AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Nelitahti vs. kaksitahti

Nelitahti vs. kaksitahti

13 Vastausta 2 525 Lukukertaa
Minulla 5m mökkivene jossa vuoden 1992 tai 1994 Mariner 60hv kaksitahtikone. Ongelma on liukuun nousussa isommalla kuormalla . Tällä hetkellä liukuun nousu tuottaa ongelmia jo kolmella hengellä. Olen ajatellut hankkia veneeseen joko 70 heppasen uuden nelitahti Suzukin tai uuden 75hv:n nelitahti Hondan.

Kysynkin onko väännössä suurta eroa vanhaan Marinerin 60 heppaseen 2-tahtikoneeseen hankin sitten tilalle Suzukin tai Hondan. Vääntääkö uudet nelitahtiset reilusti paremmin kuin vanha 2-tahti Mariner????

Onko Suzukin hieman parempi vääntö vaan marginaalista vai luotanko Hondan suurempaan tehoon?

suzu§

Täällä oli vähän aikaa sitten juttua Suzukin 70 ja 90 malleista missä vertailtiin uusia vanhoihin. Tämä siis kommenttina kipparin testiin jossa uusia kiiteltiin kyseenalaisin perustein.

Jos minulta kysyt, olen nimittäin itse vaihamassa jossainvaiheessa vastaavankokoiseen koneeseen, niin miettisin huoltotarvetta. Takuuehtojen ja huoltomanuaalin mukaan nelarit on käytettävä huollossa tiuhaan. Jos olet tee-se-itse huoltaja ja tekisit itse huollot niin uudet nelarit on huono valinta. Ostohinnassa maksaa itsensä kipeäksi pitkästä takuusta josta ei pääse nauttimaan ilman vuosittaisia MERKKIHUOLTOJA. Jos tämä ei ole ongelma ja mielellään nostaa veneentraikulle, ajaa veneen mottoreineen huoltoon ja laittaa kiltisti isoja euroja riviin, tämä siis joka vuosi, niin osta ihmeessä uusi nelari. Koneina varmasti kaikki ihan hyviä.

Jos rupeat katsomaan liian tarkkaan ei koskaan osta mitään, löytyyhän jokaisesta vikoja kun oikeen etsii. Itseäni nelareissä häiritsee tuo huolto.

Oletko miettinyt Evinruden E-tec:iä tai Tohatsun TLDI:tä? nämä 2-t koneet ovat kiinnostaneet itseäni. Helppo huoltaa ja vääntää innokkaasti. Uistelu ei itseäni kiinnosta joten 4-tahtinen ei ole välttämätön.

muista

Muista tarkistaa paljonko enemmän toivomasi 4-t moottori painaa verrattuna vanhaan moottoriisi. Vaikka pattia löytyisikin enemmän, vaikeentuu liukuunnousu jos kone painaa paljon,niinkuin joillain nelareilla tuppaa olemaan tapana.
Tohatsun TLDI on hyvä, kuten edellinenkin kirjoittaja suositteli. Ääni on kyllä raaempi kuin nelitahtisessa.

Vaihda

Vaihda potkuri loivempi nousuiseen niin alkaa paatti nousemaan isommallakin kuormalla. 1 tai 2 tuumaa loivemmaksi niin lähtee kuin hauki rannasta ;)

Minulla on 5,5 metrinen HT ja siinä 60 kone. Potkuri on 13 tuuman nousulla ja nousee nätisti liukuun. Jopa isommalla kuormalla ja 14 tuuman potkurilla nousee, mutta on raskasta.

Kaikki 2-tahtimiehet ovat täällä kilvan kehuneet moottorinsa vääntöominaisuuksia vaikka kaikkien tiedossa on, että 2-tahtisen alavääntö on huonoa. Jos kuitenkin moottori pääsee hieman suuremmille kierroksille liukukynnyksen kohdalla, vääntö paranee ja nousu helpottuu.

Sinänsä 4-tahtinen on paljon mukavampi, mutta liian jyrkällä potkurilla siinäkin on ongelmia.

Mietippä ensin

Itse pidän ehdottomasti nelitahtista oikeana koneen ja jokin valta merkki honda suzuki yamaha ja hiukan testejä seuraa niin löytyy se oikea itselle .

Mutta aina ei tarvitse vaihtaa moottoria jos se muuten ajaa asiansa. Potkuri on todella tärkeä. Ota muutama potkuri mukaan ja koeta millä se toimii parhaite se on todella iso vaikutteinen asia. 60hv on sen verran paljon että 5 m vene kyllä pitäisi liikkua kevyesti.

Toinen asia on moottorin asento ja korkeus,joskus on liian syvällä kone ja ns kalarauta on 3cm veden alla kun sen pitäisi olla periaatteessa paljaan vauhdissa siis yläosaltaan eli siinäkin on jarru kohta joillakin.Nosta konetta hiukan ylemmäs.

Oma kone on selvästi alitehoinen mutta pikku jipoilla kulku parani selvästi.

Muutama omakohtainen tuunaus: Hioin potkurin puhtaaksi sillä ne on aika kuhmuraisia rosoisia ja valupureseisia kun läheltä katsoo sekä hoin hiukan terävyyttä lisää ns leikkaaviin reunoihin ja jättöön sitten vein potkurin tasapainoitukseen ja myrkyt päälle ja hemmetin varovaista ajoa sillä kaupan potkuri ei ole yhtä hyvä ,potrkuri toimii nyt paremmin. Viilailu päättömästi pilaa potkurin huom.
Alapään viilasin myös jouheaksi ja siinä oli paljonkin muuttamista ja ennekaikea sovitin potkurin virtaamaan yhdessä alapään kanssa siinä oli aikamoisia rappuja ja esim 1mm rappua on vedessä vauhdissa aikamoinen jarruttava elementti.

Yllättävää miten eriapria on potkurit ja alapäät keskenään ja koetappa vauhdissa joskus toisen siis ajessa jokin pikku osa vaikka kynää laittaa veteen niin huomaat kuinka kovaa ainetta vesi on. Kännykkä putoaa helpolla kun korkottelee...

Hioin myös alapäätä hiukan terävemmäksi ns leikkaa paremmin vettä sekä nostin koneen ylemmäs ja vesi vauhdissa enää kevyesti koskee kalarautaan.

Jos harrastaa kovia käännöksiä vauhdilla kohotettu kone hiukan helpommin haukkaa happea mutta se on miehestä kiinni mitä harastaa itse.

Muuten jees mutta

Juttusi on muuten asiaa mutta puhut kalaraudasta. Tarkoitat varmasti kavitaatiolevyä joka on se vaakatasoinen levy potkurin yläpuolella. Jos vene kulkisi kalarauta ilmassa niin potkuri vetäisi ilmasta. Kalarauta on se evämäine osa joka on potkurin alaosan edessä.

Nelitahti painaa enemmän kuin

Paino ei mielestäni ole aivan niin suuri ongelma kuin annetaan ymmärtää. Jossain tapauksissa kulku jopa paranee lisäpainosta.

Honda 75 ja Suzuki 70 välillä on sellainen ero, että Suzukin paino tulee ensiövälityksen ansiosta edemmäs kuin Hondan. Hondan paino on enemmän perälaudan takapuolella kuin Suzukin, sillä Hondan moottori on suoraan potkuriakselin päällä ja Suzukin siirretty edemmäs.

Asia on selitetty tarkemmin Suzukin kotisivuilla.

vanha

merkyry,Terhi 520HT:n perässä.toimi täydelläkuormalla,potkuri 13 tuumaa,kone oli hiukan liian alhaalla,ajossa tuli viikset koneen viereen.Vaihdoin 50hp nelari suitsaan,potkuri12tuumaa,Perstuntumalta ei osaa sanoa kumpi kiihty paremmin,nousee myös täydellä kuormalla hyvin.Sitä potkurin nousua kannattaa kokeilla jos kone muuten pelaa hyvin,se on se halvin keino.Säätö potkuri vois olla yksi mahdollisuus.Aina ie varmaan ajella täydellä kuormalla

Laskehan tarkkaan

Koneesi on niin vanha ettet saa siitä vaihdossa just mitään. Mikäli se on kuitenkin kunnossa niin sillä ajelee vielä vaikka kuinka. Vähän loivempi potkuri antaa sitä lähtökiihtyvyyttä ja saattaapa olla niinkin että jopa huiput kasvavat kun kone pääsee kunnolla kierrosalueelle. Mikäli häviät loivemmalla potkurilla muutaman desin tunnissa kulutuksessa niin vertaa sitä ajotunteihisi ja uuden koneen hintaan. Huomaa myös että se uusikin kone vanhenee eikä muutaman vuoden päästä ole vaihtoarvoltaan kummoinenkaan.
Vanhaa toimivaa konetta ei kannata vaihtaa uuteen vain siksi että uudessa on kiiltävämpi maali, vahapurkki korvaa sen asian halvemmalla.

Kadonneet pollet

Kyllä 5m mökkivene pitää lähteä kevyesti plaaniin 60hv koneella. Sulla ei ole enään masiinassa pollet tallella, väärä trimmikulma, huono potkuri ym.
Mulla on vuodelta -80 4m vene 20 heppasella ja lähtee heittämällä plaaniin 4 päällä.

Ootkos koska säätänyt/huoltanut prutkuasi.

huolto

Kyllä huollot on tehty vuosittain, veneeni on ns. katamaraani pohjainen eli toisinsanoen liikkuva hydrodynaaminen vastus. Olen myös harrastanut kilpaveneilyä, eli superkavitoivat pintapotkurit etc. trimmi&hissi jne. kulmat ovat todella tuttuja asioita kun niitä aikanaan tarkkaan hiottiin.

Mutta tämä tulee olemaan ensimmäinen isompi "keskiluokkaa" oleva nelitahti koneeni ja siksi olisinkin tiedustellut juuri uuden Honda 75 hv:n ja uuden Suzuki 70hv:n eroja ja tai paremmuutta. Ostopäätös uudesta nelitahti koneesta on jokatapauksessa tehty ja vanha Mariner saa mennä.

Koska Suzukissa on eri välitys ja ilmeisesti enemmän vääntöä niin olisin tiedustellut kuinka suuri ero väännöissä tulee käytännössä olemaan....eli jääkö veneen liukuun nousua esim. siitä kiinni otanko Hondan vai Suzukin...tuskinpa, mutta kaikkea tietoa otetaan vastaan!!

KIITOS!!

Ei ne nuo

yleensä ilmoita vääntölukemia, jos valinta on noin vaikea, niin osta molemmat ja kokeile kummallako nousee paremmin liukuun ja myy sitten huonompi pois.

okok

Ok, ostan molemmat ja palaan asiaan kumpi on "parempi".

potkurilla

Vaihteiston välitys, huippunopeus ja potkurin nousu ovat toistensa kanssa naimisissa. Jos Hondan rusetti pyörii kovemmin, pannaan siihen loivempi rusetti ja sillä siisti.

Kyllä ne molemmat hoitavat sen paatin liikkeelle.

Minä ostaisin sen jonka huolto on lähempänä ja/tai varmemmin saatavissa.
 /   /  /  / Nelitahti vs. kaksitahti

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta