Kahvi ja masennus

poika83ww

Moneen kertaa tullut keskustelupalstoilla esille,että kahvin juonnin lopettaminen saattaa johtaa jopa täydelliseen parantumiseen masennuksesta.

Ite kun alan miettimään niin masennus oireet alkoivat tulemaan juuri täysi-ikäisyyden kynnyksellä kun kahvin juonti tupakoimisen ohella alkoi lisääntymään.

Mulla oli samaan aikaan mukana ikävästi stimulantti huumeita kun pyörin silloisessa 2000-luvun vaihteen clubimaailmassa.

Nyttemmin olen koittanut lopettaa sekä kahvin,että alkoholin ja tupakan.

Jos juon kahvia niin saan tykytyksiä ja todella ahdistavan olon.Jotenkin tuntuu,että maailma näyttää taas paremmalta ja pään totaaliset jumitkin alkavat häviämään.Toivottavasti tämä olisi nyt se oikea ratkaisu mun pään toipumiseen.

Olisi kiva kuulla myös muiden mielipiteitä.Joku jopa väitti,että 6kk kahvinjuonnin lopettamisen jälkeen on täydellisesti parantunut.Hienoa jos ongelma on vain kahvissa.

43

9038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rev.McMoon

      kun lopetin kofeiinin käytön, kuitenkin oli koko ajan sellainen epämääräinen paranemisen olo tastalla ja puolen voden päästä masis, ahdistus ja paniikit sitten olivat poissa kokonaan. Lopettamisesta on nyt vuosi, eivätkä no oireet ole palanneet.

      • Standardi

        Varmasti kofeiinin kuten kaikkien aineiden vaikutus ihmiseen on yksilöllistä ja joillekuille kahvi saattaakin olla myrkkyä. Itse kyllä pidän kahvista enkä ole huomannut kielteisiä vaikutuksia, ellei sitten jonkinasteista riippuvuutta pidä sellaisena... aamukahvi nyt ainakin täytyy saada, muuten tuntuu siltä, että jotain tärkeää puuttuu.

        Mielenkiintoista kyllä sinänsä ja voisihan kahvilakkoakin jossain vaiheessa pitää, kokeilumielessä.


      • Rev.McMoon
        Standardi kirjoitti:

        Varmasti kofeiinin kuten kaikkien aineiden vaikutus ihmiseen on yksilöllistä ja joillekuille kahvi saattaakin olla myrkkyä. Itse kyllä pidän kahvista enkä ole huomannut kielteisiä vaikutuksia, ellei sitten jonkinasteista riippuvuutta pidä sellaisena... aamukahvi nyt ainakin täytyy saada, muuten tuntuu siltä, että jotain tärkeää puuttuu.

        Mielenkiintoista kyllä sinänsä ja voisihan kahvilakkoakin jossain vaiheessa pitää, kokeilumielessä.

        on vaikea havaita, ellei satu olemaan yliherkkä aineelle. Kofeiini aiheuttaa masennusta ja muita psyyken ongelmia hyvin hitaasti muuttamalla aivojen kemiallista tasapainoa, vaurioittamalla ja tappamalla aivosoluja ja vahingoittamalla rauhoittavien välittäjäaineiden reseptoreja. Oireiden kehittymiseen saattaa mennä vuosia, siksi niitä ei osaa yhdistää kofeiiniin.

        Ensimmäisten päivien jälkeen kahvinjuonti on vain tapa lykätä vieroitusoireita, aivan kuten muillakin fyysistä riippuvuutta aiheuttavilla huumausaineilla.


      • Standardi
        Rev.McMoon kirjoitti:

        on vaikea havaita, ellei satu olemaan yliherkkä aineelle. Kofeiini aiheuttaa masennusta ja muita psyyken ongelmia hyvin hitaasti muuttamalla aivojen kemiallista tasapainoa, vaurioittamalla ja tappamalla aivosoluja ja vahingoittamalla rauhoittavien välittäjäaineiden reseptoreja. Oireiden kehittymiseen saattaa mennä vuosia, siksi niitä ei osaa yhdistää kofeiiniin.

        Ensimmäisten päivien jälkeen kahvinjuonti on vain tapa lykätä vieroitusoireita, aivan kuten muillakin fyysistä riippuvuutta aiheuttavilla huumausaineilla.

        Varmasti lääkäri sanoisi minulle, että tupakoinnin lopettaminen olisi huomattavasti tärkeämpää kuin kahvinjuonnin lopettaminen.

        Mutta sellaista se on - tunnen toki tupakan vaarat mutta koska tupakka ei ainakaan vielä ole aiheuttanut oireita itselleni, jatkan tupakointia.

        Joskus sitä valitsee sen mikä tuntuu hyvältä eikä sitä mikä olisi järkevää. Minkäpä sille voi kun ei kukaan jaksa olla täydellinen eikä elämästä saa tehtyä täydellistä vaikka miten yrittäisi.


      • miehs83
        Rev.McMoon kirjoitti:

        on vaikea havaita, ellei satu olemaan yliherkkä aineelle. Kofeiini aiheuttaa masennusta ja muita psyyken ongelmia hyvin hitaasti muuttamalla aivojen kemiallista tasapainoa, vaurioittamalla ja tappamalla aivosoluja ja vahingoittamalla rauhoittavien välittäjäaineiden reseptoreja. Oireiden kehittymiseen saattaa mennä vuosia, siksi niitä ei osaa yhdistää kofeiiniin.

        Ensimmäisten päivien jälkeen kahvinjuonti on vain tapa lykätä vieroitusoireita, aivan kuten muillakin fyysistä riippuvuutta aiheuttavilla huumausaineilla.

        toivottavasti saisin avun tosta vaan kahvista.Kaikki lääkkeet ja keinot on kokeiltu...

        Kaikki viittaa siihen,että silloin kun kahvinjuonti on lisääntynyt niin samaan aikaan on alkanut mielenterveysongelmat joita on kestänyt vuodesta 2002.


      • simotj9
        Standardi kirjoitti:

        Varmasti lääkäri sanoisi minulle, että tupakoinnin lopettaminen olisi huomattavasti tärkeämpää kuin kahvinjuonnin lopettaminen.

        Mutta sellaista se on - tunnen toki tupakan vaarat mutta koska tupakka ei ainakaan vielä ole aiheuttanut oireita itselleni, jatkan tupakointia.

        Joskus sitä valitsee sen mikä tuntuu hyvältä eikä sitä mikä olisi järkevää. Minkäpä sille voi kun ei kukaan jaksa olla täydellinen eikä elämästä saa tehtyä täydellistä vaikka miten yrittäisi.

        Luopuminen päihteistä,kahvista ja tupakasta on vain pieni osa elämää ja todellakin sen arvosta jos saa nautti elämästä eikä tarvitse kärsiä psyykkisistä ongelmista!

        siispä jätän kahvin pois nyt ja kokonaan ja ikuisesti


      • idgsdjg
        simotj9 kirjoitti:

        Luopuminen päihteistä,kahvista ja tupakasta on vain pieni osa elämää ja todellakin sen arvosta jos saa nautti elämästä eikä tarvitse kärsiä psyykkisistä ongelmista!

        siispä jätän kahvin pois nyt ja kokonaan ja ikuisesti

        Pitää myös muistaa,ettei kaikilla toimi pelkkä kahvinjuonnin lopetus.Ihmiset ovat yksilöitä ja aivoissa kemiat pelaavat jokaisen kohdalla eritavalla.


      • Rev.McMoon
        idgsdjg kirjoitti:

        Pitää myös muistaa,ettei kaikilla toimi pelkkä kahvinjuonnin lopetus.Ihmiset ovat yksilöitä ja aivoissa kemiat pelaavat jokaisen kohdalla eritavalla.

        että kofeiininkäytön lopettaminen on ilmainen ja turvallinen tapa kokeilla johtuvatko oireet kofeiinista. Vain 10-20% kofeinisteista saa oireita, tämä tarkoittaa Suomessa noin 400 000-800 000 ihmistä.


      • sigsdjdj
        Rev.McMoon kirjoitti:

        että kofeiininkäytön lopettaminen on ilmainen ja turvallinen tapa kokeilla johtuvatko oireet kofeiinista. Vain 10-20% kofeinisteista saa oireita, tämä tarkoittaa Suomessa noin 400 000-800 000 ihmistä.

        Kuinka nopeasti alkaa elimistä huomaamaan,että ollaan päästy eroon kofeiinistä ja alkaa aivoissa "parantuminen" ?

        Pahin tilanne on juoda baarissa 15 kossupatteria illan aikana.Seuraavat 5pv tuntee olevansa aivokuollut.

        Mulla nyt 3viikko menossa ilman kahvia ja tunnen oloni todella hyväksi.Pitkä on varmasti vielä tie,mutta kaikki viittaa vain ja ainoastaan kahviin ja kofeiinin saamiseen.


      • Rev.McMoon
        sigsdjdj kirjoitti:

        Kuinka nopeasti alkaa elimistä huomaamaan,että ollaan päästy eroon kofeiinistä ja alkaa aivoissa "parantuminen" ?

        Pahin tilanne on juoda baarissa 15 kossupatteria illan aikana.Seuraavat 5pv tuntee olevansa aivokuollut.

        Mulla nyt 3viikko menossa ilman kahvia ja tunnen oloni todella hyväksi.Pitkä on varmasti vielä tie,mutta kaikki viittaa vain ja ainoastaan kahviin ja kofeiinin saamiseen.

        on varmasti henkilökohtainen. Aivot kehittävät kofeiinille toleranssin käyttöä aloitettaessa, eri välittäjäaineiden reseptoritiheys muuttuu kymmeniä prosentteja aivojen eri osissa. Kun käyttö lopetetaan, purkautuvat aivojen toleranssimekanismit nopeasti. Oman kokemuksen perusteella jo parin viikon reilu vähennys voi herkistää kofeiinille niin paljon, että normaaliannoksesta seuraa tuntikausia kestävä perkeleellinen ahdistuskohtaus.

        Elimistö siis huomaa heti, että kofeiinia ei enää tule, siitähän ne vieroitusoireet alkavat päänsärkynä. Se, miten nopeasti hitaat heijastusvaikutukset korjautuvat aivojen eri osissa, on täysi mysteeri. On otettava huomioon, että kaikki vauriot eivät korjaudu ehkä lainkaan.


      • simo83mk
        Rev.McMoon kirjoitti:

        on varmasti henkilökohtainen. Aivot kehittävät kofeiinille toleranssin käyttöä aloitettaessa, eri välittäjäaineiden reseptoritiheys muuttuu kymmeniä prosentteja aivojen eri osissa. Kun käyttö lopetetaan, purkautuvat aivojen toleranssimekanismit nopeasti. Oman kokemuksen perusteella jo parin viikon reilu vähennys voi herkistää kofeiinille niin paljon, että normaaliannoksesta seuraa tuntikausia kestävä perkeleellinen ahdistuskohtaus.

        Elimistö siis huomaa heti, että kofeiinia ei enää tule, siitähän ne vieroitusoireet alkavat päänsärkynä. Se, miten nopeasti hitaat heijastusvaikutukset korjautuvat aivojen eri osissa, on täysi mysteeri. On otettava huomioon, että kaikki vauriot eivät korjaudu ehkä lainkaan.

        Eilen äitini huomasi,että viheltelin ekaa kertaa moneen vuoteen.Myös itse huomasin aamulla keittäessäni aamupuuroa,että lauloin :D.Päässä pistelee ja aivoissa jotenkii kuplii...

        Mielenkiintoinen kevät varmasti tulossa.

        Toissapäiväinen känni ei ehkä ollut parasta paranemista ajatellen,mutta nyt tiedän juonko vai enkö kun koitan saada aivoissa kemiat tasapainoon.


      • Rev.McMoon
        simo83mk kirjoitti:

        Eilen äitini huomasi,että viheltelin ekaa kertaa moneen vuoteen.Myös itse huomasin aamulla keittäessäni aamupuuroa,että lauloin :D.Päässä pistelee ja aivoissa jotenkii kuplii...

        Mielenkiintoinen kevät varmasti tulossa.

        Toissapäiväinen känni ei ehkä ollut parasta paranemista ajatellen,mutta nyt tiedän juonko vai enkö kun koitan saada aivoissa kemiat tasapainoon.

        saa kyllä varautua kofeiinivieroituksen yhteydessä, etenkin jos aineenvaihdunta on niin hidas, että jäämiä on kerääntynyt runsaasti tai on erityisen herkkä juuri niille muutoksille/vaurioille, joita kofeiini aiheuttaa keskushermostossa ja lihaksistossa.

        Lihas-, neurologiset tai psyykkiset oireet voivat palautua ajoittain hyvinkin voimakkaina. Kannattaa ehdottomasti välttää sellaisia aineita, aktiviteetteja ja ruokia, jotka voivat vapauttaa suuria määriä jäämiä elimistöstä. Toleranssimekanismit purkautuvat nopeasti ja siksi pienetkin määrät, jotka palautuvat verenkiertoon, voivat aiheuttaa jopa hengenvaaraisia seuraumuksia.

        Akohoista kannattaa ilman muuta luopua joka tapauksessa, mutta erityisesti jos on psyyken kanssa ongemia. Itse alkoholisoiduin nopeasti, kun kaupunkiin mennessä piti aina ottaa se huurteinen, että pystyi olemaan ihmisten keskuudessa. Toukokuussa tulee 2 vuotta täysraittiutta täyteen, eikä ole enää pitkään aikaan käynyt edes mielessä, että tarvitsisin, tai edes haluaisin, tippaakaan alkoa systeemiini.


      • mies83ww
        Rev.McMoon kirjoitti:

        saa kyllä varautua kofeiinivieroituksen yhteydessä, etenkin jos aineenvaihdunta on niin hidas, että jäämiä on kerääntynyt runsaasti tai on erityisen herkkä juuri niille muutoksille/vaurioille, joita kofeiini aiheuttaa keskushermostossa ja lihaksistossa.

        Lihas-, neurologiset tai psyykkiset oireet voivat palautua ajoittain hyvinkin voimakkaina. Kannattaa ehdottomasti välttää sellaisia aineita, aktiviteetteja ja ruokia, jotka voivat vapauttaa suuria määriä jäämiä elimistöstä. Toleranssimekanismit purkautuvat nopeasti ja siksi pienetkin määrät, jotka palautuvat verenkiertoon, voivat aiheuttaa jopa hengenvaaraisia seuraumuksia.

        Akohoista kannattaa ilman muuta luopua joka tapauksessa, mutta erityisesti jos on psyyken kanssa ongemia. Itse alkoholisoiduin nopeasti, kun kaupunkiin mennessä piti aina ottaa se huurteinen, että pystyi olemaan ihmisten keskuudessa. Toukokuussa tulee 2 vuotta täysraittiutta täyteen, eikä ole enää pitkään aikaan käynyt edes mielessä, että tarvitsisin, tai edes haluaisin, tippaakaan alkoa systeemiini.

        Pystyykö kofeiinin poistumista elimistöstä nopeuttamaan?Mikä tämä valkosipulin vaikutus prosessissa on?


      • Rev.McMoon
        mies83ww kirjoitti:

        Pystyykö kofeiinin poistumista elimistöstä nopeuttamaan?Mikä tämä valkosipulin vaikutus prosessissa on?

        kun kofeiini vapautuu kudoksista, sen täytyy siirtyä verenkiertoon, että maksa voisi pilkkoa sen. Kun kofeiinijäämät siirtyvät kudoksista verenkiertoon ja toleranssi on pudonnut, saa pienikin määrä aikaan oireita. Valkosipuli vapauttaa kofeiinijäämiä niin tehokkaasti, että se voi johtaa aivo- tai sydäninfarktiin.

        Jos on kerännyt kroppaansa kofeiinia, täytyy vain elellä hissukseen ja toivoa, että kudoksista ei irtoa liikaa myrkkyjä kerralla.


      • mies83ww
        Rev.McMoon kirjoitti:

        kun kofeiini vapautuu kudoksista, sen täytyy siirtyä verenkiertoon, että maksa voisi pilkkoa sen. Kun kofeiinijäämät siirtyvät kudoksista verenkiertoon ja toleranssi on pudonnut, saa pienikin määrä aikaan oireita. Valkosipuli vapauttaa kofeiinijäämiä niin tehokkaasti, että se voi johtaa aivo- tai sydäninfarktiin.

        Jos on kerännyt kroppaansa kofeiinia, täytyy vain elellä hissukseen ja toivoa, että kudoksista ei irtoa liikaa myrkkyjä kerralla.

        hyvin poistaa kyllä nestettä ja kuonaa kropasta.Tuntuu kun päähän tulee sellaenn rasvakerros,ettei mikää ajatus kulje minneen suuntaan.... :SS 3vk ilman kofeiiniä ja nyt kyllä on syytä ottaa pieni valkkarikuuri jospa sais vauhtia tähän toipumiseen.


      • Loppu Propagandalle

        Voi hallelujaa...


        Joko
        a. ei ole olenkaan masennut, siis kliinisesti
        b. kahvilopetuksessa on lumevaikutus

        MItään näyttöä kahvin vaikutuksesta kliiniseen masennukseen ei ole.


        Jos tämä kofeinisti esittäisi jotain tieteellistä tutkimusta, kun puhuu niin asiantuntevastai 20-30 % "kofeiiniyliherkkyydesä"...

        Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä, että kliininen depressio on psyykkinen sairaus???


      • Mies34
        Rev.McMoon kirjoitti:

        saa kyllä varautua kofeiinivieroituksen yhteydessä, etenkin jos aineenvaihdunta on niin hidas, että jäämiä on kerääntynyt runsaasti tai on erityisen herkkä juuri niille muutoksille/vaurioille, joita kofeiini aiheuttaa keskushermostossa ja lihaksistossa.

        Lihas-, neurologiset tai psyykkiset oireet voivat palautua ajoittain hyvinkin voimakkaina. Kannattaa ehdottomasti välttää sellaisia aineita, aktiviteetteja ja ruokia, jotka voivat vapauttaa suuria määriä jäämiä elimistöstä. Toleranssimekanismit purkautuvat nopeasti ja siksi pienetkin määrät, jotka palautuvat verenkiertoon, voivat aiheuttaa jopa hengenvaaraisia seuraumuksia.

        Akohoista kannattaa ilman muuta luopua joka tapauksessa, mutta erityisesti jos on psyyken kanssa ongemia. Itse alkoholisoiduin nopeasti, kun kaupunkiin mennessä piti aina ottaa se huurteinen, että pystyi olemaan ihmisten keskuudessa. Toukokuussa tulee 2 vuotta täysraittiutta täyteen, eikä ole enää pitkään aikaan käynyt edes mielessä, että tarvitsisin, tai edes haluaisin, tippaakaan alkoa systeemiini.

        Olen itse vähentänyt puoleen kahvin juonnin. Ennen join 8-10 kuppia. Nyt rajoitin 3 kuppiin. Aamulla 2 ja iltapäivällä 1. Huomio siis kupillisella tarkoitan 1 kahvimitallista. Ei siis kannata isoa mukillista 1 kupiksi laskea. Ahdistus vähentynyt ja vatsa paremmassa kunnossa. Nyt jos vähänkin lipsuu niin huomaa kyllä, että ahidtus nousee pintaan. Jos yhtäkkiä lopettaa kahvinjuonnin, niin voi vieroitusoireisiin (päänsärky, lihasjännitys) sekoittaa 1dl:aan vettä puoli teelusikallista kahvia. Se muuttuu kehossa lääkkeeksi ja auttaa vieroitusoireisiin. Kannatta ainakin kokeilla, Tämän konstin neuvoi homeopaattituttavani.


      • Saattaa kahvi masentaa
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Voi hallelujaa...


        Joko
        a. ei ole olenkaan masennut, siis kliinisesti
        b. kahvilopetuksessa on lumevaikutus

        MItään näyttöä kahvin vaikutuksesta kliiniseen masennukseen ei ole.


        Jos tämä kofeinisti esittäisi jotain tieteellistä tutkimusta, kun puhuu niin asiantuntevastai 20-30 % "kofeiiniyliherkkyydesä"...

        Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä, että kliininen depressio on psyykkinen sairaus???

        ....
        Kokeilla kannattaa kahvin juonnin lopettaminen. Ihan vahingossa loperin, kun ei maistunut. On ollut muutenkin psyyken kanssa positiivinen lento. Mutta ihan ajatus, errä oloni on paljon parempi nyt...ja sitten tajusin,, etten ole reilu viikkoon juonut kahvia.
        Masennus on kyllä helpottanut. Oma elimistöni on niin herkkä, että se kahvi voi todellakin olla olut yksi sy masennukseen.

        Tällaiset kliinisenmasennuksen toilotukset on joutavaa. Kuka ne roteaa...lääkärit. Lääkäritkin ovat ihmisiä. Ei varmaan ole tutkittu kahvin tai tupakan vaikutusta niin paljon. Alkoholin vaikutusta masennukseen on tutkittu ja siinä on yhteys.

        Kuka kieltää kokeilemasta vaikuttaako kahvinjuonni lopettaminen?
        Kokeilumieltä.


      • Anonyymi
        Rev.McMoon kirjoitti:

        että kofeiininkäytön lopettaminen on ilmainen ja turvallinen tapa kokeilla johtuvatko oireet kofeiinista. Vain 10-20% kofeinisteista saa oireita, tämä tarkoittaa Suomessa noin 400 000-800 000 ihmistä.

        Vain 20%..Vain !


    • ((((((((o))))))))

      Täällä oli juttu jossain siitä, että kahvi estäisi masennusta.

      No kai, jos kahvissa on rautaa, joka ehkäisee anemiaa, joka taas voi puolestaan johtaa masennukseen.

    • bussikuski

      Näistä kommenteista rohkaistuneena jätän huomenna aamukahvin pois. Ja lounaskahvin, iltapäivä kahvi ja iltakahvin. Josko se elimistö siitä lähtisi paranemaan. Pitkään olen tätä pohtinut mutta nyt tuumasta toimeen.

      • bussikuski

        Kohta puolivuotta ilman kahvia. Suosittelen kaikille. Mieliala ja vireystila aivan eri luokkaa. Aluksi oli vaikeeta mutta kyllä sen kestää.


      • Kahvitonna
        bussikuski kirjoitti:

        Kohta puolivuotta ilman kahvia. Suosittelen kaikille. Mieliala ja vireystila aivan eri luokkaa. Aluksi oli vaikeeta mutta kyllä sen kestää.

        Hienoa! Kokeilu siis kannatti.itse aion jatkaa kahvitonta elämistä. Elimistö freesimpi.sen vaan tuntee...palautuu omaksi itsekseen. Ei aitä lapsena kahvia juonut ja hyvä oli olo ja vireystila. Lapsenomasita arkea kohti. Aitoutta kohti.


    • 52366sfgfgdg

      Olen ollut nyt pari kertaa kuukausia erossa kahvista. Ekalla kerralla olin noin kaksi kuukautta erossa. Silloin tunsin positiivisiä vaikutuksia ja samalla olin erossa tupakasta, joka vahvasti liittyi kahvin juontiin. Nyt kaks i- kolme kuukautta olin erossa kahvista, mutta aloittaessani uuden mielialalääkkeen, niin ei rööki oikein maistunut. Tiedän että olisi kannattanut yrittänyt lopettaa, mutta olen tässä taistellut muidenkin riippuvuuksien kanssa. Olen nyt juonut aamu ja iltakahvit,enkä ole huomannut että oireet olisivat pahentuneet. En silti itselläni puolla kahvin juomista, sillä olen huomannut sen auttavankin jännitys oireisiin, mutta tässä tilanteess se on "pienempi paha".

    • kofinarkkis
    • eliherkkyys.

      Kofeiinille voi olla yliherkkä jo syntymästä asti tai tulla sille yliherkäksi myöhemmällä iällä. Kofeiinia on eniten kahvissa ja teessä. Kofeiini on piriste, joka vaikuttaa keskushermoston toimintaa kiihdyttävästi. Kofeiini vaimentaa väsymyksen tunnetta ja lisää vireyttä sekä valppautta. Kofeiinin piristävä vaikutus on hyvin yksilöllistä ja se kestää muutamasta tunnista jopa kymmeniin tunteihin kofeiinin määrästä ja henkilön aineenvaihdunnasta riippuen. Piristävän vaikutuksensa vuoksi kofeiini voi aiheuttaa unihäiriöitä.

      Alla lista mahdollisista kofeiinin aiheuttamista yliherkkyysoireista, joita voi tulla riippuen kofeiini määrästä.

      kiihdyttää aineenvaihduntaa
      aiheuttaa sydämentykytystä
      aiheuttaa vapinaa
      psyykkisiä haittoja ovat muun muassa masennus, ahdistus, paniikkioireet ja paniikkihäiriö
      aiheuttaa vatsavaivoja
      aiheuttaa ruuansulatusvaivoja
      lisää hikoilua
      lisää sydämen lyöntitiheyttä
      lisää virtsaamista
      lisää kuivasilmäisyysoireita

      Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini

    • orgasmi päivässä...

      Huomenna heitän kahvin vittuun, oon ryystäny sitä pennusta asti ja haluan tietää miten käy, jos en nauti kofeiinia ollenkaan... Tarpeeksi hankala elämä muutenki, joten olen valmis näin köyhänä koettamaan kaikkea mikä saattais auttaa eikä maksa mitään, päin vastoin säästäis rahaa. Siis jos onnistun juomaan vaan vettä aamulla. Aattelin kyllä alottaa huomisen aamun rooibos -teellä (kofeiiniton) saadakseni tunteen siitä että juon jotain muutaki ku vettä aamupalaksi. Katotaan miten käy...

    • yksilöllistä

      Kannattaa tietysti jokaisen löytää henkilökohtaiset rajansa, mutta netistä jos tietoa etsii, niin sitä löytyy niin kahvin puolesta kuin vastaan. Esimerkiksi:

      Tutkimus: Kahvi ehkäisee masennusta - kevytjuomat aiheuttavat sitä
      Terveys ja hyvinvointi | 09.01.2013 15:45 | Rea Haverinen

      Amerikkalaistutkimuksen mukaan sokerittomat juomat saattavat aiheuttaa masennusta. Kahvin vaikutus taas on päinvastainen.

      Amerikassa suoritettuun tutkimukseen käytettiin peräti kymmenen vuotta ja siihen osallistui 265 000 miestä ja naista, jotka olivat iältään 50-71 -vuotiaita. Tutkimuksessa selvitettiin, olivatko siihen osallistuneet henkilöt olleet diagnosoidusti masentuneita viimeisen viiden vuoden aikana.

      Kävi ilmi, että niistä koehenkilöistä, jotka joivat kevytjuomia enemmän kuin neljä tölkkiä päivässä, olivat sairastuneet masennukseen 30 prosenttia useammin kuin ne, jotka eivät juoneet dieettijuomia ollenkaan. Tutkijoiden mukaan vaikutukset saattavat johtua osittain makeutusaine aspartamiinista, joka on juuri saanut European Food Safety Authority -taholta hyväksynnän. Kevytjuomilla on myös muita vakavia sivuvaikutuksia, joista uutisoimme aikaisemmin, jutun voit lukea tästä.

      Kahvinjuojat sen sijaan sairastuivat masennukseen kymmenen prosenttia epätodennäköisemmin, kuin ne, jotka eivät juoneet kahvia ollenkaan. Tutkijoiden mukaan tämä saattoi johtua siitä, että kahvissa oleva kofeiini stimuloi aivoja.

    • 17+12

      Yhtä helvettiä taistella masennuksen, ahdistuksen ja erilaisten riippuvuuksien kanssa. On niin suuri ongelmavyyhti ettei jaksa edes yrittää taistella vastaan. Helpompi antaa periksi.

      • Hyvin mielin

        Ei tarvitse taistella vastaan. Onhann se ollut joskus ihan oma valinta ruveta käyttämään. Se luovuttaminen on hyvä. Luovuta aineet myös pois omasta elimistöstä. Kokeile. Anna itsellesi mahdolliauus ja syyttelystä irrotaudu hyvällä mielellä. Anna kysellesi mahdollisuus. Sinä olet itse se mahdollisuuden antaja. Ei sitä toiset voi pakottaa. Onnea. Kun isäni sanoi seitsemänkymppisenä, että hän on oppinut itselleen nauramaan, niin se helpotti minuakin. Kuvittele itsesi taistelemasa kahvikuppia vastaa tai viinapulloa vastaan tai ritaritaisteluu tupakansätkää vastaan.... Niin. Kuvitelkaa meitä ihmisiä näiden aineiden ja esineiden kanssa taistelemassa...ja sanomassa että " en mä voi voittaa" kun ei tarvitse voittaa. Luopua vaan. Onnea ja voimia kaikille. Tietoisuudsta se luopuminen varmaan alkaa tai vahingosta. Ihan niinuin ne aloittamiiset ja kokeilutkin. Joo, ei tarvitse pakottaamihinkään, voi kulkea sellaista polua ettei kohtaa. Sanoo vaan milessää niissä tilanteissa, kun olisi tarjolla jotain, että taidanpa valita tuon toisen. Hyvillä mielin.Javoihan sen toisillekin sanoa...kiitos ein...siis. Voikaa hyvin.


    • tietokaipaillaan

      Kahvihan on MAO inhibiittori niinkuin tupakka ja lievittää käsitykseni mukaan masennusta.
      Yleisimpiä kasvikunnasta löytyviä β-karboliineja ovat harmiini, harmaliini ja tetrahydroharmiini. Tunnetuimmat kasvikunnan lähteet lienevät kahvi ja tupakka[3]. On tutkittu, että tupakoitsijoilla MAO-A toimii 30 % teholla ja MAO-B 40 % teholla[8]. Tällä hetkellä tunnetaan 64 eri β-karboliini alkaloidia hajaantuneena ainakin kahdeksaan eri kasviheimoon.

      • Jaa

        Ei kahvi kokobaisuudessaan masennukseen auta. Poisjättäminen kyllä.

        Maoinhib ja muut. Pitää ajatella kokonaisuutta, eikä vaan pieniä yksittäisiä kohtia.
        Eikä tupakka masennusta lievitä pitkällä juoksulla. Vaatteet haisee hengitys haisee yskittää keuhkot mustana...kokonaisuus. Jos viiden minuutin hyvä olo sätkästä... Usein tapa, josta myös riippuvanen mielihyvä. Äh. Miettikää kokonaisuutta. Keventäähän se kännikin mieltä ja poistaa hetken masennusta. Ilosta irtiottoa...vaan kokonaisuudessaan, pitemmän päälle...masentaa. Heikot on selittelyt, että kahvi, tupakka, alkoholi meille hyvästä olisi...ehkä on joskus....mutta jos riippuvuus, niin sitten ei enää.


    • Tiedän niin sitten

      Niin no jos ihminen on masentunut esim: rahatilanteen, terveydentilan tai suurten hekilökohtaisten menetyksien vuoksi, niin on jotekin mahdotonta uskoa,
      että kahvi toisi omaisuuden takaisin..kuolleet omaiset tai menetetyn raajan.
      Joten ehkä tuo sapluuna ei nyt ihan kaikille sovi.

      Kokeilla sitä toki voi kuka tahansa koska tahansa,
      vaikkapa viikon tai kuukauden. Siitä nyt ei mitään suurta haittaa ole.
      Itse asuin Barcelonassa neljä kuukautta missä maitoa ei pahemmin
      kahviin tungeta ja kun kolmen päivän migreeni oli ohi,
      niin olo oli ihan ok. Joskin vedin aikamoiset määrät sitten mustana Marocolaista teetä.

    • elina1212

      kofeiinista vieroittuu viikossa.

    • rlahti20

      Itse olen 20v juonut kahvia säännöllisesti 16v asti ja sen jälkeen on tullut paniikkikohtaukset, masennus. Välillä ollut helpompaa ja välillä vaikeempaa. Unettomuutta ollut noin 2 vuotta ettei ole saanut tyyliin 8h joka yö nukuttua, mutta sekin ollut välillä helpompaa, että saanut monta kuukautta nukuttua ja sitten taas alkanut jakso että pari kuukautta nukkuu huonosti. Talvella olen nukkunut paremmin ja unettomuuskin alkoi kesäaikaan. Kahvia Juon nyt 2 kuppia päivässä ennen meni 2-4. Nyt vähennän yhteen kuppiin että aamulla puoli ja iltäpäivällä puoli ja sitte lopetan kokonaan. Vaikka ei paniikkikohtaukset ynm loppuisikaan niin lopetan, koska se on vain hyödyksi. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

    • olo kevyt

      no ainakin on helppo tapa kokeilla tuota. ei maksa mitään.

      liika kofeiini voi ainakin vaikeuttaa nukkumista ja aiheuttaa levottomuutta joten miksi ei vois mieleenkin vaikuttaa. Kaikkea voi kokeilla.

    • sdasdasd

      Kahvi ei vaikuta masennukseen vaan ahdistukseen.

      Kahvia ei kannata juoda jos on ahdistusta.

    • tosi on

      Kofeiini yliherkkyys!


      Kofeiinille voi olla yliherkkä jo syntymästä asti tai tulla sille yliherkäksi myöhemmällä iällä. Kofeiinia on eniten kahvissa ja teessä. Kofeiini on piriste, joka vaikuttaa keskushermoston toimintaa kiihdyttävästi. Kofeiini vaimentaa väsymyksen tunnetta ja lisää vireyttä sekä valppautta. Kofeiinin piristävä vaikutus on hyvin yksilöllistä ja se kestää muutamasta tunnista jopa kymmeniin tunteihin kofeiinin määrästä ja henkilön aineenvaihdunnasta riippuen. Piristävän vaikutuksensa vuoksi kofeiini voi aiheuttaa unihäiriöitä.

      Alla lista mahdollisista kofeiinin aiheuttamista yliherkkyysoireista, joita voi tulla riippuen kofeiini määrästä.

      kiihdyttää aineenvaihduntaa
      aiheuttaa sydämentykytystä
      aiheuttaa vapinaa
      psyykkisiä haittoja ovat muun muassa masennus, ahdistus, paniikkioireet ja paniikkihäiriö
      aiheuttaa vatsavaivoja
      aiheuttaa ruuansulatusvaivoja
      lisää hikoilua
      lisää sydämen lyöntitiheyttä
      lisää virtsaamista
      lisää kuivasilmäisyysoireita

      Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini


      Tupakassa on tuhansia myrkyjä jotka vaikuttaa aivoihin.

      • Anonyymi

        Ongelman muodostaa
        • julkimot
        • julkihomot
        • hullujen mielipiteet

        • tieteellisesti kavi torjuu masennuksen
        • huumeiset ovat pilanneet ruumiinsa,
        silloin vieroitus


    • Anonyymi

      Ei toimi. Ne tekijät jotka aiheuttavat minussa masennusta, mm. krooninen kipu, pakkoajatukset, mieleeni tunkeutuvat visiot siitä mitä kaikkea negatiivista muut minusta ajattelevat, pillun saannin mahdottomuus, työkyvyttömyys, vainoharhaisuus, negatiiviset ja pilkkaavat äänet pään sisällä, jatkuva tunne siitä että tarkkaillaan ja kerätään yksilöityä tietoa jopa anonyymeillä keskustelupalstoilla

      • Anonyymi

        , negatiivisten muistojen(esim. koulukiusaamisen) ja niistä seuraavien kostofantasioiden pakkomielteinen kelaaminen, kyvyttömyys päästä irti menneestä, päähän väkisin tunkeutuvat kristilliset visiot sekä äänet vaikka vihaan kristillisyyttä. Jatkuva tunne että google, facebook ja sadat muut yhtiöt keräävät yksityistä dataani(mikä on totta).

        Ei kahvin juonnin lopettaminen vaikuta paljoakaan tällaisiin juttuihin


      • Anonyymi

        Ravitsemus kuntoon ekana, sitten riittävästi unta ja murheet alkaa pieneneen jo sillä. Sit alkaa työstää minä kuvaansa ja löytää juttuja mistä nauttii ja missä on hyvä👍 sitten tulet taatusti tapaamaan mukavan naisenki👍


    • Anonyymi

      Ei ikinä stimulantteja päivittäisessä käytössä. Kahvia ja suklaata vain harvoin ainoastaan suorituskykyä parantaakseen. Ei ikinä väsyneenä korvatakseen huonosti nukuttua yötä. Kahvia pitää osata käyttää oikein. Niin ei ahdista. 👍

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe