Yksinkertainen kirjanpito

itsekö?

Miten on, onnistunko itse pitämään kirjanpitoa pienestä liiketoiminnastani? Koulutusta ei ole. Olen alv-velvollinen joten ne kai tulee tilittää kuukausittain. Osaisko joku kirjoittaa pienen esimerkin? Kyseessä on jälleenmyynti netin kautta.

7

1184

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakea
    • ..jos näet vaivaa

      Jos toiminta on pientä ja lähinnä harrastuksen omaista, onnistut varmasti pienellä vaivannäöllä. Pieni yhtiö tekee kirjanpitonsa verottajaa varten, joten tässä kohtaa kannattaa olla tarkkana. ALV-lainsäädäntöön tutustuminen (etenkin, jos ostat tavaraa ulkomailta tms.)on ensisijaisen tärkeää. Toisaalta voisit pyytää jonkun tutun osaavan neuvomaan tai ostaa palveluna henkilökohtaisen "koulutuksen", jotta pystyisit itse tekemään kirjanpitosi.

    • on hyvin vähän ohjelmia

      Suosittelen että jo aika pienessäkin toiminnassa kannatta antaa kirjanpito sellaiselle joka sitä tekee jatkuvasti ja jolla on siihen kunnon ohjelmat. Jos toimitaa on vähä, ei kirjapito ulkopuolisella maksa myöskään paljon, oman ajan voi käyttää siihen mitä itse osaa, jos osaa. Siis yrittämiseen. Minulla on ollut neljä eri kokoista yritystä ja olen pitäny myös itse kirjanpitoa. Vaikka minulla on siihen koulutuskin, en ryhdy enää itse koskaan sitä tekemään. Mutta kyllähän pienikin yritys voi tehdä kirjanpitonsa kaksinkertaisena, ei sitä kukaan kiellä. Tai jos tarkkoja ollaan tuon kirjanpidon nimi on yhdenkertainen kirjanpito, vaikka itsekin tuossa kirjoitin yksinkertaine, mutta kun sellainen on itse, niin sitä sitten sählää.

    • make

      on tarkoitus itse alkaa vääntää tmi kirjanpitoa, löysin tilikirja 3, joka on jollekkin hampulekureille tarkoitettu.
      mutta siinä saa muokattua tiliöintejä ja laskee vielä ALVitkin.
      testaan demoa vielä ja teen päätöksen sitten.
      www.tummalintu.fi

    • jos ei osaa ei kannata

      Kirjanpito ei ole ikinä yksinkertaista, vaan kahdenkertaista. Debet ja Kredit. Eli jos et osaa niin ei kannata. Virkavalta vaatii oikein tehtyä kirjanpitoa.

    • puujalkavitsi..

      kirjanpitäjä voi olla yksinkertainen mutta oikein hoidettu kirjanpito on joko yhden tai kahdenkertaista

      • verojenkanssatuumailija

        merkitäänkö alvit tähän yhdenkertaiseen kirjanpitoon myös? maksetut ymmärrän kyllä maksetuiksi mutta miten merkitään vähennetyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe