina, myös fullerin suora laatikko on hyvin suosittu. Ketjut on joka akselin joka renkaassa.

no.

ne romut toimi edes tasaisella tiellä, saati sitte jos on 23% nousu niin nehän sammuu tai hyppii ittensä maan uumeniin, koska niin kovaa kamaraa ei löydykkään, ettei teliveto kymppitonnin kuormalla ala tanssiin, sitte jos isompi kuorma niin koneesta vaan loppuu poreet.

mitäs

sanoin hienosti nousi teliveto riimut päällä mäen ylös, kun ensin kaivatti sen melkein maapallon toielle puolelle, ei teliveto ole mikään rekkaveturi.

oli

Se kaivattaminen oli ihan selvästi järjestetty juttu. Topattiin autot mäkeen ja haettiin vähän draamaa ketjuilla. Mitään ongelmia ei olis ollu kun ne ketjut olis laitettu ennen mäkeä.

Tosimies

vasta mäessä, osoittaa urheilumielen puutetta jos mäen alla varmistelee

TOSIMIEHELLE

jeeeeeeeeeee 5 vuotta harjottelin puu-autolla....ALOIN OPPIMAAN
Ja vieläkin reenaan (kortti -88) harmi kun en menny kurssi keskukseen olis HETI tullu
AMMATTI KULJETTAJA.
TOTTA URHEILUHENKEE... AMATÖÖRIT LAITTAA KETJUT E N N E N M Ä K E E...
NE PITÄÄ LAITTAA MÄESSÄ......EI PALJON AUTA SISUN TELI

ketjuista ei kuitenkaan ole tiukassa

paikassa iloa, telivetoisessa meinaan, jos et saa painoa toiselle vetävälle akselille. Liekö miten keventimiä niissä vehkeissä... Että kyllä jos mäennousukykyä haetaan, niin nostoteli voi olla kovin sana. Varmaan voisi rohkeasti todeta, että nostoteli tulee vielä sellaisesta paikasta, mistä telivetoinen ei. Kovasta maaperästä kun puhutaan.

kylä.

on juu, kaikki telivetofanaatikot ei sitä vaan myönnä.

teliveto

Ootko koskaan ajanut teli vetosta?jos nousuteliin vertaa sehän lähtee esim.Liukas risteys ja lukot päälle niin sitä ei voita kun nasta renkaaat.Ja onpa nykyään myös kevennin.Kyllä aina robson telin voittaa.

NOILLA

Olex muuten ihan varma et on teli vetosia
mul toinen ajatus

Se on televisiosarja

Usko se jo.

Se ei ole totta, ei oikeasti esim minun työajallani ole mukana kamera ja äänimiehiä ollenkaan, ymmärrätkö.

Sama asia kuin valitaisit täällä, miksi salatuissa elämissä meneekin stellansin takahuone salinien vessaan.

he heeeee

Älä nyt repee välilihastasi! Miten helvetissä siellä voi olla jatkuvasti -50 astetta celsiusta? Googlaa Pohjois-Amerikan vuosilämpötilataulukko ja huomaa, että sillä alueella menee keskimääräinenkin joulu-tammi-helmikuun käyrä noin -15 C kohdalla. Tämä Juuso ja sinä olette niin viisaita, että sekoitatte Farenheitit ja Celsiukset. Se on sitä ammattiajomestarin viisautta.
Lisäksi tiedoksi, että mikään auto ei nouse 23 asteen mäkiä kuorman kanssa. Ota ja katsele astemittaa ja mieti! Nyppylä johon ajoneuvo kerää liike-energiaa saattaa olla jyrkkäkin, mutta pelkästään varastoitunut vauhti vie sen yli.
Juuson kannattaisi tulla ajamaan suurille avohakkuukäsille puuta. Huomaisi, että mitä tarkoittaa kinttupolku, jossa on tosiaan aina näkömatkan päissä ohituspaikat. Samalla huomaisi, mitä on laittaa ketjut mennessä ja ottaa ne pois tullessa jo isommalle tielle. Puumiehet tekee sitä päivittäni täällä.
Miten voi jatkuvasti aurattu, pumppuvedellä hoidettu jäätie olla niin perkeleen vaikeaa ajaa? Katsoin vain ensimmäisen jakson ja totesin sen amerikkapaskaksi, mitä sieltä syydetään aina. Sivukuvassa kuskin takana ikkunasta liikkuva metsä. Tuulilasikuvassa pieneen lumipyryyn ajetaan kaukovaloilla ja vedetään objektiivissa pakkohimmennys päälle. Kyllä näyttää sakealta ja kun spiikkeri vielä kertoo, että ilmassa on "tonneittain jäätä ja lunta", niin menee varmaa teksailaiseen typeryksen kalloon kuin suomalaiseenkin.

Onhan niin?

Muokin vituttaa ne käännökset US-telsusta. Pikkutytöt kääntää tekniikkaa telsuun ja kaikki on perseestä. Mailit on kilometriä, jalat metriä, biljoonat ei sitten ole milardeja, tuuma on noin parisenttiä, gallona jotakin vähän yli parilitraa, lämpötilat ei muutu fareniesta celsiuksiksi, kello 9 voi olla aamua ja iltaa, mutta ei sitä sanota suoraan..... jne.... jnee.

Hyvin

Älä sekoita asteita ja prosentteja! Mäkien jyrkkyys ilmoitetaan prosentteina, ei asteina.
23% mäessä on nousua kilometrin matkalla 230m, ei 23 astetta.

Saasta ei kirjoittele paskaa tai makkaraperunoista!

Kulma on aina asteita. Mitäpä luulet olevan prosentteja kilometristä eli 1000 metristä tuon 230 metriä. Älä laske, sillä se on 23 %!
Kaikki pinnan nousut lasketaan aina suorakulmaisen kolmion vanhalla säännöllä. Siinä on tangentti, eli se pitkä sivu ja ne kaksi suorakulman sivua. Kaava on aina ja kaikessa se sama! Aa toiseen + Be toiseen ja sama kuin se Cc toiseen. Sama se tuleeko asteita vai prosentteja!
Kansanomaisesti muistanet sen koulusta 3toiseen + 4toiseen on 5toiseen. Lasken tämänkin sulle valmiiksi, ettet vain sönkötä lisää tyhmyyttäsi. 9+19=25.
Saasta ei kirjoittele paskaa tai makkaraperunoista!

Sori pitää olla tietysti 9+16=25 eikä näin:

Sori pitää olla tietysti 9+16=25 eikä näin:

9+19=25.
Saasta ei kirjoittele paskaa tai makkaraperunoista!    

saasta

kuules saasta, leiki vaan asiantuntijaa siellä vitun savossasi, kyllä mäkien jyrkkyys ilmoitetaan aina prosentteina, kun et tuota tiedä etkä myönnä niin teet täällä itsestäsi naurettavan pellen, RUAAAHHHHAAAHHHAAAHHH!!!!

Hei saasta!

90 astetta= Pystysuora nousu.
90 Prosenttia= Tie nousee kilometrin matkalla 900m.
Siinä on eroa, tajuatko?? Ja kuten jo aikaisemmin on mainittu, tien jyrkkyys tosiaankin ilmoitetaan prosentteina.

oikeassa ja oikeassa

joo ja vesi kiehuu 100 asteessa ja suorakulma on 90 astetta ja suora viiva on 180 astetta. Tajuatko sinä sen, että Phytagoraan lausekkeesta saa kulmat, sivujen pituudet, sivujen astekulmat ja sivujen prosentuaalisen kulman. Kakki kulmat yhteenlaskettuna on aina 180 astetta!
Silta- ja tiesuunnittelijan sivuprofiilitiedoissa kiihdytyskaista ylimenotielle mainitaan aina asteina ja nousukulmaprosentteina. Siksi, että rakennusvaiheessa tarvitaan molempia tietoja.
Saasta on omalla tavallaan oikeassa. Ei kukaan aja kolmion kulmaviivoja, vaan sitä pitkää sivua (tangentti). Sinä olet tavallaan oikeassa, että topografiamittaukset ovat astemittauksia.

Opettele saasta

Jos toi saasta olisi joskus sattunut ajamaan isompaan mäkeen niin se olis huomannu ennen sitä mäkeä liikennemerkin jossa ilmoitetaan mäen jyrkkyys PROSENTTEINA!!!

Opettele sinä ymmärtämään mitä Saastan kaltainen viisaus kirjoittaa!

Opettele sinä ymmärtämään mitä Saastan kaltainen viisaus kirjoittaa!
Prosentteinahan ne mäen jyrkkyydet ainakin täällä Suomessa ilmoitetaan. Halusin vain huomauttaa, että se "pitkä sivu" suorakulmaisessa kolmiossa on Pythagoraan lauseessa (jota ilmeisesti sanoiksi edellä purat) aivan kuten muulloinkin nimeltään hypotenuusa. Ne "kaksi suorakulman sivua" puolestaan ovat kateetteja (perusmuoto: kateetti).

möhömaha juopot jäällä

ei sen kummempaa.Aiva pelle ojelma pelleineen.

jo kuivalla

Jo kuivalla karkealla asfaltilla 23% mäessä pitäisi vetopyörien päällä olla 25-30% kuormasta.
Ei talvi olosuhteissa päästä edes lähelle samanlaisia kitka kertoimia, vaikka olisi millaiset ketjut.
Elokuvissa ja TV-sarjoissa kaikki on mahdollista.

Muistaakseni

Norjassa Hardangerviddalla on yli 20% nousu Bergenistä päin tullessa...

ei oo niin jyrkkä

hardanger fjelliin noustessa prosenttimäärä vaihtelee 8-12 välillä.terv.nim.Tulin Maanantai iltapäivällä sen kautta pois Bergenistä tullessani.

Eikös

Se korkkiruuvi ole jyrkempi, kun lähdetään sieltä alhaalta nousemaan? Toissa syksynä itse kävin siellä vuonon varrella purkamassa...

mun vastaukseni

perustuu ainoastaan näkemääni eli siihen kylttiin joka löytyymuutama kilometri ennen nousun alkua.spiraalitunneli on vaikuttava kokemus jota ei pysty kuvailla,se täytyy kokea.20 prosenttia on kuitenkin tosi vitun paljon ja ainakaan kuorman kanssa en sitä lähde kokeilemaan vaikka tavallisesti en ole ensimmäisenä antamassa periksi.

Yksi toinen jyrkkä

Hauge I Dalanessa tie 44 Flekkefjordista länteen ja 25% kylttiin voit törmätä...
Ei noussut 400hp Scania ei vaikka olis saanut rengasraudasta päähän.

Nousut

Joku täällä näköjään osaa ihan asiallisestikkin keskustella.. :) Kun itse olen tällainen etelän-rahtari, enkä noista oikeasti isoista mäistä mitään tiedä niin ihan vertauksen vuoksi kysyisin että mikähän mahtaa olla nousuprosentti esim viisarinmäessä tai petomäessä? Olis kiva tietää että olis edes jotain vertailupohjaa hahmottaan noita lukuja..

Hatusta vedettynä

Ja ihan näppiksellä sanoisin että max 10...väittäisin että molemmat on noin 8%.

Prosentteja

Sanoisin että petomäki on jyrkimmästä kohtaa ehkä 7% nousu, viisarinmäki on selkeesti loivempi. Petomäki hyydyttää aika hyvin kun se jyrkin kohta on heti kun nousu alkaa sieltä notkon pohjalta, siinä kun mäki alkaa loivenemaan on jo vauhti tapettu ja loppumäki ryömitään ylös.
Viisarinmäki on loivempi mutta siinä pysyy jyrkkyys ylös asti samana joten hyvin siinäkin vehkeet hyytyy.
Tossa petomäessä on pituutta pohjalta huipulle 2200m, viisarinmäkeä en ole koskaan muistanut mitata.

Muistankohan

Tuli vaan mieleen että silloin kun mäen jyrkkyys on vähintään 7% on ennen mäkeä asiasta kertova liikennemerkki. Näin ollen petomäki ja viisari saattas olla alle 7% nousuja..? Korjatkaa ihmeessä jos muistan väärin..

Jos siellä

Isoja mäkiä niin varmasti ne olisi kuvattu ja näytetty. Ja kun muuan kuski vielä kertoi, että ei laita koskaan ketjuja päälle niin uskotaan sovinnolla, että siellä ei ole isoja mäkiä.

yks asia mikä

on täysin varmaa,että jos ajat pelkkää "oslofjellettiä",et tule varmastikaan ketjuja tarviimaan,MUTTA KUN TALVELLA MENNÄÄN KIVIEN YLI KUORMALLA JA TULLAAN KUORMALLA POISKIN,JOSKUS TARVII saatana IHAN VARMASTI KETJUJA,HYVÄKIN TUURI LOPPUU JOSKUS!

Yhdyn

Täysin tähän.. Pasilan shelliltä kyl löytyy niitä kovia norjankuskeja, jotka eivät ole Osloa kauempana käyny... Näkis vaan et joku ajaa Haukelin yli lumimyrskyllä ilman ketjuja(pakolliset kolonnassa) tai liukkaalla junkerdal-fauske tienoilla

been there

Fauske on ylitetty kun veti tie jäähän ilman ketjuja kuorma päällä, toista kertaa en yritä, sillä kertaa oli enemmän rohkeutta ja taitoa (?) kun järkeä.
Älkää jumalauta pojjaat leikkikö.

moro norjankuskit

ite räplään ketjujen kanssa melkein joka päivä olosuhteiden pakosta niin oon miettiny että paatteko te vitjat kärryskin joka nurkkaan

Harvemmin

kuin vetopyöriin. Olosuhteista tuo tietysti riippuu ja saattoon ei ole asiaa muuten kuin "kokonaan" ketjutettuna. Pykäläthän menee niin että mukana pitää olla 7kpl EHJIÄ ja SOPIVIA ketjuja (Vahvistukset ala Vegvesen). 4kpl vetopyorille (Voidaan korvata paripyoräketjuin) 1kpl etupyörään ja 2kpl perävaunuun.

Itsellä ollut kelistä ja tiestä riippuen etupyörässä tai kärryssä mutta ei molemmissa vielä yhtaikaa kun saattoon en ole joutunut. Ikimuistoisimmalla reisslulla ketjutin kärryä myöten ke-iltana, otin pois pe-aamupäiväll. Kilsoja tuli 270 joista 230km torstaina ja ajoaika 11h, 3 kertaa hinauksessa päivän mittaan

Ihanan kallista!

Paljonkohan tuli tuosta päivästä persnettoo isännälle?Entä,jos olis sittenkin vaan vetäny verhot kiinni ja odotellu kevättä...?

Vähän

tuo kustannuspuoli, jos olisin jäänyt viikonlopun yli venttaan sitä kuormaa niin liksan olisin siitäkin saanut. Olin siis tyhjänä lastaamaan menossa.
Hinauksista en rahaa maksanut, lättäkossu on kova sana lännen ihmemaassa ja väliteliveturilla pakollinen varuste

Hyvä juttu.

Jahaa. Hyvä tuuri kävi,kun ei tarvinnu Vikingiltä hinausapua pyytää! Ei olis kossu ihan riitäny. Ja vielä kolme kertaa... Minkälaisilla vehkeillä hinasivat? Neljää ketjua et varmaankaan oo vetoakselilla käyttäny? Oliko siirrettävä vetopöytä?
T.Utelias

Viikinkiä

välttää juu. Ensimmäiseen mäkeen jäin heti aamulla vaikka pikku tunnustelun jälkeen asentelin vetarille kuudet ketjut, ulomp kahdet päällekkäin ja sisempiinkin yhdet vaikka Volvoon ei sais. Arvannet siis että siirtopöytää eikä nousevaa kärrynakselia ei ollut. Kaasutin vielä hiekottajan perään mutta ..... Norskikollega sitten rinteen puolivälistä viimeset kilsat nykäs.
Toinen oli hupaisa kun tiputin etupyörän ojan puolelle bussille tilaa tehdessä. 2 norski-isäntää rakvaattoreineen oli apuna ennenkuin ehdin edes koittaa nouseeko omin voimin. Hengityksen raikkaudesta ja toiminnasta saattoi päätellä että autettavia oli piisannut. Vähän epäilen toisella olleen perälevyn sitä varten että saivat munkin jälkeen silotettua lunta siihen ojan päälle siistin ajoradan malliksi
Kolmas tulikin vasta illalla kun lossilta lähtiessä oli mäki heti vastassa. Hiekottaja Sisulla nykäs sen mäen päälle ja eikun menoks taas

mä en tiiä

että missä oot kolonnassa ajanut mutta!!!!mulla kokemusta hardangerista,hemsedalista ja filefjellistä,kaikki siis bergeniin vieviä tuntureita,ja niissä ei ole milloinkaan vaadittu mun ollessa kolonna-ajossa täysraudoitusta eli pelkät vetoset on riittänyt.myöskin junkerdalissa riitti vetopyörille ketjut ja silloinkin kolonnassa ajettiin.tietysti yleisesti ottaen joku kusivesijää(vesi menee kovempaa mäkeä alas kuin itte uskaltaa ajaa),voi vaatia kärryllekin kettinkiä.
Tää on eka talvi seitsämään vuoteen kun ei ole etupyörissä nastoja mut ens talveks tulee takaisin.mä oon kokenut ne sen verran hyvinä ja hankintahintakaan ei juur kallis ole(n150€)ja silloin yhteensä nastoja on n.300 kpl.

Niinpä

käytäntö ja teoria taas eroaa. Ketjukonratastahan tuo mun "tieto"on peräisin. Sorry ja kiitos täsmennyksestä

ei mitään,

olin muutama viikko sitten bergenistä pois tullessa kontrassa,paperit,ajokortit,auton valot ja kuskin paperit,myös tauot oli kohdallaan.vegvesenin mies kysyi ketjuja ja kerroin rehellisesti että ei ole kuin viisi,se totesi että kai tiedät että niitä kuuluu olla seitsemän?vastasin että tiedän kyllä ja perustelin asian,miksi löytyy vain viisi.se totesi vain että oikeessa oot ja toivotti turvallista matkaa.
Hienona asiana pidän kun uskallat rohkeasti myöntää,että sun kommenttisi perustui kirjalliseen tietoon,mikäli oikein ymmärsin?Aurinkoisia ajokelejä!!!

Eikös

Eikös norjan kuskit vois perustaa jotain omaa keskustelua jossa kehuvat toisiaan??

minkä ihmeen takia?

ota osaa keskusteluun ja jos mahdollista,lähde mukaan norjan ajoon.

No itse

Itte ajellu Lofooteille 30 vuotta enkä kertaakaan ole laittanu ketjuja niinkuin jotku homot laittaa joka kerta

Viime jaksossa "kolonna" pysähtyi jäälle...

ei oikeasti tapahdu. Jos jonkun "kenwoort" putoaa jään ensimmäisen kerroksen läpi, conwoy jatkaa kulkuaan etäisyydet säilyttäen ja putoamispaikan kiertäen. (Movieshittiä)

Käykäähän

Toivakan nousua,nimittäin meikäläinen on ajanut sen ylös ilman ketjuja,siinä teille haastetta.

Älä

Mä lappaan yleensä jo Vaajakoskella vitjat joka pyörään jos on pakkasen puolella.Varmuuden vuoksi!Isäntä kyllä vittuilee kun menee ketjut viikossa vaihtoon.
Nimim.Pelottaa välillä..

geometriasa ja aliassa lähden viivalle teidän kaikien kanssa!

Täällä nyt taas koulussa mitään oppimattomat puhuvat pystysuorista nousuista, 45 asteen nousuista ja 23 asteen nousuista, tietämättä mitä ne ovat.
1. Pystysuora nousu = ei liikuta yhtään horisontaalisesti, ei myöskään matkaa tule ajopinnalla minnekään.
2. Kun kilometrin matkalla tie nousee kilometrin, (kanta ja korkeus yhtä pitkät) niin se tangetti on 45 asteen kulmassa aina ja iänkaiken. Sellaista tietä ei ole!
3. Tämä 23 asteen nousu on yli puolet tuosta äskeisestä. Sellaisia on toki lyhyitä matkoja vuoristossa ja jopa soramontulta nousussa.

Aloituksessa

23:n prosentin nousuista eikä 23:n asteen nousuista, vissi ero.

Eipäs kun jatkuvista yli 50 asteen pakkasista!

Eipäs kun jatkuvista yli 50 asteen pakkasista!

Ja Commonrailit huokaa....

tollanen -35 Inarissakin saa Commonrailin ihmettelemään... joten -50 on vain näillä vanhoille pumppusuuttimille sopivia kun on pakko ajaa laimennetulla riisselillä. Muuten tulee kynttilää filtterit täyteen het.

Ne nuo Juusot jenkeissä...

.. vaan höpisee.. ja kehuu ettei tääl pohjolas ole olosuhteet huonoja.. Ja nuo mäet.. 23% nii ei sellasia enää rekoilla ajeta missään!! Trollstigen lähellä Åndalsnesiä on n.15% ja ei ole käytössä edes henkilöautoille talvella ja ei raskaalle kesälläkään. On tullu Norjassa ajettua yli 15v ja koluttua aikalailla mutta moisia 23% mäkejä en ole kohannu. Ja mikä ihme tuo ny on ajaa 700km vitjat päällä? Ei oo ku reilu kuukaus nii ajelein liki 400km ketingit kilisten. Mutta en "oslofjelletis". Ja nuo pakkaset mitä ne höpisee nii napapiirintuntumassa herrat siel ajaa kuten met täällä ylhäälläkin.Ainu et täällä golf virta huojentaa pakkasia.Mikäli se ei laimentais nii tääl olis -50 harva se päivä.
Että semmosia Juusoja ne entiset suomalaiset autoilijat siel jenkkiläs..ja met tavalliset kulkijat tääl pohjolassa!!

eikös se

että Suomen talvikelit on lastenleikkiä? Ei tainnut poika puhua Norjasta yhtään mitään.

Mitä kylmään tulee niin tottahan se on; täällä Suomessakin rannikolla ja kosteemmassa kylmä keli tuntuu ihan eriltä kuin lapissa sisämaassa. Ei oo tosiaan pelkkään pakkaslukemaan tuijottaminen.

Se mikä hommasta taitaa raskaan tehdä että se on kovin sesonkiluonteista. Ei oo tullut ohjelmasta kovin hyvin selville mutta vissiin ajelevat yksillä silmillä melkosia tovia... Jossain jaksossa heittivät kaverin meneen ylinopeudesta mutta ei oo tainnut ykskään lähtee että olisi rikkonut ajo-aikasäännöksiä. Kai sitä on cänädässäkin jotkut?

Tarttee aina muistaa että se on pelkkää showta. Eihän se oo jenkkishow eikä mikään jossa ei asiaa ylidramatisoida ja tehdä joka hepusta sankaria tai kovemman luokan karjua kuin onkaan.

Oispa kiva nähdä saman tyyppinen sarja venäjältä tehtynä jossain siperiassa ja paikallisella originaali kalustolla. Taitas kameratkin jäätyä....

Niinhän

Ei Juuso tosiaan puhunut norjasta yhtään mitään. Se vaan on näille suomalaisille peräkammaripojille niin helvetin vaikea myöntää että elämää on muuallakin ja että jossain voi tosiaan olla kovemmat olot ja jyrkemmät mäet kuin täällä suffeli suomessa.
Noi äijät tuolla jäätiellä on tehny sitä hommaa kymmeniä vuosia, siinä ajassa on varmaan löytynyt se paras tapa toimia ja saada tavarat kaivoksille. Nyt vaan nää suomalaiset peräkammaripojat parin telkusta nähdyn jakson perusteella osaa tehdä kaiken paremmin. En usko että amerikkalaiset on niin tyhmiä, kyllä se todellinen tyhmyys tässä tapauksessa löytyy niistä suomalaisista peräkammareista.

Amerikkalaiset

tehneet muutakin kymmeniä vuosia, oppimatta mitään. Ja siinä tv-sarjassa ei näy minkäänlaisia mäkiä, jos niitä olisi, niitä näytettäisiin.

Etkö

Sarja todellakin seuraa vain kuuden kuskin tekemisiä, jos nämä kuusi kuskia eivät saa keikkaa norman wellsiin niin ei näy niitä mäkiäkään telkussa. Mutta siellä todellakin on mäkiä, ja pahempia kuin suomessa..

mäki

7%nousu meinaa että tie nousee 7 metriä sadan metrin matkalla.
Paskapuhetta. Matka voi olla eri ja sitä myöden nousu....
Niin ja 10 millin matkalla tie nousee 0.7 milliä?
se on vissi niin. kerrankin mun renault kangoon perässä oli puukuorma, varmaan 100kg, ei ketjuja, nousin mökkimäen ylös ja hyvin nousi, pakkastakin oli ja nälkä

Nousukulma

Moni muukin tähän jo ottanut kantaa, mutta sanottakoot vielä, että toi 23% tarkoittaa, että sadan metrin matkalla auto nousee 23 metriä. Sellaista nousua ei kyllä taida päästä henkilöautollakaan, puhumattakaan jos on liukasta. Ja 30% kulma tarkoittaa jo sitä, että kävellekin saa jo taistella, että sitä kiipeää.

10 metriä

10 METRIN MATKALLA NOUSEE MÄKI 2,3METRIÄ.Ja 5 metrin matkalla 1,15 sitä vois vaikka laudalla hahmottaa jos ei muuten osaa arvioida.

mäki

eikös siinä tour de skiin loppu kisassa ollut se viimmenen mäki mitä ne hiihti 25% nousua. näytti kyllä jyrkältä.

5m matkalla 1,15m

Ei ole paljoa.

tulkaa kokeileen!

Tääl Tampereella on! Eij jää epäselväks onko 30%:n ajettavia nousuja vai EI. Toi meitin Itäinen ohikulkutie menee sen verran läheltä ko. mäkeä,ettei sen kautta ajaessa kulu,niin kauaa,ettei sitä seuraavan turhan tauon jättämällä pois selviä ilman seuraamuksia...

tarkka

Ohjelmassa on paljon asoita jotka eivät stemmaa.Ajatellaanpa niitä pakkasia mitä ohjelmassa kerrotaan olevan -30 -45. Kuinka on sitten mahdollista ettei kuskien ulos hengittäessä tule juurikaan vesihöyrypilveä ja kuinka on mahdollista ettei rekanlasit ole yhtään huurussa jäätymisestä nyt puhumattakaan,tai ajaessa ei pakoputkista tule juuri mitään savua?Kyllä täällä Suomessa jo -20 asteen pakkasessa tulee aikamoiset savut rekoista,tai hengityshuurupilvet ihmisistä.

draamaa se on..

Tuttu Norski on käynyt ajelemassa tuolla ja paljon on ohjelmasta juteltu. Totta on se, että kalusto on suurimmaks osaks vanhaa paskaa, joita saa korjailla jatkuvaan. Isot kuljetusfirmat hoitaa muut kuljetukset ja näille vanhojen vetureiden omistajille on sitten tämä mahdollisuus tehdä tiliä, kun muuanne kalustoa ei huolita. Kuskeja on nykyisin tulossa helvetisti, mutta kuskitkin on aika seikkailijoita. Venäjältä ja muualta tulee kuskeja, jotka ajaa sitten pienemmällä palkalla. Kuskeista on silti pula, sillä monikaan ei viihdy pitkään. Pahinta on nopeudet. Aika innostavaa ajaa 30-40 km/t 400 kilsaa. Onnettomuus riski on sama kun ajaa missä tahansa talvi olosuhteissa.
Tuo pakkasessa hilluminen on ihan ohjelmaan kuuluvata. Yöllä pakkasta on 30-40 astetta. Ihan kun suomessakin joskus. Päivällä on 15-25 astetta ja joskus vähemmänkin, mutta hihat ylhäällä käydään ulkona vain kuvaajan ja tuottajan iloksi.
Olosuhteet vastaa sitä, että ajat nakkikoppi sisulla 20 asteen pakkasessa, fuskaahan se koppi jonkin verran, mutta ei sinne jäädy.

Paleltumia

Sarjan huippukohta oli se kun yksi äijä ajaessaan huonosti toimivalla lämmityslaitteella varustetulla kalustolla valitteli jalkojen paleltumista, epäili jopa jaloissa olevan paleltumia. Ei vaikuttanut kovin uskottavalta koska äijällä oli samaan aikaan hihat käärittynä ylös, ei hanskoja kädessä, ei takkia, ei lakkia. Ja hytin lasit tietysti kirkkaat ilman minkäänlaista huurtumista.

Näin

Mutta kertaakaan ei ole näkynyt vettä auton lattialla ja kengätkin on aina lumiset, vaikka jalkoja näytetään vähän väliä.
Sitä ihmettelen eniten, kun täällä väitetään että kaikki rupusakki on koko amerikan huonokuntoisimmilla autoilla siellä jäällä ajamassa. Miksi ottaa niinkin vaativaan ajoon (suuret tavaramäärät ja rajoitettu aika) kaikista epäluotettavin kalusto, surkeimmat ja juopoimmat kuskit. Ja maksaa niille nelinkertaista palkkaa? Joku ei nyt täsmää.

järkeviä selityksiä

Laittasitko itse omat UUDET ja KALLIIT autot jäälle ajoon? Nehän voi pulahtaa pohjaan ja siinä se oli!
Totta kai vanhat romut sinne ensin laitetaan ja pösilöimmät kuskit vaan kalojen ruuaksi?!
Jalat ne yleensä ensin jäätyy autossa jos nyt itse olet ikinä talvella autoissa istunut niin ymmärrät?

Ymmärrän

Nuo selityksesi. Mutta sitä en ymmärrä, että miksi maksaa pösilöimmille nelinkertaista palkkaa? Eihän täälläkään makseta, vaikka kaikki pösilöimmät rekan kopissa istuvatkin, läpituntipalkalla.

PS.Olen kyllä paljonkin autossa talvella istunut, mutta en koskaan sellaisissa joissa jalat jäätyy. Vaihda sinäkin merkkiä, niin yllätyt.

tämmönen keli

Nythän siellä kai on jäätie avattu. Tai oikeastaan on kausi kai ollut jonkun aikaa. Tämmöistä keliä siellä oikeesti on http://www.theweathernetwork.com/weather/CANT0032 Ihan normaali talvi.

Niinpä

Ihan normaalia talvea,saman verran pakkastakin kuin pohjois-suomessa on ollut viime aikoina. Lapissa vähän kylmempää. Kuten sanoit: Normaali talvi.

ei..

niin kaukana ole, kun jalat paleltuivat 90luvun alussa ajoin f volvolla pakkasta oli noin 25-30 astetta, niin jalkoja palelsi.

sesonki

Ei talvi siellä ikuisesti kestä. Saattaa olla sen verta sesonki luonteista että talven tullen otetaan kalusto liikenteeseen, muut ajat saattaa seisoo. Siihen se vanha kalusto sopii. Tuskin sitten noilla seutuvilla niin hirveesti ajoa on että kaikille koko vuodeksi riittää.

Saattaahan se olla että sarjaan on tarkoituksella valittu semmoisia. Olisihan se aika tylsä sarja jos ei olisi ruikuttamista ja dramatisointia.

sarjassa

Jos nää valittajat olis kiihkoltaan älynny edes pikkasen seuraa sitä sarjaa niin ne olis tajunnu että sarjassa seurataan kuuden (6) kuljettajan työtä jäätiellä. Siellä on rekkoja 800 joten kuuden kuskin seuraaminen ei varmaan tuota kovin kattavaa näkemystä oloista ja reiteistä.

Sarjaa

Osa näistä kuudesta on ollut siellä kymmeniä vuosia, osa vasta-alkajia, mutta sarja sinällään antaa kattavan näkemyksen sikäläisistä työtavoista.

Kertoja on mainninnut ohjelmassa kymmeniä kertoja, että lasteja on kymmenen tuhatta. 10000 kuormaa/800 autoa(kuten tiesit)=12,5 kuormaa/auto. 60 Päivää/12,5 kuormaa. 560km/sivu 560*2=1120kmx12,5=14000km. 14000 Km Kudessakymmenessä päivässä. Making BIIIIG money!
Mun mummo ajaa enemmän. Ja suurinpiirtein samanlaisilla nopeuksilla.

meneppä

pyyhkimään rajoitinta vasten.Voi olla että sinä pääset perille, mutta ne muut voi jo mennä pohjaan.Tuommoinen 120 cm jää menee 40tn auton edessä koko ajan aallolla.Ja kun aallon nopeus nousee tarpeeksi, niin jää ei enää taivu vaan murtuu.Tästä johtuu nuo alhaiset nopeudet.Mutta jos on rahtariliivit ja puukengät, niin kait se pääkin on sitten puuta, mutta lahoa sellaista.Joten pohjaan menisit sinäkin

Ja senkö

ne romut ei pysy käsissä edes 20 mailin vauhdissa? Nuo jääteitten nopeusrajoitukset eivät ole mikään salaisuus, kaikkihan sen tietää. Jäinen tienpinta, jäätien pinta, ihan sama kumpi on alla kävelyvauhdissa.

http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/pohjois-pohjanmaa/2009/02/hailuodon_jaatie_valmis_liikenteelle_559589.html

ei ollut

pysymisestä, vaan kun jää ei kestä kovia nopeuksia kovilla painoilla.Mutta jos sitä et tuosta tekstistä ymmärtänyt, niin tuskin ymmärrät muutakaan

Niinpä niin

Omien sanojensa mukaan juuso ei ajanut jäällä, hän kyllä ajoi siellä mutta ei järven jäällä.

Mitä

Jäikö lääkkeet väliin?? Ajolinja lehden haastattelussa Juuso nimenomaan kertoo ajaneensa jäällä ja kertoo myös että olosuhteet tasaisella jäällä ovat sellaiset ettei ketjuja tosiaan tarvita. Jutussa kerrotaan lisäksi että Juuso ajoi myös Norman Wellsiin, tuolta osuudelta löytyy ne 23% mäet ja yhtäjaksoinen 780km osuus ketjuilla. Tihrusta ajolinja lehden numeroa 3/08 ja ymmärrä lukemasi!

ämöriikan lisää?

Ei varmaankaan.

Minä kun en niin noista nousuprosenteista osaa hahmotella mitään, niin kuinkahan pitkä lie ollut se mäki(?), jossa on ollut 23% nousu? Olisipa kiva tietää. Lyhyt nikara voi olla tuollainen, minkä yli voidaan tulla vauhdilla, mutta jos ihan mäestä puhutaan, niin luulisinpa että saattaapi monella vehkeellä olla hiukan hiljaista nousemisten suhteen, etenkin kuorman kanssa.

Pienemmillä teillä on jyrkempiä mäkiä kuin 12%. 15-18% mäet voivat olla tavallisia, epäilisin. Ehkä vähän jyrkemmätkin. Harvempi niitä on mahtanut mittailla. Oikeastaan olen joskus kuullut yhdestä paikasta, minkä sijainnin tiedän, jossa tie on yhdestä kohtaa niin jyrkkä, ettei sellaisia saa nykyään tehdä. En tiedä onko noin, tai mitkä säännökset tienrakennuksessa on, mutta perimätiedon mukaan jyrkkyys tiukimmassa kohdassa on kolmisenkymmentä prosenttia.

Ei nyt ole tarkoitus vähätellä ketään, mutta mitäs ihmeellistä ketjut päällä ajamisessa on? Ei niin mitään.

Juuso

Kaikkien näiden kommenttien jälkeen voidaan todeta että Juuso on valehdellut törkeästi olosuhteista jäätiellä. Kyllä suomalaiset peräkammaripojat tietää paremmin millaiset olosuhteet siellä on. Myös kalusto ja kuljettajat on pystytty analysoimaan suomesta käsin.

nyt.

on niin, että kyllä ne näyttäs ne tosi pahat paikat, jos niitä olisi. pahaksi paikaksi ei meidän näkökulmasta riitä, että se yks kollo kaivatti ketjut päällä auton melkein maapallon toisellepuolelle, ennen ku kaveri tuli vetämään. sattumoisin ammattimies katsoo hiukka erisilmin, kun te tavalliset tallaajat.

kaikki

tänään se taas tulee, nyt porukalla nauramaan jenkeille!!! Kyllä me suomalaiset lantajuntit peräkammareissa ollaan niin paljon parempia!!!

no niin

onnettomia tumpeloita, kyllä taas eilen nähtiin, suomipoika rules peräkammarissa..

Niin no

Nämä kundit ne on varmaan käyneet kokeilemassa, kun näin fanaattisesti puolustavat näitä filmitähtiä! Nämä kuvat mitä on näytetty, ei minkäänlaista vaikeutta, tai jos kalustolla on. Eikä nämä mitään ihmejannuja ole, osa on täysin märkäkorvia! Samanlaisia filmejä tuolta ausseista tulee, perävaunuja monta, ei mäkiä kurveja,eikä liukasta, silti romantisoidaan, että on kovia kundeja!! Mun faija oli VR:n miehiä, oli pikkuisen pitemmät letkat. Noista nousuprossista, jo 9% 10km kinkama Norjassa oli 30tonnin kuormalla talvella, tuplaketjuilla tekemistä 420 Volvolla, vaihtaa ei ollut varaa, piti alhaalla ottaa se millä mennään ylös, eli sama millä mennään alas. Eli ainakin nämä filmikuvat ei tue liikkumisen vaikeusastetta. Vielä kun kerran arvostellaan, kyllähän pahat paikat on pöllikuskeilla ja tuolla Norjassa, joita ei näköjään näistä monikaan ole kokenut, ketjuja ei ole nähneet, kuin kaulalla ja ranteissa.
Että semmoista.

Mites

Sua taitaa ihan vituttaa..? Voi sua.. reessukka..

Tämä on

märkäkorvat, kundilla ei asiaa, eikä kokemusta, sen näkee jo kirjoitustyylistä! Siitä huolimatta, en pidä näitä filmipojuja minään ihmemiehinä, ainakaan noissa ajotapahtumissa. Tämä on vähän kuin länkkärisarjaa, ammutaan ja lyödään, eikä reikiä/naarmuja näy. Tässä näkee miten yhteen hiileen suomirahtarit ajattelevat, kavereita haukutaan ilman mitään tolkkua, tiellä lapasta heilutetaan, mutta annas olla kun baariin tullaan, naama on kuin petolinnun perse, itseään täynnä, että meinaa haljeta! Vielä kun baarista tullaan, niin renkaaseen kustaan, vaikka kusiputkat on hyvät.

Mitäs mitäs

Mitäs märkäkorvittelet?? Ja millä lihaksilla..?

se on

Peräkammarista!

Euroopassa

Kunterleitingin kroxlauternissa on 52% nousu. Siellä on liikenteenohjaus kellon ympäri, tutkaavat mäen alla, alle 80 km/h nopeus niin pysäyttävät ja haet uuden vauhdin. Yli 15 tonnin kuormalla päästävät mäkeen vain ne autot joissa tehoa vähintään 500 heppaa.

Älytön mäki

Oisko vuos aikaa kun tosta ajoin, ennen mäkeä tarkastivat vielä kuorman, olin tyhjällä mutta vaativat kuulemma myös takatuennan jos on lastis.
on kai jonkun kuorma valahtanu takaovista mäkeen..

Kuinkas

se on, onko montakin kilometriä pitkä?

cemt

Joo hei kertokaas tosta paikasta! Oon joskus laivalla kuullu mutta en tunne ketään joka ois siellä käyny.

On se

En ole itte käyny mutta tunnen kuskin joka kävi. sinne ei ihan joka päivä rekalla mennä kun kyse on sotilasalueesta.

Ei mennä

Tuo 52% nousu on sitten historiaa, toiminta alueella on loppunut ja tie suljettu kokonaan. Hatunnosto niille harvoille jotka tuolla oikeasti pääsi käymään ja ajamaan ylös. Aika varmana tietona puhutaan että korkeintaan viisi suomalaista kuskia on tuolla käyny.

nyt.

jekkamiesten jutut hurjiksi, taitaa olla jonkinverran tinkivaraa tossa 52%.ssa, ei siitä ainakaan rekalla mennä.

noiden

on n.10 cm jalankulkutien reunakivi!
joo mutta kangoolla mennään, 1.2 kone
oho ja 500 powerilla pääsee mäkeen lahje kovana..tuulilasi täynnä viirejä puukengät kopisee jo asfaltilla ja jalka silsa pelkää henkensä puolesta...

Se loppu

Ny se sarja on si finito!!! Voi taas suomipoika olla nii vitu pätevää siel peräkammaris!!!

Niin

Ja jos tuo ei naurattanut, niin tilalle tuleva metsuriohjelma ainakin naurattaa. Tietysti jollakin heikompiluonteisella saattaa alkaa käymään sääliksikin.
Ei taatusti ole herkkua rämpiä räntäsateessa ja savessa jotkut nastoitetut suomalaisia -60-luvun hiihtomonojamonoja muistuttavat kengäntapaiset jaloissa. Pesuvadin näköinen alumiinikypärä päässä, jalassa farkut, joissa on samanlaiset nahkalärpäkkeet etupuolella, kuin Pecos Billillä ja päällä se ainainen saatanan huppari. Turvahousuista, oikeista kengistä, käsineistä tai edes kuulosuojaimista ei tietoakaan. Koneet taattuun amerikkalaiseen tyyliin ihan onnettoman lapsellisia ja vanhanaikaisia, joissa ergonomia suoraan -50 luvun puolalaisesta tieteiselokuvasta.
Tottakai, puut ovat suuria, pääasiassa niin isoja, ettei Suomesta niin suuria löydykään. Siitä huolimatta homma on niin lapsellisen näköistä, että ihan tosissaan ihmetyttää, että miten jollakin on varaa maksaa tuollaisesta talostelusta.
Suomalainen peräkammarin poika on todella fiksu näihin sisäsiittoisiin punaniskoihin verrattuna.
Sarja on pyörinyt History Chanelilla jo tovin aikaa.

Onnittelut

Pakko oli kirjottaa tämä sadas viesti tähän ketjuun. Eetu on tainnut tehdä ennätyksen, melkein 16000 lukijaa ja sata vastausta, ei ole kuorma-auto keskusteluissa tainnu muut pystyä samaan? No aihehan oli loistava, jäätie, ja suomalaisten omakehu pääsi valloilleen. Hauskaa noita vastauksia on ollut lukea. Onneksi olkoon!

Tänään se alkaa!

Kaikki vahtaamaan telkusta niin pääsee taas olemaan asiantuntija ja tietämään kuinka huonoja nuo amerikkalaiset on!

Ou jeah!

Ajaakohan nuo sandaalit jalassa -50 pakkasessa taas,aurinkolasit päässä keskellä yötä? Avuttomia ne joka tapauksessa,en kauan katsois tuollaisia työntekijöitä omassa firmassa!

noi voi.

lemposoikoon, ottaako joku uuno tuon amerikkalaispelleilyn todesta, koskaan en ole nähnyt mitään yhtä lapsellista televisiosta, no ehkä joku kauniit ja rohkeat, mutta samaa porukkaa kait ne on.
Millon tämä sarja alkaa?

Pelletouhua

En ymmärrä amerikkalaisten järjenjuoksua tässä asiassa. Miksi tässäkin asiassa pitää kilpailla kollegoiden kesken?

Mitään muuta järjellsitä syytä en kyseistä ohjelmasarjaa kuin yhden jakson katsoneena keksi kuin että kyse kuskien palkkauksesta. Se saa eniten hilloa kuka ajaa eniten kuormia?

Voisiko joku asiasta enemmän tietävä valottaa, että menikö arvaus oikein? Jos ei, niin mistä ihmeestä sitten tässä on oikein kysymys?!?

amerikan pellet

oletko koskaan ajanut suomen jää teitä?kun sataa ali jäähtynyttä vettä ja tie esim 4 tai 24 tie.koko paino noin 60t.ja ei mitään ketjuja tai ees talvi kiekkoja.Ja näillä menee moni rekka yötä päivää suomen teillä.
asiaa sinä olet ilmeisesti tosiaan ajellut ja tiedät mitä on tehdä jobia näillä tuloilla kustannuksilla hyvin vointi suomessa..ei tarvi kromi putkia ja muuta paskaa..ei auta kun lähteä ja toivoa parasta..
Kokeiltu on. Vuosi 2010 talvi oli erittäin paha. Lähes jokä yö sai liukastella riittämiin. Löydettiin kuitenkin pitävät gripit vetopyöriin ja panin vain kerran parkkiin kun 63t paino ei yksinkertaisesti pysynyt näillä kapeilla teillä suorassa. Siis gripit parkkiin jos ei kantti riitä, se on järkevintä.

mitä

Jos tekisivät sarjan, jossa nuo jenkkirahtarit lähtisivät vaikka lapinaluetta kiertään talvella, siis koko lappia, eli suomen, norjan ja ruotsin puolella ? Nyt olisi ollut hyvä talvi ajella, kun kerran kehuvat kestävän pakkasta ja olisi nähty että osaako ne sitten oikeasti ajaa ?

niibnpä

Kovaa porukkaa nuo suomalaiset, sehän kannattaa käydä ite kokkeilemassa siellä niin tietää sitten paremmin. Kyl niitä kahvipöytäkuskeja löytyy niin ameriikan maalta niinkuin täältä suomestakin. en ole liikenteessä ollu kuin 33 vuotta ja aina se voan tulloo joskus semmonen päivä että oppii jottain uutta.
Ei piä olla liian härevä arvostelemaan muita.
Runkatkaa rekoissanne vitu spedet :DDDDD ite ajan fillarilla ilman nastoja jäätiellä joka talvi XDDDD kuormaaki on vitun monta kiloo :DDD::DD Syökää makkiksia ja turvallista matkaa XD tv team ahma peace
Hienoa että jaksoit punnertaa nerokkaasta päästäsi noin perin juurin älykkään kirjoituksen palstalle. Kaltaisiasi tarvitaan tällä palstalla jotta se säilyttää maineensa nerojen ja muutenkin suurten älykköjen palstana.
Jönköpingin mäki on 7%:n nyppylä,mutta siihen
on nykyään laitettu lämmityslaitteet jotka reistailevat
silloin tällöin.
Mithän tähän taas sanos?
En tiedä noista nousuista mut eiköhän asia ole näin et jos siel ois liian jyrkkiä mäki ni ei sin laitettas autoi menemään? ja eikös niil ketjuilla just pitoo hajeta jos liukasta??
Mut suomessa kun ajat tietä pitikin niin sit ei pakost tarkasti tiedä onko se tie liukas vai eikö ole???
JA tuolla ku ajat taas jotain jää tietä pitkin ni sen tietää et se liukas muutenkin.
Ni kyl sit autoo ajetaan silloin eri tavalla. Eli esim hiljempaa?
Ja muutenkin noil teil ei pakost tule esim linja autoi vastaan ja nois autois ne la puhelimet ni ilmottelevat varmast toisillen ku tulee tilanteit tulee.
tai jotain sen suuntasta?

ja sit noista pakkas määristä. Ei noikaan mit ihan kaupast ostettui rakkineita oo mit sin tielle laitetaan, kyl niit autoi muokattu ennen ku ne sin tielle laitetaan.
Ja jotenkin muistelisin mit katton ni kyl tuol se yks Volvon malli ol liikentees?
ja mit ny tiedän nois jenkki autoista ni eikös ne oo rakennettu muutenkin sillai esim kytkin et se mekaanisest toimiva?? Eli tanko lähtee polkimelt. ku taas suomes olevis autoissa ilma ohjailee sit kytkintä.
ni näis paljon eri kuin ne toimivat pakkasella??

Et jos se minuu tulee ja minuu kiinostas ja se suomes sallittua ni.
Kyl mä voisin ajaa vaiks koko talven suomes ketjujen kanssa.
mut varmaa tääl ku jollain ketjuil ajelis Turusta-Helsinkiin. Ni sen kyl tietäs mit sille tielle kävis?
ja toiseks ku noi ketjut siel pyöris pyöris ni ei sil autol paljoo kannata 80 ajella.
ne on ihan kauheita keksintöjä ajaa no pure jenkit on muutenki täydellistä väkeä
kattelin tänään tätä sarjaa näistä hemmoista jotka ajelee näitä jenkki keksintöjä pitkästä aikaa..no se muija ei saa vaihdetta päälle ja toinen dorka ehostaa itteensä..noitten touhut on jotenki dramatisoituja..tavallista jenkki touhua meillä kaikki on suurta ja mahtavaa.ja kauheat akselivälit telivetosia maantie jyriä.helvetti mitä keksintöjä.ajelin jonkun vuoden itäblokkiin ja sain testata näitä aparaatteja liukkaalla ja möykky telikärry perässä,on jumalauta kauhee ajaa..no tänään se levee läskikasa sai sakot ja ajokiellon ihan oikein heittäs sen pihalle koko sarjasta.no tulipa tosin tänään nähtyä koko kausi kerralla.ja rekkaeetu voi syventyä ajolinjaansa juuson kera vaikka kädestä pitäen..
eiks ne ameriikan urpot oo jossai himalajalla ajelemassa..sinne ne sopii ja rekka juuso vois mennä kans eetun kanssa sinne..himalajan kenworth mies..onspotit paukkuu ja teräväkärkisissä jalkasilsa tekee pesää..
Tässä muunnoslaskin pakikaselle

http://www.saunalahti.fi/lesippon/weather/index.html
Voe ristuksen p***e! Metriäkää en oo rekalla ajanu mutta sanoo tuo nyt jo maalaisjärki että suurimmaksi osaksi täyttä pa**kaa koko sarja. Kyllä katsojaa aliarvioidaan. SEHÄN ON KÄSIKIRJOITETTUA JA DRAMATISOITUA KURAA, kaiken lisäksi vielä helevetin tökerösti toteutettu niin että lapsikin näkee ettei kaikki kuvassa näkyvä vastaa kertojan idioottimaista "housut märkänä-hehkutusta".

Mutta niinhän se menee. Toisille kaikki mikä töllöstä näytetään on THE ONE AND THE ONLY TRUTH!

Ja tämä Juusto Lehtinen, luultavasti trollannu itekki tätä keskustelua.

Samanlainen puukenkä ku kaikki muukki kuskit. Yllättävää?
Totta osaltaan sekin, mutta kokeile talvella -30 kelillä vaihtaa vaikka
rengas niin pääset samaan fiilikseen missä ne kaverit tekee työtä.
Joo ei tollasta arktista hommaa kannata verrata mihinkään autotiellä ajeluun.
Ihan eri hommaa ajella jossain jäätiköillä, näkee sen jo ohjelmasta
että pellet ja idiootit karsiutuu siellä aika äkkiä, rikkovat vaan kalustoa
ja valittavat kaikesta. Tuolla jos hajoo kulkupeli keskellä ei missään niin
voi tulla noutaja, puhumattakaan jäihin ajaminen jonka pelko pitää
heikkohermoiset poissa kokonaan noista hommista.

Mutta ammattikuskin homma on kovaa työtä missä tahansa, suomessakin.
Että ei tässä ketään soimata, pitäkööt kukin oman tonttinsa ja
pysykööt siellä ja antaa muiden olla. Tässä hommassa piilee se
vaara pitkässäjuoksussa että menetät terveytesi jos työ ei ole
kovin liikunnallista! Eri asia sitten ne duunit missä tarvitaan kuntoa
enemmän tai vähemmän, kaupunjakelu on kyllä raskainta
mitä mä olen tehnyt, koko ajan kiipeet autoon ja sieltä pois ja
käyt heittää tavaraa sinne sun tänne, kyllä saa perkele liikuntaa.
Raskaampaa voi kuvitella vielä olevan roskakuskin duuni, siihen tuskin
lähtisin enää tällä iällä kohta 40, hajois paikat varmaan ekoina päivinä.
eetu anna kommenttia himalajan rekkapekoista ja soita juuso paikalle
Se tossa sarjassa huvitti kun "veteraanikuski" ketjutti 30min :D viime talvena ketjutettiin traktori samassa ajassa ja vielä lyhennettiin niitä ketjuja. Ja niide fullerin hallinta kanssa...mitään muuta laatikkoa niillä ei taida olla niissä kuin raaka fulleri ja eivät saa silti siinä pykäliä silmään. Täällä sisu kuskit kehuu kuinka edes savu ei katkea putken päässä kun vaihtaa.
Se nauratti itteenikin kun se "jääkarhu" ei meinannu millään saada riimuja renkaisiin. Nii kovasti itteensä kehuu aina kuinka kokenu konna on olevinaan. Välillä oma kehu haisee niin että kameramieskin varmaan pitää nenästään kiinni.
Sillä naiskuskilla taitaa olla enempi jalkojen kuin korvien välissä. Varmasti ei tarvi öitään yksin viettää. Aamusin herää niinkuin miehetkin, munat jalkojen välissä. Tuota kanssa ihmettelin kun veivät jotakin korkeeta kuormaa, niin auto kuski piti alku puhuttelun ja matkan aikana jakeli määräyksiä etu ja taka autoille että sopiiko lankojen ali. Eikö se yleensä ole niin että et auto määrää mistä mennään ja lavetti kuski kuuntelee? Ihmeellistä toi ameriikan touhu.
Niin suomessa se on sillein että ne saattoautot sanoo mistä kohti ajetaan että sopii.
Mitenköhän ne pärjäis suomessa kanto tai puuautolla mettäteillä? varmaa olis vähä hankalempaa. Tai sitten vaan 2akselisella rekanveturilla talvella kärryn kanssa? täällä toi on arkea niille ekstriimiä ja vaarallista.
Ja on se naiskuski ihan siedettävän näkönen.
Ei sitä niin vain voi sanoo rekkakuskit jäällä koska suurin osa tiestä kulkee vuorien reunoilla tai solissa ja sitte ollaan iha ihmeissään jos mennään meren jäälle. Mutta pakko myöntää että kyllä se vaatii munaa mennä ajamaan monien satojen metrien korkuisille teillä ja toimittaa lasti perille, että kunniaa niille.
Ja kuka väitti että Rekkakuskit jäällä on pelkkä tekemällä tehty ohjelma? Siinähän kuvataan ainoastaan rekkakuskien arkea tuollaisissa olosuhteissa eli toisin sanoen se on dokumenttia. En sitten tiedä kuinka kylmä siellä on mutta helposti voi -30 astetta olla. Lisäksi Suomen kelien vertaaminen noihin olosuhteisiin on aivan naurettavaa. Suomessa olot ovat paljon paremmat ja helpommat.
Kuullostaa taas suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista kateellisilta rekkakuskeilta joilla ei itsellään rahkeet riitä samaan
Aihe on mielenkkintoinen, mutta amerikkalaistyylinen jankkava toteutustapa on puuduttava (+lavastetut vaaratilanteet). Juttuhan pitäisi saada kerrottua, mutta meistä se näyttää vähän naurettavalta.
Viime jaksossa näin 1. kerran, että poikaa oli pakkanen purrut kasvoihin. Yleensä on muka kylmä, ja sitten puolialasti kekkuloidaan ulkona.

Onpa huono näkyväisyys, hyvä kun aurausviitta näkyy! Sitten pokkana ajellaan sisävalot päällä. Nyt on edes tullut jokun kerran infrapunakuvaa keskittyneistä kuljettajista.
ja sitten se yx jantteri selittää miten on liukasta ja kauheaa mäkeä ajetaan ylös ilman ketjuja, näkyväisyys nollassa ja vähän vielä pelottaakin. sitten se otti sen löpökärryn perään toista kuskia auttaakseen ja sitten selittää kun ei koskaan ole ajanut nestemäisellä kuormalla ja jännittää kun se loiskuu siellä säiliössä. no eipä siinä mitään jos näin on, mutta miten sillä oli kuitenkin aikaa näissä "pahoissa" paikoissa sitä norttia vedellä niin antaumuksella jos kerran siihen ajamiseenkin olisi pitänyt keskittyä?
Viimeksi esiteltiin Rayn ojaanajo. Kamerat sisällä, heti ensi kommentit kuljettajalta, muiden naljailu ja apu tienpäällä, pomon puhuttelu jne. Ai niin, ja se ennakko paatos kokeneemmasta kuljettajasta Alexista.

Auto oli syvällä hyvässä paikassa, mutta olihan se taas filmaamista koko homma.

Tie on kyllä mahtava. Katselin sitä GoogleMapista muistin perusteella, öljyputki auttoi paikallistamisessa. Mythän se olisi helpompaa, kun ottais kaupunkien nimet avuksi.
roskakuskit käy muutes melki joka mäes talvella ja kyllä autot liusuu välillä 30m mäkeä ku oot ite takana tyhjäämäs :) eikä mitään ketjuja laitella. ite ainakaan, toinen puoli penkkaan ni pysyy paikoillaan. tierä noista prosenteista mut aikas vitun jyrkkiä mäkiä ajellaan, vois hirvittää monia ja sais tunnelma musalla jännää siitäkin.

Juuh oon hakettaki ajanut puolikkaalla mettäteillä ja ei siihenkään hommaan ihan jokainen pysty, kyllä suomalaiset on varmasti parempia kuskeja ku noi jotka ei osaa ees vaihtaa :) sori vaan

ja sarjat sais noilla kuvauspoppoilla tehtyä täälläki ja paremmat!
Miten on, etkö vedä kaikkia jarruja päälle, jos on noin liukasta?

Kyllähän suomessakin alkaa kaikenlaisia julkkiksia olemaan, mutta monikaan ei kuitenkaan kehtaa lähteä TV:hen esittelemään lavastettuna todeksi tiedettyjä ongelmatilanteita.

On muuten ihme heepoja, kun lähtevät kokeilemaan jään kestävyyttä pikkukengillä, ja kylmäkin pitäis olla. En kai mä ainakaan tietentahtoen lähtisi jalkojani kastelemaan.
Gregillä oli sitten se nuoren äksyilijän rooli, huvittavia tilanteita.

Hyvät uutiset, sarja jatkuu samantien uuden tuotantokauden jaksoilla. Nyt ajetaan kahdessa eri paikassa. Onkohan Hugh siellä uudessa paikassa, kun lyötiin läskiksi tää nykyinen besti "kuorman kiinni pysyminen on lastaajan murhe"?
Mite tuol pärjäis jotkut euro rekat (man, volvo ,scania, m-b, sisu, rellu jne...)
Vai veiskö ameriiikan mieheen oikea rekka voiton, isoja ja rumia ainakin ovat (paitsi lisa ja se toine narttu.
Vain Iveco pystyy näyttää jenkki vehkeille närhen munat
ai miks näin on ?
Hyvä keskustelu.
Ammattina sankari siinähän näki mitä suomessa on toi rekkailu?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta